میرنیوز

یک هزار میلیاردی که به بورس نرسید! /منابع صندوق توسعه ملی چه شد؟

 یک هزار میلیاردی که به بورس نرسید! /منابع صندوق توسعه ملی چه شد؟ 2021-04-28T11:52:44+04:30

به گزارش گروه رسانه های خبرگزاری تسنیم، به نقل از باشگاه خبرنگاران، سال 1393 بود که قانون واریز یک در هزار منابع صندوق توسعه ملی به صندوق تثبیت بازار سرمایه به تصویب رسید که قرار شد هر سال یک درصد از منابع حاصل از درآمد صندوق توسعه ملی به حساب بازار سرمایه به منظور حمایت از صنایع بورس واریز شود.

لازم به ذکر است که این امر در طول این مدت صورت نگرفت تا زمانی که در سال 99 به دلیل تبلیغ دولت برای ورود مردم به بازار سرمایه و پس از آن اُفت شدید شاخص بازار سهام، مسئولان کشور پس از اندکی معطلی تصمیم گرفتند که یک هزار میلیارد تومان را از صندوق توسعه ملی به صندوق تثبیت بازار سرمایه به منظور حمایت واریز کنند.

در 6 آذر سال 99 پس از موافقت بانک مرکزی این مبلغ از جانب صندوق توسعه ملی به صندوق تثبیت بازار سرمایه واریز شد اما روی خوش این حمایت، تنها یک هفته صورت بازار سرمایه را سبز نگه داشت و مجدد رنگ قرمز پس از این بازه زمانی، به بورس بازگشت.

عده ای از کارشناسان در آن زمان اذعان کردند که چنین رخ دادی به سبب کم بودن مبلغ واریزی و نگاه کوتاه مدت مسئولان نسبت به تصمیمات اخذ شده است.

یک هزار میلیارد تومان از صندوق توسعه ملی به بورس واریز نشد!

نکته قابل توجه این موضوع اینجاست که با وجود گذشت 5 ماه از خبر واریزی یک هزار میلیارد تومان از منابع صندوق توسعه ملی به صندوق تثبیت بازار سرمایه به منظور حمایت از این بازار، خبرهای چندان خوشایندی از عاقبت این حجم از نقدینگی، به گوش نمی رسد به طوری که اخیراً محسن علیزاده عضو ناظر مجلس شورای اسلامی در شورای عالی بورس از عدم واریز مبلغ مذکور از جانب صندوق توسعه ملی به صندوق تثبیت بازار سرمایه خبر داد و اذعان کرد که تا کنون حتی یک ریال هم تحت این عنوان به بورس تزریق نشده است.

او می گوید: تاکنون ریالی از صندوق توسعه ملی به صندوق تثبیت واریز نشده است. هرچند توافقاتی برای واریز 1000 میلیارد تومان انجام شد، اما به اجرا نرسید و شروطی را برای تخصیص این منابع در نظر گرفتند که برای سازمان بورس قابل انجام نبود. از زمان وضع قانون تا به امروز باید حدود 10 تا 15 هزار میلیارد تومان از صندوق توسعه ملی به بازار تخصیص پیدا می‌کرد، اما این رقم واریز نشده و البته در شرایط حاضر برای بهبود و ثبات نیاز به اعداد بیشتری از این مبالغ است.

ادعای عجیب این عضو شورای بورس، منجر شد تا برای اثبات این موضوع به دنبال اظهارات رئیس صندوق تثبیت بازار سرمایه برویم.

ابراهیم آقابابایی مدیر صندوق تثبیت بازار سرمایه در گفت و گو با خبرنگار بورس باشگاه خبرنگاران جوان، در رابطه با اینکه آیا واقعاً مبلغی از منابع صندوق توسعه ملی به صندوق تثبیت واریز شده است یا خیر؟ اظهار کرد: بله یک هزار میلیارد تومان از جانب صندوق توسعه ملی به حساب ما واریز شد که آن را به منظور حمایت از سهم ها به بازار سهام تزریق کردیم، بنده صحبت های آقای علیزاده را قبول ندارم.

این پاسخ در حالی از جانب مدیر صندوق تثبیت مطرح شد که شواهد و مستندات در خبرگزاری سنا که سایت اصلی سازمان موثر مطلب دیگری را ادا می کند.

تایید عدم واریز منابعی که باید به بورس می رسید

علی احمدزاده اصل کارشناس بازار سرمایه در گفت و گو با خبرنگار بورس باشگاه خبرنگاران جوان، در رابطه با واریز یا عدم واریز یک هزار میلیارد تومان به صندوق تثبیت بازار سرمایه، اظهار کرد: مطابق قانون تصویب شده در سال 93 قرار بود هر سال از منابع صندوق توسعه ملی به ارزش یک درصد به صندوق تثبیت واریز شود که متاسفانه این امر محقق نشد، حتی امسال هم که مسئولان تصمیم گرفتند به منظور حمایت چنین عملی را انجام دهند به نظر می رسد که چنین امر یا رخ نداده یا آنکه به قدری ناچیز بوده که به چشم نیامده است.

قانون واریز 20 هزار میلیارد به صندوق تثبیت بورس را عنوان کرد

کشمکش های برسر اینکه این رقم گم شده یا اصلا به حسابی واریز نشده است ادامه دارد که در این میان صحبت های رئیس اسبق سازمان بورس هم شنیدنی است.

او معتقد است که؛ وقتی گفته می‌شود صندوق توسعه ملی 10 هزار میلیارد تومان پول به بازار سرمایه بیاورد که وظیفه اش بر اساس قانون 20 هزار میلیارد تومان است. فقط هزار میلیارد تومان به بازار تزریق کند! بعضی می‌گویند این کار تورم زاست اما این سوال را می پرسم اگر همه این‌ ارقام از بانک مرکزی گرفته می‌شد آیا تورم زا نبود؟

محمدی بیان کرد: حاکمیت باید درباره این موضوع تصمیم بگیرد از بازاری که بیش از هرکس دولت از آن استفاده کرده است البته که من نمی‌گویم بخش خصوصی از بورس سود نکرده است اما دولت بیشتر از همه بهره برده است. حتما صندوق توسعه ملی باید به وظیفه اش عمل کند و پول اش را بیاورد. دومین جایی که باید به وظیفه اش عمل کند صندوق تثبیت و صندوق توسعه است.

رئیس اسبق سازمان بورس در ادامه گفت: زمانی که من از سازمان بورس خارج شده ام 4 هزار میلیارد پول نقد داشته است، اما اکنون پرتفوی آن حدود 11 تا 12 هزار میلیارد تومان است اگر کل این مبلغ را صرف بیمه سهام مردم کنیم کار درستی انجام داده ایم.

او در ادامه بیان کرد: چرا آن زمان من از پول سازمان بورس مبلغی را گذاشته ام و بعد از آن نیز هزار و پانصد میلیارد گذاشته ام همه این کار‌ها کار درستی است و باید انجام می‌گرفت در حال حاضر باید کارمزد‌ها را بیمه سهام کنیم چرا کسی که وانت خود را فروخته است و به طور کل 100 میلیون تومان پول دارد را نباید بیمه کنم در آمریکا 500 هزار دلار را بیمه می‌کنند. چرا باید دائم بگوییم پول نداریم، صندوق توسعه ملی و صندوق تثبیت پول دارند بنابراین بیمه سهام که آقای عبده می‌گویند را باید به جدیت دنبال کنیم پیشنهاد بنده به آقای وزیر و دهقان 30 میلیون تومان بوده است 10 میلیون تومان تصویب کرده اند.

محمد علی دهقان دهنوی رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار روز گذشته با حضور در برنامه زنده تلویزیونی با اشاره بسته پیشنهادی 10 گانه گفت: یکی از سه موردی که از امروز قابلیت اجرایی دارد، تخصیص منابع از صندوق توسعه ملی به صندوق تثبیت بازار است. بر این اساس ٢� � میلیون دلار معادل 5 هزار میلیارد تومان به صندوق تثبیت بازار بورس تزریق می شود و رئیس کل بانک مرکزی هم قول تحقق این وعده را داده است.

او با اشاره به تاخیر واریز این منابع اظهار کرد: به این دلیل است که منابع باید از بانک مرکزی به ریال تبدیل شود و سپس وارد صندوق تثبیت بازار شود. وظیفه این صندوق ایجاد آرامش و تثبیت بازار است.

این مقام مسئول ادامه داد: تضمین اجرایی شدن این مصوبه نیز، تصویب در ستاد اجرایی محترم دولت است. به عبارتی بانک مرکزی عملیات ارزی مشخصی دارد و چند روز طول می‌کشد تا واریز این منابع انجام شود.

در پایان با توجه به مسائل مطرح شده در این گزارش باید گفت اگر یک هزار میلیارد تومان از جانب صندوق توسعه ملی به صندوق تثبیت بازار سرمایه به منظور حمایت از صنایع واریز نشده پس چگونه می شود بازاری که معمولا به خبرهای مثبت یک یا دو روز واکنش نشان می دهد حدود یک هفته پس از شنیده شدن این خبر مثبت باشد؟ یا برعکس این که اگر واریز شده چرا حجم نقدینگی در این بازار بعد از واریز آن، شفاف نیست؟

به همین خاطر به نظر می رسد هرچه سریع تر ناظران بازار سرمایه و سایر مسئولان مربوط بهتر است حجم معاملات هفته دوم آذر ماه سال گذشته را مورد بررسی قرار دهند تا ابهامات به وجود آمده در بین مسئولان و کارشناسان بازار سرمایه از بین رود.

و اگر ثابت شود که یک هزار میلیاردی که دولت وعده اش را به منظور حمایت از صنایع بورسی داده بود در آن بازه زمانی واریز نشده انتظار می رود که مراجه ذی ربط نسبت به چنین مسئله ای ورود کنند و با خاطیان برخورد کنند ، به سبب آنکه به اعتماد فعلان بازار سرمایه و سهامداران خورد لطمه وارد کردند.

 

اخبار گروه سایر رسانه‌ها صرفا بازنشر اخبار سایت‌ها و خبرگزاری‌هاست و خبرگزاری تسنیم هیچ مسئولیتی در قبال آن ندارد.

انتهای پیام/

بازگشت به صفحه رسانه‌‌ها

منبع : خبرگزاری تسنیم


کلمات کلیدی :
اشتراک گذاری :

آخرین اخبار رسانه

تصمیم‌گیری دشوار بازگشایی مدارس، در پیچ و خم جهش های کرونایی!/هیچ کشوری دانش آموزان زیر ۱۸ سال را واکسینه نکرده است

 تصمیم‌گیری دشوار بازگشایی مدارس، در پیچ و خم جهش های کرونایی!/هیچ کشوری دانش آموزان زیر ۱۸ سال را واکسینه نکرده است
2021-06-14T22:18:34+04:30
معاون سلامت وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه هنوز در هیچ کشوری واکسیناسیون دانش آموزان زیر ۱۸ سال انجام نشده، گفت: جهش های کرونایی تصمیم گیری حول بازگشایی م...

اینفوگرافیک | ناوشکن ایرانی «دنا» چه ویژگی‌هایی دارد؟

 اینفوگرافیک | ناوشکن ایرانی «دنا» چه ویژگی‌هایی دارد؟
2021-06-14T15:12:06+04:30
ناو دنا در وهله اول به افزایش کمیت و کیفیت ناوگان جنوب و بهبود آمادگی رزمی کمک کرده و در ادامه، با وجود قابلیت تولید به تعداد مورد نیاز از این رده، امکان جا...

مناظرات و ماجرای ۱۱ ابربدهکار زندانی و فوتی!

 مناظرات و ماجرای ۱۱ ابربدهکار زندانی و فوتی!
2021-06-14T12:18:43+04:30
لیستی که به عنوان ابربدهکاران بانکی در مناظره انتخاباتی دست به دست شد، یا در زندان هستند یا فوت شده‌اند.

چالش های سازمان تامین اجتماعی در دولت آینده/ بحران انباشت بدهی‌ها

 چالش های سازمان تامین اجتماعی در دولت آینده/ بحران انباشت بدهی‌ها
2021-06-14T09:25:16+04:30
سازمان تامین اجتماعی به عنوان بزرگ‌ترین سازمان بیمه‌ای و اجتماعی کشور شناخته می‌شود که بیش از نیمی از جمعیت کشور را تحت پوشش خدمات بیمه‌ای و رفاهی دارد، اما...

راکت‌ مشهور ایرانی در دوران دفاع مقدس با «نقطه‌زنی» بازگشت/ برد «فجر ۵»؛ کابوس بزرگ اسرائیل و آمریکا دو برابر شد

 راکت‌ مشهور ایرانی در دوران دفاع مقدس با «نقطه‌زنی» بازگشت/ برد «فجر ۵»؛ کابوس بزرگ اسرائیل و آمریکا دو برابر شد
2021-06-12T11:52:07+04:30
از راکت‌های ۱۲۲ میلیمتری سری گراد تا «فجر» ۳۳۳ میلیمتری، بخش مهمی از توان توپخانه‌ای کشورمان در بخش راکت‌ها را تشکیل می‌دهند که این مدلهای مشهور ت...

تاکنون یک خانه خالی هم به سازمان مالیاتی معرفی نشده است

 تاکنون یک خانه خالی هم به سازمان مالیاتی معرفی نشده است
2021-06-12T11:38:56+04:30
در حالی که وزیر راه و شهرسازی از معرفی یک میلیون و ۳۰۰ هزار خانه خالی به سازمان امور مالیاتی خبر می دهد، معاون حقوقی این سازمان گفت: تا کنون سامانه اسکان هی...

بررسی ۱۰۴ گل رونالدو برای رسیدن به رکورد دایی/ کریس به چه تیم‌هایی بیشتر گل زده؟

 بررسی ۱۰۴ گل رونالدو برای رسیدن به رکورد دایی/ کریس به چه تیم‌هایی بیشتر گل زده؟
2021-06-12T11:38:56+04:30
کریستیانو رونالدو تنها ۵ گل تا رکورد علی دایی فاصله دارد ولی سوال اینجاست که کریستیانو این گل‌ها را چگونه و در کدام بازی‌ها به ثبت رسانده است.

تشکیل کمیته صیانت از اخلاق برای انتخابات

 تشکیل کمیته صیانت از اخلاق برای انتخابات
2021-06-09T15:25:13+04:30
جمعی از جوانان در فضای مجازی «کمیته صیانت از اخلاق» برای انتخابات تشکیل دادند

کمیته صیانت از اخلاق

 کمیته صیانت از اخلاق
2021-06-09T14:58:32+04:30
جمعی از جوانان در فضای مجازی «کمیته صیانت از اخلاق» برای انتخابات تشکیل دادند

قطار گرانی‌ها همچنان پیش می‌رود

 قطار گرانی‌ها همچنان پیش می‌رود
2021-06-08T10:02:20+04:30
با وجود تأکید رئیس‌جمهور بر عدم افزایش قیمت کالا‌ها در روز‌های پایانی دولت، قطار گرانی‌ها همچنان پیش می‌رود و گرانی ۲۵ درصدی قیمت مصوب مواد شوینده جدیدترین ...

تا هر دو دروغ گفته باشیم!

 تا هر دو دروغ گفته باشیم!
2021-06-07T09:15:35+04:30
آقای مهرعلیزاده در پایان چند بیت شعر هم به زبان آذری خواند که اهانت به تمامی مردم ایران و مخصوصاً هموطنان غیور و شریف آذری‌زبان بود.

روز انتخابات برای امام مثل روز عید بود

 روز انتخابات برای امام مثل روز عید بود
2021-06-03T16:42:13+04:30
حاج‌آقا رحیمیان از روحانیان وارسته‌ای است که حدود ۲۵ سال از دوران تبعید نجف تا زمان ارتحال همراه امام خمینی بوده و بعد از آن در دفتر حضرت آیت‌الله خامنه‌ای ...

‌‌ رقابت نامزد‌ها برای بالا کشیدن یارانه ها!

 ‌‌ رقابت نامزد‌ها برای بالا کشیدن یارانه ها!
2021-06-02T09:15:42+04:30
روز‌های ابتدایی تبلیغات انتخاباتی، برخی نامزد‌ها در شعار‌های خود که قاعدتاً متأثر از شرایط اقتصادی حاکم بر کشور است، با وعده گشایش‌های اقتصادی آغاز کردند.

مزایای اعمال مراقبت‌های الکترونیکی برای محکومین دارای شرایط/ افزایش چشمگیر استفاده از پابند الکترونیکی

 مزایای اعمال مراقبت‌های الکترونیکی برای محکومین دارای شرایط/ افزایش چشمگیر استفاده از پابند الکترونیکی
2021-06-02T09:02:27+04:30
یکی از اقدامات ویژه قوه قضاییه و سازمان زندان‌ها در دوره تحول، افزایش استفاده از سامانه‌های نظارت و مراقبت الکترونیکی است. پابند الکترونیکی یکی از این سامان...

زخم بیماران پروانه‌ای عمیق‌تر می‌شود

 زخم بیماران پروانه‌ای عمیق‌تر می‌شود
2021-06-02T09:02:27+04:30
هر روز و هر ساعتی که می‌گذرد و پانسمان به بیماران پروانه‌ای نمی‌رسد، زخم‌های آنها عمیق‌تر می‌شود و بیشتر درد خواهند کشید. وزارت بهداشت هم این را می‌داند اما...

بخاطر درس نخواندن فرزندان "حرص" نخورید/راه چاره چیست؟

 بخاطر درس نخواندن فرزندان "حرص" نخورید/راه چاره چیست؟
2021-06-01T10:15:49+04:30
عضو تیم تخصصی کودک و نوجوان انجمن ازدواج و خانواده کشور با بیان اینکه در شرایط فعلی نوجوانان انگیزه درس خواندن کمی دارند و در مقابل والدین بجای آنها نسبت به...

سه سامانه پدافندی برتر جمهوری اسلامی ایران را بیشتر بشناسیم

 سه سامانه پدافندی برتر جمهوری اسلامی ایران را بیشتر بشناسیم
2021-06-01T10:15:48+04:30
نیرو‌های مسلح جمهوری اسلامی ایران از پیشتازان حوزه طراحی و ساخت سامانه‌های پیشرفته پدافندی هستند.

سفر ممنوع شد؛ اجاره ویلا بالا رفت!

 سفر ممنوع شد؛ اجاره ویلا بالا رفت!
2021-06-01T09:35:40+04:30
با وجود اعلام ممنوعیت سفر در تعطیلات نیمه خردادماه، قیمت اجاره یک شب ویلا و خانه شخصی به اوج رسیده است.

آغاز مخالفت سفارشی با مالیات بر عایدی/ نگرانی بی مورد انبوه سازان

 آغاز مخالفت سفارشی با مالیات بر عایدی/ نگرانی بی مورد انبوه سازان
2021-06-01T09:35:40+04:30
در حالی که بسیاری از کارشناسان، مالیات بر عایدی سرمایه را عامل کوتاهی دست سفته بازان از بازار مسکن می دانند، اما مشخص نیست آغاز مخالفت های سازمان دهی شده با...

همتی به همه وعده‌هایش در بانک مرکزی عمل کرد؛ اما برعکس

 همتی به همه وعده‌هایش در بانک مرکزی عمل کرد؛ اما برعکس
2021-06-01T09:35:40+04:30
نرخ تورم در دوره همتی، رکوردهای دهه‌های اخیر را شکسته است؛ طبق آخرین آمار در فروردین امسال نرخ تورم سالانه به ۳۸.۹ درصد رسیده در حالی که در تیرماه ۱۳۹۷ و قب...

۱۷ میلیون آمریکایی سال گذشته سلاح خریده‌اند

 ۱۷ میلیون آمریکایی سال گذشته سلاح خریده‌اند
2021-06-01T09:08:59+04:30
بر اساس گزارش دو مرکز تحقیقاتی، سال گذشته ۱۷ میلیون آمریکایی سلاح خریده‌اند که یک پنجم آنها برای نخستین بار بود که سلاح می‌خرند.

دیگر برای نابودی اسرائیل به جنگ بزرگ احتیاجی نیست/ برای اولین‌بار به مناطق امن صهیونیست‌ها حمله موشکی شد/ پاسخ ابهام‌آمیز سید حسن نصرالله به فرستاده اسرائیلی‌ها

 دیگر برای نابودی اسرائیل به جنگ بزرگ احتیاجی نیست/ برای اولین‌بار به مناطق امن صهیونیست‌ها حمله موشکی شد/ پاسخ ابهام‌آمیز سید حسن نصرالله به فرستاده اسرائیلی‌ها
2021-05-30T14:28:58+04:30
کارشناسان معتقدند با اتمام جنگ و پذیرش شروط آتش بس از سوی اسرائیل، شمارش معکوس سقوط و فروپاشی حکومت غیر مشروع رژیم صهیونیستی آغاز شده است و برای از بین بردن...

اخلال در بازار خودرو با احتکار هزاران میلیاردی

 اخلال در بازار خودرو با احتکار هزاران میلیاردی
2021-05-30T14:28:57+04:30
خودروسازان در سال گذشته حدود ۷۲۳ هزار دستگاه خودرو تولید کرده‌اند که از این تعداد، به گفته وزیر صمت ٤٥� هزار خودروی در انبار‌ها احتکار شده که گارانتی‌شان به...

اجاره نشین ها دست به گریبان کرونا!/ سقف اجاره مسکن اجرایی شد؟

 اجاره نشین ها دست به گریبان کرونا!/ سقف اجاره مسکن اجرایی شد؟
2021-05-30T11:08:58+04:30
یک سالی می شود که ورود کرونا اولین ضربه اش را به مستاجران تجاری و مسکونی زده است.

فروش ۹هزار میلیاردی محصولات نانویی/ صادرات ۲۰میلیون دلاری تا ۱۴۰۴

 فروش ۹هزار میلیاردی محصولات نانویی/ صادرات ۲۰میلیون دلاری تا ۱۴۰۴
2021-05-30T10:55:38+04:30
مدیرگروه صنعت ستاد توسعه فناوری‌ نانو از رشد ۱۵ شرکت نانوی بین المللی با صادرات ۲۰ میلیون دلاری تا ۱۴۰۴ خبر داد و گفت: پیش بینی می کنیم ۹ هزار میلیارد تومان...

«شکنجه آمارها» کلید دولت راستگویان برای بهبود نمایشی وضعیت اقتصادی

 «شکنجه آمارها» کلید دولت راستگویان برای بهبود نمایشی وضعیت اقتصادی
2021-05-30T10:55:38+04:30
دولت روحانی تلاش کرده است که از همه ظرفیت های «شکنجه آمارها» برای ارائه تصویر مطلوب از اقتصاد ایران در دوره مسئولیت خود و ارائه تصویری سیاه از دول...

اینفوگرافیک | ۹ کارت زرد مجلس به دولت روحانی فقط در یکسال

 اینفوگرافیک | ۹ کارت زرد مجلس به دولت روحانی فقط در یکسال
2021-05-30T10:42:18+04:30
دولت روحانی طی یکسال گذشته از نمایندگان مجلس ۹ کارت زرد دریافت کرده است که سهم وزارت علوم تحقیقات و فناوری به تنهایی سه کارت زرد، وزارت خانه های صمت و نفت ه...

از یارانه ۴۵۰ هزار تومانی تا سهمیه بندی تمام حامل های انرژی!

 از یارانه ۴۵۰ هزار تومانی تا سهمیه بندی تمام حامل های انرژی!
2021-05-29T09:41:18+04:30
نامزد‌های انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۰، اظهار نظر‌هایی در زمینه اقتصاد داشته اند که به همراه واکنش مردم به این نظرات، در این گزارش بررسی شده است.

اجاره‌بها را زیاد نکنیم، انصاف را زیاد کنیم

 اجاره‌بها را زیاد نکنیم، انصاف را زیاد کنیم
2021-05-29T09:01:17+04:30
براساس مصوبه ستاد ملی کرونا، خواستن عذر مستأجر به دلیل نداشتن پول بیشتر ممنوع است، همچنین افزایش اجاره فقط تا سقف تعیین شده مجاز است.

اینفوگرافیک | دولت روحانی رکورد افزایش نقدینگی راهم شکست

 اینفوگرافیک | دولت روحانی رکورد افزایش نقدینگی راهم شکست
2021-05-26T15:28:09+04:30
بر اساس تازه ترین امار رسمی بانک مرکزی ، نرخ رشد نقدیگی در سال ۹۹ به ۴۰.۶ درصد رسید که بالاترین نرخ رشد نقدینگی طی ۴۳ سال اخیر است.
X فیلم جدید دانلود فیلم و سریال تبلیغات شما (پیام به تلگرام)