میرنیوز

توافق عبدالله و اشرف غنی توان حکومت کابل برای صلح با طالبان را تجمیع می‌کند

توافق عبدالله و اشرف غنی توان حکومت کابل برای صلح با طالبان را تجمیع می‌کند 2020-05-24T08:14:37+04:30

زهرا توحیدی کارشناس و پژوهشگر مسایل افغانستان در گفت‌وگو با ایسنا با اشاره به توافق عبدالله عبدالله و اشرف غنی بر سر اختلافاتی که بعد از شمارش آراء انتخابات ریاست جمهوری این کشور به وجود آمد، گفت: طی ماه‌های اخیر افغانستان هم‌زمان با دو معضل سیاسی مواجه بوده است، از یک سو اختلافات بر سر نتایج انتخابات ریاست جمهوری میان دو رقیب اصلی که در سال گذشته برگزار شده بود کشور را با بن بست سیاسی مواجه ساخته بود به نحوی که عبدالله عبدالله حاضر به پذیرش نتایج اعلام شده از سوی کمیسیون مستقل انتخابات نشد و حتی وساطت نماینده ویژه آمریکا در امور صلح افغانستان (زلمی خلیل‌زاد) نیز به هیچ نتیجه‌ای نرسید.

وی ادامه داد: هر دو نامزد ریاست جمهوری که خود را پیروز در انتخابات می‌دانستند، در یک روز و در یک زمان مراسم تحلیف برگزار کردند که تصویر بسیار پیچیده و نگران‌کننده‌ای از آینده سیاسی افغانستان ترسیم کرد. عقب‌شینی نکردن عبدالله عبدالله از حق خود در انتخابات، مانع تکرار خاطره انتخابات سال ۱۳۸۸ ریاست جمهوری شد که عبدالله عبدالله به سبب تقلب گسترده و عدم عملکرد مناسب کمیسیون انتخابات، از شرکت در دور دوم انتخابات کناره‌گیری کرد؛ امری که نارضایتی هواداران عبدالله و وارد کردن اتهام عدم صیانت از آرای رای‌دهندگان و حامیانش را به همراه داشت.

این کارشناس مسایل افغانستان و جنوب آسیا گفت: از سوی دیگر به اجماع نرسیدن نخبگان سیاسی افغانستان بر سر مذاکرات صلح با طالبان، به ویژه مخالفت‌های گسترده با آزاد کردن حدود ۵۰۰ زندانی طالبان، چالشی بین‌المللی برای این کشور ایجاد کرده است.

توحیدی در پاسخ به این که تا چه اندازه فشارهای خارجی به ویژه فشار آمریکا برای رفع اختلاف میان عبدالله و غنی موثر بوده است چرا که رفع اختلاف آنها احتمالا توافق صلح را سریع‌تر پیش خواهد برد، تصریح کرد: امضای توافقنامه صلح اخیر میان دو رقیب سیاسی، بارقه‌هایی از امید به منظور کاهش تنش سیاسی داخلی افغانستان ایجاد کرده است. بدین معنا که با فیصله یافتن یکی از جدی‌ترین تنش‌های سیاسی و پایان ادعای هم‌زمان دو فرد مبنی بر رییس‌جمهور منتخب بودن، فضای آرام برای مذاکره با طالبان و تجمیع تمام ظرفیت‌های حکومت در جهت اجماع‌ سازی و افزایش توان چانه‌زنی خود در برابر طالبان را فراهم خواهد ساخت. هر چند همچنان میان جناح‌ها و گروه‌های سیاسی، اختلافات متعددی بر سر این موضوع وجود خواهد داشت اما توافق صلحی که میان آمریکا و طالبان انجام شد و نقش و اهرم فشار ایالات متحده، فشار مضاعفی به منظور ضرورت حل اختلافات و نیل به توافق صلح با طالبان، وارد خواهد ساخت.

توحیدی اظهار کرد: موضوع مهم کلیدی در مورد تحلیل و چرایی وقوع تنش سیاسی در پی هر دو انتخابات ریاست جمهوری اخیر که بدون دخالت خارجی‌ها برای اولین بار در سال ۱۳۹۳ و پس از آن در سال ۱۳۹۸ برگزار شد را نمی‌توان به اختلافات مرسوم میان رقبای سیاسی در بسیاری از کشورهای جهان سوم تشبیه کرد؛ این تنش‌های سیاسی از ریشه‌های عمیق و پرسابقه‌ای برخوردار هستند. مهم‌ترین علت آن را می‌توان در عدم شکل‌گیری دولت ـ ملت به معنای متعارف آن در علم روابط بین‌الملل در افغانستان جستجو کرد. معضل بعدی، عدم شکل‌گیری احزاب سیاسی و ایفای نقش موثر در تقسیم قدرت و مدیریت کشور است.

این کارشناس مسایل افغانستان و جنوب آسیا درباره محتوا و ظرفیت توافق اخیر میان دو رقیب انتخاباتی در این کشور گفت: توافقنامه اخیر، با وجود تفاوت‌های ظاهری و تغییراتی در ادبیات و مفاهیم به کار گرفته شده در آن با توافقنامه پیشین در سال ۱۳۹۳، در ماهیت و محتوا، شباهت‌های بسیاری به یکدیگر دارند. به عنوان مثال واژه "ریاست اجرایی" در توافقنامه صلح سال ۱۳۹۳ و جایگاه حقوقی عبدالله عبدالله در آن منصب یاد شده بود اما در توافقنامه سال ۱۳۹۸ از واژه "ریاست شورای عالی مصالحه" که اختیارات شبیه به یک معاون ریاست رئیس‌جمهور در تصمیم‌گیری‌ها، بودجه، شیوه تصمیم‌گیری و امکانات امنیتی برخوردار است و بر تمام موضوعات مربوط به صلح و جلب کمک بین‌المللی پس از برقراری صلح، نظارت خواهد داشت، استفاده شده است. بر اساس این توافقنامه معاونان (دو معاون) آقای عبدالله عبدالله، معاون شورای عالی مصالحه ملی و عضو کابینه خواهند بود و سهم ۵۰ درصدی از کابینه در اختیار آقای عبدالله عبدالله قرار خواهد گرفت. شورای عالی مصالحه، متشکل از رهبران سیاسی و شخصیت‌های ملی است که هیات ۲۰ نفره مذاکره‌کننده با طالبان و وزارت دولت در امور صلح، از زیر مجموعه‌های آن به شمار می‌رود.

وی ادامه داد: یکی دیگر از شباهت‌ها میان این دو توافق سیاسی، یکسان بودن رقبای اصلی است که در توافق اخیر نیز به مانند توافق صلح پیشین، اشرف غنی و عبدالله عبدالله جزو طرف‌های اصلی توافقنامه بوده‌اند. در توافقنامه اخیر نیز به مانند توافقنامه پیشین، هر دو طرف موظف به تلاش برای برگزاری انتخابات شوراهای ولایتی و ولسوالی‌ها شدند تا زمینه برای تشکیل لویه جرگه به منظور تعدیل قانون اساسی و تغییر ساختار حکومت فراهم شود. هرچند که ضرب‌الاجلی برای تشکیل آن مشخص نشده است؛ برخلاف توافق سابق که قرار بود در عرض دو سال این لویه جرگه تشکیل شود. علاوه بر این در توافقنامه اخیر ذکر شده است که یک گروه ۶ نفره از رهبران ملی و سیاسی به عنوان میانجی برای نظارت بر اجرای این توافقنامه عمل خواهند کرد گرچه ضمانت اجرایی برای آن تعیین نشده است.

توحیدی در ادامه خاطرنشان کرد: فارغ از شباهت‌ها، تفاوت‌هایی نیز میان دو توافقنامه صلح وجود دارد؛ در توافقنامه صلح سال ۱۳۹۳، طرح تشکیل یک حکومت مشترک ذکر شده بود اما در این توافقنامه اخیر، تنها صحبت از تقسیم مساوی کرسی‌های حکومتی میان دو رقیب به میان آمده است. تفاوت دیگر، این‌که در توافقنامه اخیر، برخلاف توافقنامه سابق که از هیچ فردی نام برده نشده بود، در بخش "مشارکت در حکومت"، به ژنرال عبدالرشید دوستم، معاون پیشین رئیس‌جمهور و از متحدان دکتر عبدالله عبدالله، رتبه مقام ارشد نظامی مارشالی و عضویت در شورای عالی دولت و شورای امنیت اعطا شده است. هم‌چنین در توافق نامه پیشین، "مقام رهبری تیم دوم" پیش‌بینی شده بود که با انتخاب و معرفی از سوی رئیس‌جمهور به عنوان "اپوزیسیون رسمی" شکل می‌گرفت؛ هر چند که در حکومت وحدت ملی هرگز چنین فرمانی از سوی رئیس‌جمهور صادر نشد اما در توافقنامه اخیر، صحبتی از این امر به میان نیامده است.

وی تاکید کرد: توافق میان عبدالله و غنی هر چند به ظاهر بدون حضور و دخالت کشورهای خارجی حاصل شده است اما فشارهای بین‌المللی از جمله تهدید ایالات متحده به قطع کمک یک میلیارد دلاری به افغانستان برای سال ۲۰۲۱ و نیز هشدار اتحادیه اروپا، نقش مهمی در حصول توافق صلح میان دو رقیب سیاسی در دو دوره اخیر ریاست جمهوری داشته است. امری که به ویژه برای اشرف غنی و طرفدارانش بسیار دشوار بود زیرا باید امتیازات ویژه‌ای که در نظام ریاستی افغانستان برای رییس‌جمهور قرار داده شده است را با شخص دیگری خارج از گروه سیاسی خود، تقسیم کند.

توحیدی درباره برخی نگرانی‌ها نسبت به شکننده و ضعیف بودن این توافق و تاثیر آن در آینده تعاملات این کشور گفت: یکی از نگرانی‌های عمده در قبال این توافق، حمایت نکردن بخش بزرگی از احزاب و شخصیت‌های سیاسی از آن است. در همین راستا حزب اسلامی به رهبری گلبدین حکمتیار، توافق سیاسی اخیر را تکرار تجربیات تلخ گذشته در حکومت وحدت ملی قلمداد کرده که نمی‌تواند به حل بحران در کشور کمک کند. صلاح‌الدین ربانی، رهبر حزب جمعیت اسلامی و یکی از حامیان اصلی عبدالله عبدالله، هم اعلام کرده که نتایج اعلام شده انتخابات ریاست جمهوری را خلاف قانون انتخابات می‌داند و هر حکومتی که در پی این انتخابات تشکیل شود را فاقد مشروعیت می‌داند. او گفت که با توافق میان آقای عبدالله عبدالله و آقای غنی، همسو و شریک نیست. از سوی دیگر، گسستی در میان اعضای حزب جمعیت اسلامی ایجاد شده است و برخی همچون آقای حفیظ منصور که از اعضای رهبری حزب جمعیت اسلامی است، موافق این توافقنامه است و از آن حمایت می‌کند.

این کارشناس مسایل جنوب آسیا خاطرنشان کرد: فارغ از اختلافات سیاسی داخلی در مورد توافق میان اشرف غنی و عبدالله عبدالله، این توافق مورد استقبال وسیع کشورهای خارجی از جمله ایالات متحده و اتحادیه اروپا قرار گرفته است که می‌تواند تداوم حمایت و کمک‌های جامعه جهانی به دولت افغانستان را که برای تداوم حیات سیاسی آن ضروری است تضمین کند.

توحیدی در ادامه درباره چشم‌انداز مذاکرات بین الافغان گفت: چشم‌انداز آتی صلح با طالبان با وجود افزایش خشونت‌های اخیر این گروه از جمله حمله به غیرنظامیان در یک بیمارستان در غرب کابل و همچنین حمله به یک مراسم خاکسپاری در ولسوالی خیوه در ننگرهار و در پی این تحولات، دستور خارج شدن نیروهای امنیتی افغانستان از حالت "دفاعی" به حالت "تهاجمی" علیه طالبان و سایر گروه‌های تروریستی از سوی اشرف غنی، در هاله‌ای از ابهام قرار گرفته است، اما در مجموع توافق سیاسی اخیر و حل یکی از بحران‌های سیاسی، توان حکومت در جهت برقراری صلح با طالبان را تجمیع خواهد کرد و می‌تواند در مسیر کسب توافق با طالبان مفید و مثمر ثمر باشد، هرچند که در این مسیر با معضلات و مشکلات متعددی مواجه خواهد بود.

انتهای پیام

منبع : خبرگزاری ایسنا


کلمات کلیدی :
اشتراک گذاری :

آخرین اخبار سیاسی

استفاده سپاه از منورهای مه‌شکن برای یافتن رئیس‌جمهور

 استفاده سپاه از منورهای مه‌شکن برای یافتن رئیس‌جمهور
2024-05-20T00:18:33+03:30
سپاه پاسداران انقلاب اسلامی علاوه بر اعزام یگان‌های استانی و تیپ ویژه صابرین برای عملیات جستجوی رئیس جمهور و هیئت همراه، از منورهای مه‌شکن برای یافتن آنها ا...

تماس تلفنی رشید با مخبر: برای سلامتی رئیسی دعا می‌کنیم

 تماس تلفنی رشید با مخبر: برای سلامتی رئیسی دعا می‌کنیم
2024-05-20T00:18:33+03:30
رئیس جمهور عراق در گفتگو با محمد مخبر گفت: برای سلامتی رئیس جمهور ایران نماز و دعا می‌خوانیم و امیدواریم هر چه زودتر ایشان از این حادثه با صحت و سلامت عبور ...

پوتین اخبار حادثه بالگرد رئیسی را با حساسیت دنبال می‌کند

 پوتین اخبار حادثه بالگرد رئیسی را با حساسیت دنبال می‌کند
2024-05-20T00:18:32+03:30
دستیار ویژه پوتین در تماس با معاون اول رئیس جمهور گفت: رئیس جمهور روسیه با حساسیت فوق العاده اخبار سانحه بالگرد رئیس جمهور ایران را دنبال می‌کند.

پیام حداد عادل در پی وقوع حادثه برای رئیس جمهور

 پیام حداد عادل در پی وقوع حادثه برای رئیس جمهور
2024-05-19T23:25:32+03:30
رئیس شورای ائتلاف نیروهای انقلاب در پی وقوع حادثه برای بالگرد حامل رئیس جمهور پیامی صادر کرد.

ولایتی: برای سلامتی آقای رئیسی دعا می‌کنیم

 ولایتی: برای سلامتی آقای رئیسی دعا می‌کنیم
2024-05-19T23:25:32+03:30
مشاور رهبر معظم انقلاب اظهار داشت: امیدوارم هرچه زودتر آقای رئیسی و هیات همراه ایشان به سلامت به آغوش ملت بازگردند.

حضور نیروهای تیپ ۲۵ نزاجا برای جستجوی بالگرد رئیس‌جمهور

 حضور نیروهای تیپ ۲۵ نزاجا برای جستجوی بالگرد رئیس‌جمهور
2024-05-19T23:12:13+03:30
تیپ ۲۵ تکاور نیروی زمینی ارتش برای کمک به جستجوی بالگرد رییس جمهور‌ در منطقه آذربایجان شرقی حضور یافت.

حسن خمینی: برای سلامتی رئیس‌جمهور دعای توسل بخوانید

 حسن خمینی: برای سلامتی رئیس‌جمهور دعای توسل بخوانید
2024-05-19T23:12:13+03:30
تولیت حرم امام خمینی(ره) درخواست کرد به امید ختم بخیر شدن این سانحه و سلامتی رییس‌جمهور و همراهان، دعای توسل خوانده شود.

انشاالله خبر سلامتی رئیس جمهور قلوب ملت ایران را شادمان کند

 انشاالله خبر سلامتی رئیس جمهور قلوب ملت ایران را شادمان کند
2024-05-19T23:12:12+03:30
سخنگوی شورای نگهبان نسبت به سانحه فرود سخت بالگرد رئیس جمهور واکنش نشان داد.

اجتماع مردم برای سلامتی رئیس جمهور در میدان ولیعصر(عج) تهران

 اجتماع مردم برای سلامتی رئیس جمهور در میدان ولیعصر(عج) تهران
2024-05-19T23:12:11+03:30
عده‌ای از مردم و دانشجویان برای دعا جهت سلامتی رئیس جمهور در میدان ولیعصر تهران تجمع کرده‌اند.

وحیدی:‌ هنوز به نقطه مدنظر سانحه بالگرد نرسیده‌ایم

 وحیدی:‌ هنوز به نقطه مدنظر سانحه بالگرد نرسیده‌ایم
2024-05-19T23:12:09+03:30
وزیر کشور با ارائه گزارشی از وضعیت جستجو برای یافتن بالگرد رئیس جمهور گفت: دامنه دید در منطقه بسیار محدود است و به همین دلیل، نیروهای امدادی متاسفانه هنوز ب...

اعزام تیپ‌ صابرین سپاه برای جستجوی بالگرد رئیس‌جمهور

 اعزام تیپ‌ صابرین سپاه برای جستجوی بالگرد رئیس‌جمهور
2024-05-19T22:58:36+03:30
تیپ نیروهای ویژه صابرین نیروی زمینی سپاه برای کمک به جستجوی بالگرد رییس جمهور‌ عازم منطقه شد.

روحانی: برای رئیس‌جمهور و همراهانشان آروزی سلامتی دارم

 روحانی: برای رئیس‌جمهور و همراهانشان آروزی سلامتی دارم
2024-05-19T22:58:36+03:30
رئیس جمهور سابق اظهار داشت: صمیمانه امید دارم آقای رئیسی هرچه زودتر به آغوش ملت بازگردند.

جلسه دولت به ریاست مخبر برگزار شد

 جلسه دولت به ریاست مخبر برگزار شد
2024-05-19T22:58:35+03:30
در جلسه امروز هیئت دولت، با دستور معاون اول اعضای جلسه مسئول پیگیری امور محوله شدند.

قالیباف: برای سلامتی آقای رئیسی و همراهان ایشان دعا کنیم

 قالیباف: برای سلامتی آقای رئیسی و همراهان ایشان دعا کنیم
2024-05-19T22:58:35+03:30
رئیس مجلس در پی حادثه سقوط بالگرد رئیس جمهور نوشت: برای سلامتی خادم‌الرضا علیه‌السلام، ریاست محترم جمهوری، جناب آقای رئیسی و همراهان ایشان دعا کنیم. خداوند ...

اینفوگرافی بالگرد حامل رئیس‌جمهور؛ بل ۲۱۲

 اینفوگرافی بالگرد حامل رئیس‌جمهور؛ بل ۲۱۲
2024-05-19T22:58:35+03:30
بالگرد حامل رئیس جمهور و هیئت همراه که ظهر امروز در مسیر بازگشت به تبریز در حوالی ورزقان دچار سانحه شد از نوع بل ۲۱۲ بود.

منصوری: دو نفر از بالگرد رئیسی با ما ارتباط گرفتند

 منصوری: دو نفر از بالگرد رئیسی با ما ارتباط گرفتند
2024-05-19T22:58:34+03:30
معاون اجرایی رئیس‌جمهور گفت: با یکی از سرنشینان بالگرد رئیس‌جمهور و کادر پرواز ارتباط برقرار شده که نشان می‌دهد میزان سختیِ حادثه خیلی بالا نبوده؛ چون دو تن...

امام خامنه‌ای:امیدواریم رئیس جمهور به آغوش ملت برگردند

 امام خامنه‌ای:امیدواریم رئیس جمهور به آغوش ملت برگردند
2024-05-19T22:58:34+03:30
رهبر معظم انقلاب اسلامی با ابراز تاثر از حادثه نگران کننده عصر امروز برای رئیس جمهور محترم و همراهان ایشان گفتند: امیدواریم خداوند متعال رئیس جمهور محترم و ...

درس علوم و معارف دفاع مقدس باید حضوری و الزامی باشد

 درس علوم و معارف دفاع مقدس باید حضوری و الزامی باشد
2024-05-19T20:32:01+03:30
دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: درس علوم و معارف دفاع مقدس باید دو واحدی، مستقل، حضوری و الزامی باشد.

تفحص از ستاد احیای دریاچه ارومیه در دستور کار مجلس

 تفحص از ستاد احیای دریاچه ارومیه در دستور کار مجلس
2024-05-19T20:32:01+03:30
رسیدگی به گزارش کمیسیون کشاورزی ،آب ، منابع طبیعی و محیط زیست در تحقیق و تفحص از عملکرد ستاد احیای دریاچه ارومیه در دستور کار نمایندگان در جلسه علنی امروز ق...

درخواست پورابراهیمی برای برگزاری جلسه درباره بورس

 درخواست پورابراهیمی برای برگزاری جلسه درباره بورس
2024-05-19T20:32:00+03:30
رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس در جلسه علنی امروز خواستار برگزاری جلسه فوق‌العاده برای بررسی وضعیت بازار سرمایه در هفته جاری شد.

ماموریت قالیباف به کمیسیون عمران درباره سیل خراسان رضوی

 ماموریت قالیباف به کمیسیون عمران درباره سیل خراسان رضوی
2024-05-19T20:32:00+03:30
رئیس مجلس گفت: ضروری است علاوه بر تسریع در رسیدگی به مجروحان حادثه سیل استان خراسان رضوی و پیگیری روند درمان کامل آنها، نسبت به جبران خسارت‌های وارد آمده به...

سخنگوی دولت: انتخاب ارکان داخلی مجلس با نمایندگان منتخب است

 سخنگوی دولت: انتخاب ارکان داخلی مجلس با نمایندگان منتخب است
2024-05-19T20:31:59+03:30
بهادری جهرمی گفت: قانون اساسی کشورمان متولی امور داخلی مجلس را مشخص کرده که در صلاحیت خود نمایندگان است و دولت همچون گذشته با مجلس در چارچوب اصول قانون اساس...

ارجاع تأسیس سازمان حفاظت قوه قضائیه به کمیسیون امنیت ملی

 ارجاع تأسیس سازمان حفاظت قوه قضائیه به کمیسیون امنیت ملی
2024-05-19T20:31:58+03:30
نمایندگان مجلس در جلسه علنی امروز با اکثریت آرا با ارجاع طرح تأسیس سازمان حفاظت و اطلاعات قوه قضائیه جهت بررسی بیشتر به کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مواف...

سفر رئیس اقلیم کردستان به تهران و هیاهوی غرب

 سفر رئیس اقلیم کردستان به تهران و هیاهوی غرب
2024-05-19T20:31:58+03:30
قدرت نهفته و آشکار در حوزه دیپلماسی منطقه‌ای ایران به‌گونه‌ایست که منجر به تنظیم مناسبات بر اساس عزت کشور خواهد شد. بدیهی است خروجی این دیپلماسی ایجاد امنیت...

رئیسی: روابط ایران و آذربایجان گسسته نخواهد شد

 رئیسی: روابط ایران و آذربایجان گسسته نخواهد شد
2024-05-19T20:31:58+03:30
رئیس‌جمهور با بیان اینکه روابط ایران و آذربایجان گسسته نخواهد شد، گفت: اراده برای توسعه روابط در تمام حوزه‌ها بین دو کشور داریم.

حضور ناو بالستیک‌زن سپاه در نزدیکی جزیره دیگو گارسیا

 حضور ناو بالستیک‌زن سپاه در نزدیکی جزیره دیگو گارسیا
2024-05-19T20:31:57+03:30
فرمانده نیروی دریایی سپاه پاسداران گفت: ناو شهید مهدوی برای نخستین مرتبه تا نزدیکی جزیره دیگو گارسیا که محل استقرار نیروهای آمریکایی است، پیش رفت.

دهقان: یک‌ مرحله‌ای شدن انتخابات مجلس نیازمند بررسی است

 دهقان: یک‌ مرحله‌ای شدن انتخابات مجلس نیازمند بررسی است
2024-05-19T20:31:57+03:30
معاون حقوقی رئیس جمهور گفت: من نمی‌گویم که انتخابات باید یک‌مرحله‌ای شود اما این ایراد، , وارد است که یک فرد در مرحله‌ی اول، رای رأی بیشتری داشته و در مرحله...

سردار سلامی: اسرائیل چیزی جز منطق زور را نمی‌فهمد

 سردار سلامی: اسرائیل چیزی جز منطق زور را نمی‌فهمد
2024-05-19T20:31:57+03:30
فرمانده‌کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی با بیان عملیات وعده صادق از دید ما یک عملیات محدود بود."، عنوان کرد: هدف از این عملیات ضربه‌زدن به دو نقطه با تع...

اختصاصی | ۱+۳ گزینه مطرح برای ریاست مجلس خبرگان

 اختصاصی | ۱+۳ گزینه مطرح برای ریاست مجلس خبرگان
2024-05-19T20:31:57+03:30
اعضای هیئت رئیسه مجلس خبرگان رهبری در اولین جلسه ششمین دوره این مجلس انتخاب خواهند شد.

وحیدی: منتظر رسیدن نیروهای امداد به محل سانحه هستیم

 وحیدی: منتظر رسیدن نیروهای امداد به محل سانحه هستیم
2024-05-19T20:31:56+03:30
وزیر کشور گفت: رئیس‌جمهور با همراهان در مسیر برگشت با چند بالگرد بر بودند که یکی از بالگردها بر اثر بدی هوا و وضعیتی که در منطقه بوده، مجبور به فرود سخت می‌...
X فیلم جدید فیلم جدید دانلود فیلم و سریال تبلیغات شما (پیام به تلگرام)