میرنیوز

بُرد قطعی ما و باخت حتمی حریف

 بُرد قطعی ما و باخت حتمی حریف 2021-02-23T11:44:53+03:30

به گزارش گروه رسانه های خبرگزاری تسنیم، حسین شریعتمداری طی یادداشتی در روزنامه کیهان نوشت : 1- توقف اجرای پروتکل الحاقی را که امروز اتفاق می‌افتد می‌توان و باید یکی از دستاوردهای بزرگ مقاومت در برابر زورگویی‌ها و باج‌خواهی‌های آمریکا و متحدانش دانست. این اقدام مجلس شورای اسلامی که برگرفته از نظر حکیمانه حضرت آقاست و خوشبختانه از همراهی دولت نیز برخوردار است، نمونه‌ای مثال‌زدنی از یک معامله «دو سر بُرد» برای جمهوری اسلامی ایران است که هر دو سوی آن به نفع کشورمان خواهد بود. آمریکا و اروپا از یکسو، امتیازات فراوانی از جمهوری اسلامی گرفته بودند و از سوی دیگر به هیچیک از تعهدات خود عمل نمی‌کردند! این ماجرا که 5 سال ادامه داشت، مصداق و نمونه واقعی یک معاهده «دو سر باخت» برای ما بود چرا که امتیازها را گرفته بودند و در مقابل نه‌فقط تحریم‌ها را لغو نکرده بودند بلکه هر از چند‌گاه بر تعداد آنها نیز می‌افزودند و در این سو، متاسفانه واکنش مناسب و متوازنی دیده نمی‌شد تا آنجا که ترامپ با این خواسته قلدر‌مآبانه که باید محدودیت صنایع موشکی ایران و حضورش در منطقه نیز به برجام اضافه شود، از برجام خارج شد! همین جا باید گفت اگر بلافاصله بعد از خروج آمریکا از برجام که نقض صریح قطعنامه 2231 شورای امنیت سازمان ملل بود، ما نیز برجام را در مقابل چشم همگان به آتش می‌کشیدیم، به یقین ادامه ماجرا به‌گونه‌ای متفاوت رقم می‌خورد، که نکردیم و نخورد! گفتنی است دیروز رهبر معظم انقلاب در دیدار اعضای خبرگان بر ضرورت این اقدام انجام نشده تاکید فرموده و گفتند؛
«وقتی آمریکا از برجام خارج شد و دیگران هم با او همراهی کردند، دستور قرآن این است که تو هم تعهد را رها کن که با این حال باز هم دولت محترم ما تعهدات را رها نکرد و به تدریج بخشی از آنها را کاهش داد که البته این موارد نیزدر صورت عمل کردن آنها به وظایف‌شان قابل برگشت است».
امروز اما که در ادامه اجرای طرح «اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها» به یکی از نقاط حساس آن یعنی توقف اجرای پروتکل الحاقی رسیده‌ایم، آمریکا و اروپا بر سر یک دوراهی قرار گرفته‌اند که هر کدام را انتخاب کنند برای ما «بُرد قطعی» و برای حریف «باخت حتمی» خواهد بود. اگر همه تحریم‌ها را لغو کنند، ضمن آنکه به آنچه از برجام انتظار داشتیم رسیده‌ایم، شکست سنگینی را به حریف تحمیل کرده‌ایم و اما، اگر تحریم‌ها را لغو نکنند، امتیازاتی را که سخاوتمندانه و بلا‌عوض تقدیمشان کرده بودیم، پس می‌گیریم که توقف اجرای داوطلبانه پروتکل الحاقی با اهمیت‌ترین آنهاست. از این روی تعامل دوسر بُرد برای ایران اسلامی، نام برازنده‌ای برای این حرکت هوشمندانه است.

2- دیروز تعداد قابل توجهی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی، یعنی همان‌ها که طرح هوشمندانه «اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها» را تهیه و تصویب کرده بودند، بعد از  مشاهده متن توافقنامه‌ای که شب قبل میان سازمان انرژی اتمی کشورمان و مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به امضاء رسیده بود زبان به اعتراض گشودند و این توافق را با آنچه در متن طرح اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها آمده بود، مغایر و در تناقض ارزیابی می‌کردند. در توافق یاد شده ضمن تاکید بر اینکه ایران از روز پنجم اسفند 99 (امروز) اجرای پروتکل الحاقی را متوقف خواهد کرد، آمده بود «ایران به مدت 3 ماه اطلاعات برخی فعالیت‌ها و تجهیزات نظارتی را که در پیوست مشخص شده ضبط کرده و نزد خود نگاه خواهد داشت.
در این مدت، آژانس به این اطلاعات هیچ دسترسی نخواهد داشت و اطلاعات منحصراً نزد ایران باقی می‌ماند. چنانچه ظرف 3 ماه تحریم‌ها به طور کامل لغو شد، ایران این اطلاعات را در اختیار آژانس می‌گذارد، در غیر این صورت اطلاعات برای همیشه پاک خواهد شد».
گنجاندن این بند در توافق یاد شده، اگرچه به‌نظر می‌رسد که ضرورتی نداشته است و می‌تواند این شبهه را پدید آورد که قانون مصوب مجلس در‌باره توقف اجرای پروتکل الحاقی را با خدشه رو‌به‌رو کند، ولی در عمل، مانعی در مسیر اجرای مصوبه مجلس نیست، چرا که در توافق بر توقف قطعی اجرای پروتکل الحاقی تاکید شده است و آمده است که اطلاعات ضبط شده در اختیار آژانس قرار نمی‌گیرد. نمایندگان معترض ابراز می‌داشتند که آمریکا و متحدانش طی 5 سال گذشته از انجام تعهدات خود شانه خالی کرده‌اند، بنابراین چگونه می‌توان انتظار داشت که در سه ماه پیش روی به تعهدات خود بازگردند؟!که البته سخن بجایی است.

3- نگرانی نمایندگان معترض در حالی بود که در توافق آژانس و سازمان انرژی اتمی کشورمان، خودداری ایران از اجرای پروتکل الحاقی به سه ماه بعد موکول نشده بود، بلکه ما به کاهش تعهداتمان مطابق آنچه در مصوبه مجلس آمده است ادامه می‌دادیم و اگر آمریکا و اروپا طی 3 ماه آینده همه تحریم‌ها را لغو می‌کردند، به تعهداتمان باز می‌گشتیم و اگر همچنان به نقض تعهدات خود ادامه می‌دادند، ما نیز کاهش تعهداتمان را تا پایان تمامی آنها دنبال می‌کردیم. بنابراین اختلاف پیش آمده به آسانی قابل حل بود و با پوزش از نمایندگان محترم مجلس، به این حجم از اعتراض نیازی نداشت. چرا؟! زیرا همانگونه که در صدر این نوشته آمده است، خودداری ایران از اجرای پروتکل الحاقی یکی از دستاوردهای بزرگ ما در چالش هسته‌ای نزدیک به دو دهه است. این نکته را به آسانی از سراسیمگی حریف و دست و پا زدنش برای پیشگیری از آن می‌توان فهمید. از این روی و همانگونه که دیروز رهبر معظم انقلاب در دیدار اعضای مجلس خبرگان با ایشان تاکید فرمودند «این اختلاف‌نظرها [اختلاف برداشتی که مجلس از کار دولت دارد] قابل حل است و باید دو طرف، قضیه را با همکاری یکدیگر حل کنند و نباید اختلاف‌ها رها و یا تشدید شود که نشان‌دهنده دوصدایی باشد».
خدای مهربان بر درجات شهید بزرگوارمان حاج قاسم سلیمانی بیفزاید که به حق و هوشمندانه تاکید می‌کرد، اگر دشمن از جبهه خودی دو صدا بشنود، اولاً؛ با این توهم که در جبهه خودی‌ها گسل ایجاد شده، طرح اختلاف می‌افکند
(که البته در مورد یاد شده احتمال این سوء‌استفاده تقریباً صفر و یا نزدیک به صفر است) و ثانیاً؛ که در ماجرای پیش‌روی از اهمیت فراوانی برخوردار است، درباره دستاورد بزرگی که به دست آمده است، دست به کوچک‌نمایی می‌زند! و...

4- و بالاخره گله دوستانه‌ای از نمایندگان معترض در میان است! و آن اینکه توافق مورد اشاره اگرچه امضای رئیس ‌سازمان انرژی اتمی را در پای خود دارد ولی باید می‌دانستند که مسئله‌ای با این اهمیت نمی‌تواند بدون دخالت و نظر شورای عالی امنیت ملی تهیه شده باشد. بنابراین ضمن تاکید بر حق نمایندگان محترم در اعتراض به آنچه نا‌صواب تلقی کرده‌اند، اعتراض علنی، آنهم در آن حجم که شاهد بودیم می‌توانست به اعتراض و درخواست بررسی در جلسه غیر‌علنی منتقل شود. نه اینکه مردم عزیز کشورمان نا‌محرم باشند! بلکه از آن روی که دشمنِ گوش‌خوابانیده با دستاویز قرار ‌دادن آن، اهمیت مثال‌زدنی دستاورد به دست آمده را که حاصل زحمات و هوشمندی خود نمایندگان محترم بوده است، کوچک جلوه ندهد.

اخبار گروه سایر رسانه‌ها صرفا بازنشر اخبار سایت‌ها و خبرگزاری‌هاست و خبرگزاری تسنیم هیچ مسئولیتی در قبال آن ندارد.

انتهای پیام/

بازگشت به صفحه رسانه‌‌ها

منبع : خبرگزاری تسنیم


کلمات کلیدی :
اشتراک گذاری :

آخرین اخبار رسانه

آغاز مرحله دوم کارآزمایی بالینی کووایران با ۴۰۰-۳۰۰ نفر/ تولید یک میلیون و ۶۰۰ هزار دوز واکسن در فروردین ۱۴۰۰

 آغاز مرحله دوم کارآزمایی بالینی کووایران با ۴۰۰-۳۰۰ نفر/ تولید یک میلیون و ۶۰۰ هزار دوز واکسن در فروردین ۱۴۰۰
2021-03-03T19:22:58+03:30
الان باید مرحله دوم روی ۴۰۰-۳۰۰ نفر برای سنجش میزان تاثیرگذاری و اثربخشی واکسن کار شود. درخواست آغاز و انجام مرحله دوم کارآزمایی بالینی داده شده است و به مح...

آب جوی آمد و غلام ببُرد!

 آب جوی آمد و غلام ببُرد!
2021-03-03T10:43:13+03:30
برخی از دولتمردان اعلام کرده‌اند که از بی‌تفاوتی FATF نسبت به پولشویی‌های کلان آمریکا و اروپا باخبرند و در مقابل این پرسش که پس چرا این همه برای تصویب آن اص...

۷ سال در ساخت مسکن عقب هستیم/ طرح‌های مجلس تاثیر زیادی بر کاهش قیمت مسکن دارد

 ۷ سال در ساخت مسکن عقب هستیم/ طرح‌های مجلس تاثیر زیادی بر کاهش قیمت مسکن دارد
2021-03-02T13:16:27+03:30
رئیس اتحادیه مشاوران املاک گفت: حداقل به اندازه ۷ سال در ساخت مسکن عقب هستیم. دولت ۷ سال مدام وعده ساخت مسکن داد اما در عمل هیچ خانه‌ای ساخته نشد.

از لفاظی تا التماس کشورهای اروپایی برای خرید قطعات تراکتور ایران/ صادرات ۶۶۰ میلیارد تومانی تراکتورسازی

 از لفاظی تا التماس کشورهای اروپایی برای خرید قطعات تراکتور ایران/ صادرات ۶۶۰ میلیارد تومانی تراکتورسازی
2021-03-02T13:03:15+03:30
مدیرعامل هلدینگ تراکتورسازی تبریز گفت:‌ کشورهای اروپایی گفتند پول به حساب ما واریز کنید اما تعهد نمی‌دهیم تا چند سال دیگر قطعه به شما بدهیم و به خاطر تحریم ...

بودجه نوسازی حمل‌ونقل کجاست؟

 بودجه نوسازی حمل‌ونقل کجاست؟
2021-03-02T09:56:33+03:30
با در نظر گرفتن بودجه ۲۱ هزار و ۲۳۱ میلیارد تومانی بخش حمل‌ونقل در سال آینده، رقم در نظر گرفته شده برای نوسازی ناوگان حدود ۲.۳درصد از کل این بودجه خواهد بود.

رونویسی واعظی از روحانی در اعتراف به نقش دولت در گرانی ارز

 رونویسی واعظی از روحانی در اعتراف به نقش دولت در گرانی ارز
2021-03-01T11:25:03+03:30
اعتراف واعظی به دست داشتن دولت در افزایش نرخ ارز، مطلب جدیدی نیست بلکه حسن روحانی پیش از رئیس دفترش، به این موضوع اشاره کرده بود.

رها سازی بازارگوشت درشب عید!

 رها سازی بازارگوشت درشب عید!
2021-03-01T08:58:13+03:30
دو هفته‌ای از وعده ۴۸ساعته کارگروه تنظیم بازار و کاهش قیمت گوشت می‌گذرد و قیمت‌ها همچنان گران است. روند گرانی‌ها این نگرانی را ایجاد کرده است که آیا دولت را...

شب‌های عید مافیا

 شب‌های عید مافیا
2021-03-01T08:44:49+03:30
در سال‌های اخیر با خروج دولت از تنظیم بازار میوه، تنظیم بازار به طور کامل به دست دلالان و واسطه‌هایی افتاده که سازمان تعزیرات و حمایت نیز حریفشان نیستند.

«چوب خط » شما پر شده آقای ژوله/ چشمان بسته مدیران مصلحت باز

 «چوب خط » شما پر شده آقای ژوله/ چشمان بسته مدیران مصلحت باز
2021-02-28T14:18:22+03:30
امیر مهدی ژوله با گذاشتن پستی در اینستاگرام و عذرخواهی مصنوعی و گویا دستوری، از حضور خود در سریال «چوب خط» شبکه سوم سیما خبر داده است.

تبعیض بین مردم و هنرمندان؛ معافیت مالیاتی هنرمندان ۱۶ میلیون، کارمندان ۴ میلیون تومان!

 تبعیض بین مردم و هنرمندان؛ معافیت مالیاتی هنرمندان ۱۶ میلیون، کارمندان ۴ میلیون تومان!
2021-02-28T10:11:39+03:30
مجلس شورای اسلامی هفته گذشته صاحبان خانه‌ها و خودرو‌های لوکس و اینفلوئنسر‌ها را مشمول مالیات کرد.

قیمت لبنیات از اول سال ۵۴۵ بار تغییر کرد!

 قیمت لبنیات از اول سال ۵۴۵ بار تغییر کرد!
2021-02-28T09:58:12+03:30
انواع محصولات لبنی طی امسال ۵۴۵ مرتبه تغییر قیمت را تجربه کرده‌اند و هر کدام از مسئولان دلایلی برای این افزایش قیمت‌ها عنوان می‌کنند.

دور سفر نوروزی را خط بکشید

 دور سفر نوروزی را خط بکشید
2021-02-28T09:04:57+03:30
از طرفی شرایط مسافرت در نوروز ۱۴۰۰ اعلام می‌شود و از طرف دیگر زمزمه‌هایی مبنی بر ممنوعیت مسافرت‌های نوروزی به گوش می‌رسد. سردرگمی‌ای که درنهایت چه مادی و چه...

داستان سراوان

 داستان سراوان
2021-02-27T23:05:09+03:30
این بار نه‌تنها در تهران که حتی در شهر سراوان هم بسیاری نمی‌دانند واقعا در نقطه صفر مرزی در «شمسر» چه اتفاقی افتاده است؟ حالا آنچه بیش از همه چیز ...

حضرت محمد(ص) خط قرمز همه مسلمانان است/ آشوبگران بدنبال اهداف ضدامنیتی هستند

  حضرت محمد(ص) خط قرمز همه مسلمانان است/ آشوبگران بدنبال اهداف ضدامنیتی هستند
2021-02-27T15:58:16+03:30
اتفاقات اخیر در سراوان استان سیستان و بلوچستان باعث شد تا علمای اهل سنت سراسر کشور در مصاحبه‌های جداگانه، هم جسارت نسبت به حضرت رسول و هم حمله اشرار به یک ‌...

چاهی که «سعادتمند»‌ها برای فوتبال کنده‌اند!

 چاهی که «سعادتمند»‌ها برای فوتبال کنده‌اند!
2021-02-27T10:24:59+03:30
مهاجم استقلال در حالی به بهانه سه برابر نشدن قراردادش در تمرینات شرکت نمی‌کند که نهاد‌های قضایی باید با مدیرانی مانند احمد سعادتمند که دوره گذشته با امضای ق...

ریاض در مسیر کودتای امریکایی

 ریاض در مسیر کودتای امریکایی
2021-02-27T10:11:29+03:30
جاه‌طلبی‌ها، خشونت‌ها و اقدامات به شدت شتابزده بن‌سلمان در این چند سال نمایی بسیار کوچک از وضعیت پادشاهی او را به نمایش درآورد و به نظر می‌رسد که برخی از اس...

دوباره توهم ذخایر ۱۵۰ میلیارد دلاری!

 دوباره توهم ذخایر ۱۵۰ میلیارد دلاری!
2021-02-27T09:58:11+03:30
اول بار کمیجانی، یک مقام بانک مرکزی و سپس نوبخت، معاون روحانی، توهم زدند که ۱۰۰ و ۱۵۰ میلیارد دلار از ذخایر ایران پس از برجام آزاد شد! این توهم حالا دوباره ...

مورد عجیب بیمارستان‌های خصوصی در دل بیمارستان‌های دولتی!

 مورد عجیب بیمارستان‌های خصوصی در دل بیمارستان‌های دولتی!
2021-02-27T09:58:11+03:30
هنگام بیماری وقتی که بخواهیم برای درمان به بیمارستان برویم، دو راه داریم؛ یا بیمارستان خصوصی را با هزینه‌های گرانش انتخاب کنیم و در عوض خدمات سریع‌تر یا این...

حضرت محمد(ص) خط قرمز همه مسلمانان است/ آشوبگران بدنبال اهداف ضدامنیتی هستند

 حضرت محمد(ص) خط قرمز همه مسلمانان است/ آشوبگران بدنبال اهداف ضدامنیتی هستند
2021-02-27T09:44:54+03:30
اتفاقات اخیر در سراوان استان سیستان و بلوچستان باعث شد تا علمای اهل سنت سراسر کشور در مصاحبه‌های جداگانه، هم جسارت نسبت به حضرت رسول و هم حمله اشرار به یک ‌...

شگرد جدید؛ با ۵۰۰ هزار تومان سهام بورسی را مثبت کنید!

 شگرد جدید؛ با ۵۰۰ هزار تومان سهام بورسی را مثبت کنید!
2021-02-24T09:51:37+03:30
فراز و نشیب های بازار بورس، جولانگاهی برای سودجویانی شده که حالا هر سیگنال بورسی را به قیمت ۵۰۰ هزار تومان می فروشند.

یک یادداشت و سه برداشت !

 یک یادداشت و سه برداشت !
2021-02-24T09:51:37+03:30
مدیر مسئول روزنامه کیهان نوشت: یادداشت دیروز نگارنده با عنوان «بُرد قطعی ما و باخت حتمی حریف» بازتاب‌های گسترده و متفاوتی داشت. این بازتاب‌ها را ب...

از سال ۹۶ به بعد چه بر سر بانک شهرداری آمد؟

 از سال ۹۶ به بعد چه بر سر بانک شهرداری آمد؟
2021-02-24T09:51:37+03:30
بانک شهر یکی از بانک‌های عمومی وابسته به شهرداری‌های کشور محسوب شده که در چندسال اخیر (سال ۹۵ به بعد) روند زیان‌دهی درپیش گرفته است.

قولنامه املاک، عامل ۲۵ درصد جرائم

 قولنامه املاک، عامل ۲۵ درصد جرائم
2021-02-23T11:44:52+03:30
رئیس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور می‌گوید: «حدود ۲۵ درصد از پرونده‌های قضایی به‌طور مستقیم یا غیرمستقیم ناشی از اسناد عادی و قولنامه‌ای است.»

قانون تغییر ساعت رسمی کشور در سال ۱۴۰۰ اجرایی نمی‌شود

 قانون تغییر ساعت رسمی کشور در سال ۱۴۰۰ اجرایی نمی‌شود
2021-02-22T09:24:52+03:30
رئیس فراکسیون محیط زیست مجلس گفت: بعید می‌دانم قانون تغییر ساعت رسمی کشور در سال ۱۴۰۰ اجرایی و عملی شود.

انتخاب جریمه با موتورسواران/ از مرتکب‌ شدن تخلف تا خدمت‌رسانی به مردم!

 انتخاب جریمه با موتورسواران/ از مرتکب‌ شدن تخلف تا خدمت‌رسانی به مردم!
2021-02-22T09:24:52+03:30
این‌ روز‌ها موتورسواران در صورت تخلف می‌توانند، نوع جریمه خود را انتخاب کنند.

هر آنچه که باید درباره اندروید ۱۲ بدانید

 هر آنچه که باید درباره اندروید ۱۲ بدانید
2021-02-22T09:11:30+03:30
تمامی اطلاعات منتشر شده از اندورید ۱۲ و تاریخ عرضه آن را در این گزارش مشاهده کنید.

اما و اگرهای به آرامش رسیدن بازار روغن

 اما و اگرهای به آرامش رسیدن بازار روغن
2021-02-21T09:24:47+03:30
آمارها نشان می‌دهد که از ابتدای سال تا نیمه بهمن، میزان واردات کنجاله نسبت به مدت مشابه سال قبل ۳۵ درصد و واردات انواع دانه‌های روغنی ۸ درصد کاهش داشته است.

آخرین وضعیت کارکنان کارگزاری‌های تأمین اجتماعی بعد از حذف دفترچه‌های درمانی

 آخرین وضعیت کارکنان کارگزاری‌های تأمین اجتماعی بعد از حذف دفترچه‌های درمانی
2021-02-20T13:45:32+03:30
مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی گفت: با حذف دفترچه‌های بیمه تأمین اجتماعی، مقرر شده تا خدمات دیگری را برعهده کارکنان کارگزاری‌ها قرار دهیم.

بازیگرانی که به مسافرکشی روی آورده‌اند!

 بازیگرانی که به مسافرکشی روی آورده‌اند!
2021-02-20T09:32:07+03:30
بقایی گفت: بسیاری از بازیگران شغل مسافرکشی را انتخاب کرده اند، برخی میوه می فروشند و برخی به سختی زندگی می کنند، کار عار نیست اما صحبت آنجاست که بعد از ساله...

تردد ۵۵ هزار کامیون سالخورده در جاده‌های ایران

 تردد ۵۵ هزار کامیون سالخورده در جاده‌های ایران
2021-02-20T09:05:23+03:30
سالخوردگی ناوگان باری کشور به خوبی نشانگر ضعف تأمین کامیون چه از محل تولید داخلی و چه از محل واردات برای نوسازی ناوگان می‌باشد.