میرنیوز

۵۱ درصد یارانه برق در جیب ۳ دهک پردرآمد

 ۵۱ درصد یارانه برق در جیب ۳ دهک پردرآمد 2022-01-04T11:43:26+03:30

به گزارش گروه رسانه های خبرگزاری تسنیم، به نقل از جوان، مصرف فراتر از الگوی پرمصرف‌ها در سال‌1399 بیش از 42‌درصد کل مصرف برق بخش خانگی را در بر گرفته و زمینه تحمیل ضرر و زیان 6/53 هزار‌میلیارد تومانی به کشور را فراهم آورده است.
مصرف برق در کشور به دلیل تعرفه‌گذاری اشتباه فاصله معناداری با سایر نقاط دنیا پیدا کرده است. به طوری‌که بر اساس گزارشات آژانس بین‌المللی انرژی شاخص‌های سرانه مصرف برق خانگی در ایران شش‌برابر میانگین جهانی و هفت‌برابر کشوری نظیر ترکیه است.
زمانی‌که از نظام تعرفه‌گذاری برق صحبتی به میان می‌آید، مسئله مرتبط با پرداخت یارانه انرژی است که در این حوزه بدون در نظر گرفتن عدالت سهم پرمصرف‌ها می‌شود. در همین راستا برای تشریح بیشتر موضوع باید گفت، نظام تعرفه‌گذاری برق در کشور مشابه سایر حامل‌های انرژی، نظام مبتنی بر پرداخت یارانه است. به عبارت دیگر، هزینه‌های تمام شده تولید و توزیع برق بسیار فراتر از میزان هزینه‌ای است که دولت از مشترکان دریافت کرده و مابه‌التفاوت این عدد در قالب یارانه انرژی توسط دولت از منابع بیت‌المال پرداخت می‌شود.

51 درصد یارانه برق در جیب سه دهک پردرآمد
در این شرایط، شکل‌گیری یک گزاره سبب توزیع ناعادلانه یارانه می‌شود، زمانی‌که نظام تعرفه‌گذاری مبتنی بر یارانه باشد، مصرف بیشتر زمینه دریافت بیشتر پول از بیت المال را فراهم می‌کند. به معنای دیگر هرچه پرمصرف‌تر باشیم، سهم بیشتری از یارانه انرژی را به خود اختصاص داده‌ایم.
مسئله پرداخت یارانه انرژی سبب شده تا مشترکان پر مصرف نیز از این فرصت نهایت استفاده را کرده و به استفاده بدون ترمز از برق بپردازند. بر اساس به روزترین آمار ارائه شده در این حوزه از سوی مرکز آمار 51‌درصد از یارانه انرژی حوزه برق به جیب سه‌دهک پردرآمد جامعه می‌رود.
در همین راستا باید به این نکته اشاره کرد که هر مشترک بسته به میزان تقاضای خود مجاز به استفاده از برق است و دولت نیز باید این امکانات را به بهترین وجه در اختیار او قرار دهد، اما این مسئله زمانی صادق است که مشترک هزینه واقعی برق را پرداخت کرده و از منابع متعلق به عموم مردم قبض برق وی پوشش داده نشود.

42 درصد برق خانگی کشور فراتر از الگوی مصرف استفاده می‌شود
بر اساس آمار مصرف برق کشور در سال 1399، در بخش خانگی میزان 55 هزار و 534 گیگاوات ساعت برق توسط بیش از 30‌میلیون مشترک استفاده شده است.
از این میزان استفاده بر اساس پایش‌های صورت گرفته، 14‌هزار و 763 گیگاوات ساعت معادل 6/26 درصد از برق مصرف شده در پله کم مصرفی مورد استفاده قرار گرفته است. به معنای دیگر اگر همه مشترکان برق در کشور الگوی کم مصرفی تعیین شده را رعایت می‌کردند، تنها معادل 6/26 مصرف کنونی برق در کشور برای پاسخ به نیاز مشترکان خانگی کفایت می‌کرد.
علاوه بر این، 31 درصد از برق مورد استفاده مشترکان برق معادل 17‌هزار و 204‌گیگاوات ساعت در حدفاصل الگوی کم مصرفی و الگوی مصرف مورد استفاده قرار گرفته است.
نکته جالب در این حوزه آن است که بیشتر از 4/42 درصد از برق مصرفی بخش خانگی معادل 23‌هزار 566‌گیگاوات ساعت، فراتر از الگوی مصرف مورد استفاده قرار گرفته است. این یعنی اگر مشترکان برق خانگی در کشور در حد الگوی مصرف که بسیار متعارف دنیاست نسبت به مصرف برق اقدام می‌کردند، 4/42 درصد از مصرف برق خانگی مطابق آمار یاد شده نیاز نبود و این حجم عظیم انرژی می‌توانست در سایر بخش‌های اقتصادی چرخ تولید را به حرکت درآورد یا در قالب صادرات زمینه ارزآوری برای کشور را مهیا کند.

اخبار گروه سایر رسانه‌ها صرفا بازنشر اخبار سایت‌ها و خبرگزاری‌هاست و خبرگزاری تسنیم هیچ مسئولیتی در قبال آن ندارد.

انتهای پیام/

بازگشت به صفحه رسانه‌‌ها

منبع : خبرگزاری تسنیم


کلمات کلیدی :
اشتراک گذاری :

آخرین اخبار رسانه

اینفوگرافیک | ارزش مالی واردات موبایل چند برابر کالاهای اساسی است؟

 اینفوگرافیک | ارزش مالی واردات موبایل چند برابر کالاهای اساسی است؟
2022-01-19T09:58:53+03:30
طی دو سال اخیر و با شیوع کرونا میزان مصرف گوشی‌های موبایل افزایش قابل‌توجهی داشته است. دلیل این افزایش تقاضا هم نیاز به گوشی‌های تلفن برای تحصیل دانش‌آموز، ...

به مرگ گرفتن سازمان نظام پزشکی با طرح ویزیت ۳۰۰ هزار تومانی!

 به مرگ گرفتن سازمان نظام پزشکی با طرح ویزیت ۳۰۰ هزار تومانی!
2022-01-18T10:58:46+03:30
ماجرای تعرفه‌گذاری خدمات پزشکی و مزد درمان هر سال با حاشیه‌ها و چالش‌هایی همراه است.

اینفوگرافیک | افتخارات استقلال بیشتر است یا پرسپولیس؟

  اینفوگرافیک | افتخارات استقلال بیشتر است یا پرسپولیس؟
2022-01-18T10:18:53+03:30
با افتخارات دو تیم پرسپولیس و استقلال از زمان تاسیس آن‌ها آشنا شوید.

۳میلیون کارتخوان بدون تراکنش هستند نه بی‌هویت!

 ۳میلیون کارتخوان بدون تراکنش هستند نه بی‌هویت!
2022-01-17T13:38:48+03:30
به‌گفته مدیر شرکت شاپرک ۳میلیون کارتخوان در کشور تراکنش ندارند؛ اما نمی‌توان گفت بی‌هویت هستند.

انار‌هایی که دل کشاورزان را خون کرد!

 انار‌هایی که دل کشاورزان را خون کرد!
2022-01-17T11:38:51+03:30
۱۵ هزار تُن انار در سومین قطب یاقوت سرخ کشور، در گوشه انبار‌های خانگی و حیاط خانه باغداران فردوسی مانده و در حال پوسیدن است.

۳ میلیون کارتخوان بدون تراکنش هستند نه بی هویت!

 ۳ میلیون کارتخوان بدون تراکنش هستند نه بی هویت!
2022-01-17T11:38:51+03:30
به گفته مدیر شرکت شاپرک ۳ میلیون کارتخوان در کشور تراکنش ندارند؛ اما نمی‌توان گفت بی هویت هستند.

مدیران قبلی استقلال کیلویی قرارداد می‌بستند

 مدیران قبلی استقلال کیلویی قرارداد می‌بستند
2022-01-17T11:38:51+03:30
بالاخره بعد از چند سال استقلال با کسب امتیازی مناسب قهرمانی در نیم‌فصل را پشت‌سر گذاشت، این درحالی است که برخی به‌گونه‌ای با این عنوان برخورد کردند که انگار...

شهیدی که رزمنده ارتش، سپاه و نیروی انتظامی بود!

 شهیدی که رزمنده ارتش، سپاه و نیروی انتظامی بود!
2022-01-17T11:38:51+03:30
شهید محمود امان اللهی یکی از شهدای بنام خطه کردستان است که همه افتخارات مورد انتظار از یک رزمنده مکتبی را توأمان دارد.

اینفوگرافیک | افتخارات استقلال بیشتر است یا پرسپولیس؟

 اینفوگرافیک | افتخارات استقلال بیشتر است یا پرسپولیس؟
2022-01-15T10:45:26+03:30
با افتخارات دو تیم پرسپولیس و استقلال از زمان تاسیس آن‌ها آشنا شوید.

ماجرای هشدار حاج قاسم به روحانی چه بود؟

 ماجرای هشدار حاج قاسم به روحانی چه بود؟
2022-01-12T09:16:49+03:30
ایام دومین سالگرد شهادت سردار سلیمانی فرصتی را فراهم آورد تا با سردار حاجی‌زاده، فرمانده نیروی هوافضای سپاه به گفت‌وگو بنشینیم و شنوای روایت او درباره شخصیت...

اجرای ۶۰۰ میلیون دلار تهاتر تا پایان سال

 اجرای ۶۰۰ میلیون دلار تهاتر تا پایان سال
2022-01-11T10:03:30+03:30
دولت سیزدهم تاکید بسیاری بر استفاده از روش تهاتر برای پیش برد اهداف تجاری خود دارد که در همین راستا، تا پایان سال پروژه تهاتری در حدود ۶۰۰ میلیون دلار اجرا ...

حقوق نجومی از جیب معلمان/ مدیرعامل پتروشیمی نیمه‌کاره «دنا» ۷۳میلیون تومان حقوق می‌گیرد

 حقوق نجومی از جیب معلمان/ مدیرعامل پتروشیمی نیمه‌کاره «دنا» ۷۳میلیون تومان حقوق می‌گیرد
2022-01-10T12:56:46+03:30
جمع حقوق و مزایای مدیرعامل پتروشیمی دنا که منصوب‌شده در دولت حسن روحانی است و یکی از شرکت‌های تابعه صندوق ذخیره فرهنگیان و زیرمجموعه هلدینگ انرژی سپهر، در آ...

حقوق نجومی از جیب معلمان/ مدیرعامل پتروشیمی نیمه‌کاره «دنا» ۷۳ میلیون تومان حقوق می‌گیرد

 حقوق نجومی از جیب معلمان/ مدیرعامل پتروشیمی نیمه‌کاره «دنا» ۷۳ میلیون تومان حقوق می‌گیرد
2022-01-10T11:36:44+03:30
جمع حقوق و مزایا مدیرعامل مدیر عامل پتروشیمی دنا که منصوب شده در دولت حسن روحانی است و یکی از شرکت های تابعه صندوق ذخیره فرهنگیان و زیر مجموعه هلدینگ انرژی ...

همه چیز درباره «فلورونا» / واکسن‌نزده‌ها و خطر شکل‌گیری پیک «اُمیکرون»

 همه چیز درباره «فلورونا» / واکسن‌نزده‌ها و خطر شکل‌گیری پیک «اُمیکرون»
2022-01-09T10:36:44+03:30
واکسن نزده ها که بنا بر آمار، حدود هشت میلیون نفر در کشور را شامل می شوند، می‌توانند برای بروز یک پیک دیگر در کشور مشکل‌ساز شوند.

فقط ۲۵۰۰ باب از ۲/۵ میلیون خانه خالی شناسایی شد!

 فقط ۲۵۰۰ باب از ۲/۵ میلیون خانه خالی شناسایی شد!
2022-01-08T12:30:09+03:30
با گذشت بیش از پنج سال از آغاز به کار فرایند شناسایی و اخذ مالیات از خانه‌های خالی از سکنه در کشور اظهارات مسئولان دولتی نشان از آن دارد که تنها کمتر از ۲ ه...

دهانش را پر ازگِل کرد تا قطع پاهایش را فریاد نزند

 دهانش را پر ازگِل کرد تا قطع پاهایش را فریاد نزند
2022-01-01T10:25:05+03:30
شهید سعید حمیدی‌اصل ۱۶ سال بیشتر نداشت و هنوز پشت لبش سبز نشده بود که برای شرکت در عملیات کربلای ۴ خود را آماده غواصی کرد. برادر بزرگ‌ترش علی عضو رسمی سپاه ...

اینفوگرافیک | سوالات متداول در مورد تزریق دُز سوم واکسن

 اینفوگرافیک | سوالات متداول در مورد تزریق دُز سوم واکسن
2021-12-29T13:18:23+03:30
رئیس اداره بیماری‌های قابل پیشگیری با واکسن وزارت بهداشت شرایط تزریق دوز سوم واکسن کرونا را اعلام کرد.

تصاویر متفاوت از لحظات شکار در طبیعت+ عکس

 تصاویر متفاوت از لحظات شکار در طبیعت+ عکس
2021-12-29T11:58:29+03:30
در حیات وحش هر حیوان برای بقا ناچار به تغذیه از زنجیره پایین تر از خود است .

گرسنه نمانده‌ایم که با هر دستمزدی بازی کنیم!/به آرزوهایم رسیده‌ام

 گرسنه نمانده‌ایم که با هر دستمزدی بازی کنیم!/به آرزوهایم رسیده‌ام
2021-12-29T11:58:29+03:30
غلامحسین لطفی بازیگر باسابقه سینما و تلویزیون بیان کرد برخی از کارگردانان فکر می‌کنند ما گرسنه مانده‌ایم و دستمزدهای پایین به ما پیشنهاد می‌دهند.

سرانه کارکنان خودروسازان ایرانی ۳ برابر دنیا

 سرانه کارکنان خودروسازان ایرانی ۳ برابر دنیا
2021-12-28T19:37:57+03:30
بررسی‌های صورت مالی دو خودروساز بزرگ کشور نشان می‌دهد طی سال گذشته هزینه‌های اداری و عمومی گروه سایپا ۳ هزار و ۶۰۰ میلیارد تومان و این مقدار برای ایران‌خودر...

اینفوگرافیک | ۱۶ سال وعــده سرخــرمن

 اینفوگرافیک | ۱۶ سال وعــده سرخــرمن
2021-12-27T15:31:13+03:30
در ۱۶ سال اخیر دولت‌های مختلف برای خصوصی‌سازی سرخابی ها وعده‌های زیادی دادند اما تا به امروز هیچ‌کدام از آن‌ها عملی نشده است.

علائم و نشانه‌های رفلاکس معده

 علائم و نشانه‌های رفلاکس معده
2021-12-27T10:51:10+03:30
رفلاکس معده زمانی رخ می‌دهد که اسید و سایر محتویات درون معده از دریچه پایینی مری به مری باز می‌گردند.

یک شماره رُند ۵۰۰ میلیون ناقابل!

 یک شماره رُند ۵۰۰ میلیون ناقابل!
2021-12-27T10:51:10+03:30
در اتفاقی نادر یک اپراتور تلفن همراه، شماره‌های رند را به حراج گذاشته که هر شماره حداقل ۱۲۰ میلیون تومان قیمت دارد.

چین در حال تسخیر اقتصاد اروپا

 چین در حال تسخیر اقتصاد اروپا
2021-12-26T11:37:51+03:30
براساس داده‌های آماری سازمان آمار آمریکا طی ۲۰ سال اخیر رقم صادرات کالایی آمریکا به اتحادیه اروپا از ۱۶۸ میلیارد دلار در سال ۲۰۰۰ به ۳۳۶ میلیارد دلار در سال...

اینفوگرافیک | ویژگی‌های خاص برترین تانک ایران

 اینفوگرافیک | ویژگی‌های خاص برترین تانک ایران
2021-12-22T15:31:11+03:30
تانک‌های کرار تحویل‌شده به نیروی زمینی سپاه در حقیقت تانک‌های تی۷۲ام ، این نیرو هستند که با توجه به سفارش و نیازمندی نزسا توسط وزارت دفاع ارتقا داده شده‌اند.

سماواتی: واقعا در سینما چه خبر است؟/شیوه انتخاب بازیگر یا پولی است یا بر اساس میزان فالوور

 سماواتی: واقعا در سینما چه خبر است؟/شیوه انتخاب بازیگر یا پولی است یا بر اساس میزان فالوور
2021-12-22T11:11:13+03:30
بازیگر سریال «خوشنام» گفت: متاسفانه امروز نقش فروشی در سینما بیداد می‌کند، به فلان تهیه کننده می‌گویم چرا این بازیگر را آوردی، می‌گوید سرمایه نداش...

امید اُمیکرون به ۸ میلیون ایرانی واکسن‌نزده

 امید اُمیکرون به ۸ میلیون ایرانی واکسن‌نزده
2021-12-21T10:31:19+03:30
آنقدر این کرونا چهره تغییر داد و جهش کرد و خطرناک‌تر و تهاجمی‌تر شد که حالا کمتر نامی از کرونا به زبان می‌آوریم و برای گفتن از این ویروس چموش، به همان نام ج...

تخم مرغ وارداتی با ارز ترجیحی نهایتا ۷ هزار تومان می شود

 تخم مرغ وارداتی با ارز ترجیحی نهایتا ۷ هزار تومان می شود
2021-12-20T11:44:32+03:30
رئیس هیات مدیره اتحادیه مرغ تخم گذار استان تهران گفت: واردات هر کیلو تخم مرغ با ارز ۴۲۰۰ تومانی نهایتا ۷ هزار تومان تمام می‌شود در حالیکه آن را بین ۱۷ تا ۱۸...

اینفوگرافیک | رشد ۲۱ درصدی صادرات ایران به اروپا

 اینفوگرافیک | رشد ۲۱ درصدی صادرات ایران به اروپا
2021-12-19T14:58:01+03:30
یورو استات از مبادلات تجاری بیش از ۳ میلیارد یورویی ایران و اتحادیه اروپا در ۱۰ ماهه ۲۰۲۱ خبر داد.

آیا دهک‌های مختلف توان پرداخت اقساط طرح مسکن را دارند؟

 آیا دهک‌های مختلف توان پرداخت اقساط طرح مسکن را دارند؟
2021-12-19T11:11:14+03:30
براساس اطلاعات ارائه‌شده از سوی معاونت مسکن و ساختمان تا شنبه ۲۷ آذر ۱۴۰۰ حدود دومیلیون و ۱۷۰هزار و ۵۶۲ نفر در سامانه نهضت ملی مسکن ثبت‌نام کرده‌اند.
X فیلم جدید دانلود فیلم و سریال تبلیغات شما (پیام به تلگرام)