میرنیوز

چرا هواپیماها نباید در گرمای شدید از زمین بلند شوند؟

 چرا هواپیماها نباید در گرمای شدید از زمین بلند شوند؟ 2021-04-06T11:48:03+04:30

به گزارش گروه رسانه های خبرگزاری تسنیم، به نقل از ایسنا، در سال 2017 بیش از 40 پرواز به دلیل گرمای شدید هوا در فینیکس آمریکا که شاهد گرمای 50 درجه سانتیگرادی هوا بود، لغو شد.

جای تعجب بود که لغو این پروازها در نتیجه داغ شدن بیش از حد هواپیماها یا سوء عملکرد موتورهای آنها نبوده است، بلکه هوایی که بیش از حد معمول گرم باشد مانع از بلند شدن هواپیماها می‌شود.

اما چرا هواپیماها نمی‌توانند در گرمای شدید به پرواز دربیایند؟ رسیدن به پاسخ این سوال به برخی دانش‌های اساسی در مورد چگونگی تولید هواپیماها و اینکه چگونه عوامل محیطی می‌توانند بر نحوه پرواز آنها تأثیر بگذارند، نیاز دارد.

یک هواپیما چگونه به هوا بلند می‌شود؟

تنها فرآیند اساسی که هواپیماها را قادر به پرواز می‌کند، توانایی تولید نیروی بالابر کافی است. نیروی بالابرنده هنگامی ایجاد می‌شود که یک جسم جامد ‌مانند یک بال در جریان هوا تداخل ایجاد کند. در مورد هواپیماها، شکل بال و سطح مقطع آن هوا را به سمت پایین منحرف می‌کند و باعث می‌شود که هواپیما به سمت بالا رانده شود. این اثر نتیجه مستقیم قانون عمل و عکس العمل سوم نیوتن است.

در مثال هواپیما، یک بال شیب‌دار با ذرات هوا برخورد می‌کند و مسیر جریان و سرعت نسبی آنها را تغییر می‌دهد. بالا و زیر سطح بال در هدایت جریان هوا برای تولید نیروی بالابر کمک می‌کنند. در یک پرواز عادی، نیرو به طور معمول به سمت پایین هدایت می‌شود، در نتیجه هواپیما به سمت بالا رانده می‌شود.

شکل یک بال، جریان هوا را به سمت پایین هدایت می‌کند و یک نقطه فشار بالا در زیر بال ایجاد می‌کند. در مقابل، قسمت بالایی بال، فشار نسبتاً کمتری دارد. دلیل این امر این است که هوای زیر بال مسافت کمتری را در همان زمان طی می‌کند و در نتیجه کندتر حرکت می‌کند و بنابراین به طور نسبی چگالی بالاتری دارد.

این تغییر سرعت هوا، عامل اصلی است که به نیروی بالابری کمک می‌کند تا هواپیما را در هوا معلق نگه دارد. نکته مهم در معلق ماندن هواپیما در هوا توانایی آن در حفظ اختلاف فشار زیر و روی بال است.

تولید نیروی بالابرنده کار سختی نیست. یک هواپیما با حرکت رو به جلو به طور طبیعی می‌تواند در شرایط مناسب پرواز کند. با این حال، در شرایط نامناسب، هواپیما برای پرواز با مشکل روبرو خواهد شد.

چرا هواپیماها نمی توانند در گرمای شدید پرواز کنند؟

این یک واقعیت شناخته شده است که جو زمین در ارتفاع، بسیار نازک‌تر از جو سطح دریا است. هوا در ارتفاعات از چگالی کمتری برخوردار است و همین امر باعث می‌شود هواپیماها نتوانند به اندازه قرارگیری در ارتفاعات پایین‌تر، نیروی بالابرنده کافی تولید کند.

دلیل اصلی این امر این است که مولکول‌های هوا بسیار بیشتر از هم فاصله دارند؛ به این معنی که هوا یا مقدار مولکول کمتری می‌تواند با بال هواپیما تماس پیدا کند.

بنابراین موتورهای هواپیما برای جبران این امر در ارتفاعات بالاتر باید بیشتر کار کنند تا نیروی رانشی کافی ایجاد کنند و هواپیما بتواند به سرعت حرکت کند تا هوای کافی بتواند از زیر و روی بال عبور کند و فشار مناسب و نیروی بالابر کافی ایجاد شود.

با این حال دقیقاً مانند هوای موجود در ارتفاعات، هوای گرم نیز به همین ترتیب باعث کاهش تراکم هوا می‌شود. با افزایش دما، مولکول‌های هوا با سرعت بیشتری حرکت می‌کنند و گسترش می‌یابند و تراکم هوای کمتری ایجاد می‌کنند.

در شرایط آب و هوای گرم به مانند هوای موجود در ارتفاعات، هوای کمتر متراکم به این معنی است که هوای کمتری برای فشار آوردن به بال و تولید نیروی بالابر وجود دارد. اگر هواپیما در چنین شرایطی در حال بلند شدن باشد، برای اینکه بتواند به اندازه کافی نیروی بالابر ایجاد کند، باید بسیار سریعتر حرکت کند.

اما این تنها بخشی از داستان است. در این شرایط، کمبود اکسیژن مورد نیاز موتور برای احتراق نیز پدید می‌آید که موجب کاهش توان خروجی موتور می‌شود.

متأسفانه همانطور که بال‌ها در این شرایط دچار افت کارایی می‌شوند، موتورها و پروانه‌های آنها نیز آسیب می‌بینند. به این معنی که موتور نمی‌تواند قدرت رانشی مورد نیاز را تولید کند.

اساساً برای پرواز هواپیماها در سیستم‌های کم‌فشار، به طول باند بیشتری احتیاج است تا هواپیما بتواند سرعت هوای کافی را برای ایجاد اختلاف فشار در زیر و روی بال و تولید رانش ایجاد کند.

با بالا رفتن درجه حرارت، این اثر تا جایی افزایش می‌یابد که پرواز هواپیماها در گرمای شدید خطرناک می‌شود. اگرچه هواپیماها در این شرایط می‌توانند بلند شوند، اما با توجه به طول باند کافی برای ایجاد سرعت، هواپیماها باید بتوانند به اندازه کافی سریع اوج بگیرند تا با موانع انتهای باند برخورد نکنند.

چه اتفاقی می‌افتد اگر در هوای گرم از پرواز هواپیماها جلوگیری نشود؟

اگر هواپیما در ارتفاع زیاد و در آب و هوای بسیار گرم پرواز کند، شرایط، همانطور که قبلاً در مورد آن صحبت شد به شدت بر میزان صعود هواپیما تأثیر می‌گذارد. اگر هواپیما نتواند به اندازه کافی سریع صعود کند، مسیر باند تمام می‌شود و ممکن است هواپیما به موانع انتهای باند پرواز برخورد کند.

بدیهی است که این امر می‌تواند بسیار خطرناک باشد. بنابراین از پرواز هواپیماها در چنین شرایطی جلوگیری می‌شود.

در سال 2012 چهار مسافر که با یک هواپیمای "استینسون 108-3" پرواز می‌کردند، اندکی پس از برخاستن روی زمین سقوط کردند. در فیلم این سقوط، به طرز حیرت انگیزی مشخص است که هواپیما نمی‌تواند نیروی رانش کافی تولید کند و اندکی پس از برخاستن و چند متر ارتفاع گرفتن مجبور به نشستن روی زمین شد که دیر شده بود و با درختان انتهای باند برخورد کرد و خلبان و یکی از مسافران مصدوم شدند.

خوشبختانه در این سقوط کسی کشته نشد، اما این فیلم یادآوری وحشتناکی از این موضوع است که پرواز در هوای گرم و در ارتفاع می‌تواند تأثیرات شدیدی بر توانایی پرواز هواپیما داشته باشد.

هواپیماها وقتی هوا خیلی گرم است باید روی زمین بمانند

در سال 2017 در فینیکس آمریکا، وقتی هوا خیلی گرم شده بود، مقامات به درستی اجازه ندادند هیچ هواپیمایی از فرودگاه این شهر بلند شود.

اکنون با پیش بینی افزایش دمای کره زمین به مرور زمان، مهندسان ملزم به سازگار کردن فناوری های هوافضا با تغییرات آب و هوایی هستند و تا آن زمان، احتمال زمین گیر شدن هواپیماها به دلیل گرمای شدید ادامه خواهد داشت.

 

انتهای پیام/

بازگشت به صفحه رسانه‌‌ها

منبع : خبرگزاری تسنیم


کلمات کلیدی :
اشتراک گذاری :

آخرین اخبار رسانه

چرا رئیس‌جمهور هشدارهای وزارت بهداشت را نمی‌پذیرد؟

 چرا رئیس‌جمهور هشدارهای وزارت بهداشت را نمی‌پذیرد؟
2021-04-12T11:41:24+04:30
مسئولیت افزایش مرگ و میرها با کیست؟

شوخی بی‌مزه محدودیت‌های پیک چهارم

 شوخی بی‌مزه محدودیت‌های پیک چهارم
2021-04-12T10:08:11+04:30
هرچند سطح محدودیت‌های اعمال شده هیچ نسبتی با سنگینی موج چهارم کرونا ندارد اما همان‌ها هم در شهرهای بزرگ اجرایی نمی‌شود.

توجیه سلطنت‌طلبی در انگلیس با بی‌بی‌سی

 توجیه سلطنت‌طلبی در انگلیس با بی‌بی‌سی
2021-04-12T10:08:11+04:30
«بی‌بی‌سی با پول مالیات‌دهندگان بریتانیایی اداره می‌شود.» این اعتراف را بی‌بی‌سی فارسی درباره منبع تغذیه مالی شبکه‌های مختلف بی‌بی‌سی در خلال گزار...

خروج ۶۰ هزار میلیاردی از بورس

 خروج ۶۰ هزار میلیاردی از بورس
2021-04-12T09:41:25+04:30
با وجود ورود حدود ۱۰۰ هزار میلیاردتومان نقدینگی به بازار بورس در سال ۹۸ و نیمسال اول سال ۹۹، از مهر ۹۹ تا روز گذشته ۶۰ هزار میلیاردتومان آن از بازار خارج شد...

اینفوگرافیک |سال ۹۹ درآمد دولت از اخذ مالیات چقدر بود؟

 اینفوگرافیک |سال ۹۹ درآمد دولت از اخذ مالیات چقدر بود؟
2021-04-11T21:54:49+04:30
۱۹۲.۵ هزار میلیارد تومان مالیات در سال ۹۹ دریافت شده است.

هزینه عزا و عروسی آنلاین چند؟

 هزینه عزا و عروسی آنلاین چند؟
2021-04-11T10:14:38+04:30
کرونا تغییرات زیادی در زندگی ما ایجاد کرده که یکی از آن‌ها مراسم مختلف آنلاین است. هزینه این مراسم می‌تواند بین ۱۰۰ هزار تا ۵ میلیون تومان باشد که باتوجه به...

ابوالفضل را با زبان روزه راهی میدان شهادت کردم

 ابوالفضل را با زبان روزه راهی میدان شهادت کردم
2021-04-11T09:48:02+04:30
ابوالفضل در عملیات‌های بسیاری از جمله طریق‌القدس، فتح بستان، فتح‌المبین و شوش شرکت کرد و در پاکسازی منطقه شوش از ناحیه ریه و کتف هم مجروح شد.

خسارت ۶۷ هزار میلیاردی عاملان پیک چهارم به کشور

 خسارت ۶۷ هزار میلیاردی عاملان پیک چهارم به کشور
2021-04-11T09:48:02+04:30
به نظر می‌رسد در فروردین سال جاری نیز که مقررشده مشاغل سطح ۲، ۳ و ۴ در شهرهای قرمز کشور ۱۰ روز تعطیل شوند و برای شهرهای نارنجی نیز محدودیت‌هایی درنظر گرفته‌...

گزینه‌های ادامه وضع موجود

 گزینه‌های ادامه وضع موجود
2021-04-10T11:14:40+04:30
ظاهرا این‌بار دیگر شمایل پوششی بودن هم برای پاس‌کاری درباره کم‌کاری و توجیه اقدامات دولت در کار نیست و بعید است جهانگیری دیگر بتواند افکار عمومی را با این ن...

چرا «حاج قاسم» نام این مدافع حرم را تغییر داد؟!

 چرا «حاج قاسم» نام این مدافع حرم را تغییر داد؟!
2021-04-10T11:14:40+04:30
یکی از نفربرهای جنگی می آید و پیکر را می گذارند داخل آن تا بیاورند عقب و اشتباهی می‌برند به سمت دشمن. سریع هم اعلام می‌کنند و سرش را می بُرند و جشن می‌گیرند!

اینفوگرافیک |راهکارهای مقابله با اسهال و حالت تهوع ناشی از کرونا

 اینفوگرافیک |راهکارهای مقابله با اسهال و حالت تهوع ناشی از کرونا
2021-04-08T09:34:40+04:30
موز یا سیب پخته برای جلوگیری از اسهال ناشی از کرونا موثر است.

استنکاف احمدی‌نژاد از دستور رهبری در مذاکرات هسته‌ای

 استنکاف احمدی‌نژاد از دستور رهبری در مذاکرات هسته‌ای
2021-04-07T22:34:56+04:30
فرصت طلایی که احمدی‌نژاد از دست داد چه بود؟

فاجعه کرونایی چگونه رخ داد/ ستاد ملی کرونا پاسخگو باشد

 فاجعه کرونایی چگونه رخ داد/ ستاد ملی کرونا پاسخگو باشد
2021-04-07T11:28:09+04:30
کرونا برای چندمین بار به ماحمله کرد وهر بار تلفات زیادی دادیم. اما اینکه چرا درگیر فاجعه کرونایی شده ایم، سوالی است که باید ستاد ملی مقابله باکرونا پاسخگوی ...

آغاز ۱۴۰۰ با رونمایی از تحولی بزرگ در دکترین نیروی دریایی سپاه/ «نسل جدید شناورهای رزمی ایرانی» آماده مأموریت در آبهای بین‌المللی

 آغاز ۱۴۰۰ با رونمایی از تحولی بزرگ در دکترین نیروی دریایی سپاه/ «نسل جدید شناورهای رزمی ایرانی» آماده مأموریت در آبهای بین‌المللی
2021-04-07T08:34:39+04:30
تصاویر ماهواره‌ای از ساخت دو شناور جدید موشک‌انداز بر اساس طراحی موسوم به کاتاماران برای نیروی دریایی سپاه در بندر عباس و بوشهر خبر می‌دهد که این نیرو را آم...

دوربین مخفی| چینی‌ها اصفهان را هم گرفتند!

 دوربین مخفی| چینی‌ها اصفهان را هم گرفتند!
2021-04-06T20:54:37+04:30
چینی ها شهرهای ایران را گرفتند.

اینفوگرافیک |تاکنون چه تعداد واکسن کرونا وارد کشور شده است؟

 اینفوگرافیک |تاکنون چه تعداد واکسن کرونا وارد کشور شده است؟
2021-04-06T15:48:06+04:30
اینفوگرافیک تاکنون چه تعداد واکسن کرونا وارد کشور شده است؟ منتشر می شود.

۸ لطیفه اقتصادی در۸ سال

 ۸ لطیفه اقتصادی در۸ سال
2021-04-06T13:48:04+04:30
اظهاراتی مکررا ازسوی دولتی‌ها مطرح می‌شود که آمارها و ارقام نشان می‌دهد در اغلب شاخص‌های اقتصاد کلان دولت روحانی نه‌تنها ضعیف‌ترین عملکرد را داشته، بلکه اغل...

رکود در بازار خودرو؛ احتمال کاهش و ریزش قیمت در بهار ۱۴۰۰/ نرخ دلار و عرضه بر بازار آزاد خودرو اثر دارد، نه تصمیم شورای رقابت

 رکود در بازار خودرو؛ احتمال کاهش و ریزش قیمت در بهار ۱۴۰۰/ نرخ دلار و عرضه بر بازار آزاد خودرو اثر دارد، نه تصمیم شورای رقابت
2021-04-05T18:41:33+04:30
رئیس اتحادیه دارندگان نمایشگاه و فروشندگان خودرو با اعلام اینکه فعلا بازار خودرو در رکود به سر می‌برد، گفت: متقاضیان برای خرید خودرو منتظر کاهش قیمت ارز هست...

«هتل‌های کپسولی» در انبار خاک می‌خورند

 «هتل‌های کپسولی» در انبار خاک می‌خورند
2021-04-05T11:41:22+04:30
حدود یک سال از واردات هتل‌های کپسولی به ایران می‌گذرد، اما از آن‌ها نه در فرودگاه‌ها اثری دیده می‌شود و نه در شهرهایی که قرار بود مستقر شوند. حالا مدیر گردش...

بهترین پارچه برای ساخت ماسک خانگی چیست؟

 بهترین پارچه برای ساخت ماسک خانگی چیست؟
2021-04-05T11:01:14+04:30
استفاده از ماسک می‌تواند از شما و دیگران در برابر کووید-۱۹ محافظت کند اما یافته‌های موسسه‌ی فناوری جورجیا نشان می‌دهد جنس مواد و تعداد لایه‌های پارچه استفاد...

همه کمیته‌های بی‌خاصیت دولت برای حل مشکل گرانی!/ تقاطع بی‌تدبیری از مرغ تا خودرو

 همه کمیته‌های بی‌خاصیت دولت برای حل مشکل گرانی!/ تقاطع بی‌تدبیری از مرغ تا خودرو
2021-04-04T15:41:22+04:30
دولت برای حل مشکل بازار مرغ، قرارگاه ساماندهی راه‌اندازی کرد که در گام نخست تصمیم به گران شدن مرغ گرفت؛ اما تشکیل این کارگروه‌ها و کمیته‌ها چقدر می‌تواند مو...

ادعای روحانی بعد از ۵ برابر شدن قیمت مواد غذایی/ دولت گرانی‌ها را نمی‌بیند!

 ادعای روحانی بعد از ۵ برابر شدن قیمت مواد غذایی/ دولت گرانی‌ها را نمی‌بیند!
2021-04-04T10:28:06+04:30
در حالی که نسبت به ابتدای دولت حسن روحانی، قیمت مواد غذایی بیش از ۵ برابر شده، وی در ماه‌های پایانی دولتش از قابل قبول بودن شرایط ۹۷درصد کالاهای اساسی سخن م...

کاشت ناخن برای بچه‌ها هم مد شد! + تصاویر

 کاشت ناخن برای بچه‌ها هم مد شد! + تصاویر
2021-04-04T10:28:06+04:30
فرزندان در دوره‌های مختلف زندگی، سعی در تقلید از رفتار برخی از افراد و به ویژه والدین خود دارند.

ماجرای سنگ‌اندازی دولت روحانی در قرارداد ۵۰ میلیارد یورویی با چین

 ماجرای سنگ‌اندازی دولت روحانی در قرارداد ۵۰ میلیارد یورویی با چین
2021-04-04T10:14:44+04:30
رئیس گروه دوستی ایران و چین در مجلس دهم ماجرای سنگ اندازی‌های آخوندی و سیف و بی‌توجهی جهانگیری به امضای فاینانس۵۰ میلیارد یورویی چین را تشریح کرد.

نشانه‌های امید در سال جدید

 نشانه‌های امید در سال جدید
2021-04-03T12:41:28+04:30
سال ۱۴۰۰ را در حالی آغاز می‌کنیم که آمریکا به‌عنوان اصلی‌ترین دشمن مردم و نظام اسلامی ایران و نیز کشورهای اروپایی که همواره دنباله‌روی آمریکا بوده‌اند با ده...

ستاد جهش کرونا

 ستاد جهش کرونا
2021-04-03T12:14:39+04:30
کادر درمان تاب‌آوری ندارد، خیلی از آنها هنوز واکسن دریافت نکرده‌اند و حالا هم مجبور به مقابله با ویروس سرکش‌تری هستند. تمام اینها می‌گوید، ما در مدیریت کرون...

سود ۲۳ درصدی برخی از بانک ها!

 سود ۲۳ درصدی برخی از بانک ها!
2021-04-03T10:54:32+04:30
شاید عجیب به نظر برسد اما برخی از بانک ها در سطح کشور اقدام به جذب سرمایه با سود سپرده ۲۰ تا ۲۳ درصد می کنند!

رمزگشایی از دلایل انگلستان برای حرکت مجدد به سمت توسعه سلاح‌های هسته‌ای/ کتمان وضعیت اسف‌بار ارتش روباه پیر با تکیه بر عصای اتمی

 رمزگشایی از دلایل انگلستان برای حرکت مجدد به سمت توسعه سلاح‌های هسته‌ای/ کتمان وضعیت اسف‌بار ارتش روباه پیر با تکیه بر عصای اتمی
2021-03-31T15:01:27+04:30
بر اساس برآورد جدید دولت انگلستان، این کشور برای اولین بار پس از پایان جنگ سرد به دنبال افزایش تعداد کلاهکهای هسته‌ای خود رفته که مهمترین دلیل آن، نداشتن ام...

علت فراموش کردن خاطرات چیست؟

 علت فراموش کردن خاطرات چیست؟
2021-03-31T14:48:04+04:30
فراموشی یا یادزدودگی یکی از انواع اختلالات حافظه است که با توجه به ویژگی‌های اختلال فرد به چند نوع تقسیم می‌شود.

اعداد روزانه کرونا دوباره ۵ رقمی شد/احتمال تعطیلی شهرها

 اعداد روزانه کرونا دوباره ۵ رقمی شد/احتمال تعطیلی شهرها
2021-03-31T11:01:22+04:30
سرانجام همان اتفاق ناگواری که از مدت‌ها قبل مسئولان وزارت بهداشت و ستاد ملی مقابله با کرونا هشدار می‌دادند، رخ داد و اعداد روزانه کرونا دوباره زیاد شد.
X کلیپ جدید دانلود فیلم و سریال تبلیغات شما (پیام به تلگرام)