میرنیوز

خط فعال تولید مهندسان بیکار در کشور

خط فعال تولید مهندسان بیکار در کشور 2021-02-23T07:41:11+03:30

به گزارش ایسنا، این مسئله موجب شد که در طول دوران تحصیل تمام هم و غم خود را به‌کار بگیرند تا در رشته‌های مورد علاقه خود پذیرفته شوند، زمانی که مدرک تحصیلی خود را در رشته‌های مهندسی، پزشکی و ... اخذ کردند راهی بازار کار شدند.

شاید پیدا کردن شغل برای رشته‌هایی مانند پزشکی، خلبانی و معلمی کار چندان سختی نبود، اما در این بین باتوجه به اشباع بازار از انواع رشته‌های مهندسی، فارغ‌التحصیلان نام مهندس بیکار را یدک می‌کشند، این قشر در حال حاضر امیدشان به آزمون‌های مهندسی است تا شاید بتوانند مزد زحمات چندین ساله خود را در اخذ مدارج علمی بگیرند.

بسیاری از دانشگاه‌های کشور به خطر تولید مهندسان بیکار تبدیل شده‌اند، سالانه هزاران نفر در رشته‌های مهندسی از دانشگاه‌های سراسر کشور فارغ‌التحصیل می‌شوند که تنها تعداد اندکی از این افراد شانس اشتغال در رشته مرتبط با تحصیل خود را پیدا می‌کنند، اما متاسفانه حجم بسیاری از این افراد یا بیکار هستند یا در شغل‌های غیرمرتبط با رشته تحصیلی خود به کار گرفته شدند.

دانشجویان بر اساس نیاز بازار کار تربیت نمی‌شوند

آقای مهربان یکی از فارغ‌التحصیلان رشته مهندسی محیط‌زیست در شهرکرد در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: سال ۱۳۹۴ در این رشته فارغ‌التحصیل شدم، باوجود شرکت در آزمون‌های استخدامی متعدد و جستجو برای شغل مناسب تاکنون این امر محقق نشده است.

وی افزود: متاسفانه دانش‌آموزان در طول تحصیل بر اساس علاقه و استعداد هدایت تحصیلی نمی‌شوند، همچنین دانشجویان بر اساس نیاز بازار کار تربیت نمی‌شوند، برای مثال در یک رشته تحصیلی نیاز به ۱۰ نیروی کار متخصص در آن حوزه وجود دارد، اما معمولا دانشگاه‌ها چند برابر نیاز کار دانشجو پذیرش می‌کنند، بنابراین تمامی فارغ‌التحصیلان جذب بازار کار نمی‌شوند.

این مهندس بیکار با اشاره به اینکه برخی مشاوران انتخاب رشته معمولا کنکوری‌ها را به اشتباه راهنمایی می‌کنند، بیان کرد: زمانی که می‌خواستم بعد از کنکور انتخاب رشته کنم، مشاور به بهانه اشباع بازار رشته‌هایی مانند پرستاری، پزشکی و مهندسی عمران این رشته را به من پیشنهاد داد، اما آینده‌ای که از این رشته برای من ترسیم شد در عمل محقق نشد.

وی با بیان اینکه در کشور قدر مهندسان و متخصاص در حوزه‌های مختلف را نمی‌دانند، خاطرنشان کرد: امروز مدرک‌گرایی در کشور اولویت است و همه به‌دنبال ادامه تحصیل در مقطع ارشد و دکترا هستند تا شاید شغل مناسبی پیدا کنند، اما این امر به سختی محقق می‌شود.

مهربان با اشاره به اینکه بسیاری از بانوان حاضر هستند با یک حقوق حداقلی در بازار کار مشغول به کار شوند، گفت: اما باتوجه به اینکه آقایان باید هزینه‌های خانواده را پرداخت کنند، نمی‌توانند با این حقوق‌های حداقلی کار کنند.

این مهندس بیکار در پایان یادآور شد: تا زمانی که فرد در یک محل مشغول به کار نشود، نمی‌تواند مهارت و سابقه کار داشته باشند، مهارت باید در محیط واقعی کار آموخته شود و باید حداقل شش ماه به یک فرد فارغ‌التحصیل زمان داده شود تا بتواند توانایی خود را بروز بدهد.

حدود ۷۰ درصد مهارت‌هایی که فرا گرفته بودم را فراموش کردم

زهرا یکی از فارغ‌التحصیلان رشته کامپیوتر در گفت‌وگو با ایسنا، گفت: در طول دوران تحصیل انگیزه بالایی برای کسب مهارت در رشته تحصیلی خود داشتم، در دوران تحصیل علاوه بر دروس دانشگاهی در کلاس‌های مهارتی نیز شرکت می‌کردم.

وی افزود: پس از اتمام تحصیل در چند آزمون استخدامی شرکت کردم، اما متاسفانه در این آزمون‌ها باتوجه به ظرفیت کم پذیرفته نشدم و خانواده‌ام نیز تمایلی به اشتغال من در شرکت‌های خصوصی نداشتند.

این بانوی مهندس با اشاره به اینکه دروس مهندسی بسیار فرار است، خاطرنشان کرد: زمانی که از درس فاصله گرفتم و این دانش کسب شده را به‌صورت عملی مورد استفاده قرار ندادم، پس از چند سال تمام مطالبی که آموخته بودم به مروز از ذهنم پاک شد و الان تقریبا حدود ۷۰ درصد مهارت‌هایی که فرا گرفته بودم را فراموش کردم.

برای اشتغال فارغ‌التحصیلان باید فضای کار وجود داشته باشد

سپیده یکی از مهندسان عمران چهارمحال و بختیاری در گفت‌وگو با ایسنا با بیان اینکه در سال ۱۳۹۲ از رشته مهندسی عمران فارغ‌التحصیل شدم، گفت: پس از اتمام تحصیل در یک شرکت مهندسی مشغول به کار شدم، در این مدت در کنار مهندسان خبره این شرکت کارهای فنی و مهارت‌های مورد نیاز را فرا گرفتم.

وی ادامه داد: پس از مدتی این شرکت تعدیل نیرو داشت، زیرا در چهارمحال  و بختیاری پروژه‌های بزرگ ساختمانی و انبوه‌سازی مانند استان‌های پر جمعیت انجام نمی‌گرفت و یا در مناقضات اجرای این پروژه‌ها شرکت‌های قدر مهندسی از استان‌های بزرگ کشور که دارای تجهیزات و توان مالی بالایی بودند، برنده می‌شدند.

این مهندس عمران افزود: دروس مربوط به محاسبات، متره و برآورد، نقشه‌کشی و ... بعد از چند سال اگر به صورت عملی مورد استفاده قرار نگیرد به فراموشی سپرده می‌شود و برای اینکه مجدد این مطالب برای من یادآور ی شود باید در کنار یک مهندس باتجربه و در عمل این مطالب را مرور کنم.

وی با بیان اینکه از همکلاسی‌های من تنها چند نفر در رشته مرتبط خود مشغول به کار هستند، گفت: این افراد نیز در سایر استان‌های کشور مشغول به کار هستند و مابقی یا بیکارند با در مشاغل غیرمرتبط به‌کارگیری شدند.

این مهندس بیکار خاطرنشان کرد: برای اشتغال فارغ‌التحصیلان در رشته‌های مهندسی مانندعمران باید فضای کار وجود داشته باشد، این فضا شامل پروژه‌های ساخت و ساز است، اما برخلاف سایر استان‌های کشور در چهارمحال و بختیاری ساخت و ساز راکد است.

زهرا خاطرنشان کرد: این مسئله تنها مختص رشته‌های مهندسی نیست، اگر فرد پس از اتمام تحصیل به سرعت جذب بازار کار نشود، این وقفه موجب می‌شود که در آینده شانس کمتری برای دستیابی به شغل مناسب داشته باشد.

حفیظ‌الله فاضلی، مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی چهارمحال و بختیاری در گفت‌وگو با ایسنا در خصوص حجم بالای فارغ‌التحصیلان بیکار در جامعه، اظهار کرد: باید در گام اول بدانیم که هدف از تحصیل در رشته‌های دانشگاهی برای جوانان چه بوده است.

وی ادامه داد: اکثر جوانان با هدف اخذ مدرک و استخدام در دستگاه‌های دولتی تحصیلات عالیه خود را ادامه می‌دهند و باتوجه به اینکه در طول دوران تحصیل مهارت چندانی کسب نمی‌کنند، پس از اتمام دوران تحصیل نمی‌توانند در بازار کار جذب شوند یا برای خود اشتغالزایی کنند.

فاضلی با اشاره به اینکه اکثر جوانان جویای کار چشم امیدشان برای یافتن شغل آگهی استخدامی است، گفت: متاسفانه در حال حاضر بیش از ۸۵ ددرصد بیکاران جامعه را فارغ‌التحصیلان دانشگاهی تشکیل می‌دهند، چندین طرح مانند  کارورزی، مشوق بیمه‌ای و یارانه دستمزد که به‌نوعی سیاست بازارکار بودند در کشور برای اشتغال این قشر در نظر گرفته شد، اما استقبال چندانی از این طرح‌ها صورت نگرفت.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی چهارمحال و بختیاری عنوان کرد: در طرح کاروزی، فارغ‌التحصیلان بیکار برای کسب مهارت و تجربه به بنگاه‌های اقتصادی معرفی می‌شدند، پس طی این دوره می‌توانستند در همان بنگاه مشغول بکار شوند یا پس از اتمام دوره با تجربه و مهارتی که کسب کرده‌اند برای خود کارآفرینی کنند.

وی با بیان اینکه روز به روز به تعداد فارغ‌التحصیلان بیکار دانشگاهی افزوده می‌شود، بیان کرد: متاسفانه این قشر رغبتی برای کارآفرینی ندارند و شاید از این کار واهمه دارند، شاید در رشته‌های مهندسی ورود به بازار کار راحت‌تر از سایر رشته‌ها باشد، اما آمار بیکاری در بین این رشته‌ها نیز بالاتر است.

انتهای پیام

منبع : خبرگزاری ایسنا


کلمات کلیدی :
اشتراک گذاری :

آخرین اخبار استان ها

اما و اگرهای ساماندهی دستفروشان در بیرجند

 اما و اگرهای ساماندهی دستفروشان در بیرجند
2024-04-14T14:39:26+03:30
شهرداری بیرجند در پی گلایه‌مندی مردم از سد معبر دستفروشان در شهر اعلام کرد: فقط اجازه جمع آوری دارد که اقدامی بازدارنده نیست و حق پلمب اصناف متخلف با سایر د...

تداوم دست‌اندازی‌ها به چشمه مرغک رونیز استهبان فارس

 تداوم دست‌اندازی‌ها به چشمه مرغک رونیز استهبان فارس
2024-04-14T14:12:13+03:30
درحالی که دست اندازی‌ها به چشمه مرغک رونیز استهبان اصفهان همچنان ادامه دارد، فرماندار استهبان درخصوص تخلفات صورت گرفته در این محوطه گفت: طی یکی دو هفته آیند...

دستگیری ۸۹ قاچاقچی ارز و کالا در شهریار

 دستگیری ۸۹ قاچاقچی ارز و کالا در شهریار
2024-04-14T13:45:59+03:30
دادستان عمومی و انقلاب شهرستان شهریار گفت: طی شش ماه گذشته بیش از ۵.۱ میلیون لیتر فراورده‌های نفتی، ۲۵ تن مواد خوراکی، ۲۹ هزار قلم انواع لوازم خانگی آشپزخان...

کشف ۱۰۲ هزار لیتر سوخت قاچاق در سواحل عسلویه

 کشف ۱۰۲ هزار لیتر سوخت قاچاق در سواحل عسلویه
2024-04-14T13:32:41+03:30
فرمانده مرزبانی استان بوشهر از توقیف یک فروند شناور حامل سوخت قاچاق در نوار ساحلی استان در بندر عسلویه خبر داد و گفت: این شناور بیش از ۱۰۲ هزار لیتر سوخت گا...

مهاجرت یک میلیون بال پرنده تابستان‌گذران به مازندران

 مهاجرت یک میلیون بال پرنده تابستان‌گذران به مازندران
2024-04-14T13:32:40+03:30
رییس اداره حیات وحش محیط زیست مازندران با اشاره به مهاجرت پرندگان تابستان‌گذران به مازندران گفت: هر سالهه بیش از یک میلیون بال پرنده تابستان‌گذران وارد مازن...

حمایت آیت الله نوری همدانی از پاسخ کوبنده ایران به اسرائیل

 حمایت آیت الله نوری همدانی از پاسخ کوبنده ایران به اسرائیل
2024-04-14T11:59:17+03:30
مرجع تقلید شیعیان از پاسخ کوبنده ایران و گروه‌های مقاومت به رژیم صهیونیستی حمایت کرد.

انتقام ایران پاسخی به خباثت‌های رژیم صهیونیستی بود

 انتقام ایران پاسخی به خباثت‌های رژیم صهیونیستی بود
2024-04-14T11:46:54+03:30
رئیس شورای اسلامی شهر اصفهان با اشاره به انتقام سپاه پاسداران از رژیم صهیونیستی گفت: شب گذشته تنها شبی بود که مردم فلسطین با آرامش خوابیدند و این نشان می‌ده...

دپوی چوب آلات برای قاچاقچیان ناامن خواهد بود

 دپوی چوب آلات برای قاچاقچیان ناامن خواهد بود
2024-04-14T11:46:53+03:30
مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان مازندران منطقه نوشهر گفت: با همکاری دستگاه قضا هرگونه دپوی چوب آلات زیر ذره بین ماموران یگان حفاظت قرار دارد.

حملات سپاه ثابت کرد رژیم صهیونیستی مترسکی بیش نیست

 حملات سپاه ثابت کرد رژیم صهیونیستی مترسکی بیش نیست
2024-04-14T11:46:53+03:30
نماینده مردم  خمینی‌شهر در مجلس شورای اسلامی گفت: ضرب‌شست شب گذشته به رژیم جعلی صهیونیستی، در کنار حملات جبهه مقاومت که هیمنه گنبد آهنین پوشالی را در ه...

جزئیات رقابت‌های جهانی تکواندو در کیش

 جزئیات رقابت‌های جهانی تکواندو در کیش
2024-04-14T11:05:38+03:30
رقابت‌های جهانی تکواندو و مچ‌اندازی قهرمانی آسیا در دو بخش بانوان و آقایان در سالن چندمنظوره المپیک جزیره زیبای کیش برگزار می‌شود.

تجمع خیابانی مردم تبریز در حمایت از عملیات سپاه علیه اسرائیل

 تجمع خیابانی مردم تبریز در حمایت از عملیات سپاه علیه اسرائیل
2024-04-14T11:05:38+03:30
مردم تبریز در حمایت از عملیات سپاه پاسداران انقلاب اسلامی علیه رژیم صهیونیستی به خیابان آمدند.

پیش‌بینی رگبار برف در ارتفاعات لرستان

 پیش‌بینی رگبار برف در ارتفاعات لرستان
2024-04-14T11:05:37+03:30
مدیرکل هواشناسی لرستان از صدور هشدار زرد هواشناسی و رگبار برف در ارتفاعات خبر داد.

توزیع ۶۰۰هزار تن نهاده‌های دامی بین دامداران لرستان

 توزیع ۶۰۰هزار تن نهاده‌های دامی بین دامداران لرستان
2024-04-14T11:05:36+03:30
معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی لرستان از توزیع حدود ۶۰۰هزار تن نهاده‌های دامی بین دامداران این استان در سال ۱۴۰۲ خبر داد.

انتخابات دور دوم زنجان، طارم و خدابنده نیمه‌الکترونیکی است

 انتخابات دور دوم زنجان، طارم و خدابنده نیمه‌الکترونیکی است
2024-04-14T11:05:36+03:30
رئیس ستاد انتخابات استان زنجان با اشاره به دور دوم دوازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی گفت: این مرحله از انتخابات در ۲ حوزه انتخابیه زنجان- طارم و خدا...

هواشناسی هشدار داد؛ سرمازدگی در کمین باغات استان سمنان

 هواشناسی هشدار داد؛ سرمازدگی در کمین باغات استان سمنان
2024-04-14T11:05:36+03:30
مدیرکل هواشناسی استان سمنان ضمن اعلام هشدار زرد برای بخش کشاورزی این استان گفت: احتمال خسارت ناشی از ریزش تگرگ وجود دارد و کشاورزان باید در این زمینه تمهیدا...

وزارت نفت برای جمع‌آوری فاضلاب ‌جزیره خارگ ‌پای کار بیاید

 وزارت نفت برای جمع‌آوری فاضلاب ‌جزیره خارگ ‌پای کار بیاید
2024-04-14T11:05:36+03:30
نماینده مردم استان بوشهر در مجلس خبرگان گفت: تاکنون اراده جدی برای ساماندهی وضعیت آبرسانی، توزیع آب شرب و جمع‌آوری فاضلاب در جزیره خارگ دیده نمی‌شود و امید ...

سرریز ‌فاضلاب شهرک صنعتی شماره ۲ اردبیل به قره‌سو

 سرریز ‌فاضلاب شهرک صنعتی شماره ۲ اردبیل به قره‌سو
2024-04-14T11:05:35+03:30
رودخانه قره‌سو در شهرستان نمین این روزها با سرریز شدن فاضلاب شهرک صنعتی شماره ۲ اردبیل، آلوده به فاضلاب شده است.

خبر ‌وزیر کشور از احداث ۱۶۰۰ کلاس درس در سیستان و بلوچستان

 خبر ‌وزیر کشور از احداث ۱۶۰۰ کلاس درس در سیستان و بلوچستان
2024-04-14T11:05:35+03:30
وزیر کشور با اشاره به اینکه تخصیص های بودجه ای که در بحث آموزش به استان داده شده است، گفت: در حال حاضر نیز احداث یک هزار و ۶۰۰ کلاس درس در دستور کار قرار دا...

قدردانی علمای اهل سنت خراسان شمالی از عملیات «وعده صادق»

 قدردانی علمای اهل سنت خراسان شمالی از عملیات «وعده صادق»
2024-04-14T11:05:35+03:30
جامعه روحانیون اهل سنت خراسان شمالی ضمن ابراز شادمانی و خرسندی در پی حملات هوایی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی به اسرائیل جنایتکار و گرفتن انتقام خون پاک سردا...

پهلودهی ‌۲۵۰۰ فروند شناور کانتینری در بندر شهید رجایی

 پهلودهی ‌۲۵۰۰ فروند شناور کانتینری در بندر شهید رجایی
2024-04-14T11:05:34+03:30
مدیرکل بنادر و دریانوردی هرمزگان از افزایش ۱۱ درصدی عملیات کانتینری بندر شهید رجایی و گفت: با وجود شرایط متاثر از تحریم‌ها با اتکا بر ظرفیت‌ها و توانمندی‌ها...

قدردانی علمای برجسته اهل‌سنت از سپاه؛ دلِ جهان اسلام شاد شد

 قدردانی علمای برجسته اهل‌سنت از سپاه؛ دلِ جهان اسلام شاد شد
2024-04-14T11:05:34+03:30
علمای برجسته اهل‌سنت استان کردستان از حملات گسترده سپاه ‌علیه اسرئیل قدردانی کردند و این اقدام را باعث خوشحالی نه تنها ملت ایران بلکه جهان اسلام عنوان کردند.

اختصاصی| حمایت جبهه ایستادگی ایران اسلامی زنجان از لیست شورای ائتلاف

 اختصاصی| حمایت جبهه ایستادگی ایران اسلامی زنجان از لیست شورای ائتلاف
2024-02-26T06:01:30+03:30
دبیر جبهه ایستادگی ایران اسلامی در استان زنجان اعلام کرد که این جبهه از نامزدهای منتخب شورای ائتلاف نیروهای انقلاب اسلامی حمایت خود را اعلام می‌کند.

رئیس دیوان عدالت اداری: قوه قضائیه ‌استقلال وکلا را در هر زمان به رسمیت می‌شناسد

 رئیس دیوان عدالت اداری: قوه قضائیه ‌استقلال وکلا را در هر زمان به رسمیت می‌شناسد
2024-02-26T06:01:30+03:30
رئیس دیوان عدالت اداری کشور گفت: عقل و قانون حکم می‌کند وکیل در جریان دادرسی با شجاعت از موکل و حق دفاع کند و این استقلال را قوه قضائیه در هر زمان به رسمیت ...

دستگیری اکرم لاهوری تروریست + جزئیات

 دستگیری اکرم لاهوری تروریست + جزئیات
2024-02-26T06:01:29+03:30
سخنگوی پلیس از دستگیری یک عضو "سپاه صحابه "در استان هرمزگان خبر داد.

لیست ‌شورای ائتلاف برای انتخابات مجلس خبرگان و شورای اسلامی در همدان + اسامی

 لیست ‌شورای ائتلاف برای انتخابات مجلس خبرگان و شورای اسلامی در همدان + اسامی
2024-02-26T06:01:29+03:30
لیست انتخاباتی شورای ائتلاف ‌استان همدان ‌برای مجلس خبرگان رهبری و مجلس شورای اسلامی اعلام شد.

محکوم مالی فراری هنگام خروج غیرقانونی از کشور بازداشت شد + جزئیات

 محکوم مالی فراری هنگام خروج غیرقانونی از کشور بازداشت شد + جزئیات
2024-02-26T06:01:29+03:30
رئیس کل دادگستری هرمزگان از دستگیری یک محکوم مالی فراری با بیش از ۳۰ فقره محکومیت قطعی هنگام خروج از کشور خبر داد.

دغدغه‌های نخبگان خراسان جنوبی با نامزد انتخابات خبرگان رهبری + تصاویر

 دغدغه‌های نخبگان خراسان جنوبی با نامزد انتخابات خبرگان رهبری + تصاویر
2024-02-26T06:01:28+03:30
جمعی از نخبگان خراسان جنوبی در دیدار با نامزد ششمین دوره مجلس خبرگان رهبری دغدغه های خود را در زمینه های مختلف مطرح کردند.

رئیسی: امیدواریم مجلس قوی برای پشتیبانی از مردم و ‌کمک به دولت تشکیل شود

 رئیسی: امیدواریم مجلس قوی برای پشتیبانی از مردم و ‌کمک به دولت تشکیل شود
2024-02-26T06:01:28+03:30
نامزد ششمین دوره انتخابات مجلس خبرگان رهبری در خراسان جنوبی بر اینکه شرکت در انتخابات عمل به حق و تکلیف است گفت: امیدواریم مجلسی قوی شکل بگیرد که هم پشتیبان...

رونمایی از دیوارنگاره جدید میدان ولیعصر(عج) زنجان/ "‌روشن شود جهانی؛ وقتی که تو بیایی"

 رونمایی از دیوارنگاره جدید میدان ولیعصر(عج) زنجان/ "‌روشن شود جهانی؛ وقتی که تو بیایی"
2024-02-24T08:54:53+03:30
در آستانه نیمه شعبان، از جدیدترین دیوارنگاره میدان ولیعصر(عج) زنجان رونمایی شد.

تب تند رقابت‌های انتخاباتی در اصفهان/ تشکیل ائتلاف بانوان و ائتلاف آبی نظرها را جلب کرد

 تب تند رقابت‌های انتخاباتی در اصفهان/ تشکیل ائتلاف بانوان و ائتلاف آبی نظرها را جلب کرد
2024-02-24T08:28:10+03:30
در دومین روز از رقابت‌های انتخابات مجلس شورای اسلامی و خبرگان رهبری، تشکیل ائتلاف بانوان کاندیدا و ائتلاف آبی با محوریت شرق اصفهان بیشتر از همه نظرها را به ...
X فیلم جدید فیلم جدید دانلود فیلم و سریال تبلیغات شما (پیام به تلگرام)