میرنیوز
به گزارش گروه پارلمانی خبرگزاری تسنیم، محمدباقر قالیباف نماینده تهران و رئیس مجلس در صفحه شخصی خود در ایکس (توییتر سابق) با انتشار رشته توییتی نوشت:
«همیشه معتقد بودم عیار افراد به کارنامه آنهاست، نه به ادعاهایشان. به انجام رساندن یک پروژۀ عمرانی یا تصویب و اجرای یک قانون راهبردی از هزاران حرف و ادعا برتر و سختتر است؛ از شما میخواهم وعدههای انتخاباتیام را با کارنامه قانونگذاری مجلس یازدهم منصفانه مقایسه کنید.
وعدههایم را دو جا بهطور منسجم مطرح کردم یکی در ویدئویی 27دقیقهای که قبل از انتخابات در بهمن 98در رسانههایم منتشر کردم، و دیگری در اولین مصاحبه تلویزیونی در سِمت رئیس مجلس، در 24 تیرماه 1399.
از تعداد 21 وعدهای که برای قانونگذاری دادم، 19 وعده را به همراه نمایندگان به سرانجام رساندیم و 2 وعده را هنوز نتوانستم به طور کامل عملی کنم؛ بسمالله بیایید با هم بررسی کنیم.
اولین وعده اصلاح ساختار بودجه بود؛ اشکالات ساختار بودجه یکی از عوامل تورم است. بودجه را دومرحلهای و افزایش سقف بودجه را متوقف کردیم. مدیریت خزانه را یکپارچه و اعتباری کردیم و جلوی رسوب پولها را گرفتیم. شرکتهای دولتی را هم مجبور کردیم صورتهای مالیشان را شفاف کنند.
تنظیم بودجه را هوشمند کردیم. تا قبل از طراحی سامانۀ جدید در مجلس یازدهم، سازمان برنامه فایل سند بودجه را به مجلس میآورد، و مجلس پس از بررسی، اصلاحات فایل را به سازمان برمیگرداند. الان ارتباط بین احکام بودجه و جداول آن معنادار شده وبهصورت برخط بر هزینه کرد بودجه نظارت داریم.
بانک مرکزی با قانون 50 سال پیش کار میکرد. بعد از 50 سال، این قانون را اصلاح کردیم. به بانک مرکزی اختیار عمل دادیم تا با بانکها و مؤسسات ناتراز مقتدرانه برخورد کند. در قانون بانک مرکزی و احکام مرتبط آن در برنامۀ هفتم نیز ابزارهای نظارتی بانک مرکزی را مفصل گسترش دادیم.
تسهیلات بانکی مشکلات زیادی برای مردم ایجاد کرده بود. سود مرکب نفس تولیدکنندگان را گرفته بود. در برنامۀ هفتم، سود مرکب را ممنوع کردیم.
نظام مالیاتی به نوسازی نیاز داشت. کارمندها و کارگرها مالیات میدادند، دلالان نه. اکنون، با هوشمندسازی، از دانهدرشتها مالیات سنگین گرفته میشود و در مقابل، مردم عادی را معاف کردیم. هم معافیتها بیشتر شد، هم درآمد مالیاتی دولت. این یعنی مالیات هدفمند.
میدانستیم که دلالان دارند به کشور ضربه میزنند و هیچ مالیاتی نمیدهند. روشن بود که این ظلم به مردم است. لذا طرح مالیات بر عایدی سرمایه را تصویب کردیم که جزو یکی از مترقیترین قوانین کشور است.
کماظهاری صادرات و بیشاظهاری واردات باعث شده بود ارز کشور قاچاق شود و خروج سرمایه شکل بگیرد. قانون قدیمی پاسخگوی نیاز مبارزه با این مشکل نبود. قانون مبارزه با قاچاق ارز را اصلاح کردیم.
از یک طرف، میخواستیم جلوی رشد نقدینگی را بگیریم و از طرف دیگر، نمیخواستیم تولید آسیب ببیند. پس نیاز به طرحی بود که ابزارهای تأمین مالی تولید گسترش پیدا کند و تقویت شود. طرح تأمین مالی تولید و جهش تولید دانشبنیان را تصویب کردیم.
در عصر تکنولوژی زندگی میکنیم. پیشران بسیاری از اقتصادهای پیشرفته شرکتهای دانشبنیان آن کشورها هستند. تا پیش از قانون جهش تولید دانشبنیان، قانون درخوری برای حمایت از این مجموعهها وجود نداشت. در همان سال اول تصویب، رهبر انقلاب به جهش بازدهی این شرکتها دستمریزاد گفتند.
قبلا اگر میخواستید برای کسبوکاری مجوز بگیرید، دو راه بیشتر وجود نداشت: یا باید پارتی میداشتید، یا باید کفش آهنین میپوشیدید و سالها پلههای ادارات را بالاوپایین میرفتید. به جنگ انحصار رفتیم. مجلس صدور مجوزها را هم برخط کرد، هم صدور آنها را محدود کرد به 3 روز تا 3 ماه.
به مجلس که آمدیم، حدوداً هیچ قانونی دربارۀ مشکلات کوتاهمدت و بلندمدت مسکن در کار نبود ولی مردم از ما انتظار تصمیمگیری داشتند؛ سه قانون تصویب کردیم: قانون جهش تولید مسکن، قانون مالیات بر خانههای خالی برای جلوگیری از احتکار مسکن، و طرح ساماندهی اجارهبها برای اجارۀ مسکن.
مشکل دیگر مسکن حاشیهنشینی بود. میشد کسی 30 سال در خانهای بدون سند در حاشیۀ شهر زندگی کند. این بندگان خدا هم بلاتکلیف مانده بودند، هم مجوزی برای نوسازی نداشتند. به داد بافت فرسوده رسیدیم. حالا زمینۀ قانونی حل مشکل فراهم شده و به اجرای برنامهریزیشدۀ دولت نیاز دارد.
اقشار ضعیف برای مجلس یازدهم در صدر اهمیتاند.
حقوق سربازان را 12برابر کردیم، 6میلیون نفر را بهرایگان بیمه کردیم، کالابرگ الکترونیک را تصویب کردیم، رتبهبندی معلمان را به سرانجام رساندیم، حقوق بازنشستگان را متناسبسازی کردیم، کشاورزان را وارد فرایند قیمتگذاری گندم کردیم و...
باور ما این بود که برای کارآمدساختن نظام بروکراسی باید تمرکززدایی کرد. در تبصرۀ 18 بودجۀ سنوات گذشته، بیش از 150هزار میلیارد تومان را برای اشتغال استانها، خارج از رویههای تخصیص بودجه، به خود استانها سپردیم که تاثیرات مهمی بر اشتغالزایی در سطح محلی داشت.
پس از احداث 300 کیلومتر ریل مترو در 8 خط، افزایش واگنها دغدغۀ شخصیام شده بود. وقتی با این زیرساخت میشود 7 میلیون مسافر جابهجا کرد، نباید به 2 میلیون مسافر راضی شد. در بودجۀ سالهای گذشته، حدود 30 همت، به همراه 4 میلیارد دلار از تسهیلات خارجی، را به توسعۀ مترو اختصاص دادیم.
برای فسادستیزی 4 وعده دادم: 1. شفافیت، 2. مدیریت تعارض منافع، 3. حمایت از سوتزنی، 4. مبارزه با انحصار. همهشان، دقت کنید! همهشان تصویب شدند. تصویبنشدن شفافیت یک دروغ بزرگ است. هم در مجلس تصویب شد، و هم پیش از تعیینتکلیف آن در مجمع تشخیص مصلحت، داوطلبانه در حال اجراست.
تاکنون فرصت نشده برای دو وعده قانونی تصویب کنیم. یکی آنکه گفته بودم هیئت نظارت بر رفتار نمایندگان را تقویت میکنیم و دیگری آنکه برای تقویت جایگاه اقتصادی وزارت خارجه قانونی تصویب میکنیم. إنشاءالله آنها را هم پیگیری خواهم کرد.
البته اینها تمام مصوبات مجلس نبودند. خیلی از قانونهای کلیدی جزو وعدهها نبود، اما طبق نقشهٔ راهی که داشتیم تصویبشان کردیم. مثل قانون ساماندهی صنعت خودرو، قانون جوانی جمعیت، قانون اقدام راهبردی، قانون مدیریت دادهها، قانون مالکیت صنعتی، قانون امنیت زنان، قانون امنیت غذایی.
البته اینها قانون و ریلگذاری اجراست. برخی بهخوبی اجرا شدهاند، اجرای برخی زمان میخواهد و اجرای برخی دیگر همت بیشتری در دستگاههای اجرایی میطلبد. در مسیر اجرای این قوانین، به توصیۀ رهبر حکیم انقلاب، همدلانه کنار دولت میمانیم و هر کمکی از دستمان بربیاید، دریغ نمیکنیم.»
انتهای پیام/
منبع : خبرگزاری تسنیم
کاهش ساعت کاری مراکز دولتی در سراسر کشور
رشد ۸ درصدی در برنامه هفتم توسعه نیاز به کار کردن دارد
واکنش کنعانی به اتهامزنی اسرائیل علیه ایران در مورد المپیک
دیدار جلیلی با مسئولان ستادهای مردمی ملی
پیام تاریخی عملیات مرصاد چه بود؟
رأی دیوان بینالمللی دادگستری، مهر تاییدی بر اشغالگری رژیم صهیونیستی است
اتهامات وزیر اسرائیل علیه ایران برای منحرف کردن افکار عمومی از نسلکشی در غزه است
حضور فرستاده ویژه نخستوزیر ژاپن در مراسم تحلیف پزشکیان
شهید رئیسی در مکتب امام حسین (ع) آموخت که خود را هزینه مردم کند
سیاستهای کلی رهبر انقلاب چراغ راهنمای مسیر ما است/ باید وحدت و انسجام داشته باشیم
سیاستهای کلی رهبر انقلاب چراغ راهنمای مسیر ما است
ضرورت همکاری میان قوا/جزیرهای عمل کردن باعث اختلال درنظام میشود
منافقین بازیچه سیاسی از سوی آمریکا و رژیم صهیونیستی هستند
امیر واحدی با مادران شهیدان شریفیان و سرهندی دیدار کرد
نام عملیات «مرصاد» با بالندگی نیروهای مسلح کشورمان گره خورده است
نقش نیروی هوایی در شکست منافقین انکارناپذیر است
ضرورت همکاری میان قوا/ جزیرهای عمل کردن باعث اختلال نظام میشود
مجلس بر تداوم سیاست خارجی انقلابی دولت شهید رئیسی اصرار دارد
خطبههای نماز جمعه تهران به امامت آیتالله صدیقی آغاز شد
نشست گروههای فلسطینی در پکن حرکت در مسیری درست است
هیات چینی حاضر در مراسم تحلیف رئیسجمهور حامل پیام مهمی است
نباید کاری کنیم که مردم احساس کنند به آنها دروغ گفتیم
هیئت چینی حاضر در مراسم تحلیف رئیسجمهور حامل پیام مهمی است
پزشکیان: جنایتکار را نمیتوان با تشویق ایستاده تطهیر کرد
گزارش ظریف از آخرین تحولات در زمینه انتخاب وزیران کابینه چهاردهم
اقدام تروریستی هیچ جایی در منطق گروههای مقاومت ندارد/ با دروغ و فریب جای شاکی و متهم عوض نمیشود
واکنش نمایندگی ایران به دروغپردازی اسرائیل علیه تهران در طول بازیهای المپیک
تکذیب خبر قرارداد نظامی ایران و ارمنستان
مراکز اسلامی هامبورگ هیچ نقطه ضعفی نداشته است/ حتی فاشیستهای آلمان به ایرانیها تعرض نکرده بودند
شیخعطار: مراکز اسلامی هیچ نقطه ضعفی نداشته است/ حتی فاشیستهای آلمان به ایرانیها تعرض نکرده بودند