میرنیوز
اتوبان «قزوین- زنجان» در شمال شهر قزوین واقع شده است و با توجه به وجود باغات در اطراف شهر قزوین تنها محل ساختوساز در این شهر از ناحیه شمال قرار دارد. در دهه ۹۰ تمام تعاونیها در یک منطقه ۳۳۰ هکتاری به نام «عظیمیه» مستقر شدند تا شهرکی با این نام در شمال اتوبان قزوین راهاندازی شود ولی بهدلیل فراهم نبودن زیرساختها تا به امروز این امکان فراهم نشده است با اینکه تمام موارد بهصورت قانونی پیش رفته است.
علاوه بر مالکین ۶ تعاونی در زمینهای ناحیه عظیمیه سهم دارند. این ۶ تعاونی شامل تعاونی مسکن شهرداری، تعاونی مسکن نازنخ، تعاونی مسکن فرش اکباتان، تعاونی مسکن دادگستری، تعاونی مسکن شیشه و تعاونی مسکن اداره ثبت اسناد استان قزوین هستند که اعضای این تعاونیها نسبت به سخن مجری و به کار بردن لفظ سوداگر اعتراض داشتند و بارها با خبرگزاری تماس گرفتند.
صاحبان اراضی عظیمیه سوداگر نیستند
در ابتدا موضوع را از معاون عمرانی استاندار قزوین جویا میشویم که علی فرخزاد به ایسنا میگوید: به کار بردن لفظ سوداگر برای صاحبان اراضی عظیمیه صحیح نیست، در شرق قزوین در اراضی موسوم به ارنجک ساختوساز و خرید و فروشهای غیرقانونی اتفاق میافتد که خارج از محدوده شهر است و بهدلیل کاربری کشاورزی مجوزی داده نمیشود، اگر بخواهیم کلمه سوداگر را استفاده کنیم برای این منطقه میتوانیم به کار ببریم.
وی اضافه میکند: از سالیان گذشته شاید از سالهای ۷۰ بالای اتوبان در طرح تفصیلی بهعنوان ذخیره شهری در داخل محدوده قزوین قرار گرفته است؛ سال ۹۴ در بازنگری طرح جامع قزوین هم بخشی از زمینهای فعلی عظیمیه را در محدوده شهر قزوین مطرح کردند. مسکن ادارات و تعاونیها از این اراضی خریداری کردند، برخی از اشخاص نیز ممکن است بهعنوان پسانداز این اراضی را از تعاونیها خریداری کرده باشند.
ساختوساز در بالای اتوبان یک اقدام قانونی است
معاون عمرانی استاندار قزوین بیان میکند: اگر زیرساختها فراهم شود ساختوساز در بالای اتوبان یک اقدام قانونی است؛ در جنوب، شرق و غرب قزوین بهدلیل باغستان سنتی هیچ محل جدیدی برای احداث بنا وجود ندارد به همین جهت اراضی بالای اتوبان کاملاً قانونی بوده و داخل محدوده شهر محسوب میشود؛ علاوه بر آن مجوزهای قانونی دارد و شورایعالی معماری و شهرسازی مصوبه ساختوساز را در این منطقه داده است؛ در حال حاضر تنها مشکل این منطقه تأمین آب و زیرساخت است که با اجرای پروژه آبرسانی از سد طالقان حل خواهد شد.
لیدا معروفی، سرپرست معاونت شهرسازی و معماری ادارهکل راه وشهر سازی استان قزوین در خصوص اراضی شمال اتوبان «قزوین-زنجان» به ایسنا میگوید: طرح جامع یکی از اسناد فرادستی در برنامهریزی شهری به شمار میرود که تنها توسط شورایعالی شهرسازی و معماری ایران مصوب و توسعه شهر در قالب محدوده مصوب اعلام میشود.
وی ادامه میدهد: در طرح جامع مصوب سال ۶۹ (شارمند) منطقه عظیمیه جزو محدوده مصوب شهر قزوین بوده و در طرح جامع ابلاغی سال ۹۴ نیز توسعه قزوین در منطقه شمال شهر دیده شده است.
سرپرست معاونت شهرسازی و معماری ادارهکل راه وشهر سازی استان قزوین اشاره میکند: طرح جامع قزوین سال ۹۴ در شورایعالی شهرسازی و معماری ایران مصوب شد، مناطق بالای اتوبان نیز در این سند لحاظ و سال ۹۴ بهعنوان محدوده شهر به استان ابلاغ شده است. در این سند چیزی را بهعنوان توسعه جدید نداشتیم چون محدوده طرح جامع شهر قزوین عیناً همان محدوده طرح جامع قبلی است که در سال ۶۹ مصوب شده است.
وی عنوان میکند: با توجه به وجود باغستان در قسمت شرق، غرب و جنوب قزوین محدودیت داریم به همین جهت سال ۶۹ توسعه قزوین در شمال لحاظ شده بود.
معروفی تشریح میکند: بالای اتوبان به کاربریهای بزرگ مقیاس عمومی مانند آموزشی، درمانی، مسکونی و ورزشی اختصاص پیدا کرده است، با توجه به محدودیتهای جنوب شهر قزوین شورایعالی شهرسازی و معماری ایران طی مکاتبه با استان بهمنظور تأمین خدمات اجازه داد که خدمات مورد نیاز شهر در محدوده شمال شهر تأمین شود و این به معنای الحاق نیست بلکه در محدوده مصوب شهر است و برای آن برنامهریزی صورت میگیرد.
در قزوین چیزی به نام الحاق نداریم
سرپرست معاونت شهرسازی و معماری ادارهکل راه وشهر سازی استان قزوین تأکید میکند: در اخبار گفته میشود که بالای اتوبان به شهر قزوین الحاق میشود در صورتی که چیزی به نام الحاق نداریم و بالای اتوبان محدوده شهر قزوین است. طبق سند مصوب شده شورایعالی شخرسازی و معماری ایران شمال اتوبان جزو محدوده شهر قزوین بوده است و اینکه چرا تا الان شهرسازی در آن اتفاق نیفتاده به ایجاد زیرساختها بازمیگردد.
فرخزاد میگوید: بزرگترین مشکل در بالای اتوبان خدمات زیربنایی و آب شرب است که باعث شده ساختوساز شکل نگیرد؛ موضوع از طریق شرکت آب و فاضلاب و آب منطقهای در حال پیگیری است تا بتوانند آب شرب را برای توسعه شهر به سمت بالای اتوبان تأمین کنند؛ بالای اتوبان از لحاظ توپوگرافی ارتفاع بالاتری نسبت به شهر قزوین دارد به همین جهت ضروری است برای تأمین آب تدابیر لازم اندیشیده شود.
وی اضافه میکند: انتقال آب سد طالقان به ۱۷ شهر و ۲۰۰ روستای استان مشکل تأمین آب را برای بالای اتوبان برطرف خواهد کرد که باید این پروژه اجرا شود؛ دستگاههای متولی مانند آب، برق، گاز، شهرداری و آب منطقهای به جلسهای دعوت شده و هر یک نظرات و دیدگاههای خود را مطرح کردند.
معاون عمرانی استاندار قزوین تصریح میکند: منظور از زیرساخت لوله گذاری آب، برق و فاضلاب و بخشی تأمین منابع آبی است. آبرسانی یک پروژه ملی است و ۷۰۰ تا ۱۰۰۰ میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد که منوط به تأمین اعتبار و منابع مالی است تا بهصورت کامل اجرایی شود، فاز اول آبرسانی به آبیک است و بهخاطر عدم کیفیت آب این شهر در اولویت قرار دارد و در حال اجرا هستیم.
به گزارش ایسنا، عدهای از مسکن جانبازان و اختصاص اراضی پلاک شخصی به این تعاونی میگویند که فرخزاد در این خصوص تصریح میکند: ۱۰۰ هکتار برای اختصاص به تعاونی جانبازان پیشنهاد دادیم تا در شورایعالی معماری شهرسازی مطرح شود البته این اراضی از اراضی شخصی و مردم نبوده و از اراضی متعلق به دولت خواهد بود و به هیچ عنوان از پلاکهای شخصی برای این تعاونی استفاده نخواهد شد.
به گزاش ایسنا، در برنامه گفتگوی خبری بارها از توسعه عموی شهر قزوین سخن به میان آمد که مجری برنامه نتوانست اطلاعات کافی را در اختیار مخاطب قرار دهد.
برنامه شفافی برای توسعه عمودی نداریم
معروفی در این خصوص اشاره میکند: معمولاً توسعهها شهرها یک فرآیند مکانی- زمانی و حاصل رشد، توسعه افقی و توسعه عمودی است. شما نمیتوانید بگوید یک شهر صرفاً توسعه عمودی و یا افقی داشته باشد، معمولاً این توسعهها همزمان انجام میشود.
وی ادامه میدهد: وقتی توسعه شهر قزوین را از سال ۵۴ بررسی کنیم میبینیم تا به امروز چندین طرح جامع برای شهر قزوین داشتهایم، اگر آنها را کنار هم قرار دهیم توسعه عمودی و افقی شهر را بهصورت همزمان مشاهده میکنیم.
سرپرست معاونت شهرسازی و معماری ادارهکل راه وشهر سازی استان قزوین توضیح میدهد: گسترش افقی به معنای گسترش محدوده شهر است که یکسری مزایا و معایب دارد معمولاً گسترش افقی بیبرنامه موجب پراکندگی شهر میشود و افزایش مفرط استفاده از زمین شهری و کاهش تراکم جمعیتی را دربردارد و فضاهای باز و از همگسیختگی را افزایش داده و عملاً باعث از دست رفتن یکپارچگی شهر میشود.
وی بیان میکند: چون بالای اتوبان جزو محدوده مصوب شهر قزوین بوده است الان بستر را فراهم میکنند تا خدمات مورد نیاز ارائه شود و برای آن برنامهریزی شهری صورت میگیرد و این به معنای گسترش افقی قزوین نیست چون ۳۰ سال است که جزو محدوده شهر قزوین است.
معروفی متذکر میشود: توسعه عمودی شهر یکسری راهبردهایی است که به شهرها کمک میکند. وقتی شهری از همه جهات محدود باشد به دلیل رشد جمعیت مجبور به توسعه عمودی خواهیم بود.
وی با تأکید بر اینکه برای توسعه عمودی باید یکسری بستر فراهم شود، خاطرنشان میکند: معمولاً در بلندمرتبهسازی طبق دستورالعمل شورایعالی شهرسازی و معماری یکسری فاکتورها تعیین و دسترسیها بهصورت شفاف بیان شده است. در قدم اول مشاور باید مطالعه برای توسعه عمودی شهر انجام دهد، فعلاً هیچ مطالعهای صورت نگرفته است و برنامه شفافی برای توسعه عمودی نداریم.
فرخزاد نیز در ادامه در خصوص توسعه عمودی قزوین عنوان میکند: توسعه عمودی آپارتمانسازی است با توجه به استراتژیک شورایعالی معماری شهرسازی ساختمانهای ۹ طبقه به بالا حتماً باید مصوبه این شورا را داشته باشند؛ سلیقههای مختلف را در افراد باید در نظر گرفت، نمیتوانیم از همه انتظار داشته باشیم در برجهای آپارتمانی زندگی کنند. در کشور مشکل زمین نداریم، زمینهایی که قابلیت کشاورزی ندارند میتوانند با طی مراحل قانونی برای مسکن مورد استفاده قرار گیرند.
برجسازی در عظیمیه نخواهد بود
وی اضافه میکند: برجسازی در بین بافتهای مسکونی به صلاح نیست چون سایهاندازی دارد؛ برجسازی برای منطقه عظیمیه که تراکم سه و چهار دارند نخواهد بود. بالای اتوبان مناطقی پیشبینی شده که کاربری برجسازی دارد و هنوز واگذار نشده و در اختیار دولت است.
معاون عمرانی استاندار قزوین اشاره میکند: در بالای اتوبان لکههایی را برای بلندمرتبه سازی پیشبینی کردند که مالکیت آن با دولت است و به افراد شخصی واگذار نشده است، یکی ازمحدودیتهایی که برای برجسازی در بالای اتوبان داریم این است که برخی از مناطق روی گسل قرار گرفته است و امکان برجسازی در تمام مناطق آن وجود ندارد. در واقع توسعه عمودی یا برجسازی در مناطقی خواهد بود که طرح تفصیلی و جامع برای برجسازی پیشبینی شده باشد.
به گزارش ایسنا، رسانه ملی نماینده مردم محسوب میشود و انتظار میرود در این امر مطالبهگری را مدنظر قرار دهد و دستاندرکاران برنامهها نسبت به موضوع تسلط کافی داشته باشند تا مخاطب دچار سردرگمی نشود. گاهی بیان یک سخن نادرست از روی ناآگاهی میتواند موجب متضرر شدن عده کثیری شود کما اینکه در این برنامه خبری با به کار بردن لفظ سوداگر باعث کاسته شدن ارزش این اراضی شد که نارضایتی مردم و کارگرانی که یک عمر با عرق جبین نان حلال بر سر سفره خانواده خود برده بودند را در پی داشت.
در این گزارش تلاش کردیم تا واقعیتها را از زبان مسئولین بیان کنیم، کاری که انتظار میرفت صدا وسیما انجام دهد ولی کوتاهی کرد.
انتهای پیام
منبع : خبرگزاری ایسنا
رسالت نخبگان بسیج سازندگی در کانون اندیشه است
آزاد راه تهران -شمال بازگشایی شد
هیچ قدرتی توان رویارویی با ما را ندارد
انتخاب استاندار بلوچ و سنّی بدون حمایت رهبری امکان پذیر نبود
بختیاری: خیرین جایگاه ویژهای در پیشبرد آرمان های انقلاب دارند
توسکاهای خطرساز بستر رودخانه چالوس با مجوز برداشت شد
انتصاب استاندار بلوچ و سنّی بدون حمایت رهبری امکان پذیر نبود
خیرین جایگاه ویژهای در پیشبرد آرمان های انقلاب دارند
پزشکیان: تغییر بدون خواست جامعه امکانپذیر نیست
سردار سلامی در شهر صفیآباد حضور یافت
تغییر بدون خواست جامعه امکانپذیر نیست
پزشکیان در جمع دانشجویان: ناترازیهای برق را برطرف خواهیم کرد
با هیچ کشوری خصومت نداریم/هیچ قدرتی توان رویارویی با ما را ندارد
سردار معروفی: اقشار بسیج شبکه سازی می شود
پزشکیان: شرم بر حقوق بشری که آمریکا و اروپا از آن دفاع میکنند
سامانه بارشی جدید به جو کرمانشاه وارد میشود
با هیچ کشوری خصومت نداریم/هیچ قدرتی توان رویایی با ما را ندارد
بسیج با تمام توان در عرصههای مختلف حضور پیدا میکند
جای مطالبهگر در زندان نیست
زینیوند: زمینه فعالیت برای حضور افراد شایسته در دولت فراهم شود
آیت الله جوادی آملی: مسئولان در رفع مشکلات اقتصادی بکوشند
خراسان رضوی میزبان ۱۴ پیکر شهید گمنام دفاع مقدس می شود
دومین اجلاس ملی خیرین هیئت در مشهد آغاز شد
حفظ نیروهای نخبه سیستان و بلوچستان در اولویت است
اختصاص اعتبارات ویژه دولت برای توسعه استان سیستان و بلوچستان
دیدار رئیس جمهور با جمعی از خانواده شهدای سیستان و بلوچستان
خراسان رضوی میزبان ۱۴ پیکر شهید گمنام گمنام دفاع مقدس می شود
نیروگاه زباله سوز ساری دهه فجر بهره برداری می شود
صدور مجوز تبدیل وضعیت بیش از پنج هزار نیرو در سیستان و بلوچستان
مرحوم شکوری زندگی خود را وقف اشاعه شیعه کرد/ فاطمیه کمرنگ نشود