میرنیوز

فاجعه نابودی اکوسیستم‌ قنوات یزد؛ از غفلت تا سوءمدیریت

فاجعه نابودی اکوسیستم‌ قنوات یزد؛ از غفلت تا سوءمدیریت 2020-11-25T17:46:38+03:30

سازه‌های کهن قنوات که اکثراً به نگاه تاریخی و میراثی بدانها توجه شده، یکی از زیستگاه‌های مهم آبزیان نیز هستند که کمتر مورد توجه قرار گرفته است و غفلت از این سرمایه گرانقدر می‌تواند به حذف این زیستگاه‌ها منجر شود.

اکوسیستم قنوات در حالی مورد بهره‌برداری علمی قرار نگرفته که موجودات ساکن آن‌ها می‌توانند به خوبی روابط زندگی انسان با طبیعت، آلودگی آب‌ها و حتی تاریخچه زمین را بیان کنند.

یزد به عنوان مهد قنوات مانند استان‌های شمالی و جنوبی کشور در حاشیه دریا واقع نشده است و هیچ رودخانه دائمی نیز از این استان نمی‌گذرد ولی با این وجود از زیستگاه‌های آبی محدودی برخوردار است که کمتر مورد اهتمام متولیان قرار گرفته است.

نابودی حیات نهفته در دل قنوات

«رضا ندرلو» عضو هیأت علمی دانشگاه تهران در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا ضمن تشبیه اکوسیستم‌ قنوات و آب‌های شیرین در بیابان، تصریح می‌کند: این اکوسیستم‌ها به علت شرایط خاص و حاد باید حفظ شوند، البته همه گونه‌ها نمی‌توانند در آنجا زندگی کنند و تعداد گونه های موجود در اکوسیستم قنوات بسیار کم است ولی برای پایداری این اکوسیستم نیز تعداد گونه اندکی با هم از نظر تعداد و عملکرد همکاری می‌کنند.

این عضو هیات علمی دانشگاه با بیان این که شبکه غذایی بسیار کوچکی در قنوات شکل می‌گیرد، می‌گوید: بر این مبنا اگر هر یک از این گونه‌ها آسیب ببینند، منجر به نابودی تمام اکوسیستم می‌شود لذا احتمال از بین رفتن شفافیت آب و تبدیل آن به ماندآب و آب فاسد وجود دارد.

وی با بیان این که خرچنگ‌ها جز محدود گونه‌های اکوسیستم قنوات هستند، عنوان می‌کند: شاید در یک اکوسیستم حشره و جانوری پیدا نشود اما در هر صورت، گونه‌هایی مانند آمفیپودها، ایزوپودها، بعضی از نرم‌تنان کوچک و برخی از ماهی‌ها و خرچنگ‌ها باعث پایداری این اکوسیستم شده‌اند.

وی در خصوص گونه‌های گیاهی موجود در قنوات نیز می‌گوید: گیاهان بزرگ در قنوات وجود ندارند ولی گونه‌هایی مانند فایتوپلانگتون‌ها به عنوان تولیدکنندگان اولیه می‌تواند اغازگر این زنجیره غذایی باشند و باعث ایجاد ماده و انرژی در این اکوسیستم شوند.

وی حذف هر کدام از این موجودات را منجر به آسیب به اکوسیستم و اختلال در پایداری این اکوسیستم کهن می‌داند و می‌گوید: خرچنگ‌ها یکی از گروه‌های اصلی اکوسیستم هستند که به علت اندازه قابل توجه، می‌توانند مشاهده شوند و وجودشان نیز در حفظ پایداری اکوسیستم قنات ضروری است.

وی با بیان این که می‌توان از خرچنگ‌های قنوات برای پیدا کردن الگوهای بایجوگرافی در زمان حال و گذشته استفاده کرد، اظهار می‌کند: بررسی و کشف تاریخچه زمین شناسی و تاریخچه هیدروبیولوژی و پویای آب شناسی را با استفاده از خرچنگ‌ها می‌توان جستجو کرد.

این استاد دانشگاه با اشاره به پناه بردن خرچنگ‌ها به آب‌های شیرین در خشکسالی‌های اخیر، می‌گوید: ما می‌توانیم با مطالعه خرچنگ‌های امروزی به ساختار و دیرینه شناسی قنوات‌ پی ببریم.

ندرلو با بیان این که قنات‌ها جزو سازه‌های آب‌های زیرزمینی به شمار می‌روند، می‌گوید: این آب‌ها که در نهایت به بیرون از سفره‌های آب زیرزمینی منتقل می‎شوند، اکوسیستم‌های یکپارچه‌ای نیستند لذا بسیار خاص و آسیب پذیر هستند.

وی تصریح می‌کند: این اکوسیستم‌ها از نظر میزان ورودی آب محدودیت دارند و در عین حال از نظر اکولوژیکی، اکوسیستم خاصی را ایجاد نمی‌کنند لذا از نظر علم بوم‌شناسی چنین اکوسیستم‌هایی مانند بیابان‌ها هستند و باید پایدار بماند.

حساسیت حشرات قنوات به آلودگی‌های زیست محیطی

یکی از دستاوردهای ارزشمند محققان دنیا کشف مواد سمی خصوصاً کاتیون‌ها و عناصر سنگین در کالبد موجودات زنده به خصوص پرندگان است که هشداری جدی برای تهدید زیست انسان‌ها هستند؛ مسئله‌ای که شاید پیوند آن از ابتدای چرخه محیط زیست نادیده گرفته شده است.

«هادی استوان» عضو هیأت علمی دانشگاه آزاد اسلامی شیراز و متخصص حشرات آبزیان نیز به خبرنگار ایسنا می‌گوید: حشراتی که در آب‌های شیرین زندگی می‌کنند نسبت به تغییرات شیمیایی، فیزیکی و آلودگی‌های آب بسیار حساس هستند و کوچکترین آلودگی‌هایی که در آن‌ها اتفاق بیفتد، روی جمعیت این حشرات تاثیر می‌گذارد.

این استاد دانشگاه تصریح می‌کند: به طور کلی تحقیقات مربوط به نقش حشرات در محیط زیست و نقش حشرات به عنوان شاخص‌های زیستی در تشخیص آلودگی‌های آب و نتایج تحقیقات ادر این باره، گویای اهمیت زیاد حیات این موجودات است به طوری از مهمترین این دستاوردها می‌توان به حساسیت این حشرات نسبت به تغییرات اکسیژن محلول در آب اشاره کرد.

وی ادامه می‌دهد: کوچکترین مواد سمی یا آلودگی‌های زیست محیطی، فاضلاب‌ها و تخلیه سایر آلودگی‌هایی که در آب‌های شیرین اتفاق می‌افتد منجر به حساسیت این گونه‌های زیستی می‌شود.

این پژوهشگر محیط زیست با تاکید بر تشخیص کیفیت آب با استفاده از شناسایی گونه‌های مختلف حشرات آبزی ساکن آب‌های شیرین، می‌گوید: قرار دادن تعداد و نوع گونه در فرمول‌هایی که مرسوم است و با شاخص‌هایی مانند Biotic index می‌تواند، کیفیت آب را نشان دهد.

این استاد دانشگاه با بیان این که این حشرات روابط دیگری از لحاظ زیست محیطی نیز دارند، خاطرنشان می‌کند: هر ماده سمی یا آلوده که وارد بدن حشرات می‌شود، می‌تواند به اکوسیستم خشکی نیز منتقل شود چون مسلماً یک سری ماهیان از این حشرات در آب‌های شیرین تغذیه می‌کنند و سپس این ماهیان توسط پرندگان ماهی خوار شکار می شوند و این پرندگان نیز طعمه سایر حیوانات گوشتخوار شده و همینطور این آلودگی‌ها وارد چرخه زنجیره غذایی می‌شوند.

وی یاداور می‎شود: در حقیقت از نظر مسائل محیط زیستی، بررسی میزان آلودگی در بدن حشرات می‌تواند به ما کمک کند تا از نظر تاریخچه آلوده شدن یک محیط و اکوسیستم آبی و به خصوص آب‌های شیرین، تصویر بسیار واضحی از میزان آلودگی‌های یک محیط داشته باشیم.

استوان با بیان این که تنها یک صدم آب سطح کره زمین شیرین است، به ایسنا می‌گوید: قنات‌ها، چشمه‌ها و رودخانه‌های آب شیرین همه جزو منابع آب‌های شیرین محسوب می‌شوند و نقش بسیار مهمی در اکوسیستم زمین دارند.

وی با بیان این که اکنون جنگ آب در برخی کشورها آغاز شده است، می‌گوید: حدود سه درصد گونه‌های شناخته شده حشرات در همین آب‌های شیرین زندگی می‌کنند که حدود ۴۲ هزار گونه را شامل می‌شوند و اهمیت بسیار زیادی در زمینه محیط زیستی و اکوسیستمی دارند.

چشم‌پوشی یا کشتار گونه‌های منحصربفرد قنوات‌؟

یزد مهد قنوات ایران است و این مسئله به خوبی یادآور وجود تعداد قابل توجهی از این زیستگاه‌هاست ولی امروزه، بسیاری از این زیستگاه‌ها خشک شده و از بین رفته‌اند؛ زیستگاه‌هایی که نه صرفا به علت مسائل طبیعی بلکه به واسطه مداخله بیش از حد انسان در طبیعت از بین رفته‌اند و مدیریت ناکارامد استان در ادوار مختلف، بعضاً به دلایل متعددی در خشکیدن قنوات نقش بسیار قابل توجهی داشته است.

کشت و کارهای پرآبخواه، بهره‌برداری از معادن در مسیر قنوات و بسیاری از عوامل دیگر که ناشی از دخالت بیجا و بی‌حد و اندازه در حیات قنواتی با قدمت بسیار طولانی است، زیستگاه‌های موجودات زیاد و بعضا ناشناخته‌ای را حذف کرده و متاسفانه همچنان بعضاً این مسئله خصوصا از ناحیه صنایع و معادن، زیستگاه‌های باقیمانده قنوات را تهدید می‌کند.

«مهدی زارع خورمیزی» کارشناس و پژوهشگر محیط زیست در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا به عواملی شامل خشکسالی، حفر چاه‌های عمیق و نیمه عمیق در حوزه آبریز قنات، آلودگی قنات‌ها از طریق شبکه فاضلاب و دیگر موارد اشاره می‌کند و می‌گوید: در سال‌­های اخیر تاکنون این عوامل قنات‌های استان را تهدید می‌کند لذا با توجه به تهدید روز افزون این زیستگاه‌های آبی، احتمال انقراض بسیاری از گونه‌هایی که تاکنون شناسایی نشده و برای کشور و هم دنیا اهمیت دارند نیز وجود دارد.

وی با تاکید بر این که تاکنون مطالعه‌ای در خصوص فون جانوران آبزی قنوات‌ انجام نشده، از ضرورت مطالعه در این حوزه یاد می‌کند.

این پژوهشگر محیط زیست با بیان این که قنات‌ها یکی از زیستگاه‌های آبی مهم استان یزد هستند، اظهار می‌کند: طی قرن‌ها یک اکوسیستم آبی منحصر به فرد شکل گرفته و گونه‌های مختلفی از آبزیان از جمله کپور ماهیان، خرچنگ‌های آب شیرین، حشرات آبزی، کنه‌های آبزی، دوزیستان، پرندگان و دیگر موجودات را در خود جای داده‌ است.

وی براساس مشاهدات و تحقیقات مقدماتی خود بر گونه‌های مختلفی از حشرات آبزی داخل قنوات، می‌گوید: علاوه بر حشرات، گونه‌ای از خرچنگ آب شیرین با نام علمی Potamon strouhali  Pretzmann, ۱۹۶۲  و یک گونه سیاه ماهی در قنات روستای خورمیز شهرستان مهریز مشاهده و شناسایی شد.

وی با بیان این که ماهی‌ها، خرچنگ‌ها و سایر جانوران آبزی داخل کانال قنات در چرخه غذایی بسیار مهم  هستند، می‌گوید: حضور آن‌ها روی کیفیت آب قنات و به تبع آن در زندگی ما تاثیر به سزایی می‌گذارد، به طور مثال اگر ماهی‌های داخل قنات از بین بروند، جلبک‌ها فرصت رشد پیدا کرده و در حقیقت بو، مزه و طمع آب شیرین قنات تغییر خواهد کرد.

این پژوهشگر از اهمیت آب‌های خروجی از قنات برای حیات وحش استان یاد می‌کند و می‌گوید: بسیاری از آب‌های خروجی قنات مورد استفاده حیات وحش قرار گرفته و از طرفی آب خروجی از کانال قنات، زیستگاه مناسبی برای برخی از جانوارن وحشی از جمله پرندگان و دوزیستان است.

وی با بیان این که استخرهای آبی محل ذخیره آب قنات‌ها هستند، می‌گوید: از معدود ایستگاه‌ها و زیستگاه‌های آبی در استان یزد به شمار می‌روند که پرندگان مهاجر برای استراحت و تجدید قوا در طول مسیر مهاجرت از آن‌ها استفاده می‌کنند و تاکنون حضور ۲۰ گونه پرنده مهاجر در این زیستگاه‌ها به ثبت رسیده است.

زارع خورمیزی خاطرنشان می‌کند: از محل خروجی قنات حسن آباد مهریز یک گونه دوزیست با نام وزغ تشنه (Bufotes sitibundus (Pallas, ۱۷۷۱  نیز مشاهده شده و حائز اهمیت است.

متاسفانه قنوات در ساده انگاری‌ها از بین می‌روند و ظرفیت غنی علمی و پژوهشی آن‌ها که می‌تواند چالش‌ها و ابهامات زیادی را برطرف کند، به فراموشی سپرده شده است به طوری که حتی اهمیت این مسایل از چشم دوست‌داران، صاحب نظران و متخصصان حوزه محیط زیست نیز مغفول مانده است.

انتهای پیام

منبع : خبرگزاری ایسنا


کلمات کلیدی :
اشتراک گذاری :

آخرین اخبار استان ها

اختصاصی| حمایت جبهه ایستادگی ایران اسلامی زنجان از لیست شورای ائتلاف

 اختصاصی| حمایت جبهه ایستادگی ایران اسلامی زنجان از لیست شورای ائتلاف
2024-02-26T06:01:30+03:30
دبیر جبهه ایستادگی ایران اسلامی در استان زنجان اعلام کرد که این جبهه از نامزدهای منتخب شورای ائتلاف نیروهای انقلاب اسلامی حمایت خود را اعلام می‌کند.

رئیس دیوان عدالت اداری: قوه قضائیه ‌استقلال وکلا را در هر زمان به رسمیت می‌شناسد

 رئیس دیوان عدالت اداری: قوه قضائیه ‌استقلال وکلا را در هر زمان به رسمیت می‌شناسد
2024-02-26T06:01:30+03:30
رئیس دیوان عدالت اداری کشور گفت: عقل و قانون حکم می‌کند وکیل در جریان دادرسی با شجاعت از موکل و حق دفاع کند و این استقلال را قوه قضائیه در هر زمان به رسمیت ...

دستگیری اکرم لاهوری تروریست + جزئیات

 دستگیری اکرم لاهوری تروریست + جزئیات
2024-02-26T06:01:29+03:30
سخنگوی پلیس از دستگیری یک عضو "سپاه صحابه "در استان هرمزگان خبر داد.

لیست ‌شورای ائتلاف برای انتخابات مجلس خبرگان و شورای اسلامی در همدان + اسامی

 لیست ‌شورای ائتلاف برای انتخابات مجلس خبرگان و شورای اسلامی در همدان + اسامی
2024-02-26T06:01:29+03:30
لیست انتخاباتی شورای ائتلاف ‌استان همدان ‌برای مجلس خبرگان رهبری و مجلس شورای اسلامی اعلام شد.

محکوم مالی فراری هنگام خروج غیرقانونی از کشور بازداشت شد + جزئیات

 محکوم مالی فراری هنگام خروج غیرقانونی از کشور بازداشت شد + جزئیات
2024-02-26T06:01:29+03:30
رئیس کل دادگستری هرمزگان از دستگیری یک محکوم مالی فراری با بیش از ۳۰ فقره محکومیت قطعی هنگام خروج از کشور خبر داد.

دغدغه‌های نخبگان خراسان جنوبی با نامزد انتخابات خبرگان رهبری + تصاویر

 دغدغه‌های نخبگان خراسان جنوبی با نامزد انتخابات خبرگان رهبری + تصاویر
2024-02-26T06:01:28+03:30
جمعی از نخبگان خراسان جنوبی در دیدار با نامزد ششمین دوره مجلس خبرگان رهبری دغدغه های خود را در زمینه های مختلف مطرح کردند.

رئیسی: امیدواریم مجلس قوی برای پشتیبانی از مردم و ‌کمک به دولت تشکیل شود

 رئیسی: امیدواریم مجلس قوی برای پشتیبانی از مردم و ‌کمک به دولت تشکیل شود
2024-02-26T06:01:28+03:30
نامزد ششمین دوره انتخابات مجلس خبرگان رهبری در خراسان جنوبی بر اینکه شرکت در انتخابات عمل به حق و تکلیف است گفت: امیدواریم مجلسی قوی شکل بگیرد که هم پشتیبان...

رونمایی از دیوارنگاره جدید میدان ولیعصر(عج) زنجان/ "‌روشن شود جهانی؛ وقتی که تو بیایی"

 رونمایی از دیوارنگاره جدید میدان ولیعصر(عج) زنجان/ "‌روشن شود جهانی؛ وقتی که تو بیایی"
2024-02-24T08:54:53+03:30
در آستانه نیمه شعبان، از جدیدترین دیوارنگاره میدان ولیعصر(عج) زنجان رونمایی شد.

تب تند رقابت‌های انتخاباتی در اصفهان/ تشکیل ائتلاف بانوان و ائتلاف آبی نظرها را جلب کرد

 تب تند رقابت‌های انتخاباتی در اصفهان/ تشکیل ائتلاف بانوان و ائتلاف آبی نظرها را جلب کرد
2024-02-24T08:28:10+03:30
در دومین روز از رقابت‌های انتخابات مجلس شورای اسلامی و خبرگان رهبری، تشکیل ائتلاف بانوان کاندیدا و ائتلاف آبی با محوریت شرق اصفهان بیشتر از همه نظرها را به ...

تخریب یادگار ساسانیان در فسا/ نابودی تلِ قلعۀ پل فَسای شیراز همچنان دنباله دارد! + تصاویر‌

 تخریب یادگار ساسانیان در فسا/ نابودی تلِ قلعۀ پل فَسای شیراز همچنان دنباله دارد! + تصاویر‌
2024-02-24T08:28:10+03:30
کنشگر و پژوهشگر میراث فرهنگی و تاریخ ایران به حفاری‌های غیرمجاز گسترده و جاده کشی بر بلندای بر روی تلِ قلعۀ پل فَسا انتقاد کرده است.

گلایه کاندیداهای زنجان از تخلف تبلیغاتی برخی نامزدها

 گلایه کاندیداهای زنجان از تخلف تبلیغاتی برخی نامزدها
2024-02-23T21:21:23+03:30
از روز گذشته، برخی کاندیداها در زنجان، اقدام به نصب بنرهای خود در نقاطی غیر از محل‌های تعیین‌شده برای تبلیغات، اقدام به نصب بنر و پوستر کردند که این کار گلا...

وزیر اقتصاد: نرخ ارز در بازار آزاد را به رسمیت نمی‌شناسیم/ سرمایه‌گذاری خارجی ‌به ۱۰ میلیارد دلار می‌رسد

 وزیر اقتصاد: نرخ ارز در بازار آزاد را به رسمیت نمی‌شناسیم/ سرمایه‌گذاری خارجی ‌به ۱۰ میلیارد دلار می‌رسد
2024-02-23T17:08:31+03:30
وزیر امور اقتصادی و دارایی گفت: نرخ ارز در بازار آزاد را به رسمیت نمی‌شناسیم و هدف دولت همان روش های توافقی است و از همه ابزارها باید در این ارتباط استفاده ...

۲۱ تروریست و عناصر معاند در اصفهان دستگیر شدند/ ‌کشف ۵۵ بمب دست‌ساز/ بازداشت ۲۲ قاچاقچی داروهای حساس

 ۲۱ تروریست و عناصر معاند در اصفهان دستگیر شدند/ ‌کشف ۵۵ بمب دست‌ساز/ بازداشت ۲۲ قاچاقچی داروهای حساس
2024-02-23T15:48:08+03:30
رئیس کل دادگستری اصفهان گفت: با تلاش سربازان گمنام امام زمان (عج) در استان اصفهان، طی ماه‌های گذشته تعدادی تروریست و عناصر معاند ‌در سطح استان ‌دستگیر شدند.

۸ تروریست در آستانه راهپیمایی ۲۲ بهمن در اصفهان دستگیر شدند/ بازداشت ۲۲ قاچاقچی داروهای حساس

 ۸ تروریست در آستانه راهپیمایی ۲۲ بهمن در اصفهان دستگیر شدند/ بازداشت ۲۲ قاچاقچی داروهای حساس
2024-02-23T15:34:58+03:30
رئیس کل دادگستری اصفهان از بازداشت هشت تروریست در ‌آستانه راهپیمایی ۲۲ بهمن امسال در اصفهان خبر داد.

امام جمعه موقت بوشهر: چرا دشمنان ‌مردم را از مشارکت گسترده در انتخابات منع می‌کنند؟

 امام جمعه موقت بوشهر: چرا دشمنان ‌مردم را از مشارکت گسترده در انتخابات منع می‌کنند؟
2024-02-23T15:01:28+03:30
امام جمعه موقت بوشهر گفت: اگر انتخابات خوب نبود و اثر نداشت چرا دشمنان با راه‌اندازی تبلیغات گسترده مردم را در عرصه مشارکت در انتخابات منع می‌کند، پس معلوم ...

اهمیت حضور در انتخابات از زبان امام جمعه زاهدان/ نگذارید دیگران جای شما تصمیم غلط بگیرند

 اهمیت حضور در انتخابات از زبان امام جمعه زاهدان/ نگذارید دیگران جای شما تصمیم غلط بگیرند
2024-02-23T15:01:28+03:30
امام جمعه زاهدان با اشاره به اینکه مشارکت در انتخابات و انتخاب اصلح به سرنوشت روز‌مره ما ارتباط دارد، گفت: شرکت در انتخابات و انتخاب با بصیرت و چشم باز بهتر...

عیدی سپاه به مردم فارس در عید بزرگ نیمه شعبان/ افتتاح طرح‌های عمرانی و محرومیت‌زدایی‌

 عیدی سپاه به مردم فارس در عید بزرگ نیمه شعبان/ افتتاح طرح‌های عمرانی و محرومیت‌زدایی‌
2024-02-23T14:08:18+03:30
آیین افتتاح و بهره‌برداری از طرح‌های عمرانی و محرومیت‌زدایی سپاه فجر فارس با حضور سرلشکر پاسدار حسین سلامی در شیراز برگزار شد.

امام جمعه موقت سنندج‌: همه اقشار پای صندوق بیایند/ مطالبه کردستانی‌ها از نمایندگان مجلس

 امام جمعه موقت سنندج‌: همه اقشار پای صندوق بیایند/ مطالبه کردستانی‌ها از نمایندگان مجلس
2024-02-23T14:08:18+03:30
امام جمعه موقت سنندج گفت: اشتغال، اقتصاد قوی و رفع معضل بیکاری مطالبه اصلی کردستانی‌ها از نمایندگان مجلس است.

فهرست نهایی نامزدهای انتخابات مجلس شورای اسلامی در بوشهر اعلام شد

 فهرست نهایی نامزدهای انتخابات مجلس شورای اسلامی در بوشهر اعلام شد
2024-02-23T14:08:17+03:30
رئیس هیئت نظارت شورای نگهبان در استان بوشهر با بیان اینکه فهرست نهایی نامزدهای انتخابات مجلس شورای اسلامی اعلام شده است گفت: ملاک عمل آگهی صادره از فرماندار...

مهدی طغیانی: مجلس یازدهم نمایشی نبود/ اصفهان از فضای کنونی متضرر خواهد شد

 مهدی طغیانی: مجلس یازدهم نمایشی نبود/ اصفهان از فضای کنونی متضرر خواهد شد
2024-02-23T14:08:17+03:30
نامزد دوازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی اصفهان گفت: اقتصاد ایران به خاطر فشار ناشی از تحریم‌ها با مشکل جهش ارزی مواجه است و باید ساز و کاری ایجاد شو...

جانشین فرمانده کل سپاه: اجازه نمی‌دهیم ‌آمریکا و دشمنان ‌اشتباه محاسباتی دیگری علیه ایران انجام دهند

 جانشین فرمانده کل سپاه: اجازه نمی‌دهیم ‌آمریکا و دشمنان ‌اشتباه محاسباتی دیگری علیه ایران انجام دهند
2024-02-23T13:41:39+03:30
جانشین فرمانده سپاه پاسداران گفت: ‌با شرکت در انتخابات اجازه نمی‌دهیم که آمریکا و دشمنان نظام اشتباه محاسباتی دیگری انجام دهند.

سرلشکر سلامی: ۱۱ اسفند با دشمنان اتمام حجت ‌می‌کنیم/ مردم در انتخابات مشت محکم دیگری به دهان معاندان می‌زنند

 سرلشکر سلامی: ۱۱ اسفند با دشمنان اتمام حجت ‌می‌کنیم/ مردم در انتخابات مشت محکم دیگری به دهان معاندان می‌زنند
2024-02-23T13:41:39+03:30
فرمانده کل سپاه گفت: جمعه ۱۱ اسفندماه، یک اتمام حجت دیگر با دشمن داریم و همچون راهپیمایی ۲۲ بهمن، حضور ملت پای صندوق‌های رای، مشت محکم دیگری به دهان دشمن می...

دادستان کل کشور: رویکرد قضات در صدور رأی "اصلاحی و تربیتی" باشد

 دادستان کل کشور: رویکرد قضات در صدور رأی "اصلاحی و تربیتی" باشد
2024-02-23T13:14:36+03:30
دادستان کل کشور گفت: رویکرد قضات در صدور آرا و سایر تصمیمات قضایی باید رویکردی اصلاحی و تربیتی و در همین راستا باشد تا شاهد بازپروری و بازگشت دوباره زندانی ...

وزیر اقتصاد: بر خروج از چالش ‌رکود تورمی دهه ۹۰ متمرکز شده‌ایم/ ورود ایران به مرحله جدید‌ رشد تولید ‌

 وزیر اقتصاد: بر خروج از چالش ‌رکود تورمی دهه ۹۰ متمرکز شده‌ایم/ ورود ایران به مرحله جدید‌ رشد تولید ‌
2024-02-23T13:14:36+03:30
وزیر اقتصاد با بیان اینکه سیاست دولت برون رفت از رکود تورمی حاکم بر دهه ۹۰ کشور است، گفت: به مرحله جدیدی از رشد تولید ناخالص داخلی کشور وارد شده‌ایم.

حال و هوای "منتظران مهدی" در قم و ‌جمکران‌/ همه برای "حضرت صاحب‌الزمان (عج)" به خط شده‌اند

 حال و هوای "منتظران مهدی" در قم و ‌جمکران‌/ همه برای "حضرت صاحب‌الزمان (عج)" به خط شده‌اند
2024-02-23T13:01:24+03:30
شهر مقدس قم و مسجد مقدس جمکران آماده برپایی جشن های نیمه شعبان است و دستگاه های استان با همکاری و هماهنگی های لازم آماده میزبانی از زائران و مسافران نیمه شع...

سرلشکر سلامی: پاسخ توطئه‌های دشمن را در پای صندوق‌های رأی می‌دهیم

 سرلشکر سلامی: پاسخ توطئه‌های دشمن را در پای صندوق‌های رأی می‌دهیم
2024-02-23T13:01:24+03:30
فرمانده کل سپاه گفت: تک مردم برای ما به اندازه همه ملت ارزشمند هستند. برای یک نفر اینها ما همه وجودمان را می گذاریم.

آیت‌الله ‌حسینی‌بوشهری: مردم ایران با مشارکت گسترده مطمئناً پشتیبان ‌انقلاب ‌خواهند بود‌

 آیت‌الله ‌حسینی‌بوشهری: مردم ایران با مشارکت گسترده مطمئناً پشتیبان ‌انقلاب ‌خواهند بود‌
2024-02-23T12:21:30+03:30
رئیس جامعه مدرسین حوزه علمیه قم گفت: مردم با آگاهی در انتخابات جمعه هفته آینده ۱۱ اسفند با حضور باشکوه در پای صندوق‌های اخذ رأی یک بار دیگر حماسه وفاداری خو...

خلبان واحدی: نیروی هوایی ارتش روزآمد شد/ باید بیش از پیش هوشیار، آماده و آگاه باشیم

 خلبان واحدی: نیروی هوایی ارتش روزآمد شد/ باید بیش از پیش هوشیار، آماده و آگاه باشیم
2024-02-23T09:28:09+03:30
فرمانده نیروی هوایی ارتش گفت: نیروی هوایی با روزآمد شدن در حال حراست از گذشته افتخارآمیز خود است و باور داریم که وعده نصرت‌الهی بی‌شک محقق خواهد شد.

علی سعیدی: انتخابات زمان تسویه حساب نیست/ ایرانی‌ها مصالح شخصی را به مصالح عالی انقلاب گره نمی‌زنند

 علی سعیدی: انتخابات زمان تسویه حساب نیست/ ایرانی‌ها مصالح شخصی را به مصالح عالی انقلاب گره نمی‌زنند
2024-02-23T09:28:08+03:30
رئیس دفتر عقیدتی سیاسی فرماندهی معظم کل قوا گفت: مردم باید بدانند میانه راه زمان تسویه حساب نیست، مشکلات معیشتی را می‌بینیم و مردم را درک می‌کنیم اما این مس...

روایت تسنیم از نخستین روز انتخاباتی اصفهان/ از تأخیر شانا در اعلام لیست تا حضور حداکثر بانوان کاندیدا

 روایت تسنیم از نخستین روز انتخاباتی اصفهان/ از تأخیر شانا در اعلام لیست تا حضور حداکثر بانوان کاندیدا
2024-02-23T08:48:01+03:30
در نخستین روز فعالیت‌های انتخاباتی دوزادهمین مجلس شورای اسلامی با اعلام لیست کامل کاندیداها شاهد حضور قابل توجه بانوان در حوزه‌های مختلف انتخاباتی اصفهان هس...
X فیلم جدید فیلم جدید دانلود فیلم و سریال تبلیغات شما (پیام به تلگرام)