میرنیوز
با توجه به بستر مناسب وجود ماشینهای سنگین در شهرستان ۱۰۰ هزار نفری اسدآباد این امر بزرگترین راه اشتغالزایی در منطقه بوده که باید این بخش را هر چه بیشتر تقویت کرد اما آنچه در راستای تقویت این بستر در حال حاضر مانع ایجاد کرده و درددل بسیاری از رانندگان اسدآبادی است، فرسودگی نیمی از ماشین های سنگین آنهاست که با توجه به بالا بودن قیمت ماشین سنگین صفر و در حد نو و عدم توان مالی رانندگان حتی قادر به نوسازی ماشین های فرسوده خود نیستند و باید با خرابی هر روزه کامیون و تریلرهایشان مدارا کرده و بسازند و این خرابی ها با گرانی و تورم لوازم ماشین هزینه های بالایی را به آنها تحمیل می کند.
رانندگان ماشین های سنگین اسدآباد سالهاست از فرسودگی ماشین هایشان کلافه هستند و پنج سالی که از پیگیری ایسنا بابت نوسازی این ناوگان می گذرد، فرسودگی ۴۰ درصدی به ۵۰ درصد رسیده و این نشانه بی تفاوتی نسبت به این قشر است، قشری که شبانه روز در جاده ها تردد دارند و زندگیشان در این مسیر خلاصه می شود.
رئیس انجمن صنفی رانندگان حمل و نقل کالا شهرستان اسدآباد در این باره در گفتوگو با ایسنا، از فرسودگی نیمی از ناوگان حمل و نقل برون جاده ای این شهرستان خبر داد و اظهار کرد: قطع به یقین نوسازی ناوگان حملونقل برونجادهای شهرستان از نقش مهمی در کاهش آمار تصادفات و افزایش بهرهوری و اقتصاد مقاومتی این منطقه برخوردار خواهد بود.
علی هاتفی افزود: شهرستان اسدآباد با داشتن بیش از ۴۵۰۰ دستگاه ماشین سنگین کامیون و تریلر و ۶۰۰۰ راننده و کمک راننده بیش از نیم درصد از ناوگان حمل و نقل کشور را به خود اختصاص داده که با وجود این تعداد ماشین به پایتخت و شهر تریلرها معروف است و می تواند به عنوان قطب حملونقل غیرریلی غرب کشور محسوب شود.
وی با بیان اینکه در حال حاضر بیش از ۹۰ درصد رانندگان و کمک رانندگان شهرستان بیمه هستند، تصریح کرد: از ۶۰۰۰ راننده و کمک راننده شهرستان، ۳۸۵۰ نفر بیمه تأمین اجتماعی و ۱۷۰۰ نفر بیمه روستایی دارند و ۴۵۰ نفر نیز هنوز بیمه نشده اند که گران شدن حق بیمه رانندگان جدیدالورود از مهمترین دلایل بیمه نبودن این افراد به شمار می رود.
هاتفی به برخی از مشکلات رانندگان ناوگان حمل و نقل برون جاده ای شهرستان اسدآباد اشاره کرد: گران شدن عوارض اتوبان ها، گرانی سرسام آور قطعات و لاستیک و روغن ماشین، سخت و زیان آور بودن شغل رانندگی برون جاده ای، پایین بودن نرخ تن کیلومتر و عدم همخوانی آن با هزینه ها و نبود زیرساخت های لازم برای نوسازی ناوگان با بالا بودن نرخ ارز از اهم مشکلات قشر رانندگان برون جاده ای شهرستان به شمار می رود.
وی یادآور شد: با چنین قیمتهای بالا دیگر امکان تبدیل به احسن و نوسازی تریلر و ماشینهای سنگین برای رانندگان اسدآبادی و دیگر رانندگان کشور وجود ندارد و مقرون به صرفه نیست و رانندگان نیازمند حمایت دولت در راستای نوسازی ماشین های سنگین فرسوده خود هستند در غیر این صورت باید با ماشینهای سنگین فرسوده کنونی خود و خرابی هر روزه این ماشینهای فرسوده مدارا کنند.
بازرس کانون رانندگان کشور با بیان اینکه بحث فرسودگی و نوسازی ناوگان حمل و نقل برون شهری یک مشکل و دغدغه کشوری است و تنها به شهرستان اسدآباد اختصاص ندارد، مطرح کرد: تحریم های موجود، تورم ها و بالا بودن نرخ ارز نیز بحث فرسودگی ناوگان را تشدید کرده چراکه امکان نوسازی را برای رانندگان سخت تر کرده است.
وی با بیان اینکه سازمان راهداری طی بخشنامه ای اعلام کرد بخش خصوصی می تواند خود نسبت به وارد کردن ماشین سنگین اقدام کند، گفت: در صورتی که بنده یا هر فرد دیگری بخواهیم نسبت به این امر اقدام کنیم باید کارت بازرگانی داشته باشیم و دریافت کارت بازرگانی حداقل یک سال زمان نیاز دارد.
هاتفی تصریح کرد: مافیای خودرو نیز یکی از علل گرانی های ماشین های سنگین در داخل کشور است؛ به عنوان مثال اگر ماشین روز اروپایی سال ۲۰۲۰ به قیمت ۶۰ هزار یورویی معادل دو میلیارد باشد، در شهرک نمایشگاه تهران به قیمت پنج میلیارد به فروش می رسد که قطع به یقین برای نوسازی ماشین سنگین این امکان برای رانندگان وجود ندارد و در استطاعت مالی رانندگان نیست.
وی در ادامه بیان کرد: شرکت سایپا دیزل پنج سال پیش ۳۹۰۰ دستگاه با قیمت ۴۲۰ میلیون تومان برای تحویل ماشین سنگین صفر به رانندگان سراسر کشور ثبتنام کرد که در این راستا ۱۰۰ تا ۱۵۰ نفر از تریلرداران شهرستان اسدآباد نیز برای نوسازی ماشینهای سنگین خود اقدام به ثبتنام کردند.
هاتفی اضافه کرد: تحویل این ماشینهای سنگین از اردیبهشت سال ۹۶ آغاز شد و شرکت سایپا دیزل اعلام کرد ماشینهای ثبتنامی تا مهر ۹۶ را تحویل خواهند داد و کسانیکه دارای حواله آبان و آذر به بعد در سال ۹۶ هستند از تحویل ماشین خبری نخواهد بود.
وی گفت: در این اقدام سایپا دیزل، تنها حدود ۲۰ تا ۳۰ نفر از رانندگان اسدآبادی موفق به نوسازی ماشین های سنگین خود شدند و هنوز ۱۰ تا ۱۵ نفر از رانندگان حواله های پنج سال پیش در دستشان باقیمانده و نتوانستند این حواله ها را تبدیل به ماشین کنند.
نماینده مردم اسدآباد در مجلس شورای اسلامی هم در گفتوگو با ایسنا، با بیان اینکه در حال حاضر ۳۰ درصد جمعیت اسدآباد از کامیونداران تا لوازم و قطعاتفروشی خودرو و گاراژداران با موضوع خودروی سنگین در این شهرستان سروکار دارند و اسدآباد به عنوان یکی از قطب های حمل و نقل کشور به شمار می رود، اظهار کرد: بخش عمده درآمد و اشتغال و معیشت اسدآبادی ها بعد از کشاورزی به بحث ماشین سنگین و مشاغل مرتبط با این شغل اختصاص دارد.
کیومرث سرمدی با بیان اینکه فرسودگی نیمی از ماشین های سنگین شهر تریلرها یکی از مشکلات دست به گریبان رانندگان اسدآبادی است، گفت: گرانی لوازم یدکی و لاستیک و ملزومات در کنار فرسودگی ماشین های سنگین موجب آن شده که رانندگان اسدآبادی دچار مشکلات فراوان و عدیده ای شوند و از این مشکلات کاملاً آگاه هستیم.
وی نوسازی ناوگان حمل و نقل باری را به علت جولان کامیون های فرسوده در جاده های کشور یک ضرورت دانست و تصریح کرد: وزارتخانه دارای طرح جایگزین کردن ماشین های نو به جای فرسوده را در راستای نوسازی ناوگان حمل و نقل برون شهری در دست اجرا دارد.
سرمدی با بیان اینکه نوسازی ناوگان ماشین های سنگین علاوه بر مرتفع شدن مشکل رانندگان ماشین سنگین موجب کاهش آلایندگی محیط زیست و افزایش بهره وری صنعت حمل و نقل خواهد بود، افزود: بسیاری از رانندگان ماشین سنگین توان مالی برای تبدیل و بهینه کردن ماشین خود به ماشین سنگین نو ندارند که در این رابطه نیاز است تسهیلات کافی با نرخ سود کمتر به این رانندگان اختصاص یابد و به آن توجه ویژه تری شود، هر چند در حال حاضر نیز تسهیلاتی برای نوسازی ناوگان حمل و نقل جاده ای با ثبت نام لازم در سامانه موردنظر سازمان راهداری براساس واجد شرایط بودن پرداخت می شود.
وی با تأکید بر اینکه ناوگان حمل و نقل برون جاده ای کشور نیازمند جایگزینی، بهسازی و نوسازی بوده که تحقق این امر نیازمند تخصیص اعتبارات دولتی یا تزریق سرمایه بخش خصوصی است، تصریح کرد: بنده به عنوان نماینده مردم شهرستان اسدآباد به عنوان یکی از برنامه های خود پیگیر بخش مشکلات رانندگان ماشین سنگین شهرستان اسدآباد در رابطه با نوسازی ناوگان حمل و نقل جاده ای شهرستان تا رسیدن به نتیجه لازم هستم.
مدیر اداره صنعت، معدن و تجارت شهرستان اسدآباد هم با اشاره به بحث فرسودگی ماشین های سنگین شهرستان گفت: این معضل یک مشکل کشوری بوده و سال گذشته دولت در رابطه با نوسازی ماشین های سنگین بودجه درنظر گرفته بود که با این میزان بودجه از خارج از کشور تریلرها و کامیون های حداقل سه تا پنج سال کار کرده در حد نو خریداری و وارد کشور شود.
رحیم قربانی در گفتوگو با ایسنا، یادآور شد: اقدام دولت در این رابطه قطعاً تاحدود بسیاری از نقش مؤثر در نوسازی ناوگان حمل و نقل جاده ای کشور برخوردار خواهد بود.
وی در ادامه با بیان اینکه شرایط واردات کامیون اعلام شده است، خاطرنشان کرد: شرایط واردات کامیونهای حداکثر سه سال کار کرده براساس مصوبه هیئت وزیران به گمرک برای اجرا ابلاغ شده است.
قربانی با اعلام اینکه براساس مصوبه هیئت وزیران در مهرماه ۱۳۹۷ به منظور نوسازی ناوگان حمل و نقل عمومی امکان واردات کامیون وجود دارد، اظهار کرد: برهمین اساس اخیراً شرایط واردات کامیونهای حداکثر سه سال کار کرده تعیین و از سوی دفتر مقررات صادرات وزارت صمت به گمرک ابلاغ شد که طبق آن واردات صرفاً از طریق کارت بازرگانی معتبر امکان پذیر خواهد بود.
سخن پایانی اینکه برای نوسازی ناوگان حمل و نقل جاده ای شهرستان باید راهکارها و برنامه های مسئولان متغایر با استطاعت مالی رانندگان در بحث تبدیل به احسن و نوسازی نباشد و با پیگیری برنامه هایی مناسب و قابل اجرا نسبت به تسریع و تسهیل در روندنوسازی این ناوگان اقدام شود در غیر این صورت در آینده ای نزدیک و نه چندان دور شهر تریلرها به یکی از فرسوده ترین ناوگان های حمل و نقل برون جاده ای تبدیل خواهد شد و در این گذر تبعات این امر بر اقتصاد و معیشت بسیاری از خانوارهای اسدآبادی تأثیر ناخوشایندی خواهد داشت در حالیکه با نوسازی و برنامه ریزی و نسخه های کارساز و مؤثر می توان این شهر را به عنوان یکی از قطب های مهم حمل ونقل کشور پرآوازه تر کرده و رغبت رانندگان در راستای نوسازی را با تسهیل در این امر مطابق با شرایط مالی آنها جذب و آنها را حمایت کرد.
انتهای پیام
منبع : خبرگزاری ایسنا
کلاهبردار ۲۰ میلیاردی توسط پلیس فرودگاههای خراسانرضوی دستگیر شد
مشکل تامین زمین ایثارگران در یزد حل شد
وزیرآموزش و پرورش: عقب ماندگی فضای آموزشی قم جبران می شود
دستگیری سارقان باغ ویلاهای خالی از سکنه در ساوجبلاغ
ترویج گفتمان مهدویت نیازمند مهدی باوری است
رجوع به سیره شهدا اکسیر شفابخش جامعه است
بازگشت ۵٠ واحد تولیدی راکد در کهگیلویه وبویراحمد به چرخه تولید
پرونده ثبت جهانی دره خرمآباد امروز در پاریس بررسی میشود
وجود ۲۶۰ هزار نمونه در بانک ژنتیک پزشک قانونی کشور
کوهرنگ سردترین نقطه چهارمحال و بختیاری
تعزیر قاچاقچیان خودرو در کرمانشاه
کاروان اهالی بهشت امشب توسط مردم اصفهان بدرقه میشوند
سد لاستیکی ماسال ۲۲ بهمن امسال افتتاح میشود
بانوی البرزی منزل مسکونی خود را وقف امور خیریه کرد
رشد بیسابقه تجارت در بازارچههای مرزی سیستان و بلوچستان
توانمندسازی بانوان مداح در استان اردبیل ضروری است
استاندار آذربایجان شرقی: دریاچه ارومیه باید ردیف بودجه مشخص داشته باشد
فرزندان فاطمه(س) آمدند
۱۰۰ راس دام توسط عشایر روستاهای نهبندان به جبهه مقاومت اهدا شد
محکومیت بیش از ۴ میلیارد ریالی قاچاقچی لوازم آرایشی در رشت
۹۵ هزار تن چغندرقند در چهارمحال و بختیاری برداشت میشود
برگزاری سومین جشنواره ملی «هنرهای تجسمی ایثار» در گلستان
پیکر مطهر ۱۴ شهید گمنام وارد مشهدالرضا(ع) شد
ثبت ۶۳.۲ میلیمتر بارش در شهرستان ایوان
هشدار زرد هواشناسی در استان سمنان
سند مالکیت چهلستون و تالار تیموری اصفهان صادر شد
۲۵۰۰ تن کیوی از نوشهر صادر شد
لزوم تخصیص ردیف بودجه مشخص برای احیای دریاچه ارومیه
مانور زلزله در ۵۶۰۰ مدرسه اصفهان برگزار میشود
نهم آذرماه جاده کرج- چالوس بازگشایی میشود