میرنیوز
طاهره پنجابی، در گفتوگو با ایسنا اظهار کرد: از آنجا که دانشآموزان منبع اصلی تولید دانش هستند و اصلیترین داراییها به شمار میآیند، باید به شیوه مناسب، دانش آنها مدیریت شود و لازم است تلاش کرد داراییهای نهفته در ذهن آنها کشف شود تا این گنج به داراییهای با ارزشی تبدیل شود.
وی افزود: برای کسب دانش صرفاً آموزش و حضور فیزیکی در مکانهای آموزشی مهم نیست؛ بلکه پژوهش و تحقیق هم میتواند بر علم و دانش بیافزاید.
مدیر پژوهشسرای دانشآموزی جابربن حیان بیرجند بیان کرد: پژوهش عامل مهمی در تولید دانش، دانایی و پیشرفت جامعه انسانی است و با نهادینه کردن پژوهش در برنامه آموزش دانشآموزان از همان سالهای اولیه تحصیل کمک بسیاری به توسعه یافتگی جامعه میکنیم.
وی ادامه داد: پژوهش سرا در زیرساختهای طراحی برنامههای پایهای دانشآموزان به تقویت مهارتهایی مانند حل مسأله، مهارت تفکر، مهارت تصمیمگیری، مهارت طراحی هدفهای واقع بینانه برای زندگی، مهارت تفکر انتقادی و خلاق و مهارت برقراری ارتباط انسانی میپردازد.
پنجابی ادامه داد: در این جهت در ابتدا به برگزاری کارگاههایی در این خصوص در زمینههای مختلف از جمله برگزاری کارگاه انگیزشی "من، موفقیت آینده" ، برگزاری کارگاه طب سنتی و کارگاه مسائل بوم شناختی بیرجند، کارگاه پسماند، جلسات آزمایشگاهی و تشریح زمینهای باز برای استعدادیابی و علاقه مندی دانشآموزان اقدام کردیم.
وی افزود: سپس در گام دوم بنابر اطلاعات و علاقهای که دانشآموزان نشان دادند، روش پژوهش و مقاله نویسی در زمینه دلخواه دانشآموز آموزش داده شد و از آنجا که استمرار جزء لاینفک پژوهش محسوب میشود طی امسال نیز با هدف ایجاد روحیه پرسش گری و خلاقیت، مسابقههایی در خصوص چالشهای ایام کرونایی و راههای خلاقانه مقابله با آن در مدرسه و خانه و نقد تدریس مجازی در بین دانشآموزان برگزار میکنیم.
مدیر پژوهشسرای دانشآموزی جابربن حیان بیرجند ادامه داد: امسال نیز با برگزاری کارگاههای مجازی و مسابقات در پی ارائه راهکارهای خلاقانه و مقاله نویسی و تمرکز بر تشویق دانشآموزان به تفکر واگرا هستیم.
پنجابی اظهار کرد: با پژوهش و برنامههای جذاب در این زمینه میتوان از دانشآموزان خواست تا به راههای تازه فکر کنند، چندی بعد بیندیشند، عوامل مختلف را درنظر بگیرند، جوابهای گوناگون داشته باشند و راه حلهای مختلف را بیازمایند.
وی با تاکید بر ایجاد روحیه عدم تعادل شناختی در دانشآموز، افزود: دانشآموز باید بداند که برخی مسائل حل شدهاند و برخی هنوز حل نشدهاند، او باید یاد بگیرد که دانش انتهایی ندارد و تحقیق نیز به خاطر آن انجام میگیرد که مسائل حل نشده را حل کند و این امر دانشآموز را از حالت تعادل خارج میکند.
مدیر پژوهشسرای دانشآموزی جابربن حیان بیرجند با اشاره به اهم فعالیتهای پژوهشی در سالهای اخیر، تصریح کرد: تعامل بین اعضای تیم علمی مستقر در پژوهش سرا که منجر به فعالیتهای بین رشتهای و معرفی دانشآموزان مستعد و متقاضی شده است، از جمله این فعالیتهاست که نتیجه این تعامل جلوگیری از سر درگمی دانشآموزان صاحب ایده یا متقاضی فعالیت علمی است.
پنجابی از تعامل و همکاری بین نهادهای مختلف و مرتبط با مقوله پژوهش و انعقاد تفاهم نامه خبر داد و گفت: دعوت به همکاری از اساتید دانشگاهی در زمینههای مختلف علمی تا رسیدن به هدف پژوهشی مورد نظر از دیگر اهداف است که این حمایتها منجر به پژوهشهای علمی مناسب و اخذ رتبه در سطح استان شد.
وی با اشاره به تعامل با بنیاد علمی نخبگان و همراهی با اساتید دانشگاهی که منجر به حمایتهای خوب بنیاد نخبگان در برگزاری کارگاههای مفید ریاضی شد، افزود: تعامل با سازمان برنامه و بودجه باعث شد در این عرصه یک حامی از طرحهای پژوهشی داشته باشیم که باعث ایجاد انگیزه و حرکت رو به جلوی دانشآموزان و اساتید شد.
پنجابی با اشاره به برگزاری همایش استانی با محورهای مختلف و برگزاری مراسم تقدیر از برگزیدگان علمی این همایش با حمایت سازمان برنامه و بودجه، تصریح کرد: برگزاری اردوهای علمی –تفریحی با هدف حمایت از محیط زیست و در راستای اهداف پدافند غیر عامل با همکاری مدارس منتخب، برگزاری رصدهای علمی با توجه به مناسبتهای نجومی، حضور در نمایشگاه بین المللی با غرفههای علمی در راستای ترویج پژوهش، تشکیل انجمنهای علمی با سرپرستی تیم علمی پژوهشسرا، ارسال مقلالت مناسب دانشآموزی برای چاپ در نشریات و ایجاد نشریه الکترونیکی از دیگر فعالیتهاست.
وی با بیان اینکه تعامل بین رشتهای در فضای مجازی نیز منجر به خلق آثار مشترک علمی شد، یادآور شد: همکاران گروه ریاضی و فناوری با آموزش تولید محتوا و کار با نرم افزاهای مختلف دانشآموزان را هدایت کرده و دانشآموزان مطالب علمی مفیدی را در فضای مجازی تولید و به اشتراک گذاشتند.
پنجابی با اشاره به اینکه فعالیتهای این مراکز راه میانبری به دانشگاههاست، بیان کرد: سازههای دانشآموزی در این پژوهشسرا ارائه میشود.
وی با بیان اینکه کارهای پژوهشی دانشآموزان نیازمند حمایت مسئولان است، یادآور شد: آموزش تئوری به تنهایی نمیتواند فرد را به موفقیت برساند؛ بنابراین حضور و فعالیت این پژوهش سراها در آینده فرد بسیار اثرگذار است.
انتهای پیام
منبع : خبرگزاری ایسنا
اما و اگرهای ساماندهی دستفروشان در بیرجند
تداوم دستاندازیها به چشمه مرغک رونیز استهبان فارس
دستگیری ۸۹ قاچاقچی ارز و کالا در شهریار
کشف ۱۰۲ هزار لیتر سوخت قاچاق در سواحل عسلویه
مهاجرت یک میلیون بال پرنده تابستانگذران به مازندران
حمایت آیت الله نوری همدانی از پاسخ کوبنده ایران به اسرائیل
انتقام ایران پاسخی به خباثتهای رژیم صهیونیستی بود
دپوی چوب آلات برای قاچاقچیان ناامن خواهد بود
حملات سپاه ثابت کرد رژیم صهیونیستی مترسکی بیش نیست
جزئیات رقابتهای جهانی تکواندو در کیش
تجمع خیابانی مردم تبریز در حمایت از عملیات سپاه علیه اسرائیل
پیشبینی رگبار برف در ارتفاعات لرستان
توزیع ۶۰۰هزار تن نهادههای دامی بین دامداران لرستان
انتخابات دور دوم زنجان، طارم و خدابنده نیمهالکترونیکی است
هواشناسی هشدار داد؛ سرمازدگی در کمین باغات استان سمنان
وزارت نفت برای جمعآوری فاضلاب جزیره خارگ پای کار بیاید
سرریز فاضلاب شهرک صنعتی شماره ۲ اردبیل به قرهسو
خبر وزیر کشور از احداث ۱۶۰۰ کلاس درس در سیستان و بلوچستان
قدردانی علمای اهل سنت خراسان شمالی از عملیات «وعده صادق»
پهلودهی ۲۵۰۰ فروند شناور کانتینری در بندر شهید رجایی
قدردانی علمای برجسته اهلسنت از سپاه؛ دلِ جهان اسلام شاد شد
اختصاصی| حمایت جبهه ایستادگی ایران اسلامی زنجان از لیست شورای ائتلاف
رئیس دیوان عدالت اداری: قوه قضائیه استقلال وکلا را در هر زمان به رسمیت میشناسد
دستگیری اکرم لاهوری تروریست + جزئیات
لیست شورای ائتلاف برای انتخابات مجلس خبرگان و شورای اسلامی در همدان + اسامی
محکوم مالی فراری هنگام خروج غیرقانونی از کشور بازداشت شد + جزئیات
دغدغههای نخبگان خراسان جنوبی با نامزد انتخابات خبرگان رهبری + تصاویر
رئیسی: امیدواریم مجلس قوی برای پشتیبانی از مردم و کمک به دولت تشکیل شود
رونمایی از دیوارنگاره جدید میدان ولیعصر(عج) زنجان/ "روشن شود جهانی؛ وقتی که تو بیایی"
تب تند رقابتهای انتخاباتی در اصفهان/ تشکیل ائتلاف بانوان و ائتلاف آبی نظرها را جلب کرد