میرنیوز

نسبت تعدادچک های برگشتی به کل چک‌های صادره تک رقمی شد

 نسبت تعدادچک های برگشتی به کل چک‌های صادره تک رقمی شد 2021-05-03T09:39:17+04:30

به گزارش گروه رسانه های خبرگزاری تسنیم، به نقل از مهر، قاعده‌گذاری غلط قانون صدور چک مصوب سال 1355 موجب شده بود تا در چند سال گذشته میزان چک‌های برگشتی افزایش قابل ملاحظه‌ای پیدا کند. در نتیجه برای کاهش میزان چک‌های برگشتی در سال 1397 قانون صدور چک توسط نمایندگان مجلس اصلاح شد.

بر این اساس قانون اصلاح قانون صدور چک که در رسانه‌ها به قانون جدید چک شناخته می‌شود در دستور کار دستگاه‌های مختلف قرار گرفت و در نخستین گام از اجرای آن، مسیر پیگیری وصول وجه چک برگشتی به گونه‌ای بهینه شد که گیرندگان چک با اطمینان بیشتری نسبت به دریافت چک اقدام کنند.

تا پیش از تصویب و اجرای قانون جدید چک دو مسیر پیگیری حقوقی و اجرای ثبت در پیش روی دارندگان چک برگشتی مدت‌دار بود که هر یک از این روش‌ها به دلیل معایبی که داشت نمی‌توانست موجب احقاق حقوق دارندگان چک شود. برای مثال در مسیر حقوقی، دارندگان چک برگشتی برای وصول مطالبه وجه چک مسیری زمان بر و پرهزینه پیش روی خود داشتند و می‌بایست برای مراجعه به دادگاه حقوقی 3.5 درصد ارزش چک را به عنوان هزینه دادرسی می‌پرداختند و بعد یک تا دو سال منتظر می‌ماندند تا نوبت دادگاه فرا برسد.

علاوه بر این مسیر اجرای ثبت هم مشکلات خاص خودش را داشت و در صورتی که صادرکننده چک نسبت به وصول مطالبه وجه چک اقدام نمی‌کرد، خود دارندگان چک‌های برگشتی می‌بایست نسبت به معرفی اموال فرد بدهکار اقدام می‌کردند.

قانون جدید چک و بهینه کردن مسیر پیگیری مطالبات چک برگشتی

در این شرایط قانون جدید چک مسیری بهینه شده برای پیگیری وجه چک برگشتی به وجود آورد که در آن امکان صدور اجراییه دادگاه بدون رسیدگی محتوایی در محاکم قضائی فراهم شد تا دارندگان چک‌های برگشتی مجبور نباشند برای وصول مطالبات از مسیر حقوقی یک تا دو سال منتظر بمانند.

در حال حاضر دارندگان چک می‌توانند با مراجعه به بانک عامل نسبت به نقد کردن چک در دست خود اقدام کنند و اگر در حساب به اندازه کافی وجه نبود از متصدی بانک درخواست کنند تا شناسه عدم پرداخت را برای آن‌ها ثبت کند تا با استفاده از آن بتوانند به دفاتر خدمات قضائی مراجعه کرده و در خواست صدور اجراییه کنند.

علاوه بر این در قانون جدید چک در نظر گرفته شده است که در صورت پاس نشدن چک به میزان کسری مبلغ چک، وجه در حساب‌های مختلف صادرکننده چک مسدود شود تا پس از صدور اجراییه، امکان وصول مطالبات وجه چک برگشتی در کمترین زمان فراهم شود که البته این موضوع با وجود پایان مهلت قانون هنوز توسط بانک مرکزی اجرایی نشده است

تک رقمی شدن نسبت چک‌های برگشتی، نتیجه اجرای بخشی از قانون جدید چک
قانون جدید چک با وجود اجرای ناقص آن تاکنون نتایج مثبتی را بر جای گذاشته است و بهینه کردن مسیر پیگیری مطالبات وجه چک، موجب کاهش تعداد و ارزش چک‌های برگشتی در سال‌های پس از اجرای قانون شده است.

بررسی داده‌های بانک مرکزی که به تازگی منتشر شده است، نشان می‌دهد که در سال 99 نسبت تعداد و ارزش چک‌های برگشتی به کل چک‌های صادره به ترتیب 9.8 و 11.3 بوده است در حالی که در سال 96 به عنوان سال قبل از تصویب و اجرای قانون جدید چک، نسبت تعداد و ارزش چک‌های برگشتی به کل چک‌های صادره به ترتیب 15 و 23 درصد بوده است.

بر اساس این آمار، تعداد چک‌های برگشتی نسبت به کل چک‌های صادره برای اولین بار در چند سال اخیر در سال 99 تک رقمی شده و به عدد 9.8 رسیده است که این موضوع حکایت از نقش مؤثر اجرای قانون جدید چک بر کاهش چک‌های برگشتی دارد.

قانون جدید چک، اعتماد را به چک برگرداند

قانون جدید چک علاوه بر کاهش میزان چک‌های برگشتی آثار مثبت اجتماعی و قضائی دیگری نیز با خود به همراه داشته است. در این زمینه جبار کوچکی نژاد، عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس با اشاره به نقش قانون جدید چک بر کاهش زندانیان چک‌های برگشتی گفت: قانون جدید چک می‌تواند جلو سو استفاده‌هایی همچون کلاهبرداری و پول‌شویی که با استفاده از چک انجام می‌شد را بگیرد.

وی ادامه داد: سو استفاده‌هایی که به دلیل نواقص چک‌های قدیمی انجام می‌شد باعث بروز مشکلات فراوانی برای مردم می‌شد اما در قانون جدید با بسته شدن راه‌های مختلف سو استفاده همچون جعل یا سرقت چک، خیال مردم نسبت به این موضوع راحت شده است.

عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس با اشاره الزامی شدن ثبت چک‌های جدید در سامانه صیاد خاطر نشان کرد: قانون جدید چک با استفاده از سامانه‌های الکترونیکی بستر مشاهده نوع چک، سابقه و پشتوانه مالی صادرکننده چک را برای دریافت کننده چک فراهم کرده است. علاوه بر این به دلیل هوشمند شدن فرآیند صدور دسته چک و کنترل آن توسط بانک مرکزی، اعتماد را به معامله با چک برگرداند که این موضوع به تسهیل در فعالیت‌های اقتصادی کمک خواهد کرد.

افزایش اعتبار چک با اجرای کامل قانون

اجرای بخشی از قانون جدید چک تاکنون نتایج درخشانی به همراه داشته است و توانسته است نسبت تعداد چک‌های برگشتی به کل چک‌های صادره را تک رقمی کند. با این وجود هنوز بخش‌های مهمی از قانون جدید چک به صورت کامل اجرایی نشده است و شایسته است تا مسئولان بانک مرکزی برای اجرای این بخش‌ها اهتمام بیشتری به خرج دهند تا بیش از پیش میزان چک‌های برگشتی کاهش پیدا کرده و به تبع آن اعتبار چک افزایش پیدا کند.

اخبار گروه سایر رسانه‌ها صرفا بازنشر اخبار سایت‌ها و خبرگزاری‌هاست و خبرگزاری تسنیم هیچ مسئولیتی در قبال آن ندارد.

انتهای پیام/

بازگشت به صفحه رسانه‌‌ها

منبع : خبرگزاری تسنیم


کلمات کلیدی :
اشتراک گذاری :

آخرین اخبار رسانه

عصا را از زیر بغل آمریکا بکشید!

 عصا را از زیر بغل آمریکا بکشید!
2021-05-11T11:47:03+04:30
نباید به آژانس اجازه داد که عصا زیر بغل آمریکا بگذارد. باید با طرد قاطع و بی‌ملاحظه نظر آژانس، این عصا را از زیر بغل آمریکا کشید!

بازار سیاه ۳۰ هزار میلیاردتومانی فروش برند

 بازار سیاه ۳۰ هزار میلیاردتومانی فروش برند
2021-05-11T11:47:03+04:30
بیش از ۱۰۰ شرکت مستقیما در زمینه خریدوفروش برند در کشور فعال هستند که فعالیت این شرکت‌ها غیرقانونی بوده و به معنای تشکیل بازار سیاه است.

رونمایی از یک پدیده عجیب: گروگانگیری اثاث منزل توسط باربری!

 رونمایی از یک پدیده عجیب: گروگانگیری اثاث منزل توسط باربری!
2021-05-11T11:47:03+04:30
شاید تصور کنید دزدی و راهزنی تنها مختص افرادی بی نام و نشان است که کار خود را با پنهان‌کردن هویتشان انجام می‌دهند. اما در اشتباهید! همیشه اینگونه نیست و بسی...

اصرار دولت به برگزاری انتخاباتی غیرقانونی علی‌رغم مشارکت صفردرصدی

 اصرار دولت به برگزاری انتخاباتی غیرقانونی علی‌رغم مشارکت صفردرصدی
2021-05-11T11:20:20+04:30
بزرگترین انتخابات اقتصادی کشور که سال گذشته به‌دلیل ایرادات فراوان قانونی لغو شد، مجدداً با اصرار دولت در حالی کلید خورده است که برطرف‌نشدن این ایرادات، مشا...

بازیگران مشهوری که هرگز در کلاس‌های بازیگری شرکت نکرده اند!

 بازیگران مشهوری که هرگز در کلاس‌های بازیگری شرکت نکرده اند!
2021-05-11T11:20:20+04:30
ممکن است برایتان جالب باشد که ستاره‌های مورد علاقه شما در سینما، در هیچ کلاس بازیگری شرکت نکرده اند!

اصرار دولت به برگزاری انتخاباتی غیرقانونی علیرغم مشارکت صفر درصدی

 اصرار دولت به برگزاری انتخاباتی غیرقانونی علیرغم مشارکت صفر درصدی
2021-05-11T10:53:42+04:30
بزرگترین انتخابات اقتصادی کشور که سال گذشته بدلیل ایرادات فراوان قانونی لغو شد، مجددا با اصرار دولت در حالی کلید خورده که برطرف نشدن این ایرادات، مشارکت صفر...

هواپیمای ترابری نظامی ایران ۱۴۰ امسال رونمایی می‌شود/تحویل ۳ فروند جنگنده کوثر به نیروی هوایی ارتش/ سبد محصولات پهپادی ما کامل شده است

 هواپیمای ترابری نظامی ایران ۱۴۰ امسال رونمایی می‌شود/تحویل ۳ فروند جنگنده کوثر به نیروی هوایی ارتش/ سبد محصولات پهپادی ما کامل شده است
2021-05-10T12:33:43+04:30
امیر سرتیپ دوم خواجه فرد رئیس سازمان صنایع هوایی نیرو‌های مسلح آخرین دستاورد‌های این سازمان را تشریح کرد.

جزئیات ممنوعیت سفرها از فردا + جرائم

 جزئیات ممنوعیت سفرها از فردا + جرائم
2021-05-10T12:07:00+04:30
کرونای آفریقای جنوبی در هرمزگان، هندی در قم و هندی-کالیفرنیایی در آذربایجان غربی، اعلام حضور کرده‌اند.

اختلال بویایی ناشی از کووید-۱۹ چه زمانی بهبود پیدا می‌کند؟

 اختلال بویایی ناشی از کووید-۱۹ چه زمانی بهبود پیدا می‌کند؟
2021-05-10T11:13:41+04:30
بر اساس نتایج به‌دست آمده از یک مطالعه، افراد دچار اختلال بویایی ناشی از کووید-۱۹ حداقل ۴۲ تا ۵۶ روز (شش تا هشت هفته) باید مورد پیگیری قرار گیرند.

کاهش ۶ میلیارد دلاری قاچاق گوشی تلفن همراه با اجرای طرح رجیستری

 کاهش ۶ میلیارد دلاری قاچاق گوشی تلفن همراه با اجرای طرح رجیستری
2021-05-10T11:00:14+04:30
در حالیکه اجرای طرح رجیستری از ورود ۳۶ میلیون موبایل قاچاق به ارزش۶ میلیارد دلار جلوگیری کرده اما متأسفانه توسعه اجرای این طرح برای سایر تجهیزات سیمکارت‌خور...

کدام ماده غذایی در دولت روحانی بیش از ۷۰۰ درصد گران شد؟

 کدام ماده غذایی در دولت روحانی بیش از ۷۰۰ درصد گران شد؟
2021-05-09T18:07:00+04:30
در بین مواد خوراکی و کالاهای اساسی پرمصرف مردم، یکی از کالاهای اساسی از ابتدای دولت روحانی ۷۳۹درصد گران شده و رکورددار گرانی است.

نامش رمضان، متولد رمضان و شهید ماه رمضان بود

 نامش رمضان، متولد رمضان و شهید ماه رمضان بود
2021-05-09T12:27:04+04:30
آخرین لحظات خداحافظی رو به من کرد و گفت‌: این فقط خدمت من نیست، من از طرف همه شما در حال مرزبانی از خاک کشورم هستم. شاید دیگر بازنگردم. شما به زندگی خودتان ...

خشک‌ترین سال نیم قرن اخیر

 خشک‌ترین سال نیم قرن اخیر
2021-05-09T12:13:40+04:30
در شرایطی که کشور باید آماده مواجهه با خشک‌ترین سال نیم قرن اخیر شود، اما اظهارات متولیان وزارت نیرو پیرامون شرایط مصرف آب در کلانشهر‌ها با هم اختلاف دارند.

یارانه آب شمال تهران، ۲ برابر ایران

 یارانه آب شمال تهران، ۲ برابر ایران
2021-05-09T12:13:40+04:30
طبق آمارها، مصرف تهرانی‌ها ۴۰درصد بالاتر از میانگین کشوری بوده و بدتر از آن، مصرف شمال شهر تهران ۵۸درصد بالاتر از میانگین شهر تهران است.

پزشکیان: اگر به سال ۹۲ برگردم باز هم به روحانی رای می‌دهم

 پزشکیان: اگر به سال ۹۲ برگردم باز هم به روحانی رای می‌دهم
2021-05-09T12:00:21+04:30
در قسمت نهم سیاست‌نامه به سراغ مسعود پزشکیان نماینده مجلس شورای اسلامی رفتیم.

ستاد هماهنگی مبارزه با مفاسد اقتصادی؛ همچنان تعطیل/ ۷۰۰ روز بدون مبارزه با فساد در دولت روحانی!

 ستاد هماهنگی مبارزه با مفاسد اقتصادی؛ همچنان تعطیل/ ۷۰۰ روز بدون مبارزه با فساد در دولت روحانی!
2021-05-09T10:53:42+04:30
ستاد مبارزه با مفاسد اقتصادی که مسئولیت برگزاری جلسات آن بر عهده اسحاق جهانگیری است، در اوج نیاز کشور برای مبارزه با رانت و سودجویی های منجر به مفساد اقتصاد...

شوخی‌هایی که درخلوت باآن‌ها گریه می‌کنم/ماجرای دیدار با حاتمی‌کیا

 شوخی‌هایی که درخلوت باآن‌ها گریه می‌کنم/ماجرای دیدار با حاتمی‌کیا
2021-05-08T14:00:24+04:30
نجم‌الدین شریعتی مجری برنامه سحرگاهی «ماه من» ضمن مرور مشغله‌ها و دغدغه‌های این روزهای خود، از تجربه اجرای برنامه‌های معارفی سیما و همچنین شوخی‌ها...

مالیات‌ گرفته شده توسط دولت برای خود بورس خرج می‌شود؟!

 مالیات‌ گرفته شده توسط دولت برای خود بورس خرج می‌شود؟!
2021-05-08T10:47:08+04:30
تعدادی از کارشناس‌ها در رابطه با بازگشت ۸۰ درصد از مالیات گرفته شده توسط دولت به صندوق توسعه وتثبیت نظرات مختلفی ارائه دادند.

اصلاح‌طلبان تا کم می‌آورند به کارگزاران اتهام می‌زنند/ کل کارنامه روحانی به‌پای اصلاحات است/ یک نفرت ملی علیه روحانی شکل‌گرفته است/ ساده‌لوحی آشنا باعث انتشار فایل صوتی ظریف شد/ اصلاح‌طلبان به محسن هاشمی حسادت می‌کنند

 اصلاح‌طلبان تا کم می‌آورند به کارگزاران اتهام می‌زنند/ کل کارنامه روحانی به‌پای اصلاحات است/ یک نفرت ملی علیه روحانی شکل‌گرفته است/ ساده‌لوحی آشنا باعث انتشار فایل صوتی ظریف شد/ اصلاح‌طلبان به محسن هاشمی حسادت می‌کنند
2021-05-08T10:33:33+04:30
محمد عطریانفر با تحلیل دلایل انتشار فایل صوتی ظریف می‌گوید: رابطه آشنا و ظریف هیچ گاه خوب نبود؛ باید از همین نقطه متهمان انتشار فایل را جستجو کرد.

کدام گروه های شغلی و سنی واکسن زده اند/واکسیناسیون عمومی از پاییز

 کدام گروه های شغلی و سنی واکسن زده اند/واکسیناسیون عمومی از پاییز
2021-05-08T10:20:26+04:30
بر اساس سند ملی واکسیناسیون ستاد ملی مقابله با کرونا، تا کنون کادر بهداشت و درمان و سالمندان بالای ۸۰ سال به همراه برخی از جانبازان و بیماران خاص، توانسته ا...

خواهیم دید شیطان چه بلاهایی سر انسان می آورد / به خاطر «احضار» پیشنهاد کیمیایی را رد کردم

 خواهیم دید شیطان چه بلاهایی سر انسان می آورد / به خاطر «احضار» پیشنهاد کیمیایی را رد کردم
2021-05-08T10:20:26+04:30
«احضار» سریالی است که این شب ها در جهت آگاهی بخشی به مردم راجع به مسائل ماورایی روی آنتن شبکه یک می رود.

اینفوگرافیک | بیشترین واردات و صادرات ایران در سال گذشته به کدام کشورها بوده است؟

 اینفوگرافیک | بیشترین واردات و صادرات ایران در سال گذشته به کدام کشورها بوده است؟
2021-05-05T11:39:21+04:30
با وجود شدت گرفتن تحریم های ظالمانه نظام سلطه و محدودیت های ناشی از پاندومی کرونا، در سال ۹۹ کشورمان به بیش از ۱۴۳ کشور جهان صادرات واز ۱۲۳ کشور واردات داشت...

ظریف مرد برخی میدان‌ها نیست/ روحانی فقط بلد است متَلک بگوید

 ظریف مرد برخی میدان‌ها نیست/ روحانی فقط بلد است متَلک بگوید
2021-05-05T10:45:58+04:30
نائب رئیس مجلس دهم با بیان اینکه مزیت‌هایی نسبت به ظریف و لاریجانی دارم لذا احتمال دارد رای بیشتری نسبت به آنها داشته باشم گفت: ظریف و لاریجانی مرد برخی مید...

نامه جهانگیری به رهبرانقلاب برای تغییر همه مسئولان اقتصادی دولت!/ "مردم یادتان هست؟!"

 نامه جهانگیری به رهبرانقلاب برای تغییر همه مسئولان اقتصادی دولت!/ "مردم یادتان هست؟!"
2021-05-05T10:32:53+04:30
اسحاق جهانگیری در دوره ای معتقد بود که قیمت دلار آسانسوری بالا می رود و الان وقت عوض شدن همه مسئولان اقتصادی دولت است؛ در حالی که رکورد بی‌سابقه تورم و رشد ...

جمعیت گرفتاران دولت روحانی

 جمعیت گرفتاران دولت روحانی
2021-05-05T09:12:38+04:30
در لیست حکایت از این دارد که اولا برخی ویژگی‌ها با شدت و ضعف هایی درخصوص همه اعضای این فهرست مصداق دارد و ثانیا با نگاهی دقیق تر به رزومه و شرایط سیاسی- اجت...

پیک پایین آمده ولی گردش ویروس‌ کاهش پیدا نکرده

 پیک پایین آمده ولی گردش ویروس‌ کاهش پیدا نکرده
2021-05-05T08:59:19+04:30
تغییر رنگ شهرها و آزادسازی اتوماتیک‌ برخی صنوف باعث می‌شود به پیک پنجم برسیم. علت این است که این پیک‌ها‌ شوخی ندارند و با توجه به واریانت‌های موجود فکر می‌ک...

بازی ناجوانمردانه!

 بازی ناجوانمردانه!
2021-05-05T08:59:19+04:30
با وجود اینکه هنوز واکسیناسیون گروه‌های پرخطر و سالمندان به پایان نرسیده، فدراسیون فوتبال با فشار به وزارت بهداشت به دنبال واکسینه کردن خارج از نوبت ملی‌پوش...

خسارت ۸۰۰ هزار میلیاردی مدیران بانکی به کشور

 خسارت ۸۰۰ هزار میلیاردی مدیران بانکی به کشور
2021-05-05T08:45:48+04:30
بیش از ۳۰ میلیارد دلار منابع ارزی و ۶۰ تن ذخایر طلا، در طول سال‌های ۹۵ تا ۹۷ به دلیل ترک فعل برخی از مسئولان بانکی کشور رخ داده‌است. پرونده این ترک فعل، اکن...

تعداد مخاطبان «احضار» از «نو‌ن‌خ۳» هم بیشتر شد/ ۸ میلیون بازدید فقط در تلوبیون!

 تعداد مخاطبان «احضار» از «نو‌ن‌خ۳» هم بیشتر شد/ ۸ میلیون بازدید فقط در تلوبیون!
2021-05-03T12:19:19+04:30
سریال «احضار» به کارگردانی علیرضا افخمی با پخش ۱۷ قسمت در تلوبیون به مخاطب بیش از ۸ میلیونی رسید که این میزان مخاطب جای تامل دارد و نشان می‌دهد مر...

نگاهی به مشخصات گونه آفریقایی کرونا/ کدام واکسن‌ها در برابر این گونه موثرترند؟

 نگاهی به مشخصات گونه آفریقایی کرونا/ کدام واکسن‌ها در برابر این گونه موثرترند؟
2021-05-03T10:05:58+04:30
گونه آفریقایی ویروس کرونا که حالا در بیش از ۶۰ کشور شناسایی شده قبل از کنترل گونه هندی ویروس کرونا بحران جدیدی را ایجاد کرده و کارشناسان اتفاق نظر دارند که ...
X فیلم جدید کلیپ جدید دانلود فیلم و سریال تبلیغات شما (پیام به تلگرام)