میرنیوز
خبرگزاری مهر، گروه استانها- میثم انوری: امروز یکی از مهمترین دل مشغولیهای جامعه حوزوی و روحانیت، رشد و ارتقای هرچه بیشتر حوزههای علمیه و انطباق علمی و عملی با نیازهای فکری و اعتقادی انقلاب اسلامی، جهان اسلام و فراتر از آن کل دنیاست. در این باره تأمین مطالبات رهبر کبیر انقلاب و آیت الله خامنه ای به عنوان امامین انقلاب، از مهمترین راهبردهای رشد و تعالی حوزههای علمیه است که بایستی به صورت دقیق مورد بررسی قرار گیرد. به مناسبت سالروز انتشار منشور روحانیت امام خمینی (ره) درباره مطالبات امام خمینی (ره) و آیت الله خامنه ای (مدظلهالعالی) با حجت الاسلام احمد زیبایی نژاد به گفتگو نشستیم؛ این استاد و پژوهشگر حوزوی معتقد است مطالبات و انتظارات امامین انقلاب از حوزه با توجه به مقتضیات زمان است و تفاوتهایی با هم دارد اما در یک مسیر است و برای رشد و تعالی حوزه هاست وی از کم توجهی به بخشی از مطالبات رهبر معظم انقلاب از حوزه در بحث تولید علم هم گلایه دارد و دلایلی برای آن میآورد. در متن زیر بخشی از این گفتگو آمده است
افزایش دغدغه مندی طلاب نسبت به گذشته
حجتالاسلام زیبایینژاد در این گفتگو، با بیان اینکه در طول بیش از ۲۴ سال تحصیل و تدریس در محیط حوزه، دغدغه مندی طلاب را در حال حاضر بسیار بیشتر از گذشته میداند گفت: در این زمینه رشد خوبی در جامعه حوزوی امروز یعنی هم طلاب جوان و هم اساتید و فضلای جوان حوزه میبینیم.
مدیر گروه پژوهشی «حجیت» حسینیه اندیشه قم، یکی از دلایل دغدغه مندی روحانیت را مطالبه گر بودن جامعه امروزی از حوزهها دانست و افزود: فرمایشات و مطالبات مکرر رهبر معظم انقلاب و همچنین تغییر نسل در حوزه از دلایل دیگر این دغدغه مندی است.
این استاد حوزه علمیه ضمن اشاره به فرمایشات رهبر معظم انقلاب که در سال ۱۳۹۴ در دیدار با مجمع نمایندگان طلاب و فضلای حوزه علمیه قم با محوریت حوزه انقلابی ایراد شد، درباره دغدغه مندی حوزه زمان امام خمینی (ره) گفت: دغدغه امام در همه بدنه حوزه و روحانیت گسترش پیدا میکرد و طلاب به دنبال عملی کردن مطالبات ایشان بودند.
وی افزود: در واقع رهبر معظم انقلاب با بیان این مطلب، معیاری را به ما ارائه میکنند که اگر حوزه، خواهان وضعیتی مطلوب است، باید مطالباتش منطبق با دغدغههای امام جامعه باشد.
تفاوت نوع مطالبات امامین انقلاب
زیبایی نژاد با اشاره به تفاوت نوع مطالبات حضرت امام (ره) و رهبر معظم انقلاب به لحاظ زمان و وقایع خاص آن دوره تصریح کرد: در زمان حضرت امام (ره) جنس درگیریها و مشغلهها اغلب از نوع سیاسی، امنیتی و نظامی بود.
وی افزود: پیش از انقلاب اسلامی، بحث حکومت شاهنشاهی و سلطه طاغوت و بعد از پیروزی انقلاب اسلامی، مباحث امنیتی و سیاسی و درگیری گروههای سیاسی، نظامی، شبه نظامی و منافقین و بعد از آن هم هشت سال دفاع مقدس وجود داشت که حضرت امام (ره) در آن زمان بارها فرمودند: جنگ اولویت اصلی کشور است.
این پژوهشگر حوزوی با تاکید بر اینکه مقابله و مبارزه با این موضوعات، در آن زمان سخت و مشکل بود اما فهم و تبیین این موضوعات و دغدغه شدن آنها برای جامعه، خیلی پیچیده و سخت نبود گفت: بعد از ارتحال حضرت امام (ره) و آغاز رهبری رهبر معظم انقلاب که به تعبیری دوران استقرار و تثبیت انقلاب و نظام اسلامی محسوب میشود، انقلاب اسلامی با بحث «کیفیت حاکمیت» مواجه است.
وی افزود: جنس مطالبات ایشان از اوایل دهه هفتاد تا به امروز، حول محورهای فرهنگی، علمی و اقتصادی بوده است و موضوعاتی همچون؛ شبیخون فرهنگی، تهاجم فرهنگی، نهضت نرم افزاری، تحول در علوم انسانی، الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت، سبک زندگی اسلامی، تمدنسازی نوین اسلامی، جنگ نرم، جهاد کبیر، اقتصاد مقاومتی و… بوده که فهم و تبیین این گونه موضوعات نسبت به موضوعات امنیتی، سیاسی و نظامی، بسیار پیچیدهتر و سختتر است و نیازمند مجاهدتهای فراوان علمی و پژوهشی است.
زیبایی نژاد با تاکید بر اینکه بیش از ۱۲ سال است که رهبر معظم انقلاب اعلام «جنگ اقتصادی» نظام سلطه علیه انقلاب اسلامی به عنوان پرچمدار اسلام ناب را نمودهاند تاکید کرد: ایشان هر سال نیز موضوعات اقتصادی را به عنوان شعار سال انتخاب میکنند، اما هنوز موضوعاتی از قبیل اقتصاد مقاومتی که نسبت مستقیمی با دین، مبانی دینی و اقتصاد اسلامی دارد، محور جدی و اصلی مراکز پژوهشی حوزوی و دروس سطوح عالی و خارج نشده است.
دغدغه نشدن مطالبات امامین انقلاب در هویت تخصصی حوزه
این استاد حوزه علمیه ضمن اشاره به دو هویت مختلف حوزههای علمیه تصریح کرد: هویت شخصی حوزه همان روحیات طلاب و اساتید آن است که در حال حاضر یک هویت انقلابی و دغدغه مند نسبت به مطالبات امامین جامعه است و اکثر طلاب و اساتید روحیات انقلابی دارند اما هویت دیگر حوزه که در حقیقت هویت اصلی و تخصصی حوزه است در حقیقت مرکزیت تولید و توزیع علم است که این هویت تخصصی هنوز به صورت جدی به مطالبات رهبر معظم انقلاب ورود نکرده است.
این پژوهشگر حوزوی یکی از علل عدم ورود جدی هویت تخصصی حوزه به این موضوع را خلاف خطابات شارع دانستن این مطالبات از سوی برخی افراد عنوان کرد و افزود: برخی افراد این مطالبات را وظیفه عقلاء و متخصصین هر رشته میدانند و آن را جز وظایف حوزه و روحانیت محسوب نمیکنند بنابراین ورود جدی هم به آن نمیکنند.
منبع : خبرگزاری مهر
نسل جوان با خود آگاهی مسیر انقلاب ادامه دهند
سالن فرهنگی ورزشی شهدای روستای منزل آباد به بهرهبرداری رسید
برای داشتن حرف در دنیا باید بازدارندگی دفاعی و موشکی داشته باشیم
مراجعه ۲۲ نفر به مراکز درمانی اردبیل به دلیل سگ گزیدگی/۷نفر متحمل آسیب جدی شدند
دمای هوای کرمانشاه به شکلی محسوس کاهش مییابد
نوای جاودانهی استاد احمد مراتب در آرامگاه تخت فولاد، به یادگار ماند
نوای جاودانهی استاد حسن مراتب در آرامگاه تخت فولاد، به یادگار ماند
فیروزآباد فارس لرزید
مدیرکل تبلیغات اسلامی مازندران مطرح کرد؛ ضرورت شناخت و نقش آفرینی در جبهه فرهنگی
پیگیری مشکلات پتروشیمی آبادان از طریق وزیر کار
همه وجود سپاه وقف خدمت به مردم است
امید بخشی به مردم با شعار محقق نمی شود؛ به وعده ها عمل کنیم
«شیراز» میزبان بیست و ششمین جشنواره ملی قصهگویی
۶۷۱ کلاس درس جدید به ظرفیت آموزشی مشهد اضافه شد
زادگاه حاج قاسم میزبان اختتامیه دهمین جشنواره روستا و عشایر دوستدار کتاب
ضرورت استفاده از نیروهای بومی در استان سمنان
مراجعه بیش از ۱۰۰۰ نفر با علائم تنفسی به بیمارستانهای خوزستان
نیروی دریایی ارتش آماده عملیاتهای برونمرزی است
رژیم صهیونیستی از مقابله با جوانان مقاومت عاجز است
سردار غیاثی از آحاد مردم برای مشارکت در برنامههای هفته بسیج قدردانی کرد
احمد مراتب؛ میراثدار موسیقی مذهبی و مکتب تاج اصفهانی
سردار غیاثی از آحاد مردم برای مشارکت در برنامههای های هفته بسیج قدردانی کرد
افتتاح مدرسه خیرساز در قم با حضور وزیر آموزش و پرورش + تصاویر
آیت الله اعرافی: حضرت فاطمه (س) پیشگام تغییر معادلات تمدنی بود
ارومیه میزبان ۵ شهیدگمنام/جزییات تشییع شهدا اعلام شد
کلاهبردار ۲۰ میلیاردی توسط پلیس فرودگاههای خراسانرضوی دستگیر شد
مشکل تامین زمین ایثارگران در یزد حل شد
وزیرآموزش و پرورش: عقب ماندگی فضای آموزشی قم جبران می شود
دستگیری سارقان باغ ویلاهای خالی از سکنه در ساوجبلاغ
ترویج گفتمان مهدویت نیازمند مهدی باوری است