میرنیوز

کبیسۀ کرونایی نصف جهان

کبیسۀ کرونایی نصف جهان 2021-03-18T10:43:24+03:30

امروز درحالی آخرین روزهای سال ۹۹ به سرعت برق و باد در حال گذر است که در این سال فراز و فرودهای بسیاری را به چشم دیدیم و تجربیات تلخ و شیرین بسیاری به دست آوردیم و حالا پرونده سال کبیسه ۹۹، با دنیایی از بیم و امید درحال بسته شدن است.

سال ۹۹ در اصفهان همانند همه شهرهای کشور با همه گیری کرونا آغاز شد؛ همه گیری که همه بخش های اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی و ورزشی اصفهان را تحت شعاع قرار داد.

تا پیش از شروع سال نو، نخستین موج کرونا در اسفندماه در اصفهان آغاز شده بود و صحبت هایی مبنی بر لزوم قرنطینه شهرها و منع رفت و آمد در ایام نوروز مطرح می شد، اما سال جدید بدون قرنطینه و تنها با توصیه و تاکید بر رعایت پروتکل های بهداشتی آغاز شد.

در روزهای نخست سال جدید و پس از تجربه غافلگیر کننده اسفندماه و شلوغی یک باره بیمارستان ها و اعلام آمار روزانه مرگ و میرها، جامعه دچار ترس از ویروس ناشناخته ای شد که وحشیانه در حال تاخت و تاز بود. در آن روزها بیشترین دغدغه مردم خرید ماسک و مواد ضدعفونی کننده و الکل بود که البته به خاطر افزایش ناگهانی تقاضا، به سختی در دسترس بود.

غربالگری کرونا در ورودی های شهر، ضدعفونی خودروها، خیابان ها و معابر شهر، پارک ها و مکان های عمومی همچون خودپردازها از یک سو و اطلاع رسانی برای آگاه سازی مردم از کرونا و علائم و عوارض آن از سوی دیگر بی وقفه در جریان بود. درحالی که دنیا هنوز در سرگردانی مقابله با این ویروس ناشناخته به سر می برد، همچون بسیاری از پدیده های نوظهور دیگر، بازار شایعات نیز داغ بود و گاهی باعث رقم خوردن حوادث تلخی همچون مسمومیت و تلفات ناشی از مصرف الکل می شد.

تعطیلات نوروز با محدودیت تردد در روزهای ۱۲ و ۱۳ فروردین به پایان رسید، اما محدودیت های کرونایی همچنان ادامه داشت تا اردیبهشت ماه که شرایط اقتصادی و اجتماعی جامعه باعث شد باوجود همه هشدارهایی که داده می شد، رفته رفته بازگشایی و فعالیت بخش های مختلف از سر گرفته شود. اگرچه این بازگشایی ها شامل مدارس و دانشگاه ها نشد، اما شرایط جامعه به مرور به روال قبل برگشت.

کبیسۀ کرونایی نصف جهان

یکه تازی کرونا و موج روی موج

موج اول کرونا در اصفهان حدودا از ۱۵ اسفند تا نیمه فروردین ادامه داشت و در این دوره اوج بیماری را تجربه کردیم، اما از نیمه فروردین ماه، وضعیت نسبتاً باثباتی پیدا کردیم و از اواخر فروردین ماه تعداد بیماران سیر نزولی به خود گرفت، به طوری که تا اواخر اردیبهشت‌ماه، هر هفته تعداد بیماران سرپایی و بستری کاهش پیدا می‌کرد.

ابتدای خرداد باز هم تعداد بیماران سرپایی و بستری در بیمارستان ها کاهش پیدا کرد و به وضعیت باثباتی رسیدیم که از ابتدای همه گیری بی سابقه بود.

 از اواخر خرداد شیوع کرونا در اصفهان به تدریج روند صعودی خود را آغاز کرد و هر روز تعداد بیماران افزایش یافت. موج دوم کرونا در اصفهان از این زمان آغاز شد و تا شهریور ادامه داشت. درحالی که موج دومی که از ابتدای خردادماه شروع شده بود هنوز فروکش نکرده بود، شروع موج بعدی در شهریورماه بار سنگینی به حوزه درمان استان تحمیل کرد و پاییز متفاوتی برای اصفهان رقم زد. وضعیت پاییز امسال را شاید بتوان ادامه موج دوم و یا موج سومی نامید که بلافاصله بعد از موج دوم اتفاق افتاد.

شرایط فوق حادی که اصفهان در پاییز امسال تجربه کرد، با افزایش تعداد بیماران و بستری در بیمارستان ها نگرانی جدی برای کمبود تخت های بیمارستانی در اصفهان به وجود آورد تا جایی که بیمارستان الزهرا(س) به چرخه درمان کرونا پیوست و بیمارستان صحرایی بیمارستان شهید صدوقی اصفهان برپا شد.

۲۷ آبان ماه بود که وزیر بهداشت به اصفهان سفر کرد و با حضور در جلسه استانی ستاد مقابله با کرونا، با اشاره به محدودیت های پیش بینی شده از اول آذرماه، تاکید کرد: شرایط حال حاضر یکی از حیاتی‌ترین مقاطع است که اگر کوتاه بیایید بازی را می بازیم و میزان مرگ های روزانه کووید در کشور ۴ رقمی می شود و این یعنی افتادن به ورطه ای که نمی توانیم از آن بیرون بیایم.

سعید نمکی همچنین با تاکید براینکه غفلت در این مقطع چه از سوی مردم و چه مدیران یعنی پرتاب آخرین تیر ترکش مدیریت بیماری، گفت باید قاطعانه بایستیم و اگر کسی تخلف کرد رحم ‌نکنیم. وزیر بهداشت همچنین با تاکید براینکه در حال رقم زدن یکی از طلایی ترین ایام سرزمین در زمینه تامین نیازهای کشور در داخل هستیم، اعلام کرد: خواهید دید در عرصه تولید واکسن با همت جوانان این کشور چه معرکه ای رقم می زنیم.

یکه تازی کرونا در روزهای پاییز سرانجام باعث تصمیم گیری برای بازگشت دوباره محدودیت ها شد و در آذرماه دو هفته محدودیت های پنجگانه ای در اصفهان اعمال شد که به خروج این شهر از وضعیت قرمز کمک زیادی کرد. اگرچه ورود اصفهان به وضعیت نارنجی با هشدارهای مسئولان بهداشتی و درمانی از شکننده بودن این وضعیت و جلوگیری از تکرار تجربه تلخ ماه های گذشته همراه بود.

زمستان امسال با نگرانی و هشدار از اوج گیری دوباره کرونا در اصفهان همراه بود، اگرچه برخلاف برخی پیش بینی های اپیدمولوژیک، وضعیت اصفهان بحرانی نشد و شیب بیماری صعودی نبود.

سیستم بهداشتی و درمانی اصفهان در زمستان پس از یک سال جدال بی امان با کرونا فرصتی برای استراحت و تغییر آرایش بیمارستان ها پیدا کرد و بیمارستان هایی همچون الزهرا(س) که در ابتدای پاییز به مرکز ریفرال کرونا تبدیل شده بودند، بار دیگر فعالیت عادی خود را از سر گرفتند.

به صدا درآمدن زنگ موج چهارم

وضعیت با ثبات همه گیری در اصفهان دوام چندانی نداشت و شناسایی نخستین موارد ابتلا به کرونای انگلیسی و به صدا در آمدن زنگ خطر موج چهارم کرونا در خوزستان، بار دیگر اصفهان را به حالت آماده باش درآورد. سرانجام پس از گمانه زنی ها و تکذیب ها، نخستین قربانی ویروس جهش یافته کرونا موسوم به کرونای انگلیسی در کاشان و  چند روز بعد ابتلای ۲ بیمار به ویروس کرونای جهش یافته انگلیسی در اصفهان تایید شد.

در حال حاضر وضعیت اصفهان هنوز بحرانی نشده، اما افزایش تجمعات مردم در روزهای پایانی سال و دید و بازدیدهای نوروزی و سفرها، زنگ خطر جدی برای شروع موج چهارم را در اصفهان به صدا درآورده است.

پشت سر گذاشتن موج های قبل کرونا در این یک سال به بهای از دست دادن همشهریان و ابتلای افراد زیادی به این بیماری بوده است. از آن جمله کادر درمان که در این یک سال جانانه در خط مقدم مقابله با کرونا ایستادگی کرد و هزاران نفر از آنها درگیر بیماری شدند، اما حتی برای یک لحظه خدمات رسانی به بیماران متوقف نشد.

داغ ۱۳ شهید مدافع سلامت

هفته اول بهمن ماه سپیدپوشان خط مقدم مقابله با کرونا در اصفهان سیزدهمین شهید مدافع سلامت را تقدیم کردند و درگذشت دکتر محمد گلشن، فوق تخصص ریه بار دیگر جامعه پزشکی اصفهان را داغدار کرد. پیش از او  شهید ارحام مردانی از مدافعان سلامت مرکز آموزشی درمانی الزهرا(س)، شهیده خدیجه صبوحی اولین بهورز و بانوی مدافع سلامت استان، شهید علی برجیس، پرستار مدافع سلامت اصفهان، دکتر حسن ابن شهیدی، متخصص قلب و عروق، دکتر سیدمحمود نوریان متخصص مغز و اعصاب، دکتر سعید حقیقی و دکتر سید محمد موسوی به کاروان شهدای مدافع سلامت در اصفهان پیوستند.

احمد طالبی پرستار بازنشسته ای که به صورت داوطلبانه در بیمارستان های فیض و آیت الله کاشانی به عنوان پرستار خدمت می کرد، دکتر مجید فرهاد از پزشکان دانشگاه علوم پزشکی کاشان، علی اسد سلطانی از کارکنان بیمارستان نطنز، علی منصوری کارمند بیمارستان عیسی بن مریم، حامد مردانی از کارکنان بخش رادیولوژی بیمارستان شهید آیت الله صدوقی و خسرو حکمت‌روش از کارکنان بخش اتاق عمل بیمارستان زهرای مرضیه(س) از دیگر مدافعان سلامت هستند که در این یک سال جان خود را با خدا معامله کرده و در راه خدمت به مردم آسمانی شدند.

کبیسۀ کرونایی نصف جهان

مرهمی به نام واکسیناسیون کرونا

عزادار شدن بسیاری از خانواده هایی که عزیزان خود را به خاطر ابتلا به کرونا در این یک سال از دست دادند، بدون شک غمگین ترین رویداد امسال بود. در این شرایط شاید هیچ خبری به اندازه آغاز واکسیناسیون کرونا در کشور نمی توانست بخشی از آلام جامعه را التیام بخشد.

از شروع همزمان واکسیناسیون در کشور از ۲۱ بهمن ماه، حدود ۷ هزار و ۵۰۰ دوز واکسن کرونا در ۲ مرحله از سوی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی به دانشگاه علوم پزشکی اصفهان تحویل و به تعدادی از کارکنان بخش‌های درمان و بهداشت استان تزریق شد.

۹ هزار دوز واکسن کرونا شامل ۶ هزار و ۵۰۰ دوز "سینوفارم" چینی و ۲ هزار و ۵۰۰ دوز "اسپوتنیک وی" روسی نیز در مرحله سوم به این استان تخصیص یافت.

گروه یک اولویت‌دار برای دریافت واکسن کرونا شامل کادر درمان و بهداشت، سالمندان و جانبازان هستند و افراد دیگر مانند کارکنان اورژانس و غسالخانه‌ها که با کرونا مرتبط هستند نیز در این گروه قرار دارند. کار واکسیناسیون هر یک از این گروه‌ها بر اساس دستور وزارت بهداشت و طبق برنامه‌ریزی و هماهنگی با دستگاه‌های اجرایی در حال انجام است. اگرچه اعلام شد همه کادر درمان اصفهان تا پایان اسفند امسال واکسینه می شوند اما با توجه به سهمیه تخصیص یافته، این موضوع محقق نشد.

کبیسۀ کرونایی نصف جهان

مدارس خالی از هیاهوی دانش آموز

در سال ۹۹ و زیر سایه سنگین همه گیری کرونا، آموزش و پرورش نیز سالی بسیار متفاوت تجربه کرد. نیمکت های خالی و حیاط ساکت مدارس بدون هیاهوی دانش آموزان از صحنه های عجیب سال ۹۹ است که هرگز به آن عادت نخواهیم کرد.

شاید وقتی از اسفندماه سال گذشته مدارس فعالیت غیرحضوری خود را آغاز کردند، کسی گمان نمی کرد این کوچ ناگهانی آموزش از فضای حقیقی به مجازی تا یک سال ادامه پیدا کند و آنگونه که به نظر می رسد تا پایان این سال تحصیلی ادامه داشته باشد.

آموزش غیرحضوری مدارس در دوران همه گیری کرونا اگرچه سختی ها و مشکلات فراوانی داشت، اما ظرفیت های آموزش مجازی را نمایان کرد تا در مواقعی که به هر دلیل امکان آموزش حضوری وجود ندارد، آموزش تعطیل نشود.

کبیسۀ کرونایی نصف جهان

دردسرهای شاد و آموزش مجازی

فراهم نبودن زیرساخت های آموزش مجازی همچون دسترسی به گوشی های هوشمند و اینترنت، بزرگترین مانع بر سر آموزش مجازی بود که در این یک سال با همیاری همه بخش ها و مردم بخش زیادی از این مشکل حل شد تا دانش آموزان کمتری به خاطر عدم دسترسی به گوشی هوشمند از تحصیل باز بمانند.

در این یک سال بار آموزش مجازی به دوش خانواده هایی بود که با وجود همه مشکلات و تنگناهای اقتصادی که تجربه می کردند، باید پا به پای معلمان سخت کوش، ناظر و همکار آموزش فرزندانشان باشند.

هنوز آمار مشخص و دقیقی از آمار دانش آموزان بازمانده از تحصیل و یا ترک تحصیل در این یک سال وجود ندارد، اما واقعیت این است که بخشی از دانش آموزان به دلایل مختلف دسترسی به آموزش مجازی ندارند و اگرچه تلاش شده این دانش آموزان شناسایی و با شیوه های دیگر آموزش ببینند، اما  همچنان نگرانی برای ترک تحصیل های پنهان دانش آموزان کمتر برخوردار وجود دارد. در سال های قبل به واسطه غیبت در مدرسه، مدیر و معلم متوجه ترک تحصیل دانش آموز می شد و تلاش می کرد دانش آموز را بازگرداند، ولی الان شناسایی این دانش‌آموزان سخت شده و متاسفانه شرایط سخت اقتصادی نیز باعث ورود آنها به بازار کار شده است.

تنفس در هوایی آلوده تر از هر سال

 برخلاف انتظار، امسال باوجود کاهش ترددهای دانش آموزان و دانشجویان، اعمال محدودیت در مقاطع مختلف سال و محدودیت ترافیکی شبانه وضعیت آلودگی هوای اصفهان همچنان اسفناک بود.

وضعیت آلودگی هوای اصفهان درحالی بدترین شرایط نسبت به سال‌های گذشته را تجربه کرد که همه‌گیری کرونا، واقعیت‌های جدیدی از آلودگی هوای اصفهان را نمایان کرده و انگشت اتهام را از منابع آلاینده متحرک یعنی خودروها به سمت منابع ثابت یعنی صنایع برد.

وضعیت هوای اصفهان امسال نه تنها بهتر نشد که بدتر هم شد، به طوری که تعداد روزهای هوای پاک کم و روزهای آلوده بیشتر شد. این وضعیت باعث شد اصفهان نه‌ تنها در جایگاه آلوده‌ترین کلانشهر کشور قرار گیرد، بلکه تعداد روزهای هوای ناسالم از مجموع روزهای ۵ کلانشهر دیگر یعنی تهران، اراک، مشهد، تبریز و شیراز بالاتر باشد!

انتشار نتایج دو پژوهش و مطالعه دانشگاه اصفهان و صنعتی اصفهان با عنوان منشأیابی ذرات معلق و سیاهه انتشار آلاینده ها و بررسی علل و عوامل آلودگی هوای کلانشهر اصفهان اتفاق خوبی بود تا با تکیه بر نتایج پژوهشی و ارائه راهکارهای عملیاتی این پژوهش ها، معضل دیرینه آلودگی هوای اصفهان حل شود. اما به گفته اساتید و کارشناسان حوزه محیط زیست، این پژوهش ها باید استمرار یافته و براساس نتایج آن سناریوهای عملیاتی تعریف و وظایف دستگاه ها مشخص شود تا بتوان گام موثری در حل معضل آلودگی هوای اصفهان برداشت.

کبیسۀ کرونایی نصف جهان

قطع امید از هوای اصفهان

در شرایط سخت آلودگی هوای اصفهان در سال جاری، مدیرکل حفاظت محیط زیست استان اصفهان آب پاکی را روی دست همه ریخت و با بیان اینکه با این مدل حرکت و امکانات نمی توانیم جلوی افزایش آلایندگی هوا را بگیریم، گفت که در خوشبینانه ترین حالت می توان شرایط فعلی هوای اصفهان را حفظ کرد، اما نمی توان امیدی به بهبود وضعیت هوا داشت و به سمت هوای پاک حرکت کرد!

افزایش کانون های بحرانی ریزگرد، کاهش ۷۰ درصدی حجم سد زاینده رود نسبت به بلندمدت و خالی بودن ۸۶ درصد سد زاینده رود، خشکی و کم آبی ۹۶ درصد تالاب گاوخونی و کاهش ۱۳ درصدی بارش ها از دیگر اخبار ناگوار محیط زیستی اصفهان در سال جاری است.

حوادث تلخ سال

امسال در کنار تلخی بیماری و مرگ و میر ناشی از شیوع کرونا، حوادث تلخی نیز رقم خورد که بر تلخی کام جامعه افزود. سیزدهمین روز مرداد بود که پرهام ۱۲ ساله، هنگام بازی روی دهانه‌های پایین سی و سه پل، در آب کم عمق زنده‌رود افتاد و جان باخت. خانواده‌اش می‌گویند که این قهرمان واترپلو، نه به خاطر خفگی در آب بلکه بر اثر برق گرفتگی جان خود را از دست داده و فرزندشان هم اولین و آخرین قربانی برق‌گرفتگی در این محدوده نبوده است. چند روز بعد حادثه برق گرفتگی در سی و سه پل برای جوان ۱۸ ساله ای تکرار شد، اما خوشبختانه جان سالم به در برد. چهارم مرداد ماه نیز یک دختر حدود ۱۸ ساله به دلیلی که لیز خوردن اعلام شده، از روی سی و سه پل به رودخانه سقوط کرد که به دلیل کم عمق بودن رودخانه در آن منطقه، دچار آسیب از ناحیه پا، کمر و گردن شد. سرانجام با وجود وعده های مسئولان، مقصر این حوادث تلخ معرفی نشد.

۱۳شهریورماه، تعدادی از شهروندان شاهین شهر متوجه فریادها و درخواست کمک کودکان از زیر زمین اداره بهزیستی این شهر شدند. شهروندان شاهین شهر با پلیس و سازمان آتش نشانی تماس گرفتند و زمانی که ماموران توانستند وارد زیر زمین اداره بهزیستی شوند با صحنه عجیبی مواجه شدند؛ تعدادی از کودکان کار و خیابانی که ساعاتی قبل از سطح شهر جمع آوری شده بودند، در زیرزمین این اداره محبوس شده و درخواست کمک می کردند!

 ۱۰ کودک و نوجوان محبوس شده در زیرزمین اداره بهزیستی شاهین شهر، کودکان سر چهار راه ها بودند که از قرار معلوم توسط ماموران جمع آوری شده و تحویل این اداره شده بودند، اما اداره بهزیستی شاهین شهر آنها را بدون مراقب و کوچکترین امکاناتی در این زیرزمین محبوس کرده بود. به دنبال انتشار خبر این ماجرا، مدیرکل بهزیستی استان اصفهان با بررسی این اتفاق، خاطیان را از مسئولیت تعلیق کرد.

اول آبان ماه، انتشار تصویری دلخراش از جسد نوزادی در یکی از مناطق بیابانی حاشیه شهر اصفهان درحالی که با بدن برهنه و زخمی رها شده بود از سوی یکی از فعالان اجتماعی این منطقه واکنش های بسیاری را به دنبال داشته است. انتشار این عکس که بازتاب زیادی در شبکه های اجتماعی داشت، عمق فاجعه حاشیه شهر را نشان داد و باعث شد حتی برای مدتی هر چند کوتاه توجه به مناطق حاشیه نشین و آسیب های اجتماعی این مناطق جلب شود.

۲۶ آذر ماه امسال نیز با اعلام کشف جسد دختری ۲۱ ساله از سوی پلیس ۱۱۰ در اطراف روستای علی آباد نجف آباد اصفهان، دستور قضایی صادر و با تشکیل پرونده قضایی، تحقیقات اولیه آغاز شد.

در همان ابتدای انجام تحقیقات، پدر دختر به صراحت به قتل فرزند خود اعتراف کرد. او انگیزه خود از ارتکاب به قتل را اختلاف خانوادگی و بالا گرفتن مشاجره لفظی در زمان وقوع قتل اعلام کرد.

سال ۹۹ علاوه بر این حوادث تلخ، حوادث طبیعی دیگری هم داشت که آخرین آن زلزله ۴ و نیم ریشتری در مرز بین سی سخت در استان کهگیلویه و بویراحمد و کمه از توابع شهرستان سمیرم در استان اصفهان بود که اگرچه خسارت جانی نداشت اما خسارت مادی زیادی به ساکنان این مناطق وارد کرد. در مجموع این سال با کاهش ۴۱ درصدی میانگین رخداد حوادث شهری نسبت به مدت مشابه سال قبل همراه بود.

کبیسۀ کرونایی نصف جهان

کرونا سد توقف علم نشد

در حوزه علمی و آموزشی در سال ۹۹، شرکت های دانش بنیان مستقر در شهرک علمی و تحقیقاتی، مرکز سلامت دانشگاه علوم پزشکی و دانشگاه های استان اصفهان سال جدید را با ساخت تجهیزات و ملزومات بهداشتی مقابله با کرونا آغاز کردند.

اگرچه دانشگاه های استان همگی تعطیل شدند، اما جشنواره ها، همایش ها و برنامه های علمی آموزشی این مراکز به صورت مجازی و برخط برگزار شد. «ششمین کنفرانس بین المللی بازی‌های رایانه‌ای؛ فرصت‌ها و چالش‌ها» به میزبانی دانشگاه اصفهان، «پنجاه و یکمین کنفرانس ریاضی ایران» به میزبانی دانشگاه کاشان، «همایش مدرسه ملی ابررسانایی و کاربردها» به میزبانی دانشکده فیزیک دانشگاه صنعتی اصفهان، «همایش بزرگ روز فیزیک» به میزبانی دانشگاه صنعتی اصفهان، «سمپوزیوم علمی اختلال تکاملی زبان» برای نخستین بار در کشور به همت دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، «نخستین کنگره بین المللی علوم زیست پزشکی اصفهان (ICIBS-۲۰۲۰» به میزبانی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، «دهمین کنفرانس شبکه های هوشمند انرژی ۹۹ (SGC۲۰۲۰)» به میزبانی دانشگاه کاشان، «پانزدهمین جشنواره ملی فن‌آفرینی شیخ بهایی» به میزبانی شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان، «سومین همایش بین المللی مولوی پژوهی» به میزبانی دانشگاه اصفهان و ده ها برنامه علمی در قالب وبینارهای آموزشی برگزار شد.

یک سال با دستاوردهای علمی اصفهان

در اختتامیه بیست و یکمین هفته پژوهش اصفهان، ۲۰ پژوهشگر و ۳ فناور برتر، ۳ طرح پژوهشی برگزیده و ۳ دانش آموز برتر استان معرفی و از آنها تجلیل به عمل آمد.

به مناسبت هفته پژوهش در آذرماه امسال، ۳ محصول فناورانه سلامت دانشگاه علوم پزشکی اصفهان با حضور وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، رونمایی شد. این ۳ محصول شامل «دستگاه الکتروکاردیوگراف ۱۲ کاناله (ECG)»، «لوله خونگیری با خلا و بدون خلا» و «دستگاه سانتریفیوژ یخچال دار» است که توسط شرکت های دانش بنیان و فناور حوزه سلامت اصفهان و با همکاری دانشگاه علوم پزشکی اصفهان رونمایی شدند.

گروهی از مخترعان اصفهانی موفق به کسب مدال طلا و نقره مسابقات اختراعات و نوآوری لهستان شدند و یک تیم دانشجویی دانشگاه صنعتی اصفهان در یازدهمین دوره مسابقات بین المللی فیزیک دانشگاهی سال ۲۰۲۰ موفق به کسب مقام دوم و برنده مدال نقره شد.

مجله شیمی ریاضی (The Iranian Journal of Mathematical Chemistry) و مجله میر (Mathematics Interdisciplinary Research)از دانشگاه کاشان در داوری برای دریافت نمایه ICI پذیرفته شده اند.

دانشگاه صنعتی اصفهان به عنوان مرجع ملی همکاری ایران با پروژه بین المللی سزامی (SESAME) تعیین و مجری طرح پژوهشی افزایش ضریب بازیافت میدان نفتی مارون شد. همچنین مجوز نخستین شتابدهنده تخصصی گیاهان دارویی در دانشگاه آزاد اصفهان اخذ شد.

توافقنامه تشکیل کنسرسیوم مراکز علمی پژوهشی اصفهان در حوزه محیط زیست بین هفت دانشگاه و مرکز علمی و پژوهشی این استان به امضا رسید و یک تفاهم نامه همکاری ۴ جانبه پژوهش و فناوری استان اصفهان بین دانشگاه اصفهان، دانشگاه صنعتی اصفهان، مرکز شهید فهمیده منطقه مرکزی کشور، شبکه پژوهش و فناوری استان اصفهان و شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان امضا شد. تفاهم نامه سه جانبه علمی، آموزشی و پژوهشی میان دانشگاه اصفهان، سازمان زمین شناسی و اکتشافات معدنی کشور و سازمان صنعت، معدن و تجارت استان اصفهان نیز به امضا رسید.

امسال همچنین نتایج دو طرح پژوهشی «منشأیابی ذرات معلق» و «تعیین سهم منابع  آلاینده در آلودگی گازی جو پایین و سیاهه آلاینده‌های گازی کلان شهر اصفهان» که با کارفرمایی شهرداری اصفهان به دو دانشگاه صنعتی اصفهان و اصفهان واگذار شده بود، ارائه شد.

کبیسۀ کرونایی نصف جهان

برگزاری کنکور کرونایی

کنکور در دوران کرونا همزمان با سراسر کشور در اصفهان نیز برگزار شد و ۱۰ هزار و ۷۶۰ داوطلب کنکور دوره‌های کاردانی دانشکده‌های فنی و حرفه‌ای و کارشناسی ناپیوسته ۹۹ در استان اصفهان در روز جمعه- ۱۴ شهریور باهم رقابت کردند. استان اصفهان میزبان ۸۴ هزار و ۴۵۸ داوطلب کنکور سراسری ۹۹ در روزهای پنج شنبه، جمعه و شنبه (۱۶، ۱۷و۱۸ مرداد ماه) بود و در آزمون دکتری ۹۹ که روز پنج شنبه- نهم مرداد ماه به طور همزمان با سراسر کشور در چهار حوزه امتحانی در استان اصفهان برگزار شد، ۱۷۹ هزار و ۷۰۴ داوطلب باهم به رقابت پرداختند.

 امسال ۵ دانش آموز اصفهانی موفق به کسب رتبه های تک رقمی در رشته های علوم انسانی، علوم ریاضی و فنی، هنر و زبان خارجه شدند.

همچنین ۹۸۶۲ داوطلب در آزمون استخدامی ذوب آهن، ۲۴ هزار و ۲۱۳ اصفهانی در هشتمین آزمون استخدامی کشور، ۳۰ هزار و ۱۳۶ نفر در آزمون استخدامی شرکت فولاد مبارکه اصفهان و بیش از ۴۳۰۰ داوطلب در آزمون وکالت ۹۹ مرکز وکلا، کارشناسان و مشاوران خانواده قوه قضاییه با هم به رقابت پرداختند.

بهمن ماه امسال بود که وزیر علوم به منظور افتتاح پروژه های عمرانی دانشگاه اصفهان به این شهر سفر کرد و در جلسه شورای مدیریت استانی به میزبانی دانشگاه اصفهان به عنوان دانشگاه معین استان و همچنین جلسه منطقه ویژه علم و فناوری استان اصفهان شرکت کرد.

سید کاظم سجادی، معاون کنسولی وزارت امور خارجه با روسا و مدیران امور بین الملل دانشگاه ها و مراکز عضو کنسرسیوم فعالیت های بین المللی مراکز علمی و فناوری پیشرو اصفهان (IUN) در اصفهان دیدار کرد و محسن رضایی، دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام در نشست تغییرات اقلیمی در دانشگاه اصفهان حاضر شد.

همچنین فرید نجفی، معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت از پارک علم و فناوری دانشگاه علوم پزشکی اصفهان و دستاوردهای شرکت های دانش بنیان و فناوران بازدید کرد و کلنگ ساختمان جدید پارک علم و فناوری اصفهان زده شد.

سورنا ستاری، معاون علمی فناوری ریاست جمهوری نیز از پژوهشکده زیست فناوری رویان و محصولات فناورانه دانشگاه آزاد اصفهان (خوراسگان) بازدید کرد. در این سفر مرکز نوآوری سلامت دیجیتال دانشگاه علوم پزشکی اصفهان افتتاح و همچنین در بازدید از شهرک علمی تحقیقاتی اصفهان، پروژه های پارک تجهیزات پزشکی و کارگاه تلاش افتتاح شد. بازدید از کارگاه های مستقر و نمایشگاه محصولات فناورانه و دانش بنیان و آغاز به کار بهسازی و راه اندازی کارخانه نوآوری اصفهان نیز انجام شد.

کبیسۀ کرونایی نصف جهان

تحریم، کرونا و اقتصاد ناآرام

در پی شیوع کرونا در کشور و اصفهان از اواخر سال ۹۸ فعالیت بسیاری از اصناف با محدودیت مواجه شد و با دستور ستاد ملی مقابله با کرونا، طرح فاصله اجتماعی و تعطیلی واحدهای صنفی غیرضرور تا ۲۲ فروردین ماه ادامه یافت. همچنین در پی شیوع کرونا در کشور، دستورالعمل دورکاری کارمندان به صورت رسمی اجرا شد، اگرچه در اجرای این طرح مدیران به صورت سلیقه ای عمل کردند.

در ادامه تصمیم برای تامین حقابه کشاورزان در نوبت سوم، از بامداد پانزدهم فروردین ماه ۹۹، خروجی سد زاینده رود برای تکمیل دوره آبیاری کشت پاییزه کشاورزان افزایش یافت. پیش از این برای کشت کشاورزان شرق و غرب سی ام بهمن سال ۱۳۹۸ خروجی سد زاینده‌رود افزایش یافته بود و سپس در تاریخ بیست و یکم اسفند ماه خروجی آب از سد زاینده‌رود کاهش یافت.

پروژه تونل خوانسار بعد از دو سال توقف از ۱۷ فروردین ماه امسال آغاز به کار کرد. با توجه به اهمیت محور خوانسار-بویین میاندشت و نقش تونل در افزایش ایمنی تردد، با پیگیری های انجام شده و از طریق تهاتر بدهی معوقه به پیمانکار، این پروژه مجدداً از سرگرفته شد.

در پی شیوع کرونا در کشور، دولت برای حمایت از خانواده ها تصمیم گرفت به ۲۳ میلیون خانواده ای که یارانه نقدی ۴۵ هزار و ۵۰۰ تومانی می گیرند وام یک میلیون تومانی به‌ صورت قرض الحسنه و بازپرداخت ۳۰ ماهه پرداخت کند که اجرای این طرح و ثبت نام مردم، موجب شکل گیری صف های طولانی در مقابل دفاتر خدمات ارتباطی شد.

از سوی دیگر به دنبال کمبود شکر و برنج در بازار، توزیع این دو محصول از طریق سامانه رهتاب در اواخر فروردین ماه کلید خورد، البته کمبود شکر در بازار تا نیمه های ماه رمضان ادامه یافت و توزیع آن برای مردم به صورت سهمیه ای انجام می شد.

از تب و تاب حضور تا قرمزی بورس

با توجه به شرایط اقتصادی کشور، از اواخر سال گذشته و ابتدای امسال، تب حضور مردم در بورس روز به روز داغ تر شد و این موجب تقاضای حباب گونه در بورس شد و بازار طلا و بورس وارد رکود شد، اگرچه در ادامه وضعیت بورس قرمز و باعث گلایه بسیاری از مردم شد.

همچنین در نیمه اردیبهشت امسال از سوی نمایندگان مجلس حذف چهار صفر از پول ملی تصویب و قرار شد طی سه سال آینده واحد پول ایران «تومان» شود.

در ادامه بازگشایی های زاینده رود، میزانی آب روانه تالاب گاوخونی شد که به گفته معاون نظارت و پایش حفاظت محیط زیست استان اصفهان در تاریخ ۱۷ اردیبهشت، حدود ۲۲ درصد سطح تالاب گاوخونی آبگیری شد و حدود ۱۳۰ فلامینگو مهاجر وارد این تالاب شدند.

کبیسۀ کرونایی نصف جهان

ضرر میلیاردی اقتصاد اصفهان از کرونا

اواخر اردیبهشت امسال، از سوی اتاق بازرگانی اصفهان، ضرر اقتصاد اصفهان در دوران کرونا ۳۰ هزار میلیارد تومان اعلام شد.

از سوی دیگر توزیع حقابه کشت پاییزه کشاورزان اصفهان در بازه زمانی ۱۲ تا ۱۵ خرداد ماه به اتمام رسید و خروجی سد زاینده رود به صورت پلکانی کاهش یافت.

اگرچه در پی شیوع کرونا در کشور، رویدادهای نمایشگاهی از اسفند سال ۹۸ تعطیل شد، اما با دستور و مجوز ستاد ملی مقابله با کرونا از ۳ تیر ماه هجدهمین نمایشگاه صنعت دام و طیور به عنوان نخستین رویداد نمایشگاهی اصفهان در دوران کرونا مجوز دریافت کرد.

۲۹ خرداد امسال با حضور مدرس خیابانی سرپرست وزارت صمت، خط نورد گرم دو فولاد مبارکه اصفهان کلنگ زنی و قرار شد در مدت ۹۰۰ روز به بهره برداری برسد. با افزایش دمای هوا طی دو هفته پایانی خردادماه، نیز برخی خاموشی ها در سطح کشور و استان آغاز شد.

پنجم تیر ماه امسال بود که محمدباقر نوبخت در سفری دو روزه به اصفهان از برخی طرح های عمرانی همچون پارک علمی و فناوری سلامت، تقاطع های غیرهم سطح شهرضا و طرح تعویض مواصلاتی اصفهان- شیراز و قطار شهری اصفهان- بهارستان، آزادراه شرق اصفهان، قطار سریع السیر اصفهان- تهران بازدید کرد و ۵۰۰ میلیارد تومان به پروژه آزاد راه شیراز-اصفهان تزریق اعتبار کرد.

۱۱ تیر ماه امسال با موافقت وزارت نیرو و متعاقب آن جلسه دهم تیرماه ۹۹ سازگاری با  کم آبی استان، خروجی سد زاینده رود از بامداد یازدهم تیرماه، جهت تامین نیاز آبی کشت تابستانه اصفهان افزایش یابد.

اگرچه به دلیل شیوع کرونا تاکید بر استفاده از ماسک می شد، اما به دلیل نبود و کمبود ماده اولیه تولید ماسک (ملت بلون) برخی کارخانجات تولید ماسک ناچار به تعطیلی شدند، در این شرایط بازار با کمبود تولید ماسک مواجه شد و به دلیل افزایش تقاضا، ماسک گران و نایاب شد.

۲۵ تیرماه امسال، چراغ سبز معاملات ریلی در بورس کالا روشن شد و بعد از پذیرش رسمی ریل آهن تولیدی شرکت ذوب آهن اصفهان در یکصد و بیست و سومین جلسه هیات پذیرش کالا و اوراق بهادار بورس کالا در تاریخ ۲۴ خرداد ۱۳۹۹، اولین عرضه این محصول در روز چهارشنبه به تاریخ ۲۵ تیر ماه ۱۳۹۹ در بورس کالا صورت گرفت.

اوایل مرداد امسال با حضور وزیر امور اقتصاد و دارایی پنجره واحد فیزیکی شروع کسب و کار استان اصفهان همزمان با شهرهای مشهد، شیراز و تبریز به صورت ویدئو کنفرانس به صورت رسمی افتتاح شد.

شهریور امسال، در ادامه نوسانات نرخ ارز و ... بازار خودرو ناآرام و قیمت خودرو ترکید و به نوعی که قیمت های نجومی خودرو، فعالان بازار خودرو را شوکه کرد، از سوی دیگر بازار تخم مرغ هم ناآرام شد. اگرچه بسیاری صادرات این محصول را عامل این گرانی اعلام کردند، اما دولتی ها این موضوع را تکذیب کردند.

طی یک سال گذشته صنعت مرغداری اصفهان همواره دستخوش نوسانات بازار شد، اگرچه ابتدای امسال به دلیل کاهش تقاضا، قیمت مرغ کاهش یافت، اما در ادامه مرغداران به دلیل مشکل تامین نهاده ها و نبود آنها، ناچار به تولید گران شدند. همچنین اواخر شهریور امسال شایعه شیوع هاری در بین مرغ های برخی مرغداری های کشور، موجب نگرانی مردم و تردید مصرف این فراورده پروتئینی شد، اگر این موضوع از سوی دامپزشکی و مرغداران در اصفهان رد شد.

کبیسۀ کرونایی نصف جهان

سایه سنگین گرانی روی بازار

مهرماه امسال اگرچه گرانی کالاهای اساسی ادامه داشت، اما نیمه های این ماه آناناس در اصفهان کمیاب و نایاب شد که دلیل آن نبود ارز برای واردات این محصول اعلام شد.

ابتدای آبان امسال نیز با اعلام خبری رسمی، ذوب آهن اصفهان از زیان انباشته خارج شد. به گفته مدیر عامل ذوب آهن اصفهان؛ میزان فروش ذوب آهن اصفهان در ۶ ماهه اول سال جاری با افزایش ۴۶ درصدی نسبت به مدت مشابه در سال قبل، به ۷۵۶۵۸ میلیارد ریال، سود خالص این شرکت در این مدت با افزایش ۲۲ درصدی به ۵۵۰۴ میلیارد ریال و سود عملیاتی این شرکت با افزایش ۱۰ درصدی به ۸۱۹۱ میلیارد ریال رسید.

این بار در آبان ماه بازار روغن دچار مشکل شد و قفسه فروشگاه ها با کمبود این کالای اساسی مواجه شد. در این شرایط اگرچه وضعیت کرونا در اصفهان قرمز بود، اما به دلیل کمبود مرغ، صف های طولانی خرید در اصفهان شکل گرفت.

اوایل آبان امسال نیز ذوب آهن اصفهان و قرارگاه سازندگی خاتم الانبیاء تفاهم نامه فروش ۹۰ هزار تن ریل را امضا کردند که به عنوان افشای اطلاعات با اهمیت در کدال درج شد.

۱۴ آبان امسال، محل جدید نمایشگاه بین المللی استان اصفهان به عنوان یکی از ابرپروژه های قدیمی اصفهان با حضور حداقلی مسئولان استانی و کشوری افتتاح شد.

با تشدید شیوع کرونا در اصفهان و کشور، محدودیت هایی جدیدی برای فعالیت اصناف اعمال و مقرر شد، مطابق مصوبه ستاد ملی کرونا، مشاغلی که در گروه های ۲، ۳ و ۴ قرار دارند، زمان فعالیت آنها محدود شود و از ۲۰ آبان ماه تا ۲۰ آذر ماه تنها تا ساعت ۶ بعد از ظهر اجازه فعالیت داشته باشند.

همچنین ۲۹ آبان امسال پروژه ملی آزادراه شرق اصفهان به عنوان یکی از طرح‌های زیربنایی وزرات راه و شهرسازی در اصفهان به صورت ویدئو کنفرانس با دستور حسن روحانی رئیس جمهور افتتاح شد، همچنین دو طرح توسعه فرودگاهی اصفهان با اعتبار ۲ هزار و ۶۵۴ میلیارد ریال به صورت ویدئو کنفرانس با دستور رییس جمهور به بهره برداری رسید. این طرح‌ها شامل طرح توسعه ترمینال پروازهای بین المللی و تاسیسات مربوطه و توسعه و بهسازی پارکینگ هواپیما (اپرون) بود که با بهره برداری از طرح توسعه ترمینال پروازهای بین المللی فرودگاه اصفهان، مساحت این ترمینال از ۶ هزار متر به ۱۵ هزار متر مربع افزایش یافت و همچنین یک هزار مترمربع نیز به موتورخانه و تاسیسات آن اختصاص یافت.

با گسترش کرونا و وضعیت فوق حاد اصفهان، از ابتدای آذر ماه محدودیت و تعطیلی دو هفته ای اصناف در اصفهان آغاز شد، به غیر از مشاغل گروه اول و همچنین دورکاری دو سومی کارمندان تا نیمه آذر ماه در شهرهای قرمز، نارنجی و زرد اجرا شد.

۴ آذر امسال سند تفاهم نامه کمیسیون مشترک همکاری‌های اقتصادی ایران و قطر در محل هتل عباسی اصفهان با حضور روسای کمیسیون مشترک دو کشور و هفتمین اجلاس کمیسیون مشترک ایران و قطر امضا شد.

اگرچه از ابتدای امسال، برخی نمایندگان مجلس انتقاداتی نسبت به مجموعه فولاد مبارکه داشتند، اما در نهایت طرح تحقیق و تفحص از فولاد مبارکه و همچنین مدیرعامل آن پررنگ تر از گذشته شد و نمایندگان مجلس بر تصویب آن در مجلس تاکید کردند.

با تداوم سرمای هوا و افزایش مصرف گاز، محدودیت هایی در تامین گاز برخی صنایع اعمال شد، از سوی دیگر هوای اصفهان به شدت آلوده شد، برخی عامل این آلودگی را استفاده صنایع از سوخت مازوت عنوان کردند، اگرچه نیروگاه شهید منتظری، فولاد مبارکه، ذوب آهن، صنایع سیمانی و از همه مهمتر مدیریت استان این موضوع را تکذیب کردند. از سوی دیگر به دلیل محدودیت تامین گاز نیروگاه ها و کاهش تولید برق، خاموشی ها به اصفهان هم رسید.

از گرانی موز و خیار تا کمبود روغن و مرغ 

این بار در بازار میوه و تره، بازار خیار و موز آشفته شد و موز به کیلویی ۶۰ هزار تومان رسید، خیار به قیمت ۲۵ هزار تومان به بالا رسید.و اکنون در آستانه شب عید، اگرچه مسئولان ستاد تنظیم بازار، از فراوانی کالاهای اساسی در انبارهای اصفهان خبر می دهند، اما کمبود روغن و مرغ همچنان در بازار مشهود است مردم در صف های طولانی خرید مرغ و روغن ایستاده اند.

همچنین اوایل اسفند امسال پروژه بن-بروجن با حکم قضایی متوقف شد. با شکایت نظام صنفی کشاورزی و تشکل های کشاورزی و زیست محیطی استان اصفهان و تعدادی از دوستداران زاینده رود و فعالان محیط زیست، دستگاه قضایی رای به توقف پروژه بن- بروجن داد و رای قاطع قاضی کمیسیون رسیدگی به امور آب‌های زیرزمینی استان اصفهان مبنی بر توقف عملیات غیرقانونی انتقال آب بن-بروجن دو روز پیش به وزارت نیرو ابلاغ شد.

در نهایت شامگاه ۲۳ اسفند ماه، رقم دستمزد کارگران برای سال ۱۴۰۰ مشخص شد که براساس آن حداقل دستمزد کارگران در سال آینده با افزایش ٣٩ درصدی به ۴ میلیون و ٢٠٠ هزار تومان برای خانواده ٣ نفری رسید. البته نمایندگان کارگران از رقم افزایش دستمزد کارگران گلایه مند هستند که در افزایش دستمزد سالیانه به حق خود نرسیده اند و این افزایش ناعادلانه بوده است.

ورزش اصفهان چگونه سپری شد؟

بی شک ورزش اصفهان نیز همانند سایر حوزه ها در سالی که گذشت در سایه کرونا بود و نتوانست به پویایی و پرتحرکی گذشته باشد؛ اما باز هم در همین شرایط اتفاقات زیادی در ورزش اصفهان رخ داد. در ابتدای سال شاهد تغییر مدیریت در راس ورزش استان در اداره کل ورزش و جوانان استان بودیم، رفتن سلطان حسینی و آمدن طباطبایی در ادامه تغییرات زیادی در بدنه اداره کل و همچنین تغییر و تحولات در بسیاری از هیئت های ورزشی با برگزاری مجامع انتخاباتی به دنبال داشت.

دو باشگاه بزرگ و صاحب نام استان نیز در سال ۹۹ تغییر و تحولات زیادی داشتند که البته ذوب آهن از ثبات کمتری برخوردار بود. سپاهانی ها در اوایل تابستان ۹۹ پذیرای محمدرضا ساکت مدیرعامل دهه هشتاد خود بودند دورانی که به دوران طلایی سپاهان معروف بود و با آمدن ساکت اتفاق مهم دیگر ورزش اصفهان نیز رخ داد، انتخاب محرم نویدکیا بازیکن اسطوره ای سپاهان به عنوان سرمربی این تیم را در کنار آمدن ساکت و بازگشت پسر طلایی پوشان یعنی احسان حاج صفی که همین چند روز پیش با فسخ قرارداد میلیاردی خود با تراکتور به سپاهان بازگشت را مهم ترین اتفاق و خواسته هواداران دانست که تاکنون به نظر می رسد انتخاب درست و خوبی بوده است. در ذوب آهن نیز بعد از تغییرات زیاد در نهایت مجتبی فریدونی را جانشین جواد محمدی کردند و تا حسینی نیز بعد از نزدیک به پنج سال به تیم سابق خود بازگشت.

واگذاری ورزشگاه نقش جهان به مدت ۴۵ به فولاد مبارکه سپاهان نیز یکی از اتفاقات مهم ورزش اصفهان در سال ۹۹ بود، اتفاقی که روند تکمیل شدن این ورزشگاه را سرعت بخشید و به نظر می رسد شاهد اتفاقات خوبی در بهره برداری از نقش جهان باشیم، در کنار این موضوع در بحث زیر ساخت ها در آخرین ما سال نیز با حضور صالحی امیری، رئیس کمیته ملی المپیک کلنگ دو مجموعه ورزشی مهم برای ورزش استان به زمین زده شد، مجموعه ورزشی رشته های ساحلی در خوراسگان که می تواند اصفهان را به قطب این رشته ها در کشور تبدیل کرده و شرایط میزبانی رویدادهای بین المللی و جهانی را فراهم کند.

شیوع ویروس کرونا و شرایط حاکم بر کشور و ورزش چالش های اقتصادی زیادی را در حوزه ورزش ایجاد کرد، بسیاری از باشگاه های ورزشی به تعطیلی و ورشکستگی کشیده شدند، جمعیت زیادی از مربیان رشته های مختلف به جمعیت بیکاران استان اضافه شدند، استخرها خالی از هیاهوی علاقمندان ورزش های آبی شدند و...

بعد از المپیک ریو بود که قول اهدا یک باب آپارتمان به سهراب مرادی قهرمان اصفهانی دسته ۹۴ کیلوگرم داده شد، آپارتمانی که در بعد از حاشیه های زیاد کلید آن به سهراب مرادی داده شد، اما با تغییر شهردار اصفهان پس گرفته شد تا دلخوری و حاشیه های بیشتر از قبل ایجاد شود. پرونده آپارتمان سهراب مرادی در آخرین ماه سال۹۹ به همت یکی از خیرین ورزشیار اصفهانی بسته شد، خانواده مرحوم احمدی با اهدا سند یک آپارتمان به قهرمان وزنه برداری اصفهان خیال او را راحت کردند، پیش از این مراسم نیز از سردیس و تمبر یادبود مرادی نیز پرده برداری شد.

کبیسۀ کرونایی نصف جهان

آسمانی شدن دو پیشکسوت ورزش اصفهان

در میان تمام اتفاقات تلخ و شیرین سال ۹۹ ورزش اصفهان آسمانی شدن دو پیشکسوت اصفهان غم و اندوه زیادی را به جامعه ورزش استان و کشور وارد کرد، محمد پاکروان از بسکتبالیست های سابق اصفهان و محمود یاوری از فوتبالیست های سابق و مربیان و کارشناسان فوتبال که رفتن هر دو برای بسیاری هنوز غیرقابل باور است. امید که سال ۱۴۰۰ که ورود به قرن جدیدی است برای ورزش اصفهان خوش یمن باشد، سال پرآبی زاینده رود باشد تا ورزشکاران این رشته دوباره جان بگیرند، سال گرفتن سهمیه های المپیک و درخشش ورزشکاران این رشته در بزرگترین رویداد ورزشی جهان باشد و هزاران آرزوی دیگر ...

همراه با فرهنگ اصفهان در سال ۹۹

برنامه‌های فرهنگی هنری، در صدر فهرستی بودند که پس از شیوع ویروس کرونا، تعطیلی آن‌ها اعلام شد و با تداوم شیوع این ویروس تا به امروز، این تعطیلی در برهه‌هایی شدت گرفت و کاهش یافت.

به دلیل ممنوعیت اجرای تئاتر در اصفهان، هنرمندان این شهر امسال بیشتر از هر سال به شرکت در جشنواره‌ها روی آوردند و برای نخستین بار ۱۱ اثر از هنرمندان تئاتر شهر به جشنواره تئاتر فجر راه پیدا کرد و توانست ۱۰ رتبه این جشنواره را برای اصفهان به ارمغان بیاورد.

حبیب نریمانی، یکی از کارگردانان شهر نیز دست روی دست نگذاشت و با خلق شیوه‌ای جدید که نه تئاتر بود و نه سینما، گونه جدید اجرایی را به نام نمایش در زمان حقیقی (آر.تی.پی) معرفی کرد تا مخاطبان قرنطینه پیشه، در لایو اینستاگرام شاهد اجرای زنده گروه او باشند.

زمستان امسال، درِ تالار هنر اصفهان که از فروردین‌ماه سال ۹۸ برای تعمیرات تعطیل‌شده بود نیز بالاخره به روی هنرمندان تئاتر باز شد و رئیس کمیسیون فرهنگی ورزشی شورای شهر اصفهان خبر داد که به‌زودی کلنگ تئاتر شهر در اصفهان زمین می‌خورد.

برپایی سی و سومین دوره از جشنواره بین‌المللی فیلم کودک و نوجوان به‌عنوان اولین جشنواره‌ای که پس از شیوع ویروس کرونا به‌صورت آنلاین برگزار می‌شد، یکی از اتفاقات مهم فرهنگی سال جاری بود. خرید ۷۰۰ تبلت به‌واسطه صرفه‌جویی در برگزاری این جشنواره و توزیع آن در بین دانش آموزان کم برخوردار همچنین، فراهم کردن امکان داوری آثار رسیده به این جشنواره برای همه کودکان و نوجوانان ایران از دیگر رخدادهای مهم فرهنگی امسال بود.

روزهای سرد دی‌ماه که خبر تعطیلی عمده کارگاه‌های صنایع‌دستی و روی آوردن هنرمندان شریف این حرفه به فروش آثارشان در خیابان شنیده می‌شد، کسب رتبه برگزیده هفتمین دوره از انتخابات زنان کارآفرین کشور توسط ایران پبدنی، یکی از فعالان صنایع‌دستی لنجان، کام دوستداران صنایع‌دستی را شیرین کرد؛ همچنین اعلام این خبر که قرار است در سال ۱۴۰۰ نخستین جشنواره بین‌المللی صنایع‌دستی به میزبانی اصفهان برگزار شود.

سینماهای اصفهان، به‌ویژه سینماهای بخش خصوصی امسال سال سختی داشتند و تا مرز تعطیلی نیز پیش رفتند، اما میزبانی اصفهان از تمامی فیلم‌هایی که به بخش سودای سیمرغ جشنواره فیلم فجر راه‌یافته بود توانست به آن‌ها کمک کند تا پیام «سینما باز و ایمن است» را به مخاطبانشان برسانند و نور امید در دلشان زنده شود. آثار تعدادی از هنرمندان فیلم‌ساز اصفهان نیز در جشنواره‌های ملی و بین‌المللی خوش درخشید.

تنها کنسرت‌هایی که سال ۹۹ در اصفهان اجرا و به‌صورت مجازی برای مخاطبان پخش شد کنسرت کیهان کلهر در چهلستون، روزبه نعمت‌اللهی در عالی‌قاپو و ارکستر ملی اصفهان در تالار هنر اصفهان بود

در حوزه گردشگری، همه خبرها مربوط به گلایه از وضع موجود و ناکافی بودن حمایت‌ها بود، اما وبینارهای مجازی زیادی برگزار شد که به تقویت بعد علمی دوستداران این حوزه و همچنین آشنایی با سیاست‌هایی که برای خروج از بحران رکود گردشگری در کشورهای دیگر اتخاذشده بود، کمک می‌کرد. 

کبیسۀ کرونایی نصف جهان

سرقت آثار هنری از سطح شهر

در سال ۹۹ شاهد رشد سرقت از آثار هنری سطح شهر بودیم و خبر سرقت سه‌بارۀ بخش میانی اثر «تقدیس» ساخته پرویز تناولی همه را در بهت فرو برد. در همین راستا زمزمه‌هایی مبنی بر انتقال آثار نفیس سطح شهر اصفهان به موزه شنیده می‌شد که برخی از مجسمه‌سازان با آن موافقت و برخی مخالفت کردند.

متأسفانه در سال جاری نشست‌های دنباله‌دار کانون داستانی بهانه روایت که به معرفی و نقد آثار منتشرشده می‌پرداخت برگزار نشد اما فعالان حوزه کتاب همچنان پرکار بودند و کتاب‌های خوبی را روانه بازار نشر کردند. خبر خوب حوزه کتاب اصفهان در سال جاری، همکاری جهاد دانشگاهی اصفهان با شهر کتاب اردیبهشت برای ایجاد تحول در کتاب‌فروشی این مرکز، کسب جایزه جلال توسط فضل‌الله صابری برای کتاب «فرکانس ۱۱۶۰»، معرفی شدن کتاب «دیوارها را برداریم» از پوریا قلیچ خانی به‌عنوان اثر تحسین‌شده هیأت داوران جایزه مهرگان علم، انتخاب پردیس کتاب اصفهان به‌عنوان کتاب‌فروشی برگزیده کشور در هفتمین جشنواره تقدیر از مروجان کتاب‌خوانی، برپایی اختتامیه جایزه کتاب سال اصفهان و همچنین افتتاح ۲۰ کتابخانه جدید در سراسر استان بود.

تغییر رئیس حوزه هنری را می‌توان دیگر اتفاق مهم حوزه فرهنگ و هنر دانست چراکه پس‌ از این تغییر، حوزه هنری اصفهان با قوت بیشتر اقدام به برگزاری برنامه‌های مختلف کرد و از رخوت خارج شد.

تخریب خانه‌های تاریخی، تجاوز به حریم آثار تاریخی، بلندمرتبه‌سازی‌ها و تخریب منظر میراث‌های فرهنگی، رخدادهای بدی است که امسال و هر سال، میراث فرهنگی اصفهان را تهدید کرده و می‌کند و مرمت و احیای آثار و خانه‌های تاریخی، دستگیری سارقان و حفاران غیرمجاز، ثبت میراث‌های ملموس و ناملموس در فهرست میراث ملی خبرهای خوشی است که از این حوزه به گوش رسیده و می‌رسد. 

کسب سه رتبه برتر توسط خبرنگاران ایسنا در جشنواره ملی توسعه و سلامت، پایان‌بخش رخدادهای مهم حوزه فرهنگ و هنر اصفهان در سال جاری است.

در حوزه سیاسی اصفهان چه گذشت؟

مهم‌ترین رویداد سیاسی سال ۱۳۹۹ با نام‌گذاری این سال از سوی مقام معظم رهبری به عنوان سال جهش تولید آغاز شد که به اعتقاد کارشناسان لازمه محقق شدن این شعار داشتن نگاه کارشناسی به موانع تولید است.

کبیسۀ کرونایی نصف جهان

یکی دیگر از رویدادهای این سال، سفر دو روزه سخنگوی وزارت امورخارجه جمهوری اسلامی ایران در ۱۹ تیرماه به اصفهان بود. سیدعباس موسوی در روز اول سفر خود در نشست خبری با خبرنگاران  سند راهبردی با چین را افتخار آفرین دانست و تأکید کرد این سند یک افق ۲۵ ساله را با چین ترسیم می‌کند. وی در روز دوم سفر خود در مراسم رونمایی از کتاب «طعنه سیاسی، پایان یک دموکراسی دروغین» شرکت کرد و گفت: برای رسیدن به صلح پایدار رسیدن انسان به درک مشترک نیاز است و با خطر افتادن حقوق بین‌الملل جان انسان‌ها و حقوق مدنی به خطر می‌افتد.

برگزاری دور دوم انتخابات مجلس

یکی دیگر از رویدادهای مهم سیاسی در سال ۹۹ برگزاری دور دوم انتخابات یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی در حوزه انتخابیه لنجان و سمیرم در روز ۲۱ شهریور بود که سرانجام در حوزه انتخابیه سمیرم اصغر سلیمی با ۸۵۰۵ رأی و در حوزه انتخابیه لنجان حسین رجایی ریزی با ۱۴۱۲۷ رأی به مجلس شورای اسلامی راه یافتند.

۵ بهمن ماه وزیر اقتصاد ارمنستان وارد اصفهان شد و در دیدار خود با استاندار خبر از افزایش حجم مبادلات تجاری ایران و ارمنستان به یک میلیارد دلار داد.

۱۵ بهمن ماه نیز معاون کنسولی وزارت امور خارجه وارد اصفهان شد و با استاندار، شهردار و اعضای اتاق بازرگانی اصفهان دیدار کرد.

سید کاظم سجادی در دیدار با اعضای اتاق بازگانی اصفهان با بیان اینکه اتاق‌های بازرگانی می‌توانند محل اصلی نظارت بر صادرات کشور باشند، گفت: اتاق‌های بازرگانی با ظرفیتی که دارند می‌توانند مأمن اصلی نظارت بر صادرات کشور باشند و با ارتباط مستمر با فراکسیون‌های مجلس یک بازوی توانمند برای مطالبه گری خود داشته باشند.

وی در دیدار با استاندار اصفهان نیز گفت: در تلاش هستیم ویزای فناوری را در خارج از کشور برای کسانی که در سایر نقاط جهان علاقه مند به حضور در ایران و فعالیت در این بخش هستند صادر کنیم. یکی از ظرفیت های بزرگ اصفهان در بخش گردشگری و توریسم درمانی است و در زمان شیوع ویروس کرونا باید زمینه ارتباط وبیناری در بخش های مختلف را توسعه دهیم.

کبیسۀ کرونایی نصف جهان

سفر رئیس دفتر رئیس جمهور

اما در روز ۷ اسفند محمود واعظی-رئیس دفتر رئیس‌جمهور به منظور بازدید از چند طرح اقتصادی و دیدار با فعالان اقتصادی اصفهان وارد این شهر شد و  در جلسه شورای اداری استان خبر از اختصاص ۳۰۰ میلیارد تومان برای تأمین آب شرب استان اصفهان داد. وی همچنین در آیین تجلیل از صادرکنندگان نمونه استان اصفهان، گفت: روزهایی را پشت سر گذاشتیم که زیر ۱۰۰ هزار بشکه فروش نفت داشتیم و نمی‌توانستیم حتی پول آن را جابجا کنیم، با این وجود ناچار بودیم فضایی را در کشور ایجاد کنیم که کمبود کالایی نداشته باشیم.

آغاز ثبت نام دواطلبان انتخابات شوراهای شهر

۲۰ اسفند نام‌نویسی داوطلبان، شرکت در انتخابات ششمین دوره شوراهای اسلامی شهر اصفهان هم‌زمان با سراسر کشور آغاز شد که تفاوت ثبت نام این دوره نسبت سال‌های قبل الکترونیکی شدن آن به دلیل شیوع ویروس کرونا بود.

انتهای پیام

منبع : خبرگزاری ایسنا


کلمات کلیدی :
اشتراک گذاری :

آخرین اخبار استان ها

اما و اگرهای ساماندهی دستفروشان در بیرجند

 اما و اگرهای ساماندهی دستفروشان در بیرجند
2024-04-14T14:39:26+03:30
شهرداری بیرجند در پی گلایه‌مندی مردم از سد معبر دستفروشان در شهر اعلام کرد: فقط اجازه جمع آوری دارد که اقدامی بازدارنده نیست و حق پلمب اصناف متخلف با سایر د...

تداوم دست‌اندازی‌ها به چشمه مرغک رونیز استهبان فارس

 تداوم دست‌اندازی‌ها به چشمه مرغک رونیز استهبان فارس
2024-04-14T14:12:13+03:30
درحالی که دست اندازی‌ها به چشمه مرغک رونیز استهبان اصفهان همچنان ادامه دارد، فرماندار استهبان درخصوص تخلفات صورت گرفته در این محوطه گفت: طی یکی دو هفته آیند...

دستگیری ۸۹ قاچاقچی ارز و کالا در شهریار

 دستگیری ۸۹ قاچاقچی ارز و کالا در شهریار
2024-04-14T13:45:59+03:30
دادستان عمومی و انقلاب شهرستان شهریار گفت: طی شش ماه گذشته بیش از ۵.۱ میلیون لیتر فراورده‌های نفتی، ۲۵ تن مواد خوراکی، ۲۹ هزار قلم انواع لوازم خانگی آشپزخان...

کشف ۱۰۲ هزار لیتر سوخت قاچاق در سواحل عسلویه

 کشف ۱۰۲ هزار لیتر سوخت قاچاق در سواحل عسلویه
2024-04-14T13:32:41+03:30
فرمانده مرزبانی استان بوشهر از توقیف یک فروند شناور حامل سوخت قاچاق در نوار ساحلی استان در بندر عسلویه خبر داد و گفت: این شناور بیش از ۱۰۲ هزار لیتر سوخت گا...

مهاجرت یک میلیون بال پرنده تابستان‌گذران به مازندران

 مهاجرت یک میلیون بال پرنده تابستان‌گذران به مازندران
2024-04-14T13:32:40+03:30
رییس اداره حیات وحش محیط زیست مازندران با اشاره به مهاجرت پرندگان تابستان‌گذران به مازندران گفت: هر سالهه بیش از یک میلیون بال پرنده تابستان‌گذران وارد مازن...

حمایت آیت الله نوری همدانی از پاسخ کوبنده ایران به اسرائیل

 حمایت آیت الله نوری همدانی از پاسخ کوبنده ایران به اسرائیل
2024-04-14T11:59:17+03:30
مرجع تقلید شیعیان از پاسخ کوبنده ایران و گروه‌های مقاومت به رژیم صهیونیستی حمایت کرد.

انتقام ایران پاسخی به خباثت‌های رژیم صهیونیستی بود

 انتقام ایران پاسخی به خباثت‌های رژیم صهیونیستی بود
2024-04-14T11:46:54+03:30
رئیس شورای اسلامی شهر اصفهان با اشاره به انتقام سپاه پاسداران از رژیم صهیونیستی گفت: شب گذشته تنها شبی بود که مردم فلسطین با آرامش خوابیدند و این نشان می‌ده...

دپوی چوب آلات برای قاچاقچیان ناامن خواهد بود

 دپوی چوب آلات برای قاچاقچیان ناامن خواهد بود
2024-04-14T11:46:53+03:30
مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان مازندران منطقه نوشهر گفت: با همکاری دستگاه قضا هرگونه دپوی چوب آلات زیر ذره بین ماموران یگان حفاظت قرار دارد.

حملات سپاه ثابت کرد رژیم صهیونیستی مترسکی بیش نیست

 حملات سپاه ثابت کرد رژیم صهیونیستی مترسکی بیش نیست
2024-04-14T11:46:53+03:30
نماینده مردم  خمینی‌شهر در مجلس شورای اسلامی گفت: ضرب‌شست شب گذشته به رژیم جعلی صهیونیستی، در کنار حملات جبهه مقاومت که هیمنه گنبد آهنین پوشالی را در ه...

جزئیات رقابت‌های جهانی تکواندو در کیش

 جزئیات رقابت‌های جهانی تکواندو در کیش
2024-04-14T11:05:38+03:30
رقابت‌های جهانی تکواندو و مچ‌اندازی قهرمانی آسیا در دو بخش بانوان و آقایان در سالن چندمنظوره المپیک جزیره زیبای کیش برگزار می‌شود.

تجمع خیابانی مردم تبریز در حمایت از عملیات سپاه علیه اسرائیل

 تجمع خیابانی مردم تبریز در حمایت از عملیات سپاه علیه اسرائیل
2024-04-14T11:05:38+03:30
مردم تبریز در حمایت از عملیات سپاه پاسداران انقلاب اسلامی علیه رژیم صهیونیستی به خیابان آمدند.

پیش‌بینی رگبار برف در ارتفاعات لرستان

 پیش‌بینی رگبار برف در ارتفاعات لرستان
2024-04-14T11:05:37+03:30
مدیرکل هواشناسی لرستان از صدور هشدار زرد هواشناسی و رگبار برف در ارتفاعات خبر داد.

توزیع ۶۰۰هزار تن نهاده‌های دامی بین دامداران لرستان

 توزیع ۶۰۰هزار تن نهاده‌های دامی بین دامداران لرستان
2024-04-14T11:05:36+03:30
معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی لرستان از توزیع حدود ۶۰۰هزار تن نهاده‌های دامی بین دامداران این استان در سال ۱۴۰۲ خبر داد.

انتخابات دور دوم زنجان، طارم و خدابنده نیمه‌الکترونیکی است

 انتخابات دور دوم زنجان، طارم و خدابنده نیمه‌الکترونیکی است
2024-04-14T11:05:36+03:30
رئیس ستاد انتخابات استان زنجان با اشاره به دور دوم دوازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی گفت: این مرحله از انتخابات در ۲ حوزه انتخابیه زنجان- طارم و خدا...

هواشناسی هشدار داد؛ سرمازدگی در کمین باغات استان سمنان

 هواشناسی هشدار داد؛ سرمازدگی در کمین باغات استان سمنان
2024-04-14T11:05:36+03:30
مدیرکل هواشناسی استان سمنان ضمن اعلام هشدار زرد برای بخش کشاورزی این استان گفت: احتمال خسارت ناشی از ریزش تگرگ وجود دارد و کشاورزان باید در این زمینه تمهیدا...

وزارت نفت برای جمع‌آوری فاضلاب ‌جزیره خارگ ‌پای کار بیاید

 وزارت نفت برای جمع‌آوری فاضلاب ‌جزیره خارگ ‌پای کار بیاید
2024-04-14T11:05:36+03:30
نماینده مردم استان بوشهر در مجلس خبرگان گفت: تاکنون اراده جدی برای ساماندهی وضعیت آبرسانی، توزیع آب شرب و جمع‌آوری فاضلاب در جزیره خارگ دیده نمی‌شود و امید ...

سرریز ‌فاضلاب شهرک صنعتی شماره ۲ اردبیل به قره‌سو

 سرریز ‌فاضلاب شهرک صنعتی شماره ۲ اردبیل به قره‌سو
2024-04-14T11:05:35+03:30
رودخانه قره‌سو در شهرستان نمین این روزها با سرریز شدن فاضلاب شهرک صنعتی شماره ۲ اردبیل، آلوده به فاضلاب شده است.

خبر ‌وزیر کشور از احداث ۱۶۰۰ کلاس درس در سیستان و بلوچستان

 خبر ‌وزیر کشور از احداث ۱۶۰۰ کلاس درس در سیستان و بلوچستان
2024-04-14T11:05:35+03:30
وزیر کشور با اشاره به اینکه تخصیص های بودجه ای که در بحث آموزش به استان داده شده است، گفت: در حال حاضر نیز احداث یک هزار و ۶۰۰ کلاس درس در دستور کار قرار دا...

قدردانی علمای اهل سنت خراسان شمالی از عملیات «وعده صادق»

 قدردانی علمای اهل سنت خراسان شمالی از عملیات «وعده صادق»
2024-04-14T11:05:35+03:30
جامعه روحانیون اهل سنت خراسان شمالی ضمن ابراز شادمانی و خرسندی در پی حملات هوایی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی به اسرائیل جنایتکار و گرفتن انتقام خون پاک سردا...

پهلودهی ‌۲۵۰۰ فروند شناور کانتینری در بندر شهید رجایی

 پهلودهی ‌۲۵۰۰ فروند شناور کانتینری در بندر شهید رجایی
2024-04-14T11:05:34+03:30
مدیرکل بنادر و دریانوردی هرمزگان از افزایش ۱۱ درصدی عملیات کانتینری بندر شهید رجایی و گفت: با وجود شرایط متاثر از تحریم‌ها با اتکا بر ظرفیت‌ها و توانمندی‌ها...

قدردانی علمای برجسته اهل‌سنت از سپاه؛ دلِ جهان اسلام شاد شد

 قدردانی علمای برجسته اهل‌سنت از سپاه؛ دلِ جهان اسلام شاد شد
2024-04-14T11:05:34+03:30
علمای برجسته اهل‌سنت استان کردستان از حملات گسترده سپاه ‌علیه اسرئیل قدردانی کردند و این اقدام را باعث خوشحالی نه تنها ملت ایران بلکه جهان اسلام عنوان کردند.

اختصاصی| حمایت جبهه ایستادگی ایران اسلامی زنجان از لیست شورای ائتلاف

 اختصاصی| حمایت جبهه ایستادگی ایران اسلامی زنجان از لیست شورای ائتلاف
2024-02-26T06:01:30+03:30
دبیر جبهه ایستادگی ایران اسلامی در استان زنجان اعلام کرد که این جبهه از نامزدهای منتخب شورای ائتلاف نیروهای انقلاب اسلامی حمایت خود را اعلام می‌کند.

رئیس دیوان عدالت اداری: قوه قضائیه ‌استقلال وکلا را در هر زمان به رسمیت می‌شناسد

 رئیس دیوان عدالت اداری: قوه قضائیه ‌استقلال وکلا را در هر زمان به رسمیت می‌شناسد
2024-02-26T06:01:30+03:30
رئیس دیوان عدالت اداری کشور گفت: عقل و قانون حکم می‌کند وکیل در جریان دادرسی با شجاعت از موکل و حق دفاع کند و این استقلال را قوه قضائیه در هر زمان به رسمیت ...

دستگیری اکرم لاهوری تروریست + جزئیات

 دستگیری اکرم لاهوری تروریست + جزئیات
2024-02-26T06:01:29+03:30
سخنگوی پلیس از دستگیری یک عضو "سپاه صحابه "در استان هرمزگان خبر داد.

لیست ‌شورای ائتلاف برای انتخابات مجلس خبرگان و شورای اسلامی در همدان + اسامی

 لیست ‌شورای ائتلاف برای انتخابات مجلس خبرگان و شورای اسلامی در همدان + اسامی
2024-02-26T06:01:29+03:30
لیست انتخاباتی شورای ائتلاف ‌استان همدان ‌برای مجلس خبرگان رهبری و مجلس شورای اسلامی اعلام شد.

محکوم مالی فراری هنگام خروج غیرقانونی از کشور بازداشت شد + جزئیات

 محکوم مالی فراری هنگام خروج غیرقانونی از کشور بازداشت شد + جزئیات
2024-02-26T06:01:29+03:30
رئیس کل دادگستری هرمزگان از دستگیری یک محکوم مالی فراری با بیش از ۳۰ فقره محکومیت قطعی هنگام خروج از کشور خبر داد.

دغدغه‌های نخبگان خراسان جنوبی با نامزد انتخابات خبرگان رهبری + تصاویر

 دغدغه‌های نخبگان خراسان جنوبی با نامزد انتخابات خبرگان رهبری + تصاویر
2024-02-26T06:01:28+03:30
جمعی از نخبگان خراسان جنوبی در دیدار با نامزد ششمین دوره مجلس خبرگان رهبری دغدغه های خود را در زمینه های مختلف مطرح کردند.

رئیسی: امیدواریم مجلس قوی برای پشتیبانی از مردم و ‌کمک به دولت تشکیل شود

 رئیسی: امیدواریم مجلس قوی برای پشتیبانی از مردم و ‌کمک به دولت تشکیل شود
2024-02-26T06:01:28+03:30
نامزد ششمین دوره انتخابات مجلس خبرگان رهبری در خراسان جنوبی بر اینکه شرکت در انتخابات عمل به حق و تکلیف است گفت: امیدواریم مجلسی قوی شکل بگیرد که هم پشتیبان...

رونمایی از دیوارنگاره جدید میدان ولیعصر(عج) زنجان/ "‌روشن شود جهانی؛ وقتی که تو بیایی"

 رونمایی از دیوارنگاره جدید میدان ولیعصر(عج) زنجان/ "‌روشن شود جهانی؛ وقتی که تو بیایی"
2024-02-24T08:54:53+03:30
در آستانه نیمه شعبان، از جدیدترین دیوارنگاره میدان ولیعصر(عج) زنجان رونمایی شد.

تب تند رقابت‌های انتخاباتی در اصفهان/ تشکیل ائتلاف بانوان و ائتلاف آبی نظرها را جلب کرد

 تب تند رقابت‌های انتخاباتی در اصفهان/ تشکیل ائتلاف بانوان و ائتلاف آبی نظرها را جلب کرد
2024-02-24T08:28:10+03:30
در دومین روز از رقابت‌های انتخابات مجلس شورای اسلامی و خبرگان رهبری، تشکیل ائتلاف بانوان کاندیدا و ائتلاف آبی با محوریت شرق اصفهان بیشتر از همه نظرها را به ...
X فیلم جدید فیلم جدید دانلود فیلم و سریال تبلیغات شما (پیام به تلگرام)