میرنیوز

بررسی وضعیت آینده دام در کشور

بررسی وضعیت آینده دام در کشور 2020-11-24T11:26:46+03:30

شترمرغ نوعی پرنده بی‌پرواز بومی آفریقا و نشخوارکننده از راسته شترمرغ‌سانان است. گونه های مختلف این پرنده شامل شترمرغ جنوبی، شترمرغ شمال آفریقا، شترمرغ ماسائی، شترمرغ عربی و شترمرغ سومالی است. 

تخم گذاری شترمرغ ها در فصل بهار و به صورت یک روز در میان انجام می پذیرد. شترمرغ ها در هر دوره تخم گذاری بین ۱۴ تا ۲۱ تخم می گذارند، تخم این پرنده که در واقع  بزرگ‌ترین پرنده زنده دنیاست، از هر پرنده زنده دیگری بزرگتر است. به طور میانگین تخم شترمرغ ۱۵ سانتی متر طول دارد و وزن آن به بیش از ۱.۵ کیلوگرم می رسد. 

شترمرغ می تواند با سرعتی حدود ۷۰ کیلومتر بر ساعت که بالاترین سرعت زمینی در میان تمام پرندگان است را بدود. پاهای قوی شترمرغ تنها به منظور سریع دویدن تکامل نیافته اند بلکه در هنگام دفاع از خود نیز این پاها نقش یک نیزه بسیار موثر را ایفا می کنند. هنگامی که شترمرغ توسط یک شکارچی مانند شیر یا یوزپلنگ مورد حمله قرار می گیرد، یک ضربه توسط این پاها می تواند منجر به مرگ شکارچی شود.

وزن شترمرغ‌ها معمولاً بین ۶۳ تا ۱۴۵ کیلوگرم است و جوجه‌های شترمرغ با رنگ حنایی در نخستین سال زندگی، در هر ماه ۲۵ سانتی‌متر رشد می‌کنند. عمر طبیعی شتر مرغ طولانی است و در حدود ۴۰ تا ۵۰ سال است اما عمر اقتصادی پرورش شتر مرغ ۱۰ سال بیشتر نیست. سن کشتار شتر مرغ برای تولید گوشت و پوست از ۱۰ تا ۱۴ ماهگی و میانگین بلوغ جنسی نر و ماده در حدود ۳۰ ماه است. شترمرغ با رشد سریعی که دارد، پس از سن هشت تا ۱۰ ماهگی قابل کشتار است.

این دام به علت سازگاری با محیط زیست و آب و هوای متفاوت از نظر نگهداری، کم هزینه‌ترین جایگاه را به خود اختصاص داده‌ است. با حصارکشی روی زمین‌های خاکی و ایجاد سایه‌بان، می‌توان از شترمرغ نگهداری کرد. 

پرورش شترمرغ به علت ارزش اقتصادی همه اعضای بدن آن از قبیل گوشت، پوست، تخم و پر این پرنده سبب ایجاد جایگاه مناسبی در اقتصاد مقاومتی و جهش تولید شده و نقش مؤثری نیز در ایجاد اشتغال، افزایش تولیدات داخلی و صادرات غیرنفتی دارد.

مدیر امور طیور سازمان جهادکشاورزی شهرستان ملایر در گفت وگو با ایسنا، از فعالیت دو واحد پرورش شترمرغ در شهرستان که دارای مجوز و پروانه بهره برداری هستند، خبر می دهد و می گوید: این واحدها با ظرفیت ۲۰۰ و ۵۰۰ راسی شامل پرواری و مولد(تولیدکننده) از سال ۹۲ فعالیت خود را در شهرستان ملایر آغاز کردند.

مدیرعامل یک شرکت تعاونی پرورش شترمرغ در ملایر نیز با بیان اینکه این واحد پرورش دهنده شترمرغ در ۳۰ کیلومتری جاده ملایر-آورزمان در زمینی به مساحت ۲۲ هزار متر مربع واقع شده است، اظهار می کند: از اواخر سال ۹۲ شرکت آغاز به کار کرد و در سال ۹۳ موفق به اخذ پروانه بهره برداری با ظرفیت ۳۶ راس مولد و ۵۰۰ راس پرواری شدیم و پس از اجرایی شدن فاز اول یعنی پرورش شترمرغ به صورت پرواری، در سال ۹۴ وارد فاز دوم یعنی پرورش مولد شده و به منظور خرید دستگاه های جوجه کشی از بانک توسعه تعاون تسهیلات گرفتیم. 

برای شروع کافی است قدم اول را برداری

حسین مرادی معتقد است برای شروع هر کاری کافی است قدم اول را برداری، آن وقت است که بقیه شرایط در مسیر رشد و توسعه کار قرار می گیرد و می گوید: به محض بالا آمدن دیوارهای مزرعه ۱۰ تا ۱۵ جوجه از تهران خریداری کرده و وارد فاز پرواری شدیم. شترمرغ از زمانی که سر از تخم بیرون می آورد تا سه ماهگی جوجه محسوب شده و پس از آن تا ۱۴ ماهگی وارد مرحله پرواری می شود. باید گفت مزرعه ای موفق است که شترمرغ پرواری آن تا ۷ تا ۸ ماهگی به وزن ایده آل برای کشتار برسد.

او که حالا به یک تولیدکننده جوجه شترمرغ تبدیل شده و با اشتغالزایی ۱۲ نفر به طور مستقیم و بیش از ۵۰ نفر به طور غیرمستقیم، جوجه مزارع پرورش دهنده شترمرغ در استان های آذربایجان، اردبیل و استان های جنوبی را تامین می کند، ادامه می دهد: برخی از شترمرغ های مزرعه پس از رسیدن به سن ۸ ماهگی که از نظر فیزیکی و جسته مناسب بوده، به عنوان پیش مولد انتخاب و پس از دو سال آماده تولید مثل شده و بقیه کشتار می شوند. عمر اقتصادی مولدها ۱۰ سال است و پس از آن از چرخه تولید مثل خارج شده و مولدهای جدید جایگزین می شوند.

تولید سالانه بیش از ۲۴۰۰ جوجه شترمرغ 

مرادی مطرح می کند: این مزرعه در حال حاضر بیش از ۱۰۰ پرنده مولد نگهداری می کند که با تخم گذاری بیش از دو سوم آنها، سالانه ۲۴۰۰ تا ۲۵۰۰ جوجه در این مزرعه پرورش می یابد. شترمرغ به علت بازدهی بالایی که نسبت به دام های دیگری مانند گاو و گوسفند دارد، بدون چون و چرا دام آینده کشور است.

او به دوره کوتاه مدت پروار این پرنده اشاره می کند و می گوید: پروار جوجه شترمرغ با وزنی معادل یک کیلو و ۳۰۰ تا ۴۰۰ گرم از زمان تولد، اگر مطابق با رعایت اصول اولیه و استانداردهای لازم باشد، پس از ۷ تا ۸ ماه به ۹۰ تا ۱۰۰ کیلوگرم رسیده و آماده کشتار می شود.

این پرورش دهنده شترمرغ با بیان اینکه تخم های این پرندگان که نطفه دار هستند، اگر وزن ایده آل یعنی وزنی معادل یک کیلو و ۱۰۰ گرم به بالا داشته باشند، وارد دستگاه جوجه کشی می شوند، ادامه می دهد: تخم های نطفه دار پس از گذشت ۳۹ روز در دستگاه جوجه کشی، به منظور شکستن پوسته وارد دستگاه هکر شده و سر از تخم در می آورند. تخم های بدون نطفه نیز برای مصارف خوراکی در سطح استان به فروش می رسند.

علت فعالیت زیرزمینی بسیاری از پرورش دهندگان

او از مصرف ۱۵۰۰ تا ۱۷۰۰ کیلوگرم خوراک به صورت روزانه توسط این پرنده از بدو تولد تا زمان کشتار خبر می دهد و می گوید: اگر جیره غذایی طبق برنامه باشد، پرورش این پرنده توجیه اقتصادی خواهد داشت. باید به جوانان علاقمند که می خواهند به عنوان شغل اصلی خود وارد این حرفه شوند، بگویم که پرورش کمتر از ۴۰ تا۵۰ جوجه برای شروع کار توجیه اقتصادی ندارد،.

او ادامه می دهد: از طرفی بسیاری از جوانان با مراجعه به ما فقط علاقمندی به شترمرغ را علت ورود به کار عنوان می کنند اما علاقه به تنهایی کافی نیست و توصیه ما این است که قبل از اخذ مجوزهای لازم، به صورت سنتی ۲۰ تا ۳۰ جوجه را در مدت زمان آزمایشی یک ساله پرورش دهند تا با شرایط کار آشنا شده و تجربیات لازم در این زمینه را کسب کنند و پس از آن حتما با اخذ مجوزهای لازم و پروانه بهره برداری کار خود را در فاز صنعتی ادامه دهند. چه بسا بسیاری از پرورش دهندگان در سطح استان همدان بدون اخذ مجوزهای لازم از جهادکشاورزی و اداره دامپزشکی به صورت گسترده شروع به کار کرده و پس از صرف هزینه های بسیار، به علت نداشتن مجوز تخریب شدند.

کار کردن در فاز پرواری در سال اول توصیه دیگری است که مرادی برای پرورش دهندگان تازه کار ارائه می کند و یادآور می شود: توصیه نمی کنم که قشر جوان و تازه کار از همان ابتدا وارد فاز پرورش مولد شوند و اگر در سال اول شروع کار خود از مشاوره و پشتیبانی مزرعه هایی که چند سال است در این زمینه فعالیت دارند، استفاده کنند موفق تر خواهند بود.

او معتقد است یکی از دلایل ورشکسته شدن بسیاری از جوانان پس از ورود به کار پرورش شترمرغ، نداشتن تخصص و مهارت کافی در این زمینه است که خود نیازمند برگزاری کلاس های آموزشی لازم از سمت جهادکشاورزی و یا آموزشگاه های فنی و حرفه ای است، از طرف دیگر پروسه طولانی و سخت کسب مجوز و پروانه های بهره برداری سبب شده بسیاری از افراد بدون اخذ مجوزهای لازم و به صورت زیرزمینی این حرفه را ادامه دهند که در آینده ممکن است با مشکل مواجه شده ومتحمل خسارت های مالی بالایی شوند.

نبود کشتارگاه تخصصی شترمرغ؛ یکی از مشکلات اساسی پرورش دهندگان

مدیرعامل یک شرکت تعاونی پرورش شترمرغ در ملایر نبود کشتارگاه تخصصی شترمرغ را یکی از اساسی ترین مشکلات این حوزه عنوان و خاطرنشان می کند: در حال حاضر ما برای کشتار از کشتارگاه های دام استفاده می کنیم، البته خبرهایی از تاسیس یک کشتارگاه شترمرغ در شهرستان فامنین شنیدم که برای ما به علت هزینه های بالای حمل و نقل و تلفات ناشی از آن، صرفه اقتصادی نخواهد داشت، با توجه به اینکه شترمرغ پرنده ای وحشی است و جابه جایی آن نیازمند اخذ مجوزهای لازم است و با ضوابط خاصی انجام می شود.

چرم هایی که دور ریخته می شوند

مرادی نبود صنایع تبدیلی لازم در کشور به منظور استفاده از پوست شترمرغ که یکی از بهترین چرم ها برای تولید کیف و کفش است را یکی دیگر از مشکلات این حرفه مطرح می کند و ادامه می دهد: متاسفانه مزرعه ما جایی برای نگهداری پوست شترمرغ ها پس از کشتار ندارد و از طرف دیگر به علت نبود خریدار که خود به خاطر نداشتن صنایع تبدیلی پوست این حیوان است، پوست این پرنده با وجود تجارت پر سودی که دارد، دور ریخته می شود.

این پرورش دهنده شترمرغ افزایش سرسام آور قیمت نهاده های دامی را یکی دیگر از مشکلات این حرفه برمی شمرد و می گوید: خوراک اصلی شترمرغ یونجه، سبوس گندم، جو، سویا، ذرت و یکسری مکمل هاست که به مقدار لازم در اختیار دامداران قرار نمی گیرد و از طرف دیگر افزایش سرسام آور این نهاده ها، پرورش دهندگان دام را با مشکل جدی مواجه کرده است.

مرادی در پایان به تاثیر شیوع بیماری کرونا بر همه کسب و کارها اشاره و اظهار می کند: شیوع بیماری کرونا طی چند ماه اخیر سدی در برابر توسعه تمامی کسب و کارها ایجاد کرده اما باید شرایط کنونی را حفظ کنیم و عقب نکشیم. من اطمینان دارم پس از تمام شدن این بیماری ما شاهد جهشی روبه جلو در تمامی کسب و کارها در کشورمان خواهیم بود. 

مزرعه ای که ماه هاست خاک می خورد

به سراغ مزرعه دیگری در ۳۵ کیلومتری جاده ملایر- همدان رفتیم. برادران میناوند که سال ۹۸ مجوز تاسیس این واحد پرورش دهنده شترمرغ را با ظرفیت ۲۰۰ راس پرواری اخذ کردند، از شروع کار خود می گویند:  از هشت سال پیش در بخشی از گاوداری دایی ام با خرید ۲۰۰ جوجه، پرورش شترمرغ را شروع کرده و هر سال با پرورش ۲۰۰ تا ۳۰۰ جوجه، شترمرغ پروار استان همدان و شهرهای همجوار را تامین می کردیم.

مجوز این مزرعه پرورش دهنده شترمرغ با مساحتی بیش از ۸۰۰۰ مترمربع و هزینه کرد بیش از ۳۰ میلیون بابت اخذ مجوز و پروانه بهره برداری و امکانات و تجهیزات، چند ماهی است که توسط اداره دامپزشکی شهرستان باطل شده است. میناوند در این باره به خبرنگار ایسنا می گوید: با ترغیب دوستانم و به امید حمایت های بیشتر و گرفتن تسهیلات، دوندگی ام برای اخذ مجوز تاسیس مزرعه از سال ۹۵ آغاز شد و بالاخره در سال ۹۸ با صرف هزینه ۳۰ میلیون تومانی موفق به اخذ مجوز شدم و پس از آن ۵۰ جوجه شترمرغ به منظور پرورش پرواری از ورامین خریداری کردیم.

میناوند ادامه می دهد: بعد از اینکه جوجه ها به سن چهار ماهگی رسیدند، اداره دامپزشکی ملایر به علت نداشتن مجوز خرید جوجه از ورامین، مجوز مزرعه را باطل کرد و پس از آن به علت عدم تامین نهاده های دامی این جوجه ها، مجبور شدیم آنها را قبل از رسیدن به سن کشتار، زیر قیمت و با ضرر بیش از ۴۰ میلیون تومان بفروشیم.  

هیچ کس به من نگفت!

به گفته این جوان عدم آگاهی او از قوانین دامپزشکی و تعریف نکردن قوانین توسط دستگاه های ذیربط برای او، سبب بروز این مشکلات و زیان های مالی شده و حالا این پرورش دهنده شترمرغ برای جبران خسارت ها و تامین هزینه قسط تسهیلاتی که برای توسعه مزرعه از بانک کشاورزی دریافت کرده، مجبور است مانند برادرش به تهران مهاجرت و برای پرداخت قسط ۱۷۱ میلیون تومانی به بانک، صبح تا شب کارگری کند.

میناوند با بیان اینکه پس از آگاهی از این مسئله به اداره دامپزشکی مراجعه کرده و به اشتباه خود واقف شدم و درصدد جبران و دادن تعهد برآمدم، می گوید: کسی به من نگفت که باید برای جوجه آوری مجوز لازم را تهیه کنم، اگر می دانستم حتما از همان ابتدا مجوزهای لازم را می گرفتم، همه این حرف ها را به سرپرست اداره دامپزشکی هم گفتم اما متاسفانه تعهد مرا قبول نکردند و از من مجوز جوجه آوری از ورامین را خواستند، این در حالی بود که جوجه ها ۵ ماهه شده بودند و مزرعه ورامین به علت گذشت بیش از ۴ ماه از نظر قانونی نمی توانست برایم مجوز صادر کند. 

هرچه بی قانون جلو بروی، پیشرفت بیشتری خواهی کرد

او مطرح می کند: سه سال پیش برای تامین هزینه های اخذ مجوز مزرعه، کامیون خود را به امید سودآوری بیشتر و رونق کسب و کارم فروختم و حالا از بسیاری از هم سن و سالانم در شهرستان های میاندوآب و خرم آباد که همزمان با من و بدون اخذ هیچ گونه مجوزی در حال پرورش و فروش شترمرغ هستند، عقب مانده و حتی سرمایه اولیه زندگی خود را از دست داده ام و علاوه بر زیان هایی که متحمل شدم، مجبور هستم برای تامین قسط تسهیلات بانکی، مزرعه ای که سال های جوانی ام را پای آن گذاشته تا برای خود و برادرانم آینده ای روشن رقم بزنم را رها کرده و به تهران بروم. 

میناوند می گوید: قبل از اخذ مجوز قانونی، در این کار موفق بودم و با فروش سالانه بیش از ۲۰۰ شترمرغ پرواری، سوددهی خوبی نصیبم می شد اما اخذ مجوز در نهایت سبب توقف این مسیر هشت ساله شد و حالا با تمام بلاهایی که این مدت سرم آمده به این نتیجه رسیدم که هرچه بی قانون جلو بروی، پیشرفت بیشتری خواهی کرد.

به گفته این جوان تسهیلاتی که قرار بوده مرهمی باشد بر دردهای شترمرغانش، حالا باری بر دوش برادران میناوند شده و مزرعه ای با تمام امکانات که می تواند برای بیش از ۶۰ نفر به طور مستقیم و غیرمستقیم اشتغال ایجاد کند، ماه هاست که خاک می خورد و کسی نمی داند تا کی قرار است خالی و سوت و کور بماند.

پروانه بهداشتی میناوند باطل نشده

در ادامه به سراغ رئیس اداره دامپزشکی شهرستان ملایر رفتیم. دکتر ابراهیم نعمت گرگانی با بیان اینکه فرآیند نظارت فرایندی مستمر و مانند یک زنجیره بهم متصل شده است، می گوید: نخستین گام برای تولید در حوزه دامپزشکی صدور پروانه بهداشتی است و پس از آن کلیه فعالیت های دامدار شامل واردات، صادرات، ترانزیت و ترخیص دام، فرآورده‌های دامی، دارو، مواد بیولوژیک و تجهیزات دامپزشکی، خوراک و نهاده‌های دامی، مکمل و افزودنی‌های خوراک دام باید تحت نظارت سازمان دامپزشکی و با اخذ مجوزهای لازم از آن باشد.

او به خبرنگار ایسنا اعلام می کند: واحد پرورش میناوند بدون اخذ مجوز جوجه ریزی، اقدام به خرید و پرورش جوجه کرده و ما طبق قوانین و ضوابط حاکم ملزم به پیگیری بودیم. پروانه بهداشتی این واحد باطل نشده است و او می تواند با مراجعه به اداره دامپزشکی و تشکیل کمیته شرایط خاص و طی یکسری مراحل، چرخه تولید را دوباره در مزرعه خود فعال کند.

نکات تغذیه ای تخم و گوشت شترمرغ

یک کارشناس تغذیه نیز درباره خواص تخم شتر مرغ به خبرنگار ایسنا می گوید: هر عدد تخم شترمرغ حاوی ۲۰۰۰ کالری و معادل ۲۰ عدد تخم مرغ است و طعم، میزان چربی و پروتئین آن با تخم مرغ تفاوتی ندارد.

دکتر رومینا اکبری با بیان اینکه میزان کلسترول تخم شترمرغ بسیار پایین است و حاوی اسیدهای چرب غیر اشباع است، ادامه می دهد: مقدار ویتامین های B6 ، B5، E و منگنز آن از تخم مرغ کمتر اما میزان سلنیوم آن بالا و حاوی فسفر و روی است.

او تخم و گوشت شترمرغ را مفید برای درمان کم خونی و فقر آهن می داند و اظهار می کند: این ماده غذایی به علت شاخص گلاسیمی پایین، برای بیماران دیابتی و افراد مبتلا به وکم کاری تیروئید مفید است همچنین این ماده مغذی سرشار از امگا۳ بوده و برای بیماران قلبی و عصبی و نیز ورزشکاران توصیه می شود.

انتهای پیام

منبع : خبرگزاری ایسنا


کلمات کلیدی :
اشتراک گذاری :

آخرین اخبار استان ها

اختصاصی| حمایت جبهه ایستادگی ایران اسلامی زنجان از لیست شورای ائتلاف

 اختصاصی| حمایت جبهه ایستادگی ایران اسلامی زنجان از لیست شورای ائتلاف
2024-02-26T06:01:30+03:30
دبیر جبهه ایستادگی ایران اسلامی در استان زنجان اعلام کرد که این جبهه از نامزدهای منتخب شورای ائتلاف نیروهای انقلاب اسلامی حمایت خود را اعلام می‌کند.

رئیس دیوان عدالت اداری: قوه قضائیه ‌استقلال وکلا را در هر زمان به رسمیت می‌شناسد

 رئیس دیوان عدالت اداری: قوه قضائیه ‌استقلال وکلا را در هر زمان به رسمیت می‌شناسد
2024-02-26T06:01:30+03:30
رئیس دیوان عدالت اداری کشور گفت: عقل و قانون حکم می‌کند وکیل در جریان دادرسی با شجاعت از موکل و حق دفاع کند و این استقلال را قوه قضائیه در هر زمان به رسمیت ...

دستگیری اکرم لاهوری تروریست + جزئیات

 دستگیری اکرم لاهوری تروریست + جزئیات
2024-02-26T06:01:29+03:30
سخنگوی پلیس از دستگیری یک عضو "سپاه صحابه "در استان هرمزگان خبر داد.

لیست ‌شورای ائتلاف برای انتخابات مجلس خبرگان و شورای اسلامی در همدان + اسامی

 لیست ‌شورای ائتلاف برای انتخابات مجلس خبرگان و شورای اسلامی در همدان + اسامی
2024-02-26T06:01:29+03:30
لیست انتخاباتی شورای ائتلاف ‌استان همدان ‌برای مجلس خبرگان رهبری و مجلس شورای اسلامی اعلام شد.

محکوم مالی فراری هنگام خروج غیرقانونی از کشور بازداشت شد + جزئیات

 محکوم مالی فراری هنگام خروج غیرقانونی از کشور بازداشت شد + جزئیات
2024-02-26T06:01:29+03:30
رئیس کل دادگستری هرمزگان از دستگیری یک محکوم مالی فراری با بیش از ۳۰ فقره محکومیت قطعی هنگام خروج از کشور خبر داد.

دغدغه‌های نخبگان خراسان جنوبی با نامزد انتخابات خبرگان رهبری + تصاویر

 دغدغه‌های نخبگان خراسان جنوبی با نامزد انتخابات خبرگان رهبری + تصاویر
2024-02-26T06:01:28+03:30
جمعی از نخبگان خراسان جنوبی در دیدار با نامزد ششمین دوره مجلس خبرگان رهبری دغدغه های خود را در زمینه های مختلف مطرح کردند.

رئیسی: امیدواریم مجلس قوی برای پشتیبانی از مردم و ‌کمک به دولت تشکیل شود

 رئیسی: امیدواریم مجلس قوی برای پشتیبانی از مردم و ‌کمک به دولت تشکیل شود
2024-02-26T06:01:28+03:30
نامزد ششمین دوره انتخابات مجلس خبرگان رهبری در خراسان جنوبی بر اینکه شرکت در انتخابات عمل به حق و تکلیف است گفت: امیدواریم مجلسی قوی شکل بگیرد که هم پشتیبان...

رونمایی از دیوارنگاره جدید میدان ولیعصر(عج) زنجان/ "‌روشن شود جهانی؛ وقتی که تو بیایی"

 رونمایی از دیوارنگاره جدید میدان ولیعصر(عج) زنجان/ "‌روشن شود جهانی؛ وقتی که تو بیایی"
2024-02-24T08:54:53+03:30
در آستانه نیمه شعبان، از جدیدترین دیوارنگاره میدان ولیعصر(عج) زنجان رونمایی شد.

تب تند رقابت‌های انتخاباتی در اصفهان/ تشکیل ائتلاف بانوان و ائتلاف آبی نظرها را جلب کرد

 تب تند رقابت‌های انتخاباتی در اصفهان/ تشکیل ائتلاف بانوان و ائتلاف آبی نظرها را جلب کرد
2024-02-24T08:28:10+03:30
در دومین روز از رقابت‌های انتخابات مجلس شورای اسلامی و خبرگان رهبری، تشکیل ائتلاف بانوان کاندیدا و ائتلاف آبی با محوریت شرق اصفهان بیشتر از همه نظرها را به ...

تخریب یادگار ساسانیان در فسا/ نابودی تلِ قلعۀ پل فَسای شیراز همچنان دنباله دارد! + تصاویر‌

 تخریب یادگار ساسانیان در فسا/ نابودی تلِ قلعۀ پل فَسای شیراز همچنان دنباله دارد! + تصاویر‌
2024-02-24T08:28:10+03:30
کنشگر و پژوهشگر میراث فرهنگی و تاریخ ایران به حفاری‌های غیرمجاز گسترده و جاده کشی بر بلندای بر روی تلِ قلعۀ پل فَسا انتقاد کرده است.

گلایه کاندیداهای زنجان از تخلف تبلیغاتی برخی نامزدها

 گلایه کاندیداهای زنجان از تخلف تبلیغاتی برخی نامزدها
2024-02-23T21:21:23+03:30
از روز گذشته، برخی کاندیداها در زنجان، اقدام به نصب بنرهای خود در نقاطی غیر از محل‌های تعیین‌شده برای تبلیغات، اقدام به نصب بنر و پوستر کردند که این کار گلا...

وزیر اقتصاد: نرخ ارز در بازار آزاد را به رسمیت نمی‌شناسیم/ سرمایه‌گذاری خارجی ‌به ۱۰ میلیارد دلار می‌رسد

 وزیر اقتصاد: نرخ ارز در بازار آزاد را به رسمیت نمی‌شناسیم/ سرمایه‌گذاری خارجی ‌به ۱۰ میلیارد دلار می‌رسد
2024-02-23T17:08:31+03:30
وزیر امور اقتصادی و دارایی گفت: نرخ ارز در بازار آزاد را به رسمیت نمی‌شناسیم و هدف دولت همان روش های توافقی است و از همه ابزارها باید در این ارتباط استفاده ...

۲۱ تروریست و عناصر معاند در اصفهان دستگیر شدند/ ‌کشف ۵۵ بمب دست‌ساز/ بازداشت ۲۲ قاچاقچی داروهای حساس

 ۲۱ تروریست و عناصر معاند در اصفهان دستگیر شدند/ ‌کشف ۵۵ بمب دست‌ساز/ بازداشت ۲۲ قاچاقچی داروهای حساس
2024-02-23T15:48:08+03:30
رئیس کل دادگستری اصفهان گفت: با تلاش سربازان گمنام امام زمان (عج) در استان اصفهان، طی ماه‌های گذشته تعدادی تروریست و عناصر معاند ‌در سطح استان ‌دستگیر شدند.

۸ تروریست در آستانه راهپیمایی ۲۲ بهمن در اصفهان دستگیر شدند/ بازداشت ۲۲ قاچاقچی داروهای حساس

 ۸ تروریست در آستانه راهپیمایی ۲۲ بهمن در اصفهان دستگیر شدند/ بازداشت ۲۲ قاچاقچی داروهای حساس
2024-02-23T15:34:58+03:30
رئیس کل دادگستری اصفهان از بازداشت هشت تروریست در ‌آستانه راهپیمایی ۲۲ بهمن امسال در اصفهان خبر داد.

امام جمعه موقت بوشهر: چرا دشمنان ‌مردم را از مشارکت گسترده در انتخابات منع می‌کنند؟

 امام جمعه موقت بوشهر: چرا دشمنان ‌مردم را از مشارکت گسترده در انتخابات منع می‌کنند؟
2024-02-23T15:01:28+03:30
امام جمعه موقت بوشهر گفت: اگر انتخابات خوب نبود و اثر نداشت چرا دشمنان با راه‌اندازی تبلیغات گسترده مردم را در عرصه مشارکت در انتخابات منع می‌کند، پس معلوم ...

اهمیت حضور در انتخابات از زبان امام جمعه زاهدان/ نگذارید دیگران جای شما تصمیم غلط بگیرند

 اهمیت حضور در انتخابات از زبان امام جمعه زاهدان/ نگذارید دیگران جای شما تصمیم غلط بگیرند
2024-02-23T15:01:28+03:30
امام جمعه زاهدان با اشاره به اینکه مشارکت در انتخابات و انتخاب اصلح به سرنوشت روز‌مره ما ارتباط دارد، گفت: شرکت در انتخابات و انتخاب با بصیرت و چشم باز بهتر...

عیدی سپاه به مردم فارس در عید بزرگ نیمه شعبان/ افتتاح طرح‌های عمرانی و محرومیت‌زدایی‌

 عیدی سپاه به مردم فارس در عید بزرگ نیمه شعبان/ افتتاح طرح‌های عمرانی و محرومیت‌زدایی‌
2024-02-23T14:08:18+03:30
آیین افتتاح و بهره‌برداری از طرح‌های عمرانی و محرومیت‌زدایی سپاه فجر فارس با حضور سرلشکر پاسدار حسین سلامی در شیراز برگزار شد.

امام جمعه موقت سنندج‌: همه اقشار پای صندوق بیایند/ مطالبه کردستانی‌ها از نمایندگان مجلس

 امام جمعه موقت سنندج‌: همه اقشار پای صندوق بیایند/ مطالبه کردستانی‌ها از نمایندگان مجلس
2024-02-23T14:08:18+03:30
امام جمعه موقت سنندج گفت: اشتغال، اقتصاد قوی و رفع معضل بیکاری مطالبه اصلی کردستانی‌ها از نمایندگان مجلس است.

فهرست نهایی نامزدهای انتخابات مجلس شورای اسلامی در بوشهر اعلام شد

 فهرست نهایی نامزدهای انتخابات مجلس شورای اسلامی در بوشهر اعلام شد
2024-02-23T14:08:17+03:30
رئیس هیئت نظارت شورای نگهبان در استان بوشهر با بیان اینکه فهرست نهایی نامزدهای انتخابات مجلس شورای اسلامی اعلام شده است گفت: ملاک عمل آگهی صادره از فرماندار...

مهدی طغیانی: مجلس یازدهم نمایشی نبود/ اصفهان از فضای کنونی متضرر خواهد شد

 مهدی طغیانی: مجلس یازدهم نمایشی نبود/ اصفهان از فضای کنونی متضرر خواهد شد
2024-02-23T14:08:17+03:30
نامزد دوازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی اصفهان گفت: اقتصاد ایران به خاطر فشار ناشی از تحریم‌ها با مشکل جهش ارزی مواجه است و باید ساز و کاری ایجاد شو...

جانشین فرمانده کل سپاه: اجازه نمی‌دهیم ‌آمریکا و دشمنان ‌اشتباه محاسباتی دیگری علیه ایران انجام دهند

 جانشین فرمانده کل سپاه: اجازه نمی‌دهیم ‌آمریکا و دشمنان ‌اشتباه محاسباتی دیگری علیه ایران انجام دهند
2024-02-23T13:41:39+03:30
جانشین فرمانده سپاه پاسداران گفت: ‌با شرکت در انتخابات اجازه نمی‌دهیم که آمریکا و دشمنان نظام اشتباه محاسباتی دیگری انجام دهند.

سرلشکر سلامی: ۱۱ اسفند با دشمنان اتمام حجت ‌می‌کنیم/ مردم در انتخابات مشت محکم دیگری به دهان معاندان می‌زنند

 سرلشکر سلامی: ۱۱ اسفند با دشمنان اتمام حجت ‌می‌کنیم/ مردم در انتخابات مشت محکم دیگری به دهان معاندان می‌زنند
2024-02-23T13:41:39+03:30
فرمانده کل سپاه گفت: جمعه ۱۱ اسفندماه، یک اتمام حجت دیگر با دشمن داریم و همچون راهپیمایی ۲۲ بهمن، حضور ملت پای صندوق‌های رای، مشت محکم دیگری به دهان دشمن می...

دادستان کل کشور: رویکرد قضات در صدور رأی "اصلاحی و تربیتی" باشد

 دادستان کل کشور: رویکرد قضات در صدور رأی "اصلاحی و تربیتی" باشد
2024-02-23T13:14:36+03:30
دادستان کل کشور گفت: رویکرد قضات در صدور آرا و سایر تصمیمات قضایی باید رویکردی اصلاحی و تربیتی و در همین راستا باشد تا شاهد بازپروری و بازگشت دوباره زندانی ...

وزیر اقتصاد: بر خروج از چالش ‌رکود تورمی دهه ۹۰ متمرکز شده‌ایم/ ورود ایران به مرحله جدید‌ رشد تولید ‌

 وزیر اقتصاد: بر خروج از چالش ‌رکود تورمی دهه ۹۰ متمرکز شده‌ایم/ ورود ایران به مرحله جدید‌ رشد تولید ‌
2024-02-23T13:14:36+03:30
وزیر اقتصاد با بیان اینکه سیاست دولت برون رفت از رکود تورمی حاکم بر دهه ۹۰ کشور است، گفت: به مرحله جدیدی از رشد تولید ناخالص داخلی کشور وارد شده‌ایم.

حال و هوای "منتظران مهدی" در قم و ‌جمکران‌/ همه برای "حضرت صاحب‌الزمان (عج)" به خط شده‌اند

 حال و هوای "منتظران مهدی" در قم و ‌جمکران‌/ همه برای "حضرت صاحب‌الزمان (عج)" به خط شده‌اند
2024-02-23T13:01:24+03:30
شهر مقدس قم و مسجد مقدس جمکران آماده برپایی جشن های نیمه شعبان است و دستگاه های استان با همکاری و هماهنگی های لازم آماده میزبانی از زائران و مسافران نیمه شع...

سرلشکر سلامی: پاسخ توطئه‌های دشمن را در پای صندوق‌های رأی می‌دهیم

 سرلشکر سلامی: پاسخ توطئه‌های دشمن را در پای صندوق‌های رأی می‌دهیم
2024-02-23T13:01:24+03:30
فرمانده کل سپاه گفت: تک مردم برای ما به اندازه همه ملت ارزشمند هستند. برای یک نفر اینها ما همه وجودمان را می گذاریم.

آیت‌الله ‌حسینی‌بوشهری: مردم ایران با مشارکت گسترده مطمئناً پشتیبان ‌انقلاب ‌خواهند بود‌

 آیت‌الله ‌حسینی‌بوشهری: مردم ایران با مشارکت گسترده مطمئناً پشتیبان ‌انقلاب ‌خواهند بود‌
2024-02-23T12:21:30+03:30
رئیس جامعه مدرسین حوزه علمیه قم گفت: مردم با آگاهی در انتخابات جمعه هفته آینده ۱۱ اسفند با حضور باشکوه در پای صندوق‌های اخذ رأی یک بار دیگر حماسه وفاداری خو...

خلبان واحدی: نیروی هوایی ارتش روزآمد شد/ باید بیش از پیش هوشیار، آماده و آگاه باشیم

 خلبان واحدی: نیروی هوایی ارتش روزآمد شد/ باید بیش از پیش هوشیار، آماده و آگاه باشیم
2024-02-23T09:28:09+03:30
فرمانده نیروی هوایی ارتش گفت: نیروی هوایی با روزآمد شدن در حال حراست از گذشته افتخارآمیز خود است و باور داریم که وعده نصرت‌الهی بی‌شک محقق خواهد شد.

علی سعیدی: انتخابات زمان تسویه حساب نیست/ ایرانی‌ها مصالح شخصی را به مصالح عالی انقلاب گره نمی‌زنند

 علی سعیدی: انتخابات زمان تسویه حساب نیست/ ایرانی‌ها مصالح شخصی را به مصالح عالی انقلاب گره نمی‌زنند
2024-02-23T09:28:08+03:30
رئیس دفتر عقیدتی سیاسی فرماندهی معظم کل قوا گفت: مردم باید بدانند میانه راه زمان تسویه حساب نیست، مشکلات معیشتی را می‌بینیم و مردم را درک می‌کنیم اما این مس...

روایت تسنیم از نخستین روز انتخاباتی اصفهان/ از تأخیر شانا در اعلام لیست تا حضور حداکثر بانوان کاندیدا

 روایت تسنیم از نخستین روز انتخاباتی اصفهان/ از تأخیر شانا در اعلام لیست تا حضور حداکثر بانوان کاندیدا
2024-02-23T08:48:01+03:30
در نخستین روز فعالیت‌های انتخاباتی دوزادهمین مجلس شورای اسلامی با اعلام لیست کامل کاندیداها شاهد حضور قابل توجه بانوان در حوزه‌های مختلف انتخاباتی اصفهان هس...
X فیلم جدید فیلم جدید دانلود فیلم و سریال تبلیغات شما (پیام به تلگرام)