میرنیوز

از شاگردی "جورج اسکرین" تا فلافل فروشی در خیابان‌های شهر

از شاگردی "جورج اسکرین" تا فلافل فروشی در خیابان‌های شهر 2020-10-05T09:35:46+03:30

یک‌سالی از آمدنمان به کرمانشاه می گذشت و شرایط زندگیمان کمی بهتر شده بود. حالا دیگر وقتش بود که سراغ عشق قدیمی‌ام بروم.

از همان کودکی عاشق فوتبال بودم. در محله قدیمی‌مان مدام با بچه های در و همسایه داخل کوچه فوتبال بازی می کردیم، البته من همیشه دروازه بان بودم و کمتر پیش می آمد در زمین دوندگی کنم. کرمانشاه که آمدیم با اینکه دیگر بزرگ شده بودم، اما هنوز عشق فوتبال در سرم بود، برای همین کم کم وارد تیم های باشگاهی این شهر شدم.

زمان می گذشت و هر روز بیشتر از چَم و خم فوتبال سردر می آوردم. در این سیزده سالی که وارد فوتبال شده بودم، فهمیده بودم که بیشتر از اینکه دوست داشته باشم داخل زمین باشم می خواهم کنار زمین باشم و به بازیکنان بگویم چکار کنند و چکار نکنند، برای همین سال 1351 درست وقتی که 22 ساله شده بودم برای خودم یک تیم تشکیل دادم. تیم "معاودین" یا "بازگشتگان عراقی" که همگی آنها عراقی های مهاجری بودند که کرمانشاه زندگی می کردند.

در این سال با وجود اینکه در شهرداری کرمانشاه کار می کردم، اما بالاخره مربی شده بودم، آن هم مربی یک تیم عراقی. مربیگری برایم لذت بخش بود، اما برای اینکه پیشرفت کنم باید بیشتر یاد می گرفتم.

"جورج اسکرین" انگلیسی اولین کسی بود که شاگردش شدم و مربیگری را از او یاد گرفتم. همان سال 1351 بود که این مدرس را برای برگزاری کلاس های داوری و مربیگری در غرب کشور به کرمانشاه فرستادند و من هم در کلاس هایش شرکت کردم.

تا آن زمان و چندسال بعد از آن هم چیزی به نام مدرک مربیگری نبود و هرکس از فوتبال سر رشته ای داشت برای خودش می توانست مربی شود. داشتن مدرک مربیگری تقریبا از سال 1357 بود که اجباری شد. حالا دیگر در شهرداری نبودم و وقتم آزادتر بود برای همین دو دوره کلاس مربیگری هم نزد مرحوم محمد رنجبر گذارندم و یک دوره هم شاگردی داود نصیری و استاد منوچهر احمدی را کردم.

بعد از چندسال مربیگری تیم معاودین عراقی، سرمربی تیم نیروی کشاورزی شدم. نیروی کشاورزی تیمی بود که همه بازیکنانش را از سطح محلات کرمانشاه جمع کرده بودم و با پشتکار بچه ها توانستیم از سطح محلات به لیگ دسته دو، لیگ دسته یک و در نهایت وارد باشگاه های معتبر ایران شویم. سیزده چهارده سالی را با همین تیم روزگار گذراندم.

بعد از آن هم باشگاه هما را در کرمانشاه شکل دادیم. سالهای زیادی را هم با این تیم بودم، اما روزی به جایی رسیدم که دیگر توان ادامه دادن نداشتم... 

به گزارش ایسنا، "لازم جسمانی یکتا" به اینجای حرف هایش که می رسد، همراه با آهی که از عمق وجودش بر می خیزد، دست هایش را به هم می زند. لحظه ای ساکت می ماند و نگاهش را به گوشه ای از اتاق خانه کوچکش خیره می کند و انگار که دارد همه چیز را در ذهن مرور می کند، آرام ادامه می دهد: باشگاه هما فقط به ما لباس و کفش ورزشی می داد. هیچ پولی هم در کار نبود. البته آن زمان اصلا رسم نبود نه بازیکن و نه مربی که بخواهند از باشگاه پول بگیرند. هرکس که می آمد بخاطر عشق و علاقه اش بود. اگر کسی خدایی نکرده پولی می گرفت، همه به او می خندیدند.

البته دو سه سالی هم یعنی حدود سال 1362 تا 1364 مربی استعدادیاب تیم منتخب شهر بودم و بازیکنان زیادی را به این تیم معرفی کردم که یکی از آنها رضا صادق پور بود. در این سالها تیم های مختلفی مثل "خانه جوانان" مجتبی گردکانه و "جم" ماشاالله جهانی را هم داشتیم که بعدها همه منحل شدند. دهه 60 اوج فعالیتم بود و در این سالها حتی به عنوان بهترین مربی فوتبال استان هم از سوی فدراسیون انتخاب شدم.

از شاگردی "جورج اسکرین" تا فلافل فروشی در خیابان‌های شهر

تا سال 1374 بخاطر علاقه ام ادامه دادم. بیشتر از بیست و دوسال مربیگری کرده بودم و شاگردان زیادی همچون بهاء و علاء نادری، کاظم عباس آبادی، هوشنگ موسوی، فرامرز انسانی و.... داشتم که الان همگی آنها در جاهای مختلف مشغول هستند، اما از این سال به بعد فشار زندگی دیگر نمی گذاشت که ادامه دهم. می خواستم ولی نمی شد. تا اینجای کار هم دکه ای نزدیک همین پارک شاهد کنونی داشتم که زندگیم را از آن می گدراندم و بعد آن را به مقابل هنرستان خیابان شهید بهشتی جابجا کردم، اما حالا کمی فشار زندگی هم زیادتر شده بود. 

صادقانه و عادلانه کار کرده بودم، بی هیچ توقعی. تیم های مختلفی را از سطح محلات به سطح باشگاهی رسانده بودم. شاگردان زیادی تربیت کرده بودم، اما دیگر نمی توانستم ادامه دهم.

با اینکه گفته بودم که دیگر نمی خواهم مربیگری کنم، اما گاهگاهی درخواست هایی می شد و از من می خواستند که به عنوان مربی افتخاری کنار برخی تیم های استان باشم که من هم بخاطر علاقه ام به فوتبال قبول می کردم.

این وضعیت همینطور پیش می رفت تا سال 1379 که دیگر برای همیشه از فوتبال و مربیگری و زمین و ورزشگاه بریدم و از آن به بعد دیگر حتی برای یکبار پایم را داخل استادیوم نگذاشتم.

پیشکسوت فوتبال کرمانشاه با چهره ای درهم شکسته از سختی های روزگار دوباره سکوت می کند. چشمانش لبریز از اشک می شود و اینطور ادامه می دهد: آتشم دیگر سرد شده بود، خیلی سالها صادقانه کار کردم، اما دریغ از ذره ای حمایت.

سال 1384 بود که به خاطر مشکلات مالی زیادی که داشتم مجبور شدم دکه‌ام را هم بفروشم و بعد از آن  بود که به فلافل فروشی رو آوردم. دیگر کارم این شده بود که چرخ دستی‌ام را راه بیندازم و بروم فلافل فروشی در خیابان های شهر تا زندگیم بگذرد.

هرچه سنم بیشتر شد، ناتوانی ام هم بیشتر. خیلی دیر بود اما با کمک پسرم سعی کردم بیمه آن چهار سالی که در شهرداری کار کردم را بگیرم، ولی نشد چون آن زمان ثبت سیستمی نبود و بیمه ها را در دفتر کل می نوشتند، پیگیر که شدم گفتند چیزی ننوشته اند.

البته شش سال پیش با تلاش پسرم بیمه روستایی در ایلام برایم گرفتند، چون در کرمانشاه گفته بودند که نمی شود. حالا هم که پارکینسون و فشار خون و... گرفتم. روزگارم به سختی می گذرد و نمی توانم زیاد کار کنم و فقط هفته ای یکی دو روز می روم و فلافل می فروشم.

پیر فوتبالی کرمانشاه کمی روی مبل خانه اجاره ای محقرش جابجا می شود. معلوم است که روزگار حسابی خسته اش کرده، اما با صلابتی در کلامش محکم می گوید: پشیمان نیستم. اگر برای پول کار می کردم حالا به جای این خانه ساده اجاره ای که باید ماهی 800 هزار تومان کرایه آن را پرداخت کنم، همانند خیلی از هم دوره‌ای هایم یکی دو خانه از خودم داشتم.

از مسئولین هم چیزی نمی‌خواهم، فقط می خواهم اگر شد به شش سال بیمه روستاییم، چهار سال اضافه کنند تا مشمول یک سوم پرداخت بیمه شوم و بتوانم کمی مستمری بگیرم و اجاره خانه‌ام را پرداخت کنم.

از هیچ کسی هم گلایه ندارم. همه آنهایی که شاگردم بودند به من سر می زنند. رضا صادق پور پارسال سری به من زد و حتی از استاندار خواست که به وضعیتم رسیدگی کند، اما اتفاقی نیفتاد.

.... حدود یک ساعتی می گذرد که با این پیشکسوت فوتبالی کرمانشاه همکلام شده ام. سختی های زندگی او را خسته کرده و امانش را بریده.  امروز هم که نتوانسته سر کارش برود و در کنج خانه اش می نشیند تا با دردهایش بسازد. نمی خواهم بیشتر از این خسته شود، برای همین از او می خواهم آخرین حرف هایش را برایمان بزند تا از او خداحافظی کنیم. نفس عمیقی می کشد و می گوید: اینجا فوتبال عاقبتی ندارد. کسی که پول داشته باشد رشد می کند، اما بی پول ها جا می مانند.

از شاگردی "جورج اسکرین" تا فلافل فروشی در خیابان‌های شهر

انتهای پیام

منبع : خبرگزاری ایسنا


کلمات کلیدی :
اشتراک گذاری :

آخرین اخبار استان ها

اما و اگرهای ساماندهی دستفروشان در بیرجند

 اما و اگرهای ساماندهی دستفروشان در بیرجند
2024-04-14T14:39:26+03:30
شهرداری بیرجند در پی گلایه‌مندی مردم از سد معبر دستفروشان در شهر اعلام کرد: فقط اجازه جمع آوری دارد که اقدامی بازدارنده نیست و حق پلمب اصناف متخلف با سایر د...

تداوم دست‌اندازی‌ها به چشمه مرغک رونیز استهبان فارس

 تداوم دست‌اندازی‌ها به چشمه مرغک رونیز استهبان فارس
2024-04-14T14:12:13+03:30
درحالی که دست اندازی‌ها به چشمه مرغک رونیز استهبان اصفهان همچنان ادامه دارد، فرماندار استهبان درخصوص تخلفات صورت گرفته در این محوطه گفت: طی یکی دو هفته آیند...

دستگیری ۸۹ قاچاقچی ارز و کالا در شهریار

 دستگیری ۸۹ قاچاقچی ارز و کالا در شهریار
2024-04-14T13:45:59+03:30
دادستان عمومی و انقلاب شهرستان شهریار گفت: طی شش ماه گذشته بیش از ۵.۱ میلیون لیتر فراورده‌های نفتی، ۲۵ تن مواد خوراکی، ۲۹ هزار قلم انواع لوازم خانگی آشپزخان...

کشف ۱۰۲ هزار لیتر سوخت قاچاق در سواحل عسلویه

 کشف ۱۰۲ هزار لیتر سوخت قاچاق در سواحل عسلویه
2024-04-14T13:32:41+03:30
فرمانده مرزبانی استان بوشهر از توقیف یک فروند شناور حامل سوخت قاچاق در نوار ساحلی استان در بندر عسلویه خبر داد و گفت: این شناور بیش از ۱۰۲ هزار لیتر سوخت گا...

مهاجرت یک میلیون بال پرنده تابستان‌گذران به مازندران

 مهاجرت یک میلیون بال پرنده تابستان‌گذران به مازندران
2024-04-14T13:32:40+03:30
رییس اداره حیات وحش محیط زیست مازندران با اشاره به مهاجرت پرندگان تابستان‌گذران به مازندران گفت: هر سالهه بیش از یک میلیون بال پرنده تابستان‌گذران وارد مازن...

حمایت آیت الله نوری همدانی از پاسخ کوبنده ایران به اسرائیل

 حمایت آیت الله نوری همدانی از پاسخ کوبنده ایران به اسرائیل
2024-04-14T11:59:17+03:30
مرجع تقلید شیعیان از پاسخ کوبنده ایران و گروه‌های مقاومت به رژیم صهیونیستی حمایت کرد.

انتقام ایران پاسخی به خباثت‌های رژیم صهیونیستی بود

 انتقام ایران پاسخی به خباثت‌های رژیم صهیونیستی بود
2024-04-14T11:46:54+03:30
رئیس شورای اسلامی شهر اصفهان با اشاره به انتقام سپاه پاسداران از رژیم صهیونیستی گفت: شب گذشته تنها شبی بود که مردم فلسطین با آرامش خوابیدند و این نشان می‌ده...

دپوی چوب آلات برای قاچاقچیان ناامن خواهد بود

 دپوی چوب آلات برای قاچاقچیان ناامن خواهد بود
2024-04-14T11:46:53+03:30
مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان مازندران منطقه نوشهر گفت: با همکاری دستگاه قضا هرگونه دپوی چوب آلات زیر ذره بین ماموران یگان حفاظت قرار دارد.

حملات سپاه ثابت کرد رژیم صهیونیستی مترسکی بیش نیست

 حملات سپاه ثابت کرد رژیم صهیونیستی مترسکی بیش نیست
2024-04-14T11:46:53+03:30
نماینده مردم  خمینی‌شهر در مجلس شورای اسلامی گفت: ضرب‌شست شب گذشته به رژیم جعلی صهیونیستی، در کنار حملات جبهه مقاومت که هیمنه گنبد آهنین پوشالی را در ه...

جزئیات رقابت‌های جهانی تکواندو در کیش

 جزئیات رقابت‌های جهانی تکواندو در کیش
2024-04-14T11:05:38+03:30
رقابت‌های جهانی تکواندو و مچ‌اندازی قهرمانی آسیا در دو بخش بانوان و آقایان در سالن چندمنظوره المپیک جزیره زیبای کیش برگزار می‌شود.

تجمع خیابانی مردم تبریز در حمایت از عملیات سپاه علیه اسرائیل

 تجمع خیابانی مردم تبریز در حمایت از عملیات سپاه علیه اسرائیل
2024-04-14T11:05:38+03:30
مردم تبریز در حمایت از عملیات سپاه پاسداران انقلاب اسلامی علیه رژیم صهیونیستی به خیابان آمدند.

پیش‌بینی رگبار برف در ارتفاعات لرستان

 پیش‌بینی رگبار برف در ارتفاعات لرستان
2024-04-14T11:05:37+03:30
مدیرکل هواشناسی لرستان از صدور هشدار زرد هواشناسی و رگبار برف در ارتفاعات خبر داد.

توزیع ۶۰۰هزار تن نهاده‌های دامی بین دامداران لرستان

 توزیع ۶۰۰هزار تن نهاده‌های دامی بین دامداران لرستان
2024-04-14T11:05:36+03:30
معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی لرستان از توزیع حدود ۶۰۰هزار تن نهاده‌های دامی بین دامداران این استان در سال ۱۴۰۲ خبر داد.

انتخابات دور دوم زنجان، طارم و خدابنده نیمه‌الکترونیکی است

 انتخابات دور دوم زنجان، طارم و خدابنده نیمه‌الکترونیکی است
2024-04-14T11:05:36+03:30
رئیس ستاد انتخابات استان زنجان با اشاره به دور دوم دوازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی گفت: این مرحله از انتخابات در ۲ حوزه انتخابیه زنجان- طارم و خدا...

هواشناسی هشدار داد؛ سرمازدگی در کمین باغات استان سمنان

 هواشناسی هشدار داد؛ سرمازدگی در کمین باغات استان سمنان
2024-04-14T11:05:36+03:30
مدیرکل هواشناسی استان سمنان ضمن اعلام هشدار زرد برای بخش کشاورزی این استان گفت: احتمال خسارت ناشی از ریزش تگرگ وجود دارد و کشاورزان باید در این زمینه تمهیدا...

وزارت نفت برای جمع‌آوری فاضلاب ‌جزیره خارگ ‌پای کار بیاید

 وزارت نفت برای جمع‌آوری فاضلاب ‌جزیره خارگ ‌پای کار بیاید
2024-04-14T11:05:36+03:30
نماینده مردم استان بوشهر در مجلس خبرگان گفت: تاکنون اراده جدی برای ساماندهی وضعیت آبرسانی، توزیع آب شرب و جمع‌آوری فاضلاب در جزیره خارگ دیده نمی‌شود و امید ...

سرریز ‌فاضلاب شهرک صنعتی شماره ۲ اردبیل به قره‌سو

 سرریز ‌فاضلاب شهرک صنعتی شماره ۲ اردبیل به قره‌سو
2024-04-14T11:05:35+03:30
رودخانه قره‌سو در شهرستان نمین این روزها با سرریز شدن فاضلاب شهرک صنعتی شماره ۲ اردبیل، آلوده به فاضلاب شده است.

خبر ‌وزیر کشور از احداث ۱۶۰۰ کلاس درس در سیستان و بلوچستان

 خبر ‌وزیر کشور از احداث ۱۶۰۰ کلاس درس در سیستان و بلوچستان
2024-04-14T11:05:35+03:30
وزیر کشور با اشاره به اینکه تخصیص های بودجه ای که در بحث آموزش به استان داده شده است، گفت: در حال حاضر نیز احداث یک هزار و ۶۰۰ کلاس درس در دستور کار قرار دا...

قدردانی علمای اهل سنت خراسان شمالی از عملیات «وعده صادق»

 قدردانی علمای اهل سنت خراسان شمالی از عملیات «وعده صادق»
2024-04-14T11:05:35+03:30
جامعه روحانیون اهل سنت خراسان شمالی ضمن ابراز شادمانی و خرسندی در پی حملات هوایی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی به اسرائیل جنایتکار و گرفتن انتقام خون پاک سردا...

پهلودهی ‌۲۵۰۰ فروند شناور کانتینری در بندر شهید رجایی

 پهلودهی ‌۲۵۰۰ فروند شناور کانتینری در بندر شهید رجایی
2024-04-14T11:05:34+03:30
مدیرکل بنادر و دریانوردی هرمزگان از افزایش ۱۱ درصدی عملیات کانتینری بندر شهید رجایی و گفت: با وجود شرایط متاثر از تحریم‌ها با اتکا بر ظرفیت‌ها و توانمندی‌ها...

قدردانی علمای برجسته اهل‌سنت از سپاه؛ دلِ جهان اسلام شاد شد

 قدردانی علمای برجسته اهل‌سنت از سپاه؛ دلِ جهان اسلام شاد شد
2024-04-14T11:05:34+03:30
علمای برجسته اهل‌سنت استان کردستان از حملات گسترده سپاه ‌علیه اسرئیل قدردانی کردند و این اقدام را باعث خوشحالی نه تنها ملت ایران بلکه جهان اسلام عنوان کردند.

اختصاصی| حمایت جبهه ایستادگی ایران اسلامی زنجان از لیست شورای ائتلاف

 اختصاصی| حمایت جبهه ایستادگی ایران اسلامی زنجان از لیست شورای ائتلاف
2024-02-26T06:01:30+03:30
دبیر جبهه ایستادگی ایران اسلامی در استان زنجان اعلام کرد که این جبهه از نامزدهای منتخب شورای ائتلاف نیروهای انقلاب اسلامی حمایت خود را اعلام می‌کند.

رئیس دیوان عدالت اداری: قوه قضائیه ‌استقلال وکلا را در هر زمان به رسمیت می‌شناسد

 رئیس دیوان عدالت اداری: قوه قضائیه ‌استقلال وکلا را در هر زمان به رسمیت می‌شناسد
2024-02-26T06:01:30+03:30
رئیس دیوان عدالت اداری کشور گفت: عقل و قانون حکم می‌کند وکیل در جریان دادرسی با شجاعت از موکل و حق دفاع کند و این استقلال را قوه قضائیه در هر زمان به رسمیت ...

دستگیری اکرم لاهوری تروریست + جزئیات

 دستگیری اکرم لاهوری تروریست + جزئیات
2024-02-26T06:01:29+03:30
سخنگوی پلیس از دستگیری یک عضو "سپاه صحابه "در استان هرمزگان خبر داد.

لیست ‌شورای ائتلاف برای انتخابات مجلس خبرگان و شورای اسلامی در همدان + اسامی

 لیست ‌شورای ائتلاف برای انتخابات مجلس خبرگان و شورای اسلامی در همدان + اسامی
2024-02-26T06:01:29+03:30
لیست انتخاباتی شورای ائتلاف ‌استان همدان ‌برای مجلس خبرگان رهبری و مجلس شورای اسلامی اعلام شد.

محکوم مالی فراری هنگام خروج غیرقانونی از کشور بازداشت شد + جزئیات

 محکوم مالی فراری هنگام خروج غیرقانونی از کشور بازداشت شد + جزئیات
2024-02-26T06:01:29+03:30
رئیس کل دادگستری هرمزگان از دستگیری یک محکوم مالی فراری با بیش از ۳۰ فقره محکومیت قطعی هنگام خروج از کشور خبر داد.

دغدغه‌های نخبگان خراسان جنوبی با نامزد انتخابات خبرگان رهبری + تصاویر

 دغدغه‌های نخبگان خراسان جنوبی با نامزد انتخابات خبرگان رهبری + تصاویر
2024-02-26T06:01:28+03:30
جمعی از نخبگان خراسان جنوبی در دیدار با نامزد ششمین دوره مجلس خبرگان رهبری دغدغه های خود را در زمینه های مختلف مطرح کردند.

رئیسی: امیدواریم مجلس قوی برای پشتیبانی از مردم و ‌کمک به دولت تشکیل شود

 رئیسی: امیدواریم مجلس قوی برای پشتیبانی از مردم و ‌کمک به دولت تشکیل شود
2024-02-26T06:01:28+03:30
نامزد ششمین دوره انتخابات مجلس خبرگان رهبری در خراسان جنوبی بر اینکه شرکت در انتخابات عمل به حق و تکلیف است گفت: امیدواریم مجلسی قوی شکل بگیرد که هم پشتیبان...

رونمایی از دیوارنگاره جدید میدان ولیعصر(عج) زنجان/ "‌روشن شود جهانی؛ وقتی که تو بیایی"

 رونمایی از دیوارنگاره جدید میدان ولیعصر(عج) زنجان/ "‌روشن شود جهانی؛ وقتی که تو بیایی"
2024-02-24T08:54:53+03:30
در آستانه نیمه شعبان، از جدیدترین دیوارنگاره میدان ولیعصر(عج) زنجان رونمایی شد.

تب تند رقابت‌های انتخاباتی در اصفهان/ تشکیل ائتلاف بانوان و ائتلاف آبی نظرها را جلب کرد

 تب تند رقابت‌های انتخاباتی در اصفهان/ تشکیل ائتلاف بانوان و ائتلاف آبی نظرها را جلب کرد
2024-02-24T08:28:10+03:30
در دومین روز از رقابت‌های انتخابات مجلس شورای اسلامی و خبرگان رهبری، تشکیل ائتلاف بانوان کاندیدا و ائتلاف آبی با محوریت شرق اصفهان بیشتر از همه نظرها را به ...
X فیلم جدید فیلم جدید دانلود فیلم و سریال تبلیغات شما (پیام به تلگرام)