میرنیوز

دانشگاه هنوز زنده است؟

دانشگاه هنوز زنده است؟ 2020-12-06T10:46:40+03:30

دکتر روح الله اسلامی در گفت‌وگو با ایسنا در خصوص پیشگامی دانشگاه و جنبش دانشجویی در جامعه اظهار کرد: دانشگاه‌ها معمولا از جامعه جلوتر هستند یعنی پیش‌بینی می‌کنند که چه اتفاقی می‌افتد و چون علوم مختلفی را در خود دارند و اساتید و دانشجویان آن با هم مراوده دارند و در یک فضای فکری و ذهنی با هم تبادل دارند این گونه برداشت می‌شود که این فضا از جامعه جلوتر است.

وی اضافه کرد: بنابراین دانشجو علاقه دارد که در جامعه اصلاحاتی صورت گیرد یا توقعاتی برای ایجاد تغییرات بنیادین و ایجاد انقلاب در فرایندهای گذاری که در جوامع اتفاق می‌افتد، دارد.

اسلامی با اشاره به اینکه شکل‌گیری جنبش‌های دانشجویی هم در اروپا و هم در ایران زمانی اتفاق افتاد که ما شاهد ورود طبقات متوسط و متوسط به پایین در دانشگاه‌ها هستیم، افزود: تا زمانی که کسانی که وارد دانشگاه می‌شدند به طبقات بالا تعلق داشتند هم تعداد کمی داشتند و هم این‌که سریع در نهادهای مهم در حکومت استخدام می‌شدند و اعتراض و انتقادی هم نداشتند و اصلا فرصت اعتراض پیدا نمی‌کردند.

این استادیار گروه علوم سیاسی دانشگاه فردوسی مشهد تصریح کرد: در اروپا و ایران دقیقا زمانی که دانشگاه گسترش پیدا می‌کند و درهای دانشگاه به روی عموم باز می‌شود و به عنوان مثال کنکور برگزار می‌کنند و طبقه متوسط و متوسط به پایین امکان درس خواندن و ورود به دانشگاه پیدا می‌کند ما شاهد حرکت‌های اعتراضی، انتقادی و انقلابی تحت عنوان جنبش‌های دانشجویی در دانشگاه هستیم.

اسلامی افزود: اوج این جنبش‌های دانشجویی در اروپا تقریبا از دهه ۶۰ میلادی به وقوع می‌پیوندد و جو غالب بر آن‌ها هم جوهای مارکسیستی و تفکرات چپ‌گرایانه بوده است. از طرفی دانشگاه‌ها بیشتر سنت لیبرال و راست‌گرا دارند و محافظه‌کار هستند چرا که نیاز به بودجه‌های حکومت و مراکز قدرت و ثروت دارند و خیلی نمی‌توانند کارهای تندی انجام دهند.

اوج جنبش دانشجویی در دهه 60 میلادی

وی اضافه کرد: وقتی که طیف دانشجویان زیاد می‌شود و وارد دانشگاه می‌شوند در ۱۹۶۰ شروع به اعتراض می کنند و این اعتراضات نسبت به بروکراسی حاکم، نظامیان خصوصا در فرانسه و نقش‌های جنسیتی بودند و دانشجویان خواهان تحول بنیادین در فرهنگ، اقتصاد و سیاست به خصوص در کشور فرانسه می‌شوند تا جایی که هم‌پیمان حرکت‌های کارگری قرار می‌گیرند. این جنبش‌ها بعدها به تقلید از اروپا در همه کشورها رواج پیدا می‌کند و حتی در چین هم جنبش دانشجویی راه می‌افتد که به شدت سرکوب می‌شود.

این استادیار گروه علوم سیاسی دانشگاه فردوسی مشهد در مورد شکل‌گیری جنبش دانشجویی در ایران افزود: در ایران هم در همان دوره شاهد شکل‌گیری جنبش دانشجویی هستیم. فضا هم در ایران در ابتدا چپ‌گرا است که یا چپ‌گرای مارکسیستی مانند طرفداران حزب توده است یا چپ‌گرای سوسیال مانند طرفداران مصدق است که گرایش‌های ملی-سوسیال دارند و یک سری هم چپ‌گرای اسلامی هستند که تفکرات اسلامی دارند اما شیوه بیان آن‌ها شیوه‌های چپ‌گرایانه است. وجه اشتراک آن‌ها در انتقاد نسبت به وضع موجود و اصلاحات بنیادین و در نهایت هم از ایجاد یک انقلاب سراسری در ایران طرفداری می‌کنند. یک سری از آن‌ها در ابتدا حرکات اصلاحی داشتند اما بعد به مرور به سمت حرکت‌های مسلحانه و خارج از قانون اساسی رفتند.

اسلامی عنوان کرد: در مجموع جنبش دانشجویی یک مساله جهانی است و علل آن گسترش آموزش عالی، باز شدن درهای دانشگاه، ورود طبقات متوسط و متوسط به پایین به دانشگاه و ظهور افکار چپ‌گرا در کشورهای مختلف می‌باشد. این‌ها باعث شد که ما شاهد اوج‌گیری این جنبش‌ها باشیم که هنوز هم وجود دارند و فعالیت می‌کنند البته اکنون تغییراتی به وجود آمده و از آن حرکات تند فاصله گرفته‌اند.

وی درمورد عملکرد جنبش دانشجویی در ایران خاطرنشان کرد: جنبش دانشجویی در ایران فواید و ناکارآمدی‌هایی داشته است. جنبش دانشجویی ایران زمانی پیشرو بوده است که فضای شادی را در دانشگاه به وجود آوردند و باعث ایجاد تحرک، زنده بودن دانشگاه، احساس دلسوزی نسبت به جامعه و افزایش سرمایه اجتماعی و تعهد نسبت به جایی که زندگی می‌کنند، شدند. همواره دلسوز بودند، سعی کردند گروه‌هایی را تشکیل دهند، اعتراض و انتقاد کردند و نسبت به ناکارآمدی‌ها واکنش نشان دادند و در زمان جنگ خیلی برای دفاع از کشور کمک کردند. در دوره‌هایی چه قبل و چه بعد از انقلاب گفتند که فضا دارد بسته می‌شود و استبداد شکل می‌گیرد و اعتراض خود را بیان می‌کردند این‌ها چیزهای خوبی است و کارآمدی‌هایی است که دانشگاه دارد.

این استادیار گروه علوم سیاسی دانشگاه فردوسی مشهد اضافه کرد: واقعیت این است که در عین حال جنبش دانشجویی به کشور ضربه هم زده و این بیشتر زمانی است که احساسی شده‌اند، به عنوان مثال رشته آن‌ها فنی بوده است و وارد مسائل سیاسی شده‌اند یا حرف‌هایی زده‌اند که در عمل اجرا نمی‌شود و یا حتی بدتر به سمت گروه‌هایی رفته‌اند که اقدامات مسلحانه انجام داده‌اند که بدترین آن گروه‌هایی مانند مجاهدین خلق بوده است.

جایی که دانشجویان کارکردهای حزبی پیدا کردند، به کشور ضربه زدند

اسلامی افزود: در واقع جوانان آرمان‌گرایی بودند که تبعات عمل خود، محدودیت‌های کشور و چگونگی سیاست‌گذاری را نمی‌دانستند و فکر می‌کردند با یک سری از شعارها و اعتراضات می‌توان فضا را درست کرد. بیش‌تر جایی که دانشجویان از جای خود خارج شدند و کارکردهای حزبی پیدا کردند و ابزار دست نیروهای خارج قرار گرفتند و به کشور ضربه زدند از دوره پهلوی تا کنون موارد زیادی را از این دست می‌توان نام برد.

وی در مورد پیوند دانشجویان با سیاست بیان کرد: پیوندی که دانشجویان با سیاست برقرار می‌کنند اهمیت دارد و گاهی به جای اینکه رویکرد علمی و مناسبی داشته باشند و به کاری که می‌کنند اگاهی داشته باشند، احساسات بر آن‌ها حاکم می‌شود و ابزار دست نیروها و نهادها هم در داخل و هم خارج قرار می‌گیرند و فضای دانشگاه را بهم می‌زنند و از حالت علمی خارج می‌کنند و دانشگاه را به حزب و گروه‌های مختلف تبدیل می‌کنند. البته در گذشته هرچه به عقب می‌رویم تعداد این حرکات بیشتر بوده اما اکنون اکثر آن‌ها از بین رفته است و فضایی که اکنون در جنبش‌های دانشجویی در دانشگاه‌ها وجود دارد تفاوت کرده است.

جنبش دانشجویی باید بیشتر علمی باشد

این استادیار گروه علوم سیاسی دانشگاه فردوسی مشهد اضافه کرد: این تفاوت‌ها بدین صورت است که اکثریت دانشجوها علمی هستند و دارند کار خود را انجام می‌دهند و در قالب انجمن‌های علمی و تشکل‌های موجود تحت قانون و دستورالعمل‌های موجود خیلی هم خوب عمل می‌کنند اما یک عده هستند که یا فرصت‌طلب هستند یا آگاهی ندارند و وارد فضاهایی می‌شوند که بیشتر هم به خودشان ضربه می‌زنند. من اکنون جنبش دانشجویی را جنبشی می‌دانم که بیشتر علمی باشد یعنی در همان رشته خود به صورت تخصصی حرکتی را انجام دهند که به جامعه یا حکومت کمک کنند.

اسلامی در مورد افول جنبش دانشجویی در برهه‌های مختلف تصریح کرد: سرعت تحولات سیاسی در ایران معاصر خیلی بالاست از ملی شدن صنعت نفت گرفته تا کودتایی که در پی آن اتفاق می‌افتد و بعد از آن حرکت‌هایی که در سال ۴۲ اتفاق می‌افتد و باز یک دوره طولانی ثباتی را داریم تا دهه ۵۰ که در آن دهه اعتراضات اوج می‌گیرد تا انقلاب و همچنین اتفاقاتی که در برهه‌های مختلف پس از انقلاب می‌افتد.

این استاد دانشگاه ادامه داد: در این مواقع همچون بخش‌های مختلف که جامعه دچار التهاب می‌شوند و کارکردهای خود را از دست می‌دهند، برای دانشگاه نیز این اتفاق می‌افتد. در ابتدا به سرعت تحولات سیاسی و بهم‌ریزی جایگاه‌ها در نظام سیاسی که خود را در احزاب و اصناف و مردم نشان می‌دهد و طبیعتا بخشی از آن خود را در دانشگاه نشان می‌دهد.

وی با بیان اینکه فضای دانشگاه به صورت مداوم تحت تاثیر فضای بیرون است، افزود: یعنی اگر فضای بیرون ملی است دانشگاه‌ها هم حرکت‌های ملی دارند باز اگر فصا چپ و مارکسیستی شود دانشگاه‌ها هم همین‌طور می‌شوند. اصلی‌ترین دلیلی که برای آن وجود دارد این است که چون در جامعه احزاب کارکرد نهادمند و کارکرد اثربخش ندارند و نمی‌توانند تحولات سیاسی را مدیریت کنند پس این اعتراضات مردمی، رواج پیدا می‌کند و دانشگاه هم به عنوان یک حزب و تشکل سیاسی وارد فرایندها می‌شود.

اسلامی اضافه کرد: در واقع عامل اصلی به خالی‌بودن جامعه و کم‌بودن فضاهای مدنی در جامعه برمی‌گرددد که اگر آن‌ها نقش خود را انجام می‌دادند دیگر دانشگاه بهم نمی‌ریخت و اساس جنبش‌های دانشجویی به آن معناهای چپ‌گرایانه شکل نمی‌گرفت.

افرادی که وارد دانشگاه می‌شوند دیگر خیلی سیاسی نیستند

این استادیار گروه علوم سیاسی دانشگاه فردوسی مشهد در مورد وقوع تحول نسلی در دانشگاه و نتایج آن عنوان کرد: اکنون تحول نسلی‌ در دانشگاه‌ها در حال اتفاق افتادن است و افرادی وارد دانشگاه می‌شود که این‌ها دیگر خیلی سیاسی نیستند و فضای متفاوتی دارند و تکثر عقاید و تنوعی که در فضای تکنولوژی اطلاعات وجود دارد و توانایی نقش ایفا کردن در عرصه‌های مختلف باعث می‌شود که دیگر نیازی نداشته باشند که خود را با سیاست معنی کنند و دانشگاه دیگر از لحاظ سیاسی مانند قبل پیش‌رو نیست. سیاست به احزاب و گروه‌های تخصصی در جامعه منتقل شده و دانشگاه هم نقش خود را در سیاست به صورت علمی ایفا می‌کند.

انتهای پیام

منبع : خبرگزاری ایسنا


کلمات کلیدی :
اشتراک گذاری :

آخرین اخبار استان ها

اما و اگرهای ساماندهی دستفروشان در بیرجند

 اما و اگرهای ساماندهی دستفروشان در بیرجند
2024-04-14T14:39:26+03:30
شهرداری بیرجند در پی گلایه‌مندی مردم از سد معبر دستفروشان در شهر اعلام کرد: فقط اجازه جمع آوری دارد که اقدامی بازدارنده نیست و حق پلمب اصناف متخلف با سایر د...

تداوم دست‌اندازی‌ها به چشمه مرغک رونیز استهبان فارس

 تداوم دست‌اندازی‌ها به چشمه مرغک رونیز استهبان فارس
2024-04-14T14:12:13+03:30
درحالی که دست اندازی‌ها به چشمه مرغک رونیز استهبان اصفهان همچنان ادامه دارد، فرماندار استهبان درخصوص تخلفات صورت گرفته در این محوطه گفت: طی یکی دو هفته آیند...

دستگیری ۸۹ قاچاقچی ارز و کالا در شهریار

 دستگیری ۸۹ قاچاقچی ارز و کالا در شهریار
2024-04-14T13:45:59+03:30
دادستان عمومی و انقلاب شهرستان شهریار گفت: طی شش ماه گذشته بیش از ۵.۱ میلیون لیتر فراورده‌های نفتی، ۲۵ تن مواد خوراکی، ۲۹ هزار قلم انواع لوازم خانگی آشپزخان...

کشف ۱۰۲ هزار لیتر سوخت قاچاق در سواحل عسلویه

 کشف ۱۰۲ هزار لیتر سوخت قاچاق در سواحل عسلویه
2024-04-14T13:32:41+03:30
فرمانده مرزبانی استان بوشهر از توقیف یک فروند شناور حامل سوخت قاچاق در نوار ساحلی استان در بندر عسلویه خبر داد و گفت: این شناور بیش از ۱۰۲ هزار لیتر سوخت گا...

مهاجرت یک میلیون بال پرنده تابستان‌گذران به مازندران

 مهاجرت یک میلیون بال پرنده تابستان‌گذران به مازندران
2024-04-14T13:32:40+03:30
رییس اداره حیات وحش محیط زیست مازندران با اشاره به مهاجرت پرندگان تابستان‌گذران به مازندران گفت: هر سالهه بیش از یک میلیون بال پرنده تابستان‌گذران وارد مازن...

حمایت آیت الله نوری همدانی از پاسخ کوبنده ایران به اسرائیل

 حمایت آیت الله نوری همدانی از پاسخ کوبنده ایران به اسرائیل
2024-04-14T11:59:17+03:30
مرجع تقلید شیعیان از پاسخ کوبنده ایران و گروه‌های مقاومت به رژیم صهیونیستی حمایت کرد.

انتقام ایران پاسخی به خباثت‌های رژیم صهیونیستی بود

 انتقام ایران پاسخی به خباثت‌های رژیم صهیونیستی بود
2024-04-14T11:46:54+03:30
رئیس شورای اسلامی شهر اصفهان با اشاره به انتقام سپاه پاسداران از رژیم صهیونیستی گفت: شب گذشته تنها شبی بود که مردم فلسطین با آرامش خوابیدند و این نشان می‌ده...

دپوی چوب آلات برای قاچاقچیان ناامن خواهد بود

 دپوی چوب آلات برای قاچاقچیان ناامن خواهد بود
2024-04-14T11:46:53+03:30
مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان مازندران منطقه نوشهر گفت: با همکاری دستگاه قضا هرگونه دپوی چوب آلات زیر ذره بین ماموران یگان حفاظت قرار دارد.

حملات سپاه ثابت کرد رژیم صهیونیستی مترسکی بیش نیست

 حملات سپاه ثابت کرد رژیم صهیونیستی مترسکی بیش نیست
2024-04-14T11:46:53+03:30
نماینده مردم  خمینی‌شهر در مجلس شورای اسلامی گفت: ضرب‌شست شب گذشته به رژیم جعلی صهیونیستی، در کنار حملات جبهه مقاومت که هیمنه گنبد آهنین پوشالی را در ه...

جزئیات رقابت‌های جهانی تکواندو در کیش

 جزئیات رقابت‌های جهانی تکواندو در کیش
2024-04-14T11:05:38+03:30
رقابت‌های جهانی تکواندو و مچ‌اندازی قهرمانی آسیا در دو بخش بانوان و آقایان در سالن چندمنظوره المپیک جزیره زیبای کیش برگزار می‌شود.

تجمع خیابانی مردم تبریز در حمایت از عملیات سپاه علیه اسرائیل

 تجمع خیابانی مردم تبریز در حمایت از عملیات سپاه علیه اسرائیل
2024-04-14T11:05:38+03:30
مردم تبریز در حمایت از عملیات سپاه پاسداران انقلاب اسلامی علیه رژیم صهیونیستی به خیابان آمدند.

پیش‌بینی رگبار برف در ارتفاعات لرستان

 پیش‌بینی رگبار برف در ارتفاعات لرستان
2024-04-14T11:05:37+03:30
مدیرکل هواشناسی لرستان از صدور هشدار زرد هواشناسی و رگبار برف در ارتفاعات خبر داد.

توزیع ۶۰۰هزار تن نهاده‌های دامی بین دامداران لرستان

 توزیع ۶۰۰هزار تن نهاده‌های دامی بین دامداران لرستان
2024-04-14T11:05:36+03:30
معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی لرستان از توزیع حدود ۶۰۰هزار تن نهاده‌های دامی بین دامداران این استان در سال ۱۴۰۲ خبر داد.

انتخابات دور دوم زنجان، طارم و خدابنده نیمه‌الکترونیکی است

 انتخابات دور دوم زنجان، طارم و خدابنده نیمه‌الکترونیکی است
2024-04-14T11:05:36+03:30
رئیس ستاد انتخابات استان زنجان با اشاره به دور دوم دوازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی گفت: این مرحله از انتخابات در ۲ حوزه انتخابیه زنجان- طارم و خدا...

هواشناسی هشدار داد؛ سرمازدگی در کمین باغات استان سمنان

 هواشناسی هشدار داد؛ سرمازدگی در کمین باغات استان سمنان
2024-04-14T11:05:36+03:30
مدیرکل هواشناسی استان سمنان ضمن اعلام هشدار زرد برای بخش کشاورزی این استان گفت: احتمال خسارت ناشی از ریزش تگرگ وجود دارد و کشاورزان باید در این زمینه تمهیدا...

وزارت نفت برای جمع‌آوری فاضلاب ‌جزیره خارگ ‌پای کار بیاید

 وزارت نفت برای جمع‌آوری فاضلاب ‌جزیره خارگ ‌پای کار بیاید
2024-04-14T11:05:36+03:30
نماینده مردم استان بوشهر در مجلس خبرگان گفت: تاکنون اراده جدی برای ساماندهی وضعیت آبرسانی، توزیع آب شرب و جمع‌آوری فاضلاب در جزیره خارگ دیده نمی‌شود و امید ...

سرریز ‌فاضلاب شهرک صنعتی شماره ۲ اردبیل به قره‌سو

 سرریز ‌فاضلاب شهرک صنعتی شماره ۲ اردبیل به قره‌سو
2024-04-14T11:05:35+03:30
رودخانه قره‌سو در شهرستان نمین این روزها با سرریز شدن فاضلاب شهرک صنعتی شماره ۲ اردبیل، آلوده به فاضلاب شده است.

خبر ‌وزیر کشور از احداث ۱۶۰۰ کلاس درس در سیستان و بلوچستان

 خبر ‌وزیر کشور از احداث ۱۶۰۰ کلاس درس در سیستان و بلوچستان
2024-04-14T11:05:35+03:30
وزیر کشور با اشاره به اینکه تخصیص های بودجه ای که در بحث آموزش به استان داده شده است، گفت: در حال حاضر نیز احداث یک هزار و ۶۰۰ کلاس درس در دستور کار قرار دا...

قدردانی علمای اهل سنت خراسان شمالی از عملیات «وعده صادق»

 قدردانی علمای اهل سنت خراسان شمالی از عملیات «وعده صادق»
2024-04-14T11:05:35+03:30
جامعه روحانیون اهل سنت خراسان شمالی ضمن ابراز شادمانی و خرسندی در پی حملات هوایی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی به اسرائیل جنایتکار و گرفتن انتقام خون پاک سردا...

پهلودهی ‌۲۵۰۰ فروند شناور کانتینری در بندر شهید رجایی

 پهلودهی ‌۲۵۰۰ فروند شناور کانتینری در بندر شهید رجایی
2024-04-14T11:05:34+03:30
مدیرکل بنادر و دریانوردی هرمزگان از افزایش ۱۱ درصدی عملیات کانتینری بندر شهید رجایی و گفت: با وجود شرایط متاثر از تحریم‌ها با اتکا بر ظرفیت‌ها و توانمندی‌ها...

قدردانی علمای برجسته اهل‌سنت از سپاه؛ دلِ جهان اسلام شاد شد

 قدردانی علمای برجسته اهل‌سنت از سپاه؛ دلِ جهان اسلام شاد شد
2024-04-14T11:05:34+03:30
علمای برجسته اهل‌سنت استان کردستان از حملات گسترده سپاه ‌علیه اسرئیل قدردانی کردند و این اقدام را باعث خوشحالی نه تنها ملت ایران بلکه جهان اسلام عنوان کردند.

اختصاصی| حمایت جبهه ایستادگی ایران اسلامی زنجان از لیست شورای ائتلاف

 اختصاصی| حمایت جبهه ایستادگی ایران اسلامی زنجان از لیست شورای ائتلاف
2024-02-26T06:01:30+03:30
دبیر جبهه ایستادگی ایران اسلامی در استان زنجان اعلام کرد که این جبهه از نامزدهای منتخب شورای ائتلاف نیروهای انقلاب اسلامی حمایت خود را اعلام می‌کند.

رئیس دیوان عدالت اداری: قوه قضائیه ‌استقلال وکلا را در هر زمان به رسمیت می‌شناسد

 رئیس دیوان عدالت اداری: قوه قضائیه ‌استقلال وکلا را در هر زمان به رسمیت می‌شناسد
2024-02-26T06:01:30+03:30
رئیس دیوان عدالت اداری کشور گفت: عقل و قانون حکم می‌کند وکیل در جریان دادرسی با شجاعت از موکل و حق دفاع کند و این استقلال را قوه قضائیه در هر زمان به رسمیت ...

دستگیری اکرم لاهوری تروریست + جزئیات

 دستگیری اکرم لاهوری تروریست + جزئیات
2024-02-26T06:01:29+03:30
سخنگوی پلیس از دستگیری یک عضو "سپاه صحابه "در استان هرمزگان خبر داد.

لیست ‌شورای ائتلاف برای انتخابات مجلس خبرگان و شورای اسلامی در همدان + اسامی

 لیست ‌شورای ائتلاف برای انتخابات مجلس خبرگان و شورای اسلامی در همدان + اسامی
2024-02-26T06:01:29+03:30
لیست انتخاباتی شورای ائتلاف ‌استان همدان ‌برای مجلس خبرگان رهبری و مجلس شورای اسلامی اعلام شد.

محکوم مالی فراری هنگام خروج غیرقانونی از کشور بازداشت شد + جزئیات

 محکوم مالی فراری هنگام خروج غیرقانونی از کشور بازداشت شد + جزئیات
2024-02-26T06:01:29+03:30
رئیس کل دادگستری هرمزگان از دستگیری یک محکوم مالی فراری با بیش از ۳۰ فقره محکومیت قطعی هنگام خروج از کشور خبر داد.

دغدغه‌های نخبگان خراسان جنوبی با نامزد انتخابات خبرگان رهبری + تصاویر

 دغدغه‌های نخبگان خراسان جنوبی با نامزد انتخابات خبرگان رهبری + تصاویر
2024-02-26T06:01:28+03:30
جمعی از نخبگان خراسان جنوبی در دیدار با نامزد ششمین دوره مجلس خبرگان رهبری دغدغه های خود را در زمینه های مختلف مطرح کردند.

رئیسی: امیدواریم مجلس قوی برای پشتیبانی از مردم و ‌کمک به دولت تشکیل شود

 رئیسی: امیدواریم مجلس قوی برای پشتیبانی از مردم و ‌کمک به دولت تشکیل شود
2024-02-26T06:01:28+03:30
نامزد ششمین دوره انتخابات مجلس خبرگان رهبری در خراسان جنوبی بر اینکه شرکت در انتخابات عمل به حق و تکلیف است گفت: امیدواریم مجلسی قوی شکل بگیرد که هم پشتیبان...

رونمایی از دیوارنگاره جدید میدان ولیعصر(عج) زنجان/ "‌روشن شود جهانی؛ وقتی که تو بیایی"

 رونمایی از دیوارنگاره جدید میدان ولیعصر(عج) زنجان/ "‌روشن شود جهانی؛ وقتی که تو بیایی"
2024-02-24T08:54:53+03:30
در آستانه نیمه شعبان، از جدیدترین دیوارنگاره میدان ولیعصر(عج) زنجان رونمایی شد.

تب تند رقابت‌های انتخاباتی در اصفهان/ تشکیل ائتلاف بانوان و ائتلاف آبی نظرها را جلب کرد

 تب تند رقابت‌های انتخاباتی در اصفهان/ تشکیل ائتلاف بانوان و ائتلاف آبی نظرها را جلب کرد
2024-02-24T08:28:10+03:30
در دومین روز از رقابت‌های انتخابات مجلس شورای اسلامی و خبرگان رهبری، تشکیل ائتلاف بانوان کاندیدا و ائتلاف آبی با محوریت شرق اصفهان بیشتر از همه نظرها را به ...
X فیلم جدید فیلم جدید دانلود فیلم و سریال تبلیغات شما (پیام به تلگرام)