میرنیوز

ورزش در زمان دیالیز موثرترین روش بهبود کیفیت زندگی بیماران کلیوی

ورزش در زمان دیالیز موثرترین روش بهبود کیفیت زندگی بیماران کلیوی 2021-03-13T12:30:09+03:30

محمدعلی طبیبی در گفت و گو با ایسنا، به آمار شیوع و مرگ و میر ناشی از ویروس کرونا اشاره و اظهار کرد: آمارها نشان می‌دهد پس از گذشت یک سال از شیوع ویروس کرونا، ۱.۵ درصد از مردم جهان مبتلا به این ویروس شده اند و نزدیک به ۲.۲ درصد از این افراد جانشان را از دست داده اند؛ نکته مهم این است که تقریبا ۹۸ درصد از این افراد پس از ابتلا زنده مانده اند.

وی با اشاره به افزایش بیماران کلیوی در جهان، افزود: از سویی دیگر، آمارها نشان داده که ۷۰۰ میلیون نفر و نزدیک به ۱۰ درصد از مردم جهان مبتلا به بیماری مزمن کلیوی هستند که از این آمار ۱۰ درصدی، چهار صدم درصد بیمارانی هستند که از خدمات دیالیز استفاده می کنند که سالانه ۵ تا ۷ درصد به این آمار اضافه می شود، به طوری که در سال ۲۰۳۰ تعداد بیماران دیالیزی به بیش از پنج و نیم میلیون نفر خواهد رسید، یعنی ۱۰۰ درصد افزایش.

این دکترای فیزیولوژی ورزشی با تاکید براینکه بیش از ۵۰ درصد این بیماران در کمتر از ۴ سال پس از شروع دیالیز جان خود را از دست می دهند، تصریح کرد: پیش بینی می شود که در سال ۲۰۳۰، دو و نیم میلیون نفر جان خود را به خاطر اینکه دیالیز می شوند، از دست می دهند.

طبیبی با انتقاد از اینکه بسیاری از رسانه های خبری دنیا، ۲۴ ساعته در حال اطلاع رسانی اخبار مبتلایان و مرگ و میر ناشی از کرونا هستند، گفت: درحالیکه به مرگ و میر ناشی از دیالیز که از سال ۱۹۹۹ از رتبه ۱۲  علل مرگ و میر دنیا به رتبه ۵ در سال ۲۰۳۰ خواهد رسید، اشاره ای نمی شود.

این استاد دانشگاه افزود: حالا سوال این است آیا باید از کرونا ترسید یا از اینکه دیالیزی شویم، بترسیم؟

رئیس هیئت ورزشی بیماران خاص و پیوند اعضای شهر اصفهان، توضیح داد: از زمان شروع دیالیز به دلیل کم تحرکی اجباری ناشی از زمان دیالیز که هفته ای سه جلسه به مدت ۴ ساعت است و استراحت اجباری ناشی از خستگی بعد از آن به مدت ۲ تا ۵ ساعت بعد از یک جلسه دیالیز، بیماران به مرور زمان دچار افزایش رفتارهای کم‌تحرکی در روزهای دیالیز و غیردیالیز می شوند و زمان فعال روزشان را به صورت غیرفعال سپری می‌کنند.

وی ادامه داد: از عوارض این کم‌تحرکی می توان به افزایش تحلیل عضلانی اشاره کرد که به معنی از دست دادن عضلات است و ضعف عضلانی به طور قابل ملاحظه ای افزایش می یابد و منجر به افزایش سستی و ضعف عضلانی خواهد شد. در نتیجه بیمار دچار افزایش احتمال افتادن و آسیب ها و ترس های ناشی از آن و در ادامه بیمار دچار سندروم خستگی مزمن می شود، خستگی ای که هیچ وقت پایان ندارد و حتی روز به روز افزایش پیدا می‌کند و همین خستگی کم تحرکی را افزایش می دهد.

از دست دادن عضلات از عوارض کم تحرکی ناشی از دیالیز

طبیبی با بیان اینکه عوامل تاثیرگذار و ضد التهابی در بدن انسان عضلات فعال هستند، تصریح کرد: میزان التهابات سیستم ایمنی در این بیماران به صورت قابل ملاحظه ای افزایش می یابد. این التهابات اثرات مخرب گسترده بر روی بدن انسان دارد که از جمله آن، افزایش مشکلات قلبی عروقی، استخوانی و از دست رفتن عضلات است.

دکترای فیزیولوژی ورزشی اظهار کرد: افزایش کم تحرکی، ضعف عملکردی عضلات و از دست دادن آن ها، خستگی های مزمن و التهابات، همه باعث کاهش عملکرد جسمانی بیمار خواهد شد و ظرفیت ورزشی بیماران نیز کاهش می یابد. این کاهش ظرفیت های عملکردی و ورزشی علاوه بر عدم تحمل فعالیت ورزشی توسط بیمار، باعث تمایل نداشتن و ترس بیمار از شرکت در فعالیت های ورزشی منظم و کلا انجام فعالیت بدنی می شود.

به گفته طبیبی، از دیگر اختلالات ناشی از این کم تحرکی ها در بیماران دیالیزی کم خونی است. بیمار از زمان شروع دیالیز و کم تحرکی اجباری، به صورت پیشرونده ای دچار کم خونی می شود. مشکلات پوکی استخوان و شانس شکستگی ها در این افراد به دلیل اختلالات الکترولیتی کلسیم، فسفر افزایش پیدا می‌کند که این اختلالات کلسیمی همچنین بر بیمار شدن قلب نیز تاثیرگذار است.

وی اضافه کرد: بسیاری از پژوهش ها نشان داده اند که کم تحرکی، نداشتن عضله و ضعف عملکردی و افزایش التهابات بدن همه باعث افزایش شانس ابتلا به دیابت نوع دوم، فشارخون و همچنین افزایش اختلالات روانی مانند افسردگی می شود و رخداد بعدی با توجه به موارد یاد شده و افزایش بیماری های زمینه ای در بیماران دیالیزی، افزایش تعداد دفعات بستری شدن در بیمارستان است و همین مورد مجدداً به طور متوسط به بی تحرکی آن ها اضافه خواهد کرد.

طبیبی ادامه این روند را مرحله ناتوانی اعلام کرد و گفت: بی تحرکی مطلق، نیاز به استفاده از ویلچر و وابستگی به اطرافیان را به منجر می شود و متاسفانه ایستگاه آخر برای بیماران دیالیزی در کمتر از ۵ سال بعد از شروع دیالیزی شدن مرگ است.

وی با اشاره به مطالعات انجام شده، یادآور شد: فعالیت ورزشی منظم در حین دیالیز میزان فعالیت جسمانی بیماران را به طور معناداری افزایش می دهد. قدرت عضلانی، عملکرد عضلانی و احتمالا توده عضلانی را در این بیماران افزایش و بهبود می‌بخشد و باعث کاهش خستگی، کاهش سستی و ضعف عضلانی و بهبود تحلیل عضلانی می شود. با بهبود وضعیت خستگی شاهد کاهش سستی و ضعف عضلانی و تحلیل عضلانی هستیم و کیفیت زندگی بیمار روز به روز بهتر خواهد شد و دوباره روی خوش زندگی را خواهد دید.

به گفته این دکترای فیزیولوژی ورزشی، از آنجایی که عضلات فعال سایتوکاین های (عوامل فعال شدن بیمار) ضد التهابی همچون IL-۶ را تولید می کند، با فعال شدن بیمار سطح التهابات بدن نیز کاهش می یابد.

طبیبی با تاکید براینکه موارد یاد شده تنها هدیه های ورزش نیستند، گفت: با بهبود ریسک فاکتورهای زمینه ای و غیر زمینه ای در این بیماران، شاهد کاهش بیماری های قلبی و عروقی و عوارض ناشی از آن مانند حملات قلبی و بستری شدن در بیمارستان خواهیم بود. با انجام ورزش منظم و گذشت زمان ظرفیت ورزشی بیماران بهبود خواهد یافت و از طرفی عملکرد جسمانی آنها نیز افزایش می یابد و اینجاست که حال بیمار رو به بهبود است.

بهبود کیفیت زندگی بیماران کلیوی با ۶ ماه ورزش منظم

رئیس هیئت ورزشی بیماران خاص و پیوند اعضای شهر اصفهان به مطالعه ای ۱۸ ماهه در ایران بر بیماران دیالیزی به مدت ۶ ماه فعالیت ورزشی توامان در حین دیالیز و با فالوآپ یک سال بی تمرینی، انجام شد و اظهار کرد: در این مطالعه شاهد بودیم که تمرین حین دیالیز از مرگ ۳۱ نفر جلوگیری کرد و تنها ۱ نفر یعنی ۵ درصد جان خود را از دست داده اند و در حال حاضر ۹۵ درصد از این بیماران زنده اند.

وی افزود: در این پژوهش میانگین سنی بیماران بالای ۶۰ سال بود و بیش از دو سال تحت درمان با دیالیز بوده اند و یک سال همه‌گیری کرونا را نیز پشت سر گذاشته اند. بیماران گروه کنترل نیز در همین شرایط بودند، اما ۳۰ درصد این بیماران متاسفانه درحال حاضر در میان ما نیستند.

این دکترای فیزیولوژی ورزشی ادامه داد: زمانی که تنها ۶ ماه تمرین منظم چنین نتیجه ای داشته است و بیمار یک سال پس از آن و در شرایطی که تمرین ادامه پیدا نکرده باز هم از کیفیت زندگی و حال خوب ناشی از ورزش بهره مند بوده است، اگر چه هنوز سوالات زیادی باقی مانده که باید جواب داده شود، اما آیا زمان آن نیست که به ورزش حین دیالیز به عنوان یکی از موثرترین راه ها در افزایش بقا این بیماران نگاه شود؟

مقاله «تاثیر ورزش حین دیالیز بر پارامترهای خونی و شانس بقا بیماران دیالیزی» در کنگره جهانی کلیه ۲۰۲۱ کانادا پذیرفته شد. همچنین این مقاله در وبینار جهانی ورزش در بیماران کلیوی به مناسبت روز جهانی کلیه که با مشارکت محققان و متخصصان از ۴۵ کشور جهان برگزار شد، همراه با ۶ سخنرانی دیگر از کشورهای استرالیا، آمریکا، انگلیس و برزیل ارائه شد. رویکرد این وبینار در خصوص شعار جهانی امسال روز جهانی کلیه با عنوان: «زندگی بهتر با بیماری کلیه» بود.

انتهای پیام

منبع : خبرگزاری ایسنا


کلمات کلیدی :
اشتراک گذاری :

آخرین اخبار استان ها

‌‌دیدار رئیسی و علی‌اف آغاز شد + تصاویر

 ‌‌دیدار رئیسی و علی‌اف آغاز شد + تصاویر
2024-05-20T00:18:59+03:30
دیدار مهم و تاریخی روسای جمهوری اسلامی ایران و جمهوری آذربایجان در نقطه مرزی دو کشور در حاشیه رود ‌ارس آغاز شد.

بهره‌برداری از بزرگ‌ترین مرکز درمان ناباروری شرق کشور

 بهره‌برداری از بزرگ‌ترین مرکز درمان ناباروری شرق کشور
2024-05-20T00:18:58+03:30
با حضور وزیر بهداشت درمان و آموزش پزشکی و تولیت آستان قدس رضوی، بزرگترین مرکز درمان ناباروری شرق کشور با عنوان «بشری» در بیمارستان رضوی مشهد به به...

هدفگذاری رشد ۴۴ درصدی بخش صنعت، معدن و تجارت ایران

 هدفگذاری رشد ۴۴ درصدی بخش صنعت، معدن و تجارت ایران
2024-05-20T00:18:58+03:30
رئیس سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات معدنی کشور گفت: امسال هدفگذاری رشد اقتصادی در بخش صنعت ۸ درصد، معدن ۱۳ درصد و تجارت ۲۳ درصد است.

اهمیت استراتژیک "سد قیزقلعه‌سی" برای ایران و آذربایجان

 اهمیت استراتژیک "سد قیزقلعه‌سی" برای ایران و آذربایجان
2024-05-20T00:18:58+03:30
وزیر نیرو با تشریح اهمیت استراتژیک "سد قیزقلعه‌سی" برای ایران و آذربایجان گفت: سد قیزقلعه‌سی ‌نمادی از دوستی و مودت بین مردم دو کشور ایران و آذربا...

۱۰ هزار نفر در قوه قضائیه استخدام می‌شوند

 ۱۰ هزار نفر در قوه قضائیه استخدام می‌شوند
2024-05-20T00:18:58+03:30
معاون قوه قضائیه، گفت: در قانون جدید شوراهای حل اختلاف ۱۰ هزار نفر با اولویت اعضای شوراهای حل اختلاف به استخدام قوه قضائیه در خواهند آمد.

دستگیری فرد مرتبط با شبکه‌های معاند در اصفهان

 دستگیری فرد مرتبط با شبکه‌های معاند در اصفهان
2024-05-20T00:18:57+03:30
سازمان اطلاعات فراجا از دستگیری فرد مرتبط با شبکه‌های معاند در اصفهان خبر داد.

روند نزولی جمعیت ‌متوقف شد/ جلوگیری از سقط ۴هزار جنین سالم

 روند نزولی جمعیت ‌متوقف شد/ جلوگیری از سقط ۴هزار جنین سالم
2024-05-20T00:18:57+03:30
وزیر بهداشت جلوگیری از سقط جنین را یکی از موضوعات بسیار مهمی که در حال پیگیری است، عنوان ‌کرد و گفت: در این راستا گروه‌های مردمی نفس در تمامی استان‌ها راه‌ا...

افتتاح سد قیزقلعه‌سی با حضور رؤسای جمهور ایران و ‌آذربایجان

 افتتاح سد قیزقلعه‌سی با حضور رؤسای جمهور ایران و ‌آذربایجان
2024-05-20T00:18:57+03:30
سد قیزقلعه‌سی با حضور رؤسای جمهور ایران و آذربایجان افتتاح شد و سد خداآفرین نیز همزمان با افتتاح این سد به بهره‌برداری نهایی رسید.

اذعان آمریکا به کمک ۱۱ کشور به اسرائیل در حمله موشکی ایران

 اذعان آمریکا به کمک ۱۱ کشور به اسرائیل در حمله موشکی ایران
2024-05-20T00:18:56+03:30
سخنگوی سپاه پاسداران گفت: رئیس جمهور آمریکا اعلام کرد ما و ۱۰ کشور دیگر به اسرائیل در وعده صادق کمک کردیم ولی با مشخص شدن ابعاد این عملیات، تعداد کشورها بیش...

سانحه برای بالگرد رئیس‌جمهور در آذربایجان شرقی/ درحال تکمیل

 سانحه برای بالگرد رئیس‌جمهور در آذربایجان شرقی/ درحال تکمیل
2024-05-20T00:18:56+03:30
برخی اخبار حاکی از آن است که بالگرد حامل آیت‌الله رئیسی، رئیس‌جمهور در آذربایجان شرقی دچار سانحه شده است.

جلسه شبانه وزرا و فرمانده سپاه در منطقه سانحه ‌بالگرد رئیسی

 جلسه شبانه وزرا و فرمانده سپاه در منطقه سانحه ‌بالگرد رئیسی
2024-05-20T00:05:54+03:30
پس سانحه برای بالگرد رئیس جمهور بلافاصله جمعی از وزرا، فرمانده کل سپاه و معاونین رئیس جمهور به منطقه سانحه آمدند.

علی‌اف: دخالت بیگانگان‌ را برنمی‌تابیم/ از ایران حمایت می‌کنیم

 علی‌اف: دخالت بیگانگان‌ را برنمی‌تابیم/ از ایران حمایت می‌کنیم
2024-05-19T23:13:16+03:30
رئیس‌جمهور آذربایجان با بیان اینکه در حوزه مسائل بین‌الملل نظرات‌ ایران و آذربایجان بسیار به هم نزدیک است، گفت: در چارچوب همه سازمان‌های بین‌المللی از یکدیگ...

امیر نصیرزاده: دشمنان علیه ایران تغییر رویکرد داد‌ه‌اند

 امیر نصیرزاده: دشمنان علیه ایران تغییر رویکرد داد‌ه‌اند
2024-05-19T23:13:15+03:30
جانشین رئیس ستاد کل نیروهای مسلح ‌با بیان اینکه دشمن تغییر رویکرد داده و ما باید در جبهه دیگری آماده باشیم، گفت: در غزه هرشکلی از نقص حقوق بشر و جنایت جنگی ...

رئیسی: روابط ایران و آذربایجان گسسته نخواهد شد

 رئیسی: روابط ایران و آذربایجان گسسته نخواهد شد
2024-05-19T23:13:15+03:30
رئیس‌جمهور با بیان اینکه روابط ایران و آذربایجان گسسته نخواهد شد، گفت: اراده برای توسعه روابط در تمام حوزه‌ها بین دو کشور داریم.

همه مقصران و متهمان سیل دردناک مشهد

 همه مقصران و متهمان سیل دردناک مشهد
2024-05-19T23:13:14+03:30
مشهد کم‌آب بود و سدهایش خشک؛ سازمان هواشناسی پیام نجات آورد و به مشهدی‌ها مژده بارش‌های چندروزه داد؛ مشهد اما به‌قدری بی‌آبی چشیده بود که کسی مژده هواشناسی ...

وحیدی:‌ هنوز به نقطه مدنظر سانحه بالگرد نرسیده‌ایم

 وحیدی:‌ هنوز به نقطه مدنظر سانحه بالگرد نرسیده‌ایم
2024-05-19T23:13:14+03:30
وزیر کشور با ارائه گزارشی از وضعیت جستجو برای یافتن بالگرد رئیس جمهور گفت: دامنه دید در منطقه بسیار محدود است و به همین دلیل، نیروهای امدادی متاسفانه هنوز ب...

محل دقیق سانحه بالگرد شناسایی شد

 محل دقیق سانحه بالگرد شناسایی شد
2024-05-19T23:13:13+03:30
فرمانده سپاه آذربایجان شرقی از شناسایی محل دقیق سانحه بالگرد خبر داد.

فرمانده کل سپاه به محل سانحه بالگرد رئیس جمهور رفت

 فرمانده کل سپاه به محل سانحه بالگرد رئیس جمهور رفت
2024-05-19T23:13:13+03:30
فرمانده کل سپاه، فرمانده نیروی زمینی سپاه و جمعی از فرماندهان سپاه پس از سانحه برای بالگرد رئیس جمهور، به منطقه رفتند.

اما و اگرهای ساماندهی دستفروشان در بیرجند

 اما و اگرهای ساماندهی دستفروشان در بیرجند
2024-04-14T14:39:26+03:30
شهرداری بیرجند در پی گلایه‌مندی مردم از سد معبر دستفروشان در شهر اعلام کرد: فقط اجازه جمع آوری دارد که اقدامی بازدارنده نیست و حق پلمب اصناف متخلف با سایر د...

تداوم دست‌اندازی‌ها به چشمه مرغک رونیز استهبان فارس

 تداوم دست‌اندازی‌ها به چشمه مرغک رونیز استهبان فارس
2024-04-14T14:12:13+03:30
درحالی که دست اندازی‌ها به چشمه مرغک رونیز استهبان اصفهان همچنان ادامه دارد، فرماندار استهبان درخصوص تخلفات صورت گرفته در این محوطه گفت: طی یکی دو هفته آیند...

دستگیری ۸۹ قاچاقچی ارز و کالا در شهریار

 دستگیری ۸۹ قاچاقچی ارز و کالا در شهریار
2024-04-14T13:45:59+03:30
دادستان عمومی و انقلاب شهرستان شهریار گفت: طی شش ماه گذشته بیش از ۵.۱ میلیون لیتر فراورده‌های نفتی، ۲۵ تن مواد خوراکی، ۲۹ هزار قلم انواع لوازم خانگی آشپزخان...

کشف ۱۰۲ هزار لیتر سوخت قاچاق در سواحل عسلویه

 کشف ۱۰۲ هزار لیتر سوخت قاچاق در سواحل عسلویه
2024-04-14T13:32:41+03:30
فرمانده مرزبانی استان بوشهر از توقیف یک فروند شناور حامل سوخت قاچاق در نوار ساحلی استان در بندر عسلویه خبر داد و گفت: این شناور بیش از ۱۰۲ هزار لیتر سوخت گا...

مهاجرت یک میلیون بال پرنده تابستان‌گذران به مازندران

 مهاجرت یک میلیون بال پرنده تابستان‌گذران به مازندران
2024-04-14T13:32:40+03:30
رییس اداره حیات وحش محیط زیست مازندران با اشاره به مهاجرت پرندگان تابستان‌گذران به مازندران گفت: هر سالهه بیش از یک میلیون بال پرنده تابستان‌گذران وارد مازن...

حمایت آیت الله نوری همدانی از پاسخ کوبنده ایران به اسرائیل

 حمایت آیت الله نوری همدانی از پاسخ کوبنده ایران به اسرائیل
2024-04-14T11:59:17+03:30
مرجع تقلید شیعیان از پاسخ کوبنده ایران و گروه‌های مقاومت به رژیم صهیونیستی حمایت کرد.

انتقام ایران پاسخی به خباثت‌های رژیم صهیونیستی بود

 انتقام ایران پاسخی به خباثت‌های رژیم صهیونیستی بود
2024-04-14T11:46:54+03:30
رئیس شورای اسلامی شهر اصفهان با اشاره به انتقام سپاه پاسداران از رژیم صهیونیستی گفت: شب گذشته تنها شبی بود که مردم فلسطین با آرامش خوابیدند و این نشان می‌ده...

دپوی چوب آلات برای قاچاقچیان ناامن خواهد بود

 دپوی چوب آلات برای قاچاقچیان ناامن خواهد بود
2024-04-14T11:46:53+03:30
مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان مازندران منطقه نوشهر گفت: با همکاری دستگاه قضا هرگونه دپوی چوب آلات زیر ذره بین ماموران یگان حفاظت قرار دارد.

حملات سپاه ثابت کرد رژیم صهیونیستی مترسکی بیش نیست

 حملات سپاه ثابت کرد رژیم صهیونیستی مترسکی بیش نیست
2024-04-14T11:46:53+03:30
نماینده مردم  خمینی‌شهر در مجلس شورای اسلامی گفت: ضرب‌شست شب گذشته به رژیم جعلی صهیونیستی، در کنار حملات جبهه مقاومت که هیمنه گنبد آهنین پوشالی را در ه...

جزئیات رقابت‌های جهانی تکواندو در کیش

 جزئیات رقابت‌های جهانی تکواندو در کیش
2024-04-14T11:05:38+03:30
رقابت‌های جهانی تکواندو و مچ‌اندازی قهرمانی آسیا در دو بخش بانوان و آقایان در سالن چندمنظوره المپیک جزیره زیبای کیش برگزار می‌شود.

تجمع خیابانی مردم تبریز در حمایت از عملیات سپاه علیه اسرائیل

 تجمع خیابانی مردم تبریز در حمایت از عملیات سپاه علیه اسرائیل
2024-04-14T11:05:38+03:30
مردم تبریز در حمایت از عملیات سپاه پاسداران انقلاب اسلامی علیه رژیم صهیونیستی به خیابان آمدند.

پیش‌بینی رگبار برف در ارتفاعات لرستان

 پیش‌بینی رگبار برف در ارتفاعات لرستان
2024-04-14T11:05:37+03:30
مدیرکل هواشناسی لرستان از صدور هشدار زرد هواشناسی و رگبار برف در ارتفاعات خبر داد.
X فیلم جدید فیلم جدید دانلود فیلم و سریال تبلیغات شما (پیام به تلگرام)