میرنیوز

دانشجوی امروز فعالیت تشکل‌های دانشجویی را چگونه می‌بیند؟

دانشجوی امروز فعالیت تشکل‌های دانشجویی را چگونه می‌بیند؟ 2020-12-07T17:33:19+03:30

فعالیت‌های دانشجویی رو به موت است

امیرحسین حسن‌پور در خصوص مشکلات دانشجویان و عدم فعالیت‌های دانشجویان در تشکل‌های دانشجویی،با بیان اینکه فعالیت‌های دانشجویی رو به موت است، افزود: مرگ دغدغه‌مندی و مسئولیت‌پذیری بین قشر بزرگی از دانشجویان ایجاد شده است. حقیقت امر این است که برای اکثر دانشجویان دانشگاه فردوسی مشهد که بالغ بر ۳۰ هزار نفر هستند، تقریبا  فعالیت‌های ما هیچ اهمیتی ندارد. چرا دانشجو بی‌دغدغه شده است؟ علت‌های زیادی دارد. دانشجو احساس نکرده است ما از جنس خود او هستیم. دانشجو احساس می‌کند که ما از جنس گروهی خارج از دانشگاه فردوسی هستیم.

وی افزود:  مساله دوم، احساس عدم تاثیرگذاری است. این مساله فقط به دانشگاه و ما بستگی ندارد. در بیرون از دانشگاه نیز سنگ‌اندازی‌های زیادی انجام می‌شود.  دانشجو احساس می‌کند در هیچ کجا موثر نیست. دانشگاه  فردوسی در این مسأله سرآمد است و دانشجو نیز در بعضی از جزئیات مؤثر واقع نمی‌شود. دانشجو با دیدن این فضا با هیچ منطقی رغبت به انجام کار ندارد.

دبیر سیاسی انجمن اسلامی دانشگاه فردوسی گفت: دانشجو نیازهایی دارد. چه قدر برای این نیازها کار شده است. گاهی ما تشکل‌ها نسبت به بعضی از مسائل واکنش نشان می‌دهیم، اما برای دانشجویان مهم نیست. بنابراین باعث شده است که دانشجو نسبت به تشکل‌ها بی‌تفاوت باشد.

حسن‌پور گفت: مسأله بعدی این است که در اکثر دانشگاه‌های ایران از جمله دانشگاه فردوسی  به یکتایی نظرات رسیده‌ایم و این باعث شده است دانشجو احساس کند کنش‌ها و واکنش‌ها مصنوعی است و تصمیمات در جای دیگری گرفته می‌شود. این موضوع به دلیل استحاله انجمن‌ها و نبودن قاعده و اصول مناسب است.

وی افزود: علت بعدی  وجود نظرات بیش از حد در دانشگاه است. اگرچه کسانی که بر ما نظرات دارند محترم هستند، اما این افراد بسیار از فضای دانشجویان و درک دانشجویان دورند  و این مسأله در دانشگاه فردوسی تشدید شده است.  به نظر بنده مجموعه معاونت فرهنگی در فضای آموزش مجازی بسیار ضعیف عمل کرده است.

حسن‌پور خاطر نشان کرد: علت بعدی این است که دانشجو احساس می‌کند خار در گلو دارد و نمی‌تواند هر حرفی را بزند. بعضی وقت‌ها دانشجو نمی‌تواند حرف‌هایی را در تشکل‌ها بزند که بخشی از این مسأله به ما، بخشی به دانشگاه و  بخشی به نهادهای خارج از دانشگاه برمی‌گردد. وقتی دانشجو نتواند حرف خود را در تشکل‌ها بزند و  صفحه مشترک با ما نداشته باشد به سمت ما نمی‌آید.

 دبیر سیاسی انجمن اسلامی دانشگاه فردوسی خاطر نشان کرد: در اینجا  نقدی به دانشجو دارم. این مسأله مربوط به سطحی شدن و زرد شدن است که بخشی از آن با توجه به شرایط جامعه طبیعی است، اما بخش دیگر آن طبیعی نیست. به عقیده من  باید تلاش کنیم از این فضای سیاست زده، فرهنگ زده و مسموم عبور کنیم. اگرچه من این انتقادات را از دانشگاه و خودمان کردم ولی به نظر می‌رسد راه حل این مشکلات از همین میزگردها می‌گذرد نکات مثبت بسیار است، اما تمرکز من بر نکات منفی بیشتر بود.  

تمام مشکلات را در عدم آزادی می‌بینم

در ادامه حسین مهدویان در خصوص مشکلات دانشجویان و تشکل‌های دانشجویی، اظهار کرد: اگر بخواهیم در خصوص۱۶ آذر و مشکلات دانشجویان صحبت کنیم، بنده تمام مشکلات را در عدم آزادی می‌بینم. اگر تمام مشکلات را بررسی کرده و ریشه‌یابی کنیم عدم آزادی حتی آزادی‌های مطرح در قانون اساسی باعث شده است که دانشجو نسبت به هر قضیه و مساله‌ای دستش بسته باشد. عدم آزادی در فضای دانشگاهی و دانشجویی و حتی خارج از دانشگاه باعث شده است، مشکلاتمان حل نشود. حتی در اجرای برنامه مجبوریم تا به چندین نهاد در داخل و خارج دانشگاه پاسخگو باشیم.

وی افزود: مسأله اینجاست که دانشجویان به خصوص دانشجویان نسل جدید به هیچ عنوان به سمت تشکل‌های دانشجویی نمی‌آیند و لازم نمی‌بینند خود را در قالب تشکل دانشجویی معرفی نمایند. فضا به  قدری  بسته شده است که نمی‌توانیم ایده و خلاقیت جوانان  را به کار بگیریم. باتوجه به چنین شرایطی نمی‌توانیم به فضای دهه ۶۰ و ۷۰ که اوج فعالیت دانشجویی را مشاهده می‌کردیم بازگردیم.

نماینده انجمن اسلامی نواندیشان با اشاره  به اینکه «خوشبختانه امروز رشد فضای مجازی روزنه‌ای برای شکل‌گیری و زنده ماندن حرکت و جنبش‌های نهادهای مدنی شده است»، تصریح کرد: این دانشجویان که در دانشگاه نمی‌توانند در مورد خیلی از مسائل اظهار نظر کنند، با استفاده از صفحات تقلبی در فضای مجازی به خوبی این فعالیت‌ها را انجام می‌دهند. به خاطر اینکه رشد فضای اقتصادی با رشد فضای دیجیتال در هم تنیده شده است به ناچار این رشد را  باز نگه داشته‌اند تا مردم از لحاظ اقتصادی تامین شوند و فضای دیجیتال رشد کند.

مهدویان گفت: مسأله بعدی که به خاطر شرایط کرونا ما با آن در دانشگاه درگیر هستیم، پولی شدن آموزش است. در حال حاضر  آمار رسمی منتشر نشده است که چند نفر از دانشجویان در کل کشور در سطح کلان یا دانشگاه فردوسی می‌توانند از  امکانات مجازی دانشگاه استفاده کنند. هیچ  شاخصی هم برای این وضعیت  وجود ندارد. در داخل دانشگاه نهادی وجود ندارد که پاسخگوی مشکلات ما باشد  چه برسد به دانشجویانی که در شهرستان‌ها و مناطق دور دست هستند  و دسترسی به اینترنت ندارند.  چه کسی باید پاسخگوی این مساله باشد و مسئولیت‌پذیری اجتماعی ما کلا به فراموشی سپرده شده است. عدم مسئولیت پذیری  را برای نسل جدید اشکال می‌گرفتیم، اما امروزه مدیران دانشگاه نیز هیچ کاری عملا از دستشان برنمی‌آید هر چند که کارهای مثبت هم بسیار انجام شده است.

وی افزود: مشکل بعدی در حوزه درون تشکیلاتی است. تشکل‌های اسلامی در داخل دانشگاه به دلیل شرایط کرونا فعالیتشان  را به سمت فضای مجازی و  به سمت تولید محتوا برده‌اند و این فعالیت‌ها نیازمند تجهیزات مناسب است. برای مثال ما نیاز به یک استودیو مناسب داریم. سال گذشته برای ورودی‌های جدید جذبمان در حد صدها نفر بود، اما امروز زیر صد نفر جذب داشته‌ایم .

فعالیت‌های بعد از کرونا در تشکل‌های دانشجویی کمرنگ شده است

سجاد واعظ نماینده جامعه اسلامی دانشگاه نیز در ادامه اظهار کرد: فعالیت‌های بعد از کرونا در تشکل‌های دانشجویی کمرنگ شده است و مختص به دانشگاه‌های خاصی نیست. در این شرایط مؤلفه‌ای به نام فضای مجازی ایجاد شده است و بسترهای فضای مجازی نقش پررنگی ایفا می‌کنند. با وجود اینکه دانشگاه  فردوسی زیرساخت‌های خوبی دارد، اما در این دوران نتوانستیم از این ظرفیت به خوبی استفاده کنیم. دانشگاه می‌توانست این زیرساخت‌ها را دراختیار تشکل‌ها قرار دهد مگر یک تشکل دانشجویی چقدر بودجه در اختیار دارد؟

وی افزود: مساله بعدی تطبیق‌پذیری قوانین آموزشی بر مبنای سیستم کلاس‌های مجازی است. برای بعضی از رشته‌ها در حوزه علوم انسانی آموزش بر خط کارایی لازم را ندارد. باید  قوانین در این راستا تغییر کند.

واعظ ادامه داد: مساله بعدی سهولت برگزاری برنامه‌ها است. در حال حاضر به خاطر شرایط موجود دیگر نیازی نیست که امکانات خاصی را در اختیار قراردهند. ما  برای اجرای یک برنامه مجبوریم که به خارج از دانشگاه مراجعه کنیم و این مساله خیلی سخت است.

نماینده جامعه اسلامی دانشگاه عنوان کرد: ممکن است شرایط کرونا چندین سال بعد تکرار شود اگر ما آینده‌نگر و مسئولیت‌پذیر  باشیم تلاش می‌کنیم زیرساخت‌های مناسب را برای آینده ایجاد کنیم. اگر آزادی بیان داشته باشیم ولی برنامه خوبی تولید نکنیم بی‌فایده است. شرایط قدری تغییر کرده است و دانشجویان نمی‌خواهند فعالیت در تشکل‌ها انجام دهند و خود را درگیر فعالیت‌های داوطلبانه کنند. اگر فعالیت‌های ما هدفمند باشد و در  راستای مشخصی باشد باعث می‌شود فعالیت دانشجویان بیشتر  شده و جذب بالاتر شود.

وی افزود: حاشیه رفتن دانشجویان نیز مشکل همه ما است. حتی برای کارهای علمی نیز دانشجو ارزشی قائل نیست و فقط چند انجمن هر سال در حال  فعالیت و معرفی شدن است و از بقیه تشکل‌ها کار خاصی نمی‌بینم و این سستی در کل دانشگاه دیده می‌شود .

وی در خصوص همسویی انجمن‌ها  ادامه داد: به نظر بنده این مساله کار جالبی است  و  ضعف محسوب نمی‌شود. اگر ما بتوانیم در مسائلی مانند معیشت مردم به توافق و همفکری و کار منسجم برسیم ظرفیت کارمان بسیار قوی خواهد  شد و می‌توان از آن به عنوان نقطه قوت استفاده کنیم.

واعظ در مورد مساله پولی شدن آموزش  گفت: عنوان شده  است که سایت‌های دانشگاه رایگان هستند اما نرم افزارها برای ورود به کلاس مجازی داخلی نیستند. در این حوزه وضعیت مناسبی نیست و باید قوانین فضای مجازی تغییر کنند.

دانشگاه باید به فعالیت‌های داوطلبانه رسمیت ببخشد

رها حلم‌زاده، دبیر شورای هماهنگی کانون‌ها، در ادامه این مراسم اظهار کرد: ما با نسل و چالش‌هایی جدید روبرو هستیم و منطقی‌ترین تصمیم این است که در بسیاری از موارد بازنگری کرده و برخی تعاریف را مجددا تعریف کنیم. درحال حاضر نگاه به فعالیت‌های داوطلبانه و نیازهای دانشجویان متفاوت شده است. بسیاری از این نیازهای متفاوت و بسترهای لازم برای فعالیت دانشجویان در شرایط کنونی از طرف دانشگاه دیده نمی‌شود.

وی افزود: دانشجویان درحال حاضر قادر به حضور در دانشگاه نیستند و مسئله‌ای که انگیزه‌ای برای فعالیت ایجاد می‌کند همان حضور در دانشگاه است. تغییر و تنوع فعالیت‌ها وظیفه ما است و دادن یکسری تسهیلات و دادن کلیدهای مثبت مانند استفاده راحت‌تر از امکانات دانشگاه و تسهیل شرایط سربازی به افرادی که داوطلبانه فعالیت می‌کنند، وظیفه دانشگاه است. دانشگاه نتوانسته است جایگاه خاصی برای فعالیت‌های داوطلبانه و فرهنگی ایجاد کند.

اساتید شناخت کافی از مجموعه‌های دانشجویی ندارند

دبیر شورای هماهنگی کانون‌ها بیان کرد: در فضای دانشگاه بسیار کم دیده می‌شود که اساتید برخورد خوبی با این قبیل فعالیت‌ها داشته باشند. اساتید شناختی از مجموعه‌های دانشجویی و پتانسیل‌هایی که دارند ندارند. وظیفه دانشگاه این است که به فعالیت‌های داوطلبانه و افرادی که آن‌ها را انجام می‌دهند رسمیت و اعتبار ببخشد.

مطالبه‌گری همراه با آرمان‌گرایی، دانشجو را به تکامل می‌رساند

سبحان گوهری، نماینده سازمان دانشجویان جهاد دانشگاهی، در ادامه این مراسم اظهار کرد: می‌دانیم که هر جامعه و هر مجموعه‌ای که در آن روحیه مطالبه‌گری وجود نداشته باشد، جامعه‌ای مرده و بی روح است. اگر جامعه‌ای دارای مسأله مطالبه‌گری باشد، آن جامعه کاملا آرمانی است. صفت مطالبه‌گری همواره با سرشت آدمی از بدو جنینی و تولد با انسان عجین شده است به طوری که جدا ساختن این صفت از انسان با مرگ او برابری می‌کند.

وی افزود: روز دانشجو که هرساله برگزار می‌شود صرفا به عنوان یک روز گرامیداشت نیست. روز دانشجو روزی است که باید نقطه عطفی در جهت روحیه یادآور دانشجو باشد. دانشجویی آرمان‌گرا و مطالبه‌گر، مطالبه‌گری‌ که باید دوشادوش آرمان‌گرایی و مطالبه‌گری باشد تا دانشجو را به تکامل برساند. دانشجو باید با رعایت چارچوب‌ها پرچم‌دار مسأله مطالبه‌گری باشد و شکوفایی جامعه را رونق ببخشد. به عنوان یک دانشجو موظف به مطالبه‌ای هدفمند با شناخت مسائل و مشکلات موجود هستیم. در شرایط فعلی انجام فعالیت‌های شغلی، بهره‌مند بودن از دانش و مهارت کافی را می‌طلبد و شرایط لازم را برای گسترش بازار کار و حفظ رابطه شغلی و تحصیلی در کنار هماهنگ کردن بستر آموخته‌ها با دانش روز است.

نماینده سازمان دانشجویان جهاد دانشگاهی ادامه داد: به نظر می‌رسد نظام آموزشی به موضوع توانایی مورد نیاز برای انجام فعالیت و بهره‌وری فارغ التحصیلان نپرداخته است. یکی از وظایف ما تشکل‌های دانشجویی ایجاد مکمل کارایی با مسأله آموزش است. آنچه در جوامع دانشجویی مورد توجه قرار گرفته است اجتماع در جهت توسعه فردی است. گردهمایی در جهت تفکر، اندیشیدن و خودخواهی است. امروزه نه تنها در بخش علم و دانشگاه بلکه تمامی افراد جامعه، از ما دانشجویان توقع دارند که در جهت تاثیرگذاری و پر کردن خلاء‌های علمی و فرهنگی نظام آموزشی فعالیت کنیم.

عملکرد سلیقه‌ای اساتید پذیرفته نیست

وی خاطرنشان کرد: دغدغه‌ای که دانشجویان را در سطح کلان دچار چالش کرده است را می‌توان در دو محور مورد بررسی قرار داد. نخست آسیب‌های تحصیلی دانشجویان در سیستم آموزش مجازی است. این مشکل در دو بخش ایرادات شبکه اینترنت در مناطق محروم و کمبود امکانات دانشجویان کم بضاعت برای بهره‌مندی از سیستم موجود است. همچنین نبود آیین نامه‌های اجرایی دقیق برای تدریس اساتید و عملکرد سلیقه‌ای اساتید پس از گذشت یک سال از شیوع کرونا، دیگر پذیرفته نیست.

گوهری در اشاره به محور دوم چالش‌های دانشجویان، بیان کرد: محور دوم آسیب‌ها مربوط به برنامه‌های فوق برنامه دانشگاه و عملکرد نامنظم و بی‌ثبات سیستم‌های تشکل دانشجویی که به دلیل عدم بهره‌مندی از امکانات زیربنایی برای فعالیت تشکل‌های دانشجویی در فضای مجازی صورت گرفته است. در همین راستا سازمان دانشجویان جهاد دانشگاهی، به وزارت علوم و وزارت ارتباطات و سایر دست‌اندرکاران این حوزه پیشنهاد می‌کند که شبکه ملی فعالیت‌های فرهنگی و اجتماعی را با در نظر گرفتن امتیازات و امکانات ویژه تشکل‌ها از جمله اینترنت رایگان را در نظر داشته باشند.

انتهای پیام

منبع : خبرگزاری ایسنا


کلمات کلیدی :
اشتراک گذاری :

آخرین اخبار استان ها

اما و اگرهای ساماندهی دستفروشان در بیرجند

 اما و اگرهای ساماندهی دستفروشان در بیرجند
2024-04-14T14:39:26+03:30
شهرداری بیرجند در پی گلایه‌مندی مردم از سد معبر دستفروشان در شهر اعلام کرد: فقط اجازه جمع آوری دارد که اقدامی بازدارنده نیست و حق پلمب اصناف متخلف با سایر د...

تداوم دست‌اندازی‌ها به چشمه مرغک رونیز استهبان فارس

 تداوم دست‌اندازی‌ها به چشمه مرغک رونیز استهبان فارس
2024-04-14T14:12:13+03:30
درحالی که دست اندازی‌ها به چشمه مرغک رونیز استهبان اصفهان همچنان ادامه دارد، فرماندار استهبان درخصوص تخلفات صورت گرفته در این محوطه گفت: طی یکی دو هفته آیند...

دستگیری ۸۹ قاچاقچی ارز و کالا در شهریار

 دستگیری ۸۹ قاچاقچی ارز و کالا در شهریار
2024-04-14T13:45:59+03:30
دادستان عمومی و انقلاب شهرستان شهریار گفت: طی شش ماه گذشته بیش از ۵.۱ میلیون لیتر فراورده‌های نفتی، ۲۵ تن مواد خوراکی، ۲۹ هزار قلم انواع لوازم خانگی آشپزخان...

کشف ۱۰۲ هزار لیتر سوخت قاچاق در سواحل عسلویه

 کشف ۱۰۲ هزار لیتر سوخت قاچاق در سواحل عسلویه
2024-04-14T13:32:41+03:30
فرمانده مرزبانی استان بوشهر از توقیف یک فروند شناور حامل سوخت قاچاق در نوار ساحلی استان در بندر عسلویه خبر داد و گفت: این شناور بیش از ۱۰۲ هزار لیتر سوخت گا...

مهاجرت یک میلیون بال پرنده تابستان‌گذران به مازندران

 مهاجرت یک میلیون بال پرنده تابستان‌گذران به مازندران
2024-04-14T13:32:40+03:30
رییس اداره حیات وحش محیط زیست مازندران با اشاره به مهاجرت پرندگان تابستان‌گذران به مازندران گفت: هر سالهه بیش از یک میلیون بال پرنده تابستان‌گذران وارد مازن...

حمایت آیت الله نوری همدانی از پاسخ کوبنده ایران به اسرائیل

 حمایت آیت الله نوری همدانی از پاسخ کوبنده ایران به اسرائیل
2024-04-14T11:59:17+03:30
مرجع تقلید شیعیان از پاسخ کوبنده ایران و گروه‌های مقاومت به رژیم صهیونیستی حمایت کرد.

انتقام ایران پاسخی به خباثت‌های رژیم صهیونیستی بود

 انتقام ایران پاسخی به خباثت‌های رژیم صهیونیستی بود
2024-04-14T11:46:54+03:30
رئیس شورای اسلامی شهر اصفهان با اشاره به انتقام سپاه پاسداران از رژیم صهیونیستی گفت: شب گذشته تنها شبی بود که مردم فلسطین با آرامش خوابیدند و این نشان می‌ده...

دپوی چوب آلات برای قاچاقچیان ناامن خواهد بود

 دپوی چوب آلات برای قاچاقچیان ناامن خواهد بود
2024-04-14T11:46:53+03:30
مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان مازندران منطقه نوشهر گفت: با همکاری دستگاه قضا هرگونه دپوی چوب آلات زیر ذره بین ماموران یگان حفاظت قرار دارد.

حملات سپاه ثابت کرد رژیم صهیونیستی مترسکی بیش نیست

 حملات سپاه ثابت کرد رژیم صهیونیستی مترسکی بیش نیست
2024-04-14T11:46:53+03:30
نماینده مردم  خمینی‌شهر در مجلس شورای اسلامی گفت: ضرب‌شست شب گذشته به رژیم جعلی صهیونیستی، در کنار حملات جبهه مقاومت که هیمنه گنبد آهنین پوشالی را در ه...

جزئیات رقابت‌های جهانی تکواندو در کیش

 جزئیات رقابت‌های جهانی تکواندو در کیش
2024-04-14T11:05:38+03:30
رقابت‌های جهانی تکواندو و مچ‌اندازی قهرمانی آسیا در دو بخش بانوان و آقایان در سالن چندمنظوره المپیک جزیره زیبای کیش برگزار می‌شود.

تجمع خیابانی مردم تبریز در حمایت از عملیات سپاه علیه اسرائیل

 تجمع خیابانی مردم تبریز در حمایت از عملیات سپاه علیه اسرائیل
2024-04-14T11:05:38+03:30
مردم تبریز در حمایت از عملیات سپاه پاسداران انقلاب اسلامی علیه رژیم صهیونیستی به خیابان آمدند.

پیش‌بینی رگبار برف در ارتفاعات لرستان

 پیش‌بینی رگبار برف در ارتفاعات لرستان
2024-04-14T11:05:37+03:30
مدیرکل هواشناسی لرستان از صدور هشدار زرد هواشناسی و رگبار برف در ارتفاعات خبر داد.

توزیع ۶۰۰هزار تن نهاده‌های دامی بین دامداران لرستان

 توزیع ۶۰۰هزار تن نهاده‌های دامی بین دامداران لرستان
2024-04-14T11:05:36+03:30
معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی لرستان از توزیع حدود ۶۰۰هزار تن نهاده‌های دامی بین دامداران این استان در سال ۱۴۰۲ خبر داد.

انتخابات دور دوم زنجان، طارم و خدابنده نیمه‌الکترونیکی است

 انتخابات دور دوم زنجان، طارم و خدابنده نیمه‌الکترونیکی است
2024-04-14T11:05:36+03:30
رئیس ستاد انتخابات استان زنجان با اشاره به دور دوم دوازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی گفت: این مرحله از انتخابات در ۲ حوزه انتخابیه زنجان- طارم و خدا...

هواشناسی هشدار داد؛ سرمازدگی در کمین باغات استان سمنان

 هواشناسی هشدار داد؛ سرمازدگی در کمین باغات استان سمنان
2024-04-14T11:05:36+03:30
مدیرکل هواشناسی استان سمنان ضمن اعلام هشدار زرد برای بخش کشاورزی این استان گفت: احتمال خسارت ناشی از ریزش تگرگ وجود دارد و کشاورزان باید در این زمینه تمهیدا...

وزارت نفت برای جمع‌آوری فاضلاب ‌جزیره خارگ ‌پای کار بیاید

 وزارت نفت برای جمع‌آوری فاضلاب ‌جزیره خارگ ‌پای کار بیاید
2024-04-14T11:05:36+03:30
نماینده مردم استان بوشهر در مجلس خبرگان گفت: تاکنون اراده جدی برای ساماندهی وضعیت آبرسانی، توزیع آب شرب و جمع‌آوری فاضلاب در جزیره خارگ دیده نمی‌شود و امید ...

سرریز ‌فاضلاب شهرک صنعتی شماره ۲ اردبیل به قره‌سو

 سرریز ‌فاضلاب شهرک صنعتی شماره ۲ اردبیل به قره‌سو
2024-04-14T11:05:35+03:30
رودخانه قره‌سو در شهرستان نمین این روزها با سرریز شدن فاضلاب شهرک صنعتی شماره ۲ اردبیل، آلوده به فاضلاب شده است.

خبر ‌وزیر کشور از احداث ۱۶۰۰ کلاس درس در سیستان و بلوچستان

 خبر ‌وزیر کشور از احداث ۱۶۰۰ کلاس درس در سیستان و بلوچستان
2024-04-14T11:05:35+03:30
وزیر کشور با اشاره به اینکه تخصیص های بودجه ای که در بحث آموزش به استان داده شده است، گفت: در حال حاضر نیز احداث یک هزار و ۶۰۰ کلاس درس در دستور کار قرار دا...

قدردانی علمای اهل سنت خراسان شمالی از عملیات «وعده صادق»

 قدردانی علمای اهل سنت خراسان شمالی از عملیات «وعده صادق»
2024-04-14T11:05:35+03:30
جامعه روحانیون اهل سنت خراسان شمالی ضمن ابراز شادمانی و خرسندی در پی حملات هوایی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی به اسرائیل جنایتکار و گرفتن انتقام خون پاک سردا...

پهلودهی ‌۲۵۰۰ فروند شناور کانتینری در بندر شهید رجایی

 پهلودهی ‌۲۵۰۰ فروند شناور کانتینری در بندر شهید رجایی
2024-04-14T11:05:34+03:30
مدیرکل بنادر و دریانوردی هرمزگان از افزایش ۱۱ درصدی عملیات کانتینری بندر شهید رجایی و گفت: با وجود شرایط متاثر از تحریم‌ها با اتکا بر ظرفیت‌ها و توانمندی‌ها...

قدردانی علمای برجسته اهل‌سنت از سپاه؛ دلِ جهان اسلام شاد شد

 قدردانی علمای برجسته اهل‌سنت از سپاه؛ دلِ جهان اسلام شاد شد
2024-04-14T11:05:34+03:30
علمای برجسته اهل‌سنت استان کردستان از حملات گسترده سپاه ‌علیه اسرئیل قدردانی کردند و این اقدام را باعث خوشحالی نه تنها ملت ایران بلکه جهان اسلام عنوان کردند.

اختصاصی| حمایت جبهه ایستادگی ایران اسلامی زنجان از لیست شورای ائتلاف

 اختصاصی| حمایت جبهه ایستادگی ایران اسلامی زنجان از لیست شورای ائتلاف
2024-02-26T06:01:30+03:30
دبیر جبهه ایستادگی ایران اسلامی در استان زنجان اعلام کرد که این جبهه از نامزدهای منتخب شورای ائتلاف نیروهای انقلاب اسلامی حمایت خود را اعلام می‌کند.

رئیس دیوان عدالت اداری: قوه قضائیه ‌استقلال وکلا را در هر زمان به رسمیت می‌شناسد

 رئیس دیوان عدالت اداری: قوه قضائیه ‌استقلال وکلا را در هر زمان به رسمیت می‌شناسد
2024-02-26T06:01:30+03:30
رئیس دیوان عدالت اداری کشور گفت: عقل و قانون حکم می‌کند وکیل در جریان دادرسی با شجاعت از موکل و حق دفاع کند و این استقلال را قوه قضائیه در هر زمان به رسمیت ...

دستگیری اکرم لاهوری تروریست + جزئیات

 دستگیری اکرم لاهوری تروریست + جزئیات
2024-02-26T06:01:29+03:30
سخنگوی پلیس از دستگیری یک عضو "سپاه صحابه "در استان هرمزگان خبر داد.

لیست ‌شورای ائتلاف برای انتخابات مجلس خبرگان و شورای اسلامی در همدان + اسامی

 لیست ‌شورای ائتلاف برای انتخابات مجلس خبرگان و شورای اسلامی در همدان + اسامی
2024-02-26T06:01:29+03:30
لیست انتخاباتی شورای ائتلاف ‌استان همدان ‌برای مجلس خبرگان رهبری و مجلس شورای اسلامی اعلام شد.

محکوم مالی فراری هنگام خروج غیرقانونی از کشور بازداشت شد + جزئیات

 محکوم مالی فراری هنگام خروج غیرقانونی از کشور بازداشت شد + جزئیات
2024-02-26T06:01:29+03:30
رئیس کل دادگستری هرمزگان از دستگیری یک محکوم مالی فراری با بیش از ۳۰ فقره محکومیت قطعی هنگام خروج از کشور خبر داد.

دغدغه‌های نخبگان خراسان جنوبی با نامزد انتخابات خبرگان رهبری + تصاویر

 دغدغه‌های نخبگان خراسان جنوبی با نامزد انتخابات خبرگان رهبری + تصاویر
2024-02-26T06:01:28+03:30
جمعی از نخبگان خراسان جنوبی در دیدار با نامزد ششمین دوره مجلس خبرگان رهبری دغدغه های خود را در زمینه های مختلف مطرح کردند.

رئیسی: امیدواریم مجلس قوی برای پشتیبانی از مردم و ‌کمک به دولت تشکیل شود

 رئیسی: امیدواریم مجلس قوی برای پشتیبانی از مردم و ‌کمک به دولت تشکیل شود
2024-02-26T06:01:28+03:30
نامزد ششمین دوره انتخابات مجلس خبرگان رهبری در خراسان جنوبی بر اینکه شرکت در انتخابات عمل به حق و تکلیف است گفت: امیدواریم مجلسی قوی شکل بگیرد که هم پشتیبان...

رونمایی از دیوارنگاره جدید میدان ولیعصر(عج) زنجان/ "‌روشن شود جهانی؛ وقتی که تو بیایی"

 رونمایی از دیوارنگاره جدید میدان ولیعصر(عج) زنجان/ "‌روشن شود جهانی؛ وقتی که تو بیایی"
2024-02-24T08:54:53+03:30
در آستانه نیمه شعبان، از جدیدترین دیوارنگاره میدان ولیعصر(عج) زنجان رونمایی شد.

تب تند رقابت‌های انتخاباتی در اصفهان/ تشکیل ائتلاف بانوان و ائتلاف آبی نظرها را جلب کرد

 تب تند رقابت‌های انتخاباتی در اصفهان/ تشکیل ائتلاف بانوان و ائتلاف آبی نظرها را جلب کرد
2024-02-24T08:28:10+03:30
در دومین روز از رقابت‌های انتخابات مجلس شورای اسلامی و خبرگان رهبری، تشکیل ائتلاف بانوان کاندیدا و ائتلاف آبی با محوریت شرق اصفهان بیشتر از همه نظرها را به ...
X فیلم جدید فیلم جدید دانلود فیلم و سریال تبلیغات شما (پیام به تلگرام)