میرنیوز
اخیرا بیانیهای درخصوص مشکلات و مسائل دانشجویان دانشگاه شهرکرد توسط جمعی از دانشجویان صاحبنظر و تشکلهای دانشجویی منتشر شد، برای بررسی بهتر به سراغ دو تن از این دانشجویان رفته و بهصورت مبسوط مشکلات این دانشگاه را پیگیری کردیم، در ادامه و بهمنظور دستیابی به نتیجه و جمعبندی لازم، پیگیر پاسخهای مسئولان این دانشگاه شدیم.
مهدی منصوری، دبیر مجمع اسلامی دانشگاه شهرکرد در گفتوگو با ایسنا کمتوجهی به مبحث معنویات و در واقع پرورش دانشجو را حلقه گمشده دانشگاه شهرکرد دانست و اظهار کرد: متاسفانه در بسیاری از دانشگاهها، ارزش در پوشش دانشجو و مدرکگرایی خلاصه شده است، متاسفانه سیاست وزارت علوم پرکردن صندلیهای دانشگاهی و افزایش ظرفیت پذیرش دانشجو شده است، در حالی که بسیاری از دانشجویان مقطع دکتری بیکارند.
وی با تاکید بر توصیه رهبر معظم انقلاب مبنی بر تربیت دانشجوی انقلابی گفت: تربیت چنین دانشجویی نیازمند پیشزمینههایی است که باید بستر آن مهیا شود تا دانشجو در پیشبرد اهداف انقلاب همت داشته باشد، قطعا تلاش دانشجو موثر است، اما آیا این تنها وظیفه دانشجو است که یکتنه بخواهد در راستای آگاهی، تخصص و تقوا قدم بردارد؟ پاسخ خیر است و عملکرد اساتید و مسئولان دانشگاهی قسمت اعظم این مسئولیت مهم را تشکیل میدهد.
دبیر مجمع اسلامی دانشگاه شهرکرد با بیان اینکه روند دانشگاههای ما بیشتر به مقالهمحوری تبدیل شده است، اظهار کرد: پژوهش کاربردی در دانشگاه شهرکرد کمرنگ بوده و کمیت مقالات برای دانشگاه تقریبا به یکی از موضوعات مهم مبدل شده است.
منصوری با تاکید بر اینکه نوشتن مقالات باید کاربردی و برطرفکننده مشکل یا مسئلهای باشد، افزود: اگر هدف فقط نوشتن مقاله باشد، هر دانشجو میتواند بهراحتی و با پرداخت پول مقالهای نوشته و به اسم خود ثبت کند، در واقع باید گفت که این مسئله دردی را از دانشجو حل نمیکند.
وی تفکر بالا رفتن علم منوط بر افزایش ظرفیت دانشگاهها و افزایش تعداد رشتهها را تفکری پوچ عنوان و بیان کرد: مواردی بوده است که پس از چند سال رشتهای کاملا از بین رفته است.
منصوری تصریح کرد: نبود روحیه انتقادپذیری در اساتید موضوعی دیگر است و نظارت چندانی بر کیفیت کار اساتید وجود ندارد، بهعلاوه طبق حقوق منتشره از سوی وزارت علوم ماده ۲۰، حق انتخاب استا راهنما و موضوع پایاننامه بر عهده دانشجو است، درحالی که در بسیاری از رشتههای دانشگاه شهرکرد حق انتخاب استاد برعهده دانشجو نیست.
دبیر مجمع اسلامی دانشگاه شهرکرد ادامه داد: دانشجو مالک آثار علمی خود است، پس دغدغه دانشجو برای حل موضوعی باید چگونه رفع شود؟ اما طبق نظر برخی از اساتید که در نوشتار مقالهای به دانشجو کمک کردهاند، حتما باید اسم آنها بهعنوان نویسنده مسئول درج شود.
وی تصریح کرد: دانشجویانی هستند که از موعد دفاعشان گذشته است اما بهدلیل آماده نبودن دو یا سه مقاله این روند دفاع از پایاننامه متوقف شده است.
منصوری درخصوص مشکلات کتابخانه دانشگاه شهرکرد یادآور شد: سایت کتابخانه دانشگاه شهرکرد با مشکلاتی مواجه است، هیچکدام از دانشکدهها کتابخانه مجزایی ندارند، فاصله زیاد تا کتابخانه مرکزی نیز مشکلات دانشجویان را صد چندان میکند.
دبیر مجمع اسلامی دانشگاه شهرکرد درباره سامانه آزمون مجازی ویژه امتحانات توضیح داد: سامانهای در نزدیک ایام امتحانات به دانشجویان ارائه شد، بدین نحو که زمان مشخصی برای پاسخدهی به هر سوال مشخص شده و به بهانه جلوگیری از تقلب، دانشجو حق برگشت به سوال قبلی را ندارد، ممکن است جواب سوال قبل و یا قسمتی از آن بعد از چند دقیقه به ذهن دانشجو برسد و تقلبی نیز در این میان صورت نگیرد.
در ادامه آرش حیدری فعال دانشجویی در گفتوگو با ایسنا در خصوص عملکرد دانشگاههای تابعه وزارت علوم و همچنین دانشگاه شهرکرد اظهار کرد: معاونتهای فرهنگی تقریبا در بسیاری از دانشگاهها برنامه آنچنانی برای دانشجویان تعریف نکردهاند و یا اگر تعریف شده است، بازدهی آن را شاهد نیستیم.
این فعال دانشجویی به نقش کرونا در کمرنگ کردن فعالیتهای فرهنگی در دانشگاهها نیز اشاره و بیان کرد: به نوعی فرهنگ در این شرایط به حاشیه رفته است.
وی افزود: نمونه نبود برنامه در دانشگاه را میتوان در طراحی دقیقه ۹۰ سامانه آزمون مجازی عنوان کرد، پنج روز قبل از شروع امتحانات از رونمایی سامانهای جدید برای امتحانان خبر داده میشود، مشخص نیست که سرعت، کیفیت و ظرفیت این سامانه به چه صورت است، حتی برخی از اساتید اعلام کردهاند که امتحانات خود را در این سامانه برگزار نمیکنند چرا که جدید بوده و مشخص نیست کیفیت آن به چه صورت باشد.
حیدری با اشاره به اینکه هیچ آموزشی برای این سامانه ارائه نشده، است، یادآور شد: بهعلاوه منطقی که در این سامانه حاکم است این بوده که سوالات یکی یکی برای دانشجو به نمایش درآمده و پس از پاسخ دادن به هر مورد، آن سوال محو میشود و دانشجو حق برگشت به سوال قبل را ندارد تا از این طریق دانشجو نتواند تقلب کند، آیا این منطق درست است؟ این در حالی است که عملا مدیریت زمان از دانشجو گرفته شده و پایه تصمیمات بر مبنای بیاعتمادی به دانشجو است، خود دانشجو بهتر میتواند زمان خود را مدیریت کند و باید تمامی سوالات در معرض دید دانشجو باشد.
وی اضافه کرد: نبود توجه به مصوبات شورای آموزش، برخورد نامناسب برخی از اساتید با دانشجویان، از دیگر ایرادات وارده به برخی از اساتید است.
دانشجو از چرخه تصمیمگیری خارج شده است
این فعال دانشجویی گفت: دانشجو به نوعی در دانشگاه کنار گذاشته شده و اهمیتی به حرف وی داده نمیشود، حدود ۵۰ انجمن علمی در دانشگاه وجود دارد اما در این یک سال از ظرفیتهای پنهان این انجمنها استفاده نشده است، قطعا انجمنهای علمی میتوانند در مباحث آموزشی اثرگذار باشند.
حیدری با اشاره به اینکه عملکرد دانشگاه شهرکرد در بسیاری از زمینهها دستوری است، افزود: این عملکرد باید مشورتی باشد تا دانشجو رغبت فعالیت و ادامه تحصیل داشته باشد.
در ادامه حمدالله مشتاقی، معاون آموزشی دانشگاه شهرکرد درخصوص مقالهمحوری در دانشگاه شهرکرد اظهار کرد: مقاله برونداد یک کار علمی بوده و یکی از شاخصها در هر موسسه آموزشی به حساب میآید، باید گفت برای ارتقا رتبه هر استاد این شاخص تنها ملاک نبوده و چهار شاخص فرهنگی، آموزشی، پژوهشی و اجرایی برای ارتقا سطح علمی استاد درنظر گرفته شده است.
وی به مصوبه وزارت علوم اشاره کرد و افزود: طبق نظر وزارت مربوطه هر دانشجو باید یک مقاله مستخرج از پایاننامه خود داشته باشد، اگر استادی بیش از این دانشجو را به نوشتن مقاله مکلف کند، دانشجو در صورت موافق نبودن حق شکایت داشته و میتواند اعتراض کند.
معاون آموزشی دانشگاه شهرکرد با بیان اینکه نظارت بر توان و بار علمی اساتید توسط مدیران گروههای آموزشی، معاون آموزشی دانشکدهها و دانشجویان صورت میگیرد، افزود: بهعلاوه دفتر نظارت و ارزیابی نیز به صورت مستقل کار خود را انجام میدهد.
مشتاقی با بیان اینکه حق انتخاب استاد راهنما بر عهده دانشجو است، گفت: برخی از مواقع بسته به تعداد اساتید و ظرفیت مشخصشده برای هر استاد برای راهنمایی یک پایاننامه، ممکن است دانشجویی نتواند صددرصد استاد مورد نظر را برای راهنمایی پایاننامه خود انتخاب کند و در این مواقع باید توافقی بین استاد و دانشجو صورت بگیرد.
وی در ادامه گفت: دانشجو زمینههای فعالیت هر استادی را که بهعنوان استاد راهنمای پایاننامه خود انتخاب کرده، باید بداند، موضوع میتواند توسط استاد و یا توسط دانشجو انتخاب شود و یا اصلاحاتی در این بین صورت بگیرد.
معاون آموزشی دانشگاه شهرکرد به سامانه امتحانات مجازی پرداخت و توضیح داد: امتحانات از ۲۵ دیماه در دانشگاه شهرکرد آغاز شده، دو سامانه برای امتحانات تستی و تشریحی و در یک بستر در نظر گرفته شده است، و البته سامانه تستی بدین صورت است که پس از نمایش هر سوال و پاسخدهی به آن، سوال مربوطه حذف میشود اما سامانه تشریحی بدین صورت نیست و این سامانه، جدید نبوده و چندین سال است که از آن استفاده میشود.
مشتاقی در پاسخ به سوال احترام مسئولان و اساتید به دانشجویان تصریح کرد: این مسئله دوجانبه بوده، یقینا اگر دانشجویی برخوردی نامناسب داشته باشد، انتظار برخورد مثبت را نباید از مسئول داشته باشد، البته ممکن است برخی از اساتید نیز برخورد ناشایست داشته باشند که باید اصلاح شود و در خیلی از موارد پیشنهادات دانشجو مورد پذیرش قرار گرفته است.
وی در ادامه یادآور شد: در سالجاری بهدلیل مجازی بودن کلاسها، مواردی بوده که دانشجو سر کلاس خود حاضر نشده و درس خود را نیز حذف نکرده است، بنابراین در این مورد این دانشجو غایب محسوب میشود.
معاون آموزشی دانشگاه شهرکرد درباره برخی از اساتیدی که قوانین را زیر پا میگذارند، بیان کرد: حدود ۴۰۰ استاد در این دانشگاه فعالیت دارند که چهار استاد بیمسئولیت در ایام کرونا که دروس خود را در فضای مجازی ارائه نکرده بودند، شناسایی و به کمیته تخلفات ارجاع داده شدند.
در ادامه این پیگیری امین نعمتاللهی سرپرست کتابخانه دانشگاه شهرکرد درخصوص سرعت اینترنت برای جستجوی مطالب در سایت کتابخانه مرکزی شهرکرد، اظهار کرد: با توجه به شرایط پیشآمده در سطح کشور و بار سنگین بر سامانههای مجازی، ظرفیتهای اینترنتی کشور محدود بوده و بر سامانههای مختلف در دانشگاهها تاثیر گذاشته است.
وی با بیان اینکه اظهارات دانشجویان مبنی بر سرعت کم اینترنت در دانشگاه منطقی است، افزود: باید با شرکت پشتیبان صحبت کرده و ظرفیت اینترنت را افزایش دهیم، اما باید گفت که با تغییر شرایط در سطح کشور وضعیت اینترنت نیز بهتر خواهد شد.
رئیس کتابخانه مرکزی دانشگاه شهرکرد گفت: بهمنظور رفاه حال دانشجویان قرار است منابع دیجیتالی برای مطالعه بیشتر خریداری شود و در هر دانشکده نیز باید کتابخانه مجزا راهاندازی کند.
انتهای پیام
منبع : خبرگزاری ایسنا
۹۱۰۰ مترمربع اراضی کشاورزی در محمودآباد آزادسازی شد
پلمب ۷ واحد صنفی کرمان به دلیل استفاده از اتباع بیگانه غیرمجاز
تشییع پنج شهید گمنام در استان مرکزی
بیش از ۴۰۰ واحد تولیدی راکد و نیمه راکد در آذربایجان غربی احیا شد
هشدار مدیریت بحران خوزستان برای تقویت سامانه بارشی
آغاز عملیات آسفالت پروژه تعریض محور آریاشهر به کمربندی کرمانشاه
۶۰ انشعاب غیرمجاز آب در روستای گمیزدر مشهد قطع شد
۱۴۰ طرح عمرانی و اجتماعی در قالب قرارگاه کوثر در ارومیه اجرا شد
مقاومت و اربعین به گفتمان تبدیل شود
کیفیت هوای استان البرز به وضع اضطرار رسید
طرح مردمیاری ارتش برای دانشآموزان بجستانی آغاز شد
بازگشایی راه ۶۵ روستای پشتکوه فریدونشهر در اصفهان
دو قلاده پلنگ در قاب دوربین محیط بانان طالقان ثبت شد
۱۶ مسیر آسفالت بین مزارع در ارومیه اجرا شد
زندان مرکزی اصفهان به «قارنه» منتقل میشود
جنایت پاراچنار ریشه در تحت الشعاع قرار دادن حکم نتانیاهو دارد
آغاز عملیات آسفالت پروژه تعریض محور آریاشهر بسمت کمربندی کرمانشاه
دولت و نهادهای امنیتی پاکستان از خون شیعیان مظلوم صیانت کنند
سرپرست دانشگاه فردوسی مشهد منصوب شد
تقویت اقتصاد دیجیتال، نیروگاه های خورشیدی و حوزه دانشبنیان در برنامههای یزد
نمایشگاه جهادگران علمی مازندران در ساری برپا شد
احتمال مرگ درنای سیبری وجود دارد
هوای بجنورد و شیروان برای همه گروهها ناسالم شد
بررسی مشکلات درمانی گرمسار/ نگاه افراطی به مرکز استان وجود دارد
برای ترویج فرهنگ بسیج از هیچ اقدامی کوتاهی نکنید
مومنی: وفاق ملی موجب افزایش قدرت و امنیت ملی کشور میشود
لذت شیرین گره گشایی از کار محرومان/آب مشکل اصلی روستاهای شهر مود
آیتالله نوری همدانی: دولت پاکستان امنیت شیعیان را تأمین کند
عامل قدرت نمایی در پردیس دستگیر شد
مسمومیت دانشجویان دانشکده علوم پزشکی شوشتر