میرنیوز

نجفی توانا: حفظ محیط زیست نیازمند اراده ملی است

نجفی توانا: حفظ محیط زیست نیازمند اراده ملی است 2020-06-16T07:15:59+04:30

علی نجفی توانا در گفت‌وگو با ایسنا، در رابطه با موضوع آتش سوزی‌های اخیر و بحث تخریب جنگل‌ها و منابع طبیعی کشور، اظهار کرد: متاسفانه مملکت ما به دلایل مختلف با چالش و بحران رو به تزایدی روبروست؛ کمربند سبز کشور تخریب شده و در حاشیه جنگل‌ها، خانه‌ها و ویلاها به صورت شبانه روزی ساخته می‌شود و با ایجاد مراکز تفریحی داخل جنگل‌ها و یا تبدیل آنها به چراگاه‌ حیوانات جنگل‌های کشور از درون در حال نابود شدن هستند.

وی با بیان اینکه "دلایل این وضعیت بحرانی را می‌توان به چند گروه تقسیم کرد"، گفت: اولا چون وضعیت اقتصادی کشور ضعیف است و بحران بیکاری فراگیر شده، بسیاری از جوانان حتی تحصیلکرده‌های کشور به صورتی سعی در امرار معاش حتی از طریق نامشروع دارند و چون نمی‌توانند با ابزار مشروع به اهداف مطلوب دست یابند لذا به اقداماتی مانند تصرف منابع طبیعی، کاشت درختان میوه، ساخت ویلا و تفرجگاه‌ در جاده‌ها اقدام می‌کنند.

این وکیل دادگستری دومین علت از بین رفتن جنگل‌های کشور را "ناتوانی جنگلبانان در حراست از جنگل‌ها" دانست و عنوان کرد: چرا باید بعد از انقلاب با توجه به این همه شعارهای تند و تیز،  اینگونه جنگل از یک گستره وسیع تبدیل به یک کمربند نازک شود؟ ویلاهایی در شهرهای ساحلی شمال به سمت جنگل ساخته می‌شود و یا کارخانه‌هایی که در دل جنگل‌ها ساخته شده‌اند که شبانه درختان به غارت رفته‌اند. بنابراین نیروهای ما در این زمینه بسیار ضعیف عمل می‌کنند و به نظر می‌رسد که با نگاه مجدد به مدیریت سازمان جنگل‌ها و مراتع، باید پلیس جنگل‌ها به فوریت تشکیل شود.

نجفی توانا یکی دیگر از دلایل از بین رفتن بافت جنگلی کشور را "واگذاری جنگل‌ها از طریق رانت به بخشی از افراد برای استفاده از چوب آن بیان کرد و گفت": خبرهای این اقدامات را در رسانه‌های داخلی و خارجی بعضا با ذکر نام و عنوان برخی بستگان مقامات این تخریب عمدی شاهد هستیم.

وی موضوع دیگر را به مدیریت کلان کشور در جهت حفظ منابع و جنگل‌های کشور مرتبط دانست و تصریح کرد: در این رابطه یا مدیران ما تخصص لازم را ندارند و مراقبت و حفاظت لازم را انجام نمی‌دهند و یا اینکه چشم بر تخریب عمدی بسیاری از این جنگل‌ها می‌بندند. دسته دیگر از عوامل نیز به انجام مراقبت‌های ویژه در رابطه با جنگل‌ها و مراتع مربوط است. بسیاری از اشخاص به طور شبانه با بریدن درختان و یا آسیب زدن جنگل‌ها آنها را تبدیل به زمین‌های خالی از درخت و اشجار می‌کنند و بعد آرام آرام آنها را به تصرف درآورده و بعضا با برخی از محافظین که به عمد و یا خطا دیده را نادیده می‌انگارند، این اراضی در دل جنگل‌ها تبدیل به اراضی بدون درخت و مزارع شده و سپس برای ساخت ویلا مبدل می‌گردد.

این حقوقدان از دیگر مشکلات کشور در رابطه با حفظ جنگل‌ها را "قوانین ضعیف در این خصوص اعلام کرد و ضمن اشاره به برخی از این قوانین، اظهار کرد: ما برای مبارزه با جنگل‌خواری، زمین‌خواری، مرتع خواری و کوه خواری و... قبل از اینکه به مجازات بیاندیشیم باید به پیشگیری توجه کنیم و پیشگیری باید از نوع وضعی باشد. تشکیل گروه‌ها و گردان‌های مراقبین که در قالب پلیس جنگل ملازمه دارند یکی از موارد پیشگیری این اقدام است و راه دیگر استفاده از انجمن‌های دلسوز، دلسوخته و علاقه‌مند به سلامت محیط و کشور است که می‌توانند به عنوان نهادهای مدنی باشند.

نجفی توانا افزود: بدون نهادهای مدنی حاکمیت نمی‌تواند به وظایف خود درست عمل کند، همانطور که در 40 سال گذشته در بحث جنگل، مرتع، دریا و کوه نتوانسته عمل کند و ما با هزاران پرونده‌ زمین خواری و جنگل‌ خواری و... مواجه هستیم. بنابراین وجود این انجمن‌ها باعث خواهد شد در صورتی که به آنها اختیار قانونی داده شود و این نهادهای مردمی را به رسمیت بشناسیم و حتی به افراد علاقه مند کارت محافظت از منابع طبیعی بدهیم،‌ با توجه به اینکه احساس مسئولیت می‌کنند و گزارش‌های لازم را در بحث تخریب جنگل چه به صورت عمدی و چه به صورت غیرعمدی خواهند داد، این اشخاص می‌توانند در کنار حاکمیت در نهادهای مربوطه و گردان‌های حفظ جنگل به مراقبت‌های لازم بپردازند و با طرح شکایت و گزارش و ادای شهادت به موقع، زمینه لازم برای پیشگیری را فراهم کنند و وقتی افراد خاطی متوجه شوند که هموطنان آنها این اختیار را دارند که در این خصوص مداخله کنند دیگر یک عده پلیس معدود جنگل نخواهیم داشت، بلکه همه افراد چشم و گوش نظام قضایی و اداری کشور خواهند شد و از این منابع کمیاب و در حال نابودی مراقبت خواهند کرد.

وی در خصوص قوانین موجود در رابطه با حفاظت از جنگل‌ها و مراتع خاطرنشان کرد: ما باید بین تخریب درخت و آتش زدن جنگل تفکیک قائل شویم. در ماده 6 لایحه قانونی حفظ و گسترش فضای سبز در شهرها مصوب سال 88، آمده است که "هر کسی عالماً و عامداً و بر خلاف مقررات این قانون مرتکب قطع شده و یا موجبات از بین رفتن درختان مشمول این قانون را فراهم سازد علاوه بر ‌حبس جنحه تا سه سال و پرداخت جزای نقدی بر حسب نوع و محیط سن درخت و موقعیت آن از یک هزار ریال تا یکصد هزار ریال محکوم خواهد ‌شد" که باید گفت این قانون ناقص، ضعیف و غیر کارشناسی برای افراد خاطی به ویژه‌ در داخل شهرها جایزه تعیین کرده و در واقع نوعی مشوق است.

این حقوقدان در ادامه گفت: تمام افرادی که برج‌های آنچنانی ساختند با نوعی نگاه ضد منابع طبیعی و همچنین با دیدگاه جنایتکارانه ابتدا درختان بسیاری از باغ‌ها را خشک می‌کنند و بعد با گرفتن مجوز که متاسفانه مسئولین شهرداری هم با آنها همکاری می‌کنند، مبادرت به ساخت برج‌های آنچنانی می‌نمایند و بعد از آن درختان اطراف این ساختمان‌ها را با مواد شیمیایی خشک می‌کنند که هر انسان نابینایی هم از کنار این درختان و ساختمان‌ها رد شود آثار این اقدامات و جنایات ضد طبیعت را خواهد دید اما جای تعجب دارد که چرا مسئولین این فجایع را نمی‌بینند.

نجفی توانا یادآور شد: متاسفانه قانونگذار غیر متخصص ما هم بی توجه شرط کاشت 30 اصله درخت و یا مجازات 6 ماه تا 3 سال حبس را تعیین کرده است که ماده 688 قانون سابق، از این جهت مترقی‌تر بود، چون شاید این قانون با فلسفه خاصی تصویب شده و علاقه‌ای برای مجازات برخی از اشخاص نداشتیم.

وی با بیان اینکه "ضعف مدیریت تقنینی در این رابطه وجود دارد" گفت: به عنوان یک حقوقدان باید بگویم که اسفبار است که این ارزش‌های حیاتی غیر قابل جبران در برابر چشم ما و در داخل شهرها و اطراف آن از بین می‌رود و ما چنین قوانین ناقص و ناتوانی داشته و ادعای مبارزه با جنگل‌ خواری، قطع اشجار و جرایم علیه محیط زیست را سر می‌دهیم، اما در عمل هیچ توفیقی پیدا نمی‌کنیم.

این وکیل دادگستری افزود: روی سخنم با مسئولین قضایی کشور است که با شعار جدید مدیریت را در دست دارند و بنابراین بهتر است نیروهای انتظامی تحت امر قوه قضائیه به عنوان ضابط دادگستری به عنوان گزارش کننده به سراسر شهرها گسیل شوند که خواهیم دید هر کدام هزاران صفحه گزارش از اینگونه تخریب‌ها و قطع اشجار نزد مقامات قضایی ارسال خواهند کرد. این اقدام باعث می‌شود تا آنهایی که مرتکب جرم شده و بدون مجازات مانده‌اند، مجازات شوند و دیگران نیز از بعد ارعابی و تنبیهی دیگر دست به قطع درختان نزنند و البته شهرداری هم باید در این زمینه بیشتر فعال باشد.

نجفی توانا در خصوص موضوع آتش زدن عمدی درختان بیان کرد: همانطور که تخریب و قطع اشجار ممنوع است و دارای مجازات خاص خود می‌باشد، تخریب و آتش زدن جنگل‌ها نیز به موجب قانون ممنوع بوده و برای مرتکبان کیفرهای بسیار شدید در نظر گرفته شده است.

وی اضافه کرد: در ماده 47 قانون حفاظت و بهره برداری از جنگل‌ها و مراتع پیش بینی شده که "هر کسی در جنگل عمدا آتش سوزی ایجاد کند به حبس مجرد از 3 تا 10 سال محکوم خواهد شد و در صورتی که مرتکب مامور جنگلبانی باشد به حداکثر مجازات مذکور محکوم می‌شود" که البته این قانون مربوط به سال‌های گذشته است در حالی که ما ادعا می‌کنیم مجلس و دولتی مترقی‌تر داریم، اما قوانین ما روز به روز در بحث حفاظت و حمایت از منابع طبیعی و محیط زیست ضعیف‌تر شده و تتمه قدرت قانون را هم با ضعف مدیریت به این ترتیب تکمیل می‌کنیم تا اینکه هیچ مراقبت قابل توجهی از منابع، مراتع و جنگل‌هایی که شاهرگ حیاتی کشور تلقی می‌شوند را به نحو مطلوب و استاندارد داشته باشیم.

این حقوقدان با اشاره به مواد 45 و 46 قانون حفاظت و بهره برداری از جنگل‌ها و مراتع گفت: باید توجه داشت که این قانون مربوط به سال‌های قبل از انقلاب است و مترقی‌تر از قوانینی است که بعد از انقلاب تصویب کردیم. بنابراین ملاحظه می‌شود که هم در خصوص آتش زدن عمدی و غیرعمدی ما قانون داریم اما چون مراقبت لازم نداریم، نیروهای ما از لحاظ عِدّه و عُدّه کافی نیستند و هم اینکه حقوق کمی می‌گیرند و اگر در راستای وظایف خود تیراندازی کنند و کسی مجروح شود مورد حمایت قرار نمی‌گیرند و بعضا به قصاص و مجازات‌های دیگر محکوم می‌شوند، دیگر این مامورها توجهی به اقدامات خلاف دیگران نخواهند داشت و از کنار  آن می‌گذرند تا مورد هجمه قرار نگیرند.

نجفی توانا خاطرنشان کرد: ما باید با بازنگری فوری در قوانین موجود و افزایش تعداد مراقبین جنگل‌ها، ایجاد نهادهای مدنی و دادن کارت مراقبت از مراتع و جنگل‌ها به مردم از آنها حفاظت کنیم. استفاده از نهادهای مدنی و جلب مشارکت مردمی نیاز به عرضه و قدرت مدیریتی دارد که فکر می‌کنی=م مدیران ما از چنین توانمندی برخوردار باشند و لذا استفاده از مشارکت مردمی در راستای گردان و لشکر مراقبت از جنگل ضروری است.

وی تاکید کرد: معتقدم در شرایط فعلی می‌توانیم از بسیجیان، ارتشیان و سپاهیان کمک بگیریم و با توجه به اینکه فعلا در شرایط جنگی به سر نمی‌بریم به آنها ماموریت مراقبت از جنگل‌ها بدهیم که به این ترتیب نقص مراقبت برطرف خواهد شد و حفاظت به درستی انجام می‌شود.

این حقوقدان با تاکید بر "افزایش مجازات کسانی که طی سال‌های اخیر مراتع و جنگل‌ها را تبدیل به ویلا کرده‌اند"، گفت: این اموال باید مصادره و به بیت المال برگردد تا اعتماد مردم نسبت به توانمندی مدیران احیا شود تو آنها با علاقه بیشتری  در مسیر حمایت از منافع خودشان که منابع ملی کشور است با دولت همکاری کنند.

نجفی توانا در پایان گفت: حفظ محیط زیست مانند جنگل‌ها، مراتع و منابع ملی نیاز به اراده ملی دارد و ‌به صورت جزیره‌ای، مقطعی و نهادی عمل کردن در مبارزه با حجمی از طمع و آزمندی و رانت خواری نمی‌توان موفق بود. اگر واقعا اعتقاد داریم که به فکر مردم هستیم و معتقدیم که قصد خدمتگزاری مردم را داریم از همین امروز باید در صدد تشکیل یک کمیته فراقوه‌ای باشیم که این کمیته با تدوین برنامه، ارائه طرح‌های قانونی و تجهیز نهادهای نظامی برای حفاظت از جنگل، ایجاد نهادهای مردمی، تغییر قانون،‌ تشدید مجازات، اعاده اموال ناشی از تخریب جنگل‌ها و منابع به بیت المال، تدابیری اتخاذ کند که ثمربخش باشد و الا با این شمع این حجم از آب هیچ گاه گرم نخواهد شد.

انتهای پیام

منبع : خبرگزاری ایسنا


کلمات کلیدی :
اشتراک گذاری :

آخرین اخبار سیاسی

تجاوز دشمن با پاسخ مهلک پدافند هوایی مواجه می‌شود

 تجاوز دشمن با پاسخ مهلک پدافند هوایی مواجه می‌شود
2024-04-14T14:25:50+03:30
فرمانده قرارگاه پدافند هوایی خاتم الانبیا(ص) با بیان اینکه کریدورها کاملا باز شده و پروازها در حال انجام است، گفت: اعلام می‌کنیم آسمان ایران در مقابل هرگونه...

جلسه نماینده اسرائیل با منافقین در آلبانی درپی حمله ایران

 جلسه نماینده اسرائیل با منافقین در آلبانی درپی حمله ایران
2024-04-14T14:25:50+03:30
در پی حمله تلافی جویانه شب گذشته ایران علیه رژیم صهیونیستی، یک مقام اطلاعاتی این رژیم برای انجام عملیات روانی در داخل ایران، با منافقین در البانی گفتگو کرده...

هشدار فرمانده کل ارتش به آمریکا: مداخله نکنید

 هشدار فرمانده کل ارتش به آمریکا: مداخله نکنید
2024-04-14T14:25:49+03:30
فرمانده‌کل ارتش گفت: به سردمداران آمریکا نیز هشدار می‌دهیم که اگر در حمایت از رژیم صهیونیستی بخواهند ورود و یا مداخله کنند، تمام پایگاه‌ها و منافع آنها اهدا...

۹۰ درصد نمایندگان جدید با آرزوهایشان وارد مجلس می‌شوند

 ۹۰ درصد نمایندگان جدید با آرزوهایشان وارد مجلس می‌شوند
2024-04-14T11:58:39+03:30
دبیرکل جامعه اسلامی مهندسین گفت: ۹۰درصد نمایندگان جدید مجلس واقعیت‌های مجلس را نمی‌دانند و با آمال و آرزوهایشان به مجلس می‌روند ولی آنجا که می‌روند پی می‌بر...

نامه به آملی‌ لاریجانی درباره طرح ساماندهی کارکنان دولت

 نامه به آملی‌ لاریجانی درباره طرح ساماندهی کارکنان دولت
2024-04-14T11:58:39+03:30
رئیس کمیسیون اجتماعی مجلس در نامه‌ای به آملی لاریجانی رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام، خواستار حضور نماینده هیات عالی نظارت در این کمیسیون درباره بررسی طرح سامان...

ایران متناسب با منافعش پاسخ رژیم صهیونیستی را خواهد داد

 ایران متناسب با منافعش پاسخ رژیم صهیونیستی را خواهد داد
2024-04-14T11:58:38+03:30
نائب رئیس مجلس تاکید کرد: جمهوری اسلامی ضمن تاکیدی که بر حمایت از معنوی از غزه دارد، حق انتقام را برای خود محفوظ می‌داند ولی نوع عمل را متناسب با منافع خودش...

تکذیب پیامکهای هشدار به نام سازمان پدافند غیرعامل

 تکذیب پیامکهای هشدار به نام سازمان پدافند غیرعامل
2024-04-14T11:58:38+03:30
سازمان پدافند غیرعامل پیامکهای ارسالی مبنی بر هشدار شرایط سخت و امنیتی در کشور را جعلی خواند و آنها را تکذیب کرد.

نیروی دریایی سپاه کشتی صهیونیستی را توقیف کرد

 نیروی دریایی سپاه کشتی صهیونیستی را توقیف کرد
2024-04-14T11:58:37+03:30
نیروی دریایی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی یک کشتی باری مرتبط با رژیم صهیونیستی را توقیف کرد.

حمله گسترده موشکی و پهپادی ایران به اسرائیل آغاز شد

 حمله گسترده موشکی و پهپادی ایران به اسرائیل آغاز شد
2024-04-14T11:58:36+03:30
سپاه پاسداران انقلاب اسلامی از دقایقی پیش حملات همه‌جانبه خود علیه رژیم صهیونیستی را آغاز کرد.

تجمع مردم تهران در حمایت از عملیات سپاه علیه اسرائیل

 تجمع مردم تهران در حمایت از عملیات سپاه علیه اسرائیل
2024-04-14T11:58:36+03:30
مردم تهران در حمایت از حمله سپاه پاسداران انقلاب اسلامی به رژیم صهیونیستی در مناطقی از پایتخت تجمع کردند.

شاهد۱۳۶؛ پهپاد انتحاری سپاه علیه اسرائیل را بشناسید

 شاهد۱۳۶؛ پهپاد انتحاری سپاه علیه اسرائیل را بشناسید
2024-04-14T11:58:36+03:30
یکی از مأموریت‌های پهپادهای انتحاری شاهد انهدام و یا اشباع سایت‌های پدافندی دشمن است تا موشک‌های بالستیک و سایر پهپادها بتوانند با گذر از سد سامانه‌های پداف...

اصابت ده‌ها فروند موشک سپاه به اهدافی در سرزمین‌های اشغالی

 اصابت ده‌ها فروند موشک سپاه به اهدافی در سرزمین‌های اشغالی
2024-04-14T11:58:36+03:30
سپاه پاسداران انقلاب اسلامی از شلیک و اصابت ده‌ها فروند موشک بالستیک به اهدافی در سرزمین‌های اشغالی خبر داد.

ایران در صورت اقدام اسرائیل با شدت بیشتری تنبیه خواهد کرد

 ایران در صورت اقدام اسرائیل با شدت بیشتری تنبیه خواهد کرد
2024-04-14T11:58:35+03:30
حمله گسترده جبهه مقاومت از جهت‌های گوناگون به رژیم صهیونیستی فضای بسیار متفاوتی را در منطقه ایجاد کرده است.

ایران کدام پایگاه هوایی اسرائیل را هدف قرار داد؟

 ایران کدام پایگاه هوایی اسرائیل را هدف قرار داد؟
2024-04-14T11:58:35+03:30
پایگاهی که هواپیماهای اسرائیلی از طریق آن کنسولگری ایران را زدند، با موشک هدف قرار گرفت.

منبع آگاه: اسرائیل در صورت پاسخ بلا‌فاصله تنبیه می‌شود

 منبع آگاه: اسرائیل در صورت پاسخ بلا‌فاصله تنبیه می‌شود
2024-04-14T11:58:34+03:30
یک منبع آگاه گفت: پس از پایان عملیات تنبیهی ایران و جبهه مقاومت، اگر صهیونیستها بخواهند پاسخی بدهند قطعاً تنبیه بعدی «بلافاصله» و با شدت مضاعف خوا...

حمله چهاروجهی و پیچیده ایران به اسرائیل

 حمله چهاروجهی و پیچیده ایران به اسرائیل
2024-04-14T11:58:34+03:30
عملیات گسترده سپاه پاسداران انقلاب اسلامی علیه اسرائیل پاسخی پیچیده چندوجهی و هوشمندانه به جنایات اخیر اسرائیل است.

شورای نگهبان: عملیات «وعده صادق» نمایش اقتدار نظام بود

 شورای نگهبان: عملیات «وعده صادق» نمایش اقتدار نظام بود
2024-04-14T11:58:34+03:30
شورای نگهبان با صدور بیانیه‌ای از اقدام نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران و سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در حمله موفق به مواضع رژیم صهیونیستی در سرزمین‌های فل...

هشدار سپاه به آمریکا نسبت به هرگونه مشارکت در ضربه به ایران

 هشدار سپاه به آمریکا نسبت به هرگونه مشارکت در ضربه به ایران
2024-04-14T11:58:34+03:30
سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در اطلاعیه شماره ۲ خود به انهدام اهداف نظامی مهم ارتش تروریستی صهیونیستی در سرزمین‌های اشغالی و هشدار به دولت تروریستی آمریکا نس...

سرلشکر باقری: عملیات «وعده صادق» با موفقیت کامل انجام شد

 سرلشکر باقری: عملیات «وعده صادق» با موفقیت کامل انجام شد
2024-04-14T11:58:33+03:30
رئیس ستادکل نیروهای مسلح گفت: این عملیات از نظر ما پایان یافته است و قصدی بر ادامۀ آن نیست و اگر رژیم صهیونیستی اقدامی علیه ما چه در خاک ما و چه در مراکز مت...

ناکامی پدافند اسرائیل مقابل عملیات ترکیبی ایران|گزارش

 ناکامی پدافند اسرائیل مقابل عملیات ترکیبی ایران|گزارش
2024-04-14T11:58:33+03:30
ساختار پدافند هوایی اسرائیل علی‌رغم تمام سرمایه‌گذاری‌هایی که برای آن شده بود، مقابل عملیات ترکیبی ایران شکست خورد.

سلامی: اقدام بعدی درصورت واکنش اسرائیل سخت‌تر خواهد بود

 سلامی: اقدام بعدی درصورت واکنش اسرائیل سخت‌تر خواهد بود
2024-04-14T11:58:32+03:30
فرمانده‌کل سپاه درباره عملیات وعده صادق گفت: گزارش دقیق، مستند و میدانی از اصابت‌ها تا این لحظه نشان‌دهنده این است که این عملیات با موفقیتی بیش از حد انتظار...

رئیسی: ماجراجویی جدید علیه ایران پاسخ سنگین‌تر خواهد داشت

 رئیسی: ماجراجویی جدید علیه ایران پاسخ سنگین‌تر خواهد داشت
2024-04-14T11:58:32+03:30
رئیس جمهور تصریح کرد: اینجانب به پیروی از رهنمودهای رهبر معظم انقلاب اسلامی و به پشتوانه حمایت ملت سرافراز و نیروهای مسلح مقتدر ایران اسلامی تاکید می‌کنم که...

عموعابدینی خبر داد: جذب نخبگان در دانشکده‌های علوم و فناوری‌های راهبردی

 عموعابدینی خبر داد: جذب نخبگان در دانشکده‌های علوم و فناوری‌های راهبردی
2024-02-26T06:00:56+03:30
معاون آموزشی وزارت علوم از ابلاغ دستورالعمل ایجاد دانشکده‌های علوم و فناوری‌های راهبردی با رویکرد فرادانشکده‌ای خبر داد و گفت: ماموریت اصلی این دانشکده‌ها ج...

دوستی: لیست انتخاباتی «صدای ملت» مورد حمایت ۴ حزب اصلاح‌طلب است

 دوستی: لیست انتخاباتی «صدای ملت» مورد حمایت ۴ حزب اصلاح‌طلب است
2024-02-26T06:00:56+03:30
عضو فهرست انتخاباتی صدای ملت تاکید کرد: این لیست متشکل از اصلاح‌طلبان، اعتدالیون و مستقلین بوده که از طرف چهار حزب اعتماد ملی، ندای ایرانیان، کارگزاران و اع...

داداش پور: دانشجویان دارای شرایط خاص مورد حمایت جدی قرار می‌گیرند

 داداش پور: دانشجویان دارای شرایط خاص مورد حمایت جدی قرار می‌گیرند
2024-02-26T06:00:55+03:30
رییس سازمان امور دانشجویان گفت: در بازنگری آیین‌نامه شوراهای موارد خاص ضمن صیانت از مقررات آموزش عالی دانشجویان دارای شرایط خاص مورد حمایت جدی قرار می‌گیرند.

تاکید هیات پارلمانی ایران بر توقف فوری جنگ در غزه

 تاکید هیات پارلمانی ایران بر توقف فوری جنگ در غزه
2024-02-26T06:00:55+03:30
هیات پارلمانی ایران در حاشیه مجمع مجالس آسیایی در آذربایجان با هیات های پارلمانی برخی کشورها همچون فلسطین، بنگلادش، سوریه و نایب رئیس مجلس قطر دیدار و گفت‌و...

جریمه ۶ تا ۲۴ میلیونی در انتظار کارکنان دولتی که در ساعت اداری تبلیغات انتخاباتی کنند

 جریمه ۶ تا ۲۴ میلیونی در انتظار کارکنان دولتی که در ساعت اداری تبلیغات انتخاباتی کنند
2024-02-26T06:00:54+03:30
یک جرم‌شناس گفت: اگر کارکنان دولت در ساعت اداری اقدام به تبلیغات اداری کنند به مجازات نقدی درجه ۶ موضوع ماده (۱۹) قانون مجازات اسلامی( بیش از ۶۰ میلیون ریال...

محصولی: بدنبال وحدت شاخص محور نیروهای انقلابی هستیم

 محصولی: بدنبال وحدت شاخص محور نیروهای انقلابی هستیم
2024-02-26T06:00:54+03:30
دبیرکل جبهه پایداری گفت: همچنانکه قبلاً در مورد مراحل چهارگانه وحدت نیروهای انقلابی مطرح کردیم در صورت امکان بدنبال فهرست واحد جبهه‌های انقلابی هستیم.

سرلشکر باقری: امنیت پایدار در شرایط پرتلاطم منطقه‌ای محصول رویکرد جامعه اطلاعاتی کشور است

 سرلشکر باقری: امنیت پایدار در شرایط پرتلاطم منطقه‌ای محصول رویکرد جامعه اطلاعاتی کشور است
2024-02-26T06:00:54+03:30
رئیس ستاد‌کل نیروهای مسلح تأکید کرد: امنیت پایدار در شرایط پرتلاطم منطقه‌ای و مواجهه با امواج تهدید و طمع دشمنان؛ محصول رویکرد جهادی، انقلابی و حرفه‌ای و هم...

وعده‌های نشدنی، به اعتماد مردم خدشه وارد می‌کند/ مشارکت آگاهانه در انتخابات، موجب هراس دشمن است| گفت‌وگو با محسن ردادی

 وعده‌های نشدنی، به اعتماد مردم خدشه وارد می‌کند/ مشارکت آگاهانه در انتخابات، موجب هراس دشمن است| گفت‌وگو با محسن ردادی
2024-02-26T06:00:53+03:30
جامعه‌شناس سیاسی می‌گوید اگر کاندیداها بخواهند صادقانه صحبت کنند، باید با مردم همدلی داشته باشند و به جامعه بگویند «ما هم به اندازه‌ی شما دغدغه اصلاح ک...
X فیلم جدید فیلم جدید دانلود فیلم و سریال تبلیغات شما (پیام به تلگرام)