میرنیوز

فرسایش دیم‌زارهای همدان ۷ برابر مجاز است

فرسایش دیم‌زارهای همدان ۷ برابر مجاز است 2021-02-08T10:40:16+03:30

نیروی جاذبه، آب‌های جاری، باد، سیل زدگی و امواج دریا از عوامل اصلی فرسایش خاک شناخته شده اند، با این حال عوامل دیگری از جمله چرای بی رویه و شخم‌های غیراصولی در اراضی کشاورزی نیز در فرسایش خاک مؤثر است.

دکتر قاسم رحیمی، عضو هیئت علمی دانشکده کشاورزی همدان ورود زودهنگام عشایر به مراتع را یکی از دلایل تخریب مراتع و در نهایت فرسایش خاک دانست و گفت: رشد بذور گیاهان مرتعی باعث تشکیل چتر و حفاظتی روی سطح خاک شده که این پوشش می‌تواند از خاک در برابر بسیاری از عوامل مخرب که منجر به فرسایش می‌شود، دفاع کند بنابراین ورود زودهنگام عشایر مانع رشد گیاهان مرتعی می‌‎شود.

رئیس مرکز تحقیقات، آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان همدان نیز مهمترین عوامل فرسایش خاک را چرای دام، بهره‌برداری و شخم دانست و بیان کرد: مهمترین شیوه حفاظت خاک کنترل دام و ورود و خروج دام، رعایت ظرفیت چرایی، بهره‌برداری از مراتع، معادن، بانکت غلات، شخم اراضی زراعی، شخم در جهت شیب و دیم‌زارها است.

دکتر قاسم اسدیان با بیان اینکه سالانه ۱۵ تن در هکتار از خاک‌های کشور دچار فرسایش می‌شوند که متأسفانه در استان همدان میزان فرسایش خاک زیاد است، گفت: براساس آمارها به طور متوسط حدود ۱۵ تن در هکتار در سال فرسایش خاک داریم که علت آن هم این است که در منطقه نیمه خشک سرد هستیم و ریزش نزولات آسمانی توزیع منظمی ندارد و بیشتر در فصول سرد سال رخ می‌دهد که پوشش گیاهی در سطح عرصه‌ها وجود ندارد و این باعث فرسایش خاک می‌شود.

براساس اظهارات کارشناس خاک سازمان جهادکشاورزی استان همدان در نشست «خاک بستر حیات» در دفتر ایسنا، میزان فرسایش خاک در کشور بین ۱۵ تا ۲۰ تن در هکتار است که این میزان در استان همدان بین ۱۰ تا ۱۵ تن در هکتار است.

فرسایش خاک در همدان ۲ تا ۲۰ تن در هکتار است

معاون آبخیزداری اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان همدان درباره میزان فرسایش در اراضی استان همدان به خبرنگار ایسنا گفت: در استان همدان میزان فرسایش در اراضی از دو تن در هکتار آغاز می‌شود و تا ۲۰ تن در هکتار نیز فرسایش اتفاق می‌افتد.

محمدمهدی آرتیمانی اظهار کرد: عموماً در حوزه آبخیزداری و منابع طبیعی اراضی مرتعی مطرح است و اظهارنظر درباره اراضی کشاورزی از وظایف ما نیست ضمن اینکه در اغلب اراضی کشاورزی به علت کم بودن شیب سطح زمین فرسایش چندانی اتفاق نمی‌افتد به طوریکه علت اصلی فرسایش خاک شیب زمین و ساختار خاک است و فرسایش در دو نوع آبی و بادی اتفاق می‌افتد که عموماً در استان همدان فرسایش آبی است.

وجود فرسایش بادی، در دشت قهاوند و ملایر

آرتیمانی با بیان اینکه فرسایش بادی چندانی در استان وجود ندارد چراکه طوفان شدید اتفاق نمی‌افتد، تصریح کرد: ضمن اینکه خاک استان نیز چندان بدون پوشش نیست و فرسایش بادی تنها در قسمت‌های محدودی از دشت قهاوند و ملایر اتفاق افتاده است.

معاون آبخیزداری اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان همدان با تأکید بر اینکه منابع طبیعی بیشتر در زمینه اراضی ملی یا مرتعی که در استان همدان ۹۰۰ هزار هکتار است، اظهارنظر می‌کند، ادامه داد: فرسایش در دونوع مجاز و غیرمجاز یا تشدید شونده است. عموماً برای خاک‌سازی متعادل، میزان فرسایش مجازی که اتفاق می‌افتد ۱.۳ تن در هکتار در سال است که این میزان فرسایش مجاز و برای تولید خاک نیاز است.

وی با بیان اینکه در ۹۰۰ هزار هکتار اراضی مرتعی استان، عمق خاک از صفر تا چهار متر است در حالیکه در اراضی کشاورزی حتی ممکن است عمق خاک به ۱۰ تا ۵۰ متر برسد، تصریح کرد: عمق خاک در اراضی منابع طبیعی محدود است اما کیفیتش با توجه به احیای خاک می‌تواند حتی با خاک کشاورزی برابر باشد.

آرتیمانی با اشاره به اینکه در همه اراضی فرسایش تشدید شونده و مخرب وجود دارد اما عدد متفاوتی دارد، تأکید کرد: در استان همدان میزان فرسایش در اراضی از دو تن در هکتار آغاز می‌شود و تا ۲۰ تن در هکتار نیز فرسایش اتفاق می‌افتد. در اراضی گالی، بدلند یا خندقی مانند نظیر محدوده‌ای در روستای قهورد کبودراهنگ میزان فرسایش سالانه شاید به بیش از ۲۰ تن در هکتار برسد اما مساحتش خیلی محدود است و خاک به‌راحتی از دسترس خارج می‌شود.

میانگین فرسایش در استان همدان ۱۰ تن در هکتار است

معاون آبخیزداری اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان همدان با بیان اینکه عموماً فرسایش در اراضی استان همدان از دو تا ۲۰ تن در هکتار است، افزود: در حال حاضر میانگین فرسایش در اراضی مرتعی استان ۱۰ تن در هکتار و در اراضی دیم‌زار در محدوده‌ منابع طبیعی ۱۵ تن در هکتار در سال است.

وی با تأکید بر اینکه ۹۰۰ هزار هکتار اراضی زیرنظر منابع طبیعی در قالب مرتع موجود و قسمتی از مراتعی است که توسط مردم شخم زده‌شده و اختلافی است، گفت: در این قسمت‌ها که بیشتر در دامنه کوه‌ها و اراضی دیم است، تخریب و تصرف اتفاق افتاده و اراضی ملی شخم زده‌ شده است. این اختلافات و تخریب و تصرف‌ها به علت در دسترس نبودن اراضی و نبود نیروی کافی برای کنترل اتفاق افتاده و در حال حاضر این اراضی در اختیار و دسترس مردم است که برخی مواقع شخم زده می‌شود.

فرسایش ۱۰ تن در هکتار خاک مراتع

وی با اشاره به اینکه در دیم‌زارهای تخت چندان فرسایش اتفاق نمی‌افتد، خاطرنشان کرد: به علت اینکه اغلب دیم‌زارهای استان در اراضی شیب‌دار مثل دامنه کوه‌ها است و ۹۰ درصد نیز گندم کشت می‌شود، در این اراضی شیب‌دار شاهد فرسایش بیشتری هستیم.

معاون آبخیزداری اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان همدان با بیان اینکه در اراضی مرتعی که چراگاه دام است، با توجه به کاهش درصد و نوع پوشش گیاهی ۱۰ تن در هکتار در سال فرسایش اتفاق می‌افتد، مطرح کرد: میزان فرسایش مجاز که برای عملیات خاک سازی باید اتفاق بیفتد، در زمین‌های معمولی ۱.۳ تن و در دیم زارها دو تن در هکتار بوده و بیشتر از دو تن فرسایش تشدید شونده یا غیرمجاز است.

فرسایش دیم‌زارهای همدان ۷ برابر مجاز است

وی با تأکید بر اینکه فرسایش در اراضی دیم‌زار استان ۱۵ تن در هکتار یعنی هفت برابر فرسایش مجاز است، اظهار کرد: در دیم‌زارهای استان فرسایش هفت برابر یا ۱۳ تن در هکتار نسبت به فرسایش مجاز بیشتر است.

آرتیمانی با اشاره به اینکه در ۷۰۰ هزار هکتار از ۹۰۰ هزار هکتار اراضی مرتعی و ملی میزان فرسایش غیرمجاز است، افزود: با توجه به تصاویر ماهواره‌ای تهیه‌شده از اراضی استان، درصدی از میزان آمارها در حال جابه‌جایی است و مقداری از خطوط اراضی تغییر و کاهش پیدا می‌کند.

معاون آبخیزداری اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان همدان درباره علت کاهش مساحت اراضی با اشاره به اینکه عده‌ای از مردم از ماده ‌واحده رأی گرفته‌اند، گفت: درصدی از اراضی نیز توسط منابع طبیعی به صنعت، معدن و تجارت یا برای باغ داری یا جنگل‌کاری واگذار شده است.

پوشش گیاهی عامل اصلی نگه‌دارنده خاک است

وی درباره تصرف و تخریب اراضی طبیعی، بیان کرد: یک‌طرف قضیه مسئله قانون‌گذار، در طرف دیگر نیز مسئله اجرا و نظارت منابع طبیعی مطرح است. طمع و تصرف مردم نیز زیاد شده و اراضی ارزش پیدا کرده و ارزشمندتر نیز می‌شود بنابراین برای جلوگیری از تصرف و تخریب اراضی باید نقشه‌ها دقیق‌تر شده و مردم نیز حریم و حقوق را رعایت کنند و قانون‌گذار نیز خطوط را مشخص و خط قرمز تعیین کند.

معاون آبخیزداری اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان همدان با اشاره به اینکه عامل اصلی نگه‌دارنده و تخریب خاک، پوشش گیاهی است، بیان کرد: پوشش گیاهی عامل مهمی در حفظ خاک از نظر احیاء، توسعه و سایر بخش‌های محیط زیستی، کشاورزی و دامپروری است.

۹۰ درصد فرسایش خاک همدان آبی است

آرتیمانی با بیان اینکه عواملی نظیر باد و آب، خاک را جابه‌جا و حمل می‌کند و ۹۰ درصد فرسایش در استان همدان آبی است، اظهار کرد: پوشش گیاهی سطح مراتع به‌وسیله شخم و شیار و چرای بی‌رویه دام دستخوش تغییر شده است. اگر چرای دام در مراتع بیش ‌از حد و بدون مدیریت باشد، پوشش گیاهی از بین می‌رود و زمین لُخت شده و در معرض بارش باران و وزش باد قرار می‌گیرد.

معاون آبخیزداری اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان همدان با تأکید بر اینکه طبق آخرین آمار تعداد دام در مراتع سه برابر ظرفیت مجاز است، افزود: به‌طور مثال به‌جای اینکه شش دام برای چرا وارد یک هکتار مرتع شوند، ۲۰ رأس دام وارد مرتع می‌شود. هر چه پوشش گیاهی مناسب و خوش‌خوراک باشد، دام خورده و پوشش گیاهی نامناسب باقی می‌ماند که با ادامه این روند ۶۰ تا ۷۰ درصد پوشش گیاهی مراتع از بین می‌رود.

وی با بیان اینکه از بین رفتن پوشش گیاهی عامل مهم فرسایش خاک است، افزود: شیب اراضی نیز به افزایش میزان فرسایش خاک کمک می‌کند و هر کجا که شیب زیاد باشد، فرسایش راحت‌تر و در حجم بیشتری اتفاق می‌افتد. در ضمن میزان و نوع بارش نیز در فرسایش خاک تأثیرگذار است، هر چه قطرات باران درشت و شدت بارش بیشتر باشد خاک را جابه‌جا کرده و ساختار خاک را از بین می‌برد.

معاون آبخیزداری اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان همدان با اشاره به اینکه اگر پیوستگی ذرات خاک از بین برود راحت جابه‌جا می‌شود، اظهار کرد: شخم زدن زمین در جهت شیب نیز در افزایش میزان فرسایش تأثیر دارد.

میزان فرسایش خاک در قسمت‌های جنوبی استان بیشتر است

وی درباره اینکه کدام مناطق و بخش‌هایی از استان بیشتر دچار فرسایش تشدیدپذیر و غیرمجاز شده‌اند؟ گفت: میزان فرسایش در قسمت‌های جنوبی استان و حوزه کرخه یعنی شهرستان‌های ملایر، نهاوند، تویسرکان و اسدآباد بیشتر است ضمن اینکه تنها پوشش گیاهی علت فرسایش زیاد در این شهرستان‌ها نیست و میزان شیب زیاد نیز به فرسایش بیشتر خاک کمک می‌کند. در ضمن در شمال استان شامل شهرستان‌های کبودراهنگ، رزن و ... جابه‌جایی خاک بیشتر است اما چون میزان شیب کمتر است، خاک کمتر از این مناطق خارج‌شده و در آمارها دیده می‌شود.

آرتیمانی با بیان اینکه عموماً فرسایش خاک را در ایستگاه هیدرومتری در پایین‌دست رودخانه‌ها اندازه‌گیری می‌کنند، یادآور شد: در نقطه خروجی در شهرستان رزن روستای امیرآباد نزدیک استان مرکزی ایستگاه هیدرومتری وجود دارد که میزان فرسایش و رسوبات اندازه‌گیری می‌شود و با کم بودن شیب، خاک به این ایستگاه دیرتر و کمتر می‌رسد و آمار کمتر نشان داده می‌شود.

وی با اشاره به اینکه در حوزه کرخه شهرستان‌های نهاوند، ملایر و تویسرکان به علت شیب زیاد میزان فرسایش در ایستگاه بیشتر دیده می‌شود، درباره برنامه و راهکارهای آبخیزداری و منابع طبیعی برای مقابله با فرسایش خاک در سطح استان تصریح کرد: در حوزه آبخیزداری، جنگل و مراتع اقدامات حفاظتی و جلوگیری از ورود بیش حد دام به مراتع جلوگیری از شخم شیار انجام می‌شود که به کاهش میزان فرسایش کمک می‌کند.

معاون آبخیزداری اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان همدان با اشاره به اینکه در حوزه آبخیزداری دو مسئله حفظ و احیاء و برنامه‌ریزی برای توسعه اقدامات مورد توجه است، تأکید کرد: در حوزه حفظ و احیاء چهار عملیات بیولوژیکی، مکانیکی، بیومکانیکی و مدیریتی انجام می‌شود.

انجام عملیات بیولوژیکی با هدف حفظ و توسعه پوشش گیاهی

آرتیمانی با بیان اینکه عملیات بیولوژیکی با هدف حفظ و توسعه پوشش گیاهی انجام می‌شود که اقداماتی نظیر بذرپاشی، بذرکاری و نهال‌کاری است، افزود: در این عملیات پوشش گیاهی که در حال از بین رفتن است نیز حفظ‌ شده و توسعه پیدا می‌کند.

وی با تأکید بر اینکه در عملیات مکانیکی فرسایش آبراهه‌ای کنترل و اقداماتی نظیر کنترل رسوبات انجام می‌شود، گفت: در عملیات بیومکانیکی نیز به کنترل فرسایش در سطح اراضی شیب‌دار پرداخته ‌شده و افزایش پوشش گیاهی و در عملیات مدیریتی هم که با هدف حفظ و احیای پوشش سطح خاک انجام می‌شود، مدیریت چرای دام و برنامه‌های ترویجی مورد توجه قرار می‌گیرد.

آرتیمانی تأکید کرد: در برنامه‌های ترویجی برای دامداران برنامه‌ریزی کرده‌ایم که دام را به‌موقع به چرا ببرند یا دام را موقع بارندگی یا زودتر از موعد رشد پوشش گیاهی به چرا نبرند چراکه دام گیاه را از ریشه کنده و پوشش از بین می‌رود همچنین برنامه‌ریزی‌هایی برای کنترل سیل، فرسایش و رسوب و تغذیه سفره‌های آب زمینی، افزایش آبدهی چشمه‌ها و قنوات و تهیه آبشخور برای دام نیز انجام‌شده است.

معاون آبخیزداری اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان همدان با اشاره به اینکه با افزایش میزان درآمد روستائیان فشار کمتری به مراتع وارد می‌شود، بیان کرد: با افزایش قیمت گوشت مردم به نگهداری دام بیشتر علاقمند شده‌اند که این امر فشار بر مرتع را افزایش می‌دهد.

 وی با بیان اینکه حفظ و احیای خاک مقداری از فرسایش تشدید شونده را کاهش می‌دهد، اظهار کرد: با عملیات آبخیزداری تنها می‌توانیم در سال در هر هکتار میزان فرسایش را دو تن کاهش دهیم و بیشتر از این میزان در توانمان نیست مگر اینکه قرق انجام شود و قرق با توجه به نیاز کشور به دام و گوشت قرمز انجام‌شدنی نیست و نمی‌توانیم جلوی دامدار را بگیریم.

انتهای پیام

منبع : خبرگزاری ایسنا


کلمات کلیدی :
اشتراک گذاری :

آخرین اخبار استان ها

اما و اگرهای ساماندهی دستفروشان در بیرجند

 اما و اگرهای ساماندهی دستفروشان در بیرجند
2024-04-14T14:39:26+03:30
شهرداری بیرجند در پی گلایه‌مندی مردم از سد معبر دستفروشان در شهر اعلام کرد: فقط اجازه جمع آوری دارد که اقدامی بازدارنده نیست و حق پلمب اصناف متخلف با سایر د...

تداوم دست‌اندازی‌ها به چشمه مرغک رونیز استهبان فارس

 تداوم دست‌اندازی‌ها به چشمه مرغک رونیز استهبان فارس
2024-04-14T14:12:13+03:30
درحالی که دست اندازی‌ها به چشمه مرغک رونیز استهبان اصفهان همچنان ادامه دارد، فرماندار استهبان درخصوص تخلفات صورت گرفته در این محوطه گفت: طی یکی دو هفته آیند...

دستگیری ۸۹ قاچاقچی ارز و کالا در شهریار

 دستگیری ۸۹ قاچاقچی ارز و کالا در شهریار
2024-04-14T13:45:59+03:30
دادستان عمومی و انقلاب شهرستان شهریار گفت: طی شش ماه گذشته بیش از ۵.۱ میلیون لیتر فراورده‌های نفتی، ۲۵ تن مواد خوراکی، ۲۹ هزار قلم انواع لوازم خانگی آشپزخان...

کشف ۱۰۲ هزار لیتر سوخت قاچاق در سواحل عسلویه

 کشف ۱۰۲ هزار لیتر سوخت قاچاق در سواحل عسلویه
2024-04-14T13:32:41+03:30
فرمانده مرزبانی استان بوشهر از توقیف یک فروند شناور حامل سوخت قاچاق در نوار ساحلی استان در بندر عسلویه خبر داد و گفت: این شناور بیش از ۱۰۲ هزار لیتر سوخت گا...

مهاجرت یک میلیون بال پرنده تابستان‌گذران به مازندران

 مهاجرت یک میلیون بال پرنده تابستان‌گذران به مازندران
2024-04-14T13:32:40+03:30
رییس اداره حیات وحش محیط زیست مازندران با اشاره به مهاجرت پرندگان تابستان‌گذران به مازندران گفت: هر سالهه بیش از یک میلیون بال پرنده تابستان‌گذران وارد مازن...

حمایت آیت الله نوری همدانی از پاسخ کوبنده ایران به اسرائیل

 حمایت آیت الله نوری همدانی از پاسخ کوبنده ایران به اسرائیل
2024-04-14T11:59:17+03:30
مرجع تقلید شیعیان از پاسخ کوبنده ایران و گروه‌های مقاومت به رژیم صهیونیستی حمایت کرد.

انتقام ایران پاسخی به خباثت‌های رژیم صهیونیستی بود

 انتقام ایران پاسخی به خباثت‌های رژیم صهیونیستی بود
2024-04-14T11:46:54+03:30
رئیس شورای اسلامی شهر اصفهان با اشاره به انتقام سپاه پاسداران از رژیم صهیونیستی گفت: شب گذشته تنها شبی بود که مردم فلسطین با آرامش خوابیدند و این نشان می‌ده...

دپوی چوب آلات برای قاچاقچیان ناامن خواهد بود

 دپوی چوب آلات برای قاچاقچیان ناامن خواهد بود
2024-04-14T11:46:53+03:30
مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان مازندران منطقه نوشهر گفت: با همکاری دستگاه قضا هرگونه دپوی چوب آلات زیر ذره بین ماموران یگان حفاظت قرار دارد.

حملات سپاه ثابت کرد رژیم صهیونیستی مترسکی بیش نیست

 حملات سپاه ثابت کرد رژیم صهیونیستی مترسکی بیش نیست
2024-04-14T11:46:53+03:30
نماینده مردم  خمینی‌شهر در مجلس شورای اسلامی گفت: ضرب‌شست شب گذشته به رژیم جعلی صهیونیستی، در کنار حملات جبهه مقاومت که هیمنه گنبد آهنین پوشالی را در ه...

جزئیات رقابت‌های جهانی تکواندو در کیش

 جزئیات رقابت‌های جهانی تکواندو در کیش
2024-04-14T11:05:38+03:30
رقابت‌های جهانی تکواندو و مچ‌اندازی قهرمانی آسیا در دو بخش بانوان و آقایان در سالن چندمنظوره المپیک جزیره زیبای کیش برگزار می‌شود.

تجمع خیابانی مردم تبریز در حمایت از عملیات سپاه علیه اسرائیل

 تجمع خیابانی مردم تبریز در حمایت از عملیات سپاه علیه اسرائیل
2024-04-14T11:05:38+03:30
مردم تبریز در حمایت از عملیات سپاه پاسداران انقلاب اسلامی علیه رژیم صهیونیستی به خیابان آمدند.

پیش‌بینی رگبار برف در ارتفاعات لرستان

 پیش‌بینی رگبار برف در ارتفاعات لرستان
2024-04-14T11:05:37+03:30
مدیرکل هواشناسی لرستان از صدور هشدار زرد هواشناسی و رگبار برف در ارتفاعات خبر داد.

توزیع ۶۰۰هزار تن نهاده‌های دامی بین دامداران لرستان

 توزیع ۶۰۰هزار تن نهاده‌های دامی بین دامداران لرستان
2024-04-14T11:05:36+03:30
معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی لرستان از توزیع حدود ۶۰۰هزار تن نهاده‌های دامی بین دامداران این استان در سال ۱۴۰۲ خبر داد.

انتخابات دور دوم زنجان، طارم و خدابنده نیمه‌الکترونیکی است

 انتخابات دور دوم زنجان، طارم و خدابنده نیمه‌الکترونیکی است
2024-04-14T11:05:36+03:30
رئیس ستاد انتخابات استان زنجان با اشاره به دور دوم دوازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی گفت: این مرحله از انتخابات در ۲ حوزه انتخابیه زنجان- طارم و خدا...

هواشناسی هشدار داد؛ سرمازدگی در کمین باغات استان سمنان

 هواشناسی هشدار داد؛ سرمازدگی در کمین باغات استان سمنان
2024-04-14T11:05:36+03:30
مدیرکل هواشناسی استان سمنان ضمن اعلام هشدار زرد برای بخش کشاورزی این استان گفت: احتمال خسارت ناشی از ریزش تگرگ وجود دارد و کشاورزان باید در این زمینه تمهیدا...

وزارت نفت برای جمع‌آوری فاضلاب ‌جزیره خارگ ‌پای کار بیاید

 وزارت نفت برای جمع‌آوری فاضلاب ‌جزیره خارگ ‌پای کار بیاید
2024-04-14T11:05:36+03:30
نماینده مردم استان بوشهر در مجلس خبرگان گفت: تاکنون اراده جدی برای ساماندهی وضعیت آبرسانی، توزیع آب شرب و جمع‌آوری فاضلاب در جزیره خارگ دیده نمی‌شود و امید ...

سرریز ‌فاضلاب شهرک صنعتی شماره ۲ اردبیل به قره‌سو

 سرریز ‌فاضلاب شهرک صنعتی شماره ۲ اردبیل به قره‌سو
2024-04-14T11:05:35+03:30
رودخانه قره‌سو در شهرستان نمین این روزها با سرریز شدن فاضلاب شهرک صنعتی شماره ۲ اردبیل، آلوده به فاضلاب شده است.

خبر ‌وزیر کشور از احداث ۱۶۰۰ کلاس درس در سیستان و بلوچستان

 خبر ‌وزیر کشور از احداث ۱۶۰۰ کلاس درس در سیستان و بلوچستان
2024-04-14T11:05:35+03:30
وزیر کشور با اشاره به اینکه تخصیص های بودجه ای که در بحث آموزش به استان داده شده است، گفت: در حال حاضر نیز احداث یک هزار و ۶۰۰ کلاس درس در دستور کار قرار دا...

قدردانی علمای اهل سنت خراسان شمالی از عملیات «وعده صادق»

 قدردانی علمای اهل سنت خراسان شمالی از عملیات «وعده صادق»
2024-04-14T11:05:35+03:30
جامعه روحانیون اهل سنت خراسان شمالی ضمن ابراز شادمانی و خرسندی در پی حملات هوایی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی به اسرائیل جنایتکار و گرفتن انتقام خون پاک سردا...

پهلودهی ‌۲۵۰۰ فروند شناور کانتینری در بندر شهید رجایی

 پهلودهی ‌۲۵۰۰ فروند شناور کانتینری در بندر شهید رجایی
2024-04-14T11:05:34+03:30
مدیرکل بنادر و دریانوردی هرمزگان از افزایش ۱۱ درصدی عملیات کانتینری بندر شهید رجایی و گفت: با وجود شرایط متاثر از تحریم‌ها با اتکا بر ظرفیت‌ها و توانمندی‌ها...

قدردانی علمای برجسته اهل‌سنت از سپاه؛ دلِ جهان اسلام شاد شد

 قدردانی علمای برجسته اهل‌سنت از سپاه؛ دلِ جهان اسلام شاد شد
2024-04-14T11:05:34+03:30
علمای برجسته اهل‌سنت استان کردستان از حملات گسترده سپاه ‌علیه اسرئیل قدردانی کردند و این اقدام را باعث خوشحالی نه تنها ملت ایران بلکه جهان اسلام عنوان کردند.

اختصاصی| حمایت جبهه ایستادگی ایران اسلامی زنجان از لیست شورای ائتلاف

 اختصاصی| حمایت جبهه ایستادگی ایران اسلامی زنجان از لیست شورای ائتلاف
2024-02-26T06:01:30+03:30
دبیر جبهه ایستادگی ایران اسلامی در استان زنجان اعلام کرد که این جبهه از نامزدهای منتخب شورای ائتلاف نیروهای انقلاب اسلامی حمایت خود را اعلام می‌کند.

رئیس دیوان عدالت اداری: قوه قضائیه ‌استقلال وکلا را در هر زمان به رسمیت می‌شناسد

 رئیس دیوان عدالت اداری: قوه قضائیه ‌استقلال وکلا را در هر زمان به رسمیت می‌شناسد
2024-02-26T06:01:30+03:30
رئیس دیوان عدالت اداری کشور گفت: عقل و قانون حکم می‌کند وکیل در جریان دادرسی با شجاعت از موکل و حق دفاع کند و این استقلال را قوه قضائیه در هر زمان به رسمیت ...

دستگیری اکرم لاهوری تروریست + جزئیات

 دستگیری اکرم لاهوری تروریست + جزئیات
2024-02-26T06:01:29+03:30
سخنگوی پلیس از دستگیری یک عضو "سپاه صحابه "در استان هرمزگان خبر داد.

لیست ‌شورای ائتلاف برای انتخابات مجلس خبرگان و شورای اسلامی در همدان + اسامی

 لیست ‌شورای ائتلاف برای انتخابات مجلس خبرگان و شورای اسلامی در همدان + اسامی
2024-02-26T06:01:29+03:30
لیست انتخاباتی شورای ائتلاف ‌استان همدان ‌برای مجلس خبرگان رهبری و مجلس شورای اسلامی اعلام شد.

محکوم مالی فراری هنگام خروج غیرقانونی از کشور بازداشت شد + جزئیات

 محکوم مالی فراری هنگام خروج غیرقانونی از کشور بازداشت شد + جزئیات
2024-02-26T06:01:29+03:30
رئیس کل دادگستری هرمزگان از دستگیری یک محکوم مالی فراری با بیش از ۳۰ فقره محکومیت قطعی هنگام خروج از کشور خبر داد.

دغدغه‌های نخبگان خراسان جنوبی با نامزد انتخابات خبرگان رهبری + تصاویر

 دغدغه‌های نخبگان خراسان جنوبی با نامزد انتخابات خبرگان رهبری + تصاویر
2024-02-26T06:01:28+03:30
جمعی از نخبگان خراسان جنوبی در دیدار با نامزد ششمین دوره مجلس خبرگان رهبری دغدغه های خود را در زمینه های مختلف مطرح کردند.

رئیسی: امیدواریم مجلس قوی برای پشتیبانی از مردم و ‌کمک به دولت تشکیل شود

 رئیسی: امیدواریم مجلس قوی برای پشتیبانی از مردم و ‌کمک به دولت تشکیل شود
2024-02-26T06:01:28+03:30
نامزد ششمین دوره انتخابات مجلس خبرگان رهبری در خراسان جنوبی بر اینکه شرکت در انتخابات عمل به حق و تکلیف است گفت: امیدواریم مجلسی قوی شکل بگیرد که هم پشتیبان...

رونمایی از دیوارنگاره جدید میدان ولیعصر(عج) زنجان/ "‌روشن شود جهانی؛ وقتی که تو بیایی"

 رونمایی از دیوارنگاره جدید میدان ولیعصر(عج) زنجان/ "‌روشن شود جهانی؛ وقتی که تو بیایی"
2024-02-24T08:54:53+03:30
در آستانه نیمه شعبان، از جدیدترین دیوارنگاره میدان ولیعصر(عج) زنجان رونمایی شد.

تب تند رقابت‌های انتخاباتی در اصفهان/ تشکیل ائتلاف بانوان و ائتلاف آبی نظرها را جلب کرد

 تب تند رقابت‌های انتخاباتی در اصفهان/ تشکیل ائتلاف بانوان و ائتلاف آبی نظرها را جلب کرد
2024-02-24T08:28:10+03:30
در دومین روز از رقابت‌های انتخابات مجلس شورای اسلامی و خبرگان رهبری، تشکیل ائتلاف بانوان کاندیدا و ائتلاف آبی با محوریت شرق اصفهان بیشتر از همه نظرها را به ...
X فیلم جدید فیلم جدید دانلود فیلم و سریال تبلیغات شما (پیام به تلگرام)