میرنیوز
ندا پورجعفری در گفتوگو با ایسنا، در خصوص تغییرات لاستیک خودرو در فصول سرما، اظهار کرد: از نظر فرآیندی تولید رابرها و به ویژه لاستیک خودرو پیچیدگیهای خاصی را به دنبال دارد که به طور کلی عمر لاستیک به مواردی از جمله نوع مواد مورد استفاده در ترکیب لاستیک و ترکیب درصد هر ماده، پارامترهای عملیاتی هنگام میکس کردن مواد و پارامترهای عملیاتی قالبگیری و پخت لاستیک بستگی دارد.
وی ادامه داد: از سویی نیز دمای انتقال شیشهای یا Tg به عنوان پارامتری مهم در عمر خستگی رابر مطرح میشود؛ در واقع دمای انتقال شیشهای، دمایی است که در آن ماده از حالت جامد صلب به حالت لاستیکی (rubbery) منتقل میشود.
این مدرس دانشگاه با بیان اینکه اهمیت شناخت دمای انتقال شیشهای در تغییر خواص مکانیکی ماده است که می تواند باعث برآورده نشدن انتظارات مصرف کننده شود، گفت: دمای انتقال شیشهای بستگی به تحرک و انعطاف پذیری زنجیره پلیمری دارد و اگر زنجیره پلیمری بتواند به راحتی حرکت کند، حالت شیشهای می تواند به حالت لاستیکی تبدیل شود، ولی اگر به هر علتی چرخش زنجیرهها با مقاومتی روبرو شود، برای خروج از حالت شیشهای به دمای بیش تری نیاز داشته و دمای شیشهای افزایش مییابد.
پورجعفری متذکر شد: در مباحث علمی عمر لاستیک متناسب با پارامتر fatigue life سنجیده می شود و هر چقدر این شاخص بالا باشد، عمر لاستیک بیشتر خواهد بود، همچنین از اصطلاح خسته شدن لاستیک هم در مطالعه لاستیکها استفاده میشود؛ به طوریکه لاستیک اگه خسته شود مقاومت سایش و برش بیشتر شده و در آخر تایر فرسوده و ناکارآمد خواهد شد.
وی افزود: از نظر فرایندی، باید ترکیب درصد مواد تشکیل دهنده لاستیک را تغییر بدهند تا پارامترهای عنوان شده بهبود پیدا کنند.
عضو هیئت علمی گروه علوم مهندسی، مهندسی شیمی و طراحی فرآیندهای دانشگاه فنی و حرفهای استان گفت: به صورت تجربی همهی ما میدانیم که عمر لاستیک با گذشت زمان و در معرض سرما و گرما قرارگرفتن کم می شود. در فصول سرد سال ناگزیر استفاده از خودروهای شخصی بیشتر میشود و در نتیجه تایرها بار کاری بیشتری را متحمل میشوند؛ بنابراین در این شرایط توصیه میشود با ورود به فصل سرد تعویض لاستیکها به لاستیکهای زمستانی انجام گیرد.
وی ادامه داد: لاستیکهای زمستانی با جنس نرم مواد اولیه (که تاثیر همان تغییرات فرآیندی و دمای انتقال شیشهای است) به همراه آجهای زبرتر در برقراری اصطکاک کارآمدتر بر سطوح خشک، سرد، یخزده و برفی خیابانها کمک کرده و در شرایط آب و هوایی برودتی از لاستیکهای چهار فصل عملکرد بهتری دارند.
به گفته وی، این لاستیکها صرفا ویژه فصل زمستان بوده و در فصول دیگر مناسب استفاده نیستند و به دلیل نرم تر بودن عمر کمتری نسبت به لاستیکهای چهارفصل دارند؛ اما امنیت بیشتری را در جادههای زمستانی برای شما به همراه خواهند داشت.
پورجعفری تصریح کرد: تهیه و نگهداری هر دو نوع لاستیک برای همه ممکن است مقدور نباشد، لذا به آن دسته از رانندگانی که قصد تعویض لاستیکهای خودرویشان به لاستیک زمستانی را ندارند، توصیه میشود حتما پیش از شروع روزهای برفی و تجربهی جادههای لیز آج لاستیکها را بررسی کنند.
وی افزود: لاستیکهای فرسوده و کم آج تهدیدی جدی برای رانندگی در جادههای زمستانی بوده و میتوانند سر خوردن را موجب شوند.
این استاد دانشگاه اظهار کرد: ماشین متوقف در پارکینگ یا هرجای دیگری بهتر است در دمایی معتدل تر از فضای باز بیرون باشد تا لاستیکها بصورت یکنواخت و پیوسته سرما را حس نکنند.
وی با بیان اینکه در معرض سرما قرار گرفتن به طور محسوسی بر کاهش عمر لاستیکها تاثیر گذار است، خاطرنشان کرد: فشار لاستیکها از دیگر موارد مهمی است که باید چک شود، مخصوصا در فصول سرد سال که برودت هوا باعث کاهش فشار لاستیک از حد استاندارد خود میشود و این کاهش فشار عملکرد لاستیک را به طور محسوسی به خطر میاندازد و عمر آن را کاهش میدهد.
یکی از راهکارهای افزایش طول عمر لاستیکها تمیز کردن آنهاست
وی با اشاره به اینکه یکی از راهکارهای افزایش طول عمر لاستیکها تمیز کردن آنهاست، عنوان کرد: لاستیکهای تمیز در جادههای برفی و بارانی ارتباط مناسب تری با سطح جاده گرفته و نرمتر و بهتر عمل میکنند؛ لذا توصیه به تمیز کردن لاستیکها را جدی بگیرید.
پورجعفری ادامه داد: بعد از هر بازگشت به منزل بد نیست لاستیک ها را در پارکینگ چک کرده و از اینکه در لابلای آجها سنگ و میخ و مانند آن وجود ندارد که در استفاده بعدی از خودرو، شما را به دردسر بیندازد، مطمئن شوید؛ چراکه در فصل سرد غالبا لاستیکها خیس یا تمیز نیستند و به سادگی این موارد دیده نمیشود.
وی با تاکید بر ضرورت بررسی دائم لاستیکهای خودرو، خاطرنشان کرد: اگرچه سایش در حد معمول خود و با سرعتی یکسان در کل لاستیکها طبیعی است، اما ساییدگیهای ناصاف و غیریکنواخت که در جادههای لیز زمستان بسیار خطرساز میتوانند باشند، ممکن است در نتیجهی شرایط نامطلوب چرخها و سیستم تعلیق و یا تنظیم نبودن باد لاستیکها در یک سمت خودرو باشد، لذا بررسی دائم این موضوع نیز میتواند یکی از عوامل طول عمر لاستیکهای خودرو باشد.
وی در پایان یادآور شد: با مراعات موارد ذکر شده ضمن تامین امنیت رانندگی و سفر در جادههای لیز زمستانی، تا حد قابل توجهی عمر لاستیک خودرو خود را افزایش خواهید داد.
انتهای پیام
منبع : خبرگزاری ایسنا
جان باختن کودک ۱۱ ساله در رباطکریم زیر آوار میلگردها
مردم اجازه دستدرازی به ثروث عظیم «شاهوار» را نمیدهند
تهیه و ارائه محتوای غنی در مداحی ضرورت دارد
بزرگترین زورخانه شرق کشور با ظرفیت ۸۰۰ تماشاگر در گناباد افتتاح شد
امضای تفاهمنامه مهارت آموزی و اشتغالزایی در صنایع پایین دستی مس کرمان
پزشکیان پاکدشت را ترک کرد
نساجی کیفیت لازم را برای ماندن در لیگ برتر دارد
نارضایتی سرمربی سپاهان از داوری در بازی با نساجی
طرح ۴۰۷ هکتاری شهرسازی در دامنه شاهوار ویرانگر طبیعت است
کمبود منابع و بودجه در وزارت ورزش
مشارکت ۲ هزار میلیارد تومانی خیرین در مدرسه سازی هرمزگان
بارش باران در ۲۹ ایستگاه هواشناسی سیستان و بلوچستان
استاندار گلستان: مدیران بدون اتلاف وقت، مشکلات تولیدکنندگان را حل کنند
جسد مقتول بعد از ۶ روز از کانال آب در پارسآباد پیدا شد
غربالگری منظم، کلید پیشگیری و درمان بهموقع سرطان کلیه است
مراکز بهداشتی همدان به کمک مدیریت خشم میآیند
سرویسدهی رایگان ۱۵۰ دستگاه اتوبوس به حرممطهر رضوی در شب های قدر
رئیسجمهور خواستار خودباوری و همدلی برای نجات منابع و آینده ایران شد
مقاومت پای دین دستور خداوند است
وزیر ورزش و جوانان در قوچان به پویش «نه بهتصادف» پیوست
تکمیل پروژههای نیمهتمام ورزشی نیازمند ۱۰۰ هزار میلیارد تومان است
سامانه اسکان نوروزی زائران در استان خراسان رضوی راهاندازی شد
حل مشکلات اقتصادی نیازمند هماهنگی سریع بین دستگاهها است
بزرگترین سفره افطار جهان اسلام در مشهد گسترده میشود
استاندار تهران: کمبود منابع آب و فرونشست زمین از معضلات جنوب شرق تهران
۶۲۳ لیتر مواد مخدر شیشه مایع در سردشت کشف شد
تحول دانشگاهها در مسیر استقلال مالی و ارتباط با صنعت است
مسجد جامع ارومیه ثبت جهانی می شود
نزاعهای اجتماعی موجب سستی جامعه میشود
ترافیک در محور سوادکوه نیمه سنگین است