میرنیوز
ایران جزو کشورهایی است که تا پیش از آمدن میهمان ناخوانده کرونا، دانشآموزان در آن اجازه بردن گوشی تلفن همراه را به مدرسه نداشتند. حالا اینکه دانشآموزان چه میزان به این قوانین تمکین میکردند را، میتوان از فیلم و عکسهایی که بیرون از مدرسه و در فضای مجازی دست به دست میشد، ارزیابی کرد.
پس از شیوع کرونا در جهان و به تبع آن در ایران، درب مدارس که فقط به همت برف و برودت بالا در مناطق غربی و شمالغرب ایران و آلودگی هوا و ریزگردها در مناطق مرکزی و جنوبی به روی دانشآموزان بسته میشد، تا به امروز نیز تقریبا به روی دانشآموزان بسته است و کلاس و مدرسه از طریق ممنوعات سالهای گذشته که همان گوشی، تبلت و ... بود، به خانه دانشآموزان آمده است. حالا که دیگر هر خانه یک مدرسه شده است، دانشآموزان هم خانهنشین شدهاند.
بسیاری از دانشآموزان از این خانه ماندن خسته شدهاند و علاقهمند بازگشت به مدرسه هستند ولی برخی دیگر آموزش مجازی و از راه دور را به مدرسه ترجیح میدهند. تعداد زیادی از دانشآموزان که امسال در پایه دوم ابتدایی تحصیل میکنند تقریبا مفهوم خاصی از مدرسه ندارند؛ چراکه وقتی مشغول به تحصیل در پایه اول بودند و چند حرف از حروف الفبا را اموخته بودند، مدارس تعطیل شد و تاکنون در خانه مشغول به تحصیل هستند.
ابوالفضل دانشآموز کلاس دوم در پاسخ به پرسش «میدونی روز دانشآموز چه روزیه؟» میگوید: نه
- هیچی نمیدونی؟ تو مدرسه براتون برنامهای نداشتن؟
+ یادم نمیاد ما خیلی مدرسه نرفتیم. همش خونه بودیم.
- دوست داری برگردی مدرسه؟
+ آره دیگه از درس خوندن خسته شدم. دلم میخواد برم مدرسه و همش زنگ ورزش داشته باشیم. بعد زود برف بیاد و برف بازی کنیم.
«محمدرضا»ی کلاس ششمی کمی بیشتر از ابوالفضل در مورد روز دانشآموز میداند و در پاسخ به این پرسش، میگوید: «سالهای قبل در مدرسه روز دانشآموز را جشن میگرفتیم ولی امسال به جای جشن گرفتن باید در خانه درس بخوانیم».
جامه نو بر قامت تعلیم و تربیت
در گذشتههای دور، آموزش و پرورش کودکان اغلب به دست استادی توانا سپرده میشد و در این بین کودکان از علوم مختلف همانند ادبیات، ریاضیات، علوم طبیعیه، موسیقی، هنر، طب، تاریخ، قرآن، علوم اسلامی و ... بهره میبردند و در سطح عوام نیز کودکان در مکتبخانهها به دست میرزاهای مکتبدار قرآن، علوم اسلامی، ادبیات و ... میآموختند.
رفته رفته آموزشها به سمت تخصصی شدن حرکت کرد و کمکم پای دختران نیز به مکتبخانهها باز شد؛ چراکه پیش از آن فقط خانوادههای متمول برای فرزندان دختر خود معلم سرخانه میگرفتند ولی در گذر زمان ملاباجیها به عرصه تعلیم و تربیت پا گذاشته و دختران نیز سواد قرانی آموختند، علاوه بر آن در همه مکتبخانهها بوستان، گلستان، مثنوی معنوی و چنین کتابهای غنی از ادب، آرایه و مفهوم به دانشآموزان تدریس میشد.
اولین مدارس نوین در ایران از دوران محمدشاه قاجار شکل گرفت. اولین مدرسه را کشیشی آمریکایی به نام پرکینز در ارومیه در سال ۱۲۵۴ (ه.ق) ساخت که در آن علاوه بر برخی دانشهای جدید، قالیبافی و آهنگری نیز به کودکان تعلیم داده میشد و دومین مدرسه را اوژن بوره (کشیش فرانسوی) در سال ۱۲۵۵ در تبریز بنا کرد.
پس از آغاز به کار مدارس، مکتبخانهها از رونق افتاد و دانشآموزان با لباس فرم و قوانینی بسیار متفاوت از مکتبخانه به مدرسه آمده و علم و دانش را به سبک جدیدی آموختند ولی نه آنقدر تخصصی؛ بلکه برای آموزشهای تخصصی آنان نیاز به ورود به دانشگاههای مختلف را داشتند.
گذر زمان مدارس را پختهتر کرد و دانشآموزان رشتههایی را به صورت سطحی در مدارس انتخاب کرده و میآموختند و سپس برای تحصیلات تکمیلی به دانشگاهها سوق داده میشدند که در این بین تصمیمگیرندکان نظام تعلیم و تربیت کشور در مقاطع مختلف دانشآموزانی را با برنامهها و نظامهای آموزشی مختلف از قبیل (۶-۳-۳)، (۵-۳-۳-۱) و ... در عرصه تعلیم و تربیت هدایت کردند.
حالا پس از شیوع ویروس کرونا تقریبا همه نقاط جهان آموزش به سمت سیستم یادگیری الکترونیکی حرکت کرد تا خلاء تعطیلی مدارس را جبران کند. کرونا در ایران و جهان هم تهدید و هم فرصتهایی را ایجاد کرد که در این بین دانشآموزان و خانوادههایشان متاثر شدند و در بازه زمانی کوتاهی روش تحصیل آنان تغییر کرد که این مهم علاوه بر دانشآموزان برای معلمان نیز سخت بود؛ چراکه تغییر عادتها کار ساده و آسانی برای هیچکس نیست.
هر خانه یک مدرسه
روزهایی که ما به مدرسه میرفتیم، یاد گرفتیم که مدرسه خانه دوم ما است ولی حالا سیستم یادگیری الکترونیکی سبب شده که هر خانه به یک مدرسه تبدیل شود و توفیق اجباری تامین ابزار الکترونیکی آموزشی و مشارکت بالا در تحصیل دانشآموزان نیز نصیب خانوادهها شده است؛ به طوری که والدین به صورت فعال در فرآیند یاددهی و یادگیری دانشآموزان مشارکت دارند؛ تا آنجا که در مقطع ابتدایی برخی والدین مجبور میشوند همانند معلم وقت مفید روزانه خود را صرف مدیریت آموزشی فرزندان میکنند که البته این مسئله پدیده مبارکی است که در سند تحول بنیادین به آن اشاره و مقرر شده بود که آموزش و پرورش از معلممحور بودن و سمت دانشآموزمحور بودن حرکت کند.
پدر «ارشیا»ی کلاس پنجمی در این رابطه میگوید: ارشیا تکفرزند است و درس خواندن او در شبکه آموزشی شاد تقریبا همه وقت مادرش را در نیمه ابتدایی روز میگیرد و بعد از ظهرها نیز من با او درس ریاضی را بیشتر کار میکنم؛ در حال حاضر اوضاع به گونهای شده که من به خوبی میتوانم عملیات چهارگانه ریاضی را بر روی کسرها انجام دهم و مخرج مشترک برای کسرها را بگیرم.
وی میافزاید: جمع ساعت و وزن دیگر مسئلهای است که در روزهای گذشته در مورد آن با ارشیا کار کردم و متوجه شدم که مسئله سادهای بوده ولی من خود در کودکی برای یادگیری و حل درست آن با مشکل مواجه میشدم.
پدر ارشیا خاطرنشان میکند: علاوه بر مشکلات آموزش آنلاین، تغییر روشهای تدریس نیز سبب اختلافاتی بین من و پسرم بر سر درس خواندن شده و من قبل از آموزش هر چیزی نیاز به یادگیری موضوع با روش جدید دارم.
اپلیکیشن «شاد»؛ فرصتی برای خانهتکانی آموزشی
آموزش مجازی در آموزش و پرورش فرصت بینظیری است برای خانهتکانی در بسیاری از مدلها و شیوههای آموزشی، کیفیتبخشی به یادگیری با استفاده از قابلیتهای فناوری اطلاعات، هوشمند کردن مدارس و سامانههای آموزشی و ارزشیابی دانشآموزان، تجدیدنظر اساسی در چاپ سالانه کاغذی کتب درسی، اقتصاد آموزش و پرورش و کمکردن هزینههای سربار و سرانه خدمات آموزشی، بهرهمندی از مدلهای ترکیبی در یادگیری، روزآمد کردن نظام آموزشی کشور و ... است که البته به زیرساختهایی نیاز دارد.
در سفر وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات به استان زنجان مشخص شد که ۳۵۰ مدرسه در این استان به اینترنت دسترسی ندارند و عملا آموزش مجازی و از راه دور برای این مدرسه و دانشآموزانش میسر نیست و این مهم نشان از آن دارد که دانشآموزان این مدارس سال تحصیلی جاری و گذشته را با مشکلات بسیاری پشت سر گذاشتند که این محرومیت از عدالت آموزشی به دور است.
دانشآموزان «شاد»
در روزها و سالهایی که کرونا نبود، صبحهای زود خواب یا بیدار، صبحانه خورده و نخورده، لباس فرم پوشیدیم و به شوق زنگ ورزش و یا به زور برای امتحان ریاضی، خود را به دوستمان که چند باری زنگ در را زده و در سوز زمستان منتظرمان بود، رساندیم. بر روی نیمکتهای چوبی به صدای معلم و گچی که به لوح سیاه جان میبخشید، گوش دادیم و وقتی صدای زنگ آخر در مدرسه پخش میشد، همه دانشآموزان همانند پرندهای که از قفس رها شده باشد، به سمت حیاط میدویدیم.
مدرسه بود و زنگ تفریحهایش، مدرسه بود و لذت حل مسئله سخت ریاضی، مدرسه بود و اردوهای به یادماندنیاش، مدرسه بود و دوستانی که هنوز هم در روزهای سخت به دادمان میرسیدند، مدرسه بود و لذت دیدن مادر با کارنامهای که در همه سطرهای آن نمره ۲۰ درج شده بود. در روزهایی که کرونا نبود، ما بودیم و مدرسه و روزهای شاد که ما را به دانشآموزانی شاد تبدیل کرده بود.
اما حالا که کرونا هست، دانشآموزان به مدد اپلیکشین «شاد» تحصیل میکنند، دیگر زنگ تفریحی نیست، پچپچ یواشکی سر کلاس، اردوهای خارج از مدرسه و امضا و رضایتنامه ولی امتحانات نیز الکترونیکی شده و انبوه کاغذها دیگر دل دانشآموزان را به لرزه در نمیآورد. حتی نمره بیستی نیز وجود ندارد و ارزیابیها کیفی شده و دانشآموزان در بهترین حالت خود «خیلی خوب» میگیرند.
خدا میداند ما شاد بودیم یا دانشآموزان «شاد»؟
انتهای پیام
منبع : خبرگزاری ایسنا
تهیه و ارائه محتوای غنی در مداحی ضرورت دارد
بزرگترین زورخانه شرق کشور با ظرفیت ۸۰۰ تماشاگر در گناباد افتتاح شد
امضای تفاهمنامه مهارت آموزی و اشتغالزایی در صنایع پایین دستی مس کرمان
پزشکیان پاکدشت را ترک کرد
نساجی کیفیت لازم را برای ماندن در لیگ برتر دارد
نارضایتی سرمربی سپاهان از داوری در بازی با نساجی
طرح ۴۰۷ هکتاری شهرسازی در دامنه شاهوار ویرانگر طبیعت است
کمبود منابع و بودجه در وزارت ورزش
مشارکت ۲ هزار میلیارد تومانی خیرین در مدرسه سازی هرمزگان
بارش باران در ۲۹ ایستگاه هواشناسی سیستان و بلوچستان
استاندار گلستان: مدیران بدون اتلاف وقت، مشکلات تولیدکنندگان را حل کنند
جسد مقتول بعد از ۶ روز از کانال آب در پارسآباد پیدا شد
غربالگری منظم، کلید پیشگیری و درمان بهموقع سرطان کلیه است
مراکز بهداشتی همدان به کمک مدیریت خشم میآیند
سرویسدهی رایگان ۱۵۰ دستگاه اتوبوس به حرممطهر رضوی در شب های قدر
رئیسجمهور خواستار خودباوری و همدلی برای نجات منابع و آینده ایران شد
مقاومت پای دین دستور خداوند است
وزیر ورزش و جوانان در قوچان به پویش «نه بهتصادف» پیوست
تکمیل پروژههای نیمهتمام ورزشی نیازمند ۱۰۰ هزار میلیارد تومان است
سامانه اسکان نوروزی زائران در استان خراسان رضوی راهاندازی شد
حل مشکلات اقتصادی نیازمند هماهنگی سریع بین دستگاهها است
بزرگترین سفره افطار جهان اسلام در مشهد گسترده میشود
استاندار تهران: کمبود منابع آب و فرونشست زمین از معضلات جنوب شرق تهران
۶۲۳ لیتر مواد مخدر شیشه مایع در سردشت کشف شد
تحول دانشگاهها در مسیر استقلال مالی و ارتباط با صنعت است
مسجد جامع ارومیه ثبت جهانی می شود
نزاعهای اجتماعی موجب سستی جامعه میشود
ترافیک در محور سوادکوه نیمه سنگین است
ابرپرچم پویش ملی زندگی با آیهها در مشهد نصب شد
۹۰ کلاس درس برای مسافران فرهنگی در بابلسر مهیا شده است