میرنیوز

کودک همسری آسیب اجتماعی قانونی

کودک همسری آسیب اجتماعی قانونی 2019-12-31T10:51:50+03:30

پدیده «کودک همسری» به رغم کاهش چشم­گیر، کم و بیش در متن جامعه جریان دارد؛ هنوز هم در جامعه هشتاد و اندی میلیونی ایران، هستند کودکانی که خواسته و ناخواسته پای سفر عقد می نشینند یا می نشانندشان و عده ای هم هستند که به ازدواجشان در سنین کودکی می بالند و تریبون‌هایی هم وجود دارد که به آنها مجال گفتن از ضرورت ها و محاسن ازدواج در دوران کودکی را می دهد. اما شمار کثیری از آنها که کودک همسری را تجربه و طعم تلخ آن را با تمام وجود حس کرده اند و عوارض و عواقبش را همچنان بر دوش می کشند، هیچ تریبونی برای گفتن از تجاربشان در اختیار ندارند.

به آناهیتا که می‌گوید خبرنگار است و می‌خواهد با او در مورد ازدواجش در کودکی گفت و گو کند؛ می‌خندد، آنقدر که همه آنهایی که در اتاق هستند را به خنده وا می‌دارد جز پسرش که گوشه‌ای خوابیده است!

آناهیتا در میان خنده‌هایش گفت: چه سئوالایی می­‌پرسی! باید چکار می‌­کردم، من هیچوقت برای خودم تصمیم نگرفتم ازدواجم هم همینطور بود؛ آمدن خواستگاری و مادرم هم گفت وقت شوهر کردنم رسیده است.

او انگشت‌هایش را در هم قفل کرده و ادامه داد: یک روز بعدازظهر از مدرسه که برگشتم خانه، مانتو شلوار مدرسه را برای همیشه گذاشتم گوشه کمد!

ساکت به گوشه‌ای از دیوار که کمد قرار داشت خیره ماند، انگار برگشته بود به آن روز نه چندان دور، نگاهش پر بود از آرزوهایی که حتی فرصت فکر کردن به آنها را هم پیدا نکرده بود.

نگاهش را به سمت پسرش که خواب بود گرداند و باز لبخند زد و گفت: من کسی رو ندارم، بعد از طلاق مادرم و پدرم، هیچکدام من را نخواستند، مادرم منو به خانواده پدرش سپرد و رفت دنبال زندگی‌اش و من هم با خاله و دائی‌هایم بزرگ شدم! در یک خانواده پر جمعیت؛ تقریبا همه اعضای خانواده ما زود ازدواج کردند.

آناهیتا با انگشتانش شروع به شمردن کرد و گفت: خاله‌هام، مادرم، مادر بزرگم و ..... هر کسی که می‌شناسم هم سن و سال من بود که ازدواج کرد، هیچ کدام از دخترایی که من می‌شناسم تا اول دوم راهنمایی بیشتر درس نخواندند.

دختر خاله زینب هم ۱۸ سالش هست و سه تا دختر قشنگ داره....

حرفش را صدای تلفن قطع کرد؛ شوهرش بود؛ با هم خوب صحبت می‌کردند انگار. تلفن را که قطع کرد گفت: شوهرم آدم زحمت کشی هست؛ با من هم خوبه، حواسش هست.

باز نگاهش سُر خورد کنار تخت پسرش و پر شد از غم و دانه اشکی از گوشه بینی‌اش به سمت لبهایش سرازیر شد؛ با دست اشک را گرفت قبل از اینکه شوری کامش را آزار دهد!

آناهیتا دوباره لبخند زد و گفت: تنها مشکل ما بیماری پسرم هست! مشکل قلبی دارد! مادرزادی اینطور بوده، دکتر هم به من گفت تا ۲۰ سالگی حق نداری بچه دار بشوی! دکتر گفته که جون و جثه‌ات قوی نیست....

به گزارش ایسنا، آناهیتا ۱۶ سال دارد و یک پسر، ۲ سال قبل او را شوهر دادند و حالا ناراضی نیست.

آناهیتا ۱۶ ساله با یک فرزند، ادامه داد: اول عقد ما ثبتی نبود؛ تازه یک سال هست که عقدم رسمی شده .....

کودک همسری معلولی چند علتی است

معاون جوانان اداره کل ورزش و جوانان استان فارس در خصوص کودک همسری به ایسنا گفت: امروزه در جامعه دو موضوع در رابطه با ازدواج مطرح است؛ موضوع  اول موضوع ازدواج زودهنگام و موضوع دوم ازدواج دیرهنگام؛ قطعا باید همه برای ترویج ازدواج به هنگام تلاش کنیم؛وقتی سن ازدواج بالا می‌رود یا پائین می‌آید می‌­شود ازدواج نابهنگام، یکی زود و دومی دیر؛ زمانیکه ازدواج زودهنگام رخ می‌دهد، با همان پدیده کودک همسری مواجه هستیم.

علی رضایی ادامه داد: متاسفانه ما الان شاهد هر دو پدیده در اجتماع هستیم یعنی در قشری و طبقه‌ای کودک همسری رواج پیدا کرده و از آن طرف و در طبقه دیگر ازدواج در سن بالا رواج دارد و وقتی دلایل رابررسی می‌کنیم، متوجه می‌­شویم، تلاش برای حل یک مسئله بدون در نظر گرفتن تمام ابعاد آن، مشکل دیگری را ایجاد یا تشدید می‌کند؛ به عنوان مثال پژوهش‌های میدانی نشان داده که افزایش وام ازدواج، این خطر را ایجاد می‌کند که طبقه ضعیف به لحاظ مالی، برای گرفتن وامی با بهره کم، حاضر می‌شود فرزندش را به ازدواج وادار کند.

معاون امور جوانان استان فارس گفت: در برخی از شهرستان‌های استان فارس شاهد این ازدواج‌های زود هنگام یا به اصطلاح کودک همسری هستیم. این یعنی ازدواج زودهنگام واقعیت دارد.

وی با اشاره به آسیب‌های اجتماعی ازدواج کودکان زیر ۱۸ سال گفت: ازدواج زود هنگام سبب بروز آسیب‌های شخصی و اجتماعی می‌شود که این باعث تشدید برخی اتفاقات، انحرافات در خانوده می‌شود.

رضایی با مهم خواندن تحقیقات و پژوهشگران در حوزه ازدواج و خانواده، گفت: وقتی علم سن مناسب ازدواج را برای دختران بین ۲۳ تا ۲۵ و برای پسران بین ۲۴ تا ۲۸ می‌داند، باید باور داشت که این اعداد بر حسب پژوهش و کار کارشناسی بدست آمده است.

این کارشناس مسائل اجتماعی گفت: کودک همسری حاصل اشتباهات اجتماعی خودمان است وقتی اجازه می‌دهیم قسمتی از جامعه یا شهر جزایری تشکیل شود که به شدت درگیر چند آسیب اجتماعی توامان است، با کودک همسری هم مواجه خواهیم بود؛ یکی از ویژگی‌های آسیب‌های اجتماعی این است که منحصر به خود باقی نمی‌ماند و منجر به زاد ولد آسیب‌های اجتماعی دیگر می­شود.

رضایی فقر فرهنگی و فقر اقتصادی را دو عامل اصلی این آسیب دانست و گفت: نتیجه هر یک از آسیب‌های اجتماعی، ظهور و بروز آسیب جدیدی خواهد بود، کودک همسری هم یکی از همین معلول‌های چند علتی محسوب می‌شود و به دنبال خود آسیب‌های دیگری هم دارد.

او با بیان اینکه همچنان شاهد وجود و حتی گسترش آسیب‌های اجتماعی در حاشیه شهرها هستیم، گفت: وقتی بخش‌هایی از جامعه به یک جزیره تبدیل می‌شود که پر از آسیب است، اگر به دنبال رفع ریشه‌ای مشکلات نباشیم، آسیب‌ها به لحاظ تعداد و گستره افزایش خواهد یافت؛ یکی از این همه کودک همسری است که البته به دنبال آن مسائل دیگری هم خواهد بود.

رضایی با اشاره به اینکه برخی ملاحظات اجتماعی و البته ثبت دقیق آمارها، منجر به در دست نبودن آمارهای دقیق و قابل استناد می‌شود، گفت: نمی‌توان انکار کرد که کودک همسری وجود دارد؛ اما برای مقابله صحیح با آن باید آسیب‌های اجتماعی که منجر به کودک همسری می‌شود را یافت و چاره کرد.

به گفته معاون امور جوانان اداره کل ورزش و جوانان فارس، مسائل اقتصادی، اصلی‌ترین عامل در کودک همسری است و می‌توان با توانمندسازی خانواده‌ها از بروز این پدیده تا حد زیادی ممانعت کرد.

رضایی تاکید کرد که فقر، طلاق، اعتیاد، هر کدام یک آسیب اجتماعی است که بر بروز سایر آسیب‌ها تاثیر مستقیم و غیرمستقیم دارد، گفت: اینها بر تشدید کودک همسری موثرند.

این مقام مسئول گفت: قانون به تنهایی نمی‌تواند منجر به کاهش آسیب اجتماعی بشود، مثلا اگر قانونی باشد که سن ازدواج را ۱۸ سال تعیین کند، آیا کودک همسری به پایان می‌رسد؟ خانواده‌ای که در فقر بسر می‌برد یا اینکه پدر یا مادر معتاد دارد، خانواده‌ای که طلاق را تجربه کرده است و ... در معرض آسیب‌های دیگر نظیر کودک همسری هم قرار می‌گیرد.

او ادامه داد: قانون و دستورالعمل منجر به کاهش آمار کودک همسری نمی‌شود بلکه شمار موارد کودک همسری ثبت نشده را افزایش خواهد داد و به نوعی معضلی به مشکلات اضافه می‌کند. ازدواج غیرثبتی یعنی پایمال شدن حداقل حقوقی که یک زن و مرد در قبال هم باید داشته باشند.

رضایی با تاکید براینکه مهمترین عامل تاثیرگذار بر کودک همسری و البته همه آسیب‌های اجتماعی، فقر فرهنگی است، گفت: نمی‌توان گفت چون در شرع سن بلوغ دختر ۹ و پسر ۱۳ سالگی است بنابراین می‌توانند در این سن افراد ازدواج کنند؛ باید همه ابعاد یک موضوع مهم نظیر ازدواج را مد نظر داشت؛ آنچه شرع مشخص کرده به معنای آنست که وقوع ازدواج در سنین کودکی گناه محسوب نمی‌شود. نه اینکه چنین رویدادی حتما خوب بوده و مزیت است.

معاون امور جوانان اداره کل ورزش و جوانان با تاکید بر لزوم توجه به داشته‌های فرهنگی اسلامی- ایرانی، گفت: آنچه در فرهنگ غنی اسلامی- ایرانی بر آن تاکید شده، ازدواج به هنگام است.

رضایی تاکید کرد که برای مواجهه با هر آسیب اجتماعی و پیشگیری از بروز یا تشدید آنها، یک دستگاه و نهاد خاص نمی‌تواند به تنهایی کاری از پیش ببرد؛ هر موضوعی نیازمند عزمی جمعی، برنامه ریزی مدون و اهتمامی جدی در اجرا است.

به گزارش ایسنا، در حالیکه بسیاری از صاحبنظران ازدواج در سنین زیر 18 سال که با عنوان کودک همسری شناخته می‌شود را آسیب اجتماعی و محصول سایر آسیب‌هایی نظیر فقر اقتصادی و فرهنگی می‌دانند؛ به لحاظ قانونی هیچ ممنوعیت و محدودیتی برای سن ازدواج تعیین نشده است؛ اگرچه تدوین و تصویب قوانین به تنهایی نمی‌تواند منجر به کاهش بروز و شیوع آسیب‌های اجتماعی شود که اگر اینگونه بود اعتیاد و فقر و ... تاکنون ریشه کن شده بود.

انتهای پیام

منبع : خبرگزاری ایسنا


کلمات کلیدی :
اشتراک گذاری :

آخرین اخبار استان ها

اما و اگرهای ساماندهی دستفروشان در بیرجند

 اما و اگرهای ساماندهی دستفروشان در بیرجند
2024-04-14T14:39:26+03:30
شهرداری بیرجند در پی گلایه‌مندی مردم از سد معبر دستفروشان در شهر اعلام کرد: فقط اجازه جمع آوری دارد که اقدامی بازدارنده نیست و حق پلمب اصناف متخلف با سایر د...

تداوم دست‌اندازی‌ها به چشمه مرغک رونیز استهبان فارس

 تداوم دست‌اندازی‌ها به چشمه مرغک رونیز استهبان فارس
2024-04-14T14:12:13+03:30
درحالی که دست اندازی‌ها به چشمه مرغک رونیز استهبان اصفهان همچنان ادامه دارد، فرماندار استهبان درخصوص تخلفات صورت گرفته در این محوطه گفت: طی یکی دو هفته آیند...

دستگیری ۸۹ قاچاقچی ارز و کالا در شهریار

 دستگیری ۸۹ قاچاقچی ارز و کالا در شهریار
2024-04-14T13:45:59+03:30
دادستان عمومی و انقلاب شهرستان شهریار گفت: طی شش ماه گذشته بیش از ۵.۱ میلیون لیتر فراورده‌های نفتی، ۲۵ تن مواد خوراکی، ۲۹ هزار قلم انواع لوازم خانگی آشپزخان...

کشف ۱۰۲ هزار لیتر سوخت قاچاق در سواحل عسلویه

 کشف ۱۰۲ هزار لیتر سوخت قاچاق در سواحل عسلویه
2024-04-14T13:32:41+03:30
فرمانده مرزبانی استان بوشهر از توقیف یک فروند شناور حامل سوخت قاچاق در نوار ساحلی استان در بندر عسلویه خبر داد و گفت: این شناور بیش از ۱۰۲ هزار لیتر سوخت گا...

مهاجرت یک میلیون بال پرنده تابستان‌گذران به مازندران

 مهاجرت یک میلیون بال پرنده تابستان‌گذران به مازندران
2024-04-14T13:32:40+03:30
رییس اداره حیات وحش محیط زیست مازندران با اشاره به مهاجرت پرندگان تابستان‌گذران به مازندران گفت: هر سالهه بیش از یک میلیون بال پرنده تابستان‌گذران وارد مازن...

حمایت آیت الله نوری همدانی از پاسخ کوبنده ایران به اسرائیل

 حمایت آیت الله نوری همدانی از پاسخ کوبنده ایران به اسرائیل
2024-04-14T11:59:17+03:30
مرجع تقلید شیعیان از پاسخ کوبنده ایران و گروه‌های مقاومت به رژیم صهیونیستی حمایت کرد.

انتقام ایران پاسخی به خباثت‌های رژیم صهیونیستی بود

 انتقام ایران پاسخی به خباثت‌های رژیم صهیونیستی بود
2024-04-14T11:46:54+03:30
رئیس شورای اسلامی شهر اصفهان با اشاره به انتقام سپاه پاسداران از رژیم صهیونیستی گفت: شب گذشته تنها شبی بود که مردم فلسطین با آرامش خوابیدند و این نشان می‌ده...

دپوی چوب آلات برای قاچاقچیان ناامن خواهد بود

 دپوی چوب آلات برای قاچاقچیان ناامن خواهد بود
2024-04-14T11:46:53+03:30
مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان مازندران منطقه نوشهر گفت: با همکاری دستگاه قضا هرگونه دپوی چوب آلات زیر ذره بین ماموران یگان حفاظت قرار دارد.

حملات سپاه ثابت کرد رژیم صهیونیستی مترسکی بیش نیست

 حملات سپاه ثابت کرد رژیم صهیونیستی مترسکی بیش نیست
2024-04-14T11:46:53+03:30
نماینده مردم  خمینی‌شهر در مجلس شورای اسلامی گفت: ضرب‌شست شب گذشته به رژیم جعلی صهیونیستی، در کنار حملات جبهه مقاومت که هیمنه گنبد آهنین پوشالی را در ه...

جزئیات رقابت‌های جهانی تکواندو در کیش

 جزئیات رقابت‌های جهانی تکواندو در کیش
2024-04-14T11:05:38+03:30
رقابت‌های جهانی تکواندو و مچ‌اندازی قهرمانی آسیا در دو بخش بانوان و آقایان در سالن چندمنظوره المپیک جزیره زیبای کیش برگزار می‌شود.

تجمع خیابانی مردم تبریز در حمایت از عملیات سپاه علیه اسرائیل

 تجمع خیابانی مردم تبریز در حمایت از عملیات سپاه علیه اسرائیل
2024-04-14T11:05:38+03:30
مردم تبریز در حمایت از عملیات سپاه پاسداران انقلاب اسلامی علیه رژیم صهیونیستی به خیابان آمدند.

پیش‌بینی رگبار برف در ارتفاعات لرستان

 پیش‌بینی رگبار برف در ارتفاعات لرستان
2024-04-14T11:05:37+03:30
مدیرکل هواشناسی لرستان از صدور هشدار زرد هواشناسی و رگبار برف در ارتفاعات خبر داد.

توزیع ۶۰۰هزار تن نهاده‌های دامی بین دامداران لرستان

 توزیع ۶۰۰هزار تن نهاده‌های دامی بین دامداران لرستان
2024-04-14T11:05:36+03:30
معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی لرستان از توزیع حدود ۶۰۰هزار تن نهاده‌های دامی بین دامداران این استان در سال ۱۴۰۲ خبر داد.

انتخابات دور دوم زنجان، طارم و خدابنده نیمه‌الکترونیکی است

 انتخابات دور دوم زنجان، طارم و خدابنده نیمه‌الکترونیکی است
2024-04-14T11:05:36+03:30
رئیس ستاد انتخابات استان زنجان با اشاره به دور دوم دوازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی گفت: این مرحله از انتخابات در ۲ حوزه انتخابیه زنجان- طارم و خدا...

هواشناسی هشدار داد؛ سرمازدگی در کمین باغات استان سمنان

 هواشناسی هشدار داد؛ سرمازدگی در کمین باغات استان سمنان
2024-04-14T11:05:36+03:30
مدیرکل هواشناسی استان سمنان ضمن اعلام هشدار زرد برای بخش کشاورزی این استان گفت: احتمال خسارت ناشی از ریزش تگرگ وجود دارد و کشاورزان باید در این زمینه تمهیدا...

وزارت نفت برای جمع‌آوری فاضلاب ‌جزیره خارگ ‌پای کار بیاید

 وزارت نفت برای جمع‌آوری فاضلاب ‌جزیره خارگ ‌پای کار بیاید
2024-04-14T11:05:36+03:30
نماینده مردم استان بوشهر در مجلس خبرگان گفت: تاکنون اراده جدی برای ساماندهی وضعیت آبرسانی، توزیع آب شرب و جمع‌آوری فاضلاب در جزیره خارگ دیده نمی‌شود و امید ...

سرریز ‌فاضلاب شهرک صنعتی شماره ۲ اردبیل به قره‌سو

 سرریز ‌فاضلاب شهرک صنعتی شماره ۲ اردبیل به قره‌سو
2024-04-14T11:05:35+03:30
رودخانه قره‌سو در شهرستان نمین این روزها با سرریز شدن فاضلاب شهرک صنعتی شماره ۲ اردبیل، آلوده به فاضلاب شده است.

خبر ‌وزیر کشور از احداث ۱۶۰۰ کلاس درس در سیستان و بلوچستان

 خبر ‌وزیر کشور از احداث ۱۶۰۰ کلاس درس در سیستان و بلوچستان
2024-04-14T11:05:35+03:30
وزیر کشور با اشاره به اینکه تخصیص های بودجه ای که در بحث آموزش به استان داده شده است، گفت: در حال حاضر نیز احداث یک هزار و ۶۰۰ کلاس درس در دستور کار قرار دا...

قدردانی علمای اهل سنت خراسان شمالی از عملیات «وعده صادق»

 قدردانی علمای اهل سنت خراسان شمالی از عملیات «وعده صادق»
2024-04-14T11:05:35+03:30
جامعه روحانیون اهل سنت خراسان شمالی ضمن ابراز شادمانی و خرسندی در پی حملات هوایی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی به اسرائیل جنایتکار و گرفتن انتقام خون پاک سردا...

پهلودهی ‌۲۵۰۰ فروند شناور کانتینری در بندر شهید رجایی

 پهلودهی ‌۲۵۰۰ فروند شناور کانتینری در بندر شهید رجایی
2024-04-14T11:05:34+03:30
مدیرکل بنادر و دریانوردی هرمزگان از افزایش ۱۱ درصدی عملیات کانتینری بندر شهید رجایی و گفت: با وجود شرایط متاثر از تحریم‌ها با اتکا بر ظرفیت‌ها و توانمندی‌ها...

قدردانی علمای برجسته اهل‌سنت از سپاه؛ دلِ جهان اسلام شاد شد

 قدردانی علمای برجسته اهل‌سنت از سپاه؛ دلِ جهان اسلام شاد شد
2024-04-14T11:05:34+03:30
علمای برجسته اهل‌سنت استان کردستان از حملات گسترده سپاه ‌علیه اسرئیل قدردانی کردند و این اقدام را باعث خوشحالی نه تنها ملت ایران بلکه جهان اسلام عنوان کردند.

اختصاصی| حمایت جبهه ایستادگی ایران اسلامی زنجان از لیست شورای ائتلاف

 اختصاصی| حمایت جبهه ایستادگی ایران اسلامی زنجان از لیست شورای ائتلاف
2024-02-26T06:01:30+03:30
دبیر جبهه ایستادگی ایران اسلامی در استان زنجان اعلام کرد که این جبهه از نامزدهای منتخب شورای ائتلاف نیروهای انقلاب اسلامی حمایت خود را اعلام می‌کند.

رئیس دیوان عدالت اداری: قوه قضائیه ‌استقلال وکلا را در هر زمان به رسمیت می‌شناسد

 رئیس دیوان عدالت اداری: قوه قضائیه ‌استقلال وکلا را در هر زمان به رسمیت می‌شناسد
2024-02-26T06:01:30+03:30
رئیس دیوان عدالت اداری کشور گفت: عقل و قانون حکم می‌کند وکیل در جریان دادرسی با شجاعت از موکل و حق دفاع کند و این استقلال را قوه قضائیه در هر زمان به رسمیت ...

دستگیری اکرم لاهوری تروریست + جزئیات

 دستگیری اکرم لاهوری تروریست + جزئیات
2024-02-26T06:01:29+03:30
سخنگوی پلیس از دستگیری یک عضو "سپاه صحابه "در استان هرمزگان خبر داد.

لیست ‌شورای ائتلاف برای انتخابات مجلس خبرگان و شورای اسلامی در همدان + اسامی

 لیست ‌شورای ائتلاف برای انتخابات مجلس خبرگان و شورای اسلامی در همدان + اسامی
2024-02-26T06:01:29+03:30
لیست انتخاباتی شورای ائتلاف ‌استان همدان ‌برای مجلس خبرگان رهبری و مجلس شورای اسلامی اعلام شد.

محکوم مالی فراری هنگام خروج غیرقانونی از کشور بازداشت شد + جزئیات

 محکوم مالی فراری هنگام خروج غیرقانونی از کشور بازداشت شد + جزئیات
2024-02-26T06:01:29+03:30
رئیس کل دادگستری هرمزگان از دستگیری یک محکوم مالی فراری با بیش از ۳۰ فقره محکومیت قطعی هنگام خروج از کشور خبر داد.

دغدغه‌های نخبگان خراسان جنوبی با نامزد انتخابات خبرگان رهبری + تصاویر

 دغدغه‌های نخبگان خراسان جنوبی با نامزد انتخابات خبرگان رهبری + تصاویر
2024-02-26T06:01:28+03:30
جمعی از نخبگان خراسان جنوبی در دیدار با نامزد ششمین دوره مجلس خبرگان رهبری دغدغه های خود را در زمینه های مختلف مطرح کردند.

رئیسی: امیدواریم مجلس قوی برای پشتیبانی از مردم و ‌کمک به دولت تشکیل شود

 رئیسی: امیدواریم مجلس قوی برای پشتیبانی از مردم و ‌کمک به دولت تشکیل شود
2024-02-26T06:01:28+03:30
نامزد ششمین دوره انتخابات مجلس خبرگان رهبری در خراسان جنوبی بر اینکه شرکت در انتخابات عمل به حق و تکلیف است گفت: امیدواریم مجلسی قوی شکل بگیرد که هم پشتیبان...

رونمایی از دیوارنگاره جدید میدان ولیعصر(عج) زنجان/ "‌روشن شود جهانی؛ وقتی که تو بیایی"

 رونمایی از دیوارنگاره جدید میدان ولیعصر(عج) زنجان/ "‌روشن شود جهانی؛ وقتی که تو بیایی"
2024-02-24T08:54:53+03:30
در آستانه نیمه شعبان، از جدیدترین دیوارنگاره میدان ولیعصر(عج) زنجان رونمایی شد.

تب تند رقابت‌های انتخاباتی در اصفهان/ تشکیل ائتلاف بانوان و ائتلاف آبی نظرها را جلب کرد

 تب تند رقابت‌های انتخاباتی در اصفهان/ تشکیل ائتلاف بانوان و ائتلاف آبی نظرها را جلب کرد
2024-02-24T08:28:10+03:30
در دومین روز از رقابت‌های انتخابات مجلس شورای اسلامی و خبرگان رهبری، تشکیل ائتلاف بانوان کاندیدا و ائتلاف آبی با محوریت شرق اصفهان بیشتر از همه نظرها را به ...
X فیلم جدید فیلم جدید دانلود فیلم و سریال تبلیغات شما (پیام به تلگرام)