میرنیوز

سفره رمضانی مردم، بدون کمبود، اما گران

  سفره رمضانی مردم، بدون کمبود، اما گران 2022-04-16T15:21:00+04:30

به گزارش گروه رسانه های خبرگزاری تسنیم، به نقل از باشگاه خبرنگاران، ماه مبارک رمضان آغاز شده و با توجه به بازگشت تقریبی مردم به روال زندگی قبل از شیوع کرونا، بسیاری از خانواده‌ها علاقه‌مند هستند که با دعوت مهمانان روزه دار از ثواب این سنت دینی بهره‌مند شوند این در حالی است که با وجود تلاش‌های فراوان برای تنظیم بازار و نظارت بر قیمت‌ها سفره سحری و افطار مردم در ماه مبارک رمضان گران‌تر از پارسال شده است.

براساس بررسی‌های ما در 18 فروردین قیمت بعضی اقلام مورد نیاز مردم به شرح زیر است:
گوشت گرم گوسفندی شقه با استخوان با دنبه هر کیلوگرم 129 هزار تومان
گوشت گرم گوسفندی با استخوان بدون دنبه هر کیلوگرم 159 هزار تومان
گوشت گرم گوسفندی با استخوان با دنبه هر کیلوگرم 149 هزار تومان
گوشت درجه دو گرم گوسفندی با استخوان بدون دنبه هر کیلوگرم 125 هزار تومان
گوشت درجه دو گرم گوسفندی با استخوان با دنبه هر کیلوگرم 115 هزار تومان
آش شله قلمکار هر کیلوگرم 28 تا 32 هزار تومان
هلیم بادمجان هر کیلوگرم 35 تا45 هزار تومان

آمار‌ها نشان می‌دهد با توجه قیمت‌های سال گذشته مردم دست‌کم 30 درصد افزایش نرخ را فقط در بازار حلیم و آش تجربه می‌کنند.

روغن، گوشت، حبوبات علت اصلی افزایش قیمت آش و حلیم

علی میزبانی رئیس اتحادیه آش، هلیم، کباب و بریانی شهر اصفهان در گفتگو با خبرنگار ما گفت: پارسال نرخ هر کیلوگرم حلیم 33 تا 35 و آش هم 17 تا 23 هزار تومان بود، اما بالارفتن قیمت گوشت، روغن و به ویژه حبوبات سبب شد امسال قیمت هر کیلوگرم آش قلمکار به 28 تا 32 و حلیم به 40 تا 45هزارتومان برسد.

او گفت: قیمتی که امسال برای فروش آش و حلیم با واحد‌های صنفی به توافق رسیدیم، با مخالفت بعضی واحد‌ها همراه شد، اما برای مراعات حال مردم این قیمت را قبول کردند.

رئیس اتحادیه آش، حلیم، کباب و بریانی شهر اصفهان این را هم می‌گوید: در تهیه آش و حلیم به هیچ عنوان از الیاف یا هرچیزی غیر از مواد اصلی به کار نمی‌رود.

                                                                  

گوشت هست، اما گران

یک فروشنده گوشت در گفتگو با خبرنگار ما گفت: گوشت قرمز فراوان در بازار هست، ولی بیشتر مردم به سراغ گوشت مرغ رفته‌اند، طبیعی هم هست، چه کی حاضر است گوشت کیلویی 170 هزار تومان بخرد؟

او می‌گوید: سری به میدان لاله بزنید و ببینید چه صفی در مغازه‌های مرغ فروشی هست، یا قصابی‌های دروازه تهران، گوشت درجه می‌فروشند، از ساعت 8 صبح مردم برای خرید این گوشت صف می‌کشند.

فروشنده دیگری می‌گوید: نمی‌گویم خریدار نیست، اما فقط گروه خاصی از مردم توان خرید گوشت دارند.

به گفته او قیمت گوشت به انتخاب مشتری بستگی دارد مثلا گوشت گوسفندی بدون استخوان، بدون دنبه کیلویی 263 هزار تومان به فروش می‌رسد، که البته این گوشت هم مشتری خودش را دارد.

ممنوعیت کشتار دام مولد و تامین نهاده مناسب سرعتگیر افزایش قیمت گوشت قرمز

اصغر پورباطنی رئیس اتحادیه صنف فروشندگان گوشت قرمز اصفهان در گفتگو با خبرنگار ما گفت: گران شدن گوشت در زمستان و ارزان شدن گوشت در بهار، روالی طبیعی است که همیشه بوده، بنابراین انتظار می‌رود که در روز‌های آینده قیمت گوشت روند نزولی را ادامه دهد.

او گفت: کمبودی در عرضه گوشت قرمز در بازار نداریم و در تعطیلات نوروز هم به دلیل کمبود عرضه از سوی دامداران قیمت گوشت بالا رفت.

به گفته رئیس اتحادیه صنف فروشندگان گوشت قرمز اصفهان، هرکیلوگرم گوشت گوساله درجه یک 157 و هرکیلو گوشت درجه یک گوسفندی حدود 170 هزار تومان در بازار به فروش می‌رسد، البته به نظر می‌رسد این قیمت در روز‌های آینده با افزایش تعداد کشتار دام، کاهش یابد.

پورباطنی می‌گوید: در ماه‌های قبل دامداران به دلیل نداشتن نهاده به ناچار دام مولد خود را هم به کشتارگاه می‌بردند، اما با تامین نهاده مناسب و ممنوعیت کشتن دام مولد از این مسئله جلوگیری شد.

   

عرضه مرغ بیشتر از تقاضاست

محمدعلی فروغی رئیس اتحادیه فروشندگان گوشت سفید اصفهان در گفتگو با خبرنگار ما گفت: در تعطیلات نوروز، بالا رفتن تقاضا برای خرید گوشت مرغ سبب شد کمبود در بازار شکل ایجاد شود، اما اکنون مرغ به اندازه کافی در بازار اصفهان وجود دارد.

او گفت: در ماه مبارک رمضان، مرغ بر اساس نیاز روزانه مردم به خوبی عرضه می‌شود و نگرانی بابت تامین مرغ در اصفهان وجود ندارد و حتی می‌توان گفت عرضه مرغ در اصفهان خیلی بیشتر از نیاز روزانه مردم است.

به گفته رئیس اتحادیه فروشندگان گوشت سفید اصفهان، از حدود 600 واحد صنفی فروش مرغ در اصفهان همگی به سامانه رهتاب متصل شده اند و بازار به خوبی تحت کنترل است.

تامین اقلام اساسی با اجرای طرح ضیافت

حسین ایراندوست سخنگوی ستاد تنظیم بازار استان اصفهان در گفتگو با خبرنگار ما گفت: شب عید مقداری افزایش قیمت گوشت قرمز را شاهد بودیم که به دلیل افزایش تقاضا بود.

او گفت: فصل زمستان فصل زایش دام سبک است، بنابر این عرضه دام سبک با محدودیت همراه می‌شود، اما از آن‌جایی استان اصفهان منبع تولید گوشت گوساله است در عرضه مناسب این گوشت مشکلی وجود ندارد.

سخنگوی ستاد تنظیم بازار استان اصفهان می‌گوید: برای ماه مبارک رمضان طرح ضیافت را برنامه ریزی و اجرا کردیم که مطابق آن 300 تن گوشت گوساله، 70 تن گوشت دام سبک، 3200 تن شکر ویژه صنف و صنعت، 1600 تن شکر ویژه خانوار، 3 هزار تن برنج خارجی و 5 هزار تن مرغ منجمد در اختیار شهرستان‌ها و واحد‌های صنفی قرار می‌گیرد تا کمبودی در تامین این اقلام در ماه مبارک رمضان ایجاد نشود.

ایراندوست قیمت مصرف کننده برای کالا‌های تنظیم بازاری را هم به این شرح اعلام کرد: هرکیلوگرم، برنج هندی 18 هزار و 500 تومان، برنج پاکستانی 20 هزار و 500 تومان و برنج تایلندی 12 هزار و 500 تومان، شکر ویژه خانوار 14 هزار تومان (در شهر اصفهان)، مرغ منجمد هر کیلو 20 هزار تومان، هرکیلوگرم گوشت بره تا 160 هزار تومان و هر کیلوگرم گوشت میش و بز تا 105 هزار تومان.

با توجه به گفته‌های مسئولان استانی و بررسی‌های میدانی ما به نظر میرسد تا پایان ماه مبارک رمضان از افزایش قیمت یا کمبود گوشت قرمز و سفید، برنج و دیگر اقلام اساسی خبری نباشد، البته به این معنای تعادل در عرضه و تقاضا نیست، بلکه قیمت گزاف برخی اقلام مانند گوشت قرمز سبب شده مردم از خرید آن استقبال نکنند و گاه بازار حتی شاهد عرضه مازاد باشد.

منصور پوریان رئیس شورای تامین کنندگان دام کشور پیش از این گفته بود: در پی گرم شدن هوا در فصل بهار، 4 میلیون راس مازاد دام گوسفندی خواهیم داشت که با توجه به کاهش تقاضا در بازار، اگر دو میلیون راس دام روانه کشتارگاه شود، با دو میلیون راس دام مازاد روبرو خواهیم بود و دولت برای حمایت از تولیدکنندگان باید چاره‌ای بیندیشد.

اخبار گروه سایر رسانه‌ها صرفا بازنشر اخبار سایت‌ها و خبرگزاری‌هاست و خبرگزاری تسنیم هیچ مسئولیتی در قبال آن ندارد.

انتهای پیام/

بازگشت به صفحه رسانه‌‌ها

منبع : خبرگزاری تسنیم


کلمات کلیدی :
اشتراک گذاری :

آخرین اخبار رسانه

اینفوگرافیک | اصلاح‌طلبان درباره دستپخت خود چه می‌گویند؟

 اینفوگرافیک | اصلاح‌طلبان درباره دستپخت خود چه می‌گویند؟
2022-05-23T09:37:09+04:30
اصلاح طلبان درباره عملکرد روحانی و دولت تدبیر و امید چه گفته‌اند؟

آیت‌الله فاطمی‌نیا دار فانی را وداع گفت

 آیت‌الله فاطمی‌نیا دار فانی را وداع گفت
2022-05-16T09:51:43+04:30
حضرت آیت‌الله سیدعبدالله فاطمی‌نیا استاد اخلاق، مورخ اسلامی و از اساتید حوزه و دانشگاه بامداد دوشنبه به ملکوت اعلی پیوست.

استاد آیت‌الله فاطمی‌نیا دار فانی را وداع گفت

 استاد آیت‌الله فاطمی‌نیا دار فانی را وداع گفت
2022-05-16T09:25:07+04:30
حضرت آیت‌الله سیدعبدالله فاطمی‌نیا استاد اخلاق، مورخ اسلامی و از اساتید حوزه و دانشگاه بامداد دوشنبه به ملکوت اعلی پیوست.

روح بلند استاد آیت‌الله فاطمی‌نیا به ملکوت اعلی پیوست

 روح بلند استاد آیت‌الله فاطمی‌نیا به ملکوت اعلی پیوست
2022-05-16T06:58:29+04:30
حضرت آیت‌الله سیدعبدالله فاطمی‌نیا استاد اخلاق، مورخ اسلامی و از اساتید حوزه و دانشگاه بامداد دوشنبه به ملکوت اعلی پیوست.

ناکامی سریال‌های «شبکه نمایش خانگی»/ آیا پای پول‌های کثیف در میان است؟

 ناکامی سریال‌های «شبکه نمایش خانگی»/ آیا پای پول‌های کثیف در میان است؟
2022-05-09T01:40:14+04:30
چند سالی است که تماشای سریال‌های «شبکه نمایش خانگی» در ایران باب شده است، سریال‌هایی که بیشتر آنها با هزینه‌های گزاف تولید می‌شوند و مخاطب هم برای...

عماد شرقی کیست و در صنایع نظامی ایران دنبال چه بود؟

 عماد شرقی کیست و در صنایع نظامی ایران دنبال چه بود؟
2022-05-01T13:14:06+04:30
در هفته‌های اخیر، اسم عماد شرقی در کنار اسامی سه جاسوس آمریکایی دیگر، به عنوان افرادی که شانس تبادل برای آن‌ها وجود دارد، برده می‌شود. عماد شرقی کیست و در ص...

اینفوگرافیک| تعرفه حق الوکاله دعاوی مالی چقدر است؟

 اینفوگرافیک| تعرفه حق الوکاله دعاوی مالی چقدر است؟
2022-04-25T12:14:31+04:30
بر اساس تعرفه اعلامی در دعاوی مالی، تعرفه حق‌الوکاله وکلا به شرح زیر است.

اینفوگرافیک| اعمال مشترک شب‌های قدر

 اینفوگرافیک| اعمال مشترک شب‌های قدر
2022-04-20T11:20:56+04:30
اعمال مشترک شب‌های قدر را در عکس‌نوشت زیر ببینید.

اینفوگرافیک | اعمال مشترک شب‌های قدر

 اینفوگرافیک | اعمال مشترک شب‌های قدر
2022-04-20T11:07:27+04:30
اعمال مشترک شب‌های قدر را در عکس‌نوشت زیر ببینید.

چرا حبوبات مشمول معافیت ۹ درصد مالیات بر ارزش افزوده نشد؟

 چرا حبوبات مشمول معافیت ۹ درصد مالیات بر ارزش افزوده نشد؟
2022-04-20T10:54:13+04:30
دبیر انجمن حبوبات گفت: قرار بود اجرای قانون مالیات بر ارزش افزوده در مورد اقلام خوراکی و کالاهای سفره مردم منتفی شود ولی این معافیت تاکنون شامل حال حبوبات ن...

اینفوگرافیک| کاهش حجم آب مخازن سدهای کشور

 اینفوگرافیک| کاهش حجم آب مخازن سدهای کشور
2022-04-19T11:41:02+04:30
طبق آمار دفتر اطلاعات و داده‌های آب کشور، میزان کل حجم آب در مخازن سدهای کشور حدود ۱۲درصد کاهش نسبت به سال گذشته داشته است.

اینفوگرافیک | کاهش حجم آب مخازن سدهای کشور

 اینفوگرافیک | کاهش حجم آب مخازن سدهای کشور
2022-04-18T10:00:45+04:30
طبق آمار دفتر اطلاعات و داده‌های آب کشور، میزان کل حجم آب در مخازن سدهای کشور حدود ۱۲درصد کاهش نسبت به سال گذشته داشته است.

پایان کار صالحی‌امیری در کمیته ملی المپیک؟

 پایان کار صالحی‌امیری در کمیته ملی المپیک؟
2022-04-17T16:34:13+04:30
درخواست صالحی‌امیری برای تمدید ماموریت او از نهاد ریاست‌جمهوری به کمیته ملی المپیک مورد موافقت قرار نگرفته است و او از روز اول اردیبهشت سال جاری (پنجشنبه ای...

نشر اسامی بدهکاران بانکی کمی کارگر افتاد!

 نشر اسامی بدهکاران بانکی کمی کارگر افتاد!
2022-04-17T12:20:46+04:30
اگرچه عده‌ای از منتقدان دولت معتقدندکه طرح افشای اسامی بدهکاران بانکی کمکی به بازپرداخت بدهی‌هانمی‌کندوآن راطرحی بی‌فایده می‌دانند، اما وزیر اقتصاد درباره ن...

اینفوگرافیک | یک افطار ساده برای هرنفر چقدر تمام می‌شود؟

  اینفوگرافیک | یک افطار ساده برای هرنفر چقدر تمام می‌شود؟
2022-04-12T02:20:47+04:30
طبق قیمت کالاهای اساسی، هزینه افطار ساده برای یک نفر از سال گذشته تا امسال حدود ۶۰ درصد افزایش داشته است

۵میلیون تقاضا برای خرید ۱۱هزار خودرو!

 ۵میلیون تقاضا برای خرید ۱۱هزار خودرو!
2022-04-10T11:49:26+04:30
در حالی که مجموع تولید خودروسازان داخلی در سال گذشته به یک‌میلیون دستگاه هم نرسید، روز گذشته برای پیش‌فروش ۱۱هزار خودروی ایران‌خودرو ۵میلیون واجد شرایط ثبت‌...

۵ میلیون تقاضا برای خرید ۱۱ هزار خودرو!

 ۵ میلیون تقاضا برای خرید ۱۱ هزار خودرو!
2022-04-10T11:35:59+04:30
در حالی که مجموع تولید خودروسازان داخلی در سال گذشته به یک میلیون دستگاه هم نرسید، روز گذشته برای پیش فروش ۱۱ هزار خودروی ایران‌خودرو ۵ میلیون واجد شرایط ثب...

سفره رمضانی مردم، بدون کمبود، اما گران

 سفره رمضانی مردم، بدون کمبود، اما گران
2022-04-10T11:22:42+04:30
بازار اقلام مورد نیاز برای سفره‌های رمضانی مردم امسال دچار کمبود نشده، اما گرانی همچنان در بازار برقرار است.

۸۳۰هزار زن در دوره کرونا بیکار شدند

 ۸۳۰هزار زن در دوره کرونا بیکار شدند
2022-04-09T11:02:49+04:30
طی سه سال اخیر که دوسال از آن را کشور درگیرکرونا بوده و برخی مشاغل آسیب دیده‌اند، درحالی تعداد شاغلان مرد کشور افزایش نزدیک به ۵۰۰هزارنفری داشته که طی این م...

۸۳۰ هزار زن در دوره کرونا بیکار شدند

 ۸۳۰ هزار زن در دوره کرونا بیکار شدند
2022-04-09T10:36:02+04:30
طی سه سال اخیر که دوسال از آن راکشوردرگیرکرونابوده وبرخی مشاغل آسیب دیده‌اند،درحالی تعداد شاغلان مردکشور افزایش نزدیک به ۵۰۰ هزارنفری داشته که طی این مدت از...

قانون پایستگی هزینه نقل‌وانتقال خودرو

 قانون پایستگی هزینه نقل‌وانتقال خودرو
2022-04-09T10:36:02+04:30
با آغاز اجرای شیوه جدید اخذ مالیات نقل‌و‌انتقال خودرو، مالیات خودرو الزاما قبل از مراجعه به مراکز تعویض پلاک در سامانه اینترنتی سازمان امور مالیاتی پرداخت م...

اینفوگرافیک | یک افطار ساده برای هرنفر چقدر تمام می‌شود؟

 اینفوگرافیک | یک افطار ساده برای هرنفر چقدر تمام می‌شود؟
2022-04-09T09:02:38+04:30
طبق قیمت کالاهای اساسی، هزینه افطار ساده برای یک نفر از سال گذشته تا امسال حدود ۶۰ درصد افزایش داشته است

ظرف ۸ روز ۲۵۰۰ کیلومتر از خاک ایران آزاد شد

 ظرف ۸ روز ۲۵۰۰ کیلومتر از خاک ایران آزاد شد
2022-04-04T11:29:19+04:30
عملیات بزرگ «فتح‌المبین» در فروردین سال ۱۳۶۱ منجر به آزادسازی ۲۵۰۰ کیلومتر از خاک کشور از دست دشمن بعثی شد. این عملیات با هماهنگی سپاه و ارتش موفق...

همه د‌ارو‌ها با حذف ارز ترجیحی باید بیمه شود‌

 همه د‌ارو‌ها با حذف ارز ترجیحی باید بیمه شود‌
2022-04-03T10:02:43+04:30
هر چند بنا بود د ارو از حذف ارز ترجیحی استثنا شود، اما اعلام خبر حذف ارز ترجیحی د ارو د ر تعطیلات نوروزی از سوی وزیر بهد اشت نگرانی‌های متعد د‌ی را د ر جامع...

عمده جرایم اسکیمری با کارتخوان‌های سیار اتفاق می‌افتد

  عمده جرایم اسکیمری با کارتخوان‌های سیار اتفاق می‌افتد
2022-04-02T19:16:00+04:30
سرهنگ رامین پاشایی می‌گوید: تجزیه و تحلیل پرونده‌های قضایی این را به ما می‌گوید که جرایم اسکیمر عمدتا در اوایل ماه افزایش پیدا می‌کند، آن هم به این دلیل که ...

از معرفی قدیمی‌ترین بوستان‌ تهران تا ۱۰ بوستان برتر پایتخت

  از معرفی قدیمی‌ترین بوستان‌ تهران تا ۱۰ بوستان برتر پایتخت
2022-04-02T19:16:00+04:30
روز ۱۳ فروردین ماه هر سال به معنای پایان جشن‌های نوروزی است؛ روزی که مردم بنا بر سنتی فرهنگی، از خانه‌ها بیرون می‌آیند و به دشت و صحرا و باغ می‌روند تا آخری...

از معرفی قدیمی‌ترین بوستان‌ تهران تا ۱۰ بوستان برتر پایتخت

 از معرفی قدیمی‌ترین بوستان‌ تهران تا ۱۰ بوستان برتر پایتخت
2022-04-02T08:49:17+04:30
روز ۱۳ فروردین ماه هر سال به معنای پایان جشن‌های نوروزی است؛ روزی که مردم بنا بر سنتی فرهنگی، از خانه‌ها بیرون می‌آیند و به دشت و صحرا و باغ می‌روند تا آخری...

سیدحسن نصرالله نام کدام سردار ایرانی را «ابوجواد» گذاشت؟

 سیدحسن نصرالله نام کدام سردار ایرانی را «ابوجواد» گذاشت؟
2022-03-31T10:09:21+04:30
سیدحسن نصرالله به پدرم گفته بود که شما آدم فوق‌العاده بخشنده‌ای هستی و قبل از اینکه کسی به شما ابراز نیاز کند، شما نیازش را برآورده می‌کنید؛ به همین خاطر نا...

مخوف‌ترین زندان‌های جهان؛ سهم آمریکا چقدر است؟

 مخوف‌ترین زندان‌های جهان؛ سهم آمریکا چقدر است؟
2022-03-29T10:56:04+04:30
خشونت های گسترده در برخی از زندان های جهان سبب شده اند تا آن ها به مراکز مرگباری مبدل شوند.

آداب عجیب غذا خوردن در کشور‌های مختلف دنیا

 آداب عجیب غذا خوردن در کشور‌های مختلف دنیا
2022-03-29T10:29:24+04:30
در این گزارش از آداب عجیب و غریب غذا خوردن در برخی کشور‌های دنیا گفته شده است.
X فیلم جدید فیلم جدید دانلود فیلم و سریال تبلیغات شما (پیام به تلگرام)