میرنیوز

گزارش| از کتاب‌خوانی در دل دریای عمان تا "نامزدی نوبل ادبیات"؛ عبدالحکیم بهار را بیشتر بشناسیم+ تصاویر

 گزارش| از کتاب‌خوانی در دل دریای عمان تا "نامزدی نوبل ادبیات"؛ عبدالحکیم بهار را بیشتر بشناسیم+ تصاویر 2020-11-22T07:43:24+03:30

به گزارش خبرگزاری تسنیم در چابهار، هفته‌ای که گذشت هفته کتاب و کتاب‌خوانی نام داشت؛ حالا دیگر کرونا در حال به شماره انداختن نفس‌های آخر این شی باارزش در ایران است؛ البته باید توجه داشت سرانه مطالعاتی مردم ما پیش از دوران کرونا نیز پایین بوده است.

با این حال هستند افرادی که عاشقانه و خالصانه در راه والاترین ارزش‌های انسانی قدم بر می‌دارند و بدون هیچ چشمداشت و منتی، برای ترویج خواندن کتاب در محروم‌ترین روستاهای ایران نیز تلاش می‌کنند؛ در این مطلب با عبدالحکیم بهار بهورز سیستان و بلوچستانی مصاحبه کرده‌ایم که نامزدی او برای جایزه آسترید لیندگرین یا به قول معروف نوبل ادبیات جهان سر و صدای ویژه‌ای بین اهالی ادب و جامعه کتاب دوست ایرانی راه انداخته‌ است.

"جایزه نقدی آسترید لیندگرن به مبلغ پنج میلیون کرون سوئد و از بزرگترین جایزه ادبیات کودکان و نوجوانان و دومین جایزه بزرگ ادبیات در جهان است؛ در واقع جایزه یادبود آسترید لیندگرن، یک جایزه ادبی است که نه تنها به نویسندگان و تصویرگران داده می‌شود، بلکه قصه‌گویان، مروجان و نهادهای حوزه ادبیات کودکان و ترویج کتاب‌خوانی نیز می‌توانند آن را دریافت کنند و این جایزه هرساله به یک یا بیش از یک هنرمند صرف نظر از زبان و ملیت آنها داده می‌شود که آثار و اقدامات دریافت کنندگان این جایزه، باید دارای کیفیت بالای هنری و ارزش‌های انسانی باشد که آسترید لیندگیرن به آنها باور داشت."

اینها را عبدالحکیم بهار، نامزد این جایزه که از اهالی سیستان و بلوچستان است به خبرنگار تسنیم در چابهار توضیح می‌دهد و در ادامه می‌افزاید: خودم به شخصه نیز علاقه خاصی به کتاب و نویسندگی دارم و حالا پس از سال‌ها فعالیت است که به تازگی کارهایم دیده شده؛ حتی در خاطرم است از زمانی که به کلاس پنجم دبستان می‌رفتم، هم می‌نوشتم و هم کتاب زیاد می‌خواندم که در نشریات نیز برخی نوشته‌های من در آن زمان کار شده‌ است.

وی ادامه می‌دهد: سال 73 که از مدرسه فاصله گرفتم، یک مدتی به صید و صیادی پرداختم و این فرصت کتابخوانی در اوقات بیکاری را در آنجا خودم کشف کردم، من در زمانی که صیاد بودم می‌دانستم که در دریا چه اتفاقاتی می‌افتد و برای یک صیاد چه کارهایی پیش می‌آید؛ زمانی‌که صیادان ما بیکار هستند وقت فراغت خوبی برای کتاب‌خوانی دارند و در سال‌هایی که صیاد بودم اینها را به شخصه متوجه شدم و از سال 76 دیگر از جامعه صیادی کناره‌گیری کردم و به حوزه بهداشت و درمان آمدم که هم‌اکنون بهورز روستای رمین هستم.

بهار با متانت خاصی که در صدایش موج می‌زند، ادامه می‌دهد: حدوداً 400 کتاب در خانه‌ام داشتم و یک روز که خانه را جمع می‌کردم تصمیم گرفتم بروم و اینها را به مدرسه روستای رمین اهدا کنم اما وقتی نزد مدیر مدرسه رفتم او نه تنها استقبال نکرد بلکه به مخالفت با این موضوع پرداخت و گفت بچه‌های ما وقت درس خواندن ندارند چه برسد به کتاب خواندن و همین شد که به خانه بازگشتم و با همسرم تصمیم دیگری گرفتیم؛ قرار شد کتابخانه ای در خانه خودمان راه بیندازیم و به بچه‌های روستا این کتاب‌هایی که داریم را امانت بدهیم و از آن زمان به بعد فعالیت‌های من در زمینه ترویج کتاب‌خوانی شروع شد.

وی با بیان اینکه کار ترویج کتابخوانی را از سال 83 شروع کرده، ادامه می‌دهد: با راه‌اندازی بخش کتاب و کتاب‌خوانی در کتابخانه شخصی خودم شروع کردم و یک بخشی از خانه‌ام کتابخانه شد که آنجا کارم جان گرفت و در سال 93 با برگزاری اولین جشنواره روستاهای دوستدار کتاب، روستای رمین به عنوان یک روستای دوستدار کتابخوانی در این حوزه شناخته شد و با توجه به اتفاقاتی که در حوزه کتاب مربوط به حوزه بهداشت و درمان رمین اتفاق افتاد، این روستا برای سالیان متمادی از روستاهای برگزیده انتخاب شد و حالا نیز استمرار این فعالیت‌ها باعث شده من به عنوان نماینده ایران برای دریافت جایزه آسترید لیندگیرن انتخاب شوم.

بهورز روستای رمین با بیان اینکه از بچگی با کتاب بزرگ شده‌، تشریح می‌کند: معمولا خیلی سعی می‌کردم با کتاب ارتباط نزدیک داشته باشم و کتاب را به شیوه‌های مختلف در اختیار مردم قرار می‌دادم، همچنین کتاب‌هایی که از سوی دیگران به دستم می‌رسید، علاوه بر اینکه خودم مطالعه و استفاده می‌کردم به دیگران نیز قرض می‌دادم تا آنها نیز بخوانند و یکی از کارهایی که برای جامعه صیادی همین الان کرده‌ایم سبد کتاب است، ما کتاب‌های مختلفی را روی اسکله و در اختیار صیاد می‌گذاریم و او می‌رود به سفر دریایی تا صید کند و در میانه راه مطالعه هم می‌کند و حتی صیادان بین هم در دل دریا کتاب‌هایشان را جابجا می‌کنند.

عبدالحکیم بهار با بیان اینکه به شدت به عنوان جدیدش یعنی مروج نمونه کتاب‌خوانی در ایران علاقه‌مند شده، ادامه می‌دهد: افرادی برتر و لایق‌تر از بنده برای چنین عنوانی بودند که حالا من از بین این عزیزان به عنوان گزینه برای معرفی برای دریافت جایزه آسترید لیندگرن انتخاب شده‌ام؛ من و همه همکاران‌ام با عشق به کارمان ادامه می‌دهیم و اگر این دوست داشتن وجود نداشته باشد، شاید هیچگاه نتوانیم این اتفاقات تلخ را تحمل کنیم؛ مانند همان ماجرایی که من به مدیر مدرسه گفتم کتاب برای اهدا آورده‌ام و او دست رد به سینه‌ام زد.

وی در پایان به عنوان نمونه به بیان بخشی از برنامه‌های ترویج کتابخوانی‌اش برای کودکان و نوجوانان می‌پردازد و می‌گوید: ما در برنامه‌هایی با عنوان جام باشگاه‌های کتابخوانی، به شکل‌های مختلف کار ترویج را انجام می‌دهیم و برای مثال کتابخانه گروهی راه‌اندازی کرده‌ایم که بچه‌ها دور هم جمع می‌شوند و به صورت گروهی کتابی را می‌خوانند و در مورد کتاب نیز گفت‌وگو و تحلیل و یا حتی فیلم‌سازی می‌کنند و در مواردی با شخص نویسنده نیز ارتباط می‌گیرند و حتی نویسنده را به منطقه خودشان دعوت می‌کنند؛ این طرح باعث می‌شود یک کتاب را 15 نفر بخوانند.

گزارش از سیدخلیل موسوی

انتهای پیام/392/ش

منبع : خبرگزاری تسنیم


کلمات کلیدی :
اشتراک گذاری :

آخرین اخبار استان ها

طرح ممنوعیت تردد خودروها برای ورود به کرمان

طرح ممنوعیت تردد خودروها برای ورود به کرمان
2020-12-02T12:46:53+03:30
از یکم آذرماه محدودیت‌های دو هفته‌ای به منظور کنترل روند رشد بیماری کرونا همزمان با سراسر کشور در کرمان نیز به اجرا درآمد، همزمان با این طرح، محدودیت‌های ترد...

فرصت ثبت‌نام برای نوآموزان خوزستانی جامانده از طرح آموزش رایگان

فرصت ثبت‌نام برای نوآموزان خوزستانی جامانده از طرح آموزش رایگان
2020-12-02T12:46:53+03:30
معاون آموزش ابتدایی اداره‌کل آموزش و پرورش خوزستان از در نظر گرفتن فرصتی برای ثبت‌نام نوآموزان پنج ساله در طرح آموزش مجازی رایگان خبر داد.

طرح شهید سلیمانی محله‌محور است

طرح شهید سلیمانی محله‌محور است
2020-12-02T12:46:52+03:30
معاون هماهنگ‌کننده سپاه انصارالمهدی (عج) استان زنجان با اشاره به اجرای طرح شهید قاسم سلیمانی، گفت: این طرح  به ‌صورت محله‌محور و خانواده‌محور، برای کنترل ایپ...

گلستان فعلا از آنفلوانزای فوق حاد پرندگان پاک است

گلستان فعلا از آنفلوانزای فوق حاد پرندگان پاک است
2020-12-02T12:46:52+03:30
مدیرکل دامپزشکی گلستان با اشاره به استمرار پایش واحدهای پرورش طیور و زیستگاه‌های پرندگان آبزی وحشی، گفت: تاکنون موردی از آنفلوانزای فوق حاد پرندگان در گلستان...

باید کوتاهی مدیران به اسم گفته شود/ نمی‌توانیم برای فردی انرژی بگذاریم که انگیزه ندارد

باید کوتاهی مدیران به اسم گفته شود/ نمی‌توانیم برای فردی انرژی بگذاریم که انگیزه ندارد
2020-12-02T12:46:50+03:30
استاندار کرمان با اشاره به مشکلات برخی پروژه ها عنوان کرد: اصل مهم برای ما تامین زیرساخت ها و مجوزهای لازم در استان است و وقتی آماده شود، پایه بعدی شخص سرمای...

مرغ بگیریم یا کرونا؟

مرغ بگیریم یا کرونا؟
2020-12-02T12:46:50+03:30
اگرچه ستاد ملی کرونا با محدودیت های شدید مقابله با کرونا سعی در مهار این بیماری دارد، اما جهش قیمت مرغ موجب شده تا مردم با ایستادن در صف های طولانی خرید مرغ ...

وجود ۵۳ هزار معلول شدید و خیلی شدید در استان/کرمان رتبه سی‌ام کشور از لحاظ تعداد خودکشی

وجود ۵۳ هزار معلول شدید و خیلی شدید در استان/کرمان رتبه سی‌ام کشور از لحاظ تعداد خودکشی
2020-12-02T12:46:49+03:30
مدیرکل بهزیستی استان کرمان با تبیین وضعیت معلولیت در استان کرمان عنوان کرد: در استان کرمان حدود ۵۳ هزار نفر معلول شدید و خیلی شدید داریم که مستمری از بهزیستی...

با کشف واکسن کرونا، آینده سفرهای بین‌المللی چگونه خواهد بود؟

با کشف واکسن کرونا، آینده سفرهای بین‌المللی چگونه خواهد بود؟
2020-12-02T12:46:48+03:30
این امیدواری در حال افزایش است که واکسن‌ها به‌زودی شروع به شکستن محدودیت‌های سفر و احیای دوباره سفرهای بین‌المللی می‌کنند، اما چه چیزی در انتظار ۲۰۲۱ است؟

در این روزهای محدودیت کرونایی در بازار کرمانشاه چه گذشت؟

در این روزهای محدودیت کرونایی در بازار کرمانشاه چه گذشت؟
2020-12-02T12:46:48+03:30
رئیس بازرسی و نظارت اتاق اصناف کرمانشاه با اشاره به همکاری مطلوب بازاریان در طرح محدودیت‌های کرونایی، گفت: تقریبا 70 درصد اصناف این محدودیت ها را رعایت کردند.

ابتلای ۸۰ درصد کادر درمان تربت‌جام به کرونا

ابتلای ۸۰ درصد کادر درمان تربت‌جام به کرونا
2020-12-02T12:46:47+03:30
فرماندار تربت‌جام گفت: متاسفانه تا کنون ۸۰ درصد کادر درمان در این شهرستان درگیر بیماری کرونا شدند و طولانی شدن شیوع ویروس توان نیروهای درمانی را کاهش داده تا...

گلیم سوزنی نهبندان احیا می‌شود

گلیم سوزنی نهبندان احیا می‌شود
2020-12-02T12:46:47+03:30
رئیس اداره تعاون، کار و رفاه اجتماعی نهبندان از شناسایی و توانمندسازی هنرمندان رشته گلیم سوزنی در این شهرستان با کمک طرح ملی توسعه مشاغل خانگی خبر داد.

دلیل قطع چرخه ویروس کرونا در برخی از کشورها چه چیزی بود؟

دلیل قطع چرخه ویروس کرونا در برخی از کشورها چه چیزی بود؟
2020-12-02T12:46:46+03:30
معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی با اشاره به اینکه برخی از کشورها در قطع زنجیره ویروس کرونا توانسته اند موفق عمل کنند، گفت: یکی از دلایل این امر...

مشاوره ژنتیک از تولد نوزاد معلول پیشگیری می کند؟

مشاوره ژنتیک از تولد نوزاد معلول پیشگیری می کند؟
2020-12-02T12:46:45+03:30
مدیرکل بهزیستی گیلان، با بیان اینکه انجام به موقع مشاوره و آزمایش ژنتیک از تولد یک معلول یا تبدیل معلولیت های متوسط به شدید پیشگیری می کند، افزود: جلوگیری از...

شرایط کرمانشاه در کنترل کرونا مثبت است/ هنوز تا نقطه مطلوب فاصله داریم

شرایط کرمانشاه در کنترل کرونا مثبت است/ هنوز تا نقطه مطلوب فاصله داریم
2020-12-02T12:46:45+03:30
معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری کرمانشاه با تاکید بر ادامه جدیت در رعایت ممنوعیت و پروتکل های بهداشتی، اظهار کرد: شرایط استان در کنترل کرونا مثبت شده...

مرور چشم انداز هنرصنعت جهانی زیلو در گفت ‌‎و گو با خبرگان

مرور چشم انداز هنرصنعت جهانی زیلو در گفت ‌‎و گو با خبرگان
2020-12-02T12:46:44+03:30
رویداد گفت‌وگو با موضوع «هنر زیلو: دیروز، امروز، فردا» از سری رویدادهای «دست‎های جهانی» به مناسبت دومین سالروز آغاز طرح توسعه خوشه زیلو در یزد برگزار شد.

جزئیات شهادت شهید فخری‌زاده تا چند روز آینده تشریح می‌شود

جزئیات شهادت شهید فخری‌زاده تا چند روز آینده تشریح می‌شود
2020-12-02T12:46:43+03:30
فرمانده سپاه امام حسن مجتبی(ع) استان البرز گفت: جزییات شهادت، از سوی شورای عالی امنیت ملی به عنوان تنها منبع این امر،  در حال بررسی است.

ناشنوایی که می‌شنید!

ناشنوایی که می‌شنید!
2020-12-02T12:46:43+03:30
مرتضی حاتمی؛از انتشار کتاب جدیدش برای کودکان و نوجوانان با عنوان «ناشنوایی که می‌شنید!» توسط نشر باشور خبر داد.

بی‌برنامگی در کشاورزی بلای جان آب‌های زیرزمینی؛ تولیدات محصولات بی‌صرفه اقتصادی توجیهی ندارد

 بی‌برنامگی در کشاورزی بلای جان آب‌های زیرزمینی؛ تولیدات محصولات بی‌صرفه اقتصادی توجیهی ندارد
2020-12-02T12:49:59+03:30
گروه استان‌ها - در حالی که استان اردبیل با کمبود بارش‌ها و خشکسالی دشت‌ها روبه‌رو است اما بی‌برنامگی در کشاورزی از طرفی دیگر بلای جان ذخایر و منابع آب زیرزم...

رئیس فدراسیون هندبال: مسابقات بین‌المللی در بوشهر برگزار می‌شود/ اعزام تیم‌های ملی نوجوانان به رقابت‌های آسیایی

 رئیس فدراسیون هندبال: مسابقات بین‌المللی در بوشهر برگزار می‌شود/ اعزام تیم‌های ملی نوجوانان به رقابت‌های آسیایی
2020-12-02T12:49:59+03:30
گروه استان‌ها ــ رئیس فدراسیون هندبال گفت: با تکمیل سالن ۳ هزار نفری و افتتاح خانه هندبال استان بوشهر، تورنمنت چند جانبه با حضور تیم‌های هندبال ایران و کشور...

آمادگی دانشگاه علمی ‌کاربردی برای تربیت تمامی نیروهای مهارتی مورد نیاز کشور؛ با تمامی استانداران مکاتبه شد

 آمادگی دانشگاه علمی ‌کاربردی برای تربیت تمامی نیروهای مهارتی مورد نیاز کشور؛ با تمامی استانداران مکاتبه شد
2020-12-02T12:49:59+03:30
گروه استان‌ها ـ رئیس دانشگاه علمی کاربردی کشور از آمادگی این دانشگاه برای تربیت تمامی نیروهای مهارتی مورد نیاز کشور خبر داد و گفت:در این باره با تمامی استان...

جولان کرونا در صف‌های نانوایی؛ معضلی که هم چنان در خراسان شمالی فراگیر است

 جولان کرونا در صف‌های نانوایی؛ معضلی که هم چنان در خراسان شمالی فراگیر است
2020-12-02T12:49:59+03:30
گروه استان‌ها-صف نانوایی‌ها در خراسان شمالی یک معضل قدیمی است که این روزها به واسطه کرونا به یک تهدید جدی برای استان تبدیل شده است.

روزهای خوش طلای سفید در قطب تولید استان خراسان جنوبی / دستگاه برداشت مکانیزه پنبه به کمک کشاورزان آمد

 روزهای خوش طلای سفید در قطب تولید استان خراسان جنوبی / دستگاه برداشت مکانیزه پنبه به کمک کشاورزان آمد
2020-12-02T12:49:59+03:30
گروه استان‌ها- این روزها پنبه کاران خراسان جنوبی سخت مشغول کار و تلاشند و با توجه به شیوع کرونا و کمبود نیروی انسانی در جمع‌‌آوری محصول، دستگاه برداشت مکانی...

بارش‌های پائیزی و دلهره مردم پلدختر از سیل دوباره؛ دیوار ساحلی تکمیل نشد

 بارش‌های پائیزی و دلهره مردم پلدختر از سیل دوباره؛ دیوار ساحلی تکمیل نشد
2020-12-02T12:49:59+03:30
گروه استان‌ها- پس از گذشت ۲۰ماه از سیل فروردین ۹۸پلدختر همچنان با مشکلاتی روبرو است و با آغاز بارش‌های پائیزی مردم در هراس دوباره سیل هستند.

اجرای قانون "اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها" به‌ معنای خروج ایران از برجام نیست

 اجرای قانون "اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها" به‌ معنای خروج ایران از برجام نیست
2020-12-02T12:49:59+03:30
گروه استان‌ها- سخنگوی کمیسیون اقتصادی با اشاره به تصویب طرح اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها گفت: تصویب این طرح به‌ معنای خروج ایران از برجام نیست. با تصویب ...

تکذیب شایعات و اخبار نادرست مربوط به وضعیت حال آیت الله مصباح یزدی

 تکذیب شایعات و اخبار نادرست مربوط به وضعیت حال آیت الله مصباح یزدی
2020-12-02T12:49:59+03:30
پایگاه اطلاع رسانی و نشر آثار آیت‌الله مصباح یزدی تاکید کرد اخبار مربوط به وضعیت حال آیت الله مصباح یزدی فقط در این پایگاه صحت دارد.

چه حکمی در انتظار دانه درشت‌های پرونده هفت سنگان خواهد بود؟

 چه حکمی در انتظار دانه درشت‌های پرونده هفت سنگان خواهد بود؟
2020-12-02T12:49:59+03:30
گروه استان‌ها ـ پیگیری قاطع دستگاه قضا نسبت به مطالبه به حق مردم مبنی بر وجود تخلفات زمین خواری در منطقه هفت سنگان قزوین و صدور رای بدوی، عطر و بوی عدالت را...

۱۱۲۶ میلیون تن ذخایر معدنی در سیستان و بلوچستان کشف شد

۱۱۲۶ میلیون تن ذخایر معدنی در سیستان و بلوچستان کشف شد
2020-12-02T12:30:03+03:30
زاهدان - رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت سیستان و بلوچستان گفت: ذخیره کلی مواد معدنی کشف شده در استان تاکنون بالغ بر یک هزار و ۱۲۶ میلیون تن بوده است.

نقش پروژه‌های آبخیزداری در کنترل سیلاب/ ۴۳۰ میلیارد هزینه شد

نقش پروژه‌های آبخیزداری در کنترل سیلاب/ ۴۳۰ میلیارد هزینه شد
2020-12-02T12:30:03+03:30
خرم‌آباد- مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری لرستان با اشاره به نقش موثر پروژه‌های آبخیزداری در کنترل سیلاب در مرکز این استان، گفت: در این راستا ۴۳۰ میلیارد ریال...

مسافران پرواز تهران – کرمان با هواپیمای جایگزین پرواز کردند

مسافران پرواز تهران – کرمان با هواپیمای جایگزین پرواز کردند
2020-12-02T12:30:02+03:30
اصفهان – مدیر روابط عمومی فرودگاه شهید بهشتی اصفهان گفت: مسافران پرواز تهران – کرمان با پرواز جدیدی فرودگاه شهید بهشتی اصفهان را به مقصد کرمان ترک کردند.

صرف سالانه ۱۰۰۰ میلیارد ریال برای صدور دفترچه های کاغذی بیمه

صرف سالانه ۱۰۰۰ میلیارد ریال برای صدور دفترچه های کاغذی بیمه
2020-12-02T12:03:27+03:30
ساری- مدیرعامل بیمه سلامت کشور با اشاره به طرح حذف دفترچه های کاغذی گفت: سالانه هزار میلیارد ریال صرف صدور دفترچه های درمانی بیمه سلامت می شود.