میرنیوز

حضور جهادی طلاب در عرصه خدمت به بیماران کرونایی/‌طلاب ‌برای غسل متوفیان کرونایی همچون فرشته ‌وارد میدان شدند

 حضور جهادی طلاب در عرصه خدمت به بیماران کرونایی/‌طلاب ‌برای غسل متوفیان کرونایی همچون فرشته ‌وارد میدان شدند 2020-11-23T17:50:01+03:30

به گزارش خبرگزاری تسنیم از قم، شیوع ویروس کرونا در کشور، مردم را با شرایط جدیدی مواجه کرده است، بحران در حوزه سلامت و اقتصاد که به گفته مقامات از آن به‌عنوان دوگانه «معیشت، سلامت» یاد می‌شود به یکی از دغدغه‌های اصلی جامعه تبدیل‌شده است.

آنچه که در این‌ بین از وقوع شرایط وخیم در زندگی مردم جلوگیری کرده، پای‌کار آمدن گروه‌های جهادی است، قشرهای مختلف مردم به‌ویژه جوانان با گسترده شدن بیماری کرونا در جامعه، برای کاهش تبعات مختلف این بیماری وارد میدان شدند و در حوزه‌های مختلف ازجمله در حوزه‌های سلامت، بهداشت و اقتصاد کارهای بزرگی رقم زدند.

حوزه‌های علمیه نیز با بهره‌گیری از ظرفیت‌های طلاب به‌ویژه طلاب جوان با ساماندهی مناسب در قالب ستاد حوزوی بحران به‌اندازه نقش و توان خود توانسته‌اند در مقابله با این بیماری برخیزند.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین محمدحسن زمانی، مسئول دفتر اجتماعی سیاسی حوزه‌های علمیه کشور و دبیر ستاد حوزوی بحران و حوادث غیرمترقبه با اشاره به ابعاد مختلف اقدامات طلاب جهادگر اظهار داشت: رهبر حکیم انقلاب از قبل انقلاب پرچم‌دار ساماندهی طلاب جهادگر بوده‌اند، در زلزله طبس و سیل ایرانشهر که قبل از انقلاب اتفاق افتاد به چشم دیدم که ایشان طلاب را ساماندهی می‌کردند تا به مردم امدادرسانی کنند.

مقام معظم رهبری پرچم‌دار فعالیت جهادی طلاب هستند

وی افزود: در سیل ایرانشهر ایشان شخصاً کیسه‌های آرد را بر دوش می‌گرفتند و برای مردم چه شیعیان و چه اهل سنت آن منطقه می‌بردند و توزیع می‌کردند، لذا مقام معظم رهبری پرچم‌دار کار جهادی طلاب هستند.

دبیر ستاد حوزوی بحران و حوادث غیرمترقبه بیان کرد: از 4 سال پیش که سیل و زلزله در مناطق مختلف کشور اتفاق افتاد، طلاب جهادگر باانگیزه به‌طور خودجوش به کمک مردم رفتند و امدادرسانی کردند، لذا مرکز مدیریت حوزه‌های علمیه تصمیم گرفت ساماندهی این عزیزان را بر عهده بگیرد تا هم بهتر و هم منسجم‌تر در این زمینه به خدمت مشغول شوند، لذا آنجا بود که ستاد حوزوی بحران و حوادث غیرمترقبه کشور در مرکز مدیریت حوزه‌های علمیه شکل گرفت و تأسیس شد و همچنان فعالیت ستاد ادامه دارد.

مسئول دفتر اجتماعی سیاسی حوزه‌های علمیه کشور عنوان کرد: 7 نهاد حوزوی را در ستاد حوزوی بحران عضو کردیم تا مشارکت حداکثری و هم‌زمان داشته باشند؛ این 7 نهاد عبارت‌اند از: 1- مرکز مدیریت حوزه‌های علمیه برادران 2- مرکز مدیریت حوزه‌های علمیه خواهران 3- جامعه‌الزهرا (س) 4- دفتر تبلیغات اسلامی 5_سازمان تبلیغات اسلامی 6- مرکز خدمات حوزه‌های علمیه 7- جامعه المصطفی.

20 هزار نیروی جهادی در ستاد بحران حوزوی فعالیت می کنند

زمانی گفت: ستاد حوزوی بحران در ایام شیوع کرونا به دلیل حساسیت این بیماری و تنوع خدمات طلاب در این زمینه، کمیته‌های یازده‌گانه‌ای را شکل داد که در موج‌های اول و دوم کرونا به فعالیت‌های جهادی پرداختند، 20 هزار نفر نیروی جهادی تاکنون در این عرصه فعالیت داشته‌اند که ما اسامی همه طلاب را در هر شهرستان با نوع خدمتی که انجام می‌دادند در بانک اطلاعات ستاد حوزوی بحران داریم؛ در طول 9 ماه گذشته نیروهای مستقر در آرامستان‌ها هم کار جهادی خود را ادامه داده و آن را تعطیل نکرده‌اند.

وی افزود: اولین کمیته از کمیته‌های یازده‌گانه، کمیته عیادت از بیمارستان‌هاست، در حال حاضر در موج جدید کرونا 250 طلبه برادر و 75 طلبه خواهر در 5 بیمارستان قم در حال خدمت‌رسانی هستند. این طلاب جهادی در 3 شیفت صبح، عصر و شب در هر شیفت 5 نفر در هر بیمارستان مستقر می‌شوند و ایام هفته را بین خود به صورت منظم تقسیم کرده‌اند.

دبیر ستاد حوزوی بحران و حوادث غیرمترقبه افزود: برخی از طلاب علاقه‌مند به خدمت جهادی که به دلیل بیماری زمینه‌ای خود یا خانواده‌شان امکان حضور مستقیم و خدمت در بیمارستان‌ها را ندارند و دارای وسیله نقلیه هستند مسؤولیت ایاب و ذهاب بقیه طلاب جهادی بویژه خواهران طلبه به بیمارستان‌ها را که از راه دور می‌آیند به عهده دارند، هم‌اکنون 20 طلبه جهادی مسؤولیت ترابری را انجام می‌دهند. یکی دیگر از خدمات این طلاب تهیه میان‌وعده‌هایی از قبیل آبمیوه سیب و هویج و احیانا مغز پسته و بادام برای بیماران کرونایی است که با کمک خیرین تهیه و با هماهنگی و موافقت روسای بیمارستان‌ها به بیماران جهت تقویت بنیه دفاعی بدن در برابر ویروس و نشاط روحی تقدیم می‌شود.

مسئول دفتر اجتماعی سیاسی حوزه‌های علمیه کشور گفت: خدمت مشتاقانه طلاب جهادی که بدون هیچ‌گونه حقوق و دستمزدی مشغول خدمت به بیماران عزیز کرونایی بوده و احیانا سلامتی خویش را در این راه از دست داده‌اند، مایه افتخار ملت مسلمان ایران است.

زمانی ادامه داد: در موج‌های اول و دوم کرونا این بیماری، جهادگران کمیته بیمارستان‌ها انواع خدمات را از استحمام و تغذیه بیماران تا تنظیف محیط بیمارستان انجام می‌دادند اما در موج سوم، 3 وظیفه مشخص به آنها اعلام کردیم: کمک به پرستاران و همراهان بیماران و بیماران بدون همراه، آرامش بخشی به بیماران، پاسخگویی به مسائل شرعی بیماران و پرسنل و تبلیغ معارف دینی و همچنین برگزاری مراسم دعا و سایر مراسم متناسب با محیط بیمارستان.

وی تصریح کرد: کمیته دوم، کمیته مشاوره روانشناسی مرکب از 70 طلبه فاضل است، این طلبه‌ها حداقل سطح 3 یا کارشناسی ارشد روانشناسی یا مشاوره را گذرانده‌اند و زیر نظر حجت‌الاسلام والمسلمین مهکام مشغول خدمت‌رسانی هستند، اعضای این کمیته به نقاط مختلف کشور جهت مشاوره بیماران کرونایی بیمارستان‌ها اعزام می‌شوند اما به دلیل سختی‌ها و محدودیت‌های اعزام، دوره آموزشی فشرده 2 روزه و متوسط یک‌هفته‌ای برای انجام کار مشاوره‌ای در استان‌ها در نظر گرفته شده است تا طلاب فاضل و مستعد و دارای سابقه مشاوره هر استان با گذراندن این دوره‌ها مشغول خدمت مشاوره در بیمارستان‌های همان شهرستان‌ها شوند.

دبیر ستاد حوزوی بحران و حوادث غیرمترقبه افزود: دوره آموزشی فشرده توسط دکتر مهکام و دوره متوسط یک‌هفته‌ای تاکنون در چندین استان مانند قم، یزد، گیلان، مازندران، هرمزگان و... برگزار شده است، محدودیت‌های کرونایی اخیر جهت تردد و مسافرت این اساتید به استان‌ها ما را بر آن داشت تا آموزش مجازی دوره متوسط در سطح ملی نیز از سوی این کمیته انجام گیرد.

مسئول دفتر اجتماعی سیاسی حوزه‌های علمیه کشور بیان کرد: در این دوره که برای کل استان‌ها خواهد بود به صورت 60 ساعت غیرحضوری و 20 ساعت حضوری و عملیاتی در بیمارستان‌ها روش‌های مشاوره دادن را به داوطلبان آموزش خواهیم داد، سرفصل‌های آموزشی این دوره تدوین و اساتید انتخاب شده و ان‌شاءالله بزودی برگزار خواهد شد.

زمانی عنوان کرد: اوایل شیوع کرونا گزارشی از بیمارستان‌ها دریافت کردیم مبنی بر اینکه به مجرد اینکه کسی می‌فهمد تست کرونایش مثبت است، تقریبا مطمئن می‌شود که باید به همین زودی از دنیا برود، لذا از نظر روحی آمادگی مرگ پیدا می‌کند و این آمادگی برای مرگ او را خیلی رنج می‌دهد، یکی از مسؤولان بیمارستانی می‌گفت لحظه‌ای که بستگان یک بیمار، شخص را تحویل بیمارستان می‌دهند و می‌خواهند بازگردند، موقع خداحافظی طرفین گریه می‌کنند و آخرین خداحافظی را انجام می‌دهند و بیمار حلالیت می‌طلبد! گویا آخرین دیدار است، این روحیه آنچنان به برخی از بیماران فشار می‌آورد که قبل از اینکه ویروس کرونا بر فرض آنها را بکشد این غم آنها را می‌کشت، لذا باید در این زمینه ورود موثر می‌کردیم و برای درمان اینها کار تخصصی روانشناسی انجام می‌دادیم، اما نه یک پزشک معمولی، نه یک پرستار و نه یک روحانی نمی‌تواند این کار روانشناسی را انجام بدهد.

75 نفر از طلاب متخصص روانشناسی در مراکز درمانی به بیماران کرونایی مشاوره می دهند

وی گفت: لازم بود که ما از دانش روانشناسی تخصصی استفاده کنیم، 2 مرکز در حوزه علمیه قم داریم که این ظرفیت را دارند؛ یک مرکز مشاوره حوزه علمیه است که ده‌ها استاد و ده‌ها متخصص سال‌هاست مشغول مشاوره هستند، دوم هم انجمن علمی روانشناسی حوزه است، از اینها دعوت کردیم و کمیته‌ای تشکیل دادیم به ریاست یکی از اساتیدی که دکترای روانشناسی و مشاوره دارد. این اساتید تیم‌های خودشان را وارد بیمارستان‌ها، آرامستان‌ها و میدان‌های دیگر مردمی کردند و حدود 75 نفر از این مشاوران متخصص عضو این گروه شدند و به طور جهادی شروع به کار کردند که کار آنها در روند بهبود و آرامش‌بخشی به بیماران بسیار موثر بوده است.

دبیر ستاد حوزوی بحران و حوادث غیرمترقبه افزود: کمیته سوم که از ابتدای بحران کرونا مشغول خدمت به ملت عزیز ایران شد، کمیته آرامستان‌ها و غسالخانه‌هاست، در اکثر استان‌ها و شهرستان‌ها هنوز طلاب برادر و خواهر در آرامستان‌ها مشغول تغسیل و تجهیز اموات کرونایی هستند.

65 طلبه در قم به صورت شیفت‌بندی مشغول تغسیل و تجهیز فوتی‌های کرونایی هستند

مسئول دفتر اجتماعی سیاسی حوزه‌های علمیه کشور گفت: در قم الان 65 طلبه به صورت شیفت‌بندی شده مشغول تغسیل و تجهیز فوتی‌های کرونایی در بهشت معصومه هستند، البته در بهشت زهرای تهران چون تعداد فوتی‌ها بیشترند طلاب بیشتری مشغول خدمت هستند. آنچه مایه شگفتی من است این است که طلبه‌هایی را می‌شناسم که ماه‌هاست مستمرا و روزانه مشغول تغسیل مومنان کرونایی هستند بدون آنکه یک ریال دریافت کرده باشند، کارهای بزرگ این عزیزان گمنام در رسانه‌ها مغفول مانده و نیاز است بیشتر از عظمت کار این طلاب جهادگر گفته شود.

زمانی افزود: در ابتدای شیوع کرونا، به مجرد اینکه غسال‌ها خبردار شدند اموات، کرونایی هستند، حاضر نشدند به این اموات نزدیک شوند به دلیل اینکه احتمال می‌دادند غسل اینها مساوی با مرگ خودشان است، لذا کنار کشیدند و جنازه‌ها مانده بودند، نه غسال‌ها حاضر بودند غسل بدهند نه خانواده‌های این اموات کرونایی حاضر بودند اینها را غسل بدهند، به دلیل اینکه آنها هم در معرض بیماری بودند و شاید حاضر نبودند غسل پدر یا مادر خود را به قیمت احتمال مرگ انجام بدهند، به هر حال جنازه مومنین و مومنات روی دست ما باقی ماندند و احترام اینها لازم بود، اینجا بود که مانند جریان دفاع‌مقدس طلبه‌ها روی مین رفتند و راه را برای بقیه باز کردند باید عده‌ای می‌آمدند و عملیات استشهادی انجام می‌دادند و وارد میدان می‌شدند و اقدام به تجهیز این اموات می‌کردند.

طلاب جهادی برای غسل متوفیان کرونایی همچون فرشته نجات وارد عرصه شدند

وی گفت: فرشته نجات، طلبه‌های ما بودند که شاید تاکنون هیچ مرده‌ای را غسل نداده بودند اما به خاطر انجام تکلیف شرعی به میدان آمدند و اعلام آمادگی کردند، طلبه‌های برادر و طلبه‌های خواهر وارد شدند، تجهیزی که باید انجام بگیرد شامل چند کار است: غسل، حنوط، تکفین، نماز و تدفین. غسل را مسؤولان بهداشتی ابتدا اجازه ندادند با این استدلال که غسل دادن موجب این می‌شود آب غسل میت کرونایی به لباس و سر و صورت غسال بخورد و قطعا اینگونه انتقال ویروس انجام می‌گیرد و ممکن است منجر به مرگ اینها بشود، حرف منطقی بود. لذا ما پذیرفتیم و حاضر شدیم به جای غسل، تیمم بدل از غسل را جایگزین کنیم و بقیه اعمال شرعی را انجام دهیم.

دبیر ستاد حوزوی بحران و حوادث غیرمترقبه ادامه داد: کار طلاب جهادی در زمینه غسل و کفن متوفیان کرونایی شروع شد، 10 روز اول اموات را در قم تیمم می‌دادیم و بقیه کارها، مثل حنوط و تکفین و امثال اینها طبق روال انجام شد و نگذاشتیم هیچ میتی بدون اعمال و احکام شرعی دفن شود، اما ما یک وظیفه شرعی دیگر هم داشتیم که در برابر تبدیل غسل به تیمم ساکت نمانیم، چون دستورالعمل فقه اسلامی ما که همه فقها بر آن اتفاق نظر دارند و هم استفتای مقام معظم رهبری، هم مراجع معظم تقلید را دارد و این فتوا اجماعی است که غسل میت مومن واجب شرعی است و اگر امکان داشته باشد حتی با هزینه و تهیه مقدمات امکان غسل باشد، نباید تیمم داد و باید مقدمات امکان غسل را فراهم کرد. به تعبیر ما طلبه‌ها مقدمه واجب، واجب است.

مسئول دفتر اجتماعی سیاسی حوزه‌های علمیه کشور تصریح کرد: در جلسه‌ای که در فرمانداری برگزار شد و مسؤولان مربوطه جمع بودند این موضوع را مطرح کردم و با صراحت اعلام کردم که مقدمه واجب، واجب است و لذا ما فعلا تیمم می‌دهیم اما واجب است بر همه ما دنبال تهیه مقدمات برویم، به ما گفتند در چند مرحله امکان انتقال است، این چند مرحله را تضمین کنید، یک- لحظه غسل دادن، چرا که آب غسل به لباس و بدن غسال می‌رسد و لباسی باید تهیه شود که مانع رسیدن آب به لباس و بدن غسال شود، دو- خطر آلودگی در محیط غسالخانه وجود دارد و این آلودگی برای دیگرانی که آنجا هستند ضرر دارد، سه- غساله و پسماند آب غسل هرجا برود آلوده می‌کند و ممکن است آلودگی آن از طریق فاضلاب منتشر شود.

زمانی گفت: به آنها گفتم هر 3 مرحله قابل حل است، برای مرحله اول ما می‌رویم و لباسی را تهیه می‌کنیم برای اینکه کاملا مانع شود و آب به آن نفوذ نکند، برای مرحله دوم، غسالخانه را ضدعفونی کنید مانند ضدعفونی اتاق بیمارستان که کرونایی‌ها آنجا هستند و برای مرحله سوم برای غساله و آب غسل، به آنها گفتم همین بیمار کرونایی مگر دستشویی و حمام نمی‌رود در بیمارستان، آب غساله آن را چه می‌کنید؟ گفتند ما مایع ضدعفونی می‌ریزیم در محل فاضلاب، گفتم همین مایع را در فاضلاب غسالخانه بریزید. لذا فقط مراحل 2 و 3 حل شد و فقط مانده بود مرحله اول که همان تهیه لباس ضدآب بود.

وی ادامه داد: در این زمینه خیلی تلاش کردیم، به جاهای مختلف از وزارت دفاع گرفته تا وزارت صنایع و کارخانه‌های مختلف مراجعه کردیم تا بالاخره 5 دست لباس را با یک عملیات ضربتی در یک وزارتخانه کشف کردیم، آنها را آوردیم و آن لباس پذیرفته شد اما آن لباس‌ها فقط 2 روز برای ما کار کرد و روز سوم پاره شد، به مجرد اینکه اینطوری شد ناچار شدیم درصدد تهیه نوع دیگری از لباس برآییم که قابل استفاده مجدد باشد و پاره نشود، لذا اینجا تهدید کرونا را تبدیل به فرصت کردیم و آن اختراع لباس جدید بود.

مدیر کارخانه تحت تاثیر فعالیت طلاب جهادی وارد عرصه خدمت به بیماران کرونایی شد

دبیر ستاد حوزوی بحران و حوادث غیرمترقبه گفت: دوستان طلبه غسال ما آمدند و با کارخانجات کفش و دمپایی قم وارد معامله شدند، یکی از کارخانه‌هایی که دمپایی و چکمه می‌ساخت، وقتی با مدیر کارخانه صحبت کردیم، پرسید این لباس را با این طرح خاص برای چه کاری می‌خواهید؟ گفتیم برای غسل مومنین و مومنات، مدیر کارخانه گفت چه کسانی غسل می‌دهند؟ گفتیم طلبه‌های جهادی، صاحب کارخانه منقلب شد و گفت بنده را هم جزو یکی از نیروهای جهادی حساب کنید و من هم تولید را جهادی انجام می‌دهم، نه حق‌الزحمه خودم، نه حق‌الزحمه کارخانه را نمی‌گیرم و فقط پول مواد خام را به من بدهید، بنده هم تا آخر جزو نیروهای جهادی با شما کار خواهم کرد.

زمانی ادامه داد: طرح لباس غسال را به مسؤول کارخانه دادیم و تولید پارچه به یکی از شرکت‌های دیگر سپرده شد، این شرکت پارچه را با استفاده از ماده پودری که از پتروشیمی گرفته بود تولید می‌کرد و در این کارخانه لباس‌های دوخته شده به چکمه‌ها چسبانده می‌شد، کار به این شکل بود که پارچه برش می‌خورد مثل شلوار و پیراهن اما بنا شد اینها را ندوزند چون از درز دوخت آن، آب نفوذ می‌کرد، پس به جای دوختن، پرس انجام گرفت و دیگر زمینه نفوذ آب وجود نداشت. چکمه را هم با شلوار پرس کردند و یک کلاه هم به آن اضافه شد، لذا یک لباس کامل یکدست، بسیار محکم و ضدآب تولید شد که تاکنون تولید نشده بود، اینگونه یک کار آتش به اختیار جالب با همکاری حوزه و صنعت انجام شد.

وی بیان کرد: این لباس را که به مسؤولان نشان دادیم بسیار تایید کردند، الان هم کارخانه مشغول فعالیت است و تولید انبوه آن شروع و به کل کشور ارسال شد و به دست همه طلاب که در امر غسل اموات کرونایی فعال بودند رسید و بسیاری از شهرهای کشور که به خاطر نبود لباس، غسل انجام نمی‌گرفت غسل اموات کرونایی را آغاز کردند که دستاورد بزرگی بود.

تاکنون هیچ کدام از طلاب جهادگر مقابله با ویروس کرونا فوت نشده اند

دبیر ستاد حوزوی بحران و حوادث غیرمترقبه عنوان کرد: بعضی افراد خیلی دلهره داشتند که این کارهایی که می‌کنید خلاف ضوابط علمی و بهداشتی است، به دلیل اینکه تعدادی از این طلبه‌ها بیمار خواهند شد و خواهند مُرد و گناهش به گردن شما حوزویان است، اما چون طبق ضوابط و دقیق حرکت کردیم، رسما اعلام می‌کنم که به‌رغم اینکه بعضی از دوستان ما الان بیش از چند ماه هست که در غسالخانه غسل می‌دهند، بحمدالله تا الان هیچ‌کدام فوت نشده‌اند و همه طلاب جهادگر مربوط به ما در عرصه غسل اموات کرونایی در صحت و سلامت هستند.

زمانی عنوان کرد: دو نکته در این زمینه جالب توجه است؛ نکته اول این است که با اینکه تجهیز اموات کرونایی کار بسیار سخت و خطرناکی است و مردم می‌ترسند اصلا نزدیک آنها بشوند چه برسد به اینکه مُرده را غسل بدهند اما آنقدر طلاب متقاضی برای غسل وارد شدند که ما نوبت‌بندی کردیم و گاهی یک هفته در نوبت قرار می‌گیرند تا نوبت‌شان شود.

وی گفت: نکته دوم، مربوط به زحمات بانوان در زمینه غسل اموات کرونایی است که کمتر به آن پرداخته می‌شود؛ بانوان طلبه‌ای آمده بودند برای غسل اموات کرونایی که من با این طلاب خواهر جلسه‌ای داشتم تا خداقوت و خسته نباشید به آنها بگویم، فهمیدم بین این خواهران طلبه از طلبه مبتدی تا استاد حوزه وجود دارد، حتی همسر یکی از شخصیت‌های برجسته حوزه علمیه قم که اسم نمی‌برم در بین بانوان غسال حضور دارد و مشغول خدمت است و خیلی برای من زیبا بود که این شیرزنان به این عظمت تربیت و رشد پیدا کرده‌اند و اغلب این خواهران، حتی میتی از نزدیک ندیده بودند چه برسد غسل داده باشند.

مسئول دفتر اجتماعی سیاسی حوزه‌های علمیه کشور گفت: چهارمین کمیته در زمینه توزیع محصولات بهداشتی و مواسات مؤمنانه فعالیت دارد که بحمدالله مردم در همه کشور به خاطر اعتمادی که به روحانیت دارند با کمک آنها خدمات زیادی به اقشار آسیب‌دیده کردند.

وی گفت: پنجمین کمیته، کمیته اقتصادی و سیاسی است؛ این کمیته برای بررسی مسائل و آسیب‌های اقتصادی و سیاسی ناشی از شیوع «کووید-19» توسط جمعی از اقتصاددانان و سیاست‌دانان حوزوی تشکیل شده است و در حال تحقیق و پژوهش بر روی انواع آسیب‌ها و ویرانی‌های اقتصادی و یافتن راهکار جبران آن هستند که تاکنون بسته‌های پیشنهادی متعددی تدوین و به مسؤولان ذی‌ربط نظام داده شده است. اگر در شهرستان‌ها اساتیدی در این زمینه هستند که فکر می‌کنند می‌توانند به ما در این تحقیقات کمک کنند، از مدیریت‌های استانی حوزه درخواست داریم آنان را به ما معرفی کنند.

15 جلد کتاب و نشریه با موضوع ویروس کرونا توسط حوزه علمیه چاپ شده است

دبیر ستاد حوزوی بحران و حوادث غیرمترقبه افزود: کمیته ششم در زمینه تولید محتوای علمی و پاسخ به شبهات مربوط به شیوع ویروس کرونا همچون دین‌ستیزی و قم‌ستیزی که در اوایل دوران شیوع کرونا به وقوع پیوست فعالیت دارد؛ اعضای این کمیته تاکنون به 300 شبهه در این زمینه‌ها پاسخ داده و چندین کتاب را تألیف کرده‌اند، از دیگر فعالیت‌های این کمیته می‌توان به پرداختن به راهکارهای دین مبین اسلام در مبارزه با چنین بیماری‌هایی که همه‌گیر هستند، اشاره کرد، تاکنون 15 جلد کتاب و نشریه از طرف حوزه علمیه قم با موضوع بیماری کرونا تألیف و چاپ شده است و در حدود 10 کتاب دیگر نیز در دست تألیف است که بزودی منتشر خواهند شد.

زمانی ادامه داد: کمیته هفتم از کمیته‌های یازده‌گانه، کمیته رسانه است؛ این کمیته مسؤولیت اطلاع‌رسانی محصولات و فعالیت‌های ستاد بحران حوزه و گروه‌های جهادی را برعهده دارد، کمیته هشتم، کمیته بین‌الملل است که به مسائل بین‌المللی می‌پردازد و تاکنون توانسته تجربیات زیادی را به کشورهای دیگر همچون لبنان منتقل کند، علاوه بر این طلاب خارجی مستقر در ایران برای کمک‌رسانی به بقیه طلاب آسیب دیده خارجی سامان‌دهی شده و اقدامات ارزشمندی انجام دادند، یکی از فعالیت‌های بین‌المللی حوزه، نامه مفصل مدیر حوزه آیت‌الله اعرافی به 500 متفکر جهان و با موضوع تفسیر الهیاتی کرونا است که با زبان‌های گوناگون و برای متفکران جهان تشیع، اهل سنت، مسیحیت مانند کلیسای واتیکان و دانشگاه الازهر ارسال شد.

وی تصریح کرد: کمیته نهم، کمیته پشتیبانی است که مسؤولیت آن برعهده مرکز خدمات حوزه‌های علمیه است؛ مرکز خدمات، خدمات متعددی همچون امور بیمه‌ای طلاب جهادی را در دوران فعالیت‌شان در بیمارستان‌ها و آرامستان‌ها و تسهیلات درمانی برای بیماران و معمرین ارائه کرده است، کمیته دهم کمیته افتاء شرعی است که با کمک بخش استفتائات دفتر مقام معظم رهبری و همکاری دفاتر بقیه مراجع معظم تقلید به سوالات شرعی که برای مردم به واسطه شیوع کرونا پیش آمده، پاسخ می‌دهند.

دبیر ستاد حوزوی بحران و حوادث غیرمترقبه گفت: کمیته یازدهم کمیته طب سنتی و اسلامی است که اگرچه تاکنون جلسات هم‌اندیشی مفیدی برگزار کرده است اما جامعه و دستگاه‌های نظام ما تاکنون از این 2 گنجینه علمی در مواجهه با کرونا محروم بوده‌اند، در این کمیته افرادی حضور دارند که هم متخصص در زمینه‌های طب سنتی و اسلامی بوده‌اند و هم دارای مدارک دکترای پزشکی از دانشگاه‌های علوم پزشکی هستند.

نباید از طب سنتی برای مقابله با کرونا غافل شویم

وی بیان کرد: معتقدیم علاوه بر ضرورت بهره‌گیری از دستاوردهای دانش جدید پزشکی، لازم است در پیشگیری از بیماری‌ها و درمان طب سنتی بهره گیریم، نباید این واقعیت را فراموش کنیم که قبل از ظهور دانش پزشکی غرب در 3 سده اخیر، بیماری‌های همه مردم را در ایران و جهان، طب سنتی و داروهای گیاهی درمان می‌کرد که اطبای بزرگ ایرانی همچون شیخ الرئیس ابن سینا دارای رتبه‌های اول جهانی این عرصه بودند، بزرگ‌ترین کتاب طب هزارساله اخیر جهان کتاب «القانون فی‌الطب» ابوعلی سینای ایرانی است که به فرموده رهبر فرزانه انقلاب 300 سال متن درسی و علمی دانشگاه‌های غرب بوده است دستمایه‌های اصلی همه داروهای شیمیایی کنونی همان داروهای گیاهی طب قدیم است، اکنون که دانش پزشکی جدید غرب و جهان عجز خویش را در کنترل ویروس کرونا اعلام کرده است، آیا نباید مسؤولان پزشکی به این منبع اصلی بازگشته و از این ثروت عظیم برای استخراج واکسن و دارو استفاده کنند؟

انتهای پیام/452/ش

منبع : خبرگزاری تسنیم


کلمات کلیدی :
اشتراک گذاری :

آخرین اخبار استان ها

اختصاصی| حمایت جبهه ایستادگی ایران اسلامی زنجان از لیست شورای ائتلاف

 اختصاصی| حمایت جبهه ایستادگی ایران اسلامی زنجان از لیست شورای ائتلاف
2024-02-26T06:01:30+03:30
دبیر جبهه ایستادگی ایران اسلامی در استان زنجان اعلام کرد که این جبهه از نامزدهای منتخب شورای ائتلاف نیروهای انقلاب اسلامی حمایت خود را اعلام می‌کند.

رئیس دیوان عدالت اداری: قوه قضائیه ‌استقلال وکلا را در هر زمان به رسمیت می‌شناسد

 رئیس دیوان عدالت اداری: قوه قضائیه ‌استقلال وکلا را در هر زمان به رسمیت می‌شناسد
2024-02-26T06:01:30+03:30
رئیس دیوان عدالت اداری کشور گفت: عقل و قانون حکم می‌کند وکیل در جریان دادرسی با شجاعت از موکل و حق دفاع کند و این استقلال را قوه قضائیه در هر زمان به رسمیت ...

دستگیری اکرم لاهوری تروریست + جزئیات

 دستگیری اکرم لاهوری تروریست + جزئیات
2024-02-26T06:01:29+03:30
سخنگوی پلیس از دستگیری یک عضو "سپاه صحابه "در استان هرمزگان خبر داد.

لیست ‌شورای ائتلاف برای انتخابات مجلس خبرگان و شورای اسلامی در همدان + اسامی

 لیست ‌شورای ائتلاف برای انتخابات مجلس خبرگان و شورای اسلامی در همدان + اسامی
2024-02-26T06:01:29+03:30
لیست انتخاباتی شورای ائتلاف ‌استان همدان ‌برای مجلس خبرگان رهبری و مجلس شورای اسلامی اعلام شد.

محکوم مالی فراری هنگام خروج غیرقانونی از کشور بازداشت شد + جزئیات

 محکوم مالی فراری هنگام خروج غیرقانونی از کشور بازداشت شد + جزئیات
2024-02-26T06:01:29+03:30
رئیس کل دادگستری هرمزگان از دستگیری یک محکوم مالی فراری با بیش از ۳۰ فقره محکومیت قطعی هنگام خروج از کشور خبر داد.

دغدغه‌های نخبگان خراسان جنوبی با نامزد انتخابات خبرگان رهبری + تصاویر

 دغدغه‌های نخبگان خراسان جنوبی با نامزد انتخابات خبرگان رهبری + تصاویر
2024-02-26T06:01:28+03:30
جمعی از نخبگان خراسان جنوبی در دیدار با نامزد ششمین دوره مجلس خبرگان رهبری دغدغه های خود را در زمینه های مختلف مطرح کردند.

رئیسی: امیدواریم مجلس قوی برای پشتیبانی از مردم و ‌کمک به دولت تشکیل شود

 رئیسی: امیدواریم مجلس قوی برای پشتیبانی از مردم و ‌کمک به دولت تشکیل شود
2024-02-26T06:01:28+03:30
نامزد ششمین دوره انتخابات مجلس خبرگان رهبری در خراسان جنوبی بر اینکه شرکت در انتخابات عمل به حق و تکلیف است گفت: امیدواریم مجلسی قوی شکل بگیرد که هم پشتیبان...

رونمایی از دیوارنگاره جدید میدان ولیعصر(عج) زنجان/ "‌روشن شود جهانی؛ وقتی که تو بیایی"

 رونمایی از دیوارنگاره جدید میدان ولیعصر(عج) زنجان/ "‌روشن شود جهانی؛ وقتی که تو بیایی"
2024-02-24T08:54:53+03:30
در آستانه نیمه شعبان، از جدیدترین دیوارنگاره میدان ولیعصر(عج) زنجان رونمایی شد.

تب تند رقابت‌های انتخاباتی در اصفهان/ تشکیل ائتلاف بانوان و ائتلاف آبی نظرها را جلب کرد

 تب تند رقابت‌های انتخاباتی در اصفهان/ تشکیل ائتلاف بانوان و ائتلاف آبی نظرها را جلب کرد
2024-02-24T08:28:10+03:30
در دومین روز از رقابت‌های انتخابات مجلس شورای اسلامی و خبرگان رهبری، تشکیل ائتلاف بانوان کاندیدا و ائتلاف آبی با محوریت شرق اصفهان بیشتر از همه نظرها را به ...

تخریب یادگار ساسانیان در فسا/ نابودی تلِ قلعۀ پل فَسای شیراز همچنان دنباله دارد! + تصاویر‌

 تخریب یادگار ساسانیان در فسا/ نابودی تلِ قلعۀ پل فَسای شیراز همچنان دنباله دارد! + تصاویر‌
2024-02-24T08:28:10+03:30
کنشگر و پژوهشگر میراث فرهنگی و تاریخ ایران به حفاری‌های غیرمجاز گسترده و جاده کشی بر بلندای بر روی تلِ قلعۀ پل فَسا انتقاد کرده است.

گلایه کاندیداهای زنجان از تخلف تبلیغاتی برخی نامزدها

 گلایه کاندیداهای زنجان از تخلف تبلیغاتی برخی نامزدها
2024-02-23T21:21:23+03:30
از روز گذشته، برخی کاندیداها در زنجان، اقدام به نصب بنرهای خود در نقاطی غیر از محل‌های تعیین‌شده برای تبلیغات، اقدام به نصب بنر و پوستر کردند که این کار گلا...

وزیر اقتصاد: نرخ ارز در بازار آزاد را به رسمیت نمی‌شناسیم/ سرمایه‌گذاری خارجی ‌به ۱۰ میلیارد دلار می‌رسد

 وزیر اقتصاد: نرخ ارز در بازار آزاد را به رسمیت نمی‌شناسیم/ سرمایه‌گذاری خارجی ‌به ۱۰ میلیارد دلار می‌رسد
2024-02-23T17:08:31+03:30
وزیر امور اقتصادی و دارایی گفت: نرخ ارز در بازار آزاد را به رسمیت نمی‌شناسیم و هدف دولت همان روش های توافقی است و از همه ابزارها باید در این ارتباط استفاده ...

۲۱ تروریست و عناصر معاند در اصفهان دستگیر شدند/ ‌کشف ۵۵ بمب دست‌ساز/ بازداشت ۲۲ قاچاقچی داروهای حساس

 ۲۱ تروریست و عناصر معاند در اصفهان دستگیر شدند/ ‌کشف ۵۵ بمب دست‌ساز/ بازداشت ۲۲ قاچاقچی داروهای حساس
2024-02-23T15:48:08+03:30
رئیس کل دادگستری اصفهان گفت: با تلاش سربازان گمنام امام زمان (عج) در استان اصفهان، طی ماه‌های گذشته تعدادی تروریست و عناصر معاند ‌در سطح استان ‌دستگیر شدند.

۸ تروریست در آستانه راهپیمایی ۲۲ بهمن در اصفهان دستگیر شدند/ بازداشت ۲۲ قاچاقچی داروهای حساس

 ۸ تروریست در آستانه راهپیمایی ۲۲ بهمن در اصفهان دستگیر شدند/ بازداشت ۲۲ قاچاقچی داروهای حساس
2024-02-23T15:34:58+03:30
رئیس کل دادگستری اصفهان از بازداشت هشت تروریست در ‌آستانه راهپیمایی ۲۲ بهمن امسال در اصفهان خبر داد.

امام جمعه موقت بوشهر: چرا دشمنان ‌مردم را از مشارکت گسترده در انتخابات منع می‌کنند؟

 امام جمعه موقت بوشهر: چرا دشمنان ‌مردم را از مشارکت گسترده در انتخابات منع می‌کنند؟
2024-02-23T15:01:28+03:30
امام جمعه موقت بوشهر گفت: اگر انتخابات خوب نبود و اثر نداشت چرا دشمنان با راه‌اندازی تبلیغات گسترده مردم را در عرصه مشارکت در انتخابات منع می‌کند، پس معلوم ...

اهمیت حضور در انتخابات از زبان امام جمعه زاهدان/ نگذارید دیگران جای شما تصمیم غلط بگیرند

 اهمیت حضور در انتخابات از زبان امام جمعه زاهدان/ نگذارید دیگران جای شما تصمیم غلط بگیرند
2024-02-23T15:01:28+03:30
امام جمعه زاهدان با اشاره به اینکه مشارکت در انتخابات و انتخاب اصلح به سرنوشت روز‌مره ما ارتباط دارد، گفت: شرکت در انتخابات و انتخاب با بصیرت و چشم باز بهتر...

عیدی سپاه به مردم فارس در عید بزرگ نیمه شعبان/ افتتاح طرح‌های عمرانی و محرومیت‌زدایی‌

 عیدی سپاه به مردم فارس در عید بزرگ نیمه شعبان/ افتتاح طرح‌های عمرانی و محرومیت‌زدایی‌
2024-02-23T14:08:18+03:30
آیین افتتاح و بهره‌برداری از طرح‌های عمرانی و محرومیت‌زدایی سپاه فجر فارس با حضور سرلشکر پاسدار حسین سلامی در شیراز برگزار شد.

امام جمعه موقت سنندج‌: همه اقشار پای صندوق بیایند/ مطالبه کردستانی‌ها از نمایندگان مجلس

 امام جمعه موقت سنندج‌: همه اقشار پای صندوق بیایند/ مطالبه کردستانی‌ها از نمایندگان مجلس
2024-02-23T14:08:18+03:30
امام جمعه موقت سنندج گفت: اشتغال، اقتصاد قوی و رفع معضل بیکاری مطالبه اصلی کردستانی‌ها از نمایندگان مجلس است.

فهرست نهایی نامزدهای انتخابات مجلس شورای اسلامی در بوشهر اعلام شد

 فهرست نهایی نامزدهای انتخابات مجلس شورای اسلامی در بوشهر اعلام شد
2024-02-23T14:08:17+03:30
رئیس هیئت نظارت شورای نگهبان در استان بوشهر با بیان اینکه فهرست نهایی نامزدهای انتخابات مجلس شورای اسلامی اعلام شده است گفت: ملاک عمل آگهی صادره از فرماندار...

مهدی طغیانی: مجلس یازدهم نمایشی نبود/ اصفهان از فضای کنونی متضرر خواهد شد

 مهدی طغیانی: مجلس یازدهم نمایشی نبود/ اصفهان از فضای کنونی متضرر خواهد شد
2024-02-23T14:08:17+03:30
نامزد دوازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی اصفهان گفت: اقتصاد ایران به خاطر فشار ناشی از تحریم‌ها با مشکل جهش ارزی مواجه است و باید ساز و کاری ایجاد شو...

جانشین فرمانده کل سپاه: اجازه نمی‌دهیم ‌آمریکا و دشمنان ‌اشتباه محاسباتی دیگری علیه ایران انجام دهند

 جانشین فرمانده کل سپاه: اجازه نمی‌دهیم ‌آمریکا و دشمنان ‌اشتباه محاسباتی دیگری علیه ایران انجام دهند
2024-02-23T13:41:39+03:30
جانشین فرمانده سپاه پاسداران گفت: ‌با شرکت در انتخابات اجازه نمی‌دهیم که آمریکا و دشمنان نظام اشتباه محاسباتی دیگری انجام دهند.

سرلشکر سلامی: ۱۱ اسفند با دشمنان اتمام حجت ‌می‌کنیم/ مردم در انتخابات مشت محکم دیگری به دهان معاندان می‌زنند

 سرلشکر سلامی: ۱۱ اسفند با دشمنان اتمام حجت ‌می‌کنیم/ مردم در انتخابات مشت محکم دیگری به دهان معاندان می‌زنند
2024-02-23T13:41:39+03:30
فرمانده کل سپاه گفت: جمعه ۱۱ اسفندماه، یک اتمام حجت دیگر با دشمن داریم و همچون راهپیمایی ۲۲ بهمن، حضور ملت پای صندوق‌های رای، مشت محکم دیگری به دهان دشمن می...

دادستان کل کشور: رویکرد قضات در صدور رأی "اصلاحی و تربیتی" باشد

 دادستان کل کشور: رویکرد قضات در صدور رأی "اصلاحی و تربیتی" باشد
2024-02-23T13:14:36+03:30
دادستان کل کشور گفت: رویکرد قضات در صدور آرا و سایر تصمیمات قضایی باید رویکردی اصلاحی و تربیتی و در همین راستا باشد تا شاهد بازپروری و بازگشت دوباره زندانی ...

وزیر اقتصاد: بر خروج از چالش ‌رکود تورمی دهه ۹۰ متمرکز شده‌ایم/ ورود ایران به مرحله جدید‌ رشد تولید ‌

 وزیر اقتصاد: بر خروج از چالش ‌رکود تورمی دهه ۹۰ متمرکز شده‌ایم/ ورود ایران به مرحله جدید‌ رشد تولید ‌
2024-02-23T13:14:36+03:30
وزیر اقتصاد با بیان اینکه سیاست دولت برون رفت از رکود تورمی حاکم بر دهه ۹۰ کشور است، گفت: به مرحله جدیدی از رشد تولید ناخالص داخلی کشور وارد شده‌ایم.

حال و هوای "منتظران مهدی" در قم و ‌جمکران‌/ همه برای "حضرت صاحب‌الزمان (عج)" به خط شده‌اند

 حال و هوای "منتظران مهدی" در قم و ‌جمکران‌/ همه برای "حضرت صاحب‌الزمان (عج)" به خط شده‌اند
2024-02-23T13:01:24+03:30
شهر مقدس قم و مسجد مقدس جمکران آماده برپایی جشن های نیمه شعبان است و دستگاه های استان با همکاری و هماهنگی های لازم آماده میزبانی از زائران و مسافران نیمه شع...

سرلشکر سلامی: پاسخ توطئه‌های دشمن را در پای صندوق‌های رأی می‌دهیم

 سرلشکر سلامی: پاسخ توطئه‌های دشمن را در پای صندوق‌های رأی می‌دهیم
2024-02-23T13:01:24+03:30
فرمانده کل سپاه گفت: تک مردم برای ما به اندازه همه ملت ارزشمند هستند. برای یک نفر اینها ما همه وجودمان را می گذاریم.

آیت‌الله ‌حسینی‌بوشهری: مردم ایران با مشارکت گسترده مطمئناً پشتیبان ‌انقلاب ‌خواهند بود‌

 آیت‌الله ‌حسینی‌بوشهری: مردم ایران با مشارکت گسترده مطمئناً پشتیبان ‌انقلاب ‌خواهند بود‌
2024-02-23T12:21:30+03:30
رئیس جامعه مدرسین حوزه علمیه قم گفت: مردم با آگاهی در انتخابات جمعه هفته آینده ۱۱ اسفند با حضور باشکوه در پای صندوق‌های اخذ رأی یک بار دیگر حماسه وفاداری خو...

خلبان واحدی: نیروی هوایی ارتش روزآمد شد/ باید بیش از پیش هوشیار، آماده و آگاه باشیم

 خلبان واحدی: نیروی هوایی ارتش روزآمد شد/ باید بیش از پیش هوشیار، آماده و آگاه باشیم
2024-02-23T09:28:09+03:30
فرمانده نیروی هوایی ارتش گفت: نیروی هوایی با روزآمد شدن در حال حراست از گذشته افتخارآمیز خود است و باور داریم که وعده نصرت‌الهی بی‌شک محقق خواهد شد.

علی سعیدی: انتخابات زمان تسویه حساب نیست/ ایرانی‌ها مصالح شخصی را به مصالح عالی انقلاب گره نمی‌زنند

 علی سعیدی: انتخابات زمان تسویه حساب نیست/ ایرانی‌ها مصالح شخصی را به مصالح عالی انقلاب گره نمی‌زنند
2024-02-23T09:28:08+03:30
رئیس دفتر عقیدتی سیاسی فرماندهی معظم کل قوا گفت: مردم باید بدانند میانه راه زمان تسویه حساب نیست، مشکلات معیشتی را می‌بینیم و مردم را درک می‌کنیم اما این مس...

روایت تسنیم از نخستین روز انتخاباتی اصفهان/ از تأخیر شانا در اعلام لیست تا حضور حداکثر بانوان کاندیدا

 روایت تسنیم از نخستین روز انتخاباتی اصفهان/ از تأخیر شانا در اعلام لیست تا حضور حداکثر بانوان کاندیدا
2024-02-23T08:48:01+03:30
در نخستین روز فعالیت‌های انتخاباتی دوزادهمین مجلس شورای اسلامی با اعلام لیست کامل کاندیداها شاهد حضور قابل توجه بانوان در حوزه‌های مختلف انتخاباتی اصفهان هس...
X فیلم جدید فیلم جدید دانلود فیلم و سریال تبلیغات شما (پیام به تلگرام)