میرنیوز

۵۱ درصد یارانه برق در جیب ۳ دهک پردرآمد

 ۵۱ درصد یارانه برق در جیب ۳ دهک پردرآمد 2022-01-04T11:43:26+03:30

به گزارش گروه رسانه های خبرگزاری تسنیم، به نقل از جوان، مصرف فراتر از الگوی پرمصرف‌ها در سال‌1399 بیش از 42‌درصد کل مصرف برق بخش خانگی را در بر گرفته و زمینه تحمیل ضرر و زیان 6/53 هزار‌میلیارد تومانی به کشور را فراهم آورده است.
مصرف برق در کشور به دلیل تعرفه‌گذاری اشتباه فاصله معناداری با سایر نقاط دنیا پیدا کرده است. به طوری‌که بر اساس گزارشات آژانس بین‌المللی انرژی شاخص‌های سرانه مصرف برق خانگی در ایران شش‌برابر میانگین جهانی و هفت‌برابر کشوری نظیر ترکیه است.
زمانی‌که از نظام تعرفه‌گذاری برق صحبتی به میان می‌آید، مسئله مرتبط با پرداخت یارانه انرژی است که در این حوزه بدون در نظر گرفتن عدالت سهم پرمصرف‌ها می‌شود. در همین راستا برای تشریح بیشتر موضوع باید گفت، نظام تعرفه‌گذاری برق در کشور مشابه سایر حامل‌های انرژی، نظام مبتنی بر پرداخت یارانه است. به عبارت دیگر، هزینه‌های تمام شده تولید و توزیع برق بسیار فراتر از میزان هزینه‌ای است که دولت از مشترکان دریافت کرده و مابه‌التفاوت این عدد در قالب یارانه انرژی توسط دولت از منابع بیت‌المال پرداخت می‌شود.

51 درصد یارانه برق در جیب سه دهک پردرآمد
در این شرایط، شکل‌گیری یک گزاره سبب توزیع ناعادلانه یارانه می‌شود، زمانی‌که نظام تعرفه‌گذاری مبتنی بر یارانه باشد، مصرف بیشتر زمینه دریافت بیشتر پول از بیت المال را فراهم می‌کند. به معنای دیگر هرچه پرمصرف‌تر باشیم، سهم بیشتری از یارانه انرژی را به خود اختصاص داده‌ایم.
مسئله پرداخت یارانه انرژی سبب شده تا مشترکان پر مصرف نیز از این فرصت نهایت استفاده را کرده و به استفاده بدون ترمز از برق بپردازند. بر اساس به روزترین آمار ارائه شده در این حوزه از سوی مرکز آمار 51‌درصد از یارانه انرژی حوزه برق به جیب سه‌دهک پردرآمد جامعه می‌رود.
در همین راستا باید به این نکته اشاره کرد که هر مشترک بسته به میزان تقاضای خود مجاز به استفاده از برق است و دولت نیز باید این امکانات را به بهترین وجه در اختیار او قرار دهد، اما این مسئله زمانی صادق است که مشترک هزینه واقعی برق را پرداخت کرده و از منابع متعلق به عموم مردم قبض برق وی پوشش داده نشود.

42 درصد برق خانگی کشور فراتر از الگوی مصرف استفاده می‌شود
بر اساس آمار مصرف برق کشور در سال 1399، در بخش خانگی میزان 55 هزار و 534 گیگاوات ساعت برق توسط بیش از 30‌میلیون مشترک استفاده شده است.
از این میزان استفاده بر اساس پایش‌های صورت گرفته، 14‌هزار و 763 گیگاوات ساعت معادل 6/26 درصد از برق مصرف شده در پله کم مصرفی مورد استفاده قرار گرفته است. به معنای دیگر اگر همه مشترکان برق در کشور الگوی کم مصرفی تعیین شده را رعایت می‌کردند، تنها معادل 6/26 مصرف کنونی برق در کشور برای پاسخ به نیاز مشترکان خانگی کفایت می‌کرد.
علاوه بر این، 31 درصد از برق مورد استفاده مشترکان برق معادل 17‌هزار و 204‌گیگاوات ساعت در حدفاصل الگوی کم مصرفی و الگوی مصرف مورد استفاده قرار گرفته است.
نکته جالب در این حوزه آن است که بیشتر از 4/42 درصد از برق مصرفی بخش خانگی معادل 23‌هزار 566‌گیگاوات ساعت، فراتر از الگوی مصرف مورد استفاده قرار گرفته است. این یعنی اگر مشترکان برق خانگی در کشور در حد الگوی مصرف که بسیار متعارف دنیاست نسبت به مصرف برق اقدام می‌کردند، 4/42 درصد از مصرف برق خانگی مطابق آمار یاد شده نیاز نبود و این حجم عظیم انرژی می‌توانست در سایر بخش‌های اقتصادی چرخ تولید را به حرکت درآورد یا در قالب صادرات زمینه ارزآوری برای کشور را مهیا کند.

اخبار گروه سایر رسانه‌ها صرفا بازنشر اخبار سایت‌ها و خبرگزاری‌هاست و خبرگزاری تسنیم هیچ مسئولیتی در قبال آن ندارد.

انتهای پیام/

بازگشت به صفحه رسانه‌‌ها

منبع : خبرگزاری تسنیم


کلمات کلیدی :
اشتراک گذاری :

آخرین اخبار رسانه

اینفوگرافیک| تاجی که تاج بر سر فوتبال گذاشت

 اینفوگرافیک| تاجی که تاج بر سر فوتبال گذاشت
2022-08-10T12:06:39+04:30
گوشه‌ای از آنچه از دوران ریاست «مهدی تاج» بر فدراسیون فوتبال به یادگار ماند.

اینفوگرافیک| استعمارگر اعظم!

 اینفوگرافیک| استعمارگر اعظم!
2022-08-03T15:19:29+04:30
ملکه الیزابت دوم بر ۴ کشور انگلستان، اسکاتلند، ولز و ایرلند شمالی فرمانروایی دارد که درمجموع به اختصار بریتانیا نامیده می‌شود. علاوه بر این ملکه در ۱۴ کشور ...

اینفوگرافیک| استمارگر اعظم!

 اینفوگرافیک| استمارگر اعظم!
2022-08-03T13:32:47+04:30
ملکه الیزابت دوم بر ۴ کشور انگلستان، اسکاتلند، ولز و ایرلند شمالی فرمانروایی دارد که درمجموع به اختصار بریتانیا نامیده می‌شود. علاوه بر این ملکه در ۱۴ کشور ...

اینفوگرافیک| جایزه ۴۲میلیون دلاری قهرمان جام‌جهانی

 اینفوگرافیک| جایزه ۴۲میلیون دلاری قهرمان جام‌جهانی
2022-08-02T14:08:15+04:30
طبق اعلام فیفا تاکنون ۱.۸میلیون بلیت برای جام‌جهانی قطر به فروش رسیده است. در این‌ بین ارزان‌ترین بلیت برای بازی‌های مقدماتی با ارزش ۱۱ دلار و گران‌ترین بلی...

صفحه نخست روزنامه‌های سه شنبه ۱۱ مرداد ماه

 صفحه نخست روزنامه‌های سه شنبه ۱۱ مرداد ماه
2022-08-02T10:21:43+04:30
تصاویر منتخب صفحات نخست روزنامه‌های سه شنبه ۱۱ مرداد ماه منتشر می‌شود.

اینفوگرافیک | همه افتخارات سید جلال

 اینفوگرافیک | همه افتخارات سید جلال
2022-07-05T11:44:39+04:30
هفته گذشته سیدجلال حسینی پس از ۲۰سال از دنیای فوتبال حرفه‌ای خداحافظی کرد.

اینفوگرافیک | همه جزئیات زلزله هرمزگان

 اینفوگرافیک | همه جزئیات زلزله هرمزگان
2022-07-02T12:24:42+04:30
طبق گزارشات میدانی، زلزله بندرخمیر استان هرمزگان تا ساعت ۱۲ ظهر روز شنبه، ۵ کشته و ۴۴زخمی داشته است.

اینفوگرافیک | عسل؛ ظرفیت پنهان صادرات

 اینفوگرافیک | عسل؛ ظرفیت پنهان صادرات
2022-06-29T10:30:26+04:30
طبق آمار ایران سومین تولیدکننده عسل در جهان است اما در سه سال گذشته صادرات این محصول برای کشورمان به صفر رسیده است.

اینفوگرافیک | فوتبالیست‌های گران‌قیمتی که ارزش‌شان پایین آمد/از اوج‌گیری هالند و امباپه تا سقوط مسی و رونالدو

 اینفوگرافیک | فوتبالیست‌های گران‌قیمتی که ارزش‌شان پایین آمد/از اوج‌گیری هالند و امباپه تا سقوط مسی و رونالدو
2022-06-26T08:53:32+04:30
ارزش بازیکنان برتر جهان در چند سال گذشته را در اینفوگرافی زیر ببینید.

۳ برابر شدن زنان تنهای سالمند تا ۳۰‌سال آینده

  ۳ برابر شدن زنان تنهای سالمند تا ۳۰‌سال آینده
2022-06-25T12:20:51+04:30
دست‌هایش را زیر چانه گره زده و از پنجره آسایشگاه به بیرون نگاه می‌کند. بر موهایش گرد پیری پاشیده و بدنش ضعیف و رنجور شده است. مادربزرگ بعد از رفتن همسفر زند...

صفحه نخست روزنامه‌های سه شنبه ۳۱ خرداد ماه

 صفحه نخست روزنامه‌های سه شنبه ۳۱ خرداد ماه
2022-06-21T11:26:50+04:30
تصاویر منتخب صفحات نخست روزنامه‌های سه شنبه ۳۱ خرداد ماه منتشر می‌شود.

تیتر جنجالی BBC درباره «سرقت» آثار باستانی/انگلیسی‌ها سرقت نمی‌کنند، برمی‌دارند!

  تیتر جنجالی BBC درباره «سرقت» آثار باستانی/انگلیسی‌ها سرقت نمی‌کنند، برمی‌دارند!
2022-06-20T11:46:35+04:30
در حالی که یک زمین‌شناس بریتانیایی در عراق به جرم دزدیدن آثار باستانی به ۱۵ سال زندان محکوم شده است اما رسانه سلطنتی بی‌بی‌سی فارسی برای این محکوم بریتانیای...

زیر پوست بازار تهران

 زیر پوست بازار تهران
2022-06-19T11:26:31+04:30
دوست نداشتم، نه الان و نه در مقدمه هیچ گزارش دیگری که سیاهه را با سیاهی آغاز کنم، اما خب قسمت ما و به‌گمانم همه اجتماعی‌نویس‌ها، خصوصا در چند سال اخیر، جز ا...

معمای مالکیت ۴۰۰۰ خانه به دوش شهرک زیتون

 معمای مالکیت ۴۰۰۰ خانه به دوش شهرک زیتون
2022-06-19T11:13:13+04:30
کدام قانونی به اینها اجازه می‌دهد بحث معوض را مطرح کنند و عنوان تهاتر روی آن بگذارند و کجای قانون تملک عنوان تهاتر دارد؟ درصورتی‌که آقایان در مکاتبات‌شان بح...

هر جا خواستگاری می‌رفتم حقوق بازنشستگی می‌خواستند

 هر جا خواستگاری می‌رفتم حقوق بازنشستگی می‌خواستند
2022-06-18T11:19:56+04:30
برای فرزندان و نوه‌های سکینه‌کارگر و محمدرضا زکی‌پور، زوج ۷۰ و ۸۰ ساله بهابادی که همسرشان را سال‌ها پیش از دست داده‌اند، ازدواجشان یک خبر خوشحال‌کننده بود.

اینفوگرافیک| گردشگری، تجارت پُرسود

  اینفوگرافیک| گردشگری، تجارت پُرسود
2022-06-16T07:46:30+04:30
گردشگری صنعت بسیار مهمی برای کشورها محسوب می‌شود و در برخی کشورها به منبع اصلی درآمدزایی تبدیل شده است.

اینفوگرافیک| گردشگری، تجارت پُرسود

 اینفوگرافیک| گردشگری، تجارت پُرسود
2022-06-14T18:46:32+04:30
گردشگری صنعت بسیار مهمی برای کشورها محسوب می‌شود و در برخی کشورها به منبع اصلی درآمدزایی تبدیل شده است.

اینفوگرافیک| شیب سالمندی در کشور تند‌تر می‌شود

  اینفوگرافیک| شیب سالمندی در کشور تند‌تر می‌شود
2022-06-13T17:33:11+04:30
حسام‌الدین علامه سرپرست دبیرخانه شورای ملی سالمندان، اسامی پیرترین استان‌های کشور را اعلام کرد و گفت: از نظر تعدادی، استان تهران با یک میلیون و ۷۰۵ هزار نفر...

تیتر جنجالی BBC درباره «سرقت» آثار باستانی/انگلیسی‌ها سرقت نمی‌کنند، برمی‌دارند!

 تیتر جنجالی BBC درباره «سرقت» آثار باستانی/انگلیسی‌ها سرقت نمی‌کنند، برمی‌دارند!
2022-06-07T16:19:52+04:30
در حالی که یک زمین‌شناس بریتانیایی در عراق به جرم دزدیدن آثار باستانی به ۱۵ سال زندان محکوم شده است اما رسانه سلطنتی بی‌بی‌سی فارسی برای این محکوم بریتانیای...

۳ برابر شدن زنان تنهای سالمند تا ۳۰‌سال آینده

 ۳ برابر شدن زنان تنهای سالمند تا ۳۰‌سال آینده
2022-06-06T09:59:52+04:30
دست‌هایش را زیر چانه گره زده و از پنجره آسایشگاه به بیرون نگاه می‌کند. بر موهایش گرد پیری پاشیده و بدنش ضعیف و رنجور شده است. مادربزرگ بعد از رفتن همسفر زند...

اینفوگرافیک | اصلاح‌طلبان درباره دستپخت خود چه می‌گویند؟

  اینفوگرافیک | اصلاح‌طلبان درباره دستپخت خود چه می‌گویند؟
2022-06-04T11:18:52+04:30
اصلاح طلبان درباره عملکرد روحانی و دولت تدبیر و امید چه گفته‌اند؟

اینفوگرافیک| شیب سالمندی در کشور تند‌تر می‌شود

 اینفوگرافیک| شیب سالمندی در کشور تند‌تر می‌شود
2022-05-24T10:50:30+04:30
حسام‌الدین علامه سرپرست دبیرخانه شورای ملی سالمندان، اسامی پیرترین استان‌های کشور را اعلام کرد و گفت: از نظر تعدادی، استان تهران با یک میلیون و ۷۰۵ هزار نفر...

اینفوگرافیک | اصلاح‌طلبان درباره دستپخت خود چه می‌گویند؟

 اینفوگرافیک | اصلاح‌طلبان درباره دستپخت خود چه می‌گویند؟
2022-05-23T09:37:09+04:30
اصلاح طلبان درباره عملکرد روحانی و دولت تدبیر و امید چه گفته‌اند؟

آیت‌الله فاطمی‌نیا دار فانی را وداع گفت

 آیت‌الله فاطمی‌نیا دار فانی را وداع گفت
2022-05-16T09:51:43+04:30
حضرت آیت‌الله سیدعبدالله فاطمی‌نیا استاد اخلاق، مورخ اسلامی و از اساتید حوزه و دانشگاه بامداد دوشنبه به ملکوت اعلی پیوست.

استاد آیت‌الله فاطمی‌نیا دار فانی را وداع گفت

 استاد آیت‌الله فاطمی‌نیا دار فانی را وداع گفت
2022-05-16T09:25:07+04:30
حضرت آیت‌الله سیدعبدالله فاطمی‌نیا استاد اخلاق، مورخ اسلامی و از اساتید حوزه و دانشگاه بامداد دوشنبه به ملکوت اعلی پیوست.

روح بلند استاد آیت‌الله فاطمی‌نیا به ملکوت اعلی پیوست

 روح بلند استاد آیت‌الله فاطمی‌نیا به ملکوت اعلی پیوست
2022-05-16T06:58:29+04:30
حضرت آیت‌الله سیدعبدالله فاطمی‌نیا استاد اخلاق، مورخ اسلامی و از اساتید حوزه و دانشگاه بامداد دوشنبه به ملکوت اعلی پیوست.

ناکامی سریال‌های «شبکه نمایش خانگی»/ آیا پای پول‌های کثیف در میان است؟

 ناکامی سریال‌های «شبکه نمایش خانگی»/ آیا پای پول‌های کثیف در میان است؟
2022-05-09T01:40:14+04:30
چند سالی است که تماشای سریال‌های «شبکه نمایش خانگی» در ایران باب شده است، سریال‌هایی که بیشتر آنها با هزینه‌های گزاف تولید می‌شوند و مخاطب هم برای...

عماد شرقی کیست و در صنایع نظامی ایران دنبال چه بود؟

 عماد شرقی کیست و در صنایع نظامی ایران دنبال چه بود؟
2022-05-01T13:14:06+04:30
در هفته‌های اخیر، اسم عماد شرقی در کنار اسامی سه جاسوس آمریکایی دیگر، به عنوان افرادی که شانس تبادل برای آن‌ها وجود دارد، برده می‌شود. عماد شرقی کیست و در ص...

اینفوگرافیک| تعرفه حق الوکاله دعاوی مالی چقدر است؟

 اینفوگرافیک| تعرفه حق الوکاله دعاوی مالی چقدر است؟
2022-04-25T12:14:31+04:30
بر اساس تعرفه اعلامی در دعاوی مالی، تعرفه حق‌الوکاله وکلا به شرح زیر است.

اینفوگرافیک| اعمال مشترک شب‌های قدر

 اینفوگرافیک| اعمال مشترک شب‌های قدر
2022-04-20T11:20:56+04:30
اعمال مشترک شب‌های قدر را در عکس‌نوشت زیر ببینید.
X فیلم جدید فیلم جدید دانلود فیلم و سریال تبلیغات شما (پیام به تلگرام)