میرنیوز

کرونا، تقلب و آلارم هایی که در نظام آموزشی ایران به صدا درآمده است!

کرونا، تقلب و آلارم هایی که در نظام آموزشی ایران به صدا درآمده است! 2021-02-06T11:06:50+03:30

با دوستانش صحبت کرد و آنها گفتند بازار تقلب کمی بهم ریخته فقط باید سعی کنی از روی کتاب سوالات را جواب بدهی.  سوال جواب دادن از روی کتاب هم نیازمند پیش زمینه مطالعه است که او این پیش زمینه را هم نداشت.

مثل همیشه مشغول بالا پایین کردن گروه‌ها و کانال ها در تلگرام بود که خیلی شانسی در تلگرام جمله "امتحان آنلاین" را سرچ کرد و تعداد زیادی گروه و کانال با این اسم برایش نمایان شد.

یکی یکی کانال‌ها را جستجو کرد و چیزی دستگیرش نشد ولی برخی آگهی‌های یک کانال توجهش را جلب کرد.

گویی در این کانال افراد درخواست کمک‌یار برای برخی دروس داشتند. به ادمین کانال پیام داد و تقریبا متوجه ماجرا شد. آگهی ها در این گروه با مضمون هایی از این دست است: انجام آزمون کلیه دروس عمومی و معارف، میانگین نمره بالا و تحویل در کمترین زمان یا هرکسی تو درس فیزیک مسلطه بیاد پی‌وی امتحان دارم!

اول برای درج آگهی باید ۶ هزارتومان پرداخت می‌کرد، از طرفی به این کانال ها هم اعتمادی نداشت، ولی خب ۶ هزارتومان مبلغی نیست، یا شانس یا اقبال، هرچه شد باداباد!

آگهی اش در کانال درج شد. روز بعد یک نفر این پیام را برایش فرستاد: سلام، من به جای شما امتحان می‌دهم، تضمینی نمره از ۱۷ تا۲۰. اگر سوالات تستی باشد به ازای هر سوال عمومی۱۰ هزار تومان، به ازای هر سوال تخصصی ۲۰ هزار تومان و اگر تشریحی باشد دروس عمومی ۱۰۰ هزار تومان و تخصصی بسته به نوع سوال ۱۵۰ تا ۲۰۰ هزارتومان، در صورت تمایل هرچه زودتر هماهنگ کنید چون وقتم پر است!

بعد از کمی فکر و چت کردن در مورد نحوه انجام کار و پرداخت و... قبول کرد و گفت:

- فقط نگرانم که به امتحان نرسید، باید سر ساعت وارد امتحان بشی که سایت قفل نشه!

- شما به هیچ وجه نگرانی به دلت راه نده. مشخصات و نام کاربریت رو بده و به هیچی هم کارنداشته باش.

شاید اگر علی خودش کمی تلاش می‌کرد و این مدت را درس می‌خواند می‌توانست بدون پرداخت هزینه نمره خوبی را کسب کند اما خب دیگر وقتی نمانده و مجبور است برای پاس کردن درس‌ها این ریسک را انجام دهد.

البته در این بین افرادی نیز هستند که پس از دریافت وجه آی‌دی خود را از بین می‌برند و کمکی هم نمی‌کنند و دانشجو می‌ماند و یک آی‌دی حذف شده و یک درس پاس نشده!

همیار تقلب!

به گزارش ایسنا، پیش از ورود آزمون ها به عرصه فضای مجازی، تقلب ها بیشتر سنتی بود و کسی نمی‌توانست فرد دیگری را مامور کند تا به جای او امتحان بدهد، محمل تقلب ها هم اکثرا کف دست، روی پول، روی پاک‌کن، لوله خودکار، کفش و... بود، اما روی کار آمدن آموزش مجازی و عدم ضرورت حضور فیزیکی در جلسه امتحان، تقلب ها را به روش دیگری تغییر داد به گونه‌ای در این زمان شغل جدیدی به عنوان "همیار تقلب" پدیدار شد.

در "همیار تقلب" دانشجو با پرداخت هزینه، دانشجو یا شخص دیگری را به جای خود مامور می‌کند تا در امتحان شرکت کند و در ازای این کار به او هزینه پرداخت می‌کند.

از طرفی محدودیت‌های کرونایی و مجازی شدن آموزش‌ها، فرصت سوءاستفاده را برای سودجویان فراهم کرده تا از این راه نیز بتوانند کسب درآمد کنند.

حالا حدود یکسال از ورود کرونا و رونق گرفتن آموزش مجازی می‌گذرد، برخی اساتید راهکارهایی را برای جلوگیری از تقلب و همینطور افزایش کیفیت آموزش بکار می‌گیرند، برای مثال یکی از اساتید، برگزاری امتحان را به نیمه های شب موکول کرده یا اینکه در قالب ارتباط تصویری از دانشجویان امتحان می‌گیرد تا درصد احتمال تقلب را کاهش دهد و به قول خودش وجدان کاری‌اش آسوده باشد. استاد دیگری به صورت کاملا نامحسوس در گروه تقلب دانشجویان ورود کرده و در پایان، برای همه دانشجویانی که در این گروه برای تقلب نقشه می کشیدند صفر رد کرده است. از این روش ها در بین اساتید زیاد است، اما، اینکارها نمی تواند از رونق بازار تقلب بکاهد.

البته پلیس فتا می گوید که در این خصوص اقدامات لازم را انجام داده و درصدد یافتن و مسدود کردن این قبیل کانال‌ها و گروه‌ها و صفحات مجازی است.

انگیزه دانشجو و استاد، موثر در کیفیت آموزش

عضو هیئت علمی دانشگاه پیام نور اراک در این‌باره می‌گوید: به نظر می‌رسد پس از اتمام کرونا نیز، نباید آموزش مجازی را رها کرد و در کنار فضای فیزیکی باید از فرصت فضای مجازی هم استفاده کرد. در برخی دانشگاه‌ها از جمله دانشگاه پیام نور سالیان سال است که سیستم آموزش الکترونیکی و مجازی برقرار بوده، اما در کنار آن، دانشجویان می‌توانند از آموزش حضوری نیز استفاده کنند.

مهدی ثامنی در خصوص برگزاری آزمون و سنجش های علمی واقعی و به دور از تقلب  در بین دانشجویان و دانش آموزان بیان کرد: در قدم نخست در آموزش‌ها، انگیزه ارائه دروس از سوی استاد مطرح بوده و سپس انگیزه یادگیری از سوی دانشجو مطرح می‌شود که متاسفانه همیشه یکی از این دو پارامتر ایراد دارد و البته همیشه نمی‌توان تمام تقصیر و کوتاهی را از سوی دانشجو دانست. باید استاد یا معلم نیز تمایل به آموزش داشته باشد و از تدریس در کلاس مجازی لذت ببرد و صرفا به منظور دریافت حقوق و مطالبه‌گری مالی تدریس را انجام ندهد. اگر در این پازل یکی از پارامترها ضعیف باشد تنظیم بودن پارامتر دیگر نتیجه چندان مناسبی نخواهد داشت.

وی اضافه کرد: در اصل، آموزش و رفتار بین دانشجو و استاد باید به گونه‌ای باشد که نیازی به استفاده از مراقب در جلسه امتحان نباشد، چراکه در واقع این روش، توهین به دانشجوست، البته دانشجوی واقعی!

این استاد دانشگاه با بیان اینکه دانشجو نیز باید ابتدا هدف خود را از ادامه تحصیل مشخص کند، خاطرنشان کرد: در صورتی که دانشجو تنها با هدف دریافت مدرک یا اجبار خانواده به تحصیل بپردازد، قطعا از علاقه شخصی و ذاتی خود فاصله گرفته و برای رسیدن به یک هدف از هر روشی استفاده می‌کند. در این شرایط نمی‌توان از او انتظار داشت که از تقلب استفاده نکند.

وی بر لزوم توجه جامعه و مسئولان به جایگاه اساتید و حفظ شان آنان در ابعاد مادی و معنوی تاکید و اضافه کرد: نتیجه آرامش استاد و معلم، دانش آموز و دانشجوی کارآمدی است که قرار است آینده کشور را دست بگیرد.

ثامنی با ارائه یک راه حل بیان کرد: اگر بخواهیم آموزش ها موثرتر باشند، نیاز است از مهدکودک و ابتدایی تا مقطع ششم و هفتم، آموزش به صورت پانسیونی مد نظر قرار گیرد به این شکل که معلم با دانش آموز زندگی کند و اموری همچون سفر، کشاورزی و تجربه آزمایشگاهی علوم را در کنار یکدیگر تجربه کنند، در عوض در این مدت استفاده از فرمول و کتاب نیز حذف شود. با کمی تامل درمی‌یابیم که در این روش جایی برای تقلب از سوی دانش آموز و بی انگیزگی در آموزش از سوی معلم باقی نخواهد ماند.

وی اضافه کرد: پس از گذشت ۵ سال از این مدل آموزشی، دانش آموزان رصد می شوند و مشخص می‌شود دانش آموز به کدام گرایش علاقه بیشتری نشان می‌دهد و همان گرایش به عنوان تخصص از سوی دانش آموز دنبال می‌شود، در این شرایط دانشجو با رسیدن به سن ۲۰ سالگی معادل یک مدرک تحصیلی لیسانس تخصص علمی دارد و در این صورت دیگر کسی نمی‌تواند از عملکرد جهان سومی‌ها ایراد بگیرد.

ثامنی با بیان اینکه اجرای این راهکار به هیچ زیرساختی هم نیاز ندارد، افزود: در حال حاضر برخی دانشجویان از سن ۲۵ سالگی به بعد تازه به فکر کسب مهارت و تخصص هستند که در نهایت بدنبال گرفتار شدن با درگیری های زندگی از این موضوع هم عقب می‌مانند.

 همسایه‌ها یاری کنید... !

به گزارش ایسنا، متاسفانه به اذعان بسیاری از مسئولان و دست اندرکاران، دانشجویان بسیاری در نظام آموزش عالی کشور ما به امید کسب مدرک در حال هدر دادن اوقات ارزشمند عمر خود هستند، دانشجویانی که به هیچوجه تمایلی به درس ندارند و حالا آموزش مجازی این فرصت را برایشان فراهم کرده که در قالب کار گروهی به کمک دوستان و آشنایان نمره پایان ترم را به هر قیمتی که شده کسب کنند!

برخی از آنها که باید آرزو کرد تعدادشان خیلی زیاد نباشد، حتی تعداد واحدهای پاس شده و دروس ترم جاری را هم نمی‌دانند، جالب‌تر از همه اینها این است که حتی کتاب و جزوه هم ندارند.

محمد، یک دانشجوی رشته تربیت بدنی است و می‌گوید: من اصلا علاقه‌ای به درس خواندن ندارم حس می‌کنم برای درس خواندن آفریده نشده‌ام. دوست دارم  کار کنم و حرفه‌ای را یاد بگیرم، اما به اصرار مادرم مجبور شدم یک مدرک لیسانس بگیرم. خداراشکر که آموزش‌ها مجازی شد، دیگر نه نیاز هست به کلاس بروم، نه اینکه درس بخوانم. مادرم که می‌خواهد من لیسانس بگیرم، خودش همه این کارها را انجام دهد.

محمد به عنوان یک دانشجو اصلا نمی‌داند در این دو ترم چه دروسی را پاس کرده و با چه اساتیدی کلاس داشته! در تمام این دو ترم مادر و خواهرش در کلاس‌ها آنلاین شده و به جای او حاضری زده‌اند، جزوه تمام درس‌ها هم بوسیله مادرش مکتوب شده و تمامی تحقیقات و طرح درس های میان‌ترم را هم خواهرش آماده کرده است و حالا که فصل امتحانات فرا رسیده، اجماعی فامیلی برای پاس شدن او در امتحاناتش ایجاد شده، گویی همه نگران درس هایش هستند، جز خودش!

- الو خواهرجان، محمد امروز امتحان داره، یک گروه تو واتساپ ساختم همه رو عضو می کنم، جزوه امتحان رو بخونید به محض اینکه سوال ها اومد ارسال می‌کنم هرکدوم چندتا سوال رو جواب بدید!

-بیاید خونه ما، دخترها هم هستن همه با هم می‌شینیم امتحان می‌دیم یه ناهار هم با هم می‌خوریم. هرکس ناهار نیومد تو گروه جواب سوالارو بفرسته!

- باشه پس برای این امتحان ناهار میایم خونه شما، امتحان بعدی بیاید خونه ما ...

محمد ۱۰ امتحان دارد و در ۱۰ روز مختلف تمامی امتحانات بدون حضور خودش به همین ترتیب برگزار می شود، البته بی انصافی است اگر نگویم که گهگاه خودش نظارتی بر نحوه برگزاری امتحانات می کند و یک خداقوت حواله مادر و باقی دست اندرکاران کرده است.

شاید آنچه توصیف شد اغراق آمیز به نظر برسد ولی اینگونه نیست، این اتفاقات واقعا رخ داده است.

به گزارش ایسنا، پیش از شیوع کرونا و در روزهای آموزش حضوری، برای یک تقلب باید هزار جور استرس را تحمل می‌کردی تا بتوانی یک کلمه را از روی برگه بغل دستی ببینی، اما امروز برخی دانش آموزان و دانشجویان که تعدادشان هم کم نیست، به برکت تقلب نه تنها درس ها را یکی پس از دیگری پاس می کنند که با بهبود معدل هم مواجه شده اند.

از سر گذراندن امتحانات و ورود به ترم های بالاتر تحصیلی به مدد تقلب های گسترده در حالی رقم می خورد که در حوزه نظام آموزشی ایران همواره موضوع کیفیت نه چندان بالای مهارت های عملی و نظری دانشجویان مطرح بوده است و تعدد دانشگاه‌ها و فارغ التحصیلان فاقد مهارت همواره یک دغدغه و سوال بوده که اتفاقا درمانی هم برای آن در نظر گرفته نشده و امروز آنچه به تقلب گسترده در عرصه امتحانات دانشگاهی و مدارس توسط دانش آموزان و دانشجویان و البته با همکاری عجیب خانواده ها اتفاق می افتد اوضاع را ترسناک تر هم می کند.

گروه های تقلب و اساتید باهوش/۲۰ سوال و ۳۰ پاسخ!

مجتبی خانسوز از اساتید دانشگاه پیام نور است. او به صورت نامحسوس در یکی از گروه‌های تقلبی دانشجویان حضور پیدا کرده بود و دانشجویان، تازه پس از پایان امتحان متوجه حضور وی در گروه شده بودند و تاوان اینکار را هم پرداختند.

وی در خصوص مشکل تقلب گفت: در این راستا تابع تصمیمات دانشگاه هستیم تا برخورد لازم با دانشجو انجام شود. البته بنده تمامی تقلب ها را متوجه نمی‌شوم، اما مسلم است که در امتحانات آنلاین اکثریت دانشجویان یا در کنار یکدیگر هستند یا اینکه از طریق گروه جواب سوالات را رد و بدل می‌کنند، حتی برخی دانشجویان اصلا از تعداد سوالات هم بی خبرند به طور مثال برای امتحانی با۲۰ سوال، پاسخنامه ای با ۳۰ جواب ارسال شده بود.

وی افزود: با این روش ها نمی‌توان یک سنجش واقعی از دانشجویان داشت چراکه راهکارهای زیادی برای تقلب بین دانشجویان وجود دارد.

سنجش آنلاین معتبر نیست

این استاد دانشگاه با اشاره به اینکه سختگیری‌ها به جهت افزایش کیفیت آموزش و به نفع دانشجوست، اضافه کرد: به هیچ وجه نمی‌دانیم پاسخنامه توسط چه کسی نوشته می‌شود و ممکن است گاها یک نفر برای چندین نفر پاسخنامه را پر کند و قطعا نمی‌توانیم به طور ۱۰۰ درصد مانع از این کار شویم. از طرفی با توجه به زیرساخت‌های موجود، سنجش آنلاین سنجش معتبری نیست.

خانسوز ادامه داد: امتحان به صورت صوتی و تصویری و روش‌هایی از این قبیل می‌تواند به کیفیت آموزش کمک کند. میانگین نمرات دانشجویان  در ترم جاری با ترم گذشته فاصله زیادتری داشت، در واقع با استفاده از اینگونه روش‌ها نمره دانشجویان نیز تغییر کرد و تقریبا مشخص شد که چه تعدادی از آنها درس را مطالعه کرده‌اند.

دانشجوسالاری معضل امروز

وی با اشاره به موضوع دانشجوسالاری افزود: در سنوات گذشته دانشجوسالاری معنایی نداشت، اما در حال حاضر دانشگاه‌ها به سمت دانشجوسالاری حرکت کرده‌اند و به نوعی زور دانشجو بر استاد غلبه می‌کند.

خانسوز اضافه کرد: قطعا با تداوم این روش در آینده آسیب های زیادی پیش روی ما قرار خواهد داشت، اما در نهایت باید گفت اگر دانشجو انگیزه درس خواندن داشته باشد قطعا در هر شرایطی درس می‌خواند و دانشجویی که تمایلی به کسب علم نداشته باشد در روش آنلاین و حضوری هم رویه خود را پیش می‌گیرد.

به گزارش ایسنا، اما دانشجویان هم نظراتی دارند که شنیدنی است.

خانه از پای بست ویران است، خواجه در بند نقش ایوان است

علی دانشجوی رشته شیمی یکی از دانشگاه های اراک در مقطع کارشناسی است. او نظرات جالبی در این خصوص دارد و در عین حال که وجود انواع مختلف تقلب را در آزمون های مجازی تایید می کند، معتقد است که تقلب در آزمون های مجازی آنگونه هم که در موردش صحبت می شود، باعث کاهش کیفیت یادگیری نمی شود!

وی در اینباره اظهار کرد: در باب آموزش مجازی دانشجویان و مسائل پیرامون آن، در حال حاضر کلیشه‌های ذهنی و موضع‌گیری‌های از پیش تعیین شده‌ای در جامعه ایران وجود دارد و تصور بر این است که دانشجویان همواره در حال تقلب هستند و هیچکس چیزی یاد نمی‌گیرد.

وی با بیان اینکه یک فیزیکدان قرن ۱۷ گفته است "هیچ چیز صحیح نیست مگر در جزئی از خود و هیچ چیز اشتباه نیست مگر در آن بخشی از خود که درست و نادرست مخلوط شود"، گفت: اینجا نیز چنین مسئله ای مطرح است، چیزهایی که می‌شنویم فقط بخشی از ماجراست و تماما صحیح نیست.

علی با طرح این سوال که آیا واقعا تقلب باعث کاهش کیفیت آموزش می‌شود، اضافه کرد: مردم به طور پیش‌فرض فکر می‌کنند تقلب ویژه افرادی است که درس را یاد نگرفته‌اند، اما نمی‌توان بدون استدلال منطقی درباره این موضوع نظر داد. برخی دانشجویان به طور کل از مرحله امتحان خارج شده اند و شخص دیگری را مامور این کار می‌کنند که مسلما این نوع تقلب باعث کاهش یادگیری می‌شود و در بین دانشجویان دانشگاه های آزاد و پیام نور مرسوم است.

وی ادامه داد: تقلب در بین دانشجویان دانشگاه های سراسری، بیشتر در قالب تقلب از روی کتاب یا تشکیل گروه و نشر پاسخ ها بین یکدیگر انجام می شود، برای این نوع تقلب دانشجو باید پیش از امتحان نگاهی به سرفصل ها انداخته باشد تا متوجه نوع سوال شود، پس به نوعی مطالعه‌ای بر درس داشته و نمی‌توان پذیرفت تقلب از روی کتاب باعث کاهش یادگیری شود.

علی بیان کرد: در خصوص گروه‌های تلگرامی و فضای مجازی نیز پاسخ ها به صورت کتبی ارسال می شود و دانشجویان این پاسخ ها را مطالعه کرده و به حافظه می‌سپارند، پس قطعا برای مشابه نبودن پاسخ‌ها باز هم یک پیش زمینه لازم است. اصولا نسل های گذشته یک نگاه تحقیرآمیز به نسل جوان‌تر دارند و معتقدند که این نسل درس خوان نیستند و توجهی به مباحث علمی ندارند که این طرز فکر اشتباه است چراکه فعالیت ذهنی این نسل به مراتب بیشتر از نسل قدیمی است. نسل امروز جرئت تغییر مسیر پیدا کرده و می‌تواند مسیر خود را بشکافد.

وی با بیان اینکه "خانه از پای‌بست ویران است، خواجه در بند نقش ایوان است" اضافه کرد: این ضرب المثل حکایت حال نظام آموزشی ایران است که مسئولان از صدر تا ذیل، بر اشتباه بودن این نظام اعتقاد دارند. در واقع پیش از شیوع کرونا، آن دسته از دانشجویان که بواقع به دنبال کسب علم بودند تا به بشریت خدمت کنند، خودشان به دنبال علم می‌رفتند و دانشگاه سهم چندانی در ترغیب آنها به این عرصه بازی نمی کرد و امروز هم اوضاع همین است، این دسته همچنان به دنبال تحصیل علمند و افرادی که به هر دلیلی بدون هدف وارد دانشگاه شده‌اند، همچنان در مسیر فرار از علم و یادگیری!

علی افزود: سال هاست واحد آموزش مجازی در دانشگاه‌ها راه اندازی شده ولی استفاده ای از آن نمی‌شود و علیرغم دریافت بودجه هیچ محتوای الکترونیکی در این واحدها تولید نشده است که در چنین روزهایی بتوان از آن استفاده کرد و در این خصوص حتی جا دارد برخی مسئولان از جمله دادستان به مسئله ورود کنند.

بر اساس این گزارش، نظرات یکی از اساتید دانشگاه فرهنگیان اراک نیز دراینباره شنیدنی است.

نظام آموزشی باید از روزمرگی خلاص شود

الحسینی در گفت و گو با ایسنا با بیان اینکه در حال حاضر کرونا فقط سبب پدیدارشدن دم خروس شده است، توضیح داد: نظام آموزشی ما یک نظام از بالا به پایین است به این معنی که رویکرد معلم بر این مبناست که افراد آموخته ها و تجربه های زیسته خود را به کناری گذاشته و تنها آنچه او می گوید را بپذیرند، یعنی ذهن افراد حاضر در کلاس را بدون اختیار به یک نقطه معطوف می‌کند و این روالی است که در کلاس های آموزشی مدارس و دانشگاه ها رواج دارد و مخالف فطرت و ذات هستی شناسانه انسان است. در منابع مذهبی و فرهنگی اعتقاد و تاکید داریم که انسان جانشین خدا در زمین و یک موجود خلاق، کنشکر، آفریننده، فکور و صاحب فهم است ولی در سیستم آموزشی ما این ویژگی کنار گذاشته شده و از دانش آموز یا دانشجو می خواهیم که درک و فهم خود را کنار گذاشته و صرفا بر اساس تجربه و دید استاد به مسائل نگاه کند و قطعا این آموزش منجر به خلق یک معنای جدید نخواهد شد.

الحسینی بیان کرد: در چنین شرایطی آدم ها چون بر اساس فطرت شان آموزش ندیده اند، احساس می کنند که این آموزش چیزی را در زندگی آنها تغییر نمی دهد. در حالی که در واقع قرار است انسان جانشین خدا بر زمین باشد و به نوعی خالق باشد، پس وقتی چیزی خلق نکند احساس نیاز هم به آن نخواهد کرد، در نتیجه به دنبال راه هایی می‌رود که بسیار سریع تر از شر چیزی مثل آموزش درس های مدرسه و دانشگاه که در آن موجود خالقی نبوده و احساس نیازی هم به آن پیدا نمی کند، خلاص شود.

تقلب آئینه ایرادات نظام آموزشی ماست

وی تصرح کرد: در فضای مجازی حقیقت آدم ها مخفی است و در عین حال این فضا ابزاری را برای ارتباط ایجاد کرده است و وقتی مشکلاتی همچون تقلب به اشکال گوناگون و گسترده با استفاده از این ابزار در رویدادهایی همچون امتحانات تحصیلی خود را نشان می دهد، در نهایت بدین معناست که ایرادات موجود در نظام آموزشی در حال خودنمایی است و درگیری های ذهنی در این خصوص بیشتر شده است.

وی اضافه کرد: متاسفانه نظام آموزشی ما بر اساس رویکردهای تحصیلی، هم کنشی و هم فهمی ایجاد نشده، بنابراین همیشه دل نگران تقلب از سوی دانشجویان و دانش آموزان هستیم، حال این سوال مطرح می‌شود که با انجام تقلب خصوصا در علوم انسانی چه اتفاقی می‌افتد، جز اینکه معمولا ساختار، حق را به حق‌دار نمی‌رساند و اگر هم برساند در پست های مدیریتی بر اساس سلیقه شخصی تصمیم گیری می‌شود و تصمیم گیری ها بر مبنای هم فهمی و پژوهش نیست.

اشکال جای دیگری است

الحسینی گفت: در نظام آموزشی ما چنین ایراداتی وجود دارد و از گفت‌وگو و تسهیلگری در این نظام خبری نیست. کشف کردن و خلق کردن در آن وجود ندارد و در این شرایط ما توجه خود را به این مسئله معطوف کرده ایم که دانش آموزان یا دانشجویان تقلب و تخلف می کنند یا خیر، در حالی که اصل مشکل جای دیگری است که اگر حل شود، تخلف این چنینی دیگر موضوعیتی نخواهد داشت.

وی ادامه داد: در حال حاضر بیشتر از تقلب، باید نگران نظام آموزشی مان باشیم، نظام آموزشی که در عرض چند ماه، مخالفت و مقاومت شدید چندین ساله خود با فضای مجازی را به موافقت شیفت داد. در واقع، مسئله فضای مجازی نیست، در نظام آموزشی ما نرم افزار شاد ایجاد شده و ما نیز به آن می‌بالیم، اما اکثر آموزش ها در بستر سایر پیام رسان‌ها ارائه می‌شوند و این تعارض است. در نظام فرهنگی نیز به فرهنگ ایرانی اسلامی می بالیم، اما در عمل، قابلیت فرهنگ های دیگر را به نمایش می‌گذاریم، این تعارض و دوگانگی در فضای آموزشی باید رفع شود چراکه اگر رفع شود بسیاری از مسائل نیز رفع خواهد شد، تنها زدن برچسب تقلب و تخلف و تمرکز کردن بر این موضوع که تخلف می‌تواند به نظام آموزشی ضربه وارد کند، اشتباه است.

این استاد دانشگاه خاطرنشان کرد: گاها تقلب و تخلف می‌تواند زمینه ای برای آموزش باشد چراکه بر مبنای این نیاز، کنشگری و خلاقیت در دانشجو و دانش آموز بکار گرفته می شود و او سعی می کند نیاز خود را از راه‌های مختلف تامین کند.

الحسینی در پاسخ به این سوال که آیا در شرایط فعلی نگرانی درباره امتحانات مجازی اساسا محلی از اعراب دارد، گفت: جای نگرانی در این زمینه هست، اما این نگرانی مربوط به مراحل آخر است و باید هرچه سریعتر از همین جایی که هستیم  کنترل کار را به دست بگیریم تا نتیجه بهتری داشته باشد. بسیاری از موارد در سیستم آموزشی ما باید بازنگری شوند نظام آموزشی باید از روزمرگی خلاص شود.

وی اظهار کرد: هر فناوری که در دنیا می بینیم از وسایل حمل و نقل عمومی تا رسانه ای و روابط سازمانی تا شبکه های اجتماعی و نظام سیاسی و اقتصادی، همه در حال متحول شدن هستند ولی نظام آموزشی ما چند سال است که هیچ تحولی نداشته یا اگر تحولی در این نظام رخ داده در برابر سرعت تحولاتی که در اطراف ما رخ می دهد، بسیار کند است و بر این اساس، این نظام هرگز نمی تواند این ادعا را داشته باشد که فرزندان ما را برای زندگی اجتماعی امروز آماده می کند.

آژیر هایی که تقلب در نظام آموزشی ایران به صدا درآورده است!

وی با اشاره به فرمایش امام علی(ع) مبنی بر اینکه "فرزندانتان را برای زمانی غیر از زمان خودتان آماده کنید" ادامه داد: بر خلاف این توصیه در حال حاضر ما فرزندانمان را برای زمان خودمان و مشابه خودمان پرورش می‌دهیم در حالی که در شرایط موجود که مشکلات این نظام آموزشی در حال نمایان شدن هستند، باید به جای نگرانی صرف درخصوص تقلب از سوی دانشجو و دانش آموز و راهکار پیدا کردن برای کاهش تقلب به این فکر کنیم که چه بلایی بر سر ویترین نظام آموزشی مان آمده که دائما باید به دنبال رفع آسیب هایی همچون تقلب باشیم.

این تلویزیون، سونی نمی شود

الحسینی در خصوص سند تحول بنیادین نیز اضافه کرد: حدود یک دهه از عمر این سند می‌گذرد اما جز اینکه نظام ۴-۳-۵ به ۳-۳-۶ تبدیل شد و یکسری کتاب ها تغییرات جزئی داشتند هیچ اتفاق دیگری در قالب اجرای این سند رخ نداده و الان نیز که با یک چالش جدی مواجه شده ایم دوباره به دنبال این هستیم که ظاهر ماجرا را تغییر دهیم گویی تلاش می کنیم تلویزیونی که مارک پیش پاافتاده ای دارد را بکنیم و مارک سونی به آن بزنیم، در حالی که با اینکار این تلویزیون سونی نمی شود. در مجموع این اقدامات درست نیست و رفع مشکلات ساختار آموزشی کشور ما نیازمند یک تفکر جدی و سیاستگذاری عمیق است چراکه در واقع مشکل خیلی بزرگتر از تقلب و این حرف هاست.

وی معتقد است که اتفاقا در شرایط موجود و بر اساس آنچه تشریح شد، شاید تقلب نه تنها آسیب ایجاد نکند بلکه با توجه به اینکه دانش آموز یا دانشجو را به کنکاش وادار می کند، ناکارآمدی آموزشی که بر اساس آن بچه ها میل به آموختن نداشتند اینجا جبران شود و زمینه کاوش و جستجو  ایجاد شود.

الحسینی تاکید کرد: من با تقلب موافق نیستم ولی از این مورد استفاده می کنم که بگویم آسیب هایی همچون تخلف یا تقلب معلول اشکال در ساختار آموزشی است که فاقد راهبرد و راهکار است.

سیاست زدگی در وزارت آموزش و پرورش موج می‌زند

وی با اشاره به اینکه سیاست زدگی در وزارت آموزش و پرورش موج می‌زند، بیان کرد: با تغییر دولت ها، تمام مسئولین از بالا به پایین بدون در نظر گرفتن کارایی و تفکر تغییر می‌کنند که این وضعیت، سیاست زدگی را به وضوح نشان می دهد.

الحسینی درخصوص راهکار رفع مشکلی همچون تقلب گفت: در این شرایط نیاز است آزمون‌ها از حالت معمول موجود خارج شده و بیشتر به فعالیت های عملی نوشتاری تحت نظر استاد یا معلم تبدیل شوند تا در نهایت دانشجو یا دانش آموز در این فرایند زمانبر تولید محتوا داشته باشند و در قالب یک فرایند زمانبر، زمینه مشارکت بین دانشجو و استاد ایجاد و یک پروژه تعریف و تولید شود. همچنین می‌طلبد که از فضای پیام رسان‌ها برای ایجاد گفتمان‌ها به صورت هدفمند استفاده کرد، ترویج این گفتمان ها می‌تواند تاثیر بالایی در برخی آزمون‌ها بویژه آزمون های شفاهی داشته باشد.

در حالی که به نکاتی که الحسینی می گوید فکر می کردم و خاطراتم را از نظامی که در آن تحصیل کرده ام مرور می کردم، یاد یکی از همکارانم افتادم که حدود یکماه پیش گوشی موبایل به دست، سراسیمه وارد اتاق شد و از من و همکارم پرسید "فلان جمله چند فعل دارد" و وقتی با بهت و حیرت ما روبرو شد گفت: "پسرم امتحان فارسی داره" و اینگونه بود که پای امتحان فارسی پسر آقای ... به محل کار پدرش باز شد، هرچند سروصدایی که روز قبل از راهروی اداره به گوش می رسید نشان داه بود که او روز قبل هم امتحان اجتماعی داشته است، در واقع شما هم اگر کمی دقت کرده بودید می توانستید در فصل امتحانات برنامه امتحانی فرزندان همکارانتان را از سرو صدایی که در راهروی اداره به گوش می رسید متوجه شوید و بعید نیست که شما هم مجبور شده باشید در فصل امتحانات چند نمره ای برای فرزند همکارتان دشت کنید .

انتهای پیام

منبع : خبرگزاری ایسنا


کلمات کلیدی :
اشتراک گذاری :

آخرین اخبار استان ها

اما و اگرهای ساماندهی دستفروشان در بیرجند

 اما و اگرهای ساماندهی دستفروشان در بیرجند
2024-04-14T14:39:26+03:30
شهرداری بیرجند در پی گلایه‌مندی مردم از سد معبر دستفروشان در شهر اعلام کرد: فقط اجازه جمع آوری دارد که اقدامی بازدارنده نیست و حق پلمب اصناف متخلف با سایر د...

تداوم دست‌اندازی‌ها به چشمه مرغک رونیز استهبان فارس

 تداوم دست‌اندازی‌ها به چشمه مرغک رونیز استهبان فارس
2024-04-14T14:12:13+03:30
درحالی که دست اندازی‌ها به چشمه مرغک رونیز استهبان اصفهان همچنان ادامه دارد، فرماندار استهبان درخصوص تخلفات صورت گرفته در این محوطه گفت: طی یکی دو هفته آیند...

دستگیری ۸۹ قاچاقچی ارز و کالا در شهریار

 دستگیری ۸۹ قاچاقچی ارز و کالا در شهریار
2024-04-14T13:45:59+03:30
دادستان عمومی و انقلاب شهرستان شهریار گفت: طی شش ماه گذشته بیش از ۵.۱ میلیون لیتر فراورده‌های نفتی، ۲۵ تن مواد خوراکی، ۲۹ هزار قلم انواع لوازم خانگی آشپزخان...

کشف ۱۰۲ هزار لیتر سوخت قاچاق در سواحل عسلویه

 کشف ۱۰۲ هزار لیتر سوخت قاچاق در سواحل عسلویه
2024-04-14T13:32:41+03:30
فرمانده مرزبانی استان بوشهر از توقیف یک فروند شناور حامل سوخت قاچاق در نوار ساحلی استان در بندر عسلویه خبر داد و گفت: این شناور بیش از ۱۰۲ هزار لیتر سوخت گا...

مهاجرت یک میلیون بال پرنده تابستان‌گذران به مازندران

 مهاجرت یک میلیون بال پرنده تابستان‌گذران به مازندران
2024-04-14T13:32:40+03:30
رییس اداره حیات وحش محیط زیست مازندران با اشاره به مهاجرت پرندگان تابستان‌گذران به مازندران گفت: هر سالهه بیش از یک میلیون بال پرنده تابستان‌گذران وارد مازن...

حمایت آیت الله نوری همدانی از پاسخ کوبنده ایران به اسرائیل

 حمایت آیت الله نوری همدانی از پاسخ کوبنده ایران به اسرائیل
2024-04-14T11:59:17+03:30
مرجع تقلید شیعیان از پاسخ کوبنده ایران و گروه‌های مقاومت به رژیم صهیونیستی حمایت کرد.

انتقام ایران پاسخی به خباثت‌های رژیم صهیونیستی بود

 انتقام ایران پاسخی به خباثت‌های رژیم صهیونیستی بود
2024-04-14T11:46:54+03:30
رئیس شورای اسلامی شهر اصفهان با اشاره به انتقام سپاه پاسداران از رژیم صهیونیستی گفت: شب گذشته تنها شبی بود که مردم فلسطین با آرامش خوابیدند و این نشان می‌ده...

دپوی چوب آلات برای قاچاقچیان ناامن خواهد بود

 دپوی چوب آلات برای قاچاقچیان ناامن خواهد بود
2024-04-14T11:46:53+03:30
مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان مازندران منطقه نوشهر گفت: با همکاری دستگاه قضا هرگونه دپوی چوب آلات زیر ذره بین ماموران یگان حفاظت قرار دارد.

حملات سپاه ثابت کرد رژیم صهیونیستی مترسکی بیش نیست

 حملات سپاه ثابت کرد رژیم صهیونیستی مترسکی بیش نیست
2024-04-14T11:46:53+03:30
نماینده مردم  خمینی‌شهر در مجلس شورای اسلامی گفت: ضرب‌شست شب گذشته به رژیم جعلی صهیونیستی، در کنار حملات جبهه مقاومت که هیمنه گنبد آهنین پوشالی را در ه...

جزئیات رقابت‌های جهانی تکواندو در کیش

 جزئیات رقابت‌های جهانی تکواندو در کیش
2024-04-14T11:05:38+03:30
رقابت‌های جهانی تکواندو و مچ‌اندازی قهرمانی آسیا در دو بخش بانوان و آقایان در سالن چندمنظوره المپیک جزیره زیبای کیش برگزار می‌شود.

تجمع خیابانی مردم تبریز در حمایت از عملیات سپاه علیه اسرائیل

 تجمع خیابانی مردم تبریز در حمایت از عملیات سپاه علیه اسرائیل
2024-04-14T11:05:38+03:30
مردم تبریز در حمایت از عملیات سپاه پاسداران انقلاب اسلامی علیه رژیم صهیونیستی به خیابان آمدند.

پیش‌بینی رگبار برف در ارتفاعات لرستان

 پیش‌بینی رگبار برف در ارتفاعات لرستان
2024-04-14T11:05:37+03:30
مدیرکل هواشناسی لرستان از صدور هشدار زرد هواشناسی و رگبار برف در ارتفاعات خبر داد.

توزیع ۶۰۰هزار تن نهاده‌های دامی بین دامداران لرستان

 توزیع ۶۰۰هزار تن نهاده‌های دامی بین دامداران لرستان
2024-04-14T11:05:36+03:30
معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی لرستان از توزیع حدود ۶۰۰هزار تن نهاده‌های دامی بین دامداران این استان در سال ۱۴۰۲ خبر داد.

انتخابات دور دوم زنجان، طارم و خدابنده نیمه‌الکترونیکی است

 انتخابات دور دوم زنجان، طارم و خدابنده نیمه‌الکترونیکی است
2024-04-14T11:05:36+03:30
رئیس ستاد انتخابات استان زنجان با اشاره به دور دوم دوازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی گفت: این مرحله از انتخابات در ۲ حوزه انتخابیه زنجان- طارم و خدا...

هواشناسی هشدار داد؛ سرمازدگی در کمین باغات استان سمنان

 هواشناسی هشدار داد؛ سرمازدگی در کمین باغات استان سمنان
2024-04-14T11:05:36+03:30
مدیرکل هواشناسی استان سمنان ضمن اعلام هشدار زرد برای بخش کشاورزی این استان گفت: احتمال خسارت ناشی از ریزش تگرگ وجود دارد و کشاورزان باید در این زمینه تمهیدا...

وزارت نفت برای جمع‌آوری فاضلاب ‌جزیره خارگ ‌پای کار بیاید

 وزارت نفت برای جمع‌آوری فاضلاب ‌جزیره خارگ ‌پای کار بیاید
2024-04-14T11:05:36+03:30
نماینده مردم استان بوشهر در مجلس خبرگان گفت: تاکنون اراده جدی برای ساماندهی وضعیت آبرسانی، توزیع آب شرب و جمع‌آوری فاضلاب در جزیره خارگ دیده نمی‌شود و امید ...

سرریز ‌فاضلاب شهرک صنعتی شماره ۲ اردبیل به قره‌سو

 سرریز ‌فاضلاب شهرک صنعتی شماره ۲ اردبیل به قره‌سو
2024-04-14T11:05:35+03:30
رودخانه قره‌سو در شهرستان نمین این روزها با سرریز شدن فاضلاب شهرک صنعتی شماره ۲ اردبیل، آلوده به فاضلاب شده است.

خبر ‌وزیر کشور از احداث ۱۶۰۰ کلاس درس در سیستان و بلوچستان

 خبر ‌وزیر کشور از احداث ۱۶۰۰ کلاس درس در سیستان و بلوچستان
2024-04-14T11:05:35+03:30
وزیر کشور با اشاره به اینکه تخصیص های بودجه ای که در بحث آموزش به استان داده شده است، گفت: در حال حاضر نیز احداث یک هزار و ۶۰۰ کلاس درس در دستور کار قرار دا...

قدردانی علمای اهل سنت خراسان شمالی از عملیات «وعده صادق»

 قدردانی علمای اهل سنت خراسان شمالی از عملیات «وعده صادق»
2024-04-14T11:05:35+03:30
جامعه روحانیون اهل سنت خراسان شمالی ضمن ابراز شادمانی و خرسندی در پی حملات هوایی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی به اسرائیل جنایتکار و گرفتن انتقام خون پاک سردا...

پهلودهی ‌۲۵۰۰ فروند شناور کانتینری در بندر شهید رجایی

 پهلودهی ‌۲۵۰۰ فروند شناور کانتینری در بندر شهید رجایی
2024-04-14T11:05:34+03:30
مدیرکل بنادر و دریانوردی هرمزگان از افزایش ۱۱ درصدی عملیات کانتینری بندر شهید رجایی و گفت: با وجود شرایط متاثر از تحریم‌ها با اتکا بر ظرفیت‌ها و توانمندی‌ها...

قدردانی علمای برجسته اهل‌سنت از سپاه؛ دلِ جهان اسلام شاد شد

 قدردانی علمای برجسته اهل‌سنت از سپاه؛ دلِ جهان اسلام شاد شد
2024-04-14T11:05:34+03:30
علمای برجسته اهل‌سنت استان کردستان از حملات گسترده سپاه ‌علیه اسرئیل قدردانی کردند و این اقدام را باعث خوشحالی نه تنها ملت ایران بلکه جهان اسلام عنوان کردند.

اختصاصی| حمایت جبهه ایستادگی ایران اسلامی زنجان از لیست شورای ائتلاف

 اختصاصی| حمایت جبهه ایستادگی ایران اسلامی زنجان از لیست شورای ائتلاف
2024-02-26T06:01:30+03:30
دبیر جبهه ایستادگی ایران اسلامی در استان زنجان اعلام کرد که این جبهه از نامزدهای منتخب شورای ائتلاف نیروهای انقلاب اسلامی حمایت خود را اعلام می‌کند.

رئیس دیوان عدالت اداری: قوه قضائیه ‌استقلال وکلا را در هر زمان به رسمیت می‌شناسد

 رئیس دیوان عدالت اداری: قوه قضائیه ‌استقلال وکلا را در هر زمان به رسمیت می‌شناسد
2024-02-26T06:01:30+03:30
رئیس دیوان عدالت اداری کشور گفت: عقل و قانون حکم می‌کند وکیل در جریان دادرسی با شجاعت از موکل و حق دفاع کند و این استقلال را قوه قضائیه در هر زمان به رسمیت ...

دستگیری اکرم لاهوری تروریست + جزئیات

 دستگیری اکرم لاهوری تروریست + جزئیات
2024-02-26T06:01:29+03:30
سخنگوی پلیس از دستگیری یک عضو "سپاه صحابه "در استان هرمزگان خبر داد.

لیست ‌شورای ائتلاف برای انتخابات مجلس خبرگان و شورای اسلامی در همدان + اسامی

 لیست ‌شورای ائتلاف برای انتخابات مجلس خبرگان و شورای اسلامی در همدان + اسامی
2024-02-26T06:01:29+03:30
لیست انتخاباتی شورای ائتلاف ‌استان همدان ‌برای مجلس خبرگان رهبری و مجلس شورای اسلامی اعلام شد.

محکوم مالی فراری هنگام خروج غیرقانونی از کشور بازداشت شد + جزئیات

 محکوم مالی فراری هنگام خروج غیرقانونی از کشور بازداشت شد + جزئیات
2024-02-26T06:01:29+03:30
رئیس کل دادگستری هرمزگان از دستگیری یک محکوم مالی فراری با بیش از ۳۰ فقره محکومیت قطعی هنگام خروج از کشور خبر داد.

دغدغه‌های نخبگان خراسان جنوبی با نامزد انتخابات خبرگان رهبری + تصاویر

 دغدغه‌های نخبگان خراسان جنوبی با نامزد انتخابات خبرگان رهبری + تصاویر
2024-02-26T06:01:28+03:30
جمعی از نخبگان خراسان جنوبی در دیدار با نامزد ششمین دوره مجلس خبرگان رهبری دغدغه های خود را در زمینه های مختلف مطرح کردند.

رئیسی: امیدواریم مجلس قوی برای پشتیبانی از مردم و ‌کمک به دولت تشکیل شود

 رئیسی: امیدواریم مجلس قوی برای پشتیبانی از مردم و ‌کمک به دولت تشکیل شود
2024-02-26T06:01:28+03:30
نامزد ششمین دوره انتخابات مجلس خبرگان رهبری در خراسان جنوبی بر اینکه شرکت در انتخابات عمل به حق و تکلیف است گفت: امیدواریم مجلسی قوی شکل بگیرد که هم پشتیبان...

رونمایی از دیوارنگاره جدید میدان ولیعصر(عج) زنجان/ "‌روشن شود جهانی؛ وقتی که تو بیایی"

 رونمایی از دیوارنگاره جدید میدان ولیعصر(عج) زنجان/ "‌روشن شود جهانی؛ وقتی که تو بیایی"
2024-02-24T08:54:53+03:30
در آستانه نیمه شعبان، از جدیدترین دیوارنگاره میدان ولیعصر(عج) زنجان رونمایی شد.

تب تند رقابت‌های انتخاباتی در اصفهان/ تشکیل ائتلاف بانوان و ائتلاف آبی نظرها را جلب کرد

 تب تند رقابت‌های انتخاباتی در اصفهان/ تشکیل ائتلاف بانوان و ائتلاف آبی نظرها را جلب کرد
2024-02-24T08:28:10+03:30
در دومین روز از رقابت‌های انتخابات مجلس شورای اسلامی و خبرگان رهبری، تشکیل ائتلاف بانوان کاندیدا و ائتلاف آبی با محوریت شرق اصفهان بیشتر از همه نظرها را به ...
X فیلم جدید فیلم جدید دانلود فیلم و سریال تبلیغات شما (پیام به تلگرام)