میرنیوز
بهناز شوشتری در گفتوگو با ایسنا با اشاره به 25 نوامبر روز مبارزه با خشونت علیه زنان در خصوص خشونت علیه زنان و بسترهای ایجادکننده آن اظهار کرد: در فرهنگ آکسفورد خشونت به معنای تجاوز، زیان، آسیب، شدت و تهدید، غضب، بیحرمتی و اعمال زور به کار برده شده است. برخی خشونت را عملی خلاف هنجار و طبع میدانند؛ به عبارتی خشونت هر نوع رفتار خشنی است که از روی قصد به منظور آسیب به فرد دیگر انجام میشود. خشونت طیفی از رفتارهای بسیار تند و آسیبزا تا عکسالعملهای منفی چون بیتوجهی و بیتفاوتی را در برمیگیرد.
این کارشناس ارشد مطالعات زنان بیان کرد: کمیته ملی خشونت علیه زنان در سال 1991 خشونت علیه زنان را اینگونه تعریف کرده است «رفتاری که باعث آسیبهای روانی، فیزیکی و جنسی میشود و انزوای اجتماعی و یا محرومیت اقتصادی را در پی دارد، به گونه ای که زن در ترس و وحشت زندگی میکند».
خشونت علیه زنان؛ پدیدهای بیسروصدا
وی افزود: طبق گزارش یونیسف در سال 1997 خشونت علیه زنان و دختران با عبور از مرزهای اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و... یک پدیده بیسر و صداست که بر روی زندگی میلیونها زن در سراسر جهان سایه افکنده و اشکال متنوعی به خود میگیرد. خشونت علیه زنان میتواند در محیط خصوصی و عمومی رخ دهد. خشونت در محیط خصوصی که به آن خشونت خانگی میگویند، در محیط خانه توسط نزدیکان وآشنایان و همسر و ... اتفاق میافتد و آثار بسیار مخربی بر روح و روان و شخصیت زنان برجای میگذارد، اما خشونت خیابانی به معنی خشونت و آزارهایی است که زنان در فضای عمومی جامعه تجربه میکنند. هرچند با ورود مدرنیسم زنان از آزادی بیشتری برای حضور در فضای عمومی برخوردار شدند ولی هنوز مسائل اساسی فرهنگی-اجتماعی برای حضور زنان در فضاهای عمومی حل نشده است.
تحقیر جنسی، بیشترین لذت مردانی است که مزاحمتهای خیابانی ایجاد میکنند
شوشتری خاطرنشان کرد: در پژوهش میدانی که توسط بنده در زمینه خشونت خیابانی انجام شده است، از منظر نگاه زنان، مزاحمتهای خیابانی به مثابه خشونتی است که زنان در عرصه عمومی جامعه آن را تجربه میکنند. مزاحمتهای خیابانی آسیبهای روحی و جسمی بسیاری بر قربانیان خود وارد میسازد که دامنه این آسیبها از تحقیر شخصیت و کاهش اعتماد به نفس، افزایش اضطراب، انزوا تا شکستگی اعضاء بدن، سوختگی حاصل از اسیدپاشی و.... را شامل میشود. با وجود آسیبهایی که این ناهنجاری اجتماعی بر پیکر جامعه وارد میسازد، اما این معضل به ندرت در جامعه ما مورد توجه قرار گرفته و کمتر به راهکارهای مواجهه با آن پرداخته شده است. غالبا در این زمینه فقط توصیههایی خطاب به زنان میشود مبنی بر اینکه زنان با محدود کردن ساعات حضور خود در فضای عمومی و رعایت نکات امنیتی نظیر رعایت پوشش و... احتمال آسیب دیدگی خود را کاهش دهند، البته که این عوامل در دامن زدن به مزاحمتهای خیابانی دخیل هستند ولی در سببشناسی مساله مزاحمتهای خیابانی باید گفت بیشترین لذت مردانی که قصد ایجاد مزاحمتهای خیابانی را دارند، تحقیر جنسی طرف مقابل است؛ به گونه ای که هرچه میزان ترس، استرس و تحقیر روحی و روانی زن بیشتر باشد، مرد مزاحم از کاری که میکند لذت بیشتری میبرد.
وی افزود: ماده 619 قانون مجازات اسلامی هم میگوید «هرکس در اماکن عمومی یا معابر، متعرض یا مزاحم بانوان و کودکان شده یا با الفاظ رکیک و حرکات مخالف شئون اجتماعی به حیثیت آنان توهین نماید، به حبس از دو تا 6 ماه و تا 74 ضربه شلاق محکوم خواهد شد» یا به تعبیر دیگر مزاحمت خیابانی یعنی ورود غیرقانونی و غیر شرعی به حریم خصوصی افراد دیگر. عمل یاد شده میتواند به صورت پیشنهاد آزار دهنده، نگاه آلوده، حرف نابهجا یا هر نوع نشانه کلامی_غیرکلامی گناه آلود صورت گیرد.
نظریه سائق باعث افزایش خشونت علیه زنان میشود
شوشتری در مورد عوامل موثر بر خشونت علیه زنان در فضای عمومی جامعه تصریح کرد: در جامعه و فرهنگ ما در توجیه خشونت خیابانی خیلی بر نظریه سائق ( تحریک) استناد میشود که به عقیده بنده استناد به این نظریه، خود یکی از عواملی است که بعضا باعث افزایش خشونت میشود. در این فرهنگ بیان میشود که فرد قربانی خشونت، زمینه ظهور خشونت را فراهم میکند. انگارههای عرفی، فرهنگی رایج در زمینه پوشش زنان، مبنی بر برچسبزنی و قضاوت زنان بر مبنای نوع پوشش آنها، بر تصویر ذهنی فرد مزاحم از زنان تاثیر گذاشته و در نهایت موجب اعمال مزاحمت علیه زنانِ اصطلاحا بیحجاب در فضای عمومی جامعه میشود. پیشفرضهای عرفی، فرهنگی رایج در زمینه نوع پوشش بانوان مانند ارزشگذاری زنان بر مبنای نوع پوشش آنها، موجب قضاوت منفی زنانِ اصطلاحا بَدحجاب و اطلاق برچسب به آنان میگردد، زیرا پوشش آنها به مثابه نمادی تعریف میشود که فرد به منظور جلب توجه و ابراز کردن خود در فضای عمومی ازآن بهره جسته است.
وی افزود: از طرف دیگر، این نگاهِ حاکم در جامعه موجب میشود برخی از مردان تصور کنند حق مداخله در نحوه عملکرد و فعالیتهای روزانه زنان (ولو زنان غریبه) را داشته و کنترل رفتارهای این قشر بر عهده آنان است که یکی از مصادیق این حالت، اظهارنظر در زمینه پوشش زنان به بهانههای مختلف است که امروزه شاهد آن هستیم و این مسئله یکی از مصادیق مزاحمت خیابانی است.
برخی مزاحمان از ایجاد رعب و هراس در زنان لذت میبرند
این کارشناس ارشد مطالعات زنان ادامه داد: برخی از مزاحمان از ایجاد رعب و هراس در زنان لذت برده و از اینکه میبینند با اقدام تهدیدآمیز آنها، رنگ از چهره دختری پریده است یا دستانش میلرزد و یا تقلای رها شدن از دست آنان را دارند، لذت میبرند و دیدن ضعف و خواری و التماس بزهدیده، به آنان احساس قدرت و برتری و گاه احساس شخصیتی کاذب میدهد.
این کارشناس ارشد زنان تصریح کرد: براساس تحقیقاتی که توسط یک مرکز تحقیقات خصوصی در ایران صورت گرفته است، هر زن یا دختری در جوامع شهری به میزان مسافتی که طی میکند یا مدت زمان حضورش در سطح خیابانها بین یک تا 20 بار به لحاظ مزاحمتهای کلامی و فیزیکی از سوی برخی از مردان مورد اذیت و آزار قرار میگیرند. آمار خشونت علیه زنان در ایران افزایشی ۲۲ درصدی را نشان میدهد. این لزوما به این معنی نیست که خشونت در فضای عمومی علیه زنان بیشتر شده است ، بلکه به این دلیل است که امروزه به دلیل افزایش آگاهی و اعتماد به نفس بیشتر زنان ،آنها برای مطالبهگری حقوق خود و سکوت نکردن در برابر خشونت در خانه و جامعه واکنش فعالانهای دارند و این قسم مسائل را گزارش میدهند.
وی افزود: با این وجود باز هم در این زمینه آمار دقیق و درستی در دست نیست زیرا این موضوع همچنان تابوست و زنان به دلیل عواملی مثل آبروداری و یا عدم حمایت از ناحیه اجتماع و خانواده و عواملی مثل برچسب خوردن و انگشتنما شدن، مشکل بودن اثبات این قسم از جرایم و ... غالبا در برابر این مسائل سکوت کرده و آن را علنی نمیکنند.
شوشتری اظهار کرد: از طرفی دیگر ضعف قوانین موجود و عدم اطلاعرسانی به مردم نسبت به قوانین کیفری حقوقی وضع شده در زمینه مزاحمتهای خیابانی علیه زنان نیز به مثابه علتی برای افزایش خشونت خیابانی مطرح میگردد. علاوه بر موارد ذکر شده، گروه دیگری از قوانین به دلیل ماهیت تبعیضآمیز خود، مروج و تسهیلکننده مزاحمتهای خیابانی علیه زنان تلقی میشوند.
اعتلای فرهنگ و حمایت اجتماعی از زنان؛ راهکار کاهش آزار خیابانی
این کارشناس ارشد مطالعات زنان در مورد راهکارها برای کاهش آزارهای خیابانی زنان گفت: در این زمینه اعتلای فرهنگ و حمایتهای اجتماعی از زنان موثر است که این حمایتها میتواند در غالب حمایتهای رسمی و قانونی و حمایتهای غیر رسمی یعنی خانوادگی باشد. در این میان نباید نقش خانوادهها را کم اهمیت انگاشت. خانواده در اعتلای فرهنگ جامعه و حمایتهای مختلفی که از دختران خود میکنند در این زمینه بسیار میتوانند تاثیرگذار باشند.
وی افزود: فرهنگ به عنوان عاملی است که بروز خشونت علیه زنان را در جوامع ایجاد یا حذف مینماید. در حقیقت برای تبیین مزاحمت وآزار خیابانی علیه زنان باید دید در فرهنگ هر جامعهای ، چه طرحی برای برخورد با زن به عنوان یک جنس در نظر گرفته شده است؟ آیا فرهنگ جامعه به افراد یاد میدهد که به جنس مقابل احترام بگذارند؟ هر جنس از چه جایگاهی برخوردار است؟ آیا یک جنس بر جنس دیگر برتری دارد؟ آیا یک جنس در فرهنگ جامعه تواناتر از جنس دیگر است؟
شوشتری ادامه داد: آنجا که فرهنگ جامعهای از زنان انتظار دارد که همواره مراقب باشند، جلب توجه ننمایند که اگر اینکار را نمودند مورد آزار قرار خواهند گرفت، بنابراین در هنگام مشاهده خشونت در سطح جامعه، نباید علت را در جایی غیر از خود بیابند. آنجا که فرهنگ جامعهای به پسران میآموزد که شما باید همواره مراقب ناموس خود باشید زیرا او توانایی دفاع از خود را ندارد و نیز آسیبپذیرترین جنبهای است که همواره آبروی خانواده را تهدید مینماید، بروز خشونت علیه زنان حداقل نتیجه آن است. مردانی که در فرهنگهای مردسالارانه رشد میکنند، حتی ممکن است فکر کنند زنان مزاحمت را مطالبه میکنند. از طرف دیگر نگاه مردسالارانه حاکم بر جامعه موجب میشود برخی از مردان تصور کنند حق مداخله در نحوه عملکرد و فعالیتهای روزانه زنان (ولو زنان غریبه) داشته و کنترل رفتار های این قشر بر عهده آنان است.
انتهای پیام
منبع : خبرگزاری ایسنا
«علی لاریجانی» با آیت الله نوری همدانی دیدار کرد
دفترمقام معظم رهبری در قم از تلاشهای هیئت خادم الرضا(ع)تقدیر کرد
وزیر کشور: سرمایه گذاری داخلی و خارجی مولفهای مهم برای توسعه است
مسمومیت ۱۲ نفر با گاز مونوکسیدکربن در استان مرکزی
مازندران مهد ورزش است؛ کسب ۲۸۰ مدال در سال جاری
وزیر کشور: سرمایه گذاری داخلی و خارجی مولفه ای مهم برای توسعه است
اقدامات دشمنان خیال باطل است
مردم و مومنان نقش ویژه ای در مملکت داری پیامبر(ص) داشتند
صدورحکم بینالمللی علیه سران صهیونیست آرزوی چندین ساله بشریت بود
دستور دستگیری سران رژیم صهیونیستی شکست مفتضحانه آنها است
کشف لاشه یک قلاده پلنگ در سمنان؛ محیط زیست تائید کرد
فرهنگ بسیج نسخه شفابخشی برای حل مشکلات و پیشرفت کشور
هر کسی با تلاش شبانهروزی مشکلی از مردم را برطرف کند بسیجی است
دستور دستگیری سران رژیم صهیونیستی شکست مفتضحانه آنهاست
بسیج فراتر از تفکرات و گرایشهای جناحی در ایران است
ریشه گرانیهای بیضابطه بررسی شود
ناکامی آدم ربایان در کرمانشاه با هوشیاری اپراتور پلیس
امام جمعه قزوین: اعضای باندهای فساد نباید در قزوین مسئولیت بگیرند
ادامه انسداد جاده کرج- چالوس تا ۱۰ آذرماه
پاسخ قاطع به قطعنامه ضد ایرانی شورای حکام ضروری است
ضرورت شکلگیری هرچه بیشتر حلقههای صالحین بسیج در سرزمین آفتاب
امام جمعه شیراز: خواستار تحقق انتظارات رهبر انقلاب از دولت چهاردهم هستیم
دولت توجه ویژه به سفره و معیشت مردم داشته باشد
امام جمعه رشت: رژیم صهیونیستی رو به اضمحلال است
امام جمعه اصفهان: ایثار شهدا الگویی برای جوانان نسل جدید است
امام جمعه اهواز: کمک به مردم غزه و لبنان باید تداوم یابد
فرهنگ بسیج از مرزهای ایران به سراسر جهان رسیده است
خداحافظی آیت الله اسلامی از امامت جمعه تاکستان
حادثه رانندگی در محور دامغان_فولاد محله جان یک نفر را گرفت
صدور حکم بازداشت نتانیاهو در دادگاه «لاهه» اقدامی بجا بود