میرنیوز

لایحه جذب سرمایه ایرانیان مقیم خارج در حال تدوین است

لایحه جذب سرمایه ایرانیان مقیم خارج در حال تدوین است 2020-06-07T09:31:21+04:30

به گزارش خبرنگار مهر، فرهاد دژپسند وزیر امور اقتصاد و امور دارایی در جلسه علنی امروز مجلس شورای اسلامی و در جریان بررسی مشکلات اقتصادی کشور با اشاره به سالروز حمله داعش به مجلس شورای اسلامی گفت: ایادی دشمن در مجلس شورای اسلامی حادثه ای را ایجاد کرده و باعث شهادت عده ای از هموطنانمان شدند که ما باید راه شهدا را ادامه دهیم و برای رفع مشکلات کشور از حواشی دوری کنیم.

وی افزود: برای بررسی مسائل اساسی اقتصادی باید در وهله اول مروری بر متغیرهای فعلی اقتصادی کشور شود و سپس سیاست ها و برنامه های پیشنهادی در حوزه های مختلف مطرح می گردد، چرا که شناخت درست و آسیب شناسی وضع موجود می تواند در تدوین راهکارهای برون رفت از مشکلات کارساز باشد.

وزیر امور اقتصاد و امور دارایی گفت: امسال سال جهش تولید نامگذاری شده و بر این اساس برای همه ما الزام آور است که به رونق و جهش تولید توجه کنیم و در صورتی که این هدف را محور فعالیت های خود قرار دهیم، قطعا به رونق، جهش و رشد اقتصادی می رسیم.

دژپسند بیان کرد: اقتصاد ما با تنگناها و تهدیدات بسیاری زیادی مواجه است و در این شرایط باید از ظرفیت های تولیدی به خوبی استفاده شود و همچنین سیاستگذاری های لازم در جهت ارتقای نرخ بهره برداری از ظرفیت های موجود در دستور کار قرار گیرد، چرا که از این طریق افزایش عرضه صورت می گیرد و شکاف بین عرضه و تقاضا از بین می رود.

وی تاکید کرد: نرخ بهره برداری از ظرفیت های تولیدی نشان می دهد که در شرایط فعلی حدود ۵۵ درصد از این ظرفیت مورد بهره برداری قرار می گیرد و اگر تا ۷۵ یا ۸۰ درصد این نرخ را برسانیم، جهش مناسبی در تولید و اشتغال ایجاد می شود که این مسئله مستلزم افزایش نرخ بهره برداری از ظرفیت تولید است.

وزیر امور اقتصاد و امور دارایی با اشاره به روند رشد سرمایه گذاری در ایران گفت: در هشت سال گذشته تعداد سنواتی که رشد سرمایه گذاری منفی بوده است، بیشتر از سنواتی بوده که مثبت بود و این مسئله برای ما نگرانی ایجاد می کند و در برخی از سنوات حتی سرمایه گذاری به نرخ اسمی هم مختصر بود و ما باید تورم را مهار و کنترل کنیم.

دژپسند با بیان اینکه سرمایه گذاری در ماشین آلات افت قابل توجهی داشته و باید حل شود، اظهارداشت: دشمنان از همه عوامل خود استفاده می کنند تا راه ورودی منابع به کشورمان را مسدود کنند و آنان از هیچ تلاشی در این زمینه دریغ نکرده اند و ما در این شرایط باید تمام تلاش خود را معطوف به تأمین منابع کنیم و نباید فقط منحصر به تأمین منابع مالی خارجی باشد.

وی تصریح کرد: در همین زمینه دولت در حال تدوین لایحه ای جهت جذب سرمایه ایرانیان خارج از کشور است.

وزیر امور اقتصاد و امور دارایی بیان کرد: البته با وجود همه توطئه های دشمنان، وضعیت تجارت خارجی ما روند خوبی دارد و مثبت بوده است و صادرات غیرنفتی ما مانند سال گذشته تحقق یافت. در واقع تجارت خارجی ما کمترین تأثیر را از شیطنت های دشمنان داشته، در حالی که دشمنان تجارت خارجی ما را هدف قرار داده بودند اما نتوانستند در این زمینه موفق باشند.

دولت از بانک مرکزی استقراض نخواهد کرد

دژپسند گفت: بازار سرمایه در سال گذشته و به ویژه چند ماه اخیر نشان داد که ظرفیت جدیدی در اقتصاد ایران برای تأمین مالی به وجود آمده است و همچنین دولت هم از طریق عرضه سهام و دارایی‌های خود در بازار سرمایه توانست تا حدی تأمین مالی کند و ما بعد از آسیب‌شناسی‌های متعدد به این نتیجه دست یافتیم که مناسب‌ترین راه برای حل مشکلات موجود، توجه به بازار سرمایه است.

وی افزود: بخش خصوصی هم با ورود به بازار سرمایه توانست تأثیر بسزایی در شرایط اقتصادی کشور بگذارد و همچنین با عرضه اولیه توانست برای خودش تأمین مالی کند.

وزیر امور اقتصاد و امور دارایی تأکید کرد: حجم زیادی از نقدینگی کشور در حال حاضر به بازار بورس وارد می‌شود و باید در این شرایط این مسئله را در نظر گرفت که اگر فقط ۱۰ یا ۲۰ درصد این نقدینگی به سمت بازارهای اختلال‌زا سوق پیدا می‌کرد، چه شرایطی به وجود می‌آمد؟

دژپسند افزود: البته ما از شرایط بازار سرمایه غافل نیستیم و جلسات متعددی با کارشناسان ذیربط برگزار کرده و خواهیم کرد تا با عمق‌ بخشیدن به این بازار، از این ظرفیت بیش از گذشته استفاده شود.

وی بیان کرد: تقاضای ما از بخش خصوصی این است که هر هفته حداقل یک بنگاه بخش خصوصی نیز در کنار بخش‌های دولتی در بازار سرمایه وارد شوند که در این صورت، منابع بانک‌ها هم به بنگاه‌های کوچک و متوسط اختصاص خواهد یافت.

وزیر امور اقتصاد و امور دارایی گفت: همه مستحضرید که شرایط نفت ما چگونه است و حتی اگر قیمت نفت شرایط فزاینده داشته باشد و صادرات نفت هم افزایش پیدا کند، امسال به معنای واقعی ما باید بودجه غیرنفتی را تجربه کنیم.

دژپسند با اشاره به اینکه سال گذشته جهت توجه به تولید، تدبیر خوبی اتخاذ کردیم، گفت: برخی از فعالان اقتصادی بدهی مالیاتی دارند که جریمه‌های زیاد هم به آنان غُل و زنجیر شده بود که ما با توجه به قوانین، جریمه‌ها را بخشیدیم تا بدهکاران مالیاتی بتوانند بدهی‌های خود را پرداخت کنند که این مسئله باعث شد درآمدهای مالیاتی ما افزایش پیدا کند.

وی اظهار داشت: ما به دنبال افزایش درآمد مالیاتی هستیم اما نمی‌خواهیم به مؤدیان مالیاتی خوش‌حساب فشار وارد شود و آنان گرفتار غُل و زنجیری شوند که نتوانند فعالیت اقتصادی کنند.

وزیر امور اقتصاد و امور دارایی گفت: برای تحقق درآمد دولت بنا نداریم که مؤدیان مالیاتی خوش‌حساب و تولیدگران تحت فشار قرار گیرند بلکه به دنبال ساماندهی معافیت‌های مالیاتی هستیم و در جاهایی که لازم است، باید معافیت‌ها برقرار باشد اما در برخی جاها معافیت‌ها باید لغو شود.

دژپسند بیان کرد: یک نگرانی در اقتصاد وجود دارد مبنی بر اینکه آیا دولت برای تأمین منابع به استقراض از بانک مرکزی روی می‌آورد یا خیر؟ باید بگویم که ما برنامه‌های جامعی داریم که متوسل به این امر نشویم.

وی افزود: زمانی که پروسه دریافت مالیات و واگذاری دارایی‌های دولت طی شود، گام بعدی ما استقراض از مردم و بخش خصوصی است چرا که معتقدیم استقراض از بانک مرکزی زیانبار است و ضرورتی ندارد به آن سمت حرکت کنیم.

وزیر امور اقتصاد و امور دارایی تأکید کرد: ما باید حداکثر تلاش خود را انجام دهیم که اعتبارات هزینه‌ای مدیریت شود اما باید به این مسئله توجه کرد که برخی از هزینه‌ها اجتناب‌ناپذیر است.

دژپسند با تأکید بر ضرورت بهبود فضای کسب و کار، گفت: در برخی از کشورهای دنیا فرآیند تشکیل یک شرکت اقتصادی کمتر از یک روز انجام می‌شود درحالی‌که در کشور ما تا ۷۳ روز به درازا می‌کشید و ما با تشکیل پنجره واحد که هفته گذشته افتتاح شد، این ۷۳ روز را به سه روز تقلیل دادیم و هرکسی که می‌خواهد شرکت تأسیس کند، با مراجعه به یک نقطه می‌تواند طی سه روز این کار را انجام دهد.

وی متذکر شد: رتبه ما در سال ۲۰۱۴ در زمینه بهبود فضای کسب و کار ۱۵۲ بود که سال گذشته به ۱۲۷ رسید و امیدواریم این رقم هم کاهش یابد و تا پایان برنامه ششم توسعه به اهداف این برنامه در زمینه بهبود فضای کسب و کار برسیم.

منبع : خبرگزاری مهر


کلمات کلیدی :
اشتراک گذاری :

آخرین اخبار سیاسی

تجاوز دشمن با پاسخ مهلک پدافند هوایی مواجه می‌شود

 تجاوز دشمن با پاسخ مهلک پدافند هوایی مواجه می‌شود
2024-04-14T14:25:50+03:30
فرمانده قرارگاه پدافند هوایی خاتم الانبیا(ص) با بیان اینکه کریدورها کاملا باز شده و پروازها در حال انجام است، گفت: اعلام می‌کنیم آسمان ایران در مقابل هرگونه...

جلسه نماینده اسرائیل با منافقین در آلبانی درپی حمله ایران

 جلسه نماینده اسرائیل با منافقین در آلبانی درپی حمله ایران
2024-04-14T14:25:50+03:30
در پی حمله تلافی جویانه شب گذشته ایران علیه رژیم صهیونیستی، یک مقام اطلاعاتی این رژیم برای انجام عملیات روانی در داخل ایران، با منافقین در البانی گفتگو کرده...

هشدار فرمانده کل ارتش به آمریکا: مداخله نکنید

 هشدار فرمانده کل ارتش به آمریکا: مداخله نکنید
2024-04-14T14:25:49+03:30
فرمانده‌کل ارتش گفت: به سردمداران آمریکا نیز هشدار می‌دهیم که اگر در حمایت از رژیم صهیونیستی بخواهند ورود و یا مداخله کنند، تمام پایگاه‌ها و منافع آنها اهدا...

۹۰ درصد نمایندگان جدید با آرزوهایشان وارد مجلس می‌شوند

 ۹۰ درصد نمایندگان جدید با آرزوهایشان وارد مجلس می‌شوند
2024-04-14T11:58:39+03:30
دبیرکل جامعه اسلامی مهندسین گفت: ۹۰درصد نمایندگان جدید مجلس واقعیت‌های مجلس را نمی‌دانند و با آمال و آرزوهایشان به مجلس می‌روند ولی آنجا که می‌روند پی می‌بر...

نامه به آملی‌ لاریجانی درباره طرح ساماندهی کارکنان دولت

 نامه به آملی‌ لاریجانی درباره طرح ساماندهی کارکنان دولت
2024-04-14T11:58:39+03:30
رئیس کمیسیون اجتماعی مجلس در نامه‌ای به آملی لاریجانی رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام، خواستار حضور نماینده هیات عالی نظارت در این کمیسیون درباره بررسی طرح سامان...

ایران متناسب با منافعش پاسخ رژیم صهیونیستی را خواهد داد

 ایران متناسب با منافعش پاسخ رژیم صهیونیستی را خواهد داد
2024-04-14T11:58:38+03:30
نائب رئیس مجلس تاکید کرد: جمهوری اسلامی ضمن تاکیدی که بر حمایت از معنوی از غزه دارد، حق انتقام را برای خود محفوظ می‌داند ولی نوع عمل را متناسب با منافع خودش...

تکذیب پیامکهای هشدار به نام سازمان پدافند غیرعامل

 تکذیب پیامکهای هشدار به نام سازمان پدافند غیرعامل
2024-04-14T11:58:38+03:30
سازمان پدافند غیرعامل پیامکهای ارسالی مبنی بر هشدار شرایط سخت و امنیتی در کشور را جعلی خواند و آنها را تکذیب کرد.

نیروی دریایی سپاه کشتی صهیونیستی را توقیف کرد

 نیروی دریایی سپاه کشتی صهیونیستی را توقیف کرد
2024-04-14T11:58:37+03:30
نیروی دریایی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی یک کشتی باری مرتبط با رژیم صهیونیستی را توقیف کرد.

حمله گسترده موشکی و پهپادی ایران به اسرائیل آغاز شد

 حمله گسترده موشکی و پهپادی ایران به اسرائیل آغاز شد
2024-04-14T11:58:36+03:30
سپاه پاسداران انقلاب اسلامی از دقایقی پیش حملات همه‌جانبه خود علیه رژیم صهیونیستی را آغاز کرد.

تجمع مردم تهران در حمایت از عملیات سپاه علیه اسرائیل

 تجمع مردم تهران در حمایت از عملیات سپاه علیه اسرائیل
2024-04-14T11:58:36+03:30
مردم تهران در حمایت از حمله سپاه پاسداران انقلاب اسلامی به رژیم صهیونیستی در مناطقی از پایتخت تجمع کردند.

شاهد۱۳۶؛ پهپاد انتحاری سپاه علیه اسرائیل را بشناسید

 شاهد۱۳۶؛ پهپاد انتحاری سپاه علیه اسرائیل را بشناسید
2024-04-14T11:58:36+03:30
یکی از مأموریت‌های پهپادهای انتحاری شاهد انهدام و یا اشباع سایت‌های پدافندی دشمن است تا موشک‌های بالستیک و سایر پهپادها بتوانند با گذر از سد سامانه‌های پداف...

اصابت ده‌ها فروند موشک سپاه به اهدافی در سرزمین‌های اشغالی

 اصابت ده‌ها فروند موشک سپاه به اهدافی در سرزمین‌های اشغالی
2024-04-14T11:58:36+03:30
سپاه پاسداران انقلاب اسلامی از شلیک و اصابت ده‌ها فروند موشک بالستیک به اهدافی در سرزمین‌های اشغالی خبر داد.

ایران در صورت اقدام اسرائیل با شدت بیشتری تنبیه خواهد کرد

 ایران در صورت اقدام اسرائیل با شدت بیشتری تنبیه خواهد کرد
2024-04-14T11:58:35+03:30
حمله گسترده جبهه مقاومت از جهت‌های گوناگون به رژیم صهیونیستی فضای بسیار متفاوتی را در منطقه ایجاد کرده است.

ایران کدام پایگاه هوایی اسرائیل را هدف قرار داد؟

 ایران کدام پایگاه هوایی اسرائیل را هدف قرار داد؟
2024-04-14T11:58:35+03:30
پایگاهی که هواپیماهای اسرائیلی از طریق آن کنسولگری ایران را زدند، با موشک هدف قرار گرفت.

منبع آگاه: اسرائیل در صورت پاسخ بلا‌فاصله تنبیه می‌شود

 منبع آگاه: اسرائیل در صورت پاسخ بلا‌فاصله تنبیه می‌شود
2024-04-14T11:58:34+03:30
یک منبع آگاه گفت: پس از پایان عملیات تنبیهی ایران و جبهه مقاومت، اگر صهیونیستها بخواهند پاسخی بدهند قطعاً تنبیه بعدی «بلافاصله» و با شدت مضاعف خوا...

حمله چهاروجهی و پیچیده ایران به اسرائیل

 حمله چهاروجهی و پیچیده ایران به اسرائیل
2024-04-14T11:58:34+03:30
عملیات گسترده سپاه پاسداران انقلاب اسلامی علیه اسرائیل پاسخی پیچیده چندوجهی و هوشمندانه به جنایات اخیر اسرائیل است.

شورای نگهبان: عملیات «وعده صادق» نمایش اقتدار نظام بود

 شورای نگهبان: عملیات «وعده صادق» نمایش اقتدار نظام بود
2024-04-14T11:58:34+03:30
شورای نگهبان با صدور بیانیه‌ای از اقدام نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران و سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در حمله موفق به مواضع رژیم صهیونیستی در سرزمین‌های فل...

هشدار سپاه به آمریکا نسبت به هرگونه مشارکت در ضربه به ایران

 هشدار سپاه به آمریکا نسبت به هرگونه مشارکت در ضربه به ایران
2024-04-14T11:58:34+03:30
سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در اطلاعیه شماره ۲ خود به انهدام اهداف نظامی مهم ارتش تروریستی صهیونیستی در سرزمین‌های اشغالی و هشدار به دولت تروریستی آمریکا نس...

سرلشکر باقری: عملیات «وعده صادق» با موفقیت کامل انجام شد

 سرلشکر باقری: عملیات «وعده صادق» با موفقیت کامل انجام شد
2024-04-14T11:58:33+03:30
رئیس ستادکل نیروهای مسلح گفت: این عملیات از نظر ما پایان یافته است و قصدی بر ادامۀ آن نیست و اگر رژیم صهیونیستی اقدامی علیه ما چه در خاک ما و چه در مراکز مت...

ناکامی پدافند اسرائیل مقابل عملیات ترکیبی ایران|گزارش

 ناکامی پدافند اسرائیل مقابل عملیات ترکیبی ایران|گزارش
2024-04-14T11:58:33+03:30
ساختار پدافند هوایی اسرائیل علی‌رغم تمام سرمایه‌گذاری‌هایی که برای آن شده بود، مقابل عملیات ترکیبی ایران شکست خورد.

سلامی: اقدام بعدی درصورت واکنش اسرائیل سخت‌تر خواهد بود

 سلامی: اقدام بعدی درصورت واکنش اسرائیل سخت‌تر خواهد بود
2024-04-14T11:58:32+03:30
فرمانده‌کل سپاه درباره عملیات وعده صادق گفت: گزارش دقیق، مستند و میدانی از اصابت‌ها تا این لحظه نشان‌دهنده این است که این عملیات با موفقیتی بیش از حد انتظار...

رئیسی: ماجراجویی جدید علیه ایران پاسخ سنگین‌تر خواهد داشت

 رئیسی: ماجراجویی جدید علیه ایران پاسخ سنگین‌تر خواهد داشت
2024-04-14T11:58:32+03:30
رئیس جمهور تصریح کرد: اینجانب به پیروی از رهنمودهای رهبر معظم انقلاب اسلامی و به پشتوانه حمایت ملت سرافراز و نیروهای مسلح مقتدر ایران اسلامی تاکید می‌کنم که...

عموعابدینی خبر داد: جذب نخبگان در دانشکده‌های علوم و فناوری‌های راهبردی

 عموعابدینی خبر داد: جذب نخبگان در دانشکده‌های علوم و فناوری‌های راهبردی
2024-02-26T06:00:56+03:30
معاون آموزشی وزارت علوم از ابلاغ دستورالعمل ایجاد دانشکده‌های علوم و فناوری‌های راهبردی با رویکرد فرادانشکده‌ای خبر داد و گفت: ماموریت اصلی این دانشکده‌ها ج...

دوستی: لیست انتخاباتی «صدای ملت» مورد حمایت ۴ حزب اصلاح‌طلب است

 دوستی: لیست انتخاباتی «صدای ملت» مورد حمایت ۴ حزب اصلاح‌طلب است
2024-02-26T06:00:56+03:30
عضو فهرست انتخاباتی صدای ملت تاکید کرد: این لیست متشکل از اصلاح‌طلبان، اعتدالیون و مستقلین بوده که از طرف چهار حزب اعتماد ملی، ندای ایرانیان، کارگزاران و اع...

داداش پور: دانشجویان دارای شرایط خاص مورد حمایت جدی قرار می‌گیرند

 داداش پور: دانشجویان دارای شرایط خاص مورد حمایت جدی قرار می‌گیرند
2024-02-26T06:00:55+03:30
رییس سازمان امور دانشجویان گفت: در بازنگری آیین‌نامه شوراهای موارد خاص ضمن صیانت از مقررات آموزش عالی دانشجویان دارای شرایط خاص مورد حمایت جدی قرار می‌گیرند.

تاکید هیات پارلمانی ایران بر توقف فوری جنگ در غزه

 تاکید هیات پارلمانی ایران بر توقف فوری جنگ در غزه
2024-02-26T06:00:55+03:30
هیات پارلمانی ایران در حاشیه مجمع مجالس آسیایی در آذربایجان با هیات های پارلمانی برخی کشورها همچون فلسطین، بنگلادش، سوریه و نایب رئیس مجلس قطر دیدار و گفت‌و...

جریمه ۶ تا ۲۴ میلیونی در انتظار کارکنان دولتی که در ساعت اداری تبلیغات انتخاباتی کنند

 جریمه ۶ تا ۲۴ میلیونی در انتظار کارکنان دولتی که در ساعت اداری تبلیغات انتخاباتی کنند
2024-02-26T06:00:54+03:30
یک جرم‌شناس گفت: اگر کارکنان دولت در ساعت اداری اقدام به تبلیغات اداری کنند به مجازات نقدی درجه ۶ موضوع ماده (۱۹) قانون مجازات اسلامی( بیش از ۶۰ میلیون ریال...

محصولی: بدنبال وحدت شاخص محور نیروهای انقلابی هستیم

 محصولی: بدنبال وحدت شاخص محور نیروهای انقلابی هستیم
2024-02-26T06:00:54+03:30
دبیرکل جبهه پایداری گفت: همچنانکه قبلاً در مورد مراحل چهارگانه وحدت نیروهای انقلابی مطرح کردیم در صورت امکان بدنبال فهرست واحد جبهه‌های انقلابی هستیم.

سرلشکر باقری: امنیت پایدار در شرایط پرتلاطم منطقه‌ای محصول رویکرد جامعه اطلاعاتی کشور است

 سرلشکر باقری: امنیت پایدار در شرایط پرتلاطم منطقه‌ای محصول رویکرد جامعه اطلاعاتی کشور است
2024-02-26T06:00:54+03:30
رئیس ستاد‌کل نیروهای مسلح تأکید کرد: امنیت پایدار در شرایط پرتلاطم منطقه‌ای و مواجهه با امواج تهدید و طمع دشمنان؛ محصول رویکرد جهادی، انقلابی و حرفه‌ای و هم...

وعده‌های نشدنی، به اعتماد مردم خدشه وارد می‌کند/ مشارکت آگاهانه در انتخابات، موجب هراس دشمن است| گفت‌وگو با محسن ردادی

 وعده‌های نشدنی، به اعتماد مردم خدشه وارد می‌کند/ مشارکت آگاهانه در انتخابات، موجب هراس دشمن است| گفت‌وگو با محسن ردادی
2024-02-26T06:00:53+03:30
جامعه‌شناس سیاسی می‌گوید اگر کاندیداها بخواهند صادقانه صحبت کنند، باید با مردم همدلی داشته باشند و به جامعه بگویند «ما هم به اندازه‌ی شما دغدغه اصلاح ک...
X فیلم جدید فیلم جدید دانلود فیلم و سریال تبلیغات شما (پیام به تلگرام)