میرنیوز

ردپای دهه هشتادی‌ها در جمع اراذل و اوباش!

ردپای دهه هشتادی‌ها در جمع اراذل و اوباش! 2021-01-04T08:46:39+03:30

به گزارش ایسنا، اراذل و اوباش عمدتا افرادی هستند که سابقه ارتکاب اعمال مجرمانه را در پرونده قضایی خود دارند، این افراد با درگیری‌های خیابانی، عربده‌کشی، اخاذی و ... موجب ایجاد رعب و وحشت در بین افراد جامعه می‌شوند و امنیت شهروندان را به‌ مخاطره می‌اندازند.

بسیاری از کارشناسان معتقدند استفاده از کلمه اراذل و اوباش برای برهم‌زنندگان نظم و امنیت در جامعه مناسب نیست، شاید اولین تصویر ذهنی افراد جامعه از اراذل و اوباش هیولاهای وحشتناکی است که بدون در نظر گرفتن هیچ قانونی به حقوق سایر افراد جامعه تعرض می‌کنند و از این طریق حس قدرت‌طلبی خود را ارضا می‌کنند.

قطعا نباید اجازه دهیم کم‌کاری برخی از نهادهای متولی در کنترل آسیب‌های اجتماعی موجب شود، نوجوانان که دارای ضمیر پاک هستند در دام باندهای خلافکاری گرفتار شوند و با این اشتباه زندگی و آینده خود را تباه کنند.

در بین ارازل و اوباش متولدین دهه ۸۰ نیز وجود دارد

سیدمحمد موسوی، معاون پیشگیری از وقوع جرم دادگستری چهارمحال و بختیاری در گفت‌وگو با ایسنا در خصوص افرادی که مرتکب جرایم خشن در جامعه می‌شوند، اظهار کرد: متاسفانه در بین افراد متولدین دهه ۸۰ نیز به چشم می‌خورد.

وی ادامه داد: معمولا افرادی که در جرایم خشن حضور داشتند یا هم‌اکنون تحت تعقیب قضایی قرار دارند و به زندان معرفی شده‌اند، قالبا از اقدام خود اظهار ندامت می‌کنند و نیازمند حمایت هستند، به همین منظور کارگروهی متشکل  از نهادهای متولی از جمله ورزش و جوانان، شهرداری شهرکرد، فرمانداری، دادستانی مرکز استان، نیروی انتظامی و نهادهای متولی اشتغال در حال تدوین یک طرح جامع برای این افراد شدند.

موسوی گفت: این افراد در فعالیت‌های مثبت اجتماعی شرکت داده می‌شوند، در یکماه گذشته این افراد در بحث کمک‌های مومنانه، حمایت از خانواده‌های زندانیان، آزادسازی زندانیان جرایم مالی و ... همکاری خوبی داشته‌اند، درصد هستیم برای افرادی که مرتکب جرایم خشن شده‌اند مباحث ازدواج پایدار، اشتغال، کلاس‌های کنترل خشم، برگزاری کلاس‌های مهارت زندگی و فراهم کردن فرصت استفاده از باشگاه‌های ورزشی را فراهم کنیم.

معاون پیشگیری از وقوع جرم دادگستری چهارمحال و بختیاری با تاکید بر اینکه اکثر اراذل و اوباش معلول آسیب‌های اجتماعی هستند، خاطرنشان کرد: باید در جامعه حرف این افراد شنیده و به آن‌ها بها داده شود تا شاهد امنیت و صلح در شهر باشیم، درصورت موفقیت در اجرای طرح جامع تدوین شده برای هدایت اراذل و اوباش این طرح در سایر شهرستان‌ها نیز اجرا می‌شود.

وی در خصوص علت ورود نوجوانان ۱۶ و ۱۷ ساله به جمع اراذل و اوباش، تصریح کرد: نوجوانان به دنبال حس قدرت‌طلبی هستند و می‌خواهند در جمع‌های خانوادگی، مدارس، هیات‌های مذهبی، دانشگاه و ... دیده شوند و مورد توجه باشند، این خصلت نوجوانی است.

موسوی افزود: اگر این حس در درون جمع‌های ذکر شده ارضا نشود، آن‌ها برای ارضای این حس، خود را در جمع‌های نابه‌هنجار به اثبات می‌رسانند، اما عوامل بیش‌تر در گرایش نوجوانان به جمع اراذل و اوباش توسط روانشناسان و جامعه‌شناسان باید مورد بررسی قرار بگیرد.

معاون پیشگیری از وقوع جرم دادگستری چهارمحال و بختیاری تاکید کرد: اگر فردی اصلاح و به جامعه برگردد، آن‌گاه مورد سرزنش افراد قرار بگیرد، روزنه برای بازگشت او به زندگی سابق وجود دارد.

وی یادآور شد: مقرر شد مسابقات قوی‌ترین مردان برای افرادی که سابقه اعمال مجرمانه خشن را دارند در مرکز چهارمحال و بختیاری برگزار شود.

بازی‌های رایانه‌ای خشن طبیعت پاک کودک را تبدیل به فرد بی‌تفاوت به رفتار ناهنجار می‌کند

شهرام مقدس مدیرکل دفتر امور اجتماعی و فرهنگی استانداری چهارمحال و بختیاری در گفت و گو با ایسنا، در خصوص بحث ورود نوجوانان به جمع اراذل و اوباش و انجام اقدامات خشن، اظهار کرد: نمی‌توان با قاطعیت گفت که این مسئله مربوط به زمان کنونی جامعه است و در گذشته نوجوانان وارد جمع‌های نابه‌هنجار نمی‌شدند، زیرا ویژگی‌های نوجوانی متمایز نشده است.

وی ادامه داد: طبیعتا تغییرات فضای فرهنگی ناشی از متغییرهای جدید خواهد بود و در شکل‌گیری موقعیت‌های جدید بی‌تاثیر نیست، اما باید تمام مباحث اجتماعی، فرهنگی، اقصادی و سیاسی را در کنار یکدیگر ببینیم، امروز فرهنگ تحولاتی را تجربه می‌کند که می‌تواند پیامدهای مختلفی را برای گروه‌های جامعه داشته باشد.

مقدس تاکید کرد: انسجام و پیوستگی در کلیه ابعاد جامعه اهمیت دارد، اگر در مواقعی شاهد بی‌نظمی در ابعاد زندگی اجتماعی باشیم، این نبود پیوستگی و انسجام برخی افراد و گروه‌ها را بیش‌تر از سایرین در معرض آسیب‌پذیری قرار  می‌دهد و این افراد از چارچوب خارج می‌شوند، این افراد ممکن است به رفتارهایی گرایش پیدا کنند که غیرقابل پذیرش و نامتعارف است.

مدیرکل دفتر امور اجتماعی و فرهنگی استانداری چهارمحال و بختیاری ماجراجویی، هیجان و دیده شدن را از ویژگی‌های دوره نوجوانی عنوان و بیان کرد: برخی بازی‌های رایانه‌ای و فضای مجازی کودکان و نوجوانان را تحت تاثیر قرار می‌دهد و طبیعت پاک و مهربان کودک را تبدیل به یک فرد خشن و بی‌تفاوت به رفتارهای ناهنجار می‌کند.

وی تصریح کرد: اگر زمینه ابراز وجود و تخلیه هیجانات برای نوجوان در یک محیط امن فراهم نشود، این نوجوان برای ارضای حس خود به سمت گروه‌های پرخطر کشیده می‌شود و در این گروه‌ها برای اقدامات ماجراجوایانه و خشن مورد تشویق قرار می‌گیرد.

مقدس با اشاره به اینکه باید برنامه‌های متنوع و جذاب برای قشر جوان و نوجوان در جامعه تعریف شود، یادآور شد: این مسئله در کاهش آسیب موثر است.

مدیرکل دفتر امور اجتماعی و فرهنگی استانداری چهارمحال و بختیاری با بیان اینکه آمار دقیقی از میزان گرایش قشر نوجوان به گروه‌های پرخطر و مقایسه آن با گذشته وجود ندارد، عنوان کرد: در گذشته به‌علت نبود فضایی برای انتشار اخبار جرایم خشن، مردم اطلاع چندانی از این موضوعات نداشتند، اما امروز فضای مجازی بستری را فراهم کرده است که این اقدامات بزرگنمایی و باعث ایجاد رعب و وحشت در مردم شوند.

حمید کریمی، مدیرکل ورزش و جوانان چهارمحال و بختیاری نیز در گفت‌وگو با ایسنا با اشاره به ورود برخی نوجوانان و جوانان به گروه‌های پرخطر، اظهار کرد: مقرر شد این گروه‌ها شناسایی و زمینه فعالیت آن‌ها در رشته‌های ورزشی فراهم شود، همچنین سالن‌های بدنسازی و ورزشی برای فعالیت آن‌ها اختصاص پیدا می‌کند.

وی خاطرنشان کرد: مقرر شد با همکاری هیات پرورش اندام مسابقات قوی‌ترین مردان چهارمحال و بختیاری با حضور این افراد اجرایی و دوره‌های کنترل خشم و برنامه‌های فرهنگی مرتبط برای خروج این افراد از گروه‌های خشن و پرخطر برگزار شود.

کریمی گفت: درصدد هستیم در سایر رشته‌های ورزشی نیز از این گروه‌ها استعدادیابی انجام داده و به هیات‌های ورزشی معرفی کنیم.

انتهای پیام

منبع : خبرگزاری ایسنا


کلمات کلیدی :
اشتراک گذاری :

آخرین اخبار استان ها

‌‌دیدار رئیسی و علی‌اف آغاز شد + تصاویر

 ‌‌دیدار رئیسی و علی‌اف آغاز شد + تصاویر
2024-05-20T00:18:59+03:30
دیدار مهم و تاریخی روسای جمهوری اسلامی ایران و جمهوری آذربایجان در نقطه مرزی دو کشور در حاشیه رود ‌ارس آغاز شد.

بهره‌برداری از بزرگ‌ترین مرکز درمان ناباروری شرق کشور

 بهره‌برداری از بزرگ‌ترین مرکز درمان ناباروری شرق کشور
2024-05-20T00:18:58+03:30
با حضور وزیر بهداشت درمان و آموزش پزشکی و تولیت آستان قدس رضوی، بزرگترین مرکز درمان ناباروری شرق کشور با عنوان «بشری» در بیمارستان رضوی مشهد به به...

هدفگذاری رشد ۴۴ درصدی بخش صنعت، معدن و تجارت ایران

 هدفگذاری رشد ۴۴ درصدی بخش صنعت، معدن و تجارت ایران
2024-05-20T00:18:58+03:30
رئیس سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات معدنی کشور گفت: امسال هدفگذاری رشد اقتصادی در بخش صنعت ۸ درصد، معدن ۱۳ درصد و تجارت ۲۳ درصد است.

اهمیت استراتژیک "سد قیزقلعه‌سی" برای ایران و آذربایجان

 اهمیت استراتژیک "سد قیزقلعه‌سی" برای ایران و آذربایجان
2024-05-20T00:18:58+03:30
وزیر نیرو با تشریح اهمیت استراتژیک "سد قیزقلعه‌سی" برای ایران و آذربایجان گفت: سد قیزقلعه‌سی ‌نمادی از دوستی و مودت بین مردم دو کشور ایران و آذربا...

۱۰ هزار نفر در قوه قضائیه استخدام می‌شوند

 ۱۰ هزار نفر در قوه قضائیه استخدام می‌شوند
2024-05-20T00:18:58+03:30
معاون قوه قضائیه، گفت: در قانون جدید شوراهای حل اختلاف ۱۰ هزار نفر با اولویت اعضای شوراهای حل اختلاف به استخدام قوه قضائیه در خواهند آمد.

دستگیری فرد مرتبط با شبکه‌های معاند در اصفهان

 دستگیری فرد مرتبط با شبکه‌های معاند در اصفهان
2024-05-20T00:18:57+03:30
سازمان اطلاعات فراجا از دستگیری فرد مرتبط با شبکه‌های معاند در اصفهان خبر داد.

روند نزولی جمعیت ‌متوقف شد/ جلوگیری از سقط ۴هزار جنین سالم

 روند نزولی جمعیت ‌متوقف شد/ جلوگیری از سقط ۴هزار جنین سالم
2024-05-20T00:18:57+03:30
وزیر بهداشت جلوگیری از سقط جنین را یکی از موضوعات بسیار مهمی که در حال پیگیری است، عنوان ‌کرد و گفت: در این راستا گروه‌های مردمی نفس در تمامی استان‌ها راه‌ا...

افتتاح سد قیزقلعه‌سی با حضور رؤسای جمهور ایران و ‌آذربایجان

 افتتاح سد قیزقلعه‌سی با حضور رؤسای جمهور ایران و ‌آذربایجان
2024-05-20T00:18:57+03:30
سد قیزقلعه‌سی با حضور رؤسای جمهور ایران و آذربایجان افتتاح شد و سد خداآفرین نیز همزمان با افتتاح این سد به بهره‌برداری نهایی رسید.

اذعان آمریکا به کمک ۱۱ کشور به اسرائیل در حمله موشکی ایران

 اذعان آمریکا به کمک ۱۱ کشور به اسرائیل در حمله موشکی ایران
2024-05-20T00:18:56+03:30
سخنگوی سپاه پاسداران گفت: رئیس جمهور آمریکا اعلام کرد ما و ۱۰ کشور دیگر به اسرائیل در وعده صادق کمک کردیم ولی با مشخص شدن ابعاد این عملیات، تعداد کشورها بیش...

سانحه برای بالگرد رئیس‌جمهور در آذربایجان شرقی/ درحال تکمیل

 سانحه برای بالگرد رئیس‌جمهور در آذربایجان شرقی/ درحال تکمیل
2024-05-20T00:18:56+03:30
برخی اخبار حاکی از آن است که بالگرد حامل آیت‌الله رئیسی، رئیس‌جمهور در آذربایجان شرقی دچار سانحه شده است.

جلسه شبانه وزرا و فرمانده سپاه در منطقه سانحه ‌بالگرد رئیسی

 جلسه شبانه وزرا و فرمانده سپاه در منطقه سانحه ‌بالگرد رئیسی
2024-05-20T00:05:54+03:30
پس سانحه برای بالگرد رئیس جمهور بلافاصله جمعی از وزرا، فرمانده کل سپاه و معاونین رئیس جمهور به منطقه سانحه آمدند.

علی‌اف: دخالت بیگانگان‌ را برنمی‌تابیم/ از ایران حمایت می‌کنیم

 علی‌اف: دخالت بیگانگان‌ را برنمی‌تابیم/ از ایران حمایت می‌کنیم
2024-05-19T23:13:16+03:30
رئیس‌جمهور آذربایجان با بیان اینکه در حوزه مسائل بین‌الملل نظرات‌ ایران و آذربایجان بسیار به هم نزدیک است، گفت: در چارچوب همه سازمان‌های بین‌المللی از یکدیگ...

امیر نصیرزاده: دشمنان علیه ایران تغییر رویکرد داد‌ه‌اند

 امیر نصیرزاده: دشمنان علیه ایران تغییر رویکرد داد‌ه‌اند
2024-05-19T23:13:15+03:30
جانشین رئیس ستاد کل نیروهای مسلح ‌با بیان اینکه دشمن تغییر رویکرد داده و ما باید در جبهه دیگری آماده باشیم، گفت: در غزه هرشکلی از نقص حقوق بشر و جنایت جنگی ...

رئیسی: روابط ایران و آذربایجان گسسته نخواهد شد

 رئیسی: روابط ایران و آذربایجان گسسته نخواهد شد
2024-05-19T23:13:15+03:30
رئیس‌جمهور با بیان اینکه روابط ایران و آذربایجان گسسته نخواهد شد، گفت: اراده برای توسعه روابط در تمام حوزه‌ها بین دو کشور داریم.

همه مقصران و متهمان سیل دردناک مشهد

 همه مقصران و متهمان سیل دردناک مشهد
2024-05-19T23:13:14+03:30
مشهد کم‌آب بود و سدهایش خشک؛ سازمان هواشناسی پیام نجات آورد و به مشهدی‌ها مژده بارش‌های چندروزه داد؛ مشهد اما به‌قدری بی‌آبی چشیده بود که کسی مژده هواشناسی ...

وحیدی:‌ هنوز به نقطه مدنظر سانحه بالگرد نرسیده‌ایم

 وحیدی:‌ هنوز به نقطه مدنظر سانحه بالگرد نرسیده‌ایم
2024-05-19T23:13:14+03:30
وزیر کشور با ارائه گزارشی از وضعیت جستجو برای یافتن بالگرد رئیس جمهور گفت: دامنه دید در منطقه بسیار محدود است و به همین دلیل، نیروهای امدادی متاسفانه هنوز ب...

محل دقیق سانحه بالگرد شناسایی شد

 محل دقیق سانحه بالگرد شناسایی شد
2024-05-19T23:13:13+03:30
فرمانده سپاه آذربایجان شرقی از شناسایی محل دقیق سانحه بالگرد خبر داد.

فرمانده کل سپاه به محل سانحه بالگرد رئیس جمهور رفت

 فرمانده کل سپاه به محل سانحه بالگرد رئیس جمهور رفت
2024-05-19T23:13:13+03:30
فرمانده کل سپاه، فرمانده نیروی زمینی سپاه و جمعی از فرماندهان سپاه پس از سانحه برای بالگرد رئیس جمهور، به منطقه رفتند.

اما و اگرهای ساماندهی دستفروشان در بیرجند

 اما و اگرهای ساماندهی دستفروشان در بیرجند
2024-04-14T14:39:26+03:30
شهرداری بیرجند در پی گلایه‌مندی مردم از سد معبر دستفروشان در شهر اعلام کرد: فقط اجازه جمع آوری دارد که اقدامی بازدارنده نیست و حق پلمب اصناف متخلف با سایر د...

تداوم دست‌اندازی‌ها به چشمه مرغک رونیز استهبان فارس

 تداوم دست‌اندازی‌ها به چشمه مرغک رونیز استهبان فارس
2024-04-14T14:12:13+03:30
درحالی که دست اندازی‌ها به چشمه مرغک رونیز استهبان اصفهان همچنان ادامه دارد، فرماندار استهبان درخصوص تخلفات صورت گرفته در این محوطه گفت: طی یکی دو هفته آیند...

دستگیری ۸۹ قاچاقچی ارز و کالا در شهریار

 دستگیری ۸۹ قاچاقچی ارز و کالا در شهریار
2024-04-14T13:45:59+03:30
دادستان عمومی و انقلاب شهرستان شهریار گفت: طی شش ماه گذشته بیش از ۵.۱ میلیون لیتر فراورده‌های نفتی، ۲۵ تن مواد خوراکی، ۲۹ هزار قلم انواع لوازم خانگی آشپزخان...

کشف ۱۰۲ هزار لیتر سوخت قاچاق در سواحل عسلویه

 کشف ۱۰۲ هزار لیتر سوخت قاچاق در سواحل عسلویه
2024-04-14T13:32:41+03:30
فرمانده مرزبانی استان بوشهر از توقیف یک فروند شناور حامل سوخت قاچاق در نوار ساحلی استان در بندر عسلویه خبر داد و گفت: این شناور بیش از ۱۰۲ هزار لیتر سوخت گا...

مهاجرت یک میلیون بال پرنده تابستان‌گذران به مازندران

 مهاجرت یک میلیون بال پرنده تابستان‌گذران به مازندران
2024-04-14T13:32:40+03:30
رییس اداره حیات وحش محیط زیست مازندران با اشاره به مهاجرت پرندگان تابستان‌گذران به مازندران گفت: هر سالهه بیش از یک میلیون بال پرنده تابستان‌گذران وارد مازن...

حمایت آیت الله نوری همدانی از پاسخ کوبنده ایران به اسرائیل

 حمایت آیت الله نوری همدانی از پاسخ کوبنده ایران به اسرائیل
2024-04-14T11:59:17+03:30
مرجع تقلید شیعیان از پاسخ کوبنده ایران و گروه‌های مقاومت به رژیم صهیونیستی حمایت کرد.

انتقام ایران پاسخی به خباثت‌های رژیم صهیونیستی بود

 انتقام ایران پاسخی به خباثت‌های رژیم صهیونیستی بود
2024-04-14T11:46:54+03:30
رئیس شورای اسلامی شهر اصفهان با اشاره به انتقام سپاه پاسداران از رژیم صهیونیستی گفت: شب گذشته تنها شبی بود که مردم فلسطین با آرامش خوابیدند و این نشان می‌ده...

دپوی چوب آلات برای قاچاقچیان ناامن خواهد بود

 دپوی چوب آلات برای قاچاقچیان ناامن خواهد بود
2024-04-14T11:46:53+03:30
مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان مازندران منطقه نوشهر گفت: با همکاری دستگاه قضا هرگونه دپوی چوب آلات زیر ذره بین ماموران یگان حفاظت قرار دارد.

حملات سپاه ثابت کرد رژیم صهیونیستی مترسکی بیش نیست

 حملات سپاه ثابت کرد رژیم صهیونیستی مترسکی بیش نیست
2024-04-14T11:46:53+03:30
نماینده مردم  خمینی‌شهر در مجلس شورای اسلامی گفت: ضرب‌شست شب گذشته به رژیم جعلی صهیونیستی، در کنار حملات جبهه مقاومت که هیمنه گنبد آهنین پوشالی را در ه...

جزئیات رقابت‌های جهانی تکواندو در کیش

 جزئیات رقابت‌های جهانی تکواندو در کیش
2024-04-14T11:05:38+03:30
رقابت‌های جهانی تکواندو و مچ‌اندازی قهرمانی آسیا در دو بخش بانوان و آقایان در سالن چندمنظوره المپیک جزیره زیبای کیش برگزار می‌شود.

تجمع خیابانی مردم تبریز در حمایت از عملیات سپاه علیه اسرائیل

 تجمع خیابانی مردم تبریز در حمایت از عملیات سپاه علیه اسرائیل
2024-04-14T11:05:38+03:30
مردم تبریز در حمایت از عملیات سپاه پاسداران انقلاب اسلامی علیه رژیم صهیونیستی به خیابان آمدند.

پیش‌بینی رگبار برف در ارتفاعات لرستان

 پیش‌بینی رگبار برف در ارتفاعات لرستان
2024-04-14T11:05:37+03:30
مدیرکل هواشناسی لرستان از صدور هشدار زرد هواشناسی و رگبار برف در ارتفاعات خبر داد.
X فیلم جدید فیلم جدید دانلود فیلم و سریال تبلیغات شما (پیام به تلگرام)