میرنیوز

مردمی که هم‌چنان تمایلی به فرزندآوری ندارند

مردمی که هم‌چنان تمایلی به فرزندآوری ندارند 2021-02-21T08:14:37+03:30

به گزارش ایسنا، بسیاری از کشورها زمانی که نرخ جمعیتی آن‌ها به زیر ۱.۵ رسید، دیگر نتوانستند باوجود اعمال سیاست‌های تشویقی به بالای این عدد  برسند و این در آینده زنگ خطر پیری جمعیت را افزایش می‌دهد.

کشور ایران در دهه شصت شاهد رشد چشمگیر آمار زاد و ولد بود، به‌گونه‌ای که در اواخر این دهه سیاست کنترل جمعیت در کشور اعمال شد و  خانوارهای که تعداد فرزندان آن‌ها از یک تعداد خاص بالاتر بود از یکسری خدمات محروم می‌شدند، این طرح نیز همانند سایر طرح‌ها مخالفان و موافقان زیادی داشت.

باتوجه به اینکه سیاست‌گذاری صحیحی از سوی  متولیان امر برای آموزش، تحصیل، اشتغال، ازدواج و ... متولدین دهه شصت در کشور صورت نگرفت، متولدین این دهه را با چالش‌های بسیار بزرگی مواجه کرد که به‌نظر می‌رسد این چالش‌ها پایانی ندارد و هم‌چنان با آن‌ درگیر هستند.

اما با اعمال سیاست‌های کنترل جمعیت با شعار " فرزند کمتر- زندگی بهتر" در اواخر دهه شصت، شاهد کاهش نرخ موالید در دو دهه گذشته در کشور بودیم، این کاهش موالید زنگ خطر  پیری جمعیت در ایران را به صدا درآورد و سیاست‌گذاران مجددا در حال دعوت مردم به فرزندآوری هستند، اما تجربه ناموفق تشویق مردم به افزایش جمعیت و فرزندآوری در دهه شصت و چالش‌های متعدد برای متولدین این دهه نشان داد که افزایش جمعیت بدون برنامه‌ریزی می‌تواند مشکل‌آفرین باشد.

در برنامه اول توسعه کشور یکی از مهم‌ترین رویکردها تحدید نسل و تنظیم خانواده بود

قربانعلی روغنی معاون مدیرکل آمار سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی چهارمحال و بختیاری با اشاره به اینکه هیچ‌ برنامه‌ریزی بدون آمار امکانپذیر نیست، اظهار کرد: در ایران قبل از پیروزی انقلاب اسلامی شش برنامه عمرانی نوشته شده بود، برنامه عمرانی اول در سال ۱۳۲۷ تا سال ۱۳۳۴ و برنامه عمرانی دوم برای سال‌های ۱۳۳۴ نوشته شد، در این دو برنامه توسعه‌ای بدون در نظر گرفتن آمارهای جمعیتی تدوین شده بود، بنابراین کارشناسان این حوزه به خلاءهای آمارهای جمعیتی پی بردند.

وی افزود: بنابراین یک موسسه برای تهیه و انتشار آمارهای جمعیتی در کشور تاسیس شد و برنامه سوم، چهارم، پنجم و ششم توسعه بر اساس همین آمارها تهیه و تدوین شد، که برنامه ششم توسعه با پیروزی انقلاب اسلامی عملا اجرایی نشد، پس از پیروزی انقلاب اسلامی برنامه‌های تحدید نسل( محدود کردن جمعیت) شاهنشاهی متوقف شد.

روغنی با اشاره به اینکه تا پایان جنگ تحمیلی تمام توان کشور صرف مقابله با دشمنان بعثی شد، عنوان کرد: به‌ همین دلیل برنامه مدونی در کشور تا پایان جنگ تعریف نشد، پس از اتمام جنگ اولین برنامه توسعه‌ای کشور برای سال‌های ۶۸ تا ۷۲ تدوین شد، قبل از تدوین این برنامه نتایج سرشماری سال ۱۳۶۵ منتشر شده و آمارها حاکی از این بود که انفجار جمعیتی در ایران رخ داده است.

این کارشناس آمارهای رسمی، با اشاره به اینکه طبق آمارها رشد جمعیت کشور در سال‌های ۱۳۵۵ تا ۱۳۶۵ حدود ۳.۹۱ درصد و در چهارمحال و بختیاری حدود ۵ درصد بود، یادآور شد: مسئولان وقت معتقد بودند که با این روند رشد جمعیت، امکانات کشور پاسخگوی نیازهای جمعیت نیست، طبیعتا اگر جمعیت با این روند افزایش پیدا می‌کرد در آینده با مشکل مواجه می‌شدیم.

وی اضافه کرد: بنابراین در برنامه اول توسعه کشور یکی از مهم‌ترین رویکردها تحدید نسل و تنظیم خانواده بود، هدف‌گذاری در این برنامه رسیدن نرخ رشد جمعیت کشور به ۲.۹ درصد بود، باتوجه به تنگناهای اقتصادی در کشور این برنامه زودتر از موعد محقق شد و رشد جمعیت به کمتر از ۲ درصد رسید.

روغنی با بیان اینکه برنامه دوم توسعه برای سال‌های ۱۳۷۴ تا ۷۸ زمانی تدوین شد که هنوز نتایج سرشماری سال ۱۳۷۵ منتشر نشده بود و ذهنیت مسئولان در زمان تدوین این برنامه آمارهای سال ۱۳۵۵ تا ۶۵ بود، توضیح داد: بنابراین رویکرد توسعه‌ای همان رویکرد برنامه اول بود، پس از انتشار نتایج سرشماری عملا در مورد مباحث مدیریت جمعیت سکوت اختیار کردند، اما تبلیغات مربوط به کاهش جمعیت و تنظیم خانواده هم‌چنان در ذهن مردم باقی مانده بود.

معاون مدیرکل آمار سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی چهارمحال و بختیاری افزود: قبل از تدوین برنامه ششم توسعه مقام معظم رهبری برای بحث پیری جمیعت هشدارهایی را به دولت و مجلس دادند، بنابراین در این برنامه مباحثی نظیر مدیریت جمیعت، مشوق برای ازدواج و فرزندآوری در نظر گرفته شد، اما متاسفانه در اجرای این سیاست‌ها به خوبی عمل نشد و نیازمند اقدامات جدی‌تر هستیم.

وی با اشاره به مصوبه شورای انقلاب فرهنگی در خصوص افزایش جمعیت، گفت: در این مصوبه مشوق‌های خیلی خوبی برای افزایش جمعیت در نظر گرفته شد، اما باتوجه به اینکه این مصوبات ضمانت اجرایی نداشتند و بسیار بلندپروازانه بودند، عملا به درستی اجرایی و عملیاتی نشد، اما این مصوبه هم‌اکنون پیش‌زمینه طرح جوانی جمعیت و تعالی خانواده بود که هم‌اکنون در کمیسیون‌های تخصصی مجلس شورای اسلامی در حال بررسی است.

روغنی با بیان اینکه دولت در برنامه هفتم توسعه به‌صورت جدی‌تر وارد مباحث افزایش جمعیت می‌شود، اظهار کرد: رویکرد جمعیت بهینه در دستور برنامه‌ریزان کشور قرار دارد، یعنی جمعیت باید متناسب با امکانات و منابع در کشور افزایش پیدا کند و به نسل آینده نیز آسیب وارد نکند، در طرح جوانی جمعیت و تعالی خانواده همه جوانب سنجیده می‌شود.

دیگر با انفجار جمعیت در ایران مواجه نمی‌شویم

این کارشناس آمارهای رسمی تاکید کرد: تجربه ثابت کرده است که اگر تمام توان خود را برای افزایش جمیعت به کار ببریم، دیگر با انفجار جمعیت در ایران مواجه نمی‌شویم، امروز جامعه ایران نیز از شرایط جهانی و غرب الگو گرفته است و تمامی کشورها این شرایط را پشت سر گذاشته‌اند و به پیری جمعیت رسیده‌اند.

وی با اشاره به اینکه میانگین آمار ازدواج نسبت به ۱۰ سال گذشته تقریبا به نصف رسیده است، گفت: اما این کاهش ازدواج ناشی از کاهش جمعیت در سن ازدواج نیست، بلکه جوانان تمایلی برای ازدواج ندارند، باید سیاست‌ها به‌گونه‌ای اعمال شود که فرآیند پیری جمیعت تا حدود ۳۰ سال به تاخیر بیوفتد.

روغنی افزود: در ایران حداقل تا ۴۰ سال آینده با کاهش جمعیت مواجه نمی‌شویم، بلکه ترکیب جمعیتی در حال تغییر است، در حال حاضر دولت در تلاش است سیاست‌های تحدید موالید ضعیف شود، برای اجرای این سیاست‌ها نیازمند همراهی مردم نیز هستیم، اگر طرح جوانی جمیعت و تعالی خانواده در مجلس به تصویب برسد دولت نیز مکلف به اجرای آن است.

معاون مدیرکل آمار سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی چهارمحال و بختیاری با تاکید بر اینکه پیری جمعیت امری اجتناب‌ناپذیر است، خاطرنشان کرد: در برخی کشورها برنامه‌هایی برای سالمندی فعال در دست اجرا است، تا سالمندان علاوه بر مشارکت اقتصادی، سالمندی سالمی داشته باشند و هزینه کمتری را تحمیل کنند.

کاهش جمعیت در  کشورهای در حال توسعه به منزله بازگشت به عقب است

مهشید سلیمانی جامعه شناس در گفت‌وگو با ایسنا با اشاره به اینکه سیاست کلان کشورهای در حال توسعه سرمایه‌گذاری برروی نیروی انسانی است، اظهار کرد: بالاترین سرمایه اجتماعی هر کشور نیروی انسانی ماهر و متخصص است، نیروهای بالقوه در کشورها باید تبدیل به نیروی بالفعل شوند.

وی افزود: نیروهای انسانی در کشورها باید متناسب با نیازها آموزش ببینند، همچنین برای جمعیت در هر کشور باید مسائلی از جمله مسکن، شغل، امنیت، مسائل درمانی، مسائل تربیتی، جنبه‌های روحی و روانی، نیازهای اولیه زندگی، تعلق خاطر، احساس دوست داشته شدن و ... در نظر گرفته شود.

سلیمانی با بیان اینکه در کشورهای در حال توسعه مانند ایران در تلاش هستند کاهش جمعیتی خود را به روش‌های گوناگون پوشش دهند، خاطرنشان کرد: جمعیت برای کشورهای در حال توسعه یک نقطه قوت است و اگر این کشورها سرمایه انسانی نداشته باشند از مسیر توسعه عقب می‌مانند، کاهش جمعیت در این کشورها به منزله بازگشت به عقب است.

این جامعه‌شناس با تاکید بر اینکه افزایش جمعیت زمانی می‌تواند نتایج مثبت داشته باشد که سیاست‌گذاران نیازمندی‌های جمعیتی را احصا و برای آن برنامه‌ریز ی کنند، گفت: در غیراین‌صورت این افزایش جمعیت بی‌رویه بدون آینده‌نگری و تدبیر می‌تواند مشکل‌آفرین باشد و می‌توان گفت نوعی تله جمعیتی محسوب می‌شود.

وی با اشاره به اینکه کشورهای جهان به دو دسته کانونی و پیرامونی تقسیم‌بندی می‌شوند، بیان کرد: به کشورهای توسعه‌یافته و پیشرفته، کشورهای کانون می‌گویند، کشورهای در حال توسعه نیز به لحاظ جامعه‌شناختی مانند سیارات در حال گردش به دور این کشورها هستند و به آن‌ها کشورهای پیرامونی می‌گویند، این کشورها در حال نزدیک شدن به توسعه‌یافتگی هستند.

سلیمانی یادآور شد: کاهش جمعیت در کشورهای در حال توسعه یک امتیاز منفی محسوب می‌شود، اما قبل از اعمال سیاست‌های افزایش جمعیت باید پیش‌زمینه و زیرساخت‌های مورد نیاز فراهم شود و دولت بتواند این جمعیت را مدیریت کند، در غیراین‌صورت در مسیر توسعه بازگشت به عقب داریم، رشد جمعیت در صورتی مثبت است که تمام نیازهای جمعیت مورد توجه قرار بگیرد.

این جامعه‌شناس در پایان تاکید کرد: اگر می‌خواهیم رشد جمعیت تبعات منفی در جامعه نداشته باشد باید به زیرساخت‌های فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی و ... در کنار یکدیگر توجه کنیم و این جمعیت به نقطه قوت تبدیل شود.

جمعیت کشور در حال حرکت به سمت سالمندی است

پیش از این نرگس عسگری مدیرکل بهزیستی چهارمحال و بختیاری در گفت‌وگو با ایسنا با بیان اینکه سالمند به فرد بالای ۶۵ سال اطلاق می‌شود، اظهار کرد: همچنین افراد بین ۳۰ تا ۶۵ سال نیز در رده سنی میانسالی قرار می‌گیرند و در حال حاضر ۵ درصد جمعیت استان سالمند است.

وی با بیان اینکه سالمندان یکی از اقشار جامعه هدف سازمان بهزیستی هستند، بیان کرد: نزدیک به هشت درصد جمعیت کشور را سالمندان تشکیل می‌دهند، جمعیت کشور در حال حرکت به سمت سالمندی است و در سال‌های آینده با افزایش آمار سالمندان در کشور باتوجه به رسیدن متولدین دهه پنجاه و شصت به سن میانسالی مواجه خواهیم بود.

عسگری با اشاره به اینکه پیش‌بینی می‌شود جمعیت سالمند کشور به سه تا چهار برابر افزایش پیدا کند، گفت: قطعا افرادی که به سمت سالمندی حرکت می‌کنند دچار بیماری‌های مزمن مانند دیابت، فشار خون بالا، ناتوانی جسمی، حرکتی و ... می‌شوند.

باوجود تمامی هشدارها برای سالمندی جمعیت ایران در آینده‌ای نه چندان دور،زوجین به‌علت نبود اطمینان از برنامه‌ریزی صحیح برای آینده و نبود ثبات اقتصادی در کشور از فرزندآوری امتناع می‌کنند، این موضوع یک زنگ خطر جدی در کشور محسوب می‌شود، زیرا اگر چاره‌ای برای کاهش جمعیت در کشور اندیشیده نشود، در آینده با مشکلات بسیاری روبرو می‌شویم.

انتهای پیام

منبع : خبرگزاری ایسنا


کلمات کلیدی :
اشتراک گذاری :

آخرین اخبار استان ها

اما و اگرهای ساماندهی دستفروشان در بیرجند

 اما و اگرهای ساماندهی دستفروشان در بیرجند
2024-04-14T14:39:26+03:30
شهرداری بیرجند در پی گلایه‌مندی مردم از سد معبر دستفروشان در شهر اعلام کرد: فقط اجازه جمع آوری دارد که اقدامی بازدارنده نیست و حق پلمب اصناف متخلف با سایر د...

تداوم دست‌اندازی‌ها به چشمه مرغک رونیز استهبان فارس

 تداوم دست‌اندازی‌ها به چشمه مرغک رونیز استهبان فارس
2024-04-14T14:12:13+03:30
درحالی که دست اندازی‌ها به چشمه مرغک رونیز استهبان اصفهان همچنان ادامه دارد، فرماندار استهبان درخصوص تخلفات صورت گرفته در این محوطه گفت: طی یکی دو هفته آیند...

دستگیری ۸۹ قاچاقچی ارز و کالا در شهریار

 دستگیری ۸۹ قاچاقچی ارز و کالا در شهریار
2024-04-14T13:45:59+03:30
دادستان عمومی و انقلاب شهرستان شهریار گفت: طی شش ماه گذشته بیش از ۵.۱ میلیون لیتر فراورده‌های نفتی، ۲۵ تن مواد خوراکی، ۲۹ هزار قلم انواع لوازم خانگی آشپزخان...

کشف ۱۰۲ هزار لیتر سوخت قاچاق در سواحل عسلویه

 کشف ۱۰۲ هزار لیتر سوخت قاچاق در سواحل عسلویه
2024-04-14T13:32:41+03:30
فرمانده مرزبانی استان بوشهر از توقیف یک فروند شناور حامل سوخت قاچاق در نوار ساحلی استان در بندر عسلویه خبر داد و گفت: این شناور بیش از ۱۰۲ هزار لیتر سوخت گا...

مهاجرت یک میلیون بال پرنده تابستان‌گذران به مازندران

 مهاجرت یک میلیون بال پرنده تابستان‌گذران به مازندران
2024-04-14T13:32:40+03:30
رییس اداره حیات وحش محیط زیست مازندران با اشاره به مهاجرت پرندگان تابستان‌گذران به مازندران گفت: هر سالهه بیش از یک میلیون بال پرنده تابستان‌گذران وارد مازن...

حمایت آیت الله نوری همدانی از پاسخ کوبنده ایران به اسرائیل

 حمایت آیت الله نوری همدانی از پاسخ کوبنده ایران به اسرائیل
2024-04-14T11:59:17+03:30
مرجع تقلید شیعیان از پاسخ کوبنده ایران و گروه‌های مقاومت به رژیم صهیونیستی حمایت کرد.

انتقام ایران پاسخی به خباثت‌های رژیم صهیونیستی بود

 انتقام ایران پاسخی به خباثت‌های رژیم صهیونیستی بود
2024-04-14T11:46:54+03:30
رئیس شورای اسلامی شهر اصفهان با اشاره به انتقام سپاه پاسداران از رژیم صهیونیستی گفت: شب گذشته تنها شبی بود که مردم فلسطین با آرامش خوابیدند و این نشان می‌ده...

دپوی چوب آلات برای قاچاقچیان ناامن خواهد بود

 دپوی چوب آلات برای قاچاقچیان ناامن خواهد بود
2024-04-14T11:46:53+03:30
مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان مازندران منطقه نوشهر گفت: با همکاری دستگاه قضا هرگونه دپوی چوب آلات زیر ذره بین ماموران یگان حفاظت قرار دارد.

حملات سپاه ثابت کرد رژیم صهیونیستی مترسکی بیش نیست

 حملات سپاه ثابت کرد رژیم صهیونیستی مترسکی بیش نیست
2024-04-14T11:46:53+03:30
نماینده مردم  خمینی‌شهر در مجلس شورای اسلامی گفت: ضرب‌شست شب گذشته به رژیم جعلی صهیونیستی، در کنار حملات جبهه مقاومت که هیمنه گنبد آهنین پوشالی را در ه...

جزئیات رقابت‌های جهانی تکواندو در کیش

 جزئیات رقابت‌های جهانی تکواندو در کیش
2024-04-14T11:05:38+03:30
رقابت‌های جهانی تکواندو و مچ‌اندازی قهرمانی آسیا در دو بخش بانوان و آقایان در سالن چندمنظوره المپیک جزیره زیبای کیش برگزار می‌شود.

تجمع خیابانی مردم تبریز در حمایت از عملیات سپاه علیه اسرائیل

 تجمع خیابانی مردم تبریز در حمایت از عملیات سپاه علیه اسرائیل
2024-04-14T11:05:38+03:30
مردم تبریز در حمایت از عملیات سپاه پاسداران انقلاب اسلامی علیه رژیم صهیونیستی به خیابان آمدند.

پیش‌بینی رگبار برف در ارتفاعات لرستان

 پیش‌بینی رگبار برف در ارتفاعات لرستان
2024-04-14T11:05:37+03:30
مدیرکل هواشناسی لرستان از صدور هشدار زرد هواشناسی و رگبار برف در ارتفاعات خبر داد.

توزیع ۶۰۰هزار تن نهاده‌های دامی بین دامداران لرستان

 توزیع ۶۰۰هزار تن نهاده‌های دامی بین دامداران لرستان
2024-04-14T11:05:36+03:30
معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی لرستان از توزیع حدود ۶۰۰هزار تن نهاده‌های دامی بین دامداران این استان در سال ۱۴۰۲ خبر داد.

انتخابات دور دوم زنجان، طارم و خدابنده نیمه‌الکترونیکی است

 انتخابات دور دوم زنجان، طارم و خدابنده نیمه‌الکترونیکی است
2024-04-14T11:05:36+03:30
رئیس ستاد انتخابات استان زنجان با اشاره به دور دوم دوازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی گفت: این مرحله از انتخابات در ۲ حوزه انتخابیه زنجان- طارم و خدا...

هواشناسی هشدار داد؛ سرمازدگی در کمین باغات استان سمنان

 هواشناسی هشدار داد؛ سرمازدگی در کمین باغات استان سمنان
2024-04-14T11:05:36+03:30
مدیرکل هواشناسی استان سمنان ضمن اعلام هشدار زرد برای بخش کشاورزی این استان گفت: احتمال خسارت ناشی از ریزش تگرگ وجود دارد و کشاورزان باید در این زمینه تمهیدا...

وزارت نفت برای جمع‌آوری فاضلاب ‌جزیره خارگ ‌پای کار بیاید

 وزارت نفت برای جمع‌آوری فاضلاب ‌جزیره خارگ ‌پای کار بیاید
2024-04-14T11:05:36+03:30
نماینده مردم استان بوشهر در مجلس خبرگان گفت: تاکنون اراده جدی برای ساماندهی وضعیت آبرسانی، توزیع آب شرب و جمع‌آوری فاضلاب در جزیره خارگ دیده نمی‌شود و امید ...

سرریز ‌فاضلاب شهرک صنعتی شماره ۲ اردبیل به قره‌سو

 سرریز ‌فاضلاب شهرک صنعتی شماره ۲ اردبیل به قره‌سو
2024-04-14T11:05:35+03:30
رودخانه قره‌سو در شهرستان نمین این روزها با سرریز شدن فاضلاب شهرک صنعتی شماره ۲ اردبیل، آلوده به فاضلاب شده است.

خبر ‌وزیر کشور از احداث ۱۶۰۰ کلاس درس در سیستان و بلوچستان

 خبر ‌وزیر کشور از احداث ۱۶۰۰ کلاس درس در سیستان و بلوچستان
2024-04-14T11:05:35+03:30
وزیر کشور با اشاره به اینکه تخصیص های بودجه ای که در بحث آموزش به استان داده شده است، گفت: در حال حاضر نیز احداث یک هزار و ۶۰۰ کلاس درس در دستور کار قرار دا...

قدردانی علمای اهل سنت خراسان شمالی از عملیات «وعده صادق»

 قدردانی علمای اهل سنت خراسان شمالی از عملیات «وعده صادق»
2024-04-14T11:05:35+03:30
جامعه روحانیون اهل سنت خراسان شمالی ضمن ابراز شادمانی و خرسندی در پی حملات هوایی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی به اسرائیل جنایتکار و گرفتن انتقام خون پاک سردا...

پهلودهی ‌۲۵۰۰ فروند شناور کانتینری در بندر شهید رجایی

 پهلودهی ‌۲۵۰۰ فروند شناور کانتینری در بندر شهید رجایی
2024-04-14T11:05:34+03:30
مدیرکل بنادر و دریانوردی هرمزگان از افزایش ۱۱ درصدی عملیات کانتینری بندر شهید رجایی و گفت: با وجود شرایط متاثر از تحریم‌ها با اتکا بر ظرفیت‌ها و توانمندی‌ها...

قدردانی علمای برجسته اهل‌سنت از سپاه؛ دلِ جهان اسلام شاد شد

 قدردانی علمای برجسته اهل‌سنت از سپاه؛ دلِ جهان اسلام شاد شد
2024-04-14T11:05:34+03:30
علمای برجسته اهل‌سنت استان کردستان از حملات گسترده سپاه ‌علیه اسرئیل قدردانی کردند و این اقدام را باعث خوشحالی نه تنها ملت ایران بلکه جهان اسلام عنوان کردند.

اختصاصی| حمایت جبهه ایستادگی ایران اسلامی زنجان از لیست شورای ائتلاف

 اختصاصی| حمایت جبهه ایستادگی ایران اسلامی زنجان از لیست شورای ائتلاف
2024-02-26T06:01:30+03:30
دبیر جبهه ایستادگی ایران اسلامی در استان زنجان اعلام کرد که این جبهه از نامزدهای منتخب شورای ائتلاف نیروهای انقلاب اسلامی حمایت خود را اعلام می‌کند.

رئیس دیوان عدالت اداری: قوه قضائیه ‌استقلال وکلا را در هر زمان به رسمیت می‌شناسد

 رئیس دیوان عدالت اداری: قوه قضائیه ‌استقلال وکلا را در هر زمان به رسمیت می‌شناسد
2024-02-26T06:01:30+03:30
رئیس دیوان عدالت اداری کشور گفت: عقل و قانون حکم می‌کند وکیل در جریان دادرسی با شجاعت از موکل و حق دفاع کند و این استقلال را قوه قضائیه در هر زمان به رسمیت ...

دستگیری اکرم لاهوری تروریست + جزئیات

 دستگیری اکرم لاهوری تروریست + جزئیات
2024-02-26T06:01:29+03:30
سخنگوی پلیس از دستگیری یک عضو "سپاه صحابه "در استان هرمزگان خبر داد.

لیست ‌شورای ائتلاف برای انتخابات مجلس خبرگان و شورای اسلامی در همدان + اسامی

 لیست ‌شورای ائتلاف برای انتخابات مجلس خبرگان و شورای اسلامی در همدان + اسامی
2024-02-26T06:01:29+03:30
لیست انتخاباتی شورای ائتلاف ‌استان همدان ‌برای مجلس خبرگان رهبری و مجلس شورای اسلامی اعلام شد.

محکوم مالی فراری هنگام خروج غیرقانونی از کشور بازداشت شد + جزئیات

 محکوم مالی فراری هنگام خروج غیرقانونی از کشور بازداشت شد + جزئیات
2024-02-26T06:01:29+03:30
رئیس کل دادگستری هرمزگان از دستگیری یک محکوم مالی فراری با بیش از ۳۰ فقره محکومیت قطعی هنگام خروج از کشور خبر داد.

دغدغه‌های نخبگان خراسان جنوبی با نامزد انتخابات خبرگان رهبری + تصاویر

 دغدغه‌های نخبگان خراسان جنوبی با نامزد انتخابات خبرگان رهبری + تصاویر
2024-02-26T06:01:28+03:30
جمعی از نخبگان خراسان جنوبی در دیدار با نامزد ششمین دوره مجلس خبرگان رهبری دغدغه های خود را در زمینه های مختلف مطرح کردند.

رئیسی: امیدواریم مجلس قوی برای پشتیبانی از مردم و ‌کمک به دولت تشکیل شود

 رئیسی: امیدواریم مجلس قوی برای پشتیبانی از مردم و ‌کمک به دولت تشکیل شود
2024-02-26T06:01:28+03:30
نامزد ششمین دوره انتخابات مجلس خبرگان رهبری در خراسان جنوبی بر اینکه شرکت در انتخابات عمل به حق و تکلیف است گفت: امیدواریم مجلسی قوی شکل بگیرد که هم پشتیبان...

رونمایی از دیوارنگاره جدید میدان ولیعصر(عج) زنجان/ "‌روشن شود جهانی؛ وقتی که تو بیایی"

 رونمایی از دیوارنگاره جدید میدان ولیعصر(عج) زنجان/ "‌روشن شود جهانی؛ وقتی که تو بیایی"
2024-02-24T08:54:53+03:30
در آستانه نیمه شعبان، از جدیدترین دیوارنگاره میدان ولیعصر(عج) زنجان رونمایی شد.

تب تند رقابت‌های انتخاباتی در اصفهان/ تشکیل ائتلاف بانوان و ائتلاف آبی نظرها را جلب کرد

 تب تند رقابت‌های انتخاباتی در اصفهان/ تشکیل ائتلاف بانوان و ائتلاف آبی نظرها را جلب کرد
2024-02-24T08:28:10+03:30
در دومین روز از رقابت‌های انتخابات مجلس شورای اسلامی و خبرگان رهبری، تشکیل ائتلاف بانوان کاندیدا و ائتلاف آبی با محوریت شرق اصفهان بیشتر از همه نظرها را به ...
X فیلم جدید فیلم جدید دانلود فیلم و سریال تبلیغات شما (پیام به تلگرام)