میرنیوز

کاندیداهای خبرگان باید تعارفات معمول را کنار بگذارند/ ادعای اصلاح‌طلبان برای کاندیدا نداشتن را قبول ندارم/ گفت‌وگو با مصطفی پورمحمدی

 کاندیداهای خبرگان باید تعارفات معمول را کنار بگذارند/ ادعای اصلاح‌طلبان برای کاندیدا نداشتن را قبول ندارم/ گفت‌وگو با مصطفی پورمحمدی 2024-02-17T10:27:40+03:30

گروه سیاسی خبرگزاری تسنیم ـ حجت‌الاسلام و المسلمین مصطفی پورمحمدی در زمان حاضر دبیرکل جامعه روحانیت مبارز و رئیس مرکز اسناد انقلاب اسلامی است اما اکثر مردم او را به سالها فعالیت در دستگاه قضایی و همچنین دولت می‌شناسند؛ پورمحمدی در دولت نهم وزیر کشور و در دولت یازدهم، وزیر دادگستری بود. وی همچنین از سال 1387 تا 1392 ریاست سازمان بازرسی کل کشور را به‌عهده داشت.

آقای پورمحمدی که برای اولین‌بار است که وارد کارزار رقابت در انتخابات خبرگان می‌شود، در این مصاحبه از برنامه انتخاباتی خود خبر داد؛ برنامه‌ای برای تحول در انتخابات خبرگان و همچنین عملکرد اجرایی این مجلس که در ادامه می‌خوانید:

تسنیم: از بحث داغ این روزها شروع کنیم؛ یک خبری منتشر شده بود که صلاحیت حضرتعالی برای مجلس خبرگان رهبری ابتدا رد اما در بررسی مجدد تأیید شد، توضیحی بدهید که ماجرای این روند بررسی صلاحیت چه بود.

پورمحمدی: بسم اللّه الرّحمن الرّحیم؛ در ایام ماه مبارک شعبان هستیم و اعیاد این ماه را تبریک می‌گوییم؛ ان‌شاءالله از اعیاد این ماه بهره‌مند شویم و خداوند منت بگذارد و الطافش بیشتر شود، خوشبختانه حضور مردم در 22 بهمن حضور باشکوهی بود و بسیار پیام آشکار و روشنی داشت برای اینکه همچنان پای نظام و آرمان‌های انقلاب و امام هستند و نویدبخش آینده بهتری هست.

روند گزینش در شورای نگهبان برای مجلس خبرگان یک روند خاص است و این گزینش براساس معیارهای علمی است و در دوره قبل و این دوره بحثی درباره من بود؛ من یادداشتی فرستادم و طبق روال قانونی اعتراض کردم که به بررسی و مصاحبه مجدد روبه‌رو شد و ظاهراً مورد تأیید علمی قرار گرفتم ولی خب، افکار عمومی، فعالان، نخبگان و سیاسیون برداشت‌های دیگری داشتند که به‌عهده خودشان است.

** قانون انتخابات مجلس خبرگان نیاز به بازنگری مجدد دارد

تسنیم: با وجود بررسی مجدد اما تعداد نامزدهای انتخابات خبرگان چندان چشم‌گیر نیست؛ علت این عدم استقبال از کجا نشئت می‌گیرد؟ عملکرد شورای نگهبان، عدم استقبال جامعه آماری این مجلس یا؟

پورمحمدی: ما وقتی حرف از «انتخابات» می‌زنیم یعنی مردم بیایند و رأی بدهند پس باید این امکان رأی دادن باشد؛ برای 88 صندلی مجلس خبرگان تنها 144 نفر تأیید شدند یعنی یک‌ونیم نفر برای هر صندلی! این خودش شرایط انتخاب را خیلی سخت می‌کند و به‌نحوی کاملاً محدود انتخاب انجام می‌شود. مردم و فعالان سیاسی به این روش اشکال و انتقاد دارند که وارد هم هست، مردم می‌گویند؛ یعنی کاندیدا و افراد شایسته آن‌قدر کم هستند که وارد انتخابات شوند؟ این پیام خوبی به جامعه نیست.

باید طوری طراحی شود که افراد شایسته قابل‌توجهی شرکت کنند و قدرت انتخاب به مردم بدهند و فضای انتخابات و روح انتخابات حاکم و متجلی باشد که بگویند این رأی‌گیری توسط مردم واقعی است ولی الآن تلقی می‌شود که ما هرکاری کنیم و هرجایی رأی بدهیم دوسوم این افراد رأی می‌آورند و فقط یک‌سوم کنار هستند؛ طبعاً این جالب نیست.

من حتی با برخی فقهای شورای نگهبان صحبت کردم، آنها هم این اشکال را قبول داشتند و حرفشان این بود که این قانون به‌عهده خود خبرگان است و باید قانون را اصلاح کنند؛ باید آیین‌نامه‌هایش را تدوین کنند و حق با آنهاست و اینجا جای انتقاد به شورای نگهبان نیست و تغییر این قانون به‌عهده مجلس خبرگان است.

تسنیم: حتی درباره مجلس شورای اسلامی هم شورای نگهبان بارها می‌گوید مبتنی بر قانونی کار می‌کند که مجلس خودش تصویب کرده است.

پورمحمدی: بله؛ ولی درباره خبرگان کمی قصه روشن‌تر است، البته اطراف مجلس خبرگان حرف‌های زیادی است و وظایف خبرگان هم جای گفت‌‌وگو دارد.

مصطفی پورمحمدی , جامعه روحانیت مبارز , انتخابات مجلس دوازدهم , مجلس خبرگان رهبری ,

** باید رقابت در انتخابات را به تعارفات و رودربایستی خودمان ترجیح بدهیم

تسنیم: یک انتقاد دیگری شاید به مجتهدین و حوزه و جامعه آماری که می‌توانند عضو خبرگان باشند وارد است که تمایلی ندارند که کاندیدا شوند؛ برای مثال در ایام ثبت‌نام‌ خبرگان شاهد بودم امام جمعه یکی از استان‌ها می‌گفت که "از تهران آمدم چراکه نخواستم با شخصیت دیگری که از همان استان کاندیدا شده است، رقابت کنم"! یک فضای این‌شکلی هم به‌هرحال در انتخابات خبرگان حاکم است.

پورمحمدی: بله همین‌طور است، ولی ببینید ما باید این را فرهنگ کنیم که  رقابت معنا پیدا کند و قدرت انتخاب به مردم بدهیم و یک مقدار از تعارفات و رودربایستی دست برداریم تا مردم واقعاً احساس کنند که نظرشان تعیین‌کننده است.

خیلی جامعه از این فضای فعلی خوشش نمی‌آید و این را نمی‌پسندد، ما هم باید به دوستانمان بگوییم، به روحانیون بگوییم که گرایش و رغبت مردم را به ملاحظات و رعایت حرمت و احترام بین خودمان ترجیح می‌دهیم.

مردم می‌خواهند با دلپسندی و جذابیت در این انتخابات شرکت کنند و بگویند که "ما هستیم که ساختار عالی سیاسی کشور را تشکیل می‌دهیم"؛ این قوت نظام سیاسی و رهبری است که علما دغدغه آن را دارند، از این طریق بهتر به نتیجه می‌رسیم تا احترام یک بزرگی را داشته باشیم و کاندیدا نشویم که بخواهیم حرمت او حفظ شود.

باید بنشینیم فکر کنیم و البته مشکلات دیگری هم هست؛ خیلی وقتها می‌گویند "امتحان بدهید"، و ممکن است شخصی به‌هردلیلی در امتحان قبول نشود؛ تشخیص اجتهاد با دو تا مصاحبه و امتحان نیست؛ سیر فعالیت علمی است، شما به هیچ فیلسوفی نمی‌گویید که "الآن امتحان بدهید"، چراکه 30 و 40 سال فلسفه خوانده، درس داده، ترجمه کرده و...، این  یک منطقی دارد و طبق این منطق باید طبعاً جلو رفت و از قبل اعلام شود یک‌هزار نفر شایستگی دارند و از این یک‌هزار نفر، 500 نفر انتخاب شوند.

دغدغه‌ای که حالا برخی دارند این است که با امتحان بی‌حرمتی می‌شود؛ به شخص می‌گویند امتحان بدهد، می‌گوید "من 500 تا شاگرد در سطوح مختلف درس دادم"، فرضاً یک‌دفعه بگویند «قبول نشدی»، یعنی من بی‌سوادم". به‌نظرم باید از قبل بگویند این اشخاص با این معیارها شایستگی دارند، می‌خواهند کاندیدا بشوند یا نشوند، این نکاتی است که ما باید به آن جدی بپردازیم و مسائل دیگری هم هست که اگر طرح شود من توضیح می‌دهم.

تسنیم: با توجه به اینکه شما در شورای وحدت حضور دارید و احتمالاً لیست مستقل خواهید داد،  عملکرد مجلس یازدهم شورای اسلامی را فی‌نفسه چطور ارزیابی می‌کنید، چهار سالی که گذشت فکر می‌کنید نقدهایی که خودتان به این مجلس بشخصه دارید چیست که برای مجلس آینده لااقل جریان انقلابی حواس‌جمع باشد که دچار این نقدها نباشد و زیر سؤال نرود؟

پورمحمدی: نقد از دو منظر قابل بررسی است؛ یکی نقد نخبگانی است و یکی نقد عمومی و مردمی است؛ در نقد نخبگانی حرفهای زیادی وجود دارد و طبیعی است در بخش‌هایی از مجلس مثلاً حرکت خوبی دارد انجام می‌شود ولی الآن مسئله مهمی که وجود دارد نقد عمومی و نقد مردمی است؛ به‌هرحال افکار عمومی ابراز ناخرسندی و نارضایتی دارد؛ هم از دولت، هم از مجلس و در مجموع از مجموعه‌ دست‌اندرکاران و مجریان، دلیل آن هم روشن است؛ وضعیت زندگی و شرایط عمومی، مدیریتی و نظام اداری و مشکلات در حوزه قضایی و فضای فرهنگی و اجتماعی این احساس اجتماعی و عمومی را ایجاد کرده است که دست‌اندرکاران در تأمین خواستهای عمومی توفیق زیادی ندارند و در تحقق شعارها و وعده‌های خودشان هم خیلی موفق نیستند.

** احساس خوب عمومی و همراهی مردم می‌تواند کار دولت و مجلس را جلو ببرد

نظرسنجی‌ها و افکارسنجی‌ها و مطالبی که خودتان در رسانه‌ها منتشر می‌کنید، بازتاب این فضاست و مشکلی است که وجود دارد؛ قبل از اینکه به نگاه نخبگی و کارشناسی اتکا کنیم ناچاریم به اصلاح و تغییر احساس عمومی و دریافت عمومی تکیه کنیم، این نوع نگاه را ما بیشتر نیاز داریم یعنی یک حس خوش‌بینی و رضایت در افکار عمومی از دست‌اندرکاران باید به‌وجود بیاید و این قبل از هر چیزی مهم است؛ حتی اگر شما افراد واجد شرایطی باشید، احساس عمومی خوب نباشد مضرب منفی به کار شما می‌دهد و تأثیرگذاری فعالیت‌های شما را پایین می‌آورد درحالی که اگر یک تیم متوسطی باشند اما همراهش عواطف و احساسات عمومی و همراهی عمومی باشد کار جلو می‌رود؛ مثلاً یک تیم فوتبال وقتی می‌بیند تماشاچی‌ها خیلی خوب همدلی می‌کنند، حس خوبی به این تیم می‌دهد و می‌تواند خیلی موفقیت‌ها را رقم بزند.

** هنر ما باید تغییر فضا به‌نفع انتخابات باشد

ما به‌خصوص در این انتخابات مجلس باید تلاش کنیم این حسِ تا حدودی منتقد و سرد و کم‌انگیزه به فضای مثبت و خوب تغییر پیدا کند؛ الآن باید هنر ما این باشد. این‌که رهبری هم از ابتدای سال روی مشارکت تأکید فرمودند و بعد هم خودشان اشاره کردند سلامت و رقابت ـ غیر از امنیت که کار طبیعی و زیرساختی انتخابات است ـ برای اینکه آن مشارکت مطلوب محقق شود؛ مشارکت بالا که بستر آن رقابت و سلامت باشد.

حضرت آقا در سخنرانی چند وقت پیش مجدداً فرمودند رقابت واقعی؛ یعنی خودشان باز تأکید کردند "ما رقابت صوری نمی‌خواهیم چون رقابت صوری که در آن مشارکت بالا نمی‌آید."، رقابت واقعی مشارکت را بالا می‌آورد و در رقابت واقعی امکان شکست طرفین درصدش بالا می‌رود. ما چون سوار صندلی هستیم و نمی‌خواهیم از این صندلی ماشین پایین بیاییم، این را جدی نگرفتیم و یا نخواستیم جدی بگیریم و عملاً تن ندادیم تا الآن هم به این مسئله تن ندادیم.

** رقابت با تعاریف خاص خودش شکل می‌گیرد نه با تعداد زیاد کاندیدا

ما در ظاهر امر می‌گوییم تعداد زیادی کاندیدا هستند ولی به‌هرحال بازی سیاسی و میدان سیاسی یک شاخص‌هایی دارد و رقابت با تعاریف خاص خودش شکل می‌گیرد نه با تعداد زیاد کاندیدا؛ مثلاً در بازی فوتبال معنی بازی قوی این نیست که ده تا بازیکن را 20، 30 بازیکن کنید، این 30 نفر بازی را خراب می‌کنند مثال واقعی آن این‌طور است در زمین فوتبال، 30 تا بازیکن می‌فرستید داخل زمین؛ این به شور بازی اضافه نمی‌کند! ما فکر می‌کنیم بازیکن اضافه کنیم شور بازی زیاد می‌شود در حالی که این اتفاق نمی‌افتد؛ عملاً آن حس مثبتی که ما به‌دنبالش هستیم این است که فضا باید تغییر پیدا کند.

**  شکست ما زمانی است که مردم از ما روی برگردانند

من در صحبتهایی که این طرف و آن طرف می‌شود چه تلویزیون و چه خبرگزاری‌ها، این را تأکید می‌کنم که به‌هرحال انقلاب ما روی دوش مردم استوار شده است؛ غیر از این هم ما راهی نداریم یعنی مرگ ما زمانی است که با مردم فاصله بگیریم و شکست ما زمانی است که مردم از ما روی برگردانند، معنایش این نیست که ما فعالیت‌مان پوپولیستی یا سطحی و عوام‌زده یا بدون آرمان و تعریف گفتمانی باشد بلکه معنی‌اش این است که گفتمان، آرمان‌، باورها و اعتقاداتمان را با تلاش جمعی و با خواست و مطالبه جمعی باید رقم بزنیم.

پیامبر مکرم اسلام(ص) هم به امیرالمؤمنین(ع) فرمودند "تو بر حقی و این جایگاه برای توست و تو باید این منصب را احراز کنی اما با خواست مردم"، در آن صورت آن اتفاق خوب می‌افتد؛ این‌طور نیست چهره‌های شایسته با زور و دیکتاتوری و کودتا و عملیات خاص نظامی حاکم شوند چون دیگر خاصیتی ندارند؛ خاصیت زمانی ایجاد می‌شود که چهره‌های شایسته و افراد صاحب صلاحیت با خواست و اراده عمومی سر کار بیایند.

ما الآن باید این فضا را در جامعه‌مان تشویق و تقویت کنیم. وقتی با افکار عمومی صحبت می‌کنم می‌گویم؛ شما از دست ما ناراضی هستید و می‌گویید "شما خواست ما را محقق نکردید، وعده‌هایتان را عمل نکردید."، خب، اینجا راه‌حل چیست؟ چه باید کرد؟ یک راه‌حل این‌که شما قهر کنید، در خانه بنشینید و بگویید "حالا که فایده ندارد و وعده می‌دهید و عمل نمی‌کنید برای چه بیاییم پای صندوق؟".

** دشمنان با اصل ایران قوی مخالف‌اند نه‌فقط نظام اسلامی

از طرفی به عنصر بیرونی هم که نمی‌توان تکیه کرد؛ دشمنان که اصل نظام و همبستگی ما را برنمی‌تابند، آنها دوست دارند از اصل این بنا سست شود چون نه‌تنها انقلاب اسلامی موجب خطر برای خیلی‌ها در منطقه و دشمنان یا بیگانگان هست بلکه ایران قوی هم آنها را تحمل نمی‌کند؛ حتماً دنبال تجزیه ایران می‌روند چون از ایران قوی هم می‌ترسند، چون ایران یک سابقه تمدنی دارد، یک رفتار هژمونیک و تمدن‌ساز دارد، حوزه تمدنی دارد؛ طبعاً این برایشان دردسرساز است و حتماً ایران باید تجزیه و تکه‌تکه و ضعیف شود، همسایگان هم همین هستند و نمی‌خواهند یک دولت و کشور قدرتمند کنارشان باشد که بتواند به آنها دیکته کند و شرایط خودش را تحمیل کند، هرچه کوچک باشد توانش کمتر باشد برای آنها مطلوب‌تر است، قدرت‌ها هم هیچ‌گاه نمی‌خواهند یک رقیب قدری باشد که بازی را به‌هم بزند، از هر منظری نگاه کنیم ایران قوی نمی‌خواهند؛ حالا ایران قوی با گرایش انقلاب اسلامی که دیگر خیلی نگران‌کننده و دردسرساز است.

مصطفی پورمحمدی , جامعه روحانیت مبارز , انتخابات مجلس دوازدهم , مجلس خبرگان رهبری ,

پس  دشمن که از اساس همبستگی و اقتدار و توان ملی ما را نمی‌خواهد، شما هم مشارکت را نمی‌خواهید و می‌گویید فایده ندارد پس در خانه بنشینیم؟ اگر کسی این‌گونه تحلیل کند اشتباه است؛ این تحلیل غلط است و باید راهکار جلوی پای مردم بگذاریم، بگوییم "شما از ما ناراضی هستید، قدم اول این است که ما را انتخاب نکنید؛ این‌گونه 50 درصد خواسته‌تان محقق می‌شود، حداقل ما را ادب می‌کنید."؛ این هیچ اشکالی هم ندارد، هم شرعی هم قانونی هم با شعارهای انقلاب و فرمایشات امام و رهبری هم سازگار است؛ پس در خانه نشستن و قهر کردن و حالت دلسردی داشتن به‌ضرر منافع مردم است.

**  این‌که اصلاح طلبان می‌گویند "ما هیچ کاندیدایی نداریم" قبول ندارم

حالا می‌گویند؛ چه‌کسی را انتخاب کنیم؟ من می‌گویم مثلا در کرج دیدم 300-400 نفر تایید شده هست، در  تهران 3500 یا 3600 تایید شده داریم، در این تعداد 30 نفر آدم پیدا نمی‌شود به گرایش شما نزدیک باشد؟ اینکه اصلاح طلبان می‌گویند ما هیچ کاندیدایی نداریم، بله ممکن است 5 یا 10 تا کاندیدای شاخص نباشند؛ البته آنها یک ادعایی دارند که پیش ثبت‌نام عجولانه بود و یک هفته قبل قانون تصویب شده بود اما من همان زمان در مصاحبه‌ها گفتم فرصت را از دست ندهید؛ اسم بنویسید و اگر نخواستید انصراف بدهید. به‌هرحال این فضایی برای شماست؛ عنصر سیاسی باید مطلب خود را جابندازد؛ اینکه فرضاً من را یکی دوبار رد کردند، بگوییم چون رد شدیم کناره‌گیری می‌کنیم؛ من اگر موضع خودم را حق و درست می‌دانم عقب نشینی نباید بکنم و بایستم تا به نتیجه برسم؛ به هرحال اینکه یک گروه اصلاح‌طلب حتی گرایش تند، فکر می‌کنند هیچ کسی ندارند من باور ندارم.

تسنیم: برگردیم به بحث مجلس خبرگان؛ اگر شما ان‌شاءالله وارد مجلس خبرگان شوید، برنامه‌ای برای این مجلس دارید که عملکرد آن بیشتر در چشم مردم بیاید چون شکل و شمایل عملکرد فعلی خبرگان چندان مردم را راغب نمی‌کند که بیایند و رای بدهند چون نمی‌دانند این مجلس خبرگان چه‌کار می‌کند؛ اصلاً مجلس خبرگان چنین ظرفیتی دارد یا خیر؟

پورمحمدی: من روی این موضوع خیلی کار کردم و فکر کردم؛ طرحی هم نوشته شده است؛ باتوجه به شغل و اقتضای مسئولیت‌هایم در حوزه‌هایی که کار کردم برای اصلاح آن دستگاه برنامه‌ریزی کردم؛ من در وزارت کشور در بحث انتخابات و احزاب و NGOها کار کردم و جلسات مکرر و ممتدی داشتم؛ سالیان سال در دستگاه قضایی بودم و برای اصلاح نظام قضایی ایده پردازی و طراحی کردیم؛ در جامعه روحانیت برای اصلاح نظام روحانیت و به‌سازی و ارتقای جایگاه و رفع نواقص نشستیم و کار کردیم یعنی در حوزه های مختلفی که بودم سعی کردم که با نخبگان و صاحب نظران گفتگو کنم و به هرحال به ایده‌هایی برسیم. تبعا در این حوزه هم همینطور ذهنم مشغول بوده و یک سری کارهایی را انجام دادم.

ببینید چند تا نکته مطرح هست؛ یکی بحث خود انتخابات خبرگان است که حتما باید به آن پرداخته شود و مسئول هم خود مجلس خبرگان است و من این کاستی را متوجه خود مجلس خبرگان می‌بینم تا شورای نگهبان و حق را هم اینجا به شورای نگهبان می‌دهم؛  خبرگان باید بنشیند و قانون انتخابات را یک بررسی دقیق کند؛ من طرح و ایده برای این کار دارم تا یک مشارکت قوی و یک انتخاب معنادار در خبرگان اتفاق بیفتد. 

** آیا خبرگان تنها باید روحانیون باشند؟

نکته دیگر که خیلی در جامعه مطرح می‌شود این است که آیا خبرگان فقط باید روحانی و فقیه باشند یا دیگران هم می‌توانند در مجلس خبرگان حضور پیدا کنند؟ استدلال می‌شود که رهبری باید شأن فقاهت داشته باشد و مدیریت و نظارت کند دستورات دینی خوب اجرا شود لذا باید یک اسلام‌شناس مبرز و برجسته و یک فقیه جامع شرایط باشد اما رهبری وظایف زیادی به عهده دارد؛ مدیریت عالی کشور بین قوا، تعیین ریاست قوه قضاییه، فرماندهان مسلح، دستگاه‌های رسانه‌ای و تبلیغی و تعیین خط مشی سیاست خارجی، نظارت بر شورای عالی امنیت ملی، شورای انقلاب فرهنگی، شورای فضای مجازی و خیلی از این حوزه‌ها که یک ویژگی‌های ممتازی می‌خواهد. همه اینها را که فقها نمی‌توانند تشخیص بدهند لذا دیگران باید باشند که تشخیص بدهند این رهبری که انتخاب می‌شود آیا در این جهات توانایی و کفایت لازم را دارد؟

ما نباید این مطلب را بدون پاسخ بگذاریم؛ همانطور که در نوشتن قانون اساسی اول طیف‌های مختلفی بودند اعم از روحانیون، غیر روحانیون، حقوقدانان، سیاستمداران و افراد عادی و اقتدار قانون اساسی هم به همین بود.

ما در طلبگی تناسب حکم و موضوع را بحث می‌کنیم؛ وقتی که موضوع اقتضایی دارد حکم هم متناسب با آن باشد، فقط مسئله این است که چه کسی باید تصمیم بگیرد. تلقی من این است که قانون اساسی این اجازه را به خود خبرگان می‌دهد که چنین تصمیماتی بگیرد یعنی خبرگان می‌تواند بگوید 50 درصد علما و فقها باشند، 50 درصد از طیف‌های دیگر اجتماعی مرکب از حقوقدانان و قضاوت عالی رتبه باشند چون رهبری می‌خواهد رئیس قوه قضاییه تعیین کند و نظارت کند پس باید تیمی اینجا باشد که به رهبری مشورت بدهد، نظر بدهد و از مقام بالاتر نظارت کند چون هیچ ناظری نمی‌تواند مقام مادون باشد، این دیگر ناظر نیست چراکه ناظر باید بر یک مقام مستقر عالی باشد، هیچ مقامی و دستگاهی الان نداریم که بگوید من بر قوه قضاییه و بالاتر از آن ناظر هستم؛ فقط رهبری است و دستگاهی که سازوکار رهبری را تنظیم می‌کند فقط این حرف را می‌تواند بزند.

حس من این است اگر این مباحثه جدی در مجلس خبرگان انجام شود این ظرفیت قانونی وجود دارد که چنین جمع بندی صورت بگیرد. نکته دیگری که وجود دارد این است که آیا خبرگان فقط یک وظیفه به عهده دارد و آن انتخاب رهبر است و اینکه کنترل کند که آیا این شرایط رهبری همچنان برقرار است یا برقرار نیست؟

تلقی الان بزرگواران در خبرگان این بوده اما انتظارات اجتماعی و نخبگان و فعالان اجتماعی سیاسی در کشور فراتر از این است یعنی می‌گویند مجلس خبرگان این نیست که شش ماه یک بار می‌نشینید یک جلسه می‌گذارید، بیانیه می‌دهید و دو تا سخنرانی و ... بعد هم یک دعا می‌کنید و تمام.

مصطفی پورمحمدی , جامعه روحانیت مبارز , انتخابات مجلس دوازدهم , مجلس خبرگان رهبری ,

** وظیفه خبرگان تنها تعیین رهبری نیست

تسنیم: البته در اجلاسیه‌ها سخنران‌هایی از دستگاه‌های مختلف دعوت می‌شوند و صحبت می‌کنند.

پورمحمدی: بله، مثلاً دبیر شورای امنیت ملی، وزیر اقتصاد، فرمانده سپاه و فرماندهان نظامی، وزیر اطلاعات و سایرین گزارشی از وضعیت می‌دهند اما بیشتر برای توجیه آقایان است که در جریان مسائل باشند. به هرحال این نشستها چندان اثربخش و اثرگذار نیست.

اگر یک وظیفه برای خبرگان منظور باشد درست است و شاید بیش از این هم نیاز نباشد اما انتظارات عمومی و تحلیل و ارزیابی بسیاری از صاحب‌نظران فراتر است؛ مهم این است که قانون اساسی چنین اجازه‌ای را می‌دهد یا نمی‌دهد؟  من تلقی ام این است که قانون اساسی این اجازه را می‌دهد؛ البته این بحث حقوقی پیچیده است و باید جدی بحث شود.

به هرحال من یک نظر و استدلالی دارم و مختصری در مصاحبه هم گفتم و آن این است که در قانون اساسی واژه "وظایف" آمده نه وظیفه! اگر وظیفه ذکر می‌شد می‌گفتیم وظیفه تعیین رهبری است ولی چرا می‌گوید وظایف؟

وقتی وظایف قید شده معنی اش این است قانونگذار اساسی یک ذهنیت فراتری داشته بعد هم می‌گوید که برای تعیین وظایف و شرایط و نحوه انجام آن خود خبرگان صاحب اختیار است و کسی نمی‌تواند دخالت کند. حتی شورای نگهبان هم تفسیر کرده و گفته ما در این بند دخالت نداریم و تفسیر هم نمی‌کنیم چون یک اصل حقوقی است؛ آیا شورای نگهبان حاکم بر نظر مجلس خبرگان است یا نظر خبرگان حاکم است؟ ظاهرا مجلس خبرگان نظرش حاکم است و حداقل در این بند و بندهای مربوط به خبرگان نظر خود مجلس خبرگان اولی است.

** خبرگان حافظ رأس نظام است پس باید به رهبری کمک کند

بخصوص که ما یک اشتباهی مرتکب می‌شویم و همه کارها را برعهده رهبری می‌دانیم، رهبری را در همه چیز پاسخگو می‌دانیم و بعد خودمان را هم کنار می کشیم. همه اش هم می‌گوییم ما مدافع رهبری و سرباز رهبری و حامی رهبری هستیم ولی حرف مسئولیت که می‌شود می‌گوییم ما که کاره‌ای نیستیم، ما تصمیم‌گیر نیستیم و با زبان یا بی زبان، با بیان آشکار یا بیان پنهان جاخالی می‌دهیم درحالی که خبرگان حافظ رأس نظام سیاسی یعنی رهبری است؛ نمی‌تواند جاخالی بدهد بلکه باید پاسخگو باشد، باید کمک بدهد، باید فکر کند، باید نظر بدهد، رایزنی کند، همراهی کند، مسئولیت پذیری کند.

این از جهت قوام و ثبات آن جایگاه خیلی مهم است و ضمنا مردم هم می‌گویند ما به همچنین هیئت عالی رتبه با این همه دنگ و فنگ و سازوکار و پیچیدگی و ضوابط و قوانین  رای می‌دهیم لذا خاصیتی از آن می‌خواهیم، اثر به‌روز می‌خواهیم نه برای یک منظور که البته آن منظور خیلی مهم است و منظور کمی نیست، کسی نمی‌خواهد آن منظور و مقصود تعیین رهبری را کم ببیند اما وظیفه خبرگان فقط این نیست بلکه خاصیت جاری روزمره هم می‌تواند برای آن مترتب باشد و تبعا این ظرفیت در قانون اساسی هست.

 ان‌شاءالله اگر به یک جمع بندی منطقی استدلالی و مورد قبول اعضای خبرگان برسیم، فکر می‌کنم که می شود از این ظرفیت به خوبی استفاده کرد و البته مطالب بالاتر از این هم هست که جای بحث آن در خود مجلس خبرگان است و آنجا باید صحبت شود.

انتهای پیام/

منبع : خبرگزاری تسنیم


کلمات کلیدی :
اشتراک گذاری :

آخرین اخبار سیاسی

روایت خبرنگار المیادین از دیدار با عراقچی

روایت خبرنگار المیادین از دیدار با عراقچی
2024-11-21T20:14:03+03:30
خبرنگار المیادین گفت: مهمترین بخش مصاحبه با عراقچش آنجا بود که وی تاکید کرد پاسخ ایران به تجاوز نظامی اسرائیل حتمی است و وعده صادق ۳ حتما اجرا خواهد شد.

عراقچی: تصویب قطعنامه علیه ایران با اقدامات متقابل مواجه می‌شود

عراقچی: تصویب قطعنامه علیه ایران با اقدامات متقابل مواجه می‌شود
2024-11-21T18:54:02+03:30
وزیر خارجه ایران خواستار مخالفت کشورهای عضو شورای حکام با قطعنامه ارائه شده از سوی سه کشور اروپایی شد و هشدار داد: تصویب قطعنامه علیه ایران با اقدامات متقابل...

نمایندگی ایران: پیشنهاد معرفی بازرسان جایگزین جدید را به گروسی ارائه کردیم

نمایندگی ایران: پیشنهاد معرفی بازرسان جایگزین جدید را به گروسی ارائه کردیم
2024-11-21T17:20:43+03:30
نمایندگی ایران در سازمان‌های بین‌المللی از پیشنهاد معرفی بازرسان جایگزین جدید به گروسی خبر داد.

دیدار وزیر دفاع ایران و وزیر دارایی ونزوئلا

دیدار وزیر دفاع ایران و وزیر دارایی ونزوئلا
2024-11-21T16:40:42+03:30
وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران با وزیر دارایی ونزوئلا دیدار و گفتگو کرد.

دیدار وزیر دفاع با جمعی از فعالان اقتصادی ایرانی در کاراکاس

دیدار وزیر دفاع با جمعی از فعالان اقتصادی ایرانی در کاراکاس
2024-11-21T16:40:41+03:30
رئیس بخش ایرانی کمیسیون مشترک همکاری‌های اقتصادی ایران و ونزوئلا با فعالان اقتصادی ایرانی بخش‌های دولتی و خصوصی در کاراکاس دیدار کرد.

عراقچی: سفر گروسی به تهران سیاسی بود

عراقچی: سفر گروسی به تهران سیاسی بود
2024-11-21T16:40:41+03:30
وزیر خارجه ایران سفر اخیر مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی به تهران را سیاسی دانست و تاکید کرد که ایران عزم جدی برای همکاری با آژانس و حل مشکلات دارد.

بحرینی: پیشرفت‌های علمی و هسته‌ای، نشان‌دهنده شکست تحریم‌هاست

بحرینی: پیشرفت‌های علمی و هسته‌ای، نشان‌دهنده شکست تحریم‌هاست
2024-11-21T16:40:40+03:30
سفیر و نماینده دائم جمهوری اسلامی ایران در ژنو «پیشرفت‌های علمی و هسته‌ای ایران را نشان‌دهنده قدرت ملت ایران در عبور از موانع و شکست سیاست‌های تحریمی» دانست.

امیر الهامی: اجازه نمی‌دهیم پرچم عزت رزمندگان روی زمین بماند

امیر الهامی: اجازه نمی‌دهیم پرچم عزت  رزمندگان روی زمین بماند
2024-11-21T16:27:20+03:30
جانشین نیروی پدافند هوایی ارتش گفت: ما به شهدای گرانقدر قدس نیروی پدافند هوایی افتخار می‌کنیم و اجازه نمی‌دهیم پرچم عزت، افتخار، آزادگی و سلحشوری رزمندگان رو...

وتوی بی‌شرمانه توقف نسل کشی در غزه توسط آمریکا شکست دیگری برای شورای امنیت است

وتوی بی‌شرمانه توقف نسل کشی در غزه توسط آمریکا شکست دیگری برای شورای امنیت است
2024-11-21T15:20:47+03:30
سخنگوی وزارت امور خارجه با انتشار پیامی در شبکه اجتماعی ایکس نسبت به وتوی قطعنامه توقف نسل کشی در غزه توسط آمریکاواکنش نشان داد.

فرمانده کل ارتش به خانواده شهیدان پدافند نشان فداکاری اعطا کرد

فرمانده کل ارتش به خانواده شهیدان پدافند نشان فداکاری اعطا کرد
2024-11-21T15:20:47+03:30
فرمانده کل ارتش با حضور در منزل شهدای پدافند هوایی، «حمزه جهان دیده» و «محمدمهدی شاهرخی‌فر»، نشان فداکاری را به خانواده این شهیدان اعطا کرد.

دیدار وزیر دفاع ایران با معاون علمی و فناوری رئیس جمهوری ونزوئلا

دیدار وزیر دفاع ایران با معاون علمی و فناوری رئیس جمهوری ونزوئلا
2024-11-21T15:20:47+03:30
وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح با گابریل خیمنز وزیر علوم و تکنولوژی ونزوئلا دیدار و گفتگو کرد.

علوی دستیار ویژه پزشکیان و رئیس شورای امور اقوام،ادیان و مذاهب شد

علوی دستیار ویژه پزشکیان و رئیس شورای امور اقوام،ادیان و مذاهب شد
2024-11-21T15:20:46+03:30
رئیس جمهور در حکمی حجت‌الاسلام سید محمود علوی را نظر به مراتب تعهد، تجارب و سوابق ارزشمند، به عنوان «دستیار ویژه رئیس جمهور و رئیس شورای امور اقوام، ادیان و ...

آیت‌الله خاتمی خطیب این هفته نماز جمعه تهران خواهد بود

آیت‌الله خاتمی خطیب این هفته نماز جمعه تهران خواهد بود
2024-11-21T15:20:46+03:30
نمازجمعه این هفته تهران، دوم آذر ماه، به امامت آیت الله خاتمی در مصلای امام خمینی(ره) برگزار می‌شود. 

صهیونیست‌ها منتظر سیلی قاطع حزب‌الله باشند

صهیونیست‌ها منتظر سیلی قاطع حزب‌الله باشند
2024-11-21T15:20:45+03:30
جانشین فرمانده نیروی هوافضای سپاه گفت: حزب‌لله لبنان دارای ذخایر قابل توجهی از انواع موشک‌هاست و بر اساس شرایطی که در منطقه رقم می‌خورَد، از آن‌ها استفاده خو...

سرلشکر باقری: بسیج از مهمترین نیروهای درون‌زا و ظرفیت‌های ملی است

سرلشکر باقری: بسیج از مهمترین نیروهای درون‌زا و ظرفیت‌های ملی است
2024-11-21T15:20:45+03:30
رئیس ستاد کل نیروهای مسلح کشورمان گفت: بسیج، یکی از مهم‌ترین نیروهای درون‌زا و ظرفیت‌های ملی کشور در مسیر آرمانی و تمدن ساز انقلاب اسلامی، ایفاگر نقش‌های راه...

امیر آشتیانی: مقاومت مردم غزه مورد تحسین جهانیان قرار گرفته است

امیر آشتیانی: مقاومت مردم غزه مورد تحسین جهانیان قرار گرفته است
2024-11-21T15:20:44+03:30
جانشین رئیس ستادکل نیروهای مسلح گفت: ایستادگی و مقاومت مردم غزه در برابر جنایتکاران صهیونیستی مورد تحسین جهانیان قرار گرفته و به یک الگو تبدیل شده است.

قالیباف: تا آخرین توان پای کار حمایت از جبهه مقاومت هستیم

قالیباف: تا آخرین توان پای کار حمایت از جبهه مقاومت هستیم
2024-11-21T15:20:44+03:30
رئیس مجلس با بیان اینکه سوریه را در خط مقدم جبهه مقاومت می‌دانیم و هفته‌های پیش رو حیاتی و مهم برای میدان و دیپلماسی است، گفت: نقش سوریه و ایران در منطقه منح...

نیکزاد: ما هیچ یک از مسئولان کشور را خیانتکار نمی‌دانیم

نیکزاد: ما هیچ یک از مسئولان کشور را خیانتکار نمی‌دانیم
2024-11-21T05:14:22+03:30
نایب رئیس مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: ما هیچ کدام از مسئولان نظام از جمله رئیس جمهور و رئیس مجلس را خیانتکار نمی‌دانیم.

رحماندوست: چرا باید در کشورمان فیلترشکن فروخته شود؟

رحماندوست: چرا باید در کشورمان فیلترشکن فروخته شود؟
2024-11-21T05:14:21+03:30
نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی نسبت به رها بودن فضای مجازی و فروش فیلترشکن در کشور انتقاد کرد.

نخعی: افزایش قیمت یک شبه خودرو باعث بی‌اعتمادی مردم می‌شود

نخعی: افزایش قیمت یک شبه خودرو باعث بی‌اعتمادی مردم می‌شود
2024-11-21T05:14:21+03:30
نماینده مردم نهبندان در مجلس گفت: افزایش قیمت خودرو و دریافت پول بیشتراز افرادی که قبلا ثبت نام کرده بودند، باعث بی‌اعتمادی و ناامیدی در جامعه می‌شود.

محسن رضایی: وعده صادق ۳ عملیاتی خواهد شد

محسن رضایی: وعده صادق ۳ عملیاتی خواهد شد
2024-11-21T05:14:20+03:30
عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام با بیان اینکه ایران به دنبال گسترش جنگ نیست، اما از خود دفاع خواهد کرد، به رژیم اسرائیل هشدار داد که وعده صادق ۳ عملیاتی خواهد شد.

ثابتی: باید خودروسازان داخلی را مجبور به رقابت کنیم

ثابتی: باید خودروسازان داخلی را مجبور به رقابت کنیم
2024-11-21T05:14:20+03:30
نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی نسبت به افزایش قیمت خودرو با مکانیزم های عجیب و غریب انتقاد کرد.

سرلشکر صفوی: امنیت مهمترین نیاز کشور است

سرلشکر صفوی: امنیت مهمترین نیاز کشور است
2024-11-21T05:14:19+03:30
سرلشکر صفوی گفت: بدون امنیت نظامی پیشرفت اقتصادی، سیاسی و اجتماعی شکل نخواهد گرفت. ایران قوی و قدرتمند بدون قدرت نظامی شکل نخواهد گرفت.

تاکید بر ترویج و اجرای سیاست‌های اصلاح الگوی مصرف در جلسه امروز هیئت دولت

تاکید بر ترویج و اجرای سیاست‌های اصلاح الگوی مصرف در جلسه امروز  هیئت دولت
2024-11-21T05:14:19+03:30
پزشکیان در جلسه امروز هیئت دولت گفت: افزایش بهره‌وری منابع پایه همواره باید از اولویت‌های اصلی مدیران دستگاه‌های اجرایی به ویژه در استان‌ها باشد.

آیت الله جنتی: تفکر بسیجی میدان‌دار مبارزه با رژیم صهیونیستی است

آیت الله جنتی: تفکر بسیجی میدان‌دار مبارزه با رژیم صهیونیستی است
2024-11-21T05:14:18+03:30
دبیر شورای نگهبان در ابتدای جلسه امروز این شورا گفت: امروز می‌بینیم که تفکر بسیجی میدان‌دار و یاری‌گر جبهه حق در مبارزه با رژیم صهیونیستی و استکبار است.

پزشکیان: مرحومه حدیدچی نمونه‌ای کامل از بانوان انقلابی در مکتب انسان‌ساز اسلام است

پزشکیان: مرحومه حدیدچی نمونه‌ای کامل از بانوان انقلابی در مکتب انسان‌ساز اسلام است
2024-11-21T05:14:18+03:30
رئیس جمهور در پیامی به همایش بزرگداشت مرحومه مرضیه حدیدچی نوشت: مرحومه حدیدچی نمونه کاملی از بانوان انقلابی تربیت‌یافته در مکتب انسان‌ساز اسلام است.

اولین پایه حکمرانی فرهنگی مردم هستند

اولین پایه حکمرانی فرهنگی مردم هستند
2024-11-21T05:14:17+03:30
در سومین نشست حکمرانی فرهنگی تاکید شد که اولین پایه حکمرانی فرهنگی مردم هستند.

فیاضی: از حقوق ایران در برابر رفتارهای شیطنت‌آمیز آژانس دفاع شود

فیاضی: از حقوق ایران در برابر رفتارهای شیطنت‌آمیز آژانس دفاع شود
2024-11-21T05:14:17+03:30
نماینده نور و محمودآباد در مجلس گفت: دستگاه دیپلماسی کشورمان باید در واکنش به رفتار شیطنت‌آمیز آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، از حقوق ملت ایران به خوبی دفاع کند.

مردم چه گناهی کرده‌اند که باید خودروی بی‌کیفیت و گران بخرند؟

مردم چه گناهی کرده‌اند که باید خودروی بی‌کیفیت و گران بخرند؟
2024-11-21T05:14:17+03:30
نماینده مردم اهر و هریس در مجلس گفت: خودروسازان نباید هزینه‌های نامتعارف خود را بر مردم تحمیل کنند و انحصار تولید خودرو باید از سوی رئیس‌جمهور شکسته شود.

وزیر امور خارجه قطر با عراقچی دیدار کرد

وزیر امور خارجه قطر با عراقچی دیدار کرد
2024-11-21T05:14:16+03:30
نخست‌وزیر و وزیر خارجه قطر که به دعوت وزیر امور خارجه کشورمان به ایران سفر کرده، با عراقچی دیدار کرد.
X فیلم جدید فیلم جدید دانلود فیلم و سریال تبلیغات شما (پیام به تلگرام)