میرنیوز
فیروز فاضلی در همایش شعرخوانی «بصیرت عاشورایی» که در اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان شفت برگزار شد، با بیان اینکه شعر عاشورایی دوره معاصر در شعر فارسی بی نظیر است، اظهار کرد: شعر عاشورایی از حیث فراوانی به دوره صفویه بازمی گردد، اما از نظر معنا و اصالت در دوره معاصر شکوفا شده است.
وی عاشورا را یک متن تاریخی بسته ندانست و افزود: عاشورا یک فرهنگ است و اگر کسی این فرهنگ را بسته ببیند دیگر نمی تواند در روزگاران مختلف تعابیر مختلف از آن را داشته باشد.
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی گیلان، با بیان اینکه متون بسته در زمان و زبان خودشان می مانند، گفت: متن باز لحظه به لحظه در حال بازخوانی است و زمان و مکان محدود ندارد.
فاضلی، فرهنگ را نیازمند عاملیت و کلیت دانست و اضافه کرد: انسان عاملیت فرهنگ است و در فرهنگ عاشورا نیز شاهد رقم خوردن این حادثه به دست انسان و بازخوانی آن توسط انسان هستیم، اما کلیت فرهنگ مطابق اقشار و نهادهای مختلف قابل تغییر است.
وی با بیان اینکه انقلاب اسلامی زمینه پرداختن به فرهنگ عاشورا را فراهم کرده است، یادآور شد: تا قبل از شیخ عباس قمی، روضه خوانی عاشورا تنها از کتاب «روضه الشهدا» اثر ملا حسین واعظ کاشفی انجام می گرفت و لذا تحریفات بسیار کم بود.
این مسئول فرهنگی، با اشاره به واخوانی عاشورا طی ۶۰ سال گذشته، عنوان کرد: دکتر علی شریعتی در کتاب «حسین وارث آدم» و علامه مطهری در مجموعه «حماسه حسینی» به زمینه های شکل گیری واقعه عاشورا می پردازند و ماهیت ظلم ستیزانه و اصلاح گرانه قیام امام حسین(ع) را مطرح می کنند.
فاضلی، امام حسین(ع) را سراسر صلح دانست که در تداوم صلح امام حسن مجتبی(ع) بود و خاطرنشان کرد: عاشورا یک منشور است که از زوایای مختلف به آن نگاه می کنیم، اما این فرهنگ در حوزه شعر فارسی اثرگذاری ویژه ای دارد.
وی شعر فارسی در حوزه عاشورا را به چهار دوره تقسیم کرد و یادآور شد: شعر فارسی از نیمه دوم قرن سوم آغاز می شود و تا قرن نهم به اوج خودش می رسد لذا از این دوره به عنوان دوره اول شعر فارسی یاد می کنیم، اما دوره دوم در عصر صفویه شکل می گیرد.
مدیرکل ارشاد اسلامی گیلان، افشاریان، زندیان و قاجاریه را دوره سوم شعر فارسی دانست و بیان کرد: دوره چهارم نیز از سال ۱۳۰۰ آغاز شده و تاکنون ادامه دارد.
وی با اشاره به نقش آل بویه در عزاداری علنی برای امام حسین(ع)، عنوان کرد: شعرای دوران اول و دوم از اشارات و تلمیحات استفاده می کردند و معنا بر شعر عاشورایی غلبه داشت، اما در دوره سوم شاهد تحریفات بیشتری هستیم.
فاصلی، شعر را یک هنر اصیل دانست و اظهار کرد: معنا در شعر حل می شود و شاعر درک عاطفی، حسی و تاثری دارد و لذا در شعر عاشورایی معاصر این درک حسی و عاطفی به خوبی مشاهده می شود.
انتهای پیام
منبع : خبرگزاری ایسنا
بسیجیان دو ویژگی تولی و تبری را در خود تقویت کنند
شناسایی ۱۷۵ ملک دولتی مازاد برای مولدسازی در مازندران
حضور بسیجیان در لبنان و سوریه برای دفاع از اسلام و انقلاب است
کشور به ۶ حلقه تولید داروی استامینوفن دست یافته است
لزوم پرهیز از سبک زندگی کاریکاتوری/ مفاخر فرهنگی تجلیل شوند
کوهنورد اردبیلی در علم کوه جان باخت؛ گم شدن نوجوان سیرجانی
دومین ایستگاه هواشناسی کوهستان کشور در اردبیل افتتاح شد
۶ شهید گمنام از دوران دفاع مقدس میهمان کرمانشاه هستند
کوهنورد اردبیلی در علم کوه جان باخت؛ گمشدن نوجوان سیرجانی
مدیریت مصرف انرژی در کشور فرهنگ سازی شود
تحقق عدالت نسبی مطالبه شاهرودیها از آموزش و پرورش استان سمنان
رئیس سازمان بسیج: انقلاب اسلامی هندسه قدرت را در جهان تغییر داد
ستار هاشمی: ضرر فیلترینگ برای ارتباطات کشور بیش از ۵۰ هزار میلیارد تومان است
ضرر فیلترینگ برای ارتباطات کشور بیش از ۵۰ هزار میلیارد تومان است
افزایش۱۲میلیونی جوجه ریزی در استان تهران؛بازار مرغ به ثبات می رسد
بیش از ۲۵ هزار لیتر سوخت قاچاق در هنگ مرزی تایباد کشف شد
متهمین نزاع دسته جمعی «مهدیه» اسلامشهر دستگیر شدند
وزیر کشور و معاون اول رئیس جمهور جویای احوال استاندار مرکزی شدند
سازمان ملل در برابر قتل عام مردم غزه بی خاصیتی خود را نشان داد
ضرورت مهارت آموزی مددجویان تحت پوشش سازمان بهزیستی
تداوم تخصیص ارز ترجیحی برای وارد کنندگان تجهیزات پزشکی
بی عملی کشورهای عربی سبب سلطه اسرائیل بر منطقه می شود
مردم کرمان میزبان ۱۰ شهید گمنام در ایام فاطمیه
گیلان میزبان ۶ شهید گمنام میشود
کشف ۱۵ تن برنج تاریخ گذشته در اهواز
نظام شورایی عامل تحقق مردم سالاری دینی در کشور است
شناسایی و برخورد با عوامل مراکز غیرمجاز سقط جنین در استان تهران
اولین جلسه دادگاه «رضایت خودرو طراوت نوین» چگونه گذشت؟
رفع فیلترینگ در دستور کار است
۴ لنج حامل کالای قاچاق در استان بوشهر توقیف شد