میرنیوز

مسیر پر دست انداز وام ودیعه/ سنگ اندازی بانک‌ها پیش پای مستاجران

 مسیر پر دست انداز وام ودیعه/ سنگ اندازی بانک‌ها پیش پای مستاجران 2021-09-06T11:42:05+04:30

به گزارش گروه رسانه های خبرگزاری تسنیم، به نقل از مهر، در حالی که بیش از 2 ماه از ابلاغ مصوبه ستاد ملی مقابله با کرونا مبنی بر اعطای تسهیلات کمک ودیعه اجاره مسکن از سوی بانک مرکزی به بانک‌های عامل می‌گذرد، هنوز بسیاری از متقاضیان موفق به دریافت این تسهیلات نشده‌اند.

این در حالی است که قرار بود فرآیند ثبت نام را وزارت راه و شهرسازی از طریق سامانه طرح اقدام ملی مسکن انجام دهد؛ اما با بروز مشکلاتی حدوداً یک ماهه در این سامانه، ثبت نام با مشکلاتی مواجه شد که نتیجه آن حذف برخی ثبت نام کنندگان بود؛ به گفته محمود محمودزاده معاون مسکن و ساختمان وزارت راه و شهرسازی، آن دسته از متقاضیانی که به دلیل بروز مشکلات فنی در سامانه طرح اقدام ملی مسکن، ثبت نام آنها به حالت تعلیق درآمده، می‌توانند بار دیگر به سامانه مذکور مراجعه و نسبت به ثبت نام اقدام کنند.

با این حال در ثبت نام وام ودیعه مسکن و نیز پرداخت آن مشکلاتی به وجود آمده و بانک‌ها موانعی بر سر راه مشمولان دریافت این تسهیلات قرار داده‌اند که با همکاری وزارت راه و شهرسازی و بانک مرکزی و بانک‌های عامل قابل حل است.

تا کنون از مجموع 750 هزار مستأجری که ثبت نام کرده‌اند، وزارت راه و شهرسازی شرایط 81 هزار نفر را احراز و برای دریافت تسهیلات ودیعه مسکن، به بانک‌های عامل معرفی کرده است.

ساماندهی بازار اجاره مسکن؛ اولویت وزیر راه؟

رستم قاسمی وزیر راه و شهرسازی در نخستین پیامی که در صفحه شخصی خود در فضای مجازی در هنگام معرفی اش به عنوان وزیر پیشنهادی منتشر کرد، ساماندهی وضعیت بازار اجاره مسکن را نخستین اقدام خود عنوان کرد؛ با این حال تا کنون گشایشی در رفع مشکلات مستأجران برای دریافت تسهیلات ودیعه مسکن رخ نداده است.

برای اعطای تسهیلات ودیعه مسکن، بانک مرکزی 12 بانک عامل را شامل یک بانک دولتی، دو بانک نیمه دولتی، 7 بانک خصوصی و دو مؤسسه اعتباری در نظر گرفته است که متقاضیانی که مشمول دریافت این تسهیلات می‌شوند، می‌توانند بر اساس محل زندگی خود، نزدیکترین شعبه بانک عامل مورد نظرشان را برگزینند.

دلایل رنگارنگ برای عدم پرداخت و سنگ‌های بزرگ پیش پای مستأجران

اما دریافت این وام کار ساده ای نیست؛ بانک‌های عامل به دلایل متعدد روی خوشی به پرداخت این‌وام‌نشان نداده‌اند.

1- برخی شعب بانک‌های عامل می‌گویند بودجه و اعتبار لازم به ما داده نشده است.

2- برخی دیگر هم اعلام کرده‌اند بودجه‌ای که دارند، مربوط به پرداخت وام ودیعه مسکن در سال قبل است و برای تمدید پرداخت آن، هیئت مدیره بانک باید مصوبه جدیدی به شعب ابلاغ کند.

3- بانک‌ها قراردادهای اجاره نامه میان پدر و مادر با فرزند یا برادر و خواهرها با یکدیگر را نمی‌پذیرند؛ در حالی که مستأجری که فقدان واحد مسکونی اش به تأیید وزارت راه و شهرسازی رسیده، یعنی هیچ واحد مسکونی از خودش ندارد و حائز شرایط استفاده از این وام است.

این موضوع در حالی از سوی بانک‌ها به شعب ابلاغ شده که در مصوبه ستاد ملی مقابله با کرونا نیست و هیئت مدیره بانک‌ها رأسا اقدام به تصویب چنین بخشنامه‌ای و ابلاغ آن به شعب خود کرده‌اند.

از دیگر تفاسیر به رأی هایی که بانک‌ها برای پرداخت وام ودیعه داشته‌اند، شامل این موارد است:

-اگر شوهر (سرپرست خانوار) در تهران نباشد، همسر (زوجه) نمی‌تواند به وکالت از او تقاضای دریافت تسهیلات کند و باید زوج شخصاً در شعبه حاضر شود.

- در صورتی که اجاره نامه به اسم همسر (زوجه) باشد، امکان دریافت تسهیلات ودیعه مسکن به نام خود را ندارد و باید حتماً این تسهیلات به نام سرپرست خانوار (زوج) ثبت و اخذ شود؛ حتی اگر اقساط آن را زوجه (در صورت شاغل بودن) پرداخت کند.

- سامانه طرح اقدام ملی مسکن ابتدا اقدام به دریافت کد رهگیری قرارداد اجاره نامه کرده که برای مستأجران، هزینه بالایی دارد؛ سپس با مراجعه مشمولان به بانک، به آنها گفته می‌شود که بودجه و اعتبار لازم به آنها ابلاغ نشده است یا اجاره نامه مورد نظر با شرایط اعلام از سوی بانک منطبق نیست و باید مستأجر کد رهگیری جدید دریافت کند.

در حالی که طبق اعلام اتاق اصناف ایران به اتحادیه مشاوران املاک، ابطال اجاره نامه‌های قبلی و دریافت کد رهگیری جدید و ثبت آن در سامانه املاک و مستغلات، 14 روز به طول می‌انجامد.

براین اساس لازم است وزارت راه و شهرسازی با همراهی بانک مرکزی هرچه سریع‌تر با ابلاغ یک آیین نامه شفاف، روند مانع تراشی بانک‌ها در پرداخت این تسهیلات را تسریع کنند.

 

اخبار گروه سایر رسانه‌ها صرفا بازنشر اخبار سایت‌ها و خبرگزاری‌هاست و خبرگزاری تسنیم هیچ مسئولیتی در قبال آن ندارد.

انتهای پیام/

بازگشت به صفحه رسانه‌‌ها

منبع : خبرگزاری تسنیم


کلمات کلیدی :
اشتراک گذاری :

آخرین اخبار رسانه

اینفوگرافیک| استعمارگر اعظم!

 اینفوگرافیک| استعمارگر اعظم!
2022-08-03T15:19:29+04:30
ملکه الیزابت دوم بر ۴ کشور انگلستان، اسکاتلند، ولز و ایرلند شمالی فرمانروایی دارد که درمجموع به اختصار بریتانیا نامیده می‌شود. علاوه بر این ملکه در ۱۴ کشور ...

اینفوگرافیک| استمارگر اعظم!

 اینفوگرافیک| استمارگر اعظم!
2022-08-03T13:32:47+04:30
ملکه الیزابت دوم بر ۴ کشور انگلستان، اسکاتلند، ولز و ایرلند شمالی فرمانروایی دارد که درمجموع به اختصار بریتانیا نامیده می‌شود. علاوه بر این ملکه در ۱۴ کشور ...

اینفوگرافیک| جایزه ۴۲میلیون دلاری قهرمان جام‌جهانی

 اینفوگرافیک| جایزه ۴۲میلیون دلاری قهرمان جام‌جهانی
2022-08-02T14:08:15+04:30
طبق اعلام فیفا تاکنون ۱.۸میلیون بلیت برای جام‌جهانی قطر به فروش رسیده است. در این‌ بین ارزان‌ترین بلیت برای بازی‌های مقدماتی با ارزش ۱۱ دلار و گران‌ترین بلی...

صفحه نخست روزنامه‌های سه شنبه ۱۱ مرداد ماه

 صفحه نخست روزنامه‌های سه شنبه ۱۱ مرداد ماه
2022-08-02T10:21:43+04:30
تصاویر منتخب صفحات نخست روزنامه‌های سه شنبه ۱۱ مرداد ماه منتشر می‌شود.

اینفوگرافیک | همه افتخارات سید جلال

 اینفوگرافیک | همه افتخارات سید جلال
2022-07-05T11:44:39+04:30
هفته گذشته سیدجلال حسینی پس از ۲۰سال از دنیای فوتبال حرفه‌ای خداحافظی کرد.

اینفوگرافیک | همه جزئیات زلزله هرمزگان

 اینفوگرافیک | همه جزئیات زلزله هرمزگان
2022-07-02T12:24:42+04:30
طبق گزارشات میدانی، زلزله بندرخمیر استان هرمزگان تا ساعت ۱۲ ظهر روز شنبه، ۵ کشته و ۴۴زخمی داشته است.

اینفوگرافیک | عسل؛ ظرفیت پنهان صادرات

 اینفوگرافیک | عسل؛ ظرفیت پنهان صادرات
2022-06-29T10:30:26+04:30
طبق آمار ایران سومین تولیدکننده عسل در جهان است اما در سه سال گذشته صادرات این محصول برای کشورمان به صفر رسیده است.

اینفوگرافیک | فوتبالیست‌های گران‌قیمتی که ارزش‌شان پایین آمد/از اوج‌گیری هالند و امباپه تا سقوط مسی و رونالدو

 اینفوگرافیک | فوتبالیست‌های گران‌قیمتی که ارزش‌شان پایین آمد/از اوج‌گیری هالند و امباپه تا سقوط مسی و رونالدو
2022-06-26T08:53:32+04:30
ارزش بازیکنان برتر جهان در چند سال گذشته را در اینفوگرافی زیر ببینید.

۳ برابر شدن زنان تنهای سالمند تا ۳۰‌سال آینده

  ۳ برابر شدن زنان تنهای سالمند تا ۳۰‌سال آینده
2022-06-25T12:20:51+04:30
دست‌هایش را زیر چانه گره زده و از پنجره آسایشگاه به بیرون نگاه می‌کند. بر موهایش گرد پیری پاشیده و بدنش ضعیف و رنجور شده است. مادربزرگ بعد از رفتن همسفر زند...

صفحه نخست روزنامه‌های سه شنبه ۳۱ خرداد ماه

 صفحه نخست روزنامه‌های سه شنبه ۳۱ خرداد ماه
2022-06-21T11:26:50+04:30
تصاویر منتخب صفحات نخست روزنامه‌های سه شنبه ۳۱ خرداد ماه منتشر می‌شود.

تیتر جنجالی BBC درباره «سرقت» آثار باستانی/انگلیسی‌ها سرقت نمی‌کنند، برمی‌دارند!

  تیتر جنجالی BBC درباره «سرقت» آثار باستانی/انگلیسی‌ها سرقت نمی‌کنند، برمی‌دارند!
2022-06-20T11:46:35+04:30
در حالی که یک زمین‌شناس بریتانیایی در عراق به جرم دزدیدن آثار باستانی به ۱۵ سال زندان محکوم شده است اما رسانه سلطنتی بی‌بی‌سی فارسی برای این محکوم بریتانیای...

زیر پوست بازار تهران

 زیر پوست بازار تهران
2022-06-19T11:26:31+04:30
دوست نداشتم، نه الان و نه در مقدمه هیچ گزارش دیگری که سیاهه را با سیاهی آغاز کنم، اما خب قسمت ما و به‌گمانم همه اجتماعی‌نویس‌ها، خصوصا در چند سال اخیر، جز ا...

معمای مالکیت ۴۰۰۰ خانه به دوش شهرک زیتون

 معمای مالکیت ۴۰۰۰ خانه به دوش شهرک زیتون
2022-06-19T11:13:13+04:30
کدام قانونی به اینها اجازه می‌دهد بحث معوض را مطرح کنند و عنوان تهاتر روی آن بگذارند و کجای قانون تملک عنوان تهاتر دارد؟ درصورتی‌که آقایان در مکاتبات‌شان بح...

هر جا خواستگاری می‌رفتم حقوق بازنشستگی می‌خواستند

 هر جا خواستگاری می‌رفتم حقوق بازنشستگی می‌خواستند
2022-06-18T11:19:56+04:30
برای فرزندان و نوه‌های سکینه‌کارگر و محمدرضا زکی‌پور، زوج ۷۰ و ۸۰ ساله بهابادی که همسرشان را سال‌ها پیش از دست داده‌اند، ازدواجشان یک خبر خوشحال‌کننده بود.

اینفوگرافیک| گردشگری، تجارت پُرسود

  اینفوگرافیک| گردشگری، تجارت پُرسود
2022-06-16T07:46:30+04:30
گردشگری صنعت بسیار مهمی برای کشورها محسوب می‌شود و در برخی کشورها به منبع اصلی درآمدزایی تبدیل شده است.

اینفوگرافیک| گردشگری، تجارت پُرسود

 اینفوگرافیک| گردشگری، تجارت پُرسود
2022-06-14T18:46:32+04:30
گردشگری صنعت بسیار مهمی برای کشورها محسوب می‌شود و در برخی کشورها به منبع اصلی درآمدزایی تبدیل شده است.

اینفوگرافیک| شیب سالمندی در کشور تند‌تر می‌شود

  اینفوگرافیک| شیب سالمندی در کشور تند‌تر می‌شود
2022-06-13T17:33:11+04:30
حسام‌الدین علامه سرپرست دبیرخانه شورای ملی سالمندان، اسامی پیرترین استان‌های کشور را اعلام کرد و گفت: از نظر تعدادی، استان تهران با یک میلیون و ۷۰۵ هزار نفر...

تیتر جنجالی BBC درباره «سرقت» آثار باستانی/انگلیسی‌ها سرقت نمی‌کنند، برمی‌دارند!

 تیتر جنجالی BBC درباره «سرقت» آثار باستانی/انگلیسی‌ها سرقت نمی‌کنند، برمی‌دارند!
2022-06-07T16:19:52+04:30
در حالی که یک زمین‌شناس بریتانیایی در عراق به جرم دزدیدن آثار باستانی به ۱۵ سال زندان محکوم شده است اما رسانه سلطنتی بی‌بی‌سی فارسی برای این محکوم بریتانیای...

۳ برابر شدن زنان تنهای سالمند تا ۳۰‌سال آینده

 ۳ برابر شدن زنان تنهای سالمند تا ۳۰‌سال آینده
2022-06-06T09:59:52+04:30
دست‌هایش را زیر چانه گره زده و از پنجره آسایشگاه به بیرون نگاه می‌کند. بر موهایش گرد پیری پاشیده و بدنش ضعیف و رنجور شده است. مادربزرگ بعد از رفتن همسفر زند...

اینفوگرافیک | اصلاح‌طلبان درباره دستپخت خود چه می‌گویند؟

  اینفوگرافیک | اصلاح‌طلبان درباره دستپخت خود چه می‌گویند؟
2022-06-04T11:18:52+04:30
اصلاح طلبان درباره عملکرد روحانی و دولت تدبیر و امید چه گفته‌اند؟

اینفوگرافیک| شیب سالمندی در کشور تند‌تر می‌شود

 اینفوگرافیک| شیب سالمندی در کشور تند‌تر می‌شود
2022-05-24T10:50:30+04:30
حسام‌الدین علامه سرپرست دبیرخانه شورای ملی سالمندان، اسامی پیرترین استان‌های کشور را اعلام کرد و گفت: از نظر تعدادی، استان تهران با یک میلیون و ۷۰۵ هزار نفر...

اینفوگرافیک | اصلاح‌طلبان درباره دستپخت خود چه می‌گویند؟

 اینفوگرافیک | اصلاح‌طلبان درباره دستپخت خود چه می‌گویند؟
2022-05-23T09:37:09+04:30
اصلاح طلبان درباره عملکرد روحانی و دولت تدبیر و امید چه گفته‌اند؟

آیت‌الله فاطمی‌نیا دار فانی را وداع گفت

 آیت‌الله فاطمی‌نیا دار فانی را وداع گفت
2022-05-16T09:51:43+04:30
حضرت آیت‌الله سیدعبدالله فاطمی‌نیا استاد اخلاق، مورخ اسلامی و از اساتید حوزه و دانشگاه بامداد دوشنبه به ملکوت اعلی پیوست.

استاد آیت‌الله فاطمی‌نیا دار فانی را وداع گفت

 استاد آیت‌الله فاطمی‌نیا دار فانی را وداع گفت
2022-05-16T09:25:07+04:30
حضرت آیت‌الله سیدعبدالله فاطمی‌نیا استاد اخلاق، مورخ اسلامی و از اساتید حوزه و دانشگاه بامداد دوشنبه به ملکوت اعلی پیوست.

روح بلند استاد آیت‌الله فاطمی‌نیا به ملکوت اعلی پیوست

 روح بلند استاد آیت‌الله فاطمی‌نیا به ملکوت اعلی پیوست
2022-05-16T06:58:29+04:30
حضرت آیت‌الله سیدعبدالله فاطمی‌نیا استاد اخلاق، مورخ اسلامی و از اساتید حوزه و دانشگاه بامداد دوشنبه به ملکوت اعلی پیوست.

ناکامی سریال‌های «شبکه نمایش خانگی»/ آیا پای پول‌های کثیف در میان است؟

 ناکامی سریال‌های «شبکه نمایش خانگی»/ آیا پای پول‌های کثیف در میان است؟
2022-05-09T01:40:14+04:30
چند سالی است که تماشای سریال‌های «شبکه نمایش خانگی» در ایران باب شده است، سریال‌هایی که بیشتر آنها با هزینه‌های گزاف تولید می‌شوند و مخاطب هم برای...

عماد شرقی کیست و در صنایع نظامی ایران دنبال چه بود؟

 عماد شرقی کیست و در صنایع نظامی ایران دنبال چه بود؟
2022-05-01T13:14:06+04:30
در هفته‌های اخیر، اسم عماد شرقی در کنار اسامی سه جاسوس آمریکایی دیگر، به عنوان افرادی که شانس تبادل برای آن‌ها وجود دارد، برده می‌شود. عماد شرقی کیست و در ص...

اینفوگرافیک| تعرفه حق الوکاله دعاوی مالی چقدر است؟

 اینفوگرافیک| تعرفه حق الوکاله دعاوی مالی چقدر است؟
2022-04-25T12:14:31+04:30
بر اساس تعرفه اعلامی در دعاوی مالی، تعرفه حق‌الوکاله وکلا به شرح زیر است.

اینفوگرافیک| اعمال مشترک شب‌های قدر

 اینفوگرافیک| اعمال مشترک شب‌های قدر
2022-04-20T11:20:56+04:30
اعمال مشترک شب‌های قدر را در عکس‌نوشت زیر ببینید.

اینفوگرافیک | اعمال مشترک شب‌های قدر

 اینفوگرافیک | اعمال مشترک شب‌های قدر
2022-04-20T11:07:27+04:30
اعمال مشترک شب‌های قدر را در عکس‌نوشت زیر ببینید.
X فیلم جدید فیلم جدید دانلود فیلم و سریال تبلیغات شما (پیام به تلگرام)