میرنیوز

حفاری‌های غیرمجاز؛ طلسمی که باید شکسته شود

حفاری‌های غیرمجاز؛ طلسمی که باید شکسته شود 2021-03-09T11:12:48+03:30

با توجه به همین این ویژگی و غنای تاریخی است که متاسفانه حفاری و کاوش غیرمجاز به قصد کشف میراث فرهنگی و اشیاء عتیقه و به اصطلاح دفینه سابقه‌ای طولانی در این کشور  دارد و از دهه‌های گذشته تاکنون روندی فزآینده به خود گرفته است.

دکتر جعفر خوشروزاده یک فعال اجتماعی در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: به لحاظ پیشینه تاریخی، در زمان سلسله قاجار به‌ دلیل بیگانه بودن سردمداران این سرزمین با فرهنگ و میراث ایرانی، بخش‌های عمده‌ای از آثار تاریخی و تمدنی از کشور خارج شد و اجازه داده شد تا موزه‌های فرانسه و انگلیس مملو از آثار به ‌سرقت‌رفته از سایت‌های باستانی و تاریخی ایرانی شود.

وی افزود: این روند با وجود شعار باستان‌گرایی در دوره پهلوی هم ادامه پیدا کرد و بعد از انقلاب اسلامی هم با وجود ممنوعیت قاچاق و مجازاتی که برای گنج‌یابان و دلالان آثار تاریخی در نظر گرفته شد، کماکان این روند ادامه یافت و متاسفانه میراث به‌سرقت‌رفته ایرانی نظیر گنجینه جوبجی، تمدن جیرفت، ‌گنجینه غار کلماکره و ده‌ها نمونه دیگر از این گنجینه‌های پرآوازه کشور از راه قاچاق در سراسر جهان پراکنده شدند.

دکتر جعفر خوشروزاده افزود: از این رو می‌توان نتیجه گرفت که به رغم تلاش‌های صورت گرفته، حفاظت و حراست از این میراث به‌ درستی انجام نشده و حفاری‌های غیرقانونی با وجود برخوردهای انتظامی و قضایی در این زمینه همچنان به شدت ادامه دارد.

هویتی که به سرقت می‌رود!

از دکتر خوشروزاده درباره پیامدهای حفاری‌های غیرمجاز سوال کردیم، وی در پاسخ، با تقسیم‌بندی پیامدهای چنین فعالیتی به دو دسته پیامدهای فردی و اجتماعی خاطرنشان کرد: در بعد اجتماعی می‌توان گفت اصولا ابنیه تاریخی و آثار باستانی هر کشوری شناسنامه و هویت آن کشور و میراث ارزشمندی برای مردمان آن جامعه به حساب می‌آید، از این رو تخریب محوطه‌ها و آثار تاریخی در حقیقت نوعی سرقت تمدنی کهن، غنی و پربار در عرصه‌های مختلف هنر و فرهنگ و در معرض تعرض، دستبرد و غارت قرار دادن هویت ملی و اسلامی ساکنان این مرز و بوم است. با این رویکرد حفاری غیرمجاز به قصد یافتن آثار تاریخی ‌و دفینه، گنج یا عتیقه، در حقیقت به یغما رفتن سرمایه‌های هویتی کشور به شمار می‌آید.

تخریب محوطه باستانی، ایجاد حلقه‌های گمشده در تاریخ

به بیان وی، طبق تخمین سازمان‌های متولی، صدها هزار اثر تاریخی در کشور وجود دارد که حدود نیمی از آنها در تپه‌ها و محوطه‌های باستانی ‌هستند که بیشترشان هنوز مورد کاوش علمی باستان‌شناسی قرار نگرفته‌اند. این بدان معناست که هر کلنگ حفاری غیرمجاز به معنای تخریب یک محوطه یا بخشی از آن است. به تعبیری هر لایه‌ای که توسط سوداگران گنج از زمین برداشته می‌شود به نوبه خود ردپایی از گذشته تاریخی و هویتی کشور را محو می‌کند. ردپایی که باستان‌شناسان با دقت و وسواس آن را در میان لایه‌های خاک جستجو می‌کنند. از این رو یکی دیگر از بزرگترین لطمه‌های حفاری غیر مجاز این است که با ایجاد حلقه‌های گمشده در تاریخ، بسیاری از اطلاعات مفید که می‌تواند بوسیله حفاری‌های باستان شناسی مشخص شده و بر اساس آن قسمت‌های تاریک و مبهم تاریخ تمدنی کشور را روشن سازد، از بین می‌برد.

حفاری غیر مجاز، رونق دادن به موزه‌های غربی

این متخصص علوم ارتباطات گفت: سرقت و تخریب سایت و آثار تاریخی، نسل‌های آینده را از در آمدهای سرشار ناشی از جذابیت‌های توریستی بی نظیر محروم می‌کند و در مقابل، به موزه‌های غربی رونق می‌دهد.

وی افزود: در اثر بی‌مبالاتی‌های گذشته در مقابله با این حفاری‌ها و قاچاق آثار باستانی بوده که هزاران اثر ارزشمند و عتیقه تاریخی از جمله ارابه طلایی چهار اسب، استوانه کوروش، افسار برنزی لرستان، بازوبند طلایی بز و پرنده هما، بشقاب شکار قوچ، بشقاب نوازندگان، پلاک طلایی مرد ماد با خنجر، پیمانه با نقش بز کوهی، تخته بازی ۵۸ خانه، تکوک شیر غران، تندیس فاخته لاجوردی و ‌تندیس ناپیرآسو، تندیس نقره‌ای گاو نشسته، تنگ دسته‌گربه‌ای، جام شیردال و گاو بال‌دار، تندیس سر شاهزاده سلجوقی، جام نقره‌ای زن ایلامی، جام هیولای دوسر و غزال و دسته گلدان بز کوهی و صدها آثار عتیقه و باستانی دیگر در موزه‌های خارجی در سراسر جهان نگهداری می‌شوند و عمدتا به موزه‌های لور پاریس، متروپولیتن نیویورک و موزه لندن رونق داده اند تا موزه‌های داخلی.

پیامدهای فردی؛ تلف شدن عمر در مسیر هیچ و پوچ

دکتر خوشروزاده در ادامه به برخی پیامدهای فردی فعالیت در زمنیه دفینه‌یابی اشاره کرد و از تلف شدن عمر و از دست رفتن فرصت برای دست و پا کردن یک شغل آبرومند به عنوان یکی از پیامدهای فردی اقدام به حفاری با هدف پیدا کردن گنج یاد کرد و افزود: مبادرت به جستجوی گنج بیشتر یک آرزوست تا واقعیت، آرزویی که در بسیاری موارد زندگی یک فرد را نابود می‌کند. جذابیت پیدا کردن دفینه و خوره گنج‌یابی گاهی چنان چشم‌افراد را کور می‌کند که فرد، به شکلی بیمارگونه سال‌ها تمام فکر و ذکر و انرژی خود را صرف تلاش ‌برای یافتن چیزی می‌کند که هیچ وقت پیدا نمی‌شود و حاصلی جز تلف کردن وقت آن هم در فعالیتی مجرمانه و مخرب برای میراث تاریخی و کهن این کشور، برای وی بر جای نمی‌گذارد.

جان‌هایی که فدای رویای گنج می شود!

این فعال اجتماعی، در ادامه با بیان اینکه یافتن گنج و وسوسه یک‌ شبه پولدار شدن از این طریق، سرابی است که بعضی‌ها را در مسیر خطرناکی قرار می‌دهد، به برخی پیامدهای خطرناک اقدام به حفاری و دفینه گردی برای فرد فعال در این اقدام ضد ملی اشاره کرد و گفت: علاوه بر پیامدهایی که اشاره شد، در بسیار موارد که اخبار آن هر از چندگاهی رسانه‌ای می شود، چه بسیار افراد بدشانسی که در این راه قربانی جنایت‌های هولناک می‌شوند و پرونده‌هایی که در آن افراد به طمع یافتن گنج به دام جانی یا جانیان افتاده‌اند کم نیستند.

وی افزود: از سوی دیگر کم نیستند تعداد سوداگرانی که رویای دیوانه‌وار پیدا کردن گنج به قیمت جانشان تمام می‌شود و در عمق گودال حفر شده به دست خود دفن شده‌اند یا به دلیل وجود نداشتن جریان هوا در انتهای گودال گرفتار ‌و دچار خفگی شده و قربانی سودای پوچ گنج‌یابی ‌خود می‌شوند.

پیامک چوپان دروغگو، داستانی تکراری

این فعال اجتماعی افزود: علاوه بر این بسیاری از این افراد گرفتار باندهای کلاهبردارانی شده اند که برای آنها دام‌های خوش خط و خال، اما خطرناکی پهن کرده‌اند. سودجویانی که گاهی دام خود را از طریق پیامکی پهن می‌کنند که بسیاری بارها آن را دریافت کرده‌ایم، پیامکی که در آن فردی خود را چوپان معرفی کرده و با نگارش دست و پا شکسته و پر از اغلاط نوشتاری می‌گوید گنجی پیدا کرده و چون نمی‌تواند آن را بفروشد بصورت اتفاقی به شما پیام داده است. در بسیاری از موارد پاسخ دادن به چنین پیامک‌هایی به گرفتاری در دام تبهکاران انجامیده و پروندهای بسیاری در این زمینه وجود دارد که افراد طماع، دارایی خود را به این واسطه از دست داده‌اند.

گرفتاری در دام رمال ها و جادوگران

وی ادامه داد: گاهی افرادی که در رویای گنج‌یابی گرفتار شده‌اند با پذیرفتن ساده‌لوحانه اینکه گنج‌ها طلسم و سحر خاص خود را دارند و این ‌طلسم باید باطل شود، در دام شیادانی می‌افتند که ادعا می‌کنند جادو و اورادی را در اختیار دارند که این طلسم‌ها  را باطل می‌کند و به این بهانه به قولی افراد را سرکیسه می‌کنند.

وی افزود: عده‌ای نیز با سودای به دست آوردن گنج‌های پنهان پول‌های بی زبان خود را در قبال نقشه‌های پوشالی گنج به باد می‌دهند و گرفتار آدم‌های شیادی می شوند که نسخه‌های به اصطلاح خطی و ‌نقشه‌های قلابی خود را با قیمت‌های کلان به آنها می‌فروشند و از بلاهت آنها کمال سوءاستفاده را بعمل می‌آورند.

دکترخوشروزاده در پاسخ به این سوال که آیا قوانین موجود در زمینه مقابله با حفاری‌های غیر مجاز پاسخگوی نیاز امروز هست یا خیر افزود: با ‌نگاهی به روند تاریخی تحول قوانین مربوط به موضوع اشیای عتیقه و حفاری‌های غیر مجاز می‌توان گفت که هر چند قوانین مربوطه در این زمینه در گذر زمان تغییر کرده و لباسی نو بر تن کرده است، اما هنوز هم این قوانین چند قدم عقب‌تر از سارقان میراث فرهنگی حرکت می‌کنند.

قانون چه می گوید؟

وی افزود: هم‌اکنون در رسیدگی و حل و فصل پرونده‌های مربوط به گنج‌یابی ماده ۵۶۲ قانون مجازات اسلامی مورد استناد قرار می‌گیرد که بر اساس آن هرگونه حفاری و کاوش به قصد به‌ دست‌ آوردن اموال تاریخی - فرهنگی ممنوع بوده و مرتکب به حبس از ۶‌ ماه تا ۳ سال و ضبط اشیای مکشوفه به نفع سازمان میراث فرهنگی کشور و آلات و ادوات حفاری به نفع دولت محکوم می‌شود.

خوشروزاده گفت: بر اساس این قانون چنانچه حفاری در اماکن و محوطه‌های‌تاریخی که در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است، یا در بقاع متبرکه و اماکن مذهبی صورت گیرد، علاوه بر ضبط اشیای مکشوفه و آلات و ادوات حفاری، مرتکب، به حداکثر مجازات مقرر محکوم می‌شود.

عدم تناسب بین جرم و مجازات

این فعال اجتماعی اضافه کرد: به هیچ وجه بین اهمیت حفاظت و حراست از میراث کهن تاریخی و قوانین و مجازات‌های موجود در زمینه برخورد با سوداگران گنج و مرتکبان به حفاری و کاوش غیرمجاز به قصد کشف میراث تاریخی و فرهنگی، تناسبی وجود ندارد. از سوی دیگر قوانین کیفری موجود در حمایت از میراث تاریخی و فرهنگی در مقابل جرم مذکور، پاسخگوی همه مسائل مبتلابه و جدیدالحدوث مانند فعالیت مجرمان در فضای مجازی نیست، به عنوان مثال در قانون مجازات اسلامی قانونگذار برای وسیله‌ای مانند فلزیاب که مرتکب جرم به منظور انجام اعمال حفاری و کاوش غیرمجاز از آنها استفاده می‌کند، موضوعیتی قائل نشده است.

حفره‌ها، ابهامات و گریزگاه‌های قانونی

وی با تاکید بر اینکه متاسفانه شاهد ابهامات و حفره‌های قانونی در برخورد با مجرمان و مرتکبان حفاری غیرمجاز هستیم، گفت: بر اساس "قانون ضرورت اخذ مجوز برای ساخت، خریدوفروش، نگهداری، تبلیغ و استفاده از دستگاه فلزیاب" مصوب سال ۱۳۷۹ مجلس شورای اسلامی و مجموعه مقرراتی که در خصوص استفاده از فلزیاب از سوی یگان حفاظت سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری در سال ۱۳۹۳ برای اطلاع عموم منتشر شده، تبلیغ، خرید و فروش و نگهداری و استفاده از دستگاه‌های فلزیاب منوط به اخذ مجوز از سازمان میراث فرهنگی است.

خوشروزاده افزود: البته در این قوانین، مجازات استفاده از دستگاه فلزیاب در حفاری غیر مجاز، علاوه بر ضبط و توقیف دستگاه، معادل یک تا سه سال حبس اعلام شده، اما در عین حال هرگونه تبلیغ انواع دستگاه‌های فلزیاب از طریق رسانه‌های عمومی و حتی حمل و نگهداری خرید و فروش انواع دستگاه‌های فلزیاب با مجوز سازمان میراث فرهنگی امکان‌پذیر اعلام شده است که این خود می‌تواند زمینه فساد و دور زدن قانون را فراهم کند.

از دکتر خوشروزاده درباره راهکارها و راه حل‌ها پرسیدیم

وی با تاکید بر اینکه طیف گسترده‌ای از تدابیر قانونی، اجرایی و آموزشی می‌تواند در مواجهه و مقابله با حفاری و کاوش غیرمجاز به قصد کشف میراث تاریخی، فرهنگی و اشیاء عتیقه در دستور کار قرار گیرد، گفت: خارج کردن امر مقابله با حفاری‌های غیرمجاز از حیطه وظیفه یک سازمان خاص و تبدیل آن به اولویتی فراسازمانی با هدف درگیرکردن سایر بخش‌های جامعه و تجهیز بیش از پیش ماموران سازمان میراث فرهنگی و کمک به ماموران انتظامی جهت حفظ و حراست از ابنیه تاریخی و دفینه‌ها، از ضرورتی انکارناپذیر برخوردار است.

وی ادامه داد: این موضوع آنقدر جدی است که سایر نهادها و ادارات از جمله فرمانداری، بخشداری‌ها، نهاد قضایی، بسیج، حفاطت اطلاعات سپاه و شوراهای روستاها و دهداری‌ها و غیره هم در این زمینه باید به میدان بیایند و با هماهنگی نهاد متولی، سهم خود را در حفاظت و حراست از آثار تاریخی و سایت‌های در معرض خطر حفاری غیر مجاز ایفا کنند.

تشدید مجازات‌ها و بازدارندگی قوانین

وی با یادآوری اینکه هرگونه حفاری، خرید و فروش و تخریب و دستکاری و نقل و انتقال میراث فرهنگی و آثار باستانی به موجب مواد قانون مجازات اسلامی پیگرد کیفری دارد، گفت: متاسفانه مجازات‌های در نظر گرفته شده در قانون، کارایی و بازدارندگی لازم را در این زمینه ندارد، از این رو سنگین‌تر کردن مجازات‌ها و تشدید مقررات برخورد با سودجویان و سارقان میراث فرهنگی، تاریخی و تمدنی و مبادرت کنندگان به این اقدامات مجرمانه، اولین گام جهت افزایش میزان بازدارندگی قوانین موجود در این زمینه است.

قاطعیت در اجرای قوانین موجود

وی افزود: گام دوم قاطعیت در اجرای قوانین موجود و عدم مسامحه با سارقان هویت و شناسنامه کشور است. متاسفانه برخی قضات در رسیدگی به اینگونه جرائم به حبس‌های کوتاه مدت و جرائم نقدی روی می‌آورند که بدون تردید چنین مجازات‌هایی هیچگاه به جبران خسارت ناشی از نابودی سایت‌های تاریخی و بازگشت اشیاء به سرقت رفته فرهنگی و تمدنی نمی‌انجامد. از این رو قاطعیت در برخورد با حفاران غیر مجاز و مجرمانی که در این زمینه علنا در رسانه‌ها دستگاه‌های فلزیاب را تبلیغ می‌کنند، برای خود، کانال و گروه و صفحه اینستاگرامی با صدها هزار دنبال‌کننده دارند و حتی پا را فراتر از این گذاشته و شیوه‌های حفاری غیرمجاز را به صورت ویدئویی آموزش می‌دهند، ضرورتی انکارناپذیر است.

تهیه نقشه سایت‌ها مستعد حفاری غیرمجاز

تهیه نقشه میراث فرهنگی و تعیین سایت و مکان‌هایی که امکان گنجاندن آثار باستانی و تاریخی را در خود دارند، از دیگر راهکارهای پیشنهادی این فعال اجتماعی در راستای کمک به کاهش معضل حفاری های غیرمجاز است.

وی در این‌باره می‌گوید: حفاظت و حراست، اقدامی پیشگیرانه و مقدم بر برخورد قضایی است و اندیشیدن تدابیر حفاظتی برای حفظ آثار و مکان‌هایی که این آثار در آنها قرار دارد از اولویتی انکارناپذیر برخوردار است، در این راستا تهیه نقشه سایت‌های مستعد حفاری از سوی سازمان‌های مسئول و قرار دادن نام این مناطق در لیست قرمز حفاظتی می‌تواند زمینه حراست موثرتر از این مکان‌ها را فراهم کند و عرصه را بر سوداگران و رویاپردازان گنج تنگ کند.

طرح "یک روستا، یک گنج‌بان"

استفاده از کمک و مشارکت مردمی در زمینه حفاظت از مکان‌های مستعد وجود آثار تاریخی پیشنهاد دیگری است که دکتر خوشروزاده در قالب طرح ابتکاری "یک روستا، یک گنج‌بان" مطرح می‌کند.

وی در توضیح این پیشنهاد خود می‌گوید: در کنار یگان‌های حراست سازمان میراث فرهنگی و نیروی انتظامی، نهادهای متولی می‌توانند با تعیین یک فرد به عنوان "گنج‌بان روستا" نظارت و کنترلی همیشگی بر فعالیت احتمالی دزدان و غارتگران میراث فرهنگی و تاریخی داشته باشند. گنج‌بان روستا با دریافت مبالغ و خدمات ناچیزی می‌تواند به طور موثری بخشی از مسئولیت حفاظت و حراست از عرصه‌های مستعد حفاری غیر قانونی را بر عهده گیرد.

نکته آخر؛ آموزش، اطلاع‌رسانی و فرهنگ‌سازی

وی در پایان راهکارهای مورد نظر خود با تاکید بر اینکه در بسیاری موارد ناآگاهی افراد از اینکه جستجوی گنج، خود یک جرم محسوب می‌شود و مجازاتی سنگین در پی دارد را عامل روی آوردن آنها به این فعالیت عنوان و بر لزوم اهتمام به آموزش عمومی در این زمینه تاکید کرد و گفت: یکی از راهبردهایی که نهادهای متولی مراقبت از میراث فرهنگی و سایت‌های تاریخی باید در دستور کار خود قرار دهند آموزش عمومی و بالابردن آگاهی مردم درباره پیامدهای قانونی چنین فعالیت‌هایی است. آموزش‌هایی که می‌تواند حفاظت از میراث فرهنگی و آثار تاریخی را به یک فرهنگ عمومی تبدیل کند.

انتهای پیام

منبع : خبرگزاری ایسنا


کلمات کلیدی :
اشتراک گذاری :

آخرین اخبار استان ها

اما و اگرهای ساماندهی دستفروشان در بیرجند

 اما و اگرهای ساماندهی دستفروشان در بیرجند
2024-04-14T14:39:26+03:30
شهرداری بیرجند در پی گلایه‌مندی مردم از سد معبر دستفروشان در شهر اعلام کرد: فقط اجازه جمع آوری دارد که اقدامی بازدارنده نیست و حق پلمب اصناف متخلف با سایر د...

تداوم دست‌اندازی‌ها به چشمه مرغک رونیز استهبان فارس

 تداوم دست‌اندازی‌ها به چشمه مرغک رونیز استهبان فارس
2024-04-14T14:12:13+03:30
درحالی که دست اندازی‌ها به چشمه مرغک رونیز استهبان اصفهان همچنان ادامه دارد، فرماندار استهبان درخصوص تخلفات صورت گرفته در این محوطه گفت: طی یکی دو هفته آیند...

دستگیری ۸۹ قاچاقچی ارز و کالا در شهریار

 دستگیری ۸۹ قاچاقچی ارز و کالا در شهریار
2024-04-14T13:45:59+03:30
دادستان عمومی و انقلاب شهرستان شهریار گفت: طی شش ماه گذشته بیش از ۵.۱ میلیون لیتر فراورده‌های نفتی، ۲۵ تن مواد خوراکی، ۲۹ هزار قلم انواع لوازم خانگی آشپزخان...

کشف ۱۰۲ هزار لیتر سوخت قاچاق در سواحل عسلویه

 کشف ۱۰۲ هزار لیتر سوخت قاچاق در سواحل عسلویه
2024-04-14T13:32:41+03:30
فرمانده مرزبانی استان بوشهر از توقیف یک فروند شناور حامل سوخت قاچاق در نوار ساحلی استان در بندر عسلویه خبر داد و گفت: این شناور بیش از ۱۰۲ هزار لیتر سوخت گا...

مهاجرت یک میلیون بال پرنده تابستان‌گذران به مازندران

 مهاجرت یک میلیون بال پرنده تابستان‌گذران به مازندران
2024-04-14T13:32:40+03:30
رییس اداره حیات وحش محیط زیست مازندران با اشاره به مهاجرت پرندگان تابستان‌گذران به مازندران گفت: هر سالهه بیش از یک میلیون بال پرنده تابستان‌گذران وارد مازن...

حمایت آیت الله نوری همدانی از پاسخ کوبنده ایران به اسرائیل

 حمایت آیت الله نوری همدانی از پاسخ کوبنده ایران به اسرائیل
2024-04-14T11:59:17+03:30
مرجع تقلید شیعیان از پاسخ کوبنده ایران و گروه‌های مقاومت به رژیم صهیونیستی حمایت کرد.

انتقام ایران پاسخی به خباثت‌های رژیم صهیونیستی بود

 انتقام ایران پاسخی به خباثت‌های رژیم صهیونیستی بود
2024-04-14T11:46:54+03:30
رئیس شورای اسلامی شهر اصفهان با اشاره به انتقام سپاه پاسداران از رژیم صهیونیستی گفت: شب گذشته تنها شبی بود که مردم فلسطین با آرامش خوابیدند و این نشان می‌ده...

دپوی چوب آلات برای قاچاقچیان ناامن خواهد بود

 دپوی چوب آلات برای قاچاقچیان ناامن خواهد بود
2024-04-14T11:46:53+03:30
مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان مازندران منطقه نوشهر گفت: با همکاری دستگاه قضا هرگونه دپوی چوب آلات زیر ذره بین ماموران یگان حفاظت قرار دارد.

حملات سپاه ثابت کرد رژیم صهیونیستی مترسکی بیش نیست

 حملات سپاه ثابت کرد رژیم صهیونیستی مترسکی بیش نیست
2024-04-14T11:46:53+03:30
نماینده مردم  خمینی‌شهر در مجلس شورای اسلامی گفت: ضرب‌شست شب گذشته به رژیم جعلی صهیونیستی، در کنار حملات جبهه مقاومت که هیمنه گنبد آهنین پوشالی را در ه...

جزئیات رقابت‌های جهانی تکواندو در کیش

 جزئیات رقابت‌های جهانی تکواندو در کیش
2024-04-14T11:05:38+03:30
رقابت‌های جهانی تکواندو و مچ‌اندازی قهرمانی آسیا در دو بخش بانوان و آقایان در سالن چندمنظوره المپیک جزیره زیبای کیش برگزار می‌شود.

تجمع خیابانی مردم تبریز در حمایت از عملیات سپاه علیه اسرائیل

 تجمع خیابانی مردم تبریز در حمایت از عملیات سپاه علیه اسرائیل
2024-04-14T11:05:38+03:30
مردم تبریز در حمایت از عملیات سپاه پاسداران انقلاب اسلامی علیه رژیم صهیونیستی به خیابان آمدند.

پیش‌بینی رگبار برف در ارتفاعات لرستان

 پیش‌بینی رگبار برف در ارتفاعات لرستان
2024-04-14T11:05:37+03:30
مدیرکل هواشناسی لرستان از صدور هشدار زرد هواشناسی و رگبار برف در ارتفاعات خبر داد.

توزیع ۶۰۰هزار تن نهاده‌های دامی بین دامداران لرستان

 توزیع ۶۰۰هزار تن نهاده‌های دامی بین دامداران لرستان
2024-04-14T11:05:36+03:30
معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی لرستان از توزیع حدود ۶۰۰هزار تن نهاده‌های دامی بین دامداران این استان در سال ۱۴۰۲ خبر داد.

انتخابات دور دوم زنجان، طارم و خدابنده نیمه‌الکترونیکی است

 انتخابات دور دوم زنجان، طارم و خدابنده نیمه‌الکترونیکی است
2024-04-14T11:05:36+03:30
رئیس ستاد انتخابات استان زنجان با اشاره به دور دوم دوازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی گفت: این مرحله از انتخابات در ۲ حوزه انتخابیه زنجان- طارم و خدا...

هواشناسی هشدار داد؛ سرمازدگی در کمین باغات استان سمنان

 هواشناسی هشدار داد؛ سرمازدگی در کمین باغات استان سمنان
2024-04-14T11:05:36+03:30
مدیرکل هواشناسی استان سمنان ضمن اعلام هشدار زرد برای بخش کشاورزی این استان گفت: احتمال خسارت ناشی از ریزش تگرگ وجود دارد و کشاورزان باید در این زمینه تمهیدا...

وزارت نفت برای جمع‌آوری فاضلاب ‌جزیره خارگ ‌پای کار بیاید

 وزارت نفت برای جمع‌آوری فاضلاب ‌جزیره خارگ ‌پای کار بیاید
2024-04-14T11:05:36+03:30
نماینده مردم استان بوشهر در مجلس خبرگان گفت: تاکنون اراده جدی برای ساماندهی وضعیت آبرسانی، توزیع آب شرب و جمع‌آوری فاضلاب در جزیره خارگ دیده نمی‌شود و امید ...

سرریز ‌فاضلاب شهرک صنعتی شماره ۲ اردبیل به قره‌سو

 سرریز ‌فاضلاب شهرک صنعتی شماره ۲ اردبیل به قره‌سو
2024-04-14T11:05:35+03:30
رودخانه قره‌سو در شهرستان نمین این روزها با سرریز شدن فاضلاب شهرک صنعتی شماره ۲ اردبیل، آلوده به فاضلاب شده است.

خبر ‌وزیر کشور از احداث ۱۶۰۰ کلاس درس در سیستان و بلوچستان

 خبر ‌وزیر کشور از احداث ۱۶۰۰ کلاس درس در سیستان و بلوچستان
2024-04-14T11:05:35+03:30
وزیر کشور با اشاره به اینکه تخصیص های بودجه ای که در بحث آموزش به استان داده شده است، گفت: در حال حاضر نیز احداث یک هزار و ۶۰۰ کلاس درس در دستور کار قرار دا...

قدردانی علمای اهل سنت خراسان شمالی از عملیات «وعده صادق»

 قدردانی علمای اهل سنت خراسان شمالی از عملیات «وعده صادق»
2024-04-14T11:05:35+03:30
جامعه روحانیون اهل سنت خراسان شمالی ضمن ابراز شادمانی و خرسندی در پی حملات هوایی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی به اسرائیل جنایتکار و گرفتن انتقام خون پاک سردا...

پهلودهی ‌۲۵۰۰ فروند شناور کانتینری در بندر شهید رجایی

 پهلودهی ‌۲۵۰۰ فروند شناور کانتینری در بندر شهید رجایی
2024-04-14T11:05:34+03:30
مدیرکل بنادر و دریانوردی هرمزگان از افزایش ۱۱ درصدی عملیات کانتینری بندر شهید رجایی و گفت: با وجود شرایط متاثر از تحریم‌ها با اتکا بر ظرفیت‌ها و توانمندی‌ها...

قدردانی علمای برجسته اهل‌سنت از سپاه؛ دلِ جهان اسلام شاد شد

 قدردانی علمای برجسته اهل‌سنت از سپاه؛ دلِ جهان اسلام شاد شد
2024-04-14T11:05:34+03:30
علمای برجسته اهل‌سنت استان کردستان از حملات گسترده سپاه ‌علیه اسرئیل قدردانی کردند و این اقدام را باعث خوشحالی نه تنها ملت ایران بلکه جهان اسلام عنوان کردند.

اختصاصی| حمایت جبهه ایستادگی ایران اسلامی زنجان از لیست شورای ائتلاف

 اختصاصی| حمایت جبهه ایستادگی ایران اسلامی زنجان از لیست شورای ائتلاف
2024-02-26T06:01:30+03:30
دبیر جبهه ایستادگی ایران اسلامی در استان زنجان اعلام کرد که این جبهه از نامزدهای منتخب شورای ائتلاف نیروهای انقلاب اسلامی حمایت خود را اعلام می‌کند.

رئیس دیوان عدالت اداری: قوه قضائیه ‌استقلال وکلا را در هر زمان به رسمیت می‌شناسد

 رئیس دیوان عدالت اداری: قوه قضائیه ‌استقلال وکلا را در هر زمان به رسمیت می‌شناسد
2024-02-26T06:01:30+03:30
رئیس دیوان عدالت اداری کشور گفت: عقل و قانون حکم می‌کند وکیل در جریان دادرسی با شجاعت از موکل و حق دفاع کند و این استقلال را قوه قضائیه در هر زمان به رسمیت ...

دستگیری اکرم لاهوری تروریست + جزئیات

 دستگیری اکرم لاهوری تروریست + جزئیات
2024-02-26T06:01:29+03:30
سخنگوی پلیس از دستگیری یک عضو "سپاه صحابه "در استان هرمزگان خبر داد.

لیست ‌شورای ائتلاف برای انتخابات مجلس خبرگان و شورای اسلامی در همدان + اسامی

 لیست ‌شورای ائتلاف برای انتخابات مجلس خبرگان و شورای اسلامی در همدان + اسامی
2024-02-26T06:01:29+03:30
لیست انتخاباتی شورای ائتلاف ‌استان همدان ‌برای مجلس خبرگان رهبری و مجلس شورای اسلامی اعلام شد.

محکوم مالی فراری هنگام خروج غیرقانونی از کشور بازداشت شد + جزئیات

 محکوم مالی فراری هنگام خروج غیرقانونی از کشور بازداشت شد + جزئیات
2024-02-26T06:01:29+03:30
رئیس کل دادگستری هرمزگان از دستگیری یک محکوم مالی فراری با بیش از ۳۰ فقره محکومیت قطعی هنگام خروج از کشور خبر داد.

دغدغه‌های نخبگان خراسان جنوبی با نامزد انتخابات خبرگان رهبری + تصاویر

 دغدغه‌های نخبگان خراسان جنوبی با نامزد انتخابات خبرگان رهبری + تصاویر
2024-02-26T06:01:28+03:30
جمعی از نخبگان خراسان جنوبی در دیدار با نامزد ششمین دوره مجلس خبرگان رهبری دغدغه های خود را در زمینه های مختلف مطرح کردند.

رئیسی: امیدواریم مجلس قوی برای پشتیبانی از مردم و ‌کمک به دولت تشکیل شود

 رئیسی: امیدواریم مجلس قوی برای پشتیبانی از مردم و ‌کمک به دولت تشکیل شود
2024-02-26T06:01:28+03:30
نامزد ششمین دوره انتخابات مجلس خبرگان رهبری در خراسان جنوبی بر اینکه شرکت در انتخابات عمل به حق و تکلیف است گفت: امیدواریم مجلسی قوی شکل بگیرد که هم پشتیبان...

رونمایی از دیوارنگاره جدید میدان ولیعصر(عج) زنجان/ "‌روشن شود جهانی؛ وقتی که تو بیایی"

 رونمایی از دیوارنگاره جدید میدان ولیعصر(عج) زنجان/ "‌روشن شود جهانی؛ وقتی که تو بیایی"
2024-02-24T08:54:53+03:30
در آستانه نیمه شعبان، از جدیدترین دیوارنگاره میدان ولیعصر(عج) زنجان رونمایی شد.

تب تند رقابت‌های انتخاباتی در اصفهان/ تشکیل ائتلاف بانوان و ائتلاف آبی نظرها را جلب کرد

 تب تند رقابت‌های انتخاباتی در اصفهان/ تشکیل ائتلاف بانوان و ائتلاف آبی نظرها را جلب کرد
2024-02-24T08:28:10+03:30
در دومین روز از رقابت‌های انتخابات مجلس شورای اسلامی و خبرگان رهبری، تشکیل ائتلاف بانوان کاندیدا و ائتلاف آبی با محوریت شرق اصفهان بیشتر از همه نظرها را به ...
X فیلم جدید فیلم جدید دانلود فیلم و سریال تبلیغات شما (پیام به تلگرام)