میرنیوز

اندر احوالات مسجدی که زیر یکی از بزرگ‌ترین کلاهک‌های سنگی جهان قرار دارد

 اندر احوالات مسجدی که زیر یکی از بزرگ‌ترین کلاهک‌های سنگی جهان قرار دارد 2021-01-03T10:56:55+03:30

به گزارش گروه رسانه های خبرگزاری تسنیم به نقل از ایسنا، همه‌ساله در ایام خاص مذهبی همچون تاسوعا، عاشورا، اربعین امام حسین (ع) و... اقشار مختلف بومی مردم برای زیارت به این مسجد می‌روند. خانوارهای شیعه و سنی با ارادت قلبی نذورات خود را به این مسجد در ایام مذهبی و دینی سال اهدا می‌کنند ولی دیگر نایی برای مسجد باقی نمانده، متأسفانه عدم مدیریت صحیح منابع باعث شده تا این مسجد بازمانده از تاریخ امروزه، حال خوبی نداشته باشد، در این گزارش سعی خواهیم کرد به‌صورت کوتاه به زوایای مختلف و چگونگی آغاز قضیه و روند بازسازی این مسجد تاریخی بپردازیم:

گوی‌مچید یا همان مسجد حضرت ابوالفضل در اوایل دهه 1390 براثر سقوط سنگ از فراز کوه‌های شمالی ماکو و آسیب‌های جانبی دیگر ساختار ایستایی خود را ازدست‌داده بود و همواره تهدیدی برای ساکنین زیر کوهی و منظر تاریخی شهر به‌حساب می‌آمد، لذا برنامه تخریب کامل و بازسازی آن در جلسات فرمانداری وقت مصوب و با نظارت متولیان و مسئولان اجرا شد.

بر اساس گفته متولیان امر در سال‌های اول اجرای این طرح، پروژه بازسازی مسجد ابوالفضل به مدت‌زمان 6 ماه می‌بایست به اتمام می‌رسید ولی باگذشت بیش از 6 سال از زمان اجرای این پروژه، این مسجد تخریب‌شده و نه‌تنها طرح ساماندهی و مرمت این بنای تاریخی به پایان نرسیده بلکه ستون‌ها و دیوارهای لرزان آن هرروز در مقابل عوامل مخرب طبیعی سست‌تر می‌شوند.

بازسازی مسجد ابوالفضل (ع) از سال 92در دستور کار بود ولی از سال 95 طی تفاهم نامه سه جانبه رسماً آغاز شد

علی خورابلو رئیس اداره میراث فرهنگی شهرستان می‌گوید: در بازه سال 92 و 93 بخشی از مسجد بدون رعایت ضوابط میراث فرهنگی اجراشده بود که موجب لطمه به منظر این محوطه فاخر تاریخی می‌شد که آن زمان نیزبا بررسی‌های صورت گرفته پروژه متوقف شد ولی هنوز بازسازی کامل مسجد شروع نشده بود.

وی همچنین با اشاره به اینکه برابر پیگیری‌های صورت گرفته و همگرایی ادارات کل میراث فرهنگی و صنایع‌دستی استان و اداره کل اوقاف و امور خیریه استان اجرای پروژه بازسازی مسجد مطابق تفاهم‌نامه سه‌جانبه مابین ادارات یادشده با سازمان منطقه آزاد تجاری و صنعتی ماکو در سال 1395 بااعتباری بالغ‌بر 250 میلیون تومان منعقد شد، اظهار کرد: پس از تهیه طرح معماری مسجد همراه با مرمت قلعه قابان ماکو در اواخر سال 1395 استارت اساسی کار زده شد.

رئیس اداره میراث فرهنگی شهرستان در ادامه با اشاره به اینکه بعد از وقفه‌های صورت گرفته در حال حاضر ادامه پروژه از محل اعتبارات اوقاف و امور خیریه در حال اجراست، افزود: این بنا از آنجائی که در محدوده عرصه تاریخی قلعه قبان ماکو قرار دارد؛ لذا مصالح مورداستفاده برای بازسازی تاریخی آن، همگون با بافت قلعه است و ارتفاع و ابعاد مسجد نیز در همان ابعاد قدیمی آن حفظ‌ شده است.

وی با اشاره به اینکه طی سالهای گذشته در پی ناهماهنگی‌های صورت گرفته بعد از احداث بخشهایی از این مسجد، دوباره قسمت‌های تحتانی آن تخریب و بار دیگر نیمه ساخت ماند، افزود: امید است با همکاری طرفین و تأکید بر لزوم نظارت میراث فرهنگی شاهد اتمام پروژه "گوی مچید" باشیم که خواسته عموم مردم است.

خورابلو ادامه داد: بی‌شک شور و حضور مردم در مراسمات مذهبی علی‌الخصوص تاسوعا و اربعین حسینی یکی از شاخصه‌های گردشگری قلعه شهر ماکو است که در کنار جذابیت طبیعی و داشته‌های تاریخی، فرهنگی و معماری با عنوان گردشگری مذهبی می‌تواند موردتوجه باشد.

بیش از 250 میلیون تومان لازم است تا پوشش سقفی مسجد حضرت ابوالفضل ماکو انجام شود

اسکندر زاده رئیس اوقاف و امور خیریه گفت‌: کندی روند این پروژه را در پی عدم تخصیص به‌موقع اعتبارات و همچنین ناهماهنگی‌های صورت گرفته بین طرفین قرارداد یاد می‌کند و میگوید: کمک‌های مردمی و خیرین کفاف ادامه این پروژه را نداده بود.

وی در ادامه ازسرگیری مجدد بازسازی این مسجد تاریخی طی چند روز گذشته خبر داد و گفت: تا به امروز برای دیوارها و شناز پروژه بیش از 380 میلیون تومان هزینه صورت گرفته است که بیش از 250 میلیون تومان لازم است تا پوشش سقفی مسجد صورت بپذیرد که این مقدار طی رایزنی‌های صورت گرفته با مساعدت سازمان به مرحله نهایی خواهد رسید.

به گفته رئیس اوقاف و امور خیریه شهرستان اگر اعتبار پیش‌بینی‌شده تخصیص یابد با پیشرفت خوب پروژه تا عید شاهد اتمام سقف و دیوارهای مسجد خواهیم بود که تا سه ماه اول سال 1400 این مسجد به اتمام نهایی خواهد رسید.

اسکندر زاده یادآور شد: 10 نفر روز نیروی کار در این پروژه فعالیت می‌کنند که فعلاً تمرکز اداره بر روی پروژه زائرسرا و خود مسجد است.

مسجدی که قرار بود فقط در 6 ماه به اتمام برسد بعد از 6 سال می‌خواهد زیر بزرگ‌ترین کلاهک سنگی جهان بار دیگر خودنمایی کند، امید داریم تعمیرات این بنای تاریخی که طی سال‌های گذشته به‌کندی پیش رفته این بار شتاب مضاعف بگیرد و تا غبار زمان موجبات به لرزه درآوردن یکی دیگر از ستون‌های تاریخ ماکو نشود.

اخبار گروه سایر رسانه‌ها صرفا بازنشر اخبار سایت‌ها و خبرگزاری‌هاست و خبرگزاری تسنیم هیچ مسئولیتی در قبال آن ندارد.

 

انتهای پیام/

بازگشت به صفحه رسانه‌‌ها

منبع : خبرگزاری تسنیم


کلمات کلیدی :
اشتراک گذاری :

آخرین اخبار رسانه

اینفوگرافیک | ناوشکن ایرانی «دنا» چه ویژگی‌هایی دارد؟

 اینفوگرافیک | ناوشکن ایرانی «دنا» چه ویژگی‌هایی دارد؟
2021-06-14T15:12:06+04:30
ناو دنا در وهله اول به افزایش کمیت و کیفیت ناوگان جنوب و بهبود آمادگی رزمی کمک کرده و در ادامه، با وجود قابلیت تولید به تعداد مورد نیاز از این رده، امکان جا...

مناظرات و ماجرای ۱۱ ابربدهکار زندانی و فوتی!

 مناظرات و ماجرای ۱۱ ابربدهکار زندانی و فوتی!
2021-06-14T12:18:43+04:30
لیستی که به عنوان ابربدهکاران بانکی در مناظره انتخاباتی دست به دست شد، یا در زندان هستند یا فوت شده‌اند.

چالش های سازمان تامین اجتماعی در دولت آینده/ بحران انباشت بدهی‌ها

 چالش های سازمان تامین اجتماعی در دولت آینده/ بحران انباشت بدهی‌ها
2021-06-14T09:25:16+04:30
سازمان تامین اجتماعی به عنوان بزرگ‌ترین سازمان بیمه‌ای و اجتماعی کشور شناخته می‌شود که بیش از نیمی از جمعیت کشور را تحت پوشش خدمات بیمه‌ای و رفاهی دارد، اما...

راکت‌ مشهور ایرانی در دوران دفاع مقدس با «نقطه‌زنی» بازگشت/ برد «فجر ۵»؛ کابوس بزرگ اسرائیل و آمریکا دو برابر شد

 راکت‌ مشهور ایرانی در دوران دفاع مقدس با «نقطه‌زنی» بازگشت/ برد «فجر ۵»؛ کابوس بزرگ اسرائیل و آمریکا دو برابر شد
2021-06-12T11:52:07+04:30
از راکت‌های ۱۲۲ میلیمتری سری گراد تا «فجر» ۳۳۳ میلیمتری، بخش مهمی از توان توپخانه‌ای کشورمان در بخش راکت‌ها را تشکیل می‌دهند که این مدلهای مشهور ت...

تاکنون یک خانه خالی هم به سازمان مالیاتی معرفی نشده است

 تاکنون یک خانه خالی هم به سازمان مالیاتی معرفی نشده است
2021-06-12T11:38:56+04:30
در حالی که وزیر راه و شهرسازی از معرفی یک میلیون و ۳۰۰ هزار خانه خالی به سازمان امور مالیاتی خبر می دهد، معاون حقوقی این سازمان گفت: تا کنون سامانه اسکان هی...

بررسی ۱۰۴ گل رونالدو برای رسیدن به رکورد دایی/ کریس به چه تیم‌هایی بیشتر گل زده؟

 بررسی ۱۰۴ گل رونالدو برای رسیدن به رکورد دایی/ کریس به چه تیم‌هایی بیشتر گل زده؟
2021-06-12T11:38:56+04:30
کریستیانو رونالدو تنها ۵ گل تا رکورد علی دایی فاصله دارد ولی سوال اینجاست که کریستیانو این گل‌ها را چگونه و در کدام بازی‌ها به ثبت رسانده است.

تشکیل کمیته صیانت از اخلاق برای انتخابات

 تشکیل کمیته صیانت از اخلاق برای انتخابات
2021-06-09T15:25:13+04:30
جمعی از جوانان در فضای مجازی «کمیته صیانت از اخلاق» برای انتخابات تشکیل دادند

کمیته صیانت از اخلاق

 کمیته صیانت از اخلاق
2021-06-09T14:58:32+04:30
جمعی از جوانان در فضای مجازی «کمیته صیانت از اخلاق» برای انتخابات تشکیل دادند

قطار گرانی‌ها همچنان پیش می‌رود

 قطار گرانی‌ها همچنان پیش می‌رود
2021-06-08T10:02:20+04:30
با وجود تأکید رئیس‌جمهور بر عدم افزایش قیمت کالا‌ها در روز‌های پایانی دولت، قطار گرانی‌ها همچنان پیش می‌رود و گرانی ۲۵ درصدی قیمت مصوب مواد شوینده جدیدترین ...

تا هر دو دروغ گفته باشیم!

 تا هر دو دروغ گفته باشیم!
2021-06-07T09:15:35+04:30
آقای مهرعلیزاده در پایان چند بیت شعر هم به زبان آذری خواند که اهانت به تمامی مردم ایران و مخصوصاً هموطنان غیور و شریف آذری‌زبان بود.

روز انتخابات برای امام مثل روز عید بود

 روز انتخابات برای امام مثل روز عید بود
2021-06-03T16:42:13+04:30
حاج‌آقا رحیمیان از روحانیان وارسته‌ای است که حدود ۲۵ سال از دوران تبعید نجف تا زمان ارتحال همراه امام خمینی بوده و بعد از آن در دفتر حضرت آیت‌الله خامنه‌ای ...

‌‌ رقابت نامزد‌ها برای بالا کشیدن یارانه ها!

 ‌‌ رقابت نامزد‌ها برای بالا کشیدن یارانه ها!
2021-06-02T09:15:42+04:30
روز‌های ابتدایی تبلیغات انتخاباتی، برخی نامزد‌ها در شعار‌های خود که قاعدتاً متأثر از شرایط اقتصادی حاکم بر کشور است، با وعده گشایش‌های اقتصادی آغاز کردند.

مزایای اعمال مراقبت‌های الکترونیکی برای محکومین دارای شرایط/ افزایش چشمگیر استفاده از پابند الکترونیکی

 مزایای اعمال مراقبت‌های الکترونیکی برای محکومین دارای شرایط/ افزایش چشمگیر استفاده از پابند الکترونیکی
2021-06-02T09:02:27+04:30
یکی از اقدامات ویژه قوه قضاییه و سازمان زندان‌ها در دوره تحول، افزایش استفاده از سامانه‌های نظارت و مراقبت الکترونیکی است. پابند الکترونیکی یکی از این سامان...

زخم بیماران پروانه‌ای عمیق‌تر می‌شود

 زخم بیماران پروانه‌ای عمیق‌تر می‌شود
2021-06-02T09:02:27+04:30
هر روز و هر ساعتی که می‌گذرد و پانسمان به بیماران پروانه‌ای نمی‌رسد، زخم‌های آنها عمیق‌تر می‌شود و بیشتر درد خواهند کشید. وزارت بهداشت هم این را می‌داند اما...

بخاطر درس نخواندن فرزندان "حرص" نخورید/راه چاره چیست؟

 بخاطر درس نخواندن فرزندان "حرص" نخورید/راه چاره چیست؟
2021-06-01T10:15:49+04:30
عضو تیم تخصصی کودک و نوجوان انجمن ازدواج و خانواده کشور با بیان اینکه در شرایط فعلی نوجوانان انگیزه درس خواندن کمی دارند و در مقابل والدین بجای آنها نسبت به...

سه سامانه پدافندی برتر جمهوری اسلامی ایران را بیشتر بشناسیم

 سه سامانه پدافندی برتر جمهوری اسلامی ایران را بیشتر بشناسیم
2021-06-01T10:15:48+04:30
نیرو‌های مسلح جمهوری اسلامی ایران از پیشتازان حوزه طراحی و ساخت سامانه‌های پیشرفته پدافندی هستند.

سفر ممنوع شد؛ اجاره ویلا بالا رفت!

 سفر ممنوع شد؛ اجاره ویلا بالا رفت!
2021-06-01T09:35:40+04:30
با وجود اعلام ممنوعیت سفر در تعطیلات نیمه خردادماه، قیمت اجاره یک شب ویلا و خانه شخصی به اوج رسیده است.

آغاز مخالفت سفارشی با مالیات بر عایدی/ نگرانی بی مورد انبوه سازان

 آغاز مخالفت سفارشی با مالیات بر عایدی/ نگرانی بی مورد انبوه سازان
2021-06-01T09:35:40+04:30
در حالی که بسیاری از کارشناسان، مالیات بر عایدی سرمایه را عامل کوتاهی دست سفته بازان از بازار مسکن می دانند، اما مشخص نیست آغاز مخالفت های سازمان دهی شده با...

همتی به همه وعده‌هایش در بانک مرکزی عمل کرد؛ اما برعکس

 همتی به همه وعده‌هایش در بانک مرکزی عمل کرد؛ اما برعکس
2021-06-01T09:35:40+04:30
نرخ تورم در دوره همتی، رکوردهای دهه‌های اخیر را شکسته است؛ طبق آخرین آمار در فروردین امسال نرخ تورم سالانه به ۳۸.۹ درصد رسیده در حالی که در تیرماه ۱۳۹۷ و قب...

۱۷ میلیون آمریکایی سال گذشته سلاح خریده‌اند

 ۱۷ میلیون آمریکایی سال گذشته سلاح خریده‌اند
2021-06-01T09:08:59+04:30
بر اساس گزارش دو مرکز تحقیقاتی، سال گذشته ۱۷ میلیون آمریکایی سلاح خریده‌اند که یک پنجم آنها برای نخستین بار بود که سلاح می‌خرند.

دیگر برای نابودی اسرائیل به جنگ بزرگ احتیاجی نیست/ برای اولین‌بار به مناطق امن صهیونیست‌ها حمله موشکی شد/ پاسخ ابهام‌آمیز سید حسن نصرالله به فرستاده اسرائیلی‌ها

 دیگر برای نابودی اسرائیل به جنگ بزرگ احتیاجی نیست/ برای اولین‌بار به مناطق امن صهیونیست‌ها حمله موشکی شد/ پاسخ ابهام‌آمیز سید حسن نصرالله به فرستاده اسرائیلی‌ها
2021-05-30T14:28:58+04:30
کارشناسان معتقدند با اتمام جنگ و پذیرش شروط آتش بس از سوی اسرائیل، شمارش معکوس سقوط و فروپاشی حکومت غیر مشروع رژیم صهیونیستی آغاز شده است و برای از بین بردن...

اخلال در بازار خودرو با احتکار هزاران میلیاردی

 اخلال در بازار خودرو با احتکار هزاران میلیاردی
2021-05-30T14:28:57+04:30
خودروسازان در سال گذشته حدود ۷۲۳ هزار دستگاه خودرو تولید کرده‌اند که از این تعداد، به گفته وزیر صمت ٤٥� هزار خودروی در انبار‌ها احتکار شده که گارانتی‌شان به...

اجاره نشین ها دست به گریبان کرونا!/ سقف اجاره مسکن اجرایی شد؟

 اجاره نشین ها دست به گریبان کرونا!/ سقف اجاره مسکن اجرایی شد؟
2021-05-30T11:08:58+04:30
یک سالی می شود که ورود کرونا اولین ضربه اش را به مستاجران تجاری و مسکونی زده است.

فروش ۹هزار میلیاردی محصولات نانویی/ صادرات ۲۰میلیون دلاری تا ۱۴۰۴

 فروش ۹هزار میلیاردی محصولات نانویی/ صادرات ۲۰میلیون دلاری تا ۱۴۰۴
2021-05-30T10:55:38+04:30
مدیرگروه صنعت ستاد توسعه فناوری‌ نانو از رشد ۱۵ شرکت نانوی بین المللی با صادرات ۲۰ میلیون دلاری تا ۱۴۰۴ خبر داد و گفت: پیش بینی می کنیم ۹ هزار میلیارد تومان...

«شکنجه آمارها» کلید دولت راستگویان برای بهبود نمایشی وضعیت اقتصادی

 «شکنجه آمارها» کلید دولت راستگویان برای بهبود نمایشی وضعیت اقتصادی
2021-05-30T10:55:38+04:30
دولت روحانی تلاش کرده است که از همه ظرفیت های «شکنجه آمارها» برای ارائه تصویر مطلوب از اقتصاد ایران در دوره مسئولیت خود و ارائه تصویری سیاه از دول...

اینفوگرافیک | ۹ کارت زرد مجلس به دولت روحانی فقط در یکسال

 اینفوگرافیک | ۹ کارت زرد مجلس به دولت روحانی فقط در یکسال
2021-05-30T10:42:18+04:30
دولت روحانی طی یکسال گذشته از نمایندگان مجلس ۹ کارت زرد دریافت کرده است که سهم وزارت علوم تحقیقات و فناوری به تنهایی سه کارت زرد، وزارت خانه های صمت و نفت ه...

از یارانه ۴۵۰ هزار تومانی تا سهمیه بندی تمام حامل های انرژی!

 از یارانه ۴۵۰ هزار تومانی تا سهمیه بندی تمام حامل های انرژی!
2021-05-29T09:41:18+04:30
نامزد‌های انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۰، اظهار نظر‌هایی در زمینه اقتصاد داشته اند که به همراه واکنش مردم به این نظرات، در این گزارش بررسی شده است.

اجاره‌بها را زیاد نکنیم، انصاف را زیاد کنیم

 اجاره‌بها را زیاد نکنیم، انصاف را زیاد کنیم
2021-05-29T09:01:17+04:30
براساس مصوبه ستاد ملی کرونا، خواستن عذر مستأجر به دلیل نداشتن پول بیشتر ممنوع است، همچنین افزایش اجاره فقط تا سقف تعیین شده مجاز است.

اینفوگرافیک | دولت روحانی رکورد افزایش نقدینگی راهم شکست

 اینفوگرافیک | دولت روحانی رکورد افزایش نقدینگی راهم شکست
2021-05-26T15:28:09+04:30
بر اساس تازه ترین امار رسمی بانک مرکزی ، نرخ رشد نقدیگی در سال ۹۹ به ۴۰.۶ درصد رسید که بالاترین نرخ رشد نقدینگی طی ۴۳ سال اخیر است.

چرا خصوصی‌سازی استقلال و پرسپولیس کلید نمی‌خورد؟

 چرا خصوصی‌سازی استقلال و پرسپولیس کلید نمی‌خورد؟
2021-05-26T11:54:39+04:30
حدود چهار ماه از آخرین وعده‌ مسئولان در رابطه با اعلام زمان تصمیم‌گیری هیئت پذیرش فرابورس به منظور خصوصی‌سازی دو باشگاه استقلال و پرسپولیس می‌گذرد اما کماکا...
X فیلم جدید کلیپ جدید دانلود فیلم و سریال تبلیغات شما (پیام به تلگرام)