میرنیوز

شهرهای هوشمند ایران؛ از رؤیا تا واقعیت

شهرهای هوشمند ایران؛ از رؤیا تا واقعیت 2020-12-15T12:53:23+03:30

در هم تنیدگی امور زیرساختی و فعالیت های روزمره باعث آن شد تا مدیران شهری به فکر راهکارهایی برای افزایش سرعت تصمیم گیری و تسهیل در ارتباط با شهروندان باشند. هوشمندسازی شهرها با کمک فناوری اطلاعات و هوش مصنوعی به منظور یکپارچه‌سازی خدمات شهری، کنترل ترافیک، مدیریت مصارف آب، گاز و انرژی و امنیتی، اتفاقی شگرف اما در دسترس است که امروزه به یک اصل غیرقابل انکار در مدیریت شهرهای جهان تبدیل شده است.

رشته های مهندسی متفاوتی برای پیشرفت این حوزه در حال تلاش هستند، اما نقش مهندسین کامپیوتر و IT در قضیه پررنگ تر است. این فعالان عرصه فناوری، وجهی از تکنولوژی را ارائه می‌کنند که رقابت در آن فراتر از مرزهای جغرافیایی و محدودیت های جاری در دیگر عرصه های علمی است.

به همین منظور به سراغ یکی از پژوهشگران برتر و اساتید دانشگاه در حوزه مهندسی کامپیوتر رفته و از تحولات دانش مهندسی کامپیوتر و فناوری اطلاعات گفت‌وگویی داشتیم.

شهرهای هوشمند، از رویا تا واقعیت

عضو هیات علمی دانشگاه فنی و حرفه ای بوشهر در گفت‌وگو با ایسنا با تشریح ظرفیت‌های شهرهای هوشمند گفت: «در حال حاضر به کارگیری فناوری های پیشرفته در جهت تسهیل شرایط زندگی جدید برای ساکنان شهری می تواند زندگی راحت تر و ایمن تری را فراهم آورد. هوش مصنوعی نیز به عنوان یکی از ابزارهای مهم تکنولوژی جدید می تواند با ایجاد بستری هوشمند برای خدمات مختلفی که میتوان به مردم ارائه داد، تاثیر فراوانی در حل مشکلات روزمره مردم دارد.»

دکتر پیمان عاربی مختصات شهر هوشمند را این گونه تشریح کرد: «شهر هوشمند که تلفیقی از هوش مصنوعی و اینترنت اشیاء است با استفاده از فرآیندهای هوشمند در بستر اینترنت سعی کرده خدمات بهتر و ایمن تری را در اختیار مردم قرار دهد. خدماتی نظیر مدیریت هوشمند ترافیک، پارکینگ هوشمند، مدیریت هوشمند پسماند و زباله، پلیس هوشمند، روشنایی هوشمند و... در ردیف این نوع خدمات قرار می‌گیرد.»

وی افزود: «در این راستا ترسیم یک نقشه عملیاتی از شهر هوشمند که شامل ابزارهای مهم و حیاتی برای طراحی و توسعه شهر هوشمند و کمک به مناطق شهری در استفاده از فن‌آوری هوش مصنوعی باشد بسیار حائز اهمیت است.»

این مدرس دانشگاه با اشاره به ضعف هوشمندسازی شهرها در ایران تاکید کرد: «هم‌اکنون کشورهای توسعه یافته با شتاب بسیار بالایی از خدمات هوش مصنوعی استفاده کرده و هدف‌گذاری بر این مبنا قرار گرفته که تا سال ۲۰۲۶ کلان شهرها بایست به میزان ۸۷ درصد هوشمند شوند. در کشور ما نیز فعالیت‌هایی به شکل پراکنده در جهت هوشمندسازی خدمات انجام شده اما به نظر می‌رسد فاصله بسیاری به لحاظ زیرساخت و آشنایی مردم با فن آوری های جدید در مقایسه با کشورهای توسعه یافته داریم. مهم‌ترین مشکل در این راستا نبود یک نقشه جامع برای مدیریت شهر هوشمند و انجام فعالیت‌های پراکنده و جزیره ای به صورت ناهمگن است.»

شهرهای هوشمند ایران؛ از رؤیا تا واقعیت

هوش مصنوعی به کمک صنعت می‌آید

فعال حوزه صنعت و فناوری معتقد است مهمترین ویژگی شرکت‌های دانش بنیان تولید محصولات بر مبنای آخرین تکنولوژی روز دنیا است. این شرکت‌ها تمامی فرآیندهای تولید محصول و همچنین خدمات رسانی را به صورت علمی انجام می‌دهند.

عاربی مهم‌ترین فعالیت‌های شرکت‌های دانش بنیان در زمینه آی‌تی و هوش مصنوعی را در دو بخش دسته بندی کرد و گفت: «دسته اول با به‌روزرسانی زیرساخت‌های IT و هوش مصنوعی منطبق بر علم روز دنیا و افزایش کارایی و بهره‌وری ابزارهای وابسته به این حوزه مرتبط است؛ و دسته دوم نیز به کارگیری این دو فن‌آوری در کاربردهای مختلف و صنایع وابسته است.»

مدیر گروه رشته کامپیوتر دانشگاه فنی و حرفه ای بوشهر بیان کرد: «با توجه به اینکه بیشتر صنایع دارای مشکلات اساسی در فرایندهای صنعتی خود هستند که می‌توان این مشکلات را با استفاده از هوش مصنوعی حل کرد. لذا مهم‌ترین فعالیت شرکت‌های دانش‌بنیان را می‌توان حل مشکلات صنعت به صورت علمی با استفاده از تکنولوژی هوش مصنوعی عنوان کرد. از طرفی افزایش بهره‌وری صنعتی با استفاده از تکنولوژی هوش مصنوعی نیز یکی از زمینه‌های جذابی است که اینگونه شرکت‌ها می‌توانند از آن در جهت پیشبرد اهداف صنعتی بهره لازم را بگیرند.»

از پژوهشگران داخلی حمایت شود

وی اظهار کرد: «یک پژوهش زمانی کاربردی است که بتوان آن را تبدیل به فن‌آوری کرد و آن فن آوری بر اساس کاربردی خاص در صنعت تبدیل به تکنولوژی شود و از آن تکنولوژی در جامعه در جهت حل مشکلات مردم و صنعت استفاده شود.»

پیمان عاربی استفاده از پژوهش را در دو گام مورد بررسی قرار داد و به خبرنگار ایسنا گفت: «گام اول تبدیل پژوهش به فن‌آوری است که در این زمینه در کشور ضعیف عمل شده و یکی از مهم‌ترین دلایل عدم پیشرفت در تولید نیز، نداشتن فن‌آوری‌های بومی با استفاده از پژوهش‌های روز دنیا است. نکته جالب در این زمینه آن که در کشورهای توسعه‌یافته از پژوهش‌های انجام شده در کشورمان که توسط محققان برجسته ایرانی انجام شده در جهت تولید فن‌آوری استفاده شده و سپس این فن‌آوری با قیمت‌های بسیار بالاتر به ما فروخته می‌شود که جای تاسف دارد.»

عضو هیئت علمی دانشگاه فنی و حرفه ای بوشهر اظهار کرد: «گام دوم استفاده از تکنولوژی های برآمده از پژوهش ها است که در این زمینه تا حدی موفق بوده ایم اما هنوز با استانداردهای جهانی فاصله زیادی داریم. در این راستا بدیهی است در صورتی که از پژوهش‌های داخلی از طرف دولت و صنایع حمایت شود می توان در راستای پیشرفت و توسعه کشور از آنها بهره برد.»

آموزش، بازار کار و کارآفرینی

مدیر گروه رشته کامپیوتر دانشگاه فنی و حرفه ای بوشهر اظهار کرد: «در حال حاضر رشته هایی در گروه فنی و مهندسی طرفدار دارند که عموماً بین رشته‌ای هستند؛ یعنی از تلفیق چند رشته مهندسی رشته جدیدی نظیر رشته‌های رباتیک، مکاترونیک، بیوانفورماتیک، فن‌آوری اطلاعات و... ایجاد شده است.»

وی افزود: «از طرفی با ایجاد تحول در تکنولوژی‌های روز دنیا رشته‌هایی در مهندسی بیشتر کاربردی هستند که همسو با این تحولات باشند. در صورتی که در دوره تحصیلی، آموزش ها با بازار کار همسو و سازگار باشد، یک فارغ التحصیل رشته مهندسی خود می‌تواند یک کارآفرین باشد و مشاغل جدیدی را ایجاد کند.»

شهرهای هوشمند ایران؛ از رؤیا تا واقعیت

این استاد دانشگاه اضافه کرد: «دانشگاه فنی و حرفه‌ای به عنوان یک دانشگاه مهارت محور سعی کرده است با ایجاد تحول در سرفصل دروس مهندسی تا حد زیادی این نیاز را برطرف ساخته و دانشجویان را علاقه‌مند به انتخاب رشته های مهندسی کند.»

پژوهش‌های تحریم‌گریز

پژوهشگر برتر کشور در سال ۱۳۹۵ معتقد است کمبود بودجه‌های تحقیقاتی و فاصله میان دانشگاه و صنعت، بزرگ‌ترین چالش‌های حوزه پژوهش است. عاربی در این خصوص اظهار کرد: «به دلیل آشنایی اساتید با آخرین تحولات علمی در دنیا همواره سطح پژوهش در دانشگاه‌های کشور از کیفیت خوبی برخوردار بوده؛ اما مشکلی که موجب می شود تا این پژوهش ها در جامعه و صنایع عملیاتی نشود یکی کمبود بودجه های تحقیقاتی که در سال‌های اخیر در اختیار اساتید دانشگاه قرار داده نشده و دیگری فاصله ارتباطی بین دانشگاه و صنعت است.»

وی تحریم ها را شمشیری دو لبه در مسیر پژوهش می داند و خاطرنشان کرد: «تحریم ها در سال‌های اخیر از یک طرف تهدید بوده است و از طرف دیگر فرصت. جنبه تهدید دشوار شدن به کارگیری ابزارها و تکنولوژی های روز دنیا در امر پژوهش و هزینه بر شدن پژوهش ها است؛ اما این تحریم ها فرصتی مناسب برای پژوهشگران بوده تا بتوانند با تحقیقات گسترده کمبودهای ناشی از تحریم ها را در کشور برطرف سازند و مشکلات ناشی از این تحریم ها را حل کنند.»

آینده صنعت بر پایه رباتیک است

فعال حوزه فناوری و مشاور پروژه های صنعتی با اشاره به نقش پررنگ رباتیک در صنایع گفت: «امروزه ربات‌ها نقش تعیین کننده‌ای در صنایع حساس دارند و کشورهای توسعه یافته هزینه های هنگفتی را در زمینه تولید ربات می‌کنند. ربات‌ها با تسهیل و سرعت بخشیدن به خط تولید کارخانجات و همچنین استفاده از ربات‌ها در مناطقی که برای انسان خطر آفرین است مانند رباط آتش نشان می‌توانند نقش مهمی در صنایع داشته باشند.»

پیمان عاربی اضافه کرد: «با توجه به اینکه یک سیستم هوشمند از یک طرف نیاز به سخت افزار قوی و از طرف دیگر نیاز به نرم افزار مناسب و سازگار دارد، دو رشته کامپیوتر و برق همواره لازم و ملزوم هم هستند. بخش سخت افزاری سیستم‌ها توسط مهندسین برق و بخش نرم افزاری توسط مهندسان نرم افزار ساخته می شود.»

مهندسین کامپیوتر در میدان مبارزه با کرونا

عضو هیات علمی دانشگاه فنی و حرفه ای بوشهر، جایگاه مهندسی کامپیوتر در مبارزه با کرونا را بسیار راهبردی می داند و می‌گوید: «با توجه به شیوع کرونا و تلاش دولت برای قطع زنجیره انتشار این ویروس یکی از مهمترین کارها در این زمینه رعایت فاصله اجتماعی در تمامی بخش های جامعه بود و در این راستا مهندسین کامپیوتر با ایجاد زیرساخت‌های آی‌تی در تمامی بخش ها نظیر آموزش مجازی در مدارس و دانشگاه‌ها، دولت الکترونیک و تجارت الکترونیک توانستند تا حد زیادی در رعایت فاصله اجتماعی کمک نمایند.»

وی افزود: «از طرفی در تحقیقات پزشکی برای یافتن واکسن کرونا ردپای علم کامپیوتر دیده می شود. گرایش‌های نرم افزار و آی‌تی با توجه به ماهیتشان بیشترین سهم را در مقابله با کرونا داشته اند.»

شهرهای هوشمند ایران؛ از رؤیا تا واقعیت

نرم‌افزارهای آموزشی بومی توانمند هستند

مدیر گروه رشته کامپیوتر دانشگاه فنی و حرفه‌ای بوشهر گفت: «نرم افزارهای خارجی در بخش آموزش به دلیل بومی نبودن و عدم سازگاری با نظام آموزشی کشور مشکلاتی را در فرآیند آموزش مجازی ایجاد کرده است. از طرفی به دلیل عدم دسترسی آسان به نرم افزارهای با کیفیت خارجی و هزینه بر بودن، امکان استفاده از اینگونه نرم افزارها نیز مهیا نیست. لذا دانشگاه‌ها سعی کرده‌اند با استفاده از سیستم‌های متن باز که به صورت رایگان موجود است و با سفارشی کردن و سازگار کردن آن با نظام آموزشی کشور تا حد زیادی این مشکلات را حل کنند.»

پیمان عاربی خاطرنشان کرد: «به عنوان نمونه می‌توان از سامانه سمیاد دانشگاه فنی و حرفه‌ای یاد کرد که با بومی‌سازی توانسته است زنجیره آموزشی به وسعت ۱۷۰ آموزشکده و دانشکده فنی با جمعیت دانشجویی بالغ بر ۲۰۰ هزار دانشجو را پوشش دهد.»

آموزش مجازی، فرصتی در دسترس

استاد نمونه کشوری در سال ۱۳۹۷ تصریح کرد: «یکی از مهمترین مشکلات سیستم آموزشی کشور عدم دسترسی شبانه روزی دانشجوها به محتوای آموزشی اساتید است. پیش از این و تا قبل از شیوع کرونا آموزش صرفا به ساعت کلاسی محدود می شد و این زمان برای دروس زمان بسیار کمی است اما آموزش‌های مجازی و سامانه‌های آموزش الکترونیک با ایجاد بستری شبانه‌روزی برای دانشجو می توانند محتوای آموزشی با حجم بالایی را به طور دائمی در اختیار دانشجویان قرار دهند.»

وی افزود: «از طرفی با ایجاد بستر آموزش مجازی امکان بهره جستن از سایر اساتید و محققان در سایر دانشگاه‌های داخلی و خارجی فراهم می شود تا از این طریق تجربیات خوبی در اختیار اساتید و دانشجویان قرار گیرد. به نظر می رسد آموزش الکترونیک تحولات زیادی را در عرضه محتوای متنوع آموزشی و سازگار با استانداردهای دنیا فراهم آورد.»

انتهای پیام

منبع : خبرگزاری ایسنا


کلمات کلیدی :
اشتراک گذاری :

آخرین اخبار استان ها

اما و اگرهای ساماندهی دستفروشان در بیرجند

 اما و اگرهای ساماندهی دستفروشان در بیرجند
2024-04-14T14:39:26+03:30
شهرداری بیرجند در پی گلایه‌مندی مردم از سد معبر دستفروشان در شهر اعلام کرد: فقط اجازه جمع آوری دارد که اقدامی بازدارنده نیست و حق پلمب اصناف متخلف با سایر د...

تداوم دست‌اندازی‌ها به چشمه مرغک رونیز استهبان فارس

 تداوم دست‌اندازی‌ها به چشمه مرغک رونیز استهبان فارس
2024-04-14T14:12:13+03:30
درحالی که دست اندازی‌ها به چشمه مرغک رونیز استهبان اصفهان همچنان ادامه دارد، فرماندار استهبان درخصوص تخلفات صورت گرفته در این محوطه گفت: طی یکی دو هفته آیند...

دستگیری ۸۹ قاچاقچی ارز و کالا در شهریار

 دستگیری ۸۹ قاچاقچی ارز و کالا در شهریار
2024-04-14T13:45:59+03:30
دادستان عمومی و انقلاب شهرستان شهریار گفت: طی شش ماه گذشته بیش از ۵.۱ میلیون لیتر فراورده‌های نفتی، ۲۵ تن مواد خوراکی، ۲۹ هزار قلم انواع لوازم خانگی آشپزخان...

کشف ۱۰۲ هزار لیتر سوخت قاچاق در سواحل عسلویه

 کشف ۱۰۲ هزار لیتر سوخت قاچاق در سواحل عسلویه
2024-04-14T13:32:41+03:30
فرمانده مرزبانی استان بوشهر از توقیف یک فروند شناور حامل سوخت قاچاق در نوار ساحلی استان در بندر عسلویه خبر داد و گفت: این شناور بیش از ۱۰۲ هزار لیتر سوخت گا...

مهاجرت یک میلیون بال پرنده تابستان‌گذران به مازندران

 مهاجرت یک میلیون بال پرنده تابستان‌گذران به مازندران
2024-04-14T13:32:40+03:30
رییس اداره حیات وحش محیط زیست مازندران با اشاره به مهاجرت پرندگان تابستان‌گذران به مازندران گفت: هر سالهه بیش از یک میلیون بال پرنده تابستان‌گذران وارد مازن...

حمایت آیت الله نوری همدانی از پاسخ کوبنده ایران به اسرائیل

 حمایت آیت الله نوری همدانی از پاسخ کوبنده ایران به اسرائیل
2024-04-14T11:59:17+03:30
مرجع تقلید شیعیان از پاسخ کوبنده ایران و گروه‌های مقاومت به رژیم صهیونیستی حمایت کرد.

انتقام ایران پاسخی به خباثت‌های رژیم صهیونیستی بود

 انتقام ایران پاسخی به خباثت‌های رژیم صهیونیستی بود
2024-04-14T11:46:54+03:30
رئیس شورای اسلامی شهر اصفهان با اشاره به انتقام سپاه پاسداران از رژیم صهیونیستی گفت: شب گذشته تنها شبی بود که مردم فلسطین با آرامش خوابیدند و این نشان می‌ده...

دپوی چوب آلات برای قاچاقچیان ناامن خواهد بود

 دپوی چوب آلات برای قاچاقچیان ناامن خواهد بود
2024-04-14T11:46:53+03:30
مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان مازندران منطقه نوشهر گفت: با همکاری دستگاه قضا هرگونه دپوی چوب آلات زیر ذره بین ماموران یگان حفاظت قرار دارد.

حملات سپاه ثابت کرد رژیم صهیونیستی مترسکی بیش نیست

 حملات سپاه ثابت کرد رژیم صهیونیستی مترسکی بیش نیست
2024-04-14T11:46:53+03:30
نماینده مردم  خمینی‌شهر در مجلس شورای اسلامی گفت: ضرب‌شست شب گذشته به رژیم جعلی صهیونیستی، در کنار حملات جبهه مقاومت که هیمنه گنبد آهنین پوشالی را در ه...

جزئیات رقابت‌های جهانی تکواندو در کیش

 جزئیات رقابت‌های جهانی تکواندو در کیش
2024-04-14T11:05:38+03:30
رقابت‌های جهانی تکواندو و مچ‌اندازی قهرمانی آسیا در دو بخش بانوان و آقایان در سالن چندمنظوره المپیک جزیره زیبای کیش برگزار می‌شود.

تجمع خیابانی مردم تبریز در حمایت از عملیات سپاه علیه اسرائیل

 تجمع خیابانی مردم تبریز در حمایت از عملیات سپاه علیه اسرائیل
2024-04-14T11:05:38+03:30
مردم تبریز در حمایت از عملیات سپاه پاسداران انقلاب اسلامی علیه رژیم صهیونیستی به خیابان آمدند.

پیش‌بینی رگبار برف در ارتفاعات لرستان

 پیش‌بینی رگبار برف در ارتفاعات لرستان
2024-04-14T11:05:37+03:30
مدیرکل هواشناسی لرستان از صدور هشدار زرد هواشناسی و رگبار برف در ارتفاعات خبر داد.

توزیع ۶۰۰هزار تن نهاده‌های دامی بین دامداران لرستان

 توزیع ۶۰۰هزار تن نهاده‌های دامی بین دامداران لرستان
2024-04-14T11:05:36+03:30
معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی لرستان از توزیع حدود ۶۰۰هزار تن نهاده‌های دامی بین دامداران این استان در سال ۱۴۰۲ خبر داد.

انتخابات دور دوم زنجان، طارم و خدابنده نیمه‌الکترونیکی است

 انتخابات دور دوم زنجان، طارم و خدابنده نیمه‌الکترونیکی است
2024-04-14T11:05:36+03:30
رئیس ستاد انتخابات استان زنجان با اشاره به دور دوم دوازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی گفت: این مرحله از انتخابات در ۲ حوزه انتخابیه زنجان- طارم و خدا...

هواشناسی هشدار داد؛ سرمازدگی در کمین باغات استان سمنان

 هواشناسی هشدار داد؛ سرمازدگی در کمین باغات استان سمنان
2024-04-14T11:05:36+03:30
مدیرکل هواشناسی استان سمنان ضمن اعلام هشدار زرد برای بخش کشاورزی این استان گفت: احتمال خسارت ناشی از ریزش تگرگ وجود دارد و کشاورزان باید در این زمینه تمهیدا...

وزارت نفت برای جمع‌آوری فاضلاب ‌جزیره خارگ ‌پای کار بیاید

 وزارت نفت برای جمع‌آوری فاضلاب ‌جزیره خارگ ‌پای کار بیاید
2024-04-14T11:05:36+03:30
نماینده مردم استان بوشهر در مجلس خبرگان گفت: تاکنون اراده جدی برای ساماندهی وضعیت آبرسانی، توزیع آب شرب و جمع‌آوری فاضلاب در جزیره خارگ دیده نمی‌شود و امید ...

سرریز ‌فاضلاب شهرک صنعتی شماره ۲ اردبیل به قره‌سو

 سرریز ‌فاضلاب شهرک صنعتی شماره ۲ اردبیل به قره‌سو
2024-04-14T11:05:35+03:30
رودخانه قره‌سو در شهرستان نمین این روزها با سرریز شدن فاضلاب شهرک صنعتی شماره ۲ اردبیل، آلوده به فاضلاب شده است.

خبر ‌وزیر کشور از احداث ۱۶۰۰ کلاس درس در سیستان و بلوچستان

 خبر ‌وزیر کشور از احداث ۱۶۰۰ کلاس درس در سیستان و بلوچستان
2024-04-14T11:05:35+03:30
وزیر کشور با اشاره به اینکه تخصیص های بودجه ای که در بحث آموزش به استان داده شده است، گفت: در حال حاضر نیز احداث یک هزار و ۶۰۰ کلاس درس در دستور کار قرار دا...

قدردانی علمای اهل سنت خراسان شمالی از عملیات «وعده صادق»

 قدردانی علمای اهل سنت خراسان شمالی از عملیات «وعده صادق»
2024-04-14T11:05:35+03:30
جامعه روحانیون اهل سنت خراسان شمالی ضمن ابراز شادمانی و خرسندی در پی حملات هوایی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی به اسرائیل جنایتکار و گرفتن انتقام خون پاک سردا...

پهلودهی ‌۲۵۰۰ فروند شناور کانتینری در بندر شهید رجایی

 پهلودهی ‌۲۵۰۰ فروند شناور کانتینری در بندر شهید رجایی
2024-04-14T11:05:34+03:30
مدیرکل بنادر و دریانوردی هرمزگان از افزایش ۱۱ درصدی عملیات کانتینری بندر شهید رجایی و گفت: با وجود شرایط متاثر از تحریم‌ها با اتکا بر ظرفیت‌ها و توانمندی‌ها...

قدردانی علمای برجسته اهل‌سنت از سپاه؛ دلِ جهان اسلام شاد شد

 قدردانی علمای برجسته اهل‌سنت از سپاه؛ دلِ جهان اسلام شاد شد
2024-04-14T11:05:34+03:30
علمای برجسته اهل‌سنت استان کردستان از حملات گسترده سپاه ‌علیه اسرئیل قدردانی کردند و این اقدام را باعث خوشحالی نه تنها ملت ایران بلکه جهان اسلام عنوان کردند.

اختصاصی| حمایت جبهه ایستادگی ایران اسلامی زنجان از لیست شورای ائتلاف

 اختصاصی| حمایت جبهه ایستادگی ایران اسلامی زنجان از لیست شورای ائتلاف
2024-02-26T06:01:30+03:30
دبیر جبهه ایستادگی ایران اسلامی در استان زنجان اعلام کرد که این جبهه از نامزدهای منتخب شورای ائتلاف نیروهای انقلاب اسلامی حمایت خود را اعلام می‌کند.

رئیس دیوان عدالت اداری: قوه قضائیه ‌استقلال وکلا را در هر زمان به رسمیت می‌شناسد

 رئیس دیوان عدالت اداری: قوه قضائیه ‌استقلال وکلا را در هر زمان به رسمیت می‌شناسد
2024-02-26T06:01:30+03:30
رئیس دیوان عدالت اداری کشور گفت: عقل و قانون حکم می‌کند وکیل در جریان دادرسی با شجاعت از موکل و حق دفاع کند و این استقلال را قوه قضائیه در هر زمان به رسمیت ...

دستگیری اکرم لاهوری تروریست + جزئیات

 دستگیری اکرم لاهوری تروریست + جزئیات
2024-02-26T06:01:29+03:30
سخنگوی پلیس از دستگیری یک عضو "سپاه صحابه "در استان هرمزگان خبر داد.

لیست ‌شورای ائتلاف برای انتخابات مجلس خبرگان و شورای اسلامی در همدان + اسامی

 لیست ‌شورای ائتلاف برای انتخابات مجلس خبرگان و شورای اسلامی در همدان + اسامی
2024-02-26T06:01:29+03:30
لیست انتخاباتی شورای ائتلاف ‌استان همدان ‌برای مجلس خبرگان رهبری و مجلس شورای اسلامی اعلام شد.

محکوم مالی فراری هنگام خروج غیرقانونی از کشور بازداشت شد + جزئیات

 محکوم مالی فراری هنگام خروج غیرقانونی از کشور بازداشت شد + جزئیات
2024-02-26T06:01:29+03:30
رئیس کل دادگستری هرمزگان از دستگیری یک محکوم مالی فراری با بیش از ۳۰ فقره محکومیت قطعی هنگام خروج از کشور خبر داد.

دغدغه‌های نخبگان خراسان جنوبی با نامزد انتخابات خبرگان رهبری + تصاویر

 دغدغه‌های نخبگان خراسان جنوبی با نامزد انتخابات خبرگان رهبری + تصاویر
2024-02-26T06:01:28+03:30
جمعی از نخبگان خراسان جنوبی در دیدار با نامزد ششمین دوره مجلس خبرگان رهبری دغدغه های خود را در زمینه های مختلف مطرح کردند.

رئیسی: امیدواریم مجلس قوی برای پشتیبانی از مردم و ‌کمک به دولت تشکیل شود

 رئیسی: امیدواریم مجلس قوی برای پشتیبانی از مردم و ‌کمک به دولت تشکیل شود
2024-02-26T06:01:28+03:30
نامزد ششمین دوره انتخابات مجلس خبرگان رهبری در خراسان جنوبی بر اینکه شرکت در انتخابات عمل به حق و تکلیف است گفت: امیدواریم مجلسی قوی شکل بگیرد که هم پشتیبان...

رونمایی از دیوارنگاره جدید میدان ولیعصر(عج) زنجان/ "‌روشن شود جهانی؛ وقتی که تو بیایی"

 رونمایی از دیوارنگاره جدید میدان ولیعصر(عج) زنجان/ "‌روشن شود جهانی؛ وقتی که تو بیایی"
2024-02-24T08:54:53+03:30
در آستانه نیمه شعبان، از جدیدترین دیوارنگاره میدان ولیعصر(عج) زنجان رونمایی شد.

تب تند رقابت‌های انتخاباتی در اصفهان/ تشکیل ائتلاف بانوان و ائتلاف آبی نظرها را جلب کرد

 تب تند رقابت‌های انتخاباتی در اصفهان/ تشکیل ائتلاف بانوان و ائتلاف آبی نظرها را جلب کرد
2024-02-24T08:28:10+03:30
در دومین روز از رقابت‌های انتخابات مجلس شورای اسلامی و خبرگان رهبری، تشکیل ائتلاف بانوان کاندیدا و ائتلاف آبی با محوریت شرق اصفهان بیشتر از همه نظرها را به ...
X فیلم جدید فیلم جدید دانلود فیلم و سریال تبلیغات شما (پیام به تلگرام)