میرنیوز

مهاجرت؛ باگ صنعت بازی‌سازی ایران

 مهاجرت؛ باگ صنعت بازی‌سازی ایران 2024-01-16T17:07:12+03:30

به گزارش گروه رسانه‌های خبرگزاری تسنیم، بازی‌سازی و گیم در تمام دنیا برای سرمایه‌گذاران صنعتی پول‌ساز شناخته و برای گیمرها صنعتی سرگرم‌کننده محسوب می‌شود. اما این دنیای هیجان‌انگیز که باعث ترشح هورمون دوپامین و آدرنالین در مغز ما می‌شود هنوز نتوانسته بازار متناسب با خودش را در بین بازی‌کنندگان ایرانی بسازد. عدد کاربران بازی‌ها در برآوردها حدود 34 میلیون تخمین زده می‌شود که پنج میلیون نفر از آنها مخاطب حرفه صنعت بازی هستند. همین حجم مخاطب نیز باعث شده تا در پنج سال اخیر بازار این صنعت در کشور با رشد پنج برابری به بیش از 400 میلیارد تومان برسد. آخرین آمار ارائه‌شده توسط بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای حکایت از کاهش بازیکنان رایانه‌ای دارد تا جایی که حدود 20 درصد از گیمرها رایانه را به‌عنوان پلتفرم مطلوب خود معرفی کردند. بررسى میانگین سنى بازیکنان رایانه‌اى در سال‌هاى اخیر نشان از افزایش این شاخص در بین بازیکنان ایرانى دارد تا جایى که این عدد از سن 18 سال در سال 1394 به سن 24 سال در نتایج آخرین پیمایش 1400 افزایش یافته است.

استودیو‌های بازی‌سازی ایرانی در کنار حصارهای داخلی و خارجی، زیرساخت‌های محدود و مهاجرت نیروی انسانی سعی می‌کند تا در دنیای جذاب گیم را به روی گیمرهای ایرانی باز نگه ‌دارد. در روزهای پایانی دی‌ماه دومین جشنواره سکوی غزال که با همکاری ارگان‌هایی مانند وزارت فرهنگ و ارشاداسلامی، معاونت علمی و فناوری ریاست‌جمهوری، بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای و ستاد فناوری‌های فرهنگی و نرم برگزار شده بود، به پایان رسید. این جشنواره با هدف شناسایی تیم‌ها و سرمایه‌گذاری بر استارتاپ‌های سازنده بازی‌های رایانه‌ای برگزار می‌شود. در 23 دی ماه از بین 50 تیم استارتاپی، هفت تیم به مرحله نهایی راه یافتند که سرمایه‌گذاری 7.7 میلیارد تومانی برای این تیم‌ها صورت گرفت. در ادامه گزارش به سراغ برخی از تیم‌های استارتاپی برگزیده رفته‌ایم تا درباره راهی که پشت سر گذاشته‌اند و چالش‌هایی که پیش‌رو دارند، گفت‌وگویی داشته باشیم که در ادامه می‌خوانید.

زمین فعالیت برای بازی‌سازی هموار نیست
علی شفیعی، نماینده تیم استارتاپی «سرگرمیدن» که در رویداد سکوی پرتاب غزال موفق به جذب 900 میلیون تومان سرمایه‌گذاری شد، درباره تیم خود گفت: «ما از سال 1394 حدودا کار خود را آغاز کردیم و 8 سالی می‌شود که در حوزه بازی‌های موبایلی و ژانر کژوال فعالیت می‌کنیم. هدف ما این است که حداقل در سطح منطقه منا به زودی تبدیل به استودیویی بین‌المللی شویم و بعد از آن نیز به بازار جهانی وارد شویم.» شفیعی درباره تعداد بازی‌های تولیدی و مخاطبان آن بیان کرد: «ما در این سال‌ها بیش از 12 بازی تولید کردیم. بازی‌های ما بیشتر تفننی هستند و در نتیجه مخاطب آنها بیشتر عام هستند. هر کسی می‌تواند از این بازی‌ها استفاده کند و محدودیت سنی و جنسی ندارد. البته تعدادی از بازی‌های ما آموزشی بودند که در زمینه آموزش زبان یا اعداد به کودکان بوده است. در مجموع تعداد مخاطبان ما حدودا نیم میلیون یوزر است و به صورت حدودی باید بگویم در این سال‌ها توانسته‌ایم تا 30 درصد بیشتر از سرمایه‌ و هزینه‌کردی که برای بازی‌ها داشتیم را به عنوان سود‌دهی داشته باشیم.»

او درمورد اینکه تا چه حد بین بازی‌های داخلی و خارجی رقابت به وجود آمده افزود: «رقابت قطعا بین بازی‌های داخلی و خارجی وجود دارد. اما مساله‌ای که درباره مارکت بازی وجود دارد، این است که مارکت داخلی ما بسیار بزرگ و متنوع است. اگر تیمی بخواهد در سطح جهانی رقابت کند، ابتدا باید بتواند در مارکت ایران مخاطب خودش را به دست آورد و بعد از آن می‌تواند برای عرصه بین‌المللی اقدام کند.»

سرمایه بازی‌سازی، نیروی انسانی است
شفیعی در ادامه در خصوص چالش‌هایی که در این هشت سال با آن روبه‌رو بوده‌اند، گفت: «مهم‌ترین چالشی که به صورت خاص با آن مواجه شدیم، چالش نیروی انسانی است که ما بتوانیم نیروهای خوبی را تربیت کنیم و مهم‌تر اینکه آنها را نگه‌داریم. درواقع اهمیت نیروی انسانی در این حوزه به حدی بالاست که بخشی از سرمایه فعلی شرکت ما نیز نیروی انسانی پویا است. از سمت دیگر چالشی که برای ما مطرح است، مارکتینگ بود که از طریق همکاری با پابلیشرهای مختلف این مساله را حل کردیم.»  نماینده تیم استارتاپی سرگرمیدن، با تاکید بر اینکه توانسته‌اند از سمت بنیاد ملی بازی‌سازی حمایتی را جذب کنند، افزود: «اما اگر بخواهم غر بزنم، در این سال‌ها می‌توانست فضایی برای تیم‌های بازی‌سازی به وجود بیاید که راحت‌تر فعالیت کنند و صنعت بازی‌سازی را پویا کنند و رشد دهند. اما این زمینه‌سازی به صورتی که پتانسیل آن وجود دارد، شکل نگرفت. به نظر من جا دارد که بهتر شود و حمایت‌های بیشتری صورت بگیرد. به صورت کلی به نظر می‌رسد که حجم بازار و سرمایه‌گذاری روی بازی‌های رایانه‌ای رشدی داشته است و فکر می‌کنم در این سال‌ها شرکت‌های سرمایه‌گذاری زیادی به این نتیجه رسیده‌اند که بازی می‌تواند عاملی باشد که بتوانند به سود دهی برسند و این اتفاق بیشتر در بخش خصوصی افتاده است.»

تعامل با ناشران بین‌المللی در میانه تحریم‌ها سخت‌تر شد
شاهین چرخشت، نماینده استودیو بازی‌سازی «میدوپیا» که برنده حمایت 2 میلیارد تومان شدند‌ درباره آغاز فعالیت استودیو گفت: «ما از سال 1394 فعالیت‌مان را در حوزه ساخت بازی آغاز کردیم و الان تقریبا هشت سال است که در این حوزه فعالیت می‌کنیم. ما در این سال‌ها برای بازار خارجی و با همکاری ناشران بین‌المللی، نزدیک به 30 پروتوتایپ (طراحی الگو اولیه) را در ژانر هایپر کژوال منتشر کرده‌ایم و نزدیک به 10 بازی نیز برای بازار داخلی 10 بازی را تولید و عرضه کردیم.»

چرخشت درباره آمار مخاطبان و بازی‌های خود بیان کرد: «به صورت کلی برای بازی‌ها و مجموعه تولیدات‌مان ‌بیش از 2 میلیون نفر بازیکن داشتیم. همچنین در خصوص درآمد به صورت میانگین بیش از 1 میلیارد تومان را از مجموعه بازی‌هایی که تولید کردیم به دست آوردیم. این مبلغ درآمد خالص استودیو بازی‌سازی ماست.» او درباره رقابت بین بازی‌های داخلی و خارجی افزود: «کلا در صنایع خلاق که صنعت بازی‌های ویدیویی نیز با صنایع خلاق مرتبط است، رقابت چندان مفهومی ندارد. یعنی هر استودیو بازی‌سازی می‌تواند در ژانرهای مختلف تولیداتی داشته باشد و برای بازار عرضه کند و مخاطب یا گیمرها و بازیکن‌ها نیز ممکن است در عین واحد چندین بازی مختلف را تجربه کنند. در نتیجه چندان رقابت اینجا نکته مهمی به شمار نمی‌رود. اما در بحث جذب مخاطب بستگی دارد که برای چه پلتفرمی ما تولید می‌کنیم. مثلا استودیو ما که بر پلتفرم موبایل متمرکز است، این‌طور است که برای هر هزینه‌ای که برای یوزر می‌کند، نصب را دریافت می‌کنید. در نتیجه هزینه و بودجه مارکتینگی شما مشخص می‌کند که چه مارکتی را می‌توانید به دست آورید.»

نماینده استودیو بازی‌سازی میدوپیا در مورد چالش‌هایی که در این سال‌ها با آن روبه‌رو شده‌اند، عنوان کرد: «چالشی که می‌توانم به آن اشاره کنم بحث نفوذ و ورود به بازی‌های بین‌المللی بود و در واقع به واسطه هویتی که در تحریم‌ها وجود دارد، تعامل با ناشران خارجی و بین‌المللی برای استودیوهای ایرانی بسیار چالش‌برانگیز است. در نتیجه نیازمند این هستیم که راه‌های مختلفی را پیدا کنیم تا بتوانیم در واقع خودمان را در بازارهای خارجی عرضه کنیم. این بزرگ‌ترین چالش است و مسائل دیگر مانند مسائل مالی و غیره دغدغه محسوب می‌شوند اما این چالش برای ما مهم‌تر است. با تولید محصول درست و موفق می‌شود این موضوعات را در نهایت بر طرف کرد.» چرخشت در ادامه درباره نحوه سیاست‌گذاری و اینکه پیشرفتی حس شده است یا خیر، بیان کرد: «شاید موثرترین نقشی که بتوان در این نهادها احتیاج داشت این اتفاق باشد که تعاملی بین سرمایه‌گذاران و ناشران بازی‌سازی فراهم شود و طبعا امکان بازی‌های بین‌المللی برای آنها تسهیل شود. امیدوارم روندی که در این رویداد صورت گرفته است نیز ادامه‌دار باشد.»

او با اشاره به اینکه نرخ رشد در استودیوهای بازی‌سازی به نسبت خوب است، افزود: «طبعا رسیدن به نقطه‌ای که یک بیزینس بتواند تماما در بحث توسعه و نشر تامین کند و مستقل شود، نیازمند این است که سکوهای پرتاب اینچنینی داشته باشیم. صنعت بازی اساسا این ظرفیت را دارد که اگر تولید خوب و موفقی داشته باشید و سنجه‌های کیفی لازم را بر روی محصولات پیاده کنید قطعا نرخ رشد بالاتر از تورم می‌رود.»

بازار بازی‌سازی کشور بالفعل نشده‌ است
امید مهرپویه، نماینده تیم استارتاپی «پینه‌گیمز» درباره سال آغاز فعالیت تیم بیان کرد: «این تیم از سال 96 فعالیت خود را آغاز کرد. تا امروز بیش از پنج تا شش بازی تولید کرده‌یم اما بازی‌های جدی ما، دو بازی است. پرمخاطب‌ترین بازی ما ارباب جنگ بوده است که تا 100 هزار یوزر را داشتیم. فعلا تمرکز ما بر بازار داخل است.» او در ادامه با اشاره به اینکه در رقابت بین بازی‌های داخلی و خارجی، فاکتورهای بسیاری وجود دارد که نباید آنها را نادیده گرفت افزود: «بازی‌ساز ایرانی دارد تلاش می‌کند تمام این فاکتورها از سمت خودش حل شود و این موضوع باعث می‌شود که فشار  روی آنها بیشتر شود. اما باید گفت که انگیزه بازی‌سازان بسیار بالاست و حاضر هستند تا این زحمات را به جان بخرند تا بتوانند در این راه ادامه دهند. از جنبه رقابتی اگر امکانات و شرایط آن فراهم باشد، قطعا می‌توانیم رقابت کنیم اما فعلا به این دلیل که صنعت نوپا است راه بسیاری دارد تا بتواند وارد رقابت شود.» مهرپویه در مورد حمایت‌هایی که در راه بازی‌سازی با آن مواجه شدند، عنوان کرد: «حمایت‌ها بد نبوده است اما قطعا جای پیشرفت دارد و می‌توانند بیش از پیش اهمیت دهند و امکانات بهتری در اختیارشان قرار دهند اما جا دارد که از بازی‌سازان حمایت بیشتری صورت گیرد.»

نماینده تیم استارتاپی پینه‌گیمز با تاکید بر اینکه موانع بسیاری سد راه بازی‌سازان است، گفت: «مسئولان و سیاستگذاران می‌توانند راه را بیشتر برای ما هموار کنند تا یک‌سری از مشکلات برای ما وجود نداشته باشد. علاوه بر چالش‌هایی که از سمت خارج برای ما وجود دارد؛ چالش‌های داخلی نیز داریم که عرصه را بر ما تنگ می‌کند. اما با تمام این چالش‌ها می‌توان کار را پیش برد.» مهرپویه با اشاره به اینکه نیروی انسانی در این بخش بسیار کم است، بیان کرد: «ما آموزش درستی نداریم و نیرویی به این صنعت تزریق نمی‌شود و بعضا نیروهای خوبی که وجود دارند نیز مهاجرت می‌کنند. شاید باید زمینه‌ای ایجاد شود که این نیروها را نه تنها پرورش داد بلکه آنها را نگه داشت تا از آنها استفاده کنیم. بازارهایی در کشور و در زمینه بازی‌سازی وجود دارد که بالقوه هستند اما به بالفعل تبدیل نشده‌اند.»

سرعت تورم از سرعت بازی‌سازان بالاتر است
هادی دعایی، مدیر استودیو بازی‌سازی «مربا» با اشاره به اینکه فعالیت خود را از سال 1391 کار خود را آغاز کردند، گفت: «در این سال‌های حدودا 11 بازی تولید کرده‌ایم. بازی‌های ما در دسته‌ها و انواع گوناگونی تولید شده‌اند اما بیشترین تعداد بازی را در سبک هایپر کژوال داریم که مخاطبان آن از کودکان تا بزرگسالان را در‌بر‌می‌گیرد. بازی ‌کالرمیز‌ که بیشترین مخاطب را داشته، تقریبا بیش از 5 میلیون نفر بازی‌کن آن را نصب کرده‌اند.» دعایی درباره درآمدی که از بازی‌های رایانه‌ای داشته‌اند، بیان کرد: «در این راه بعضی اوقات ضررده و برخی اوقات سودده بوده‌ایم. اوایل کار، ما کارمند شرکت دیگری بودیم و کمتر ضررده بودیم. بعد از اینکه جدا شدیم بیشتر یاد گرفتیم و گاهی ضرر کردیم و گاهی سود. فکر می‌کنم که سود مالی ما در پیک درآمدی حدود 10 هزار دلار بوده است.» او با تاکید بر اینکه بازی‌های ایرانی قطعا جای رقابت با بازی‌های خارجی دارند، افزود: «مساله اصلی این است که این بازی‌ها چگونه عرضه شوند و سوال ساده‌ای نیست. باید اشاره کرد که الگوریتم‌های جذب یوزر و شبکه‌های جذب تبلیغات را در بازار خارج از ایران استفاده کنند. اما قطعا با توجه به اینکه بازار در آنجا بسیار بالغ‌تر است و رقیبان جدی‌تری داریم، باید کمی روند ارائه خود را تغییر دهند.»

دعایی در مورد حمایت‌هایی که در راه بازی‌سازی از آنها صورت گرفته، گفت: «ما حمایتی نداشتیم و بیشتر با چند نفر از همکاران با تجربه پیش رفتیم. اما حمایت دولتی نگرفتیم، سروصداها را می‌شنیدیم اما آنقدری برایمان جذاب نبود که بخواهیم برای جذب آنها تلاش کنیم.» مدیر استودیو بازی‌سازی مربا درباره سیاستگذاری در دنیای بازی‌های رایانه‌ای عنوان کرد: «از نظر من افرادی که با گیم آشنا هستند، با سیاست‌ آشنایی ندارند و سیاستگذاری اصلا صورت نمی‌گیرد. اگر هم می‌خواهند سیاستگذاری انجام دهند، حرف‌هایی می‌زنند که بسیار کلان است. به نظر می‌رسد که سیاستگذاری با گیم تداخل دارد.» او درباره مهم‌ترین چالشی که با آن روبه‌رو شدند، افزود: «تحریم چالش بسیار بزرگی برای ما بود و به صورت مستقیم روی مارکتینگ ما اثرگذاشت. بعضی اوقات از سمت داخلی‌ها فیلتر بودیم و گاهی نیز از سمت خارجی‌ها تحریم بودیم. ابزارهایی که بسیار راحت در کشورهای دیگر در دسترس است در ایران نبود و بزرگ‌ترین مانع ما این بود.» دعایی با اشاره به اینکه در ایران تورم باعث عدم خرید بازی‌ها می‌شود، افزود: «اگر فردی در خارج از ایران باشد، به صورت اتومات تورم به درآمد بازی‌ساز منتقل می‌شود. اما در بازار ایران باید بگویم که به این صورت نیست؛ چرا‌که بازی کالای مصرفی محسوب می‌شود و افراد تا حدی راغب هستند که برای چنین کالایی پول دهند و از جایی به بعد پولی نمی‌دهند و معمولا بازار ریالی بازی‌سازان از تورم عقب‌تر است به خصوص که در چندسال اخیر سرعت تورم بالا رفته است. در نتیجه به توسعه‌دهندگان فشار آمد و افرادی که محصولات باکیفیت‌تری داشتند توانستند به بازار خارج از ایران مهاجرت کنند.»

فرآیند تولید بازی در ایران بزرگ‌ترین چالش ماست
زینب موسوی، طراح بازی استودیو «فانوس‌گیم» درباره آغاز فعالیت این استودیو گفت: «ما در استودیو کار خود را از سال 1390، آغاز کردیم. بازی‌هایی که تا به این جا تولید کردیم حدود چهار محصول است که تماما در بازارهای بین‌المللی منتشر شده است. بازی‌های ما پریمیوم است که با مدل فریمیوم، تفاوت دارد. به همین دلیل تعداد مخاطبان آن جنس دیگری دارد، یعنی شما نمی‌بینید که چندین هزار دانلود داشته باشد اما بازی آخر ما که آن سوی باران بود شاید بیش از 30 هزار بازیکن داشته است.» موسوی در ادامه با اشاره به اینکه بازی‌های داخلی باید دقت کنند که چه سیاستی را اتخاذ کرده‌اند، بیان کرد: «برای ما که در مدل پریمیوم یا بیزینس مدل فعالیت داریم بحث خلاقیت در آن بسیار اهمیت دارد اما در بازارهای وسیع‌تر این مدل نمی‌تواند عملی شود.» او درباره چالش‌های موجود در صنعت بازی‌سازی، بیان کرد: «چالش‌هایی مثل نبود بودجه، کمبود امکانات زیرساختی و نبود حمایت را تمام شرکت‌ها می‌گویند اما مشکلاتی از این دست باعث می‌شود تا تولید بازی زمان طولانی‌تری را طی کند و بزرگ‌ترین چالش ما همین موضوع است. ما حتی نمی‌توانیم پولی را جابه‌جا کنیم.» موسوی با اشاره به اینکه سیاستگذاری تا به این جا برای بازی‌سازان وجود نداشته، گفت: «فکر می‌کنم که تمام دوستان و هم‌صنفان من دل‌شان از این موضوع پر باشد. مثلا مدیریت قبلی بنیاد تقریبا تمام بازی‌سازان را عاصی کرده بود. امیدواریم بعد از چندسال رکودی که در بنیاد و صنعت بازی‌سازی شاهد بودیم اوضاع بهتر شود.»

منبع: فرهیختگان

انتهای پیام/

منبع : خبرگزاری تسنیم


کلمات کلیدی :
اشتراک گذاری :

آخرین اخبار رسانه

«بلاک سلبریتی‌ها» تیری که به سمت غرب کمانه کرد

 «بلاک سلبریتی‌ها» تیری که به سمت غرب کمانه کرد
2024-05-19T20:32:44+03:30
جنبش اعتراضی موسوم به «Blockout ۲۰۲۴» از سوی فعالان فضای مجازی برای بایکوت کردن سلبریتی‌ها و اینفلوئنسر‌هایی که در مقابل کشتار مردم مظلوم غزه سکوت...

کابینه بحران‌زده

 کابینه بحران‌زده
2024-05-19T20:32:43+03:30
۲۲۵ روز از آغاز جنگ در غزه می‌گذرد و شاهدیم نیرو‌های مقاومت قدرتمندتر از گذشته شده‌ و شرایط در کابینه بنیامین نتانیاهو هر روز بحرانی‌تر می‌شود.

پهلوان پنبه‌ها این بار پادشاه کشتی را هدف گرفتند

 پهلوان پنبه‌ها این بار پادشاه کشتی را هدف گرفتند
2024-05-19T20:32:43+03:30
بعد از استقبال حسن یزدانی از رئیس‌جمهور، موج حملات سازماندهی‌شده سایبری‌های به سمت این قهرمان جهان و المپیک کشتی روانه شد.

درخواست عراق از تجار ایرانی برای راه اندازی کارخانه

 درخواست عراق از تجار ایرانی برای راه اندازی کارخانه
2024-05-19T20:32:42+03:30
رئیس اتاق بازرگانی ایران و عراق گفت: عراق از تجار ایرانی خواسته تا در راه اندازی خط تولید محصولات لبنی و ماشین آلات همراهی لازم را داشته باشند.

بررسی مطبوعات روز/ پرونده تعطیلی شنبه همچنان باز ️

 بررسی مطبوعات روز/ پرونده تعطیلی شنبه همچنان باز ️
2024-05-19T20:32:42+03:30
تعطیلی روزهای شنبه موضوعی است که طی روزهای اخیر در سطوح مختلف جامعه مورد بحث قرار گرفته و امروز نیز روزنامه‌های کشور به آن پرداخته‌اند.

با ناکام‌ترین سلاح آمریکایی در جنگ اوکراین آشنا شوید

 با ناکام‌ترین سلاح آمریکایی در جنگ اوکراین آشنا شوید
2024-05-19T20:32:41+03:30
با توجه به توان گسترده پدافند هوایی ارتش روسیه درون خاک اوکراین، پنتاگون در ماه آگوست ۲۰۲۲ میلادی تصمیم به ارسال موشک های ضد رادار هارم برای ارتش اوکراین گر...

اعتراف مجری اینترنشنال به اینکه یک اسرائیلی به تمام معناست!

 اعتراف مجری اینترنشنال به اینکه یک اسرائیلی به تمام معناست!
2024-05-19T20:32:41+03:30
مجری صهیونیستی اینترنشنال بارها در برنامه‌های خود، به حمایت تمام‌قد از اسرائیل پرداخته که نشان می‌دهد، این شبکه به مانند کارفرمایش، در سراشیبی سقوط انسانیت ...

هرانا؛ چرک‌نویس گزارش‌های دروغ حقوق بشری درباره ایران

 هرانا؛ چرک‌نویس گزارش‌های دروغ حقوق بشری درباره ایران
2024-05-19T20:32:40+03:30
سوار شدن بر اسب دروغ برای تولید فیک‌نیوز به روشی برای شبه‌رسانه‌های ضدایرانی تبدیل شده است، غافل از اینکه آن‌ها چیزی جز برده امپراتوری دروغ رسانه‌های معاند ...

نگاهی به مطبوعات روز/ آدرس غلط جمعیتی

 نگاهی به مطبوعات روز/ آدرس غلط جمعیتی
2024-05-19T20:32:39+03:30
تصاویر منتخب صفحات نخست روزنامه‌های یکشنبه ۳۰ اردیبهشت ماه منتشر می‌شود.

ویروس زیبایی

 ویروس زیبایی
2024-05-19T20:32:39+03:30
سونامی جراحی‌های زیبایی در ایران، داد انجمن جراحان فوق تخصصی پلاستیک و زیبایی را هم درآورده است. روزانه هزاران صفحه مجازی پزشکان متخصص و غیرمتخصص، مردم را ت...

جواب تست هیچ‌کدام است

 جواب تست هیچ‌کدام است
2024-05-19T20:32:38+03:30
هرکس روزهای سخت رسیدن به دانشگاه را تجربه کرده، معمولا از کنکور با عنوان«غول» یاد می‌کند؛ غول بی‌شاخ و دمی که زور زیادی هم دارد و بسیاری از نوجوان...

اقدام سازمان اطلاعات سپاه در بازگرداندن اموال بیت المال

 اقدام سازمان اطلاعات سپاه در بازگرداندن اموال بیت المال
2024-05-19T20:32:37+03:30
سازمان اطلاعات سپاه با ورود به ده پرونده اقتصادی موفق به بازگرداندن چه میزان از اموال بیت المال شد؟

پیشرفت چشمگیر ایران در صنعت دفاعی در نیم‌قرن

 پیشرفت چشمگیر ایران در صنعت دفاعی در نیم‌قرن
2024-05-19T20:32:37+03:30
ایران در حال حاضر صادر‌کننده انواع سلاح به ده‌ها کشور دنیاست. برخی کشورهای عضو شورای امنیت سازمان ملل مشتری پر و پا قرص سلاح‌های ایرانی هستند و حالا بعد از ...

تصمیم در باریکه راه مـرگ و زنــدگی

 تصمیم در باریکه راه مـرگ و زنــدگی
2024-05-19T20:32:36+03:30
ساعت‌ها مثل برق و باد برای ۲۵ هزار بیمار نیازمند پیوند عضو می‌گذرد اما عضوی نیست یعنی هست ولی به خاک سپرده می‌شود به طوری که سالانه نزدیک به هفت هزار عضو قا...

اسرائیل در صورت حمله به رفح یا آتش‌بس، باخته است!

 اسرائیل در صورت حمله به رفح یا آتش‌بس، باخته است!
2024-05-19T20:32:36+03:30
علم صالح استاد مطالعات ایران و خاورمیانه‌شناسی در دانشگاه ملی استرالیا گفت: تل‌آویو امکان وارد شدن به یک آتش‌بس معنا دار را ندارد و امکان حمله به رفح را هم ...

ایران در شمار ده کشور برتر دنیا در ساخت ماهواره قرار دارد

 ایران در شمار ده کشور برتر دنیا در ساخت ماهواره قرار دارد
2024-05-19T20:32:36+03:30
بسیاری از عوامل اطراف ما در شبانه روز که تاثیر مستقیم بر زندگی مردم دارد به ماهواره‌ها وابسته اند و شکننده‌ بودن این موضوع در کشور و تحریم این حوزه توسط قدر...

بنزین‌خواری ۹ میلیارد دلاری  پرمصر‌ف‌های تو‌لید داخل

 بنزین‌خواری ۹ میلیارد دلاری  پرمصر‌ف‌های تو‌لید داخل
2024-05-19T20:32:35+03:30
سوخت CNG مهم‌ترین و کاربردی‌ترین جایگزین بنزین در کاهش ناترازی و واردات بنزین و همچنین مسیر معکوس کردن ناترازی و واردات بنزین به سمت مازاد بنزین و صادر...

چرا برخی پزشکان از کارتخوان استفاده نمی‌کنند؟

 چرا برخی پزشکان از کارتخوان استفاده نمی‌کنند؟
2024-05-19T20:32:35+03:30
موضوع استفاده از کارتخوان در مطب‌های پزشکی یکی از پربحث‌ترین اتفاقات این روزهای نظام سلامت کشور است.

افشاگری گسترده فرقه پهلوی و جوانمردی علیه یکدیگر!

 افشاگری گسترده فرقه پهلوی و جوانمردی علیه یکدیگر!
2024-05-19T20:32:34+03:30
پس از ادعای نقش علی جوانمردی و دستگاه امنیتی اقلیم کردستان در دستگیری روح‌ا...زم توسط رسانه‌های کُردی، پهلوی و جوانمردی به جان هم افتادند و دست به افشاگری ب...

اینترنشنال محکوم مواد مخدر را فعال سیاسی جا زد

 اینترنشنال محکوم مواد مخدر را فعال سیاسی جا زد
2024-05-19T20:32:34+03:30
رسانه‌های ضدانقلاب در حالی پروین موسوی را فعال سیاسی معرفی کرده‌اند که این فرد به‌جرم حمل ۵ کیلوگرم مرفین دستگیر و در یک روند قانونی محاکمه شده است.

از ادعای پیروزی صهیونیست‌ها تا گرفتار شدن در غزه

 از ادعای پیروزی صهیونیست‌ها تا گرفتار شدن در غزه
2024-04-14T11:46:51+03:30
صهیونیست ها تا چندی قبل از پیروزی قریب الوقوع و برگزاری جشن در نوار غزه خبر می دانند اما حالا پرده ها کنار رفته و مشخص شده رزمندگان مقاومت بخش های زیادی از ...

صفحه نخست روزنامه‌های شنبه ۲۵ فروردین ماه

 صفحه نخست روزنامه‌های شنبه ۲۵ فروردین ماه
2024-04-14T11:46:50+03:30
تصاویر منتخب صفحات نخست روزنامه‌های شنبه ۲۵ فروردین ماه منتشر می‌شود.

چشمان بسته مالیات بر لوکس‌نشینان

 چشمان بسته مالیات بر لوکس‌نشینان
2024-04-14T11:46:49+03:30
اخیرا مرکز پژوهش‌های مجلس گزارشی منتشرکرده که نشان می‌دهد درآمد دولت از محل اخذ مالیات از خانه‌های خالی و خانه‌های لوکس در سال ۱۴۰۲رقمی کمتر از۴۶ میلیارد تو...

۵۲ شهیدی که صیاد را به کردستان کشاندند

 ۵۲ شهیدی که صیاد را به کردستان کشاندند
2024-04-14T11:46:48+03:30
۱۶ مهر ۱۳۵۸ در حالی که تنها هفت ماه از پیروزی انقلاب می‌گذشت، یک اتفاق خاص باعث شد تا پای صیاد شیرازی به مناطق عملیاتی کردستان باز شود. در آن روز خبر رسید ک...

لزوم هدایت نقدینگی به تولید

 لزوم هدایت نقدینگی به تولید
2024-04-14T11:46:47+03:30
کارشناسان و فعالان حوزه خو‌درو بر این باورند که تعلل در واردات خودرو، جهش قیمتی را در بازار پدیدار کرده و بار دیگر موجب آشفتگی بازار خودرو شده است.

تولیدکننده  با بی‌مهری داخلی و  فرش قرمز خارجی روبه‌رو است

 تولیدکننده  با بی‌مهری داخلی و  فرش قرمز خارجی روبه‌رو است
2024-04-14T11:46:46+03:30
تأکیدهای صریح رهبر معظم انقلاب مبنی بر تقویت و جهش تولید، تمرکز بر تولید دانش‌بنیان و میدان دادن به مردم و بخش خصوصی واقعی نشان از این واقعیت دارد که تولید،...

نیش «وام با اقساط» به درمان دندان!

 نیش «وام با اقساط» به درمان دندان!
2024-04-14T11:46:46+03:30
۹۰ درصد از خدمات دندانپزشکی در بخش خصوصی ارائه می‌شود و هزینه‌های سرسام‌آور آن موجب می‌شود حتی طبقات متوسط هم برای انجام این خدمات وام بگیرند.

کلید امیدآفرینی

 کلید امیدآفرینی
2024-04-14T11:46:45+03:30
هشدار رهبر معظم انقلاب در باره وحدت کلمه را باید جدی گرفت. آن هم در شرایطی که بیش از هر زمان دیگری کشور به آن نیازمند است. دشمن صهیونیستی به خود اجازه داده ...

لیلاز: در مقایسه با سه سال قبل اقتصاد ایران رو به بهبود است

 لیلاز: در مقایسه با سه سال قبل اقتصاد ایران رو به بهبود است
2024-04-14T11:46:44+03:30
عضو شورای مرکزی کارگزاران می‌گوید: شرایط اقتصادی ایران را بهتر از چیزی که در رسانه‌های منتقد دولت مطرح می‌کنند، می‌بینم. هیچ حوزه‌ای در اقتصاد ایران وج...

هیات علمی یا کارخانه چاپ مقاله!

 هیات علمی یا کارخانه چاپ مقاله!
2024-04-14T11:46:43+03:30
در سالهای اخیر شاخصی بنام H-index جهت ارزشیابی عملکرد اساتید دانشگاه‌ها مورد توجه مسئولین وزارت علوم و بهداشت قرار گرفته که باعث ایجاد فضای رقابتی بین اساتی...
X فیلم جدید فیلم جدید دانلود فیلم و سریال تبلیغات شما (پیام به تلگرام)