میرنیوز

انار‌هایی که دل کشاورزان را خون کرد!

 انار‌هایی که دل کشاورزان را خون کرد! 2022-01-17T11:38:51+03:30

به گزارش گروه رسانه های خبرگزاری تسنیم، به نقل از باشگاه خبرنگاران، گوشه گوشه انبار‌ها پر شده از یاقوت سرخی که حالا مشتری ندارند، محصولی که پشت آن عرق ریختن و رسیدگی یک ساله کشاورز بوده و سوددهی آن برایش مایه امیدی است برای کار و تلاشی دوباره.

انار فردوس، اناری است که تا همین پارسال در بازار کشور حرفی برای گفتن داشت و حتی فراتر از مرز‌ها در کره جنوبی، ژاپن و روسیه، انار ایران را با یاقوت سرخ فردوس می‌شناختند، اما امسال نه تنها به بازار‌های جهانی راه پیدا نکرده بلکه 15 تن از آن روی هم تلنبار شده و در حال پوسیدگی است.

یاقوت‌هایی که مشتری ندارند

انار‌های دانه یاقوتی فردوس حالا به دلایلی از قبیل آفت کرم گلوگاه، کم آبی و سرمازدگی، دانه هایش سفید شده و دیگر مشتری پسند نیست؛ نبود سردخانه و شرکت تعاونی هم دردی دوچندان بر درد‌های انارکاران شده.

آقای زبرجدی یکی از انارکاران فردوس است که 12 تُن از انار‌های باغش به دلیل نامرغوب بودن در انبار مانده و به فروش نرفته است.

او می‌گوید: سال 1395 بود که سرمای شدید به درختان و محصول انار فردوس خسارت وارد کرد؛ پس از آن درختان انار را کف بُر کردیم تا بلکه کیفیت محصول افزایش پیدا کند، اما با گذشت 5 سال از کف بُری، هنوز وضعیت تولید و کیفیت انار فردوس به حد مطلوب نرسیده و بیشترشان دانه سفید هستند.

این کشاورز فردوسی می‌گوید: سردخانه‌ای برای نگهداری محصولمان نداریم و مجبوریم برای جلوگیری از خرابی انار آنها را حتی با قیمت پایین به دلالان بفروشیم.

زبرجدی می‌گوید: هر کیلو انار مرغوب را 8 هزار تومان و انار‌های درجه 2 و 3 را هم 2 هزار تومان فروختیم، هر چند کیفیت انار امسال فردوس به اندازه پارسال نبوده، اما فروش آن به قیمت 2 تا 8 هزار تومان هم به صرفه نیست.

فروش نرفتن یاقوت سرخ، خنده را از لبان انارکاران فردوسی گرفت

امسال از 25 هزار تُن انار تنها 10 هزار تُن فروخته شده و 15 هزار تُن روی دست کشاورزان مانده است.

پارسال 30 هزار تُن انار از باغ‌های فردوس برداشت شده بود که 20 هزار تُن از آن معادل 70 درصد روانه بازار شد.

به گفته سلیمانی، سرمازدگی اوایل امسال، توفان مرداد ماه و کیفیت پایین انار باعث شد برداشت محصول 40 درصد کاهش داشته باشد.

او می‌گوید: انار با کیفیت روی درخت 13 هزار تومان و انار باز شده و داخل جعبه کیلویی 5 تا 8 هزار تومان نیز فروش رفته بود، اما انار بی کیفیت با این قیمت‌ها به فروش نمی‌رسد؛ اگر انار کیفیت داشته باشد قطعا بازار فروش آن هم خوب خواهد بود.

انارشان بی کیفیت است، بازار ندارد

امسال به علت پایین بودن کیفیت محصول انار، تنها 30 درصد از آن فروخته شده و مابقی برای تهیه کنسانتره، آبگیری، تهیه رب و ژله به کارخانه فرستاده شده است، با این وجود هنوز قسمتی از محصول روی دست کشاورزان مانده است.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان فردوس معتقد است امسال به دلیل کیفیت پایین محصول، برای ورود انار به بازار اقدامی نکردیم، چون ارائه محصول بی کیفیت می‌تواند ضربه بزرگی به بازار فروش سال آینده محصول بزند.

به گفته سلیمانی، هر چند قیمت انار امسال نسبت به پارسال افزایش داشته، اما میزانی هم که وارد بازار شده، نسبت به پارسال به یک سوم رسیده است.

سردخانه نیست، حمایت‌ها کجاست؟

باغداران فردوسی معتقدند یکی از علل خرابی انارها، نبود سردخانه برای نگهداری این محصول است، تنها یک سردخانه آن هم متعلق به یک کارخانه فرآوری انار در این شهرستان وجود دارد و سردخانه‌ای برای نگهداری محصول در این شهرستان تعبیه نشده.

آقای دادرس یکی از کشاورزان فردوسی می‌گوید: در نبود سردخانه مجبوریم انار‌ها را در گوشه‌ای از حیاط خانه مان انبار کنیم و اگر تا دو هفته آینده محصولمان به فروش نرسد مجبوریم آن‌ها را جلوی دام‌ها بریزیم.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان فردوس در پاسخ به این مشکل انارکاران می‌گوید: خود کشاورزان و بخش خصوصی باید برای ساخت سردخانه‌ای با حجم 10 هزار تُن ورود کنند.

سلیمانی می‌گوید: دولت تنها می‌تواند به آن‌ها بسته به نوع طرح، برآورد هزینه‌های ساخت و حجم سردخانه تا سقف 80 درصد طرح و با نرخ سود 12 تا 14 درصد تسهیلات اعطا کند.

شرکت تعاونی‌هایی که خوش ندرخشیدند

نبود شرکت تعاونی برای فروش محصول یکی دیگر از مشکلات انارکاران است، آن‌ها می‌گویند، چون خرده مالک هستند، توانایی راه اندازی این شرکت را ندارند.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان فردوس می‌گوید: برای ایجاد شرکت تعاونی انارکاران، ما آماده همکاری هستیم؛ ایجاد شرکت تعاونی می‌تواند زمینه را ایجاد بازار فروش، ساخت سردخانه و صنایع تبدیلی نیز هموار کند.

سلیمانی می‌گوید: ما به کشاورزان پیشنهاد داده بودیم تا با سرمایه گذاری در تأسیس شرکت تعاونی، مشکل خرده مالک بودنشان را هم برطرف کنند، اما به دلیل عملکرد پایین تعاونی‌ها در سال‌های گذشته، انارکاران به سمت ایجاد شرکت تعاونی دیگری نرفتند.

نبود سردخانه و شرکت تعاونی برای انارکاران گران تمام شد

با وجود اینکه شهرستان فردوس با تولید سالانه 40 هزار تُن انار، سومین قطب تولید یاقوت سرخ در کشور است، اما هنوز سردخانه و شرکت تعاونی برای نگهداری و فروش انار ندارد.

نبود سردخانه و شرکت تعاونی برای کشاورزان فردوسی گران تمام شده و در صورتی که 15 هزار تُن انار مانده بر دست کشاورزان تا یک ماه دیگر به فروش نرود، 200 میلیارد تومان خسارت به آن انارکاران وارد می‌شود.

با توجه به این خسارات سنگین، ضرروت راه اندازی شرکت تعاونی دو چندان احساس می‌شود تا انارکاران مجبور نشوند به دلیل نبود سردخانه، محصولشان را مفت و مجانی به دلالان بدهند.

9 هزار انارکار در خراسان جنوبی حالا چشم امید به حمایت‌های دولت بسته اند.

 

 

اخبار گروه سایر رسانه‌ها صرفا بازنشر اخبار سایت‌ها و خبرگزاری‌هاست و خبرگزاری تسنیم هیچ مسئولیتی در قبال آن ندارد.

انتهای پیام/

بازگشت به صفحه رسانه‌‌ها

منبع : خبرگزاری تسنیم


کلمات کلیدی :
اشتراک گذاری :

آخرین اخبار رسانه

آیت‌الله فاطمی‌نیا دار فانی را وداع گفت

 آیت‌الله فاطمی‌نیا دار فانی را وداع گفت
2022-05-16T09:51:43+04:30
حضرت آیت‌الله سیدعبدالله فاطمی‌نیا استاد اخلاق، مورخ اسلامی و از اساتید حوزه و دانشگاه بامداد دوشنبه به ملکوت اعلی پیوست.

استاد آیت‌الله فاطمی‌نیا دار فانی را وداع گفت

 استاد آیت‌الله فاطمی‌نیا دار فانی را وداع گفت
2022-05-16T09:25:07+04:30
حضرت آیت‌الله سیدعبدالله فاطمی‌نیا استاد اخلاق، مورخ اسلامی و از اساتید حوزه و دانشگاه بامداد دوشنبه به ملکوت اعلی پیوست.

روح بلند استاد آیت‌الله فاطمی‌نیا به ملکوت اعلی پیوست

 روح بلند استاد آیت‌الله فاطمی‌نیا به ملکوت اعلی پیوست
2022-05-16T06:58:29+04:30
حضرت آیت‌الله سیدعبدالله فاطمی‌نیا استاد اخلاق، مورخ اسلامی و از اساتید حوزه و دانشگاه بامداد دوشنبه به ملکوت اعلی پیوست.

ناکامی سریال‌های «شبکه نمایش خانگی»/ آیا پای پول‌های کثیف در میان است؟

 ناکامی سریال‌های «شبکه نمایش خانگی»/ آیا پای پول‌های کثیف در میان است؟
2022-05-09T01:40:14+04:30
چند سالی است که تماشای سریال‌های «شبکه نمایش خانگی» در ایران باب شده است، سریال‌هایی که بیشتر آنها با هزینه‌های گزاف تولید می‌شوند و مخاطب هم برای...

عماد شرقی کیست و در صنایع نظامی ایران دنبال چه بود؟

 عماد شرقی کیست و در صنایع نظامی ایران دنبال چه بود؟
2022-05-01T13:14:06+04:30
در هفته‌های اخیر، اسم عماد شرقی در کنار اسامی سه جاسوس آمریکایی دیگر، به عنوان افرادی که شانس تبادل برای آن‌ها وجود دارد، برده می‌شود. عماد شرقی کیست و در ص...

اینفوگرافیک| تعرفه حق الوکاله دعاوی مالی چقدر است؟

 اینفوگرافیک| تعرفه حق الوکاله دعاوی مالی چقدر است؟
2022-04-25T12:14:31+04:30
بر اساس تعرفه اعلامی در دعاوی مالی، تعرفه حق‌الوکاله وکلا به شرح زیر است.

اینفوگرافیک| اعمال مشترک شب‌های قدر

 اینفوگرافیک| اعمال مشترک شب‌های قدر
2022-04-20T11:20:56+04:30
اعمال مشترک شب‌های قدر را در عکس‌نوشت زیر ببینید.

اینفوگرافیک | اعمال مشترک شب‌های قدر

 اینفوگرافیک | اعمال مشترک شب‌های قدر
2022-04-20T11:07:27+04:30
اعمال مشترک شب‌های قدر را در عکس‌نوشت زیر ببینید.

چرا حبوبات مشمول معافیت ۹ درصد مالیات بر ارزش افزوده نشد؟

 چرا حبوبات مشمول معافیت ۹ درصد مالیات بر ارزش افزوده نشد؟
2022-04-20T10:54:13+04:30
دبیر انجمن حبوبات گفت: قرار بود اجرای قانون مالیات بر ارزش افزوده در مورد اقلام خوراکی و کالاهای سفره مردم منتفی شود ولی این معافیت تاکنون شامل حال حبوبات ن...

اینفوگرافیک| کاهش حجم آب مخازن سدهای کشور

 اینفوگرافیک| کاهش حجم آب مخازن سدهای کشور
2022-04-19T11:41:02+04:30
طبق آمار دفتر اطلاعات و داده‌های آب کشور، میزان کل حجم آب در مخازن سدهای کشور حدود ۱۲درصد کاهش نسبت به سال گذشته داشته است.

اینفوگرافیک | کاهش حجم آب مخازن سدهای کشور

 اینفوگرافیک | کاهش حجم آب مخازن سدهای کشور
2022-04-18T10:00:45+04:30
طبق آمار دفتر اطلاعات و داده‌های آب کشور، میزان کل حجم آب در مخازن سدهای کشور حدود ۱۲درصد کاهش نسبت به سال گذشته داشته است.

پایان کار صالحی‌امیری در کمیته ملی المپیک؟

 پایان کار صالحی‌امیری در کمیته ملی المپیک؟
2022-04-17T16:34:13+04:30
درخواست صالحی‌امیری برای تمدید ماموریت او از نهاد ریاست‌جمهوری به کمیته ملی المپیک مورد موافقت قرار نگرفته است و او از روز اول اردیبهشت سال جاری (پنجشنبه ای...

نشر اسامی بدهکاران بانکی کمی کارگر افتاد!

 نشر اسامی بدهکاران بانکی کمی کارگر افتاد!
2022-04-17T12:20:46+04:30
اگرچه عده‌ای از منتقدان دولت معتقدندکه طرح افشای اسامی بدهکاران بانکی کمکی به بازپرداخت بدهی‌هانمی‌کندوآن راطرحی بی‌فایده می‌دانند، اما وزیر اقتصاد درباره ن...

سفره رمضانی مردم، بدون کمبود، اما گران

  سفره رمضانی مردم، بدون کمبود، اما گران
2022-04-16T15:21:00+04:30
بازار اقلام مورد نیاز برای سفره‌های رمضانی مردم امسال دچار کمبود نشده، اما گرانی همچنان در بازار برقرار است.

اینفوگرافیک | یک افطار ساده برای هرنفر چقدر تمام می‌شود؟

  اینفوگرافیک | یک افطار ساده برای هرنفر چقدر تمام می‌شود؟
2022-04-12T02:20:47+04:30
طبق قیمت کالاهای اساسی، هزینه افطار ساده برای یک نفر از سال گذشته تا امسال حدود ۶۰ درصد افزایش داشته است

۵میلیون تقاضا برای خرید ۱۱هزار خودرو!

 ۵میلیون تقاضا برای خرید ۱۱هزار خودرو!
2022-04-10T11:49:26+04:30
در حالی که مجموع تولید خودروسازان داخلی در سال گذشته به یک‌میلیون دستگاه هم نرسید، روز گذشته برای پیش‌فروش ۱۱هزار خودروی ایران‌خودرو ۵میلیون واجد شرایط ثبت‌...

۵ میلیون تقاضا برای خرید ۱۱ هزار خودرو!

 ۵ میلیون تقاضا برای خرید ۱۱ هزار خودرو!
2022-04-10T11:35:59+04:30
در حالی که مجموع تولید خودروسازان داخلی در سال گذشته به یک میلیون دستگاه هم نرسید، روز گذشته برای پیش فروش ۱۱ هزار خودروی ایران‌خودرو ۵ میلیون واجد شرایط ثب...

سفره رمضانی مردم، بدون کمبود، اما گران

 سفره رمضانی مردم، بدون کمبود، اما گران
2022-04-10T11:22:42+04:30
بازار اقلام مورد نیاز برای سفره‌های رمضانی مردم امسال دچار کمبود نشده، اما گرانی همچنان در بازار برقرار است.

۸۳۰هزار زن در دوره کرونا بیکار شدند

 ۸۳۰هزار زن در دوره کرونا بیکار شدند
2022-04-09T11:02:49+04:30
طی سه سال اخیر که دوسال از آن را کشور درگیرکرونا بوده و برخی مشاغل آسیب دیده‌اند، درحالی تعداد شاغلان مرد کشور افزایش نزدیک به ۵۰۰هزارنفری داشته که طی این م...

۸۳۰ هزار زن در دوره کرونا بیکار شدند

 ۸۳۰ هزار زن در دوره کرونا بیکار شدند
2022-04-09T10:36:02+04:30
طی سه سال اخیر که دوسال از آن راکشوردرگیرکرونابوده وبرخی مشاغل آسیب دیده‌اند،درحالی تعداد شاغلان مردکشور افزایش نزدیک به ۵۰۰ هزارنفری داشته که طی این مدت از...

قانون پایستگی هزینه نقل‌وانتقال خودرو

 قانون پایستگی هزینه نقل‌وانتقال خودرو
2022-04-09T10:36:02+04:30
با آغاز اجرای شیوه جدید اخذ مالیات نقل‌و‌انتقال خودرو، مالیات خودرو الزاما قبل از مراجعه به مراکز تعویض پلاک در سامانه اینترنتی سازمان امور مالیاتی پرداخت م...

اینفوگرافیک | یک افطار ساده برای هرنفر چقدر تمام می‌شود؟

 اینفوگرافیک | یک افطار ساده برای هرنفر چقدر تمام می‌شود؟
2022-04-09T09:02:38+04:30
طبق قیمت کالاهای اساسی، هزینه افطار ساده برای یک نفر از سال گذشته تا امسال حدود ۶۰ درصد افزایش داشته است

ظرف ۸ روز ۲۵۰۰ کیلومتر از خاک ایران آزاد شد

 ظرف ۸ روز ۲۵۰۰ کیلومتر از خاک ایران آزاد شد
2022-04-04T11:29:19+04:30
عملیات بزرگ «فتح‌المبین» در فروردین سال ۱۳۶۱ منجر به آزادسازی ۲۵۰۰ کیلومتر از خاک کشور از دست دشمن بعثی شد. این عملیات با هماهنگی سپاه و ارتش موفق...

همه د‌ارو‌ها با حذف ارز ترجیحی باید بیمه شود‌

 همه د‌ارو‌ها با حذف ارز ترجیحی باید بیمه شود‌
2022-04-03T10:02:43+04:30
هر چند بنا بود د ارو از حذف ارز ترجیحی استثنا شود، اما اعلام خبر حذف ارز ترجیحی د ارو د ر تعطیلات نوروزی از سوی وزیر بهد اشت نگرانی‌های متعد د‌ی را د ر جامع...

عمده جرایم اسکیمری با کارتخوان‌های سیار اتفاق می‌افتد

  عمده جرایم اسکیمری با کارتخوان‌های سیار اتفاق می‌افتد
2022-04-02T19:16:00+04:30
سرهنگ رامین پاشایی می‌گوید: تجزیه و تحلیل پرونده‌های قضایی این را به ما می‌گوید که جرایم اسکیمر عمدتا در اوایل ماه افزایش پیدا می‌کند، آن هم به این دلیل که ...

از معرفی قدیمی‌ترین بوستان‌ تهران تا ۱۰ بوستان برتر پایتخت

  از معرفی قدیمی‌ترین بوستان‌ تهران تا ۱۰ بوستان برتر پایتخت
2022-04-02T19:16:00+04:30
روز ۱۳ فروردین ماه هر سال به معنای پایان جشن‌های نوروزی است؛ روزی که مردم بنا بر سنتی فرهنگی، از خانه‌ها بیرون می‌آیند و به دشت و صحرا و باغ می‌روند تا آخری...

از معرفی قدیمی‌ترین بوستان‌ تهران تا ۱۰ بوستان برتر پایتخت

 از معرفی قدیمی‌ترین بوستان‌ تهران تا ۱۰ بوستان برتر پایتخت
2022-04-02T08:49:17+04:30
روز ۱۳ فروردین ماه هر سال به معنای پایان جشن‌های نوروزی است؛ روزی که مردم بنا بر سنتی فرهنگی، از خانه‌ها بیرون می‌آیند و به دشت و صحرا و باغ می‌روند تا آخری...

سیدحسن نصرالله نام کدام سردار ایرانی را «ابوجواد» گذاشت؟

 سیدحسن نصرالله نام کدام سردار ایرانی را «ابوجواد» گذاشت؟
2022-03-31T10:09:21+04:30
سیدحسن نصرالله به پدرم گفته بود که شما آدم فوق‌العاده بخشنده‌ای هستی و قبل از اینکه کسی به شما ابراز نیاز کند، شما نیازش را برآورده می‌کنید؛ به همین خاطر نا...

مخوف‌ترین زندان‌های جهان؛ سهم آمریکا چقدر است؟

 مخوف‌ترین زندان‌های جهان؛ سهم آمریکا چقدر است؟
2022-03-29T10:56:04+04:30
خشونت های گسترده در برخی از زندان های جهان سبب شده اند تا آن ها به مراکز مرگباری مبدل شوند.

آداب عجیب غذا خوردن در کشور‌های مختلف دنیا

 آداب عجیب غذا خوردن در کشور‌های مختلف دنیا
2022-03-29T10:29:24+04:30
در این گزارش از آداب عجیب و غریب غذا خوردن در برخی کشور‌های دنیا گفته شده است.
X فیلم جدید فیلم جدید دانلود فیلم و سریال تبلیغات شما (پیام به تلگرام)