میرنیوز

دشمن به ازای هر تانک ایرانی ۱۰ تانک وارد زمین کربلای ۴ کرده بود

 دشمن به ازای هر تانک ایرانی ۱۰ تانک وارد زمین کربلای ۴ کرده بود 2020-12-26T13:16:38+03:30

به گزارش گروه رسانه های خبرگزاری تسنیم به نقل از جوان، هنوز پس از گذشت سال‌ها از انجام عملیات کربلای 4، حرف و حدیث‌های زیادی پیرامون این عملیات وجود دارد. انجام عملیات‌های بزرگ در سال 1365، نشان از عزم جدی فرماندهان، جهت مشخص شدن تکلیف جنگ داشت. کربلای 4 به اهداف تعیین شده‌اش نرسید تا با فاصله کوتاهی کربلای 5 از راه برسد و دشمن را غافلگیر کند. با «نورالله کریمی» از نیرو‌های توپخانه در عملیات کربلای 4 گفت‌وگویی انجام دادیم که در ادامه می‌خوانید.

فضای جبهه‌ها و روحیه رزمندگان برای انجام عملیات کربلای 4 چگونه بود؟

من در دوران دفاع مقدس در واحد توپخانه بودم و همیشه روحیه رزمندگان را بالا و عالی می‌دیدم. رزمندگان جنگ را یک تکلیف و وظیفه می‌دانستند. ممکن بود گاهی جزئیات یک منطقه عملیاتی را نمی‌دانستند و بلد نبودند آن منطقه در کجای جغرافیایی ایران قرار دارد ولی به عشق نظام، ولایت و کشور گوش به فرمان فرمانده‌شان بودند و هر دستوری که صادر می‌شد را با دل و جان گوش می‌کردند. در هیچ‌جایی از دفاع مقدس ندیدم تزلزلی در روحیه رزمندگان ایجاد شود. رزمندگان داوطلبانه به جبهه می‌آمدند و هیچ‌کس با زور و اجبار به جبهه نمی‌آمد. شخص داوطلب هم کسی است که سختی‌ها و مشکلات و گرفتاری‌ها را با تمام وجود به جان خریده و برایش مهم است که ثمره تمام زحماتش روی روند پیروزی رزمندگان اثرگذار باشد. رزمندگان می‌خواستند حضورشان باعث پیروزی و نصرت باشد و در این پیروزی‌ها و پیشبرد عملیات‌ها سهیم باشند. وقتی خدای نکرده پیروزی به دست نیاید ممکن است روی روحیه رزمندگان تأثیر بگذارد ولی آن‌ها بلافاصله دوباره خودشان را پیدا می‌کردند. شهادت دوستان و همرزمان‌شان نیز روی روحیه رزمندگان تأثیر می‌گذاشت و نمی‌توان این موضوع را انکار کرد ولی این‌گونه نبود که آن‌ها ناامید شوند و همه تقصیر‌ها را گردن دیگران بیندازند.

شما و دیگر رزمندگان در آن مقطع آماده انجام یک عملیات سنگین بودید؟

عبور از رودخانه کار بسیار پیچیده‌ای است و ارتش‌های دنیا از انجام چنین کاری پرهیز می‌کنند. چون مؤلفه‌های زیادی برای انجام لازم است و اگر آن مؤلفه‌ها در اختیارتان نباشد احتمال موفقیت پایین می‌آید. عبور از رودخانه کار بسیار مشکلی است و دشمن آن سمت ساحل آماده مقابله است و نیرو‌ها هم در آب نمی‌توانند به خوبی مبارزه کنند. باید پایتان روی خاک باشد تا بتوانید با دشمن بجنگید و به همین خاطر همواره اضطرابی همراه نیرو‌های غواص وجود دارد. تازه آتش توپخانه هم آن‌قدر باید زیاد باشد که هیچ جنبنده‌ای از دشمن در ساحل نتواند حرکتی داشته باشد.

بعد از عبور از رودخانه، تازه سرپل شروع می‌شود و این یعنی تازه شما از یک مانع عبور کردید و یک مانع بزرگ‌تر روبه‌رویتان قرار دارد و پشت‌تان نیز آب است. چون پشت غواص‌ها آب قرار دارد، ممکن است پشتیبانی به موقع نرسد و به همین خاطر عملیات عبور از رودخانه بسیار به امکانات و برنامه‌ریزی دقیق نیاز دارد. در عملیات اگر از رودخانه عبور نکنید یعنی کار تمام است. باید بروید و از ساحل دور شوید و اگر در ساحل دشمن بمانید کار تمام است و محاصره و گرفتار می‌شوید. غواص‌ها باید در شب تاریک از آب متلاطم عبور می‌کردند. غواص‌ها تنها با یک کلاشینکف باید عبور می‌کردند و پس از عبور باید با دشمنی که در سنگر ایستاده و کاملاً منتظر ورود است و دستش روی ماشه تیربار قرار دارد مبارزه کند. غواص‌ها وقتی به ساحل دشمن رسیدند تازه با اصل سختی‌ها مواجه شدند. در چنین شرایطی یک غواص می‌داند برگشتنش خیلی سخت است و امیدش به موفقیت خیلی پایین می‌آید. باید خط‌های بعدی و جناحین به او ملحق شوند و بعد از آن توپخانه کارش را شروع کند تا احتمال موفقیت بالا بیاید. نیرو‌های خط‌شکن همیشه آسیب‌پذیرتر از بقیه بودند.

البته غواص‌ها یک سال قبل از کربلای 4 در عملیات والفجر 8 از رودخانه عبور کرده بودند.

در آن عملیات دشمن غافلگیر شد و غواص‌ها با مهارت زیادی توانستند از رودخانه عبور کنند. ما در دفاع مقدس غواص‌های شجاع و ماهری در اختیار داشتیم. غواص‌ها در کربلای 4 نگران عبور از رودخانه نبودند و می‌دانستند که می‌توانند عبور کنند و پل بزنند و می‌دانستند در شرایط عادی و طبیعی این عملیات را با موفقیت انجام خواهند داد، اما دشمن در کربلای 4 کاملاً آماده بود و از قبل سنگر‌های تیرباری گذاشته بود که برای انهدامش فقط باید نارنجک داخلش می‌انداختند. آن‌قدر باید به این سنگر‌ها نزدیک می‌شدند تا بتوانند نارنجک داخلش بیندازند. چون این سنگر‌ها آن‌قدر سفت و محکم و با ارتفاع کم بود که آرپی‌جی به آن نمی‌خورد. بعد باید آرپی‌جی‌زن بلند می‌شد تا به این سنگر‌ها شلیک می‌کرد و به محض بلند شدن گلوله می‌خورد. منهدم کردن این سنگر‌ها کار غواص‌ها نبود. یا باید گلوله‌باران می‌شد یا گلوله توپ خیلی سنگین به این هدف‌ها می‌خورد تا سنگر را نابود کند. یا نیرویی از جناحین می‌رفت تا این سنگر‌ها را منهدم کند و واقعاً کار بسیار سختی بود.

شب عملیات متوجه آمادگی دشمن شدید؟

بله، بخشی به دلایلی طبیعی بود. ما در شهری بودیم که جمعیت کمی داشت و طبیعی بود دشمن متوجه تحرکات‌مان شود. بخشی از عوامل خرابکار و جاسوس و وطن‌فروش نیز در منطقه بودند. این‌ها به دشمن اطلاعات می‌دادند. همیشه چنین گروه‌ها و آدم‌هایی در جبهه داشتیم که اطلاعات را به دشمن می‌دادند. بهترین فرصت و بهترین اطلاعات را به دشمن می‌دادند تا رزمندگان موفق نشوند. محدوده جبهه ما برای تسخیر بصره طول و عرض زیادی نداشت و دشمن در این منطقه همیشه آماده بود. از نزدیک فاو تا بالای هورالعظیم و هورالهویزه را نیرو چیده بود. دشمن اطلاعات را داشت و شاید فقط روی زمانش شک و تردید داشت. البته ما جای دیگری عملیات فریب را انجام دادیم ولی دشمن در منطقه اصلی عملیات آماده و محکم ایستاده بود.

اگر دشمن آماده نبود می‌توانستیم به اهداف علمیات برسیم؟

بله، می‌توانستیم دو موفقیت به دست بیاوریم. یکی اینکه پشت بصره قرار می‌گرفتیم و تقریباً جلویمان آب و رودخانه نبود و می‌توانستیم از همه جا عبور کنیم. از آن طرف پشت فاو، بصره می‌شد و نیرو‌های دشمن یا باید عقب می‌آمدند یا همان‌جا محاصره می‌شدند. این عملیات امتیازات بزرگی داشت ولی دشمن آماده بود و فقط روی زمان حمله شک داشت. شاید منطقه دقیق را نمی‌دانست ولی در جریان اتفاقات منطقه عمومی بود. رزمندگان در نهر‌ها و نخل‌های خیلی بلند نمی‌توانستند به راحتی عبور کنند و دشمن می‌توانست در مسیرشان کمین بگذارد.

توپخانه ما در کربلای 4 وارد عمل شد؟

در هر عملیاتی توپخانه وظیفه دارد قبل یا حین عملیات آتش طرح‌ریزی شده را روی سر دشمن بریزد. البته وقتی نیرو‌ها درگیر شوند و خیلی از موقعیت مکانی نیرو‌ها خبر نداشته باشید و زمان هم خیلی محدود باشد اثر آتش روی نیرو‌های پیاده دشمن کم می‌شود. ما فاصله زیادی با نیرو‌های خط‌شکن نداشتیم. زمانی زرهی به صورت جدی وارد کار می‌شود که نیرو‌ها پل بزنند یا نفربر‌ها از آب عبور کنند. زمانی که نه پلی زده شده و نه نفربر از آب عبور کرده آن موقع هنوز زرهی به صورت جدی وارد صحنه نمی‌شود. به هر حال هنوز زرهی وارد صحنه نبرد تانک با تانک نشده است. اگر هم می‌شد یک به 15 یا یک به 20 باید با تانک‌های دشمن می‌جنگید. در مقابل یک تانک ما بیش از 10 تانک دشمن قرار داشت و واقعاً کارمان سخت بود. آنجا باید همه وجود زرهی در خط مقدم مقابل تانک‌های دشمن قرار می‌گرفت. اگر عملیات به خوبی پیش می‌رفت به سرعت، امکانات زرهی و پشتیبانی قوی نیاز بود. عملیات بزرگی بود که پشتیبانی و نیروی قوی و زیاد برای ادامه می‌خواست.

این موارد را در کربلای 5 داشتیم؟

کربلای 5 در مقایسه با کربلای 4 چند امتیاز ویژه داشت. در این عملیات اصل غافلگیری را به خوبی رعایت کردیم و دشمن اصلا تصور نمی‌کرد با یک فاصله کوتاه از عملیات کربلای 4 در همان منطقه دست به انجام عملیات بزنیم. فرماندهان ارتش بعث با خودشان می‌گفتند ایران تا چند ماه دیگر در این منطقه وارد صحنه نبرد نمی‌شود. دیگر اینکه نیرو‌ها در منطقه حضور داشتند و همین موضوع کار انتقال و جابه‌جایی را راحت‌تر می‌کرد. همچنین در آن منطقه تمرین و کار کرده بودند و با منطقه عملیاتی آشنایی داشتند. کربلای 5 هم عملیات سنگینی بود. باید یک گردان به سنگر‌های نونی شکل می‌زد و جنگیدن در این عملیات بسیار سخت بود. همه توان‌مان را در کربلای 5 وارد کردیم تا بتوانیم پیشروی کنیم. همچنین از دشمن اطلاعات داشتیم و این مزیت دیگر این عملیات بود. کربلای 5 یک عملیات حیثیتی بود و باید در این عملیات موفق می‌شدیم. اگر در کربلای 5 هم به مشکل برمی‌خوردیم دیگر در ادامه جنگ موضوع قطعنامه 598 پیش نمی‌آمد.

از شهدای توپخانه نام چه کسانی در خاطرتان مانده است؟

دوستان خیلی زیادی داشتیم که به شهادت رسیدند. شهید شفیع‌زاده فرمانده توپخانه نیروی زمینی بود. حبیب کریمی فرمانده گروه 63 خاتم‌الانبیا در کربلای 5 شهید شد. فرمانده گردان‌های زیادی نیز شهید شدند. شهید شفیع‌زاده بچه تبریز و شهید کریمی بچه آبادان بود. با این دو شهید کار کردم، بسیار به آن‌ها نزدیک بودم و می‌شناختم‌شان. من خدمت شهید شفیع‌زاده در مرکز هماهنگی پشتیبانی آتش بودم. شهید شفیع‌زاده در کربلای 5 مجروح شد. در کربلای 5 و والفجر 8 خیلی مؤثر بودند و قوی عمل کردند. توپخانه توانست بخشی از نیروی دشمن را از بین ببرد. نیروی اثرگذار و مهمی در جبهه بود. بچه‌های توپخانه خیلی مظلوم هستند. الان خاطرات خط مقدم را بیشتر روایت می‌کنند و از توپخانه مهندسی شنود و مخابرات کمتر گفته می‌شود. فرهنگ بسیجی بودن، حضور در خط مقدم را می‌طلبد و خیلی در توپخانه کار نمی‌کند. چون می‌گویند توپخانه عقب است و کمتر آسیب می‌بیند. به ما می‌گفتند شما می‌ترسید و عقب ایستاده‌اید و تیراندازی می‌کنید. کمتر درباره توپخانه، رشادت‌هایی که به خرج داده و خدمت‌هایی که به رزمندگان کرده صحبت به میان آمده است. من انتهای سال 1365 فرمانده گروه 64 الحدید بودم. واقعاً با یک نامه گروه را در خوزستان تشکیل دادیم. توانستیم گروه توپخانه قوی خوزستانی که به دوستان می‌گفتیم برای دشمن حیاتی است و باید ابزار مقابله با دشمن باشد را تشکیل دادیم که خیلی مؤثر بود. واقعیت این است که ازخودگذشتگی‌ها و ابتکارات در توپخانه وجود داشت که بسیار مهم بود. توپخانه با کمترین امکانات و مهمات بیشترین تأثیرگذاری را داشت. دیده‌بان‌ها با چشم هوشیارشان اثر عمیقی در جنگ داشتند. دیده‌بان‌های شجاعی که بسیاری‌شان شهید شدند.

در پایان کمی از منش و اخلاق شهید شفیع‌زاده بگویید.

شهید شفیع‌زاده مردی از اهالی باایمان و شجاع تبریز بود. ایشان و محمد آقایی و بنده و دوستان دیگر اول از ادوات شروع کردیم. ایشان اوایل دیده‌بانی می‌کرد. با شهید باکری به آبادان آمده بود و کار خمپاره و دیده‌بانی می‌کرد. این آدم همراه حسن طهرانی‌مقدم بود. شهید طهرانی‌مقدم فرمانده مبتکر، شجاع و دوراندیشی بود که با فکر بسیار هوشمندانه عمل می‌کرد. شهید شفیع‌زاده ابتدا معاون طهرانی‌مقدم بود و بعد ادامه‌دهنده راه ایشان شد. خیلی متواضع و خاکی و با این حال بسیار مدیر و توانمند بود. بدون ادعا کار می‌کرد و دنبال چهره شدن، دستور دادن و خودنمایی نبود. با ارتشی‌ها بسیار رفیق و محبوب جبهه‌ها بود. در آخر نیز گلوله توپخانه دشمن روی ماشینش خورد و شهید شد.

اخبار گروه سایر رسانه‌ها صرفا بازنشر اخبار سایت‌ها و خبرگزاری‌هاست و خبرگزاری تسنیم هیچ مسئولیتی در قبال آن ندارد.

انتهای پیام/

بازگشت به صفحه رسانه‌‌ها

منبع : خبرگزاری تسنیم


کلمات کلیدی :
اشتراک گذاری :

آخرین اخبار رسانه

از ادعای پیروزی صهیونیست‌ها تا گرفتار شدن در غزه

 از ادعای پیروزی صهیونیست‌ها تا گرفتار شدن در غزه
2024-04-14T11:46:51+03:30
صهیونیست ها تا چندی قبل از پیروزی قریب الوقوع و برگزاری جشن در نوار غزه خبر می دانند اما حالا پرده ها کنار رفته و مشخص شده رزمندگان مقاومت بخش های زیادی از ...

صفحه نخست روزنامه‌های شنبه ۲۵ فروردین ماه

 صفحه نخست روزنامه‌های شنبه ۲۵ فروردین ماه
2024-04-14T11:46:50+03:30
تصاویر منتخب صفحات نخست روزنامه‌های شنبه ۲۵ فروردین ماه منتشر می‌شود.

چشمان بسته مالیات بر لوکس‌نشینان

 چشمان بسته مالیات بر لوکس‌نشینان
2024-04-14T11:46:49+03:30
اخیرا مرکز پژوهش‌های مجلس گزارشی منتشرکرده که نشان می‌دهد درآمد دولت از محل اخذ مالیات از خانه‌های خالی و خانه‌های لوکس در سال ۱۴۰۲رقمی کمتر از۴۶ میلیارد تو...

۵۲ شهیدی که صیاد را به کردستان کشاندند

 ۵۲ شهیدی که صیاد را به کردستان کشاندند
2024-04-14T11:46:48+03:30
۱۶ مهر ۱۳۵۸ در حالی که تنها هفت ماه از پیروزی انقلاب می‌گذشت، یک اتفاق خاص باعث شد تا پای صیاد شیرازی به مناطق عملیاتی کردستان باز شود. در آن روز خبر رسید ک...

لزوم هدایت نقدینگی به تولید

 لزوم هدایت نقدینگی به تولید
2024-04-14T11:46:47+03:30
کارشناسان و فعالان حوزه خو‌درو بر این باورند که تعلل در واردات خودرو، جهش قیمتی را در بازار پدیدار کرده و بار دیگر موجب آشفتگی بازار خودرو شده است.

تولیدکننده  با بی‌مهری داخلی و  فرش قرمز خارجی روبه‌رو است

 تولیدکننده  با بی‌مهری داخلی و  فرش قرمز خارجی روبه‌رو است
2024-04-14T11:46:46+03:30
تأکیدهای صریح رهبر معظم انقلاب مبنی بر تقویت و جهش تولید، تمرکز بر تولید دانش‌بنیان و میدان دادن به مردم و بخش خصوصی واقعی نشان از این واقعیت دارد که تولید،...

نیش «وام با اقساط» به درمان دندان!

 نیش «وام با اقساط» به درمان دندان!
2024-04-14T11:46:46+03:30
۹۰ درصد از خدمات دندانپزشکی در بخش خصوصی ارائه می‌شود و هزینه‌های سرسام‌آور آن موجب می‌شود حتی طبقات متوسط هم برای انجام این خدمات وام بگیرند.

کلید امیدآفرینی

 کلید امیدآفرینی
2024-04-14T11:46:45+03:30
هشدار رهبر معظم انقلاب در باره وحدت کلمه را باید جدی گرفت. آن هم در شرایطی که بیش از هر زمان دیگری کشور به آن نیازمند است. دشمن صهیونیستی به خود اجازه داده ...

لیلاز: در مقایسه با سه سال قبل اقتصاد ایران رو به بهبود است

 لیلاز: در مقایسه با سه سال قبل اقتصاد ایران رو به بهبود است
2024-04-14T11:46:44+03:30
عضو شورای مرکزی کارگزاران می‌گوید: شرایط اقتصادی ایران را بهتر از چیزی که در رسانه‌های منتقد دولت مطرح می‌کنند، می‌بینم. هیچ حوزه‌ای در اقتصاد ایران وج...

هیات علمی یا کارخانه چاپ مقاله!

 هیات علمی یا کارخانه چاپ مقاله!
2024-04-14T11:46:43+03:30
در سالهای اخیر شاخصی بنام H-index جهت ارزشیابی عملکرد اساتید دانشگاه‌ها مورد توجه مسئولین وزارت علوم و بهداشت قرار گرفته که باعث ایجاد فضای رقابتی بین اساتی...

تعیین نامزد انتخاباتی در محافل خصوصی اصلاح‌طلب

 تعیین نامزد انتخاباتی در محافل خصوصی اصلاح‌طلب
2024-04-14T11:46:42+03:30
در محافل خصوصی اصلاح طلبان گفته می شود خوب است، محسن هاشمی یا اسحاق جهانگیری کاندیدا جریان اصلاح طلب باشند اما هنوز تصمیم قطعی یا رسمی اتخاذ نشده است!

همصدایی تحلیلگران از شکست‌های رژیم صهیونیستی در جنگ غزه!

 همصدایی تحلیلگران از شکست‌های رژیم صهیونیستی در جنگ غزه!
2024-04-14T11:46:42+03:30
عقب‌نشینی ارتش، شلیک موشک از غزه و کوچ مردم، نشان می‌دهد که صحبت‌های مسئولان از دستاوردهای نظامی و سیاسی خلاف چیزی است که شهروندان (اشغالگران) اسرائیلی می‌ب...

اذعان خبرنگار ارشد بی‌بی‌سی به پیچیدگی حمله ایران به اسراییل

 اذعان خبرنگار ارشد بی‌بی‌سی به پیچیدگی حمله ایران به اسراییل
2024-04-14T11:46:41+03:30
خبرنگار بی‌بی‌سی به پیچیدگی حمله امشب ایران به رژیم صهیونیستی اذعان کرد و گفت: گنبد آهنین توانایی این نبرد را ندارد!

توطئه تحریک هیجانی در مسیر قطبیدگی

 توطئه تحریک هیجانی در مسیر قطبیدگی
2024-04-14T11:46:41+03:30
در هر عرصه‌ای از سیاست گرفته تا رسانه، کنشگرانی حاضرند که سهمی از قدرت اجرایی و توجه عمومی دارند. کنشگران هر عرصه معمولا در مسائل مختلف به اظهار نظر پرداخته...

ماجرای اخراج شهید مهدی زین الدین از مدرسه

 ماجرای اخراج شهید مهدی زین الدین از مدرسه
2024-04-14T11:46:40+03:30
وقتی حزب رستاخیز شکل گرفت، رژیم افراد مختلف اعم از کاسب، دانش آموز و دانشجو، کارمند و کارگر را به زور به عضویت این حزب در می آورد. آن زمان مهدی دانش آموز بود.

دست مردم را باز بگذارید تا گره مسکن را بگشایند

 دست مردم را باز بگذارید تا گره مسکن را بگشایند
2024-04-14T11:46:40+03:30
مهم‌ترین اقدام دولت در جهت مشارکت مردم در راستای جهش تولید مسکن، تمرکز بر تأمین زمین و الزام شبکه بانکی جهت ارائه تسهیلات ساخت مسکن است تا مردم را برای مشار...

استقلال بدون مشتری روی دست دولت!

 استقلال بدون مشتری روی دست دولت!
2024-04-14T11:46:39+03:30
۱۰ روز تا پایان زمان تعیین شده از سوی ای‌اف‌سی برای تعیین تکلیف مالکیت و موضوعات مالیاتی دو تیم استقلال و پرسپولیس بیشتر باقی نمانده اما هنوز هیچ اقدام عملی...

مردم، الزام انکار‌ناپذیر جهش تولید

 مردم، الزام انکار‌ناپذیر جهش تولید
2024-04-14T11:46:38+03:30
پس از گذشت یک دهه از ابلاغ سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی، مقام معظم رهبری اشارات دقیقی به ظرفیت‌های مردمی داشتند که کمتر مورد توجه مسؤولان قرار گرفته و در نه...

تحویل خودرو بعد از تحویل سال

 تحویل خودرو بعد از تحویل سال
2024-02-21T11:07:41+03:30
با گذشت یک سال از زمان ثبت نام متقاضیان خرید خودرو در قالب سامانه یکپارچه، خودروسازان به مشتریان اعلام می‌کنند که به جای خودروی ثبت‌نامی، خودروی دیگری تحویل...

تقریظ رهبری کتابم را نجات داد

 تقریظ رهبری کتابم را نجات داد
2024-02-21T11:07:40+03:30
گلعلی بابایی به‌عنوان یکی از پرکارترین و موثرترین چهره‌های ادبیات پایداری و مقاومت شناخته می‌شود. او و رفیق ــ همکارش حسین بهزاد،پدیدآورندگان مجموعه ۱۰جلدی ...

بابک زنجانی و درس‌های ۱۰ گانه تحریم

 بابک زنجانی و درس‌های ۱۰ گانه تحریم
2024-02-21T11:07:40+03:30
یکی از بزرگ‌ترین پرونده‌های مفاسد اقتصادی در ایران به روزهای پایانی خود رسیده و طبق اطلاعیه قوه قضائیه محموله‌ای معادل بدهی‌های ارزی بابک زنجانی در چند مرحل...

روزگار پررونق خـــــرافه!

 روزگار پررونق خـــــرافه!
2024-02-20T15:54:51+03:30
آخرین آمار وزارت بهداشت مربوط به سال ۹۳ است که نشان می‌دهد، حدود ۱۰ درصد از جمعیت کشور یعنی هشت میلیون نفر، دست‌کم سالانه یک‌بار سراغ خرافاتی مثل فالگیری و ...

جراحم و دلم جای دیگر است!

 جراحم و دلم جای دیگر است!
2024-02-20T15:54:51+03:30
برخی چشم‌پزشکان، متقاضیان را به‌صورت گروهی به اتاق عمل می‌برند و آنها را به‌دست تکنیسین‌هایی که اطلاعات و تجربه کافی در زمینه عمل جراحی ندارند، می‌سپارند که...

قاضی جوان: متهم را به اجاره‌خانه برای نیازمندان محکوم کردم

 قاضی جوان: متهم را به اجاره‌خانه برای نیازمندان محکوم کردم
2024-02-20T15:54:50+03:30
میثم حسین‌پور، قاضی جوانی که به دلیل صدور احکام نوآورانه جایگزین حبس شناخته شده است معتقد است در پرونده‌هایی که جرائم کم‌اهمیت صورت گرفته، می‌توان به جای حب...

سلبریتی‌زدگی آگهی‌های‌تلویزیونی

 سلبریتی‌زدگی آگهی‌های‌تلویزیونی
2024-02-20T15:54:49+03:30
دنیای تبلیغات یعنی دنیای فروش و طبیعتا تولیدکننده برای نمایش بهتر و فروش محصولاتش از هر روشی استفاده می‌کند. یکی از این روش‌های نمایش محصولات و تبلیغات استف...

وکلای سریال‌های نمایش خانگی مجرم‌اند!

 وکلای سریال‌های نمایش خانگی مجرم‌اند!
2024-02-20T15:54:47+03:30
در جامعه‌ای که شأن وکیل از سوی برنامه‌سازان که مخاطب آن‌ها عموم مردم یک جامعه هستند، رعایت نشود، باعث می‌شود افکار عمومی و اذهان جامعه، نسبت به «نهاد و...

۴۰ هزار نفر هم کارمند دولت، هم فعال بخش خصوصی

 ۴۰ هزار نفر هم کارمند دولت، هم فعال بخش خصوصی
2024-02-20T15:54:47+03:30
براساس داده‌های استخراج‌شده از سامانه اتاق اصناف، نزدیک به ۴۰ هزار نفر از کارمندان دولتی صاحب پروانه کسب‌وکار فعال هستند. مشاوره املاک، خرده‌فروشی خواروبار،...

نماهنگ | انتخابات؛ راه درست

 نماهنگ | انتخابات؛ راه درست
2024-02-20T15:54:46+03:30
بیانات اخیر رهبر انقلاب درباره انتخابات ۱۴۰۲ از توصیه به همه مردم برای مشارکت تا برطرف شدن مشکلات با انتخابات را در ویدئوی پیش‌رو مشاهده کنید.

سیاه‌نمایی، بازی در پازل دشمن

 سیاه‌نمایی، بازی در پازل دشمن
2024-02-20T12:21:22+03:30
سیاه‌نمایی، بزرگ‌نمایی مشکلات، تخریب دستاوردهای انقلاب اسلامی و موفقیت‌های دولت‌ها، توطئه‌های تفرقه‌افکنانه، تبعیضات قومی و منطقه‌ای، افتادن در جنگ قدرت، تخ...

انتخابات و عزت بین‌المللی

 انتخابات و عزت بین‌المللی
2024-02-20T12:21:22+03:30
مشارکت حداکثری مردم در انتخابات موجب همبستگی ملی، قدرت و استحکام ایران به‌خصوص در عرصه سیاست خارجی شده و اتکای نظام به آرا و حمایت مردم با حضور در انتخابات،...
X فیلم جدید فیلم جدید دانلود فیلم و سریال تبلیغات شما (پیام به تلگرام)