میرنیوز

ماجرای تذکر ۱۰ عضو شورای شهر به شهردار مشهد چه بود؟

ماجرای تذکر ۱۰ عضو شورای شهر به شهردار مشهد چه بود؟ 2021-03-17T16:16:45+03:30

در جلسه علنی روز ۱۸ اسفندماه شورای شهر مشهد، ۱۰ نفر از اعضاء شورا درمورد دفاع نامناسب از طرح‌های تفصیلی پیشنهادی و لوایح تایید شده شورای اسلامی شهر در کمیسیون ماده پنج و تعیین تکلیف طرح‌های باقی‌مانده به محمدرضا کلائی، شهردار مشهد تذکر دادند. محمدهادی مهدی‌نیا در گفت‌وگو با ایسنا، درخصوص این تذکر اظهار کرد: طرح جامع مشهد، در سال ۸۶ شهر را به هفت حوزه برنامه‌ریزی تقسیم بندی کرده است. برای هر یک از این حوزه‌ها یک مشاور طرح تفصیلی رتبه یک تهرانی انتخاب شده‌ است. قرار بر این بود که مشاوران طرح، کار خود را تا سال ۸۹ به اتمام برسانند. 

وی با بیان اینکه، بنا به دلایلی کار نوشتن طرح هر کدام از حوزه‌های مشهد طولانی می‌شود، افزود: یکی از دلایل آن طولانی شدن نوشتن طرح جامع مشهد بود. قرار بود طرح جامع مشهد در سال ۸۶ به اتمام برسد، اما طرح جامع سال ۹۳ در استان و سال ۹۵ در شورای عالی معماری مصوب می‌شود.

رئیس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای اسلامی شهر مشهد با اشاره به اینکه، سال ۸۴ مشاور طرح به دستور وزارت راه و شهرسازی برکنار می‌شود، عنوان کرد:  طرح جامعی که در سال ۹۳ در استان به تصویب رسید با آن‌چه که در سال ۹۵ در شورای عالی معماری و شهرسازی تصویب شد، حدود ۱۸۰ مورد اختلافاتی وجود دارد. وقتی طرح به شورای وقت دوره چهارم، ارسال می‌شود، به دلیل وجود اختلافات زیاد آن را تصویب نمی‌کنند؛ چراکه در سال ۹۳ به مشاور اعلام کرده بودند که براساس آنچه که تصویب شده است، طرح‌های خود را نوشته و ابلاغ کنید. 

مهدی‌نیا ادامه داد: سال ۹۶ و با ورود شورای پنجم، فضای برگرداندن طرح جامع وجود نداشت. به همین خاطر تعاملی انجام شد. میان شهردار وقت و معاون وزارت راه و شهرسازی توافق کتبی صورت گرفت که براساس آن طرح جامع را شورا ابلاغ می‌کند اما منوط بر اینکه ۱۸۰ مورد اختلافی در طرح‌های تفصیلی برطرف شود. همزمان با اینکه طرح‌های تفصیلی به کمیسیون ماده پنج می‌آید اشکالات نیز رفع شود.

وی اشاره کرد: بنا بر این بود که طرح‌های تفصیلی ۶ ماهه به شورا بیاید اما باز هم به مشکل برخورد کرد. در سال ۹۹ فشار شورا بر شهرداری زیاد شد و از شهرداری خواسته شد تا پایان سال ۹۹ طرح‌های تفصیلی هر هفت حوزه مشهد را به شورا آورده و شهر از بلاتکلیفی خارج شود. براساس برنامه هر ماه یک طرح باید به شورا می‌آمد. تاکنون پنج طرح تفصیلی را شهرداری به شورا ارسال کرده، مورد تایید قرار گرفته و به کمیسیون ماده پنج ارسال شده است. 

رئیس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای اسلامی شهر مشهد با بیان اینکه، تاکنون طرح تفصیلی دو بخش دیگر مشهد هنوز به شورا ارسال نشده است، خاطرنشان کرد: از پنج طرح تفصیلی حوزه‌های مشهد تنها یکی از این طرح تفصیلی‌ها در کمیسیون ماده پنج مطرح و مصوب شده است. در این طرح تفصیلی ارسال شده که مربوط به جنوب غرب مشهد بود اختلافات زیادی با طرح جامع ابلاغ شده سال ۹۵ داشت. شورا، شهرداری و مشاور طرح بر روی کاربری‌ها، حمل‌ونقل، تراکم‌ها و... این بخش با طرح جامع سال ۹۵ اختلاف دارند. تعارضات زیادی در طرح مصوب شده در شهرداری با طرح سال ۹۵ وجود داشت؛ به عنوان مثال شورا پیش‌بینی کرده بود که تمام اراضی متصل کمربند جنوبی، سبز شود. این اراضی همه دولتی هستند؛ به این معنا که دولت نباید با مردم رقابت کند که چه کاربری بهتری داشته باشد. دولت باید یارانه در این زمینه به مردم بدهد. ما پیشنهاد ‌کردیم که هرچه اراضی دولتی در این منطقه وجود دارد، تبدیل به کاربری خدماتی و فضای سبز شود. در گذشته این اراضی کاربری بلندمرتبه‌سازی داشته است. این اراضی بر روی گسل است. شورا در طرح پیشنهادی، پیشنهاد داد که طرح‌های بلند مرتبه‌سازی در آن‌جا انجام نشود و به‌جای آن کاربری خدماتی و به خصوص فضای سبز که هماهنگی با این اراضی و ارتفاعات دارد ایجاد شود. این مورد یکی از موارد اختلافی بود.

وی تصریح کرد: هنوز طرح به تصویب رسیده در کمیسیون ماده پنج به شورا ابلاغ نشده است، اما من فکر می‌کنم همان طرح زکریای دو که عموما کاربری‌های بلندمرتبه‌سازی و ساختمان‌سازی دارد به تصویب رسیده است. عملا موضوعاتی که در شورا پیشنهاد، صحبت و نظر داده شد در این جلسه به تصویب نرسیده است. 

مهدی‌نیا تاکید کرد: متاسفانه در جلسه بررسی این طرح تفصیلی در کمیسیون ماده پنج، شهردار و نماینده شهرداری از مواضع شورا و طرح تفصیلی به تصویب رسیده در شورا، دفاع شایسته و بایسته‌ای انجام ندادند. آن‌ها دیدگاه خود را مطرح کردند و کاملا نظرات خودشان بوده است. شهردار به نمایندگی از شورا در شهرداری منتسب می‌شود. ایشان در هرجایی که حضور پیدا می‌کند، نماینده شورا هست و باید از مصوبات شورا دفاع و حمایت کند. 

وی تشریح کرد: عرف بررسی طرح‌های تفصیلی به این صورت است که در چندین جلسه بررسی و درخصوص آن صحبت می‌شود، اما در یک جلسه و به یک‌باره پرونده این طرح بسته شد. ابزار شورا برای نظارت بر شهرداری و شهردار تذکر، سوال، بررسی موضوعات در بودجه، استیضاح و... است. اینکه شورا برای نظارت از چه ابزاری استفاده کند به تشخیص اکثریت اعضاء شوراست. این بار اعضا این تصمیم را گرفتند که در قدم اول تذکر جمعی به آقای شهردار بدهند.

رئیس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای اسلامی شهر مشهد درخصوص نام افراد امضا کننده در این تذکر، گفت: خانم بتول گندمی و آقایان نوروزی، موحدی‌زاده، حسینی‌پویا، حاجیان شهری، فیضی، ودیعی، بهاروند و بنده از امضا کنندگان این تذکر جمعی بودیم. 

مهدی‌نیا درخصوص تاثیر نبود طرح‌های تفصیلی در آینده شهر، اظهار کرد: یکی از اشکالات اساسی طرح‌ جامع مشهد قدیمی بودن آن است. طرح جامع فعلی مشهد، طرح خازنی است. طرح خازنی در سال ۵۲ آغاز و طرح تفصیلی آن در سال ۵۸ به تصویب می‌رسد. در این طرح سقف جمعیتی شهر مشهد تنها یک میلیون و پانصدهزارنفر در نظر گرفته می‌شود. تمامی امکانات، خدمات رفاهی، دسترسی‌ها و... شهر مشهد براساس یک میلیون و پانصدهزار نفر در این طرح در نظر گرفته شده است. 

وی با اشاره به اینکه، جمعیت فعلی شهر مشهد ۳ میلیون و ۳۰۰ هزار نفر است، خاطرنشان کرد: طرح خازنی دیگر پاسخگوی نیاز ۳میلیون و ۳۰۰ هزار نفر نیست. یکی از مشکلات دیگر طرح خازنی محدوده‌ای است که برای شهر در نظر گرفته است. با افزایش جمعیت محدوده‌هایی مانند قاسم‌آباد، الهیه، روستاهای حاشیه شهر و... به شهر مشهد اضافه و بزرگتر شده است. بیش از ۳۰ طرح تفصیلی برای قسمت‌های الحاقی وجود دارد که در خود اختلاف و عدم هماهنگی دارد که سبب شده که شهر از حالت یکپارچه‌گی بیرون بیاید. مردم و نیروهای شهرداری سردرگم شده‌اند.

رئیس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای اسلامی شهر مشهد عنوان کرد: اگر ما هرچه زودتر طرح‌های تفصیلی خود را یکپارچه کرده و بر روی سامانه شهرداری بارگذاری کنیم، از سردرگمی‌ها رها شده و پاسخ درستی به نیازهای شهر می‌دهیم. 

مهدی‌نیا درخصوص پاسخ شهرداری به تذکر جمعی شورا، بیان کرد: دقیق نمی‌دانم اما براساس آیین‌نامه شورا، ظرف مدت دو هفته آقای شهردار ملزم هستند که پاسخ این تذکر را بدهند. این پاسخ می‌تواند کتبی یا به صورت حضوری در صحن علنی شورا باشد. درصورت قانع شدن یک حالت یا نشدن اعضا حالت دیگری رخ می‌دهد که آیین‌نامه شورا در این زمینه کاملا مشخص است.

وی با اشاره به اینکه، یکی از شعارهای شورای پنجم از انتخابات تاکنون قانون‌گرایی و شفافیت بوده است، تاکید کرد: تبلور قانون‌گرایی و شفافیت در شهرسازی این است که طرح‌های توسعه شهری همگی مصوب شده و به صورت الکترونیکی، رقومی و سیستمی در سامانه شهرداری بارگزاری شود تا قوانین برای همگان مشخص شود و مردم  پاسخ‎‌های شهرسازی خود را دریافت کنند. 

انتهای پیام

منبع : خبرگزاری ایسنا


کلمات کلیدی :
اشتراک گذاری :

آخرین اخبار استان ها

اما و اگرهای ساماندهی دستفروشان در بیرجند

 اما و اگرهای ساماندهی دستفروشان در بیرجند
2024-04-14T14:39:26+03:30
شهرداری بیرجند در پی گلایه‌مندی مردم از سد معبر دستفروشان در شهر اعلام کرد: فقط اجازه جمع آوری دارد که اقدامی بازدارنده نیست و حق پلمب اصناف متخلف با سایر د...

تداوم دست‌اندازی‌ها به چشمه مرغک رونیز استهبان فارس

 تداوم دست‌اندازی‌ها به چشمه مرغک رونیز استهبان فارس
2024-04-14T14:12:13+03:30
درحالی که دست اندازی‌ها به چشمه مرغک رونیز استهبان اصفهان همچنان ادامه دارد، فرماندار استهبان درخصوص تخلفات صورت گرفته در این محوطه گفت: طی یکی دو هفته آیند...

دستگیری ۸۹ قاچاقچی ارز و کالا در شهریار

 دستگیری ۸۹ قاچاقچی ارز و کالا در شهریار
2024-04-14T13:45:59+03:30
دادستان عمومی و انقلاب شهرستان شهریار گفت: طی شش ماه گذشته بیش از ۵.۱ میلیون لیتر فراورده‌های نفتی، ۲۵ تن مواد خوراکی، ۲۹ هزار قلم انواع لوازم خانگی آشپزخان...

کشف ۱۰۲ هزار لیتر سوخت قاچاق در سواحل عسلویه

 کشف ۱۰۲ هزار لیتر سوخت قاچاق در سواحل عسلویه
2024-04-14T13:32:41+03:30
فرمانده مرزبانی استان بوشهر از توقیف یک فروند شناور حامل سوخت قاچاق در نوار ساحلی استان در بندر عسلویه خبر داد و گفت: این شناور بیش از ۱۰۲ هزار لیتر سوخت گا...

مهاجرت یک میلیون بال پرنده تابستان‌گذران به مازندران

 مهاجرت یک میلیون بال پرنده تابستان‌گذران به مازندران
2024-04-14T13:32:40+03:30
رییس اداره حیات وحش محیط زیست مازندران با اشاره به مهاجرت پرندگان تابستان‌گذران به مازندران گفت: هر سالهه بیش از یک میلیون بال پرنده تابستان‌گذران وارد مازن...

حمایت آیت الله نوری همدانی از پاسخ کوبنده ایران به اسرائیل

 حمایت آیت الله نوری همدانی از پاسخ کوبنده ایران به اسرائیل
2024-04-14T11:59:17+03:30
مرجع تقلید شیعیان از پاسخ کوبنده ایران و گروه‌های مقاومت به رژیم صهیونیستی حمایت کرد.

انتقام ایران پاسخی به خباثت‌های رژیم صهیونیستی بود

 انتقام ایران پاسخی به خباثت‌های رژیم صهیونیستی بود
2024-04-14T11:46:54+03:30
رئیس شورای اسلامی شهر اصفهان با اشاره به انتقام سپاه پاسداران از رژیم صهیونیستی گفت: شب گذشته تنها شبی بود که مردم فلسطین با آرامش خوابیدند و این نشان می‌ده...

دپوی چوب آلات برای قاچاقچیان ناامن خواهد بود

 دپوی چوب آلات برای قاچاقچیان ناامن خواهد بود
2024-04-14T11:46:53+03:30
مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان مازندران منطقه نوشهر گفت: با همکاری دستگاه قضا هرگونه دپوی چوب آلات زیر ذره بین ماموران یگان حفاظت قرار دارد.

حملات سپاه ثابت کرد رژیم صهیونیستی مترسکی بیش نیست

 حملات سپاه ثابت کرد رژیم صهیونیستی مترسکی بیش نیست
2024-04-14T11:46:53+03:30
نماینده مردم  خمینی‌شهر در مجلس شورای اسلامی گفت: ضرب‌شست شب گذشته به رژیم جعلی صهیونیستی، در کنار حملات جبهه مقاومت که هیمنه گنبد آهنین پوشالی را در ه...

جزئیات رقابت‌های جهانی تکواندو در کیش

 جزئیات رقابت‌های جهانی تکواندو در کیش
2024-04-14T11:05:38+03:30
رقابت‌های جهانی تکواندو و مچ‌اندازی قهرمانی آسیا در دو بخش بانوان و آقایان در سالن چندمنظوره المپیک جزیره زیبای کیش برگزار می‌شود.

تجمع خیابانی مردم تبریز در حمایت از عملیات سپاه علیه اسرائیل

 تجمع خیابانی مردم تبریز در حمایت از عملیات سپاه علیه اسرائیل
2024-04-14T11:05:38+03:30
مردم تبریز در حمایت از عملیات سپاه پاسداران انقلاب اسلامی علیه رژیم صهیونیستی به خیابان آمدند.

پیش‌بینی رگبار برف در ارتفاعات لرستان

 پیش‌بینی رگبار برف در ارتفاعات لرستان
2024-04-14T11:05:37+03:30
مدیرکل هواشناسی لرستان از صدور هشدار زرد هواشناسی و رگبار برف در ارتفاعات خبر داد.

توزیع ۶۰۰هزار تن نهاده‌های دامی بین دامداران لرستان

 توزیع ۶۰۰هزار تن نهاده‌های دامی بین دامداران لرستان
2024-04-14T11:05:36+03:30
معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی لرستان از توزیع حدود ۶۰۰هزار تن نهاده‌های دامی بین دامداران این استان در سال ۱۴۰۲ خبر داد.

انتخابات دور دوم زنجان، طارم و خدابنده نیمه‌الکترونیکی است

 انتخابات دور دوم زنجان، طارم و خدابنده نیمه‌الکترونیکی است
2024-04-14T11:05:36+03:30
رئیس ستاد انتخابات استان زنجان با اشاره به دور دوم دوازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی گفت: این مرحله از انتخابات در ۲ حوزه انتخابیه زنجان- طارم و خدا...

هواشناسی هشدار داد؛ سرمازدگی در کمین باغات استان سمنان

 هواشناسی هشدار داد؛ سرمازدگی در کمین باغات استان سمنان
2024-04-14T11:05:36+03:30
مدیرکل هواشناسی استان سمنان ضمن اعلام هشدار زرد برای بخش کشاورزی این استان گفت: احتمال خسارت ناشی از ریزش تگرگ وجود دارد و کشاورزان باید در این زمینه تمهیدا...

وزارت نفت برای جمع‌آوری فاضلاب ‌جزیره خارگ ‌پای کار بیاید

 وزارت نفت برای جمع‌آوری فاضلاب ‌جزیره خارگ ‌پای کار بیاید
2024-04-14T11:05:36+03:30
نماینده مردم استان بوشهر در مجلس خبرگان گفت: تاکنون اراده جدی برای ساماندهی وضعیت آبرسانی، توزیع آب شرب و جمع‌آوری فاضلاب در جزیره خارگ دیده نمی‌شود و امید ...

سرریز ‌فاضلاب شهرک صنعتی شماره ۲ اردبیل به قره‌سو

 سرریز ‌فاضلاب شهرک صنعتی شماره ۲ اردبیل به قره‌سو
2024-04-14T11:05:35+03:30
رودخانه قره‌سو در شهرستان نمین این روزها با سرریز شدن فاضلاب شهرک صنعتی شماره ۲ اردبیل، آلوده به فاضلاب شده است.

خبر ‌وزیر کشور از احداث ۱۶۰۰ کلاس درس در سیستان و بلوچستان

 خبر ‌وزیر کشور از احداث ۱۶۰۰ کلاس درس در سیستان و بلوچستان
2024-04-14T11:05:35+03:30
وزیر کشور با اشاره به اینکه تخصیص های بودجه ای که در بحث آموزش به استان داده شده است، گفت: در حال حاضر نیز احداث یک هزار و ۶۰۰ کلاس درس در دستور کار قرار دا...

قدردانی علمای اهل سنت خراسان شمالی از عملیات «وعده صادق»

 قدردانی علمای اهل سنت خراسان شمالی از عملیات «وعده صادق»
2024-04-14T11:05:35+03:30
جامعه روحانیون اهل سنت خراسان شمالی ضمن ابراز شادمانی و خرسندی در پی حملات هوایی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی به اسرائیل جنایتکار و گرفتن انتقام خون پاک سردا...

پهلودهی ‌۲۵۰۰ فروند شناور کانتینری در بندر شهید رجایی

 پهلودهی ‌۲۵۰۰ فروند شناور کانتینری در بندر شهید رجایی
2024-04-14T11:05:34+03:30
مدیرکل بنادر و دریانوردی هرمزگان از افزایش ۱۱ درصدی عملیات کانتینری بندر شهید رجایی و گفت: با وجود شرایط متاثر از تحریم‌ها با اتکا بر ظرفیت‌ها و توانمندی‌ها...

قدردانی علمای برجسته اهل‌سنت از سپاه؛ دلِ جهان اسلام شاد شد

 قدردانی علمای برجسته اهل‌سنت از سپاه؛ دلِ جهان اسلام شاد شد
2024-04-14T11:05:34+03:30
علمای برجسته اهل‌سنت استان کردستان از حملات گسترده سپاه ‌علیه اسرئیل قدردانی کردند و این اقدام را باعث خوشحالی نه تنها ملت ایران بلکه جهان اسلام عنوان کردند.

اختصاصی| حمایت جبهه ایستادگی ایران اسلامی زنجان از لیست شورای ائتلاف

 اختصاصی| حمایت جبهه ایستادگی ایران اسلامی زنجان از لیست شورای ائتلاف
2024-02-26T06:01:30+03:30
دبیر جبهه ایستادگی ایران اسلامی در استان زنجان اعلام کرد که این جبهه از نامزدهای منتخب شورای ائتلاف نیروهای انقلاب اسلامی حمایت خود را اعلام می‌کند.

رئیس دیوان عدالت اداری: قوه قضائیه ‌استقلال وکلا را در هر زمان به رسمیت می‌شناسد

 رئیس دیوان عدالت اداری: قوه قضائیه ‌استقلال وکلا را در هر زمان به رسمیت می‌شناسد
2024-02-26T06:01:30+03:30
رئیس دیوان عدالت اداری کشور گفت: عقل و قانون حکم می‌کند وکیل در جریان دادرسی با شجاعت از موکل و حق دفاع کند و این استقلال را قوه قضائیه در هر زمان به رسمیت ...

دستگیری اکرم لاهوری تروریست + جزئیات

 دستگیری اکرم لاهوری تروریست + جزئیات
2024-02-26T06:01:29+03:30
سخنگوی پلیس از دستگیری یک عضو "سپاه صحابه "در استان هرمزگان خبر داد.

لیست ‌شورای ائتلاف برای انتخابات مجلس خبرگان و شورای اسلامی در همدان + اسامی

 لیست ‌شورای ائتلاف برای انتخابات مجلس خبرگان و شورای اسلامی در همدان + اسامی
2024-02-26T06:01:29+03:30
لیست انتخاباتی شورای ائتلاف ‌استان همدان ‌برای مجلس خبرگان رهبری و مجلس شورای اسلامی اعلام شد.

محکوم مالی فراری هنگام خروج غیرقانونی از کشور بازداشت شد + جزئیات

 محکوم مالی فراری هنگام خروج غیرقانونی از کشور بازداشت شد + جزئیات
2024-02-26T06:01:29+03:30
رئیس کل دادگستری هرمزگان از دستگیری یک محکوم مالی فراری با بیش از ۳۰ فقره محکومیت قطعی هنگام خروج از کشور خبر داد.

دغدغه‌های نخبگان خراسان جنوبی با نامزد انتخابات خبرگان رهبری + تصاویر

 دغدغه‌های نخبگان خراسان جنوبی با نامزد انتخابات خبرگان رهبری + تصاویر
2024-02-26T06:01:28+03:30
جمعی از نخبگان خراسان جنوبی در دیدار با نامزد ششمین دوره مجلس خبرگان رهبری دغدغه های خود را در زمینه های مختلف مطرح کردند.

رئیسی: امیدواریم مجلس قوی برای پشتیبانی از مردم و ‌کمک به دولت تشکیل شود

 رئیسی: امیدواریم مجلس قوی برای پشتیبانی از مردم و ‌کمک به دولت تشکیل شود
2024-02-26T06:01:28+03:30
نامزد ششمین دوره انتخابات مجلس خبرگان رهبری در خراسان جنوبی بر اینکه شرکت در انتخابات عمل به حق و تکلیف است گفت: امیدواریم مجلسی قوی شکل بگیرد که هم پشتیبان...

رونمایی از دیوارنگاره جدید میدان ولیعصر(عج) زنجان/ "‌روشن شود جهانی؛ وقتی که تو بیایی"

 رونمایی از دیوارنگاره جدید میدان ولیعصر(عج) زنجان/ "‌روشن شود جهانی؛ وقتی که تو بیایی"
2024-02-24T08:54:53+03:30
در آستانه نیمه شعبان، از جدیدترین دیوارنگاره میدان ولیعصر(عج) زنجان رونمایی شد.

تب تند رقابت‌های انتخاباتی در اصفهان/ تشکیل ائتلاف بانوان و ائتلاف آبی نظرها را جلب کرد

 تب تند رقابت‌های انتخاباتی در اصفهان/ تشکیل ائتلاف بانوان و ائتلاف آبی نظرها را جلب کرد
2024-02-24T08:28:10+03:30
در دومین روز از رقابت‌های انتخابات مجلس شورای اسلامی و خبرگان رهبری، تشکیل ائتلاف بانوان کاندیدا و ائتلاف آبی با محوریت شرق اصفهان بیشتر از همه نظرها را به ...
X فیلم جدید فیلم جدید دانلود فیلم و سریال تبلیغات شما (پیام به تلگرام)