میرنیوز

مینو محرز: نه تب داشتم نه عوارض / تولید ماهیانه ۱۵ میلیون واکسن «کوو ایران برکت»

 مینو محرز: نه تب داشتم نه عوارض / تولید ماهیانه ۱۵ میلیون واکسن «کوو ایران برکت» 2021-04-27T10:30:03+04:30

به گزارش گروه رسانه های خبرگزاری تسنیم، به نقل از جام جم، محرز در بلوای کرونا در ایران همیشه یکی از افرادی است که نامش در رسانه ها مطرح می شود. این  متخصص بیماری های عفونی در همان روزهای ابتدایی کرونا در ایران جمله ای به زبان آورد که باعث انتقادات زیادی از او شد، جمله ای در رابطه با اینکه قرنطینه هیچ فایده ای ندارد هر چند بعدا به طرق مختلف حرفش را پس گرفت.

چند وقت پیش نیز مینو محرز در گفت و گویی تاکید کرد که اگر قرار باشد واکسن کرونا بزند قطعا نوع ایرانی اش را می زند و این اتفاق واقعا رخ داد.

روز یکشنبه این پزشک سرشناس ایرانی در مرحله سوم آزمایش انسانی واکسن کُوو ایران برکت داوطلبانه این واکسن را تزریق کرد.

او که یکی از اعضای کمیته علمی ستاد مقابله با کروناست عنوان کرد: این واکسن برای من عوارضی نداشت. اتفاقا امروز به بیمارستان رفتم و همه تعجب می کردند که چطور هنوز سرپا هستم! ما این واکسن را به درستی امتحان کردیم و در مرحله اول عارضه ای نشان نداد.

عضو کمیته علمی ستاد مقابله با کرونا تاکید کرد: من 75 سال دارم و واکسن هیچ عارضه ای برای من نداشته است. در آزمایشات این واکسن برای روی افراد 51 تا 75 سال و 18 تا 50 سال هم هیچ عارضه ای نشان نداده است. 280 نفر بعدی هم که در دومین نوبت آزمایش این واکسن را تزریق کردند باز هم عوارضی نشان ندادند. در شروع فاز سوم هم سه نفر زدند که یکی از آنها من بودم و خدا را شکر عارضه ای نداشت.

 محرز گفت: من قبلا هم اعلام کرده بودم به محض اینکه از ایمن بودن واکسن اطمینان پیدا کنم آن را تزریق میکنم. دوست داشتم اولین نفری باشم که این واکسن را می زند. دوز دوم را معمولا دو تا چهار هفته بعد تزریق می کنند و من هم بعد از این مدت قطعا برای تزریق اقدام خواهم کرد.

این پزشک متخصص بیماری های عفونی اذعان داشت: برخی از واکسن های کرونا هیچ عارضه ای نداشته باشند حداقل تب را دارند. البته اکثر کسانی که واکسن تزریق می کنند فقط تب مختصری دارند. برای خود من تنها عوارضی داشت این بود که در لحظه تزریق موضع تزریقم کمی درد گرفت!

وی یادآور شد: واکسن های روسی و البته واکسن آسترازنکا حاوی آدنوویروس هستند و یا اینکه ویروس دیگری روی اسپایک آنها سوار شده است بنابراین این نوع واکسن ها بسیار موجب تب می شوند. اما واکسن کُوو ایران برکت دارای ویروس کشته شده است و عوارضی ندارد. البته تب بسیار مختصر در برخی از بیماران مشاهده شده وگرنه عوارض شایعی از خود نشان نمی دهد.

عضو کمیته علمی ستاد مقابله با کرونا بیان داشت: برای اینکه این واکسن هر چه سریع تر به مرحله واکسیناسیون همگانی برسد به صورت تمام وقت همه دست اندرکاران کار می کنند. من به عنوان یک ایرانی بسیار خوشحالم که تشکیلات بزرگی برای ساخت واکسن وجود دارد. ما اکنون از سایت عظیم واکسن سازی برخوردار هستیم تا از این پس بتوانیم واکسن های مورد نیاز را خودمان تهیه کنیم.

این پزشک متخصص بیماری های عفونی ادامه داد: آخرین بازدیدی که من داشتم مربوط به سه هفته پیش می شود. اگر قسمت صنعتی این سایت مشغول به کار شود توانایی این را دارد که ماهیانه چندین میلیون دوز تولید کند. در قسمت نیمه صنعتی این سایت واکسن های مورد نیاز برای کارآزمایی بالینی تولید می شود. 

محرز گفت: بنابراین ما از دو سایت ساخت واکسن برخوردار هستیم. سایت اصلی برای تولید انبوه حداکثر تا آخر اردیبهشت ماه راه می افتد تا ماهیانه میلیون ها دوز واکسن تولید کند.

وی در رابطه با درصد اثربخشی واکسن کوو ایران برکت نیز اظهار داشت: فاز دوم آزمایشات به زودی نتایج را مشخص می کند. فاز سوم هم بر روی 20 هزار نفر خواهد بود. اما من تخمین می زنم درصد اثرگذاری این واکسن برای مبارزه با بیماری کرونا بیش از 70 درصد باشد. 42 روز بعد از اولین تزریق نتایج منتشر خواهد شد ولی به هر حال نتایج مرحله اولیه حاکی از آن بود که بیش از 70 درصد اثربخشی دارد. برای واکسن های خارجی که اعلام شد بیش از 90 درصد اثربخشی دارند قطعا مطالعات بالینی انجام شده بود.

محرز گفت: مرحله دوم برای تاثیرپذیری واکسن بود و مرحله سوم برای نتایج قطعی. در مرحله سوم است که اعلام می شود مثلا واکسن 70 الی 90 درصد اثربخشی دارد. مطالعات اولیه نشان داده است که اثربخشی واکسن کوو ایران برکت زیر 70 درصد نیست.

مینو محرز در پایان در رابطه با اینکه «کوو ایران برکت» توانایی این را دارد که برای کل ایران واکسن تولید کند یا خیر گفت: این ظرفیت وجود دارد که ماهیانه 15 میلیون دوز واکسن تولید شود. اگر از منابع دیگر نتوان واکسن را تهیه کرد می توان امیدوار بود که کوو ایران برکت به سرعت تامین کننده حجم مورد نیاز برای واکسیناسیون همگانی باشد. البته نباید فراموش کرد که شرکت های دیگر نیز در حال تهیه واکسن هستند. باید ببینیم آنها چه کار می کنند ولی در رابطه با واکسنی که من تزریق کردم باید بگویم قدرت تولید بالایی دارند.

 

اخبار گروه سایر رسانه‌ها صرفا بازنشر اخبار سایت‌ها و خبرگزاری‌هاست و خبرگزاری تسنیم هیچ مسئولیتی در قبال آن ندارد.

انتهای پیام/

بازگشت به صفحه رسانه‌‌ها

منبع : خبرگزاری تسنیم


کلمات کلیدی :
اشتراک گذاری :

آخرین اخبار رسانه

تصمیم‌گیری دشوار بازگشایی مدارس، در پیچ و خم جهش های کرونایی!/هیچ کشوری دانش آموزان زیر ۱۸ سال را واکسینه نکرده است

 تصمیم‌گیری دشوار بازگشایی مدارس، در پیچ و خم جهش های کرونایی!/هیچ کشوری دانش آموزان زیر ۱۸ سال را واکسینه نکرده است
2021-06-14T22:18:34+04:30
معاون سلامت وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه هنوز در هیچ کشوری واکسیناسیون دانش آموزان زیر ۱۸ سال انجام نشده، گفت: جهش های کرونایی تصمیم گیری حول بازگشایی م...

اینفوگرافیک | ناوشکن ایرانی «دنا» چه ویژگی‌هایی دارد؟

 اینفوگرافیک | ناوشکن ایرانی «دنا» چه ویژگی‌هایی دارد؟
2021-06-14T15:12:06+04:30
ناو دنا در وهله اول به افزایش کمیت و کیفیت ناوگان جنوب و بهبود آمادگی رزمی کمک کرده و در ادامه، با وجود قابلیت تولید به تعداد مورد نیاز از این رده، امکان جا...

مناظرات و ماجرای ۱۱ ابربدهکار زندانی و فوتی!

 مناظرات و ماجرای ۱۱ ابربدهکار زندانی و فوتی!
2021-06-14T12:18:43+04:30
لیستی که به عنوان ابربدهکاران بانکی در مناظره انتخاباتی دست به دست شد، یا در زندان هستند یا فوت شده‌اند.

چالش های سازمان تامین اجتماعی در دولت آینده/ بحران انباشت بدهی‌ها

 چالش های سازمان تامین اجتماعی در دولت آینده/ بحران انباشت بدهی‌ها
2021-06-14T09:25:16+04:30
سازمان تامین اجتماعی به عنوان بزرگ‌ترین سازمان بیمه‌ای و اجتماعی کشور شناخته می‌شود که بیش از نیمی از جمعیت کشور را تحت پوشش خدمات بیمه‌ای و رفاهی دارد، اما...

راکت‌ مشهور ایرانی در دوران دفاع مقدس با «نقطه‌زنی» بازگشت/ برد «فجر ۵»؛ کابوس بزرگ اسرائیل و آمریکا دو برابر شد

 راکت‌ مشهور ایرانی در دوران دفاع مقدس با «نقطه‌زنی» بازگشت/ برد «فجر ۵»؛ کابوس بزرگ اسرائیل و آمریکا دو برابر شد
2021-06-12T11:52:07+04:30
از راکت‌های ۱۲۲ میلیمتری سری گراد تا «فجر» ۳۳۳ میلیمتری، بخش مهمی از توان توپخانه‌ای کشورمان در بخش راکت‌ها را تشکیل می‌دهند که این مدلهای مشهور ت...

تاکنون یک خانه خالی هم به سازمان مالیاتی معرفی نشده است

 تاکنون یک خانه خالی هم به سازمان مالیاتی معرفی نشده است
2021-06-12T11:38:56+04:30
در حالی که وزیر راه و شهرسازی از معرفی یک میلیون و ۳۰۰ هزار خانه خالی به سازمان امور مالیاتی خبر می دهد، معاون حقوقی این سازمان گفت: تا کنون سامانه اسکان هی...

بررسی ۱۰۴ گل رونالدو برای رسیدن به رکورد دایی/ کریس به چه تیم‌هایی بیشتر گل زده؟

 بررسی ۱۰۴ گل رونالدو برای رسیدن به رکورد دایی/ کریس به چه تیم‌هایی بیشتر گل زده؟
2021-06-12T11:38:56+04:30
کریستیانو رونالدو تنها ۵ گل تا رکورد علی دایی فاصله دارد ولی سوال اینجاست که کریستیانو این گل‌ها را چگونه و در کدام بازی‌ها به ثبت رسانده است.

تشکیل کمیته صیانت از اخلاق برای انتخابات

 تشکیل کمیته صیانت از اخلاق برای انتخابات
2021-06-09T15:25:13+04:30
جمعی از جوانان در فضای مجازی «کمیته صیانت از اخلاق» برای انتخابات تشکیل دادند

کمیته صیانت از اخلاق

 کمیته صیانت از اخلاق
2021-06-09T14:58:32+04:30
جمعی از جوانان در فضای مجازی «کمیته صیانت از اخلاق» برای انتخابات تشکیل دادند

قطار گرانی‌ها همچنان پیش می‌رود

 قطار گرانی‌ها همچنان پیش می‌رود
2021-06-08T10:02:20+04:30
با وجود تأکید رئیس‌جمهور بر عدم افزایش قیمت کالا‌ها در روز‌های پایانی دولت، قطار گرانی‌ها همچنان پیش می‌رود و گرانی ۲۵ درصدی قیمت مصوب مواد شوینده جدیدترین ...

تا هر دو دروغ گفته باشیم!

 تا هر دو دروغ گفته باشیم!
2021-06-07T09:15:35+04:30
آقای مهرعلیزاده در پایان چند بیت شعر هم به زبان آذری خواند که اهانت به تمامی مردم ایران و مخصوصاً هموطنان غیور و شریف آذری‌زبان بود.

روز انتخابات برای امام مثل روز عید بود

 روز انتخابات برای امام مثل روز عید بود
2021-06-03T16:42:13+04:30
حاج‌آقا رحیمیان از روحانیان وارسته‌ای است که حدود ۲۵ سال از دوران تبعید نجف تا زمان ارتحال همراه امام خمینی بوده و بعد از آن در دفتر حضرت آیت‌الله خامنه‌ای ...

‌‌ رقابت نامزد‌ها برای بالا کشیدن یارانه ها!

 ‌‌ رقابت نامزد‌ها برای بالا کشیدن یارانه ها!
2021-06-02T09:15:42+04:30
روز‌های ابتدایی تبلیغات انتخاباتی، برخی نامزد‌ها در شعار‌های خود که قاعدتاً متأثر از شرایط اقتصادی حاکم بر کشور است، با وعده گشایش‌های اقتصادی آغاز کردند.

مزایای اعمال مراقبت‌های الکترونیکی برای محکومین دارای شرایط/ افزایش چشمگیر استفاده از پابند الکترونیکی

 مزایای اعمال مراقبت‌های الکترونیکی برای محکومین دارای شرایط/ افزایش چشمگیر استفاده از پابند الکترونیکی
2021-06-02T09:02:27+04:30
یکی از اقدامات ویژه قوه قضاییه و سازمان زندان‌ها در دوره تحول، افزایش استفاده از سامانه‌های نظارت و مراقبت الکترونیکی است. پابند الکترونیکی یکی از این سامان...

زخم بیماران پروانه‌ای عمیق‌تر می‌شود

 زخم بیماران پروانه‌ای عمیق‌تر می‌شود
2021-06-02T09:02:27+04:30
هر روز و هر ساعتی که می‌گذرد و پانسمان به بیماران پروانه‌ای نمی‌رسد، زخم‌های آنها عمیق‌تر می‌شود و بیشتر درد خواهند کشید. وزارت بهداشت هم این را می‌داند اما...

بخاطر درس نخواندن فرزندان "حرص" نخورید/راه چاره چیست؟

 بخاطر درس نخواندن فرزندان "حرص" نخورید/راه چاره چیست؟
2021-06-01T10:15:49+04:30
عضو تیم تخصصی کودک و نوجوان انجمن ازدواج و خانواده کشور با بیان اینکه در شرایط فعلی نوجوانان انگیزه درس خواندن کمی دارند و در مقابل والدین بجای آنها نسبت به...

سه سامانه پدافندی برتر جمهوری اسلامی ایران را بیشتر بشناسیم

 سه سامانه پدافندی برتر جمهوری اسلامی ایران را بیشتر بشناسیم
2021-06-01T10:15:48+04:30
نیرو‌های مسلح جمهوری اسلامی ایران از پیشتازان حوزه طراحی و ساخت سامانه‌های پیشرفته پدافندی هستند.

سفر ممنوع شد؛ اجاره ویلا بالا رفت!

 سفر ممنوع شد؛ اجاره ویلا بالا رفت!
2021-06-01T09:35:40+04:30
با وجود اعلام ممنوعیت سفر در تعطیلات نیمه خردادماه، قیمت اجاره یک شب ویلا و خانه شخصی به اوج رسیده است.

آغاز مخالفت سفارشی با مالیات بر عایدی/ نگرانی بی مورد انبوه سازان

 آغاز مخالفت سفارشی با مالیات بر عایدی/ نگرانی بی مورد انبوه سازان
2021-06-01T09:35:40+04:30
در حالی که بسیاری از کارشناسان، مالیات بر عایدی سرمایه را عامل کوتاهی دست سفته بازان از بازار مسکن می دانند، اما مشخص نیست آغاز مخالفت های سازمان دهی شده با...

همتی به همه وعده‌هایش در بانک مرکزی عمل کرد؛ اما برعکس

 همتی به همه وعده‌هایش در بانک مرکزی عمل کرد؛ اما برعکس
2021-06-01T09:35:40+04:30
نرخ تورم در دوره همتی، رکوردهای دهه‌های اخیر را شکسته است؛ طبق آخرین آمار در فروردین امسال نرخ تورم سالانه به ۳۸.۹ درصد رسیده در حالی که در تیرماه ۱۳۹۷ و قب...

۱۷ میلیون آمریکایی سال گذشته سلاح خریده‌اند

 ۱۷ میلیون آمریکایی سال گذشته سلاح خریده‌اند
2021-06-01T09:08:59+04:30
بر اساس گزارش دو مرکز تحقیقاتی، سال گذشته ۱۷ میلیون آمریکایی سلاح خریده‌اند که یک پنجم آنها برای نخستین بار بود که سلاح می‌خرند.

دیگر برای نابودی اسرائیل به جنگ بزرگ احتیاجی نیست/ برای اولین‌بار به مناطق امن صهیونیست‌ها حمله موشکی شد/ پاسخ ابهام‌آمیز سید حسن نصرالله به فرستاده اسرائیلی‌ها

 دیگر برای نابودی اسرائیل به جنگ بزرگ احتیاجی نیست/ برای اولین‌بار به مناطق امن صهیونیست‌ها حمله موشکی شد/ پاسخ ابهام‌آمیز سید حسن نصرالله به فرستاده اسرائیلی‌ها
2021-05-30T14:28:58+04:30
کارشناسان معتقدند با اتمام جنگ و پذیرش شروط آتش بس از سوی اسرائیل، شمارش معکوس سقوط و فروپاشی حکومت غیر مشروع رژیم صهیونیستی آغاز شده است و برای از بین بردن...

اخلال در بازار خودرو با احتکار هزاران میلیاردی

 اخلال در بازار خودرو با احتکار هزاران میلیاردی
2021-05-30T14:28:57+04:30
خودروسازان در سال گذشته حدود ۷۲۳ هزار دستگاه خودرو تولید کرده‌اند که از این تعداد، به گفته وزیر صمت ٤٥� هزار خودروی در انبار‌ها احتکار شده که گارانتی‌شان به...

اجاره نشین ها دست به گریبان کرونا!/ سقف اجاره مسکن اجرایی شد؟

 اجاره نشین ها دست به گریبان کرونا!/ سقف اجاره مسکن اجرایی شد؟
2021-05-30T11:08:58+04:30
یک سالی می شود که ورود کرونا اولین ضربه اش را به مستاجران تجاری و مسکونی زده است.

فروش ۹هزار میلیاردی محصولات نانویی/ صادرات ۲۰میلیون دلاری تا ۱۴۰۴

 فروش ۹هزار میلیاردی محصولات نانویی/ صادرات ۲۰میلیون دلاری تا ۱۴۰۴
2021-05-30T10:55:38+04:30
مدیرگروه صنعت ستاد توسعه فناوری‌ نانو از رشد ۱۵ شرکت نانوی بین المللی با صادرات ۲۰ میلیون دلاری تا ۱۴۰۴ خبر داد و گفت: پیش بینی می کنیم ۹ هزار میلیارد تومان...

«شکنجه آمارها» کلید دولت راستگویان برای بهبود نمایشی وضعیت اقتصادی

 «شکنجه آمارها» کلید دولت راستگویان برای بهبود نمایشی وضعیت اقتصادی
2021-05-30T10:55:38+04:30
دولت روحانی تلاش کرده است که از همه ظرفیت های «شکنجه آمارها» برای ارائه تصویر مطلوب از اقتصاد ایران در دوره مسئولیت خود و ارائه تصویری سیاه از دول...

اینفوگرافیک | ۹ کارت زرد مجلس به دولت روحانی فقط در یکسال

 اینفوگرافیک | ۹ کارت زرد مجلس به دولت روحانی فقط در یکسال
2021-05-30T10:42:18+04:30
دولت روحانی طی یکسال گذشته از نمایندگان مجلس ۹ کارت زرد دریافت کرده است که سهم وزارت علوم تحقیقات و فناوری به تنهایی سه کارت زرد، وزارت خانه های صمت و نفت ه...

از یارانه ۴۵۰ هزار تومانی تا سهمیه بندی تمام حامل های انرژی!

 از یارانه ۴۵۰ هزار تومانی تا سهمیه بندی تمام حامل های انرژی!
2021-05-29T09:41:18+04:30
نامزد‌های انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۰، اظهار نظر‌هایی در زمینه اقتصاد داشته اند که به همراه واکنش مردم به این نظرات، در این گزارش بررسی شده است.

اجاره‌بها را زیاد نکنیم، انصاف را زیاد کنیم

 اجاره‌بها را زیاد نکنیم، انصاف را زیاد کنیم
2021-05-29T09:01:17+04:30
براساس مصوبه ستاد ملی کرونا، خواستن عذر مستأجر به دلیل نداشتن پول بیشتر ممنوع است، همچنین افزایش اجاره فقط تا سقف تعیین شده مجاز است.

اینفوگرافیک | دولت روحانی رکورد افزایش نقدینگی راهم شکست

 اینفوگرافیک | دولت روحانی رکورد افزایش نقدینگی راهم شکست
2021-05-26T15:28:09+04:30
بر اساس تازه ترین امار رسمی بانک مرکزی ، نرخ رشد نقدیگی در سال ۹۹ به ۴۰.۶ درصد رسید که بالاترین نرخ رشد نقدینگی طی ۴۳ سال اخیر است.
X فیلم جدید دانلود فیلم و سریال تبلیغات شما (پیام به تلگرام)