میرنیوز

نگاهی به مشخصات گونه آفریقایی کرونا/ کدام واکسن‌ها در برابر این گونه موثرترند؟

 نگاهی به مشخصات گونه آفریقایی کرونا/ کدام واکسن‌ها در برابر این گونه موثرترند؟ 2021-05-03T10:05:58+04:30

به گزارش گروه رسانه های خبرگزاری تسنیم، به نقل از فارس، با نزدیک شدن همه‌گیری کرونا به یک سال و نیم به نظر می‌رسد صبر و تحمل بسیاری رو به پایان است؛ آنها به چشم‌اندازی نیاز دارند که محدودیت‌ها چه زمانی گام به گام رفع می‌شوند، کی می‌توانند روی واکسینه شدن حساب کنند و این ماجرا کی به پایان می‌رسد.

انتظار برای واکسینه شدن در شرایطی است که هر چندوقت یکبار با جهش‌های ویروس کرونا مواجه هستیم و برخی از کارشناسان باور دارند، جهش‌های ویروس اثربخشی واکسن‌های ساخته شده را کاهش می‌دهند و هر برنامه‌ای که برای پایان دادن به بحران چیده شده را برهم می‌زند.

یک قول نقل شده از یک مقام ارشد سازمان بهداشت جهانی درباره نزدیک بودن پایان پاندمی کرونا به بحث‌ها در این زمینه دامن زده است. ظاهرا هانس هنری کلوگه، مدیر اجرایی بخش اروپای این سازمان در گفت‌وگو با رادیو دانمارک گفته است پاندمی کرونا تا چند ماه دیگر شکست می‌خورد. این مدیر ارشد سازمان بهداشت جهانی معتقد است منظور او را بد فهمیده و بد منعکس کرده‌اند. او پس از بالا گرفتن بحث‌ها درباره این نقل قول در میان کارشناسان و در فضای مجازی، به کانال 2 تلویزیون آلمان ZDF گفته چنین حرفی نزده، بلکه تاکید کرده که هیچ کس نمی‌تواند زمان خلاصی از پاندمی کرونا را پیش‌بینی کند و از قرار معلوم هم همین‌طور است؛ در حالی که هنوز راه‌حلی برای بحران کرونای هندی با دو سویه پیدا نشده نگرانی‌ها برای کرونای آفریقایی افزایش یافته و به باور برخی از مقامات پزشکی باید از این سویه بیشتر ترسید؛ در این گزارش به جزئیات کرونای آفریقایی می‌پردازیم:

* شناسایی گونه آفریقایی ویروس کرونا برای نخستین بار

گونه آفریقایی ویروس کرونا نخستین بار ماه اکتبر (دی ماه) در آفریقای جنوبی شناسایی شد و پس از آن به چند کشور دیگر مثل انگلیس و فرانسه منتقل شد. تحقیقات نشان داده قابلیت انتشار بسیار بالا و عفونت‌زایی بیشتر از جمله ویژگی‌های این گونه جدید است. کرونا جهش یافته آفریقایی در بدن حدود نیمی از افراد مبتلا آنتی بادی تولید نمی‌کند. به همین دلیل احتمال ابتلای چندباره به این ویروس وجود دارد.

کرونا جهش یافته آفریقایی در بدن حدود نیمی از افراد مبتلا آنتی بادی تولید نمی‌کند. به همین دلیل احتمال ابتلای چندباره به این ویروس وجود دارد.

* هیچ مدرکی دال بر بیماری‌جدی‌تر با گونه آفریقایی وجود ندارد

نوع آفریقای جنوبی با عنوان 501Y.V2 معرفی می‌شود و جهشی به نام N501Y را به همراه دارد که به نظر می رسدآن را مسری‌تر یا همراه با شیوع بیشتر می‌کند. جهش دیگری به نام E484K می‌تواند به ویروس کمک کند تا از سیستم ایمنی بدن فرد طفره رود و ممکن است بر عملکرد واکسن ویروس کرونا تأثیر بگذارد. مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌های ایالات متحده آمریکا می‌گوید: «برخی شواهد نشان می‌دهد که یکی از جهش‌های پروتئین سنبله با نام E484K ممکن است در خنثی کردن برخی پادتن‌های پلی‌کلونال و مونوکلونال تاثیر بگذارد»؛ به طور کلی هیچ مدرکی وجود ندارد که نشان دهد نوع آفریقای جنوبی باعث بیماری جدی‌تری برای اکثریت قریب به اتفاق افراد آلوده می‌شود اما نگرانی هایی وجود دارد که ممکن است با سرعت بیشتری گسترش یابد.

* چه عواملی باعث تغییر ویروس به نوع جدید می شود؟

سازمان جهانی بهداشت در مقاله‌ای توضیح داده است: همه ویروس‌ها از جمله SARS-CoV-2، ویروسی که باعث کووید 19 می‌شود با گذشت زمان تکامل می‌یابند. وقتی ویروس از خود نسخه برداری یا کپی می‌کند، گاهی اوقات کمی تغییر می‌کند که این برای ویروس طبیعی است. این تغییرات «جهش» نامیده می‌شود. از ویروسی با یک یا چند جهش جدید به عنوان «نوع» ویروس اصلی یاد می‌شود. وقتی ویروس به طور گسترده در جمعیتی در گردش است و باعث عفونت‌های زیادی می‌شود، احتمال جهش ویروس افزایش می‌یابد. هرچه ویروس فرصت بیشتری داشته باشدهمانندتر می‌شود و فرصت بیشتری می‌یابد تا تغییر کند.

* گونه آفریقایی ویروس قابل توجه است

پروفسور موتاپی، استاد عفونت و ایمنی بهداشت جهانی و مدیر مشترک آکادمی بهداشت جهانی در دانشگاه ادینبورگ درباره پیامدهای انواع SARS-CoV-2 و آنچه که به عنوان گونه آفریقایی ویروس کرونا مشهور شده توضیح می‌دهد: جهش در ویروس‌ها فقط هنگامی قابل توجه است که خصوصیات مهمی از ویروس مانند توانایی آن در آلوده شدن میزبان‌های مختلف، میزان انتقال، توانایی فرار از سیستم ایمنی بدن میزبان، واکسن‌ها، روش های درمانی و تشخیصی، ایجاد آسیب شناسی یا شدت بیماری را تغییر دهدو گونه آفریقایی در این دسته قرار می‌گیرد.

* شناسایی گونه آفریقایی ویروس کرونا در 60 کشور

براساس داده‌های منتشر شده، این گونه از ویروس کرونا تاکنون در حداقل 60 کشور مختلف شناسایی شده و میزان سرایت آن حدود 50 درصد بیشتر از سایر گونه‌ها است؛ همچنین شواهد حاکیست گونه آفریقایی ویروس کرونا شدیدتر از سایر انواع آن نیست و تنها شدت سرایت آن بیشتر است؛ اتریش نروژ، انگلیس و ژاپن کشورهایی هستند که موارد ابتلا به گونه آفریقایی کرونا را گزارش کرده‌اند؛ در انگلیس بیش از 533 مورد ابتلا به این گونه گزارش شده است.

* خنثی شدن اثر برخی از واکسن‌ها در برابر گونه آفریقایی ویروس

کارشناسان تأکید می‌کنند، این گونه سرایت پذیری بالاتری نسبت به گونه‌های قبلی ویروس‌ دارد و نکته‌ای که در این ویروس قابل توجه این است که این سویه جهش یافته نسبت به بعضی از واکسن‌ها پاسخ نمی‌دهد.از نظر انتقال، برخی از انواع فعلی مانند B.1.351 یا 501Y.V2 که در ابتدا در آفریقای جنوبی گزارش شده است، دارای جهش در پروتئین سنبله هستند. این پروتئین برای تسهیل عفونت به سلول‌های انسان متصل می‌شود. اعتقاد بر این است که این انواع باعث افزایش اتصال به گیرنده در سلول‌های انسانی و درنهایت افزایش انتقال می‌شوند. از نظر ایمنی طبیعی یا درمان‌های ایمنی مشتق شده، جهش در پروتئین سنبله B.1.351 یا 501Y.V2 ممکن است در تئوری، شناسایی ویروس توسط آنتی بادی‌ها را کاهش دهد اما از بین نبرد. این بدان دلیل است که در عمل، سیستم ایمنی بدن انسان بیش از یک منطقه از پروتئین سنبله را تشخیص خواهد داد. پروتئین سنبله از 1273 اسید آمینه تشکیل شده است و تغییر در یک یا چند اسید آمینه آن برای جلوگیری از شناسایی کل پروتئین کافی نیست.

واکسن‌های غیرفعال با ایجاد چندین پاسخ ایمنی محافظ، مجموعه بیشتری را هدف قرار می‌دهند.

در حال حاضر، بیشتر واکسن‌های کووید 19 پروتئین سنبله را هدف قرار می‌دهند. برخی از واکسن‌ها مانند واکسن‌های ویروس غیرفعال که در چین تولید شده‌اند که کل ویروس را هدف قرار می‌دهند. جهش‌ها ممکن است اثر واکسن را در برابر پروتئین سنبله کاهش دهند اما اثرات آنها را از بین نمی‌برند. همانطور که توضیح داده شد، این بدان دلیل است که پاسخ‌های ایمنی آنها بیش از یک قسمت از پروتئین سنبله را هدف قرار می‌دهد. واکسن‌های غیرفعال با ایجاد چندین پاسخ ایمنی محافظ، مجموعه بیشتری را هدف قرار می‌دهند. سینوواک چین از جمله مواردی است که در برابر این گونه ایمنی ایجاد می‌کند.

اخبار گروه سایر رسانه‌ها صرفا بازنشر اخبار سایت‌ها و خبرگزاری‌هاست و خبرگزاری تسنیم هیچ مسئولیتی در قبال آن ندارد.

انتهای پیام/

بازگشت به صفحه رسانه‌‌ها

منبع : خبرگزاری تسنیم


کلمات کلیدی :
اشتراک گذاری :

آخرین اخبار رسانه

عصا را از زیر بغل آمریکا بکشید!

 عصا را از زیر بغل آمریکا بکشید!
2021-05-11T11:47:03+04:30
نباید به آژانس اجازه داد که عصا زیر بغل آمریکا بگذارد. باید با طرد قاطع و بی‌ملاحظه نظر آژانس، این عصا را از زیر بغل آمریکا کشید!

بازار سیاه ۳۰ هزار میلیاردتومانی فروش برند

 بازار سیاه ۳۰ هزار میلیاردتومانی فروش برند
2021-05-11T11:47:03+04:30
بیش از ۱۰۰ شرکت مستقیما در زمینه خریدوفروش برند در کشور فعال هستند که فعالیت این شرکت‌ها غیرقانونی بوده و به معنای تشکیل بازار سیاه است.

رونمایی از یک پدیده عجیب: گروگانگیری اثاث منزل توسط باربری!

 رونمایی از یک پدیده عجیب: گروگانگیری اثاث منزل توسط باربری!
2021-05-11T11:47:03+04:30
شاید تصور کنید دزدی و راهزنی تنها مختص افرادی بی نام و نشان است که کار خود را با پنهان‌کردن هویتشان انجام می‌دهند. اما در اشتباهید! همیشه اینگونه نیست و بسی...

اصرار دولت به برگزاری انتخاباتی غیرقانونی علی‌رغم مشارکت صفردرصدی

 اصرار دولت به برگزاری انتخاباتی غیرقانونی علی‌رغم مشارکت صفردرصدی
2021-05-11T11:20:20+04:30
بزرگترین انتخابات اقتصادی کشور که سال گذشته به‌دلیل ایرادات فراوان قانونی لغو شد، مجدداً با اصرار دولت در حالی کلید خورده است که برطرف‌نشدن این ایرادات، مشا...

بازیگران مشهوری که هرگز در کلاس‌های بازیگری شرکت نکرده اند!

 بازیگران مشهوری که هرگز در کلاس‌های بازیگری شرکت نکرده اند!
2021-05-11T11:20:20+04:30
ممکن است برایتان جالب باشد که ستاره‌های مورد علاقه شما در سینما، در هیچ کلاس بازیگری شرکت نکرده اند!

اصرار دولت به برگزاری انتخاباتی غیرقانونی علیرغم مشارکت صفر درصدی

 اصرار دولت به برگزاری انتخاباتی غیرقانونی علیرغم مشارکت صفر درصدی
2021-05-11T10:53:42+04:30
بزرگترین انتخابات اقتصادی کشور که سال گذشته بدلیل ایرادات فراوان قانونی لغو شد، مجددا با اصرار دولت در حالی کلید خورده که برطرف نشدن این ایرادات، مشارکت صفر...

هواپیمای ترابری نظامی ایران ۱۴۰ امسال رونمایی می‌شود/تحویل ۳ فروند جنگنده کوثر به نیروی هوایی ارتش/ سبد محصولات پهپادی ما کامل شده است

 هواپیمای ترابری نظامی ایران ۱۴۰ امسال رونمایی می‌شود/تحویل ۳ فروند جنگنده کوثر به نیروی هوایی ارتش/ سبد محصولات پهپادی ما کامل شده است
2021-05-10T12:33:43+04:30
امیر سرتیپ دوم خواجه فرد رئیس سازمان صنایع هوایی نیرو‌های مسلح آخرین دستاورد‌های این سازمان را تشریح کرد.

جزئیات ممنوعیت سفرها از فردا + جرائم

 جزئیات ممنوعیت سفرها از فردا + جرائم
2021-05-10T12:07:00+04:30
کرونای آفریقای جنوبی در هرمزگان، هندی در قم و هندی-کالیفرنیایی در آذربایجان غربی، اعلام حضور کرده‌اند.

اختلال بویایی ناشی از کووید-۱۹ چه زمانی بهبود پیدا می‌کند؟

 اختلال بویایی ناشی از کووید-۱۹ چه زمانی بهبود پیدا می‌کند؟
2021-05-10T11:13:41+04:30
بر اساس نتایج به‌دست آمده از یک مطالعه، افراد دچار اختلال بویایی ناشی از کووید-۱۹ حداقل ۴۲ تا ۵۶ روز (شش تا هشت هفته) باید مورد پیگیری قرار گیرند.

کاهش ۶ میلیارد دلاری قاچاق گوشی تلفن همراه با اجرای طرح رجیستری

 کاهش ۶ میلیارد دلاری قاچاق گوشی تلفن همراه با اجرای طرح رجیستری
2021-05-10T11:00:14+04:30
در حالیکه اجرای طرح رجیستری از ورود ۳۶ میلیون موبایل قاچاق به ارزش۶ میلیارد دلار جلوگیری کرده اما متأسفانه توسعه اجرای این طرح برای سایر تجهیزات سیمکارت‌خور...

کدام ماده غذایی در دولت روحانی بیش از ۷۰۰ درصد گران شد؟

 کدام ماده غذایی در دولت روحانی بیش از ۷۰۰ درصد گران شد؟
2021-05-09T18:07:00+04:30
در بین مواد خوراکی و کالاهای اساسی پرمصرف مردم، یکی از کالاهای اساسی از ابتدای دولت روحانی ۷۳۹درصد گران شده و رکورددار گرانی است.

نامش رمضان، متولد رمضان و شهید ماه رمضان بود

 نامش رمضان، متولد رمضان و شهید ماه رمضان بود
2021-05-09T12:27:04+04:30
آخرین لحظات خداحافظی رو به من کرد و گفت‌: این فقط خدمت من نیست، من از طرف همه شما در حال مرزبانی از خاک کشورم هستم. شاید دیگر بازنگردم. شما به زندگی خودتان ...

خشک‌ترین سال نیم قرن اخیر

 خشک‌ترین سال نیم قرن اخیر
2021-05-09T12:13:40+04:30
در شرایطی که کشور باید آماده مواجهه با خشک‌ترین سال نیم قرن اخیر شود، اما اظهارات متولیان وزارت نیرو پیرامون شرایط مصرف آب در کلانشهر‌ها با هم اختلاف دارند.

یارانه آب شمال تهران، ۲ برابر ایران

 یارانه آب شمال تهران، ۲ برابر ایران
2021-05-09T12:13:40+04:30
طبق آمارها، مصرف تهرانی‌ها ۴۰درصد بالاتر از میانگین کشوری بوده و بدتر از آن، مصرف شمال شهر تهران ۵۸درصد بالاتر از میانگین شهر تهران است.

پزشکیان: اگر به سال ۹۲ برگردم باز هم به روحانی رای می‌دهم

 پزشکیان: اگر به سال ۹۲ برگردم باز هم به روحانی رای می‌دهم
2021-05-09T12:00:21+04:30
در قسمت نهم سیاست‌نامه به سراغ مسعود پزشکیان نماینده مجلس شورای اسلامی رفتیم.

ستاد هماهنگی مبارزه با مفاسد اقتصادی؛ همچنان تعطیل/ ۷۰۰ روز بدون مبارزه با فساد در دولت روحانی!

 ستاد هماهنگی مبارزه با مفاسد اقتصادی؛ همچنان تعطیل/ ۷۰۰ روز بدون مبارزه با فساد در دولت روحانی!
2021-05-09T10:53:42+04:30
ستاد مبارزه با مفاسد اقتصادی که مسئولیت برگزاری جلسات آن بر عهده اسحاق جهانگیری است، در اوج نیاز کشور برای مبارزه با رانت و سودجویی های منجر به مفساد اقتصاد...

شوخی‌هایی که درخلوت باآن‌ها گریه می‌کنم/ماجرای دیدار با حاتمی‌کیا

 شوخی‌هایی که درخلوت باآن‌ها گریه می‌کنم/ماجرای دیدار با حاتمی‌کیا
2021-05-08T14:00:24+04:30
نجم‌الدین شریعتی مجری برنامه سحرگاهی «ماه من» ضمن مرور مشغله‌ها و دغدغه‌های این روزهای خود، از تجربه اجرای برنامه‌های معارفی سیما و همچنین شوخی‌ها...

مالیات‌ گرفته شده توسط دولت برای خود بورس خرج می‌شود؟!

 مالیات‌ گرفته شده توسط دولت برای خود بورس خرج می‌شود؟!
2021-05-08T10:47:08+04:30
تعدادی از کارشناس‌ها در رابطه با بازگشت ۸۰ درصد از مالیات گرفته شده توسط دولت به صندوق توسعه وتثبیت نظرات مختلفی ارائه دادند.

اصلاح‌طلبان تا کم می‌آورند به کارگزاران اتهام می‌زنند/ کل کارنامه روحانی به‌پای اصلاحات است/ یک نفرت ملی علیه روحانی شکل‌گرفته است/ ساده‌لوحی آشنا باعث انتشار فایل صوتی ظریف شد/ اصلاح‌طلبان به محسن هاشمی حسادت می‌کنند

 اصلاح‌طلبان تا کم می‌آورند به کارگزاران اتهام می‌زنند/ کل کارنامه روحانی به‌پای اصلاحات است/ یک نفرت ملی علیه روحانی شکل‌گرفته است/ ساده‌لوحی آشنا باعث انتشار فایل صوتی ظریف شد/ اصلاح‌طلبان به محسن هاشمی حسادت می‌کنند
2021-05-08T10:33:33+04:30
محمد عطریانفر با تحلیل دلایل انتشار فایل صوتی ظریف می‌گوید: رابطه آشنا و ظریف هیچ گاه خوب نبود؛ باید از همین نقطه متهمان انتشار فایل را جستجو کرد.

کدام گروه های شغلی و سنی واکسن زده اند/واکسیناسیون عمومی از پاییز

 کدام گروه های شغلی و سنی واکسن زده اند/واکسیناسیون عمومی از پاییز
2021-05-08T10:20:26+04:30
بر اساس سند ملی واکسیناسیون ستاد ملی مقابله با کرونا، تا کنون کادر بهداشت و درمان و سالمندان بالای ۸۰ سال به همراه برخی از جانبازان و بیماران خاص، توانسته ا...

خواهیم دید شیطان چه بلاهایی سر انسان می آورد / به خاطر «احضار» پیشنهاد کیمیایی را رد کردم

 خواهیم دید شیطان چه بلاهایی سر انسان می آورد / به خاطر «احضار» پیشنهاد کیمیایی را رد کردم
2021-05-08T10:20:26+04:30
«احضار» سریالی است که این شب ها در جهت آگاهی بخشی به مردم راجع به مسائل ماورایی روی آنتن شبکه یک می رود.

اینفوگرافیک | بیشترین واردات و صادرات ایران در سال گذشته به کدام کشورها بوده است؟

 اینفوگرافیک | بیشترین واردات و صادرات ایران در سال گذشته به کدام کشورها بوده است؟
2021-05-05T11:39:21+04:30
با وجود شدت گرفتن تحریم های ظالمانه نظام سلطه و محدودیت های ناشی از پاندومی کرونا، در سال ۹۹ کشورمان به بیش از ۱۴۳ کشور جهان صادرات واز ۱۲۳ کشور واردات داشت...

ظریف مرد برخی میدان‌ها نیست/ روحانی فقط بلد است متَلک بگوید

 ظریف مرد برخی میدان‌ها نیست/ روحانی فقط بلد است متَلک بگوید
2021-05-05T10:45:58+04:30
نائب رئیس مجلس دهم با بیان اینکه مزیت‌هایی نسبت به ظریف و لاریجانی دارم لذا احتمال دارد رای بیشتری نسبت به آنها داشته باشم گفت: ظریف و لاریجانی مرد برخی مید...

نامه جهانگیری به رهبرانقلاب برای تغییر همه مسئولان اقتصادی دولت!/ "مردم یادتان هست؟!"

 نامه جهانگیری به رهبرانقلاب برای تغییر همه مسئولان اقتصادی دولت!/ "مردم یادتان هست؟!"
2021-05-05T10:32:53+04:30
اسحاق جهانگیری در دوره ای معتقد بود که قیمت دلار آسانسوری بالا می رود و الان وقت عوض شدن همه مسئولان اقتصادی دولت است؛ در حالی که رکورد بی‌سابقه تورم و رشد ...

جمعیت گرفتاران دولت روحانی

 جمعیت گرفتاران دولت روحانی
2021-05-05T09:12:38+04:30
در لیست حکایت از این دارد که اولا برخی ویژگی‌ها با شدت و ضعف هایی درخصوص همه اعضای این فهرست مصداق دارد و ثانیا با نگاهی دقیق تر به رزومه و شرایط سیاسی- اجت...

پیک پایین آمده ولی گردش ویروس‌ کاهش پیدا نکرده

 پیک پایین آمده ولی گردش ویروس‌ کاهش پیدا نکرده
2021-05-05T08:59:19+04:30
تغییر رنگ شهرها و آزادسازی اتوماتیک‌ برخی صنوف باعث می‌شود به پیک پنجم برسیم. علت این است که این پیک‌ها‌ شوخی ندارند و با توجه به واریانت‌های موجود فکر می‌ک...

بازی ناجوانمردانه!

 بازی ناجوانمردانه!
2021-05-05T08:59:19+04:30
با وجود اینکه هنوز واکسیناسیون گروه‌های پرخطر و سالمندان به پایان نرسیده، فدراسیون فوتبال با فشار به وزارت بهداشت به دنبال واکسینه کردن خارج از نوبت ملی‌پوش...

خسارت ۸۰۰ هزار میلیاردی مدیران بانکی به کشور

 خسارت ۸۰۰ هزار میلیاردی مدیران بانکی به کشور
2021-05-05T08:45:48+04:30
بیش از ۳۰ میلیارد دلار منابع ارزی و ۶۰ تن ذخایر طلا، در طول سال‌های ۹۵ تا ۹۷ به دلیل ترک فعل برخی از مسئولان بانکی کشور رخ داده‌است. پرونده این ترک فعل، اکن...

تعداد مخاطبان «احضار» از «نو‌ن‌خ۳» هم بیشتر شد/ ۸ میلیون بازدید فقط در تلوبیون!

 تعداد مخاطبان «احضار» از «نو‌ن‌خ۳» هم بیشتر شد/ ۸ میلیون بازدید فقط در تلوبیون!
2021-05-03T12:19:19+04:30
سریال «احضار» به کارگردانی علیرضا افخمی با پخش ۱۷ قسمت در تلوبیون به مخاطب بیش از ۸ میلیونی رسید که این میزان مخاطب جای تامل دارد و نشان می‌دهد مر...

نسبت تعدادچک های برگشتی به کل چک‌های صادره تک رقمی شد

 نسبت تعدادچک های برگشتی به کل چک‌های صادره تک رقمی شد
2021-05-03T09:39:17+04:30
آمار نشان می‌دهد که با وجود اجرای ناقص قانون جدید چک، نسبت تعداد چک‌های برگشتی به کل چک‌های صادره در سال ۹۹ برای اولین بار در چند سال اخیر تک رقمی شده است.
X فیلم جدید کلیپ جدید دانلود فیلم و سریال تبلیغات شما (پیام به تلگرام)