میرنیوز
به گزارش خبرنگار مهر، جلیل مختار در جلسه علنی نوبت عصر امروز (سهشنبه) مجلس شورای اسلامی نظر کمیسیون انرژی درباره محسن پاکنژاد، وزیر پیشنهادی نفت را به شرح زیر قرائت کرد.
بخش نخست: مقدمه- مهمترین چالشهای حوزه نفت و گاز
در راستای اجرای ماده (۲۰۲) قانون آئین نامه داخلی مجلس شورای اسلامی، بررسی صلاحیت، انطباق مدارک، سوابق و برنامههای جناب آقای محسن پاکنژاد وزیر محترم پیشنهادی نفت در دولت چهاردهم در کمیسیون انرژی بر اساس زمانبندی ارائهشده از سوی هیأت رئیسه محترم مجلس شورای اسلامی طی سه (۳) جلسه کاری در روزهای دوشنبه ۲۲ مردادماه، چهارشنبه ۲۴ مردادماه و شنبه ۲۷ مردادماه ۱۴۰۳ با حضور وزیر محترم پیشنهادی به انجام رسید؛ بر این اساس، برخی از مهمترین مسائل و چالشهای مرتبط با حوزه وظایف وزارت نفت که توسط اعضای این کمیسیون در جلسات مشترک مطرح گردید و راهکارها و برنامههای عملیاتی مرتبط با آنها از سوی وزیر پیشنهادی مطالبه گردید، به شرح زیر میباشد:
⦁ ناترازی در عرضه و تقاضای گاز طبیعی و فرآوردههای نفتی
⦁ کمبود منابع مالی در حوزه زیرساختهای نفت و گاز
⦁ تلفات بالای انرژی در طول زنجیره تأمین از تولید تا مصرف
⦁ مصرف بیرویه انرژی، بهرهوری پایین و شدت انرژی بالا
⦁ عدم تکمیل زنجیره ارزش صنعت نفت و گاز
⦁ عدم شفافیت در روابط مالی وزارت نفت با شرکتهای تابعه اصلی
⦁ مسائل و مشکلات حوزه منابع انسانی، حفظ، نگهداشت و توسعه کارکنان صنعت نفت
⦁ عدم بهرهبرداری مناسب از ظرفیتهای سوقالجیشی کشور در حوزه تجارت انرژی
بخش دوم: شرح استعلامات
صحت مدارک تحصیلی جناب آقای محسن پاکنژاد وزیر محترم پیشنهادی نفت طی نامه شماره ۲۸۲۹۱ تاریخ ۲۲/ ۰۵/ ۱۴۰۳ از وزارت علوم، تحقیقات و فناوری استعلام گردید؛ در پاسخ به نامه مذکور، وزارت متبوع طی نامه شماره ۳۶۶۳۸۱/ ۴ تاریخ ۲۳/ ۰۵/ ۱۴۰۳، مراتب فارغالتحصیلی ایشان را بهترتیب در مقاطع کارشناسی پیوسته مهندسی برق از دانشگاه تهران و کارشناسی ارشد مهندسی صنایع از دانشگاه صنعتی امیرکبیر تأیید نمود.
بخش سوم: شرح برنامههای وزیر پیشنهادی در کمیسیون
برنامههای ارائهشده توسط وزیر پیشنهادی نفت مشتمل بر راهکارهای فرآیندی و ساختاری در بازههای زمانی کوتاهمدت، میانمدت و بلندمدت بهمنظور غلبه بر چالشهای پیش روی حوزه نفت و گاز کشور تنظیم شد. بر این اساس، مهمترین رئوس برنامههای عملیاتی ارائهشده به شرح زیر است:
⦁ رفع ناترازی تولید و مصرف گاز
⦁ بهینهسازی مصرف سوخت و کاهش شدت انرژی از طریق ایجاد حساب بهینهسازی و تأسیس سازمان بهینهسازی و مدیریت راهبردی انرژی
⦁ طرحهای توسعه و نگهداشت میادین نفت و گاز بهویژه میادین مشترک و فشارافزایی میدان گازی پارس جنوبی
⦁ افزایش تعداد قراردادهای توسعهای، متنوعسازی و اصلاح قراردادهای بالادستی
⦁ اصلاح رویهها و کاهش دیوانسالاری (بروکراسی) با هدف افزایش سرعت اجرا و تکمیل طرحهای افزایش تولید
⦁ افزایش ظرفیت پالایش نفت خام و میعانات گازی کشور به ۳ میلیون بشکه در روز در افق سال ۱۴۰۷
⦁ افزایش صادرات نفت از طریق ارتقا سطح همکاریها با کشورهای هدف بهویژه کشورهای همسایه
⦁ تقویت دیپلماسی انرژی و تبدیل شدن ایران به مرکز مبادلات (هاب) انرژی منطقه با محوریت تجارت گاز و فرآوردههای نفتی
⦁ تاکید بر پیشبرد همکاری گازی برای واردات و معاوضه (سوآپ) گاز از روسیه و ترکمنستان
⦁ اجرای طرحهای بهبود و ارتقا کیفیت فرآوردههای تولیدی پالایشگاههای داخلی بویژه بنزین و گازوئیل و کاهش تولید نفت کوره
⦁ مشارکت و سرمایه گذاری در پالایشگاههای فراسرزمینی
⦁ توسعه زیرساختهای توزیع سوخت و بروز رسانی و ارتقا سامانه هوشمند سوخت کشور
⦁ تقویت منابع انسانی و اصلاح ساختار وزارت نفت
بخش چهارم: صلاحیتها و شایستگیهای لازم برای وزیر پیشنهادی نفت
یکی از مهمترین محورهای سنجش صلاحیت وزرای پیشنهادی، کارنامه و سابقه وزیر است. وزیر بهعنوان بالاترین مقام دستگاه اجرایی میبایست دانش و تجربه کاری در حوزه تخصصی مورد نظر را داشته باشد.
در همین راستا برخی از مهمترین ویژگیهایی که از نظر اعضای کمیسیون انرژی برای تصدی مسئولیت وزارت نفت ضرورت دارد، بهشرح زیر است:
⦁ تجربه میدانی در صنعت نفت
⦁ مقبولیت حداکثری میان کارکنان صنعت نفت
⦁ دانش تخصصی در حوزه انرژی، نفت و گاز
⦁ فهم راهبردی از مسائل بینالمللی برای جهتدهی دیپلماسی انرژی با هدف تأمین حداکثری منافع ملی
⦁ داشتن برنامههای عملیاتی و تحولی در حوزه نفت و گاز
⦁ باور به توان و ظرفیت داخلی در کنار تلاش برای جذب مشارکت سرمایهگذاری خارجی
⦁ توان حفظ منابع انسانی و ارتقا دانش فنی کارکنان صنعت نفت
⦁ اعتقاد واقعی به مشارکت بخش خصوصی فعال در صنعت نفت و تعامل سازنده با آن
⦁ اعتقاد به اولویتداشتن بهینهسازی مصرف انرژی در زنجیره تأمین
⦁ تعامل سازنده با مجلس شورای اسلامی، کمیسیونهای تخصصی، سازمان برنامه و بودجه کشور و سایر وزاتخانههای مرتبط با بخش انرژی
بخش پنجم: انطباق برنامههای ارائه شده با اسناد بالادستی
مطابق گزارش کارشناسی مشورتی تهیهشده توسط معاونت نظارت مجلس شورای اسلامی، تطبیق برنامه وزیر پیشنهادی «نفت» با اسناد بالادستی شامل «شرح وظایف قانونی وزارتخانه»، «سیاستهای کلی ابلاغی مقام معظم رهبری در حوزه نفت و گاز و بیانیه گام دوم انقلاب»، «تکالیف قانونی وزارتخانه در قانون احکام دائمی برنامههای توسعه کشور» و «احکام مرتبط با وزارت نفت در قانون برنامه هفتم پیشرفت»، حکایت از آن دارد که ۴۶ درصد برنامههای پیشنهادی با احکام فوقالذکر «منطبق» و ۴۶ درصد موارد نیز «همسو» است. از سوی دیگر در برنامه وزیر پیشنهادی به ۸ درصد از احکام اشارهای نشده است. همچنین موردی مبنی بر مغایرت برنامهها با اسناد بالادستی یافت نشد. مرکز پژوهشهای مجلس نیز، توجه به قانون برنامه هفتم پیشرفت و همراستایی با احکام آن را به عنوان یکی از نقاط قوت برنامه ارائهشده از سوی وزیر پیشنهادی بر شمرده است.
بخش ششم: نتیجهگیری
با توجه به اینکه جناب آقای پاکنژاد وزیر محترم پیشنهادی نفت در لحظات آخر معرفی کابینه به فهرست اضافه شد و فرصت کافی برای تنظیم و ارائه برنامه دقیق خود را نداشت، در جلسات اولیه کمیسیون موفق به جلب حداکثری نظر نمایندگان و اقناع ایشان نسبت به برنامه خود نشد. فلذا با توجه به درخواست وزیر پیشنهادی نفت و ارائه برنامه تکمیلی ایشان به هیأت رئیسه مجلس، ضمن موافقت هیأت رئیسه مجلس با بررسی بیشتر برنامه ایشان، موضوع از طریق معاونت نظارت مجلس به این کمیسیون ارجاع شد. هیأت رئیسه کمیسیون نیز ظهر روز شنبه ۲۷ مردادماه ۱۴۰۳ موافقت نمود تا جلسه فوق العاده کمیسیون جهت بررسی برنامه و خط مشی وزیر پیشنهادی نفت پس از پایان جلسه نوبت دوم صحن در محل این کمیسیون برگزار شود.
کمیسیون انرژی مجلس نیز در مهلت قانونی رسیدگی ضمن برگزاری جلسه فوقالعاده در غروب روز شنبه و استماع برنامه جناب آقای پاکنژاد، پس از بررسیهای دقیق برنامه و پرسش و پاسخ نمایندگان عضو کمیسیون، برنامه ایشان را دارای بهبود قابل توجه در انطباق با اسناد بالادستی و برنامه هفتم توسعه تشخیص داد.
منبع : خبرگزاری مهر
شهید رئیسی تمام ظرفیت دولت سیزدهم را برای راهیان نور بسیج کرده بود
بیانیه گرامیداشت چهل و چهارمین سالگرد آغاز دفاع مقدس
انهدام تیم تروریستی درحال ورود به خاک ایران از مرز مریوان کردستان
به زودی با پاسخ کوبنده جبهه مقاومت شاهد نابودی اسرائیل خواهیم بود
اقدامات حقوقی و بینالمللی وزارتخارجه در برابر اقدام تروریستی اسرائیل
کنعانی: اقدامات جنونآمیز اسرائیل شایسته اقدام فوری بینالمللی است
فرهنگستانها اتاق فکر دولت هستند/ نمیتوان با برچسب زدن به دانشمندان به دنبال دیپلماسی علمی بود
انتخاب مسئولین از اقوام مختلف نشان حرکت به سمت توسعه یافتگی است/ لزوم توسعه گردشگری در مناطق کردنشین
سرلشکر سلامی از مجروحان حمله تروریستی لبنان عیادت کرد/ ورود ۹۵ مصدوم حادثه تروریستی لبنان به تهران
شرایط جسمی «امانی» بسیار خوب است /هیچ نگرانی وجود ندارد
پزشکیان به رئیس جمهور و نخست وزیر ارمنستان تبریک گفت
انسجام و خدمتگزاری صادقانه دو راهکار مؤثر مقابله با دشمنان است
ایران با تمام توان از دولت مشروع ونزوئلا حمایت میکند/ ونزوئلا در خط مبارزه با استکبار جهانی است
خانه احزاب از نهادهای اصلی تدوین چارچوب وفاق ملی است
دلاوریهای رزمندگان در سالهای دفاع مقدس باید تبیین شود/ باید آموزش بر اساس واقعیات باشد
نمایشگاه صلح و دفاع ارتش فرصت خوبی برای تبادل دانش نظامی است/ اقبال شاعر ملی پاکستان است
دولت بر لزوم تخصیص به موقع ارز دارو و تجهیزات پزشکی دقت نظر دارد
محکم در برابر هر تهدیدی ایستادهایم/ جوانان در دفاع از انقلاب از هیچ فداکاری کوتاهی نخواهند کرد
پزشکیان: بنای ما گسترش روابط بر اساس احترام متقابل است/ قطعا حرف زور را نخواهیم پذیرفت
فاجعه بزرگی که در لبنان رخ داد دلهای همه را سوزاند
ایران با هیچ ظالمی سر سازش ندارد/ اسلام از مسیر جهاد و شهادت عبور کرد
عراقچی از سفیر کشورمان در لبنان عیادت کرد
اولین قربانیان تروریسم صنعتی اسرائیل، آمریکا و اروپا خواهند بود
تفاهمنامه همکاری میان ایران و بورکینافاسو امضا شد
لایحه اصلاح قانون هواپیمایی کشوری تقدیم مجلس شد
حجتالاسلام فاطمی نماینده ولی فقیه در چهارمحال و بختیاری شد
دست در دست یکدیگر دهیم و متجاوزان را از سرزمینهای اسلامی بیرون کنیم
۲ لایحه به مجلس تقدیم شد
مهاجرانی انتصاب ششمین زن در کابینه چهاردهم را تبریک گفت
اقدام تروریستی رژیم صهیونیستی در لبنان محکوم است/ ملت قهرمان لبنان هرگز از این جنایتها نمیهراسند