میرنیوز

پیش‌بینی اساتید از پساکرونای دانشگاه‌های ایران

پیش‌بینی اساتید از پساکرونای دانشگاه‌های ایران 2020-10-03T12:35:45+03:30

بسیاری از دانشگاه‌ها از همان ابتدای تعطیلات، امر آموزش را به صورت غیرحضوری و مجازی دنبال کردند تا روند آموزش تعطیل نشود. دانشگاه‌ها برای این کار از برنامه های مختلفی مانند درس‌افزار، کانواس و ادوب کانکت استفاده کردند اما مشکلات زیرساختی مانند نداشتن سرورهای قوی، اینترنت پرسرعت و گاهی عدم آگاهی از نحوه استفاده از این برنامه‌ها در برخی مواقع امر آموزش را مختل کرد.

آموزش مجازی تأثیرات مثبت و منفی زیادی در روند آموزشی دانشگاه‌ها دارد و آموزش‌عالی را با چالش‌ها و فرصت‌های فراوانی روبرو می‌کند به همین علت ایسنا در نشستی با حضور نمایندگان معاونت آموزشی دانشگاه‌های استان به بررسی «وضعیت آموزش مجازی و حضوری در دانشگاه‌ها در دوران کرونا» می‌پردازد.

اتفاقاتی که به نفع آموزش بود

مدیر امور آموزشی دانشگاه صنعتی همدان در این نشست گفت: بیماری کرونا مشکلاتی برای کشور به وجود آورد اما واقعاً در آموزش عالی کشور یکسری اتفاقات افتاد که به نفع آموزش بود و باعث تسریع استفاده از امکانات سخت افزاری و نرم افزاری در مسئله آموزش مجازی شد.

امید حمیدی افزود: طبق مصوبات قبلی وزارت علوم دانشگاه‌ها می‌توانستند حداکثر تا ۱۰ درصد دروس خود را به صورت مجازی برگزار کنند اما تا قبل از شیوع کروناویروس در اسفندماه سال گذشته دانشگاه صنعتی هیچ تجربه‌ای از آموزش مجازی نداشت و صددرصد کلاس‌های خود را به صورت حضوری برگزار می‌کرد چراکه دروس ارائه شده در این دانشگاه، مهندسی است و جنبه عملی دارد.

وی تصریح کرد: در چهارم اسفندماه سال گذشته که دانشگاه‌ها تعطیل شدند، دانشگاه صنعتی در ابتدا با جستجو و آزمون و خطا به این نتیجه رسید که آموزش به صورتی باشد که اساتید فیلم‌های آموزشی تهیه کنند و این فیلم‌ها در سایت دانشگاه توسط روابط‌ عمومی دانشگاه بارگذاری شود که آن هم کار بسیار سختی بود و زحمات زیادی را برای بخش روابط‌عمومی دانشگاه و دانشجویان در جستجو و یافتن فیلم‌ها به وجود آورد.

بومی سازی درس افزار کانواس در همدان

حمیدی با بیان اینکه در سال قبل یک برنامه به نام درس‌افزار کانواس خریداری کردیم که در دانشگاه‌های کشورهای اروپایی از آن استفاده می‌کنند، توضیح داد: دانشجویان مستعد دانشگاه بوعلی و صنعتی همدان این برنامه را با زبان فارسی بومی سازی کردند تا دانشجویان دانشگاه های مختلف بتوانند از آن استفاده کنند.

مدیر امور آموزشی دانشگاه صنعتی همدان بیان کرد: در ۲۲ فروردین‌ماه این درس افزار در دانشگاه صنعتی همدان بهره برداری شد و اساتید از این برنامه برای ارائه دروس، گرفتن امتحان، ارائه تکلیف و دریافت پاسخ آن و درج اطلاعیه‌ها استفاده کردند.

وی خاطرنشان کرد: این برنامه قابلیت‌ های زیادی دارد و می‌تواند سوالات تصادفی در امتحانات به دانشجویان اختصاص دهد به صورتی که سوالات با هم متفاوت باشد، در این درس‌افزار می‌توان مدت زمان، تاریخ و ساعت امتحان را حتی از چند روز قبل تنظیم کرد تا حتی در صورت عدم حضور استاد امتحان برگزار شود. در کنار استفاده از درس‌افزار کانواس، برای تدریس آنلاین نیز از برنامه ادوب کانکت هم استفاده می‌کنیم.

حمیدی اظهار کرد: در این مدت شورای آموزشی به طور مرتب تقریباً هر هفته در دانشگاه برگزار می‌شد و از سند «رهنمودهای ۲۰گانه ابلاغی وزارت علوم در زمان شیوع کروناویروس» استفاده کردیم و در جلسات شورای آموزشی قوانین جدیدی برای ترم پیش در جهت تسهیل امور دانشجویان وضع کردیم.

وی ادامه داد: مهمترین قوانینی که در این جلسه  وضع کردیم این بود که درخواست حذف ترم و درس را بدون استثناء برای همه دانشجویان قبول می‌کردیم و چنانچه پس از حذف دروس تعداد واحدها به زیر حدنصاب رسید، آن ترم را برایشان در سنوات محاسبه نکردیم، دروس معرفی به استاد را از دو درس به چهار درس افزایش دادیم و در جلسه هیئت امناء برای تخفیف شهریه و بازگشت بخشی از شهریه دروس حذف شده تسهیلاتی درنظر گرفته شده است که به محض ابلاغ از سوی هیئت امناء به دانشگاه در زمینه شهریه دانشجویان اعمال خواهد شد همچنین در جهت ارائه تسهیلات به این دانشجویان مبلغ ۷۰ درصد از پیش پرداخت شهریه ترم های پیش در این ترم اخذ شد.

چالش دروس عملی در آموزش مجازی

حمیدی با بیان اینکه دروس عملی در آموزش مجازی برای ما تبدیل به یک چالش شده ‌بود، توضیح داد: برای برخی دروس نیاز است دانشجو در آزمایشگاه کار کند بنابراین در جلسات شورای آموزشی مصوب کردیم ثبت نمرات دروس عملی تا پایان تابستان وقت داشته باشد تا شاید بتوانیم کلاس ها را برگزار کنیم که این امر با توجه به مصوبات ستاد ملی کرونا محقق نشد.

وی ادامه داد: از آنجایی که حدود ۶۰ درصد از دانشجویان این دانشگاه غیربومی هستند و امکان اسکان آنها در خوابگاه وجود نداشت بنابراین شرایط برگزاری کلاس‌های حضوری فراهم نشد و سامانه درس افزار در این زمینه بسیار سودمند بود و از اساتید در آزمایشگاه ها حین انجام آزمایش ها و آماده سازی مطالب درسی فیلمبرداری شد که این فیلم ها از طریق سامانه درس افزار در اختیار دانشجویان دروس مربوطه قرار گرفت و ارزیابی دانشجویان براساس تحویل گزارش کار و بعضاً برگزاری امتحان انجام شد.

وی با بیان اینکه برای دروس تربیت بدنی نیز امتحانات به صورت چالش در منزل برگزار شد و دانشجویان فیلم فعالیت‌های ورزشی خود را برای اساتید ارسال کردند، گفت: حتی برای رفع اشکال دانشجویان نیز برنامه داشتیم و اساتیدی که به صورت آفلاین تدریس می‌کردند موظف بودند حداقل هر دو هفته یک جلسه رفع اشکال آنلاین داشته باشند و گزارش آموزش های مجازی را حداقل هر ۲۰ روز یکبار به اداره آموزش ارائه دهند.

مدیر امور آموزشی دانشگاه صنعتی همدان تأکید کرد: در دانشگاه صنعتی همدان تمام دروس نیمسال قبل به اتمام رسیده و هیچ درس ناتمامی نداریم. ما آمادگی کامل برای تدریس آنلاین در ترم ۹۹۱ را داریم چراکه اساتید و دانشجویان تجربه ترم گذشته و استفاده از برنامه های آموزش مجازی را دارند و برای ترم ۹۹۱ همه دروسی که لازم بوده را ارائه کردیم و هیچ درسی نبوده که نتوانیم ارائه کنیم.

وی در رابطه با مشکلات آموزش مجازی نیز تصریح کرد: دانشجو در آموزش حضوری با دانشجویان دیگر می‌تواند ارتباط بگیرد، همفکری داشته باشند و جزوه، کتاب و نرم‌افزار با هم رد و بدل کنند که در آموزش مجازی این شرایط کمتر مهیا است.

حمیدی توضیح داد: دانشگاه ما در بحث شبکه، متخصصان خوبی دارد، بودجه زیادی را برای خرید سرورهای نسل جدید درنظر گرفتیم و زیرساخت‌ها را تقویت کردیم و در شورای فناوری اطلاعات دانشگاه تصمیمات مناسبی برای ارتقاء زیرساخت‌های آموزش مجازی در دانشگاه مصوب شد.

حُسن‌های آموزش مجازی

مدیر امور آموزشی دانشگاه صنعتی همدان خاطرنشان کرد: در کل آموزش مجازی هزینه خانواده‌ها مانند هزینه رفت و آمد، اسکان در خوابگاه و غذا را کم کرد و امنیت خاطر والدین را نسبت به مشکلاتی که کرونا می توانست در خوابگاه برای دانشجویان به وجود بیاورد، فراهم کرد.

حمیدی اضافه کرد: یکی از حُسن‌های آموزش مجازی این است که این امکان وجود دارد که فیلم‌های آموزشی چندین بار توسط دانشجو بازبینی شود و حتی اگر در آینده آموزش حضوری وجود داشته باشد بازهم می توان از این فیلم‌ها به عنوان ابزار کمک آموزشی استفاده کرد.

وی افزود: این شرایط حتی هزینه‌های برگزاری جلسات کلاسی آموزش حضوری را کاهش داده و دیگر نیازی نیست برای یک جلسه مبالغ زیادی برای رفت‌وآمد و اسکان هزینه شود بلکه با ادوب کانکت به راحتی این جلسات به صورت آنلاین برگزار می‌شود.

وی تبیین کرد: محتواهای آموزشی برای اساتید و دانشجویان در این زمینه ارائه شد تا درباره نحوه استفاده از این برنامه‌ها مطالبی در اختیار آنها قرار گیرد و در سایت دانشگاه ایمیل و شماره تماس کارشناسان آموزش، فناوری اطلاعات و روابط عمومی را قرار دادیم تا دانشجویان در صورت بروز مشکل در امر آموزش مجازی به مسئولان ذی‌ربط دسترسی داشته باشند همچنین راه‌ ارتباطی با اساتید مانند ایمیل و آیدی شبکه‌های اجتماعی آنها را در سایت قرار دادیم تا دانشجویان بتوانند با اساتید در ارتباط باشند.

شرایط دانشگاه‌ها در دوران پساکرونا

مدیر امور آموزشی دانشگاه صنعتی همدان در رابطه با شرایط دانشگاه‌ها در دوران پساکرونا اعلام کرد: قطعاً در دانشگاه ما دروسی به صورت مجازی در کنار آموزش حضوری خواهیم داشت تا بتوانیم مشکلات کمبود فضای آموزشی را حل کنیم. در واقع دانشگاه پساکرونا تغییرات زیادی خواهد داشت و به نظرم تأکید بر روی رعایت مسائل بهداشتی در دانشگاه‌ها و استفاده از امکان برگزاری کلاس‌ها به صورت مجازی و از راه دور بیشتر می‌شود.

وی در رابطه با برنامه‌های دانشگاه برای دانشجویان جدیدالورود توضیح داد: قطعاً ثبت نام این دانشجویان به صورت اینترنتی خواهد بود و دوشنبه این هفته قرار است نخستین جلسه ستاد استقبال از دانشجویان برگزار شود و فعلاً به علت اینکه تاریخ ثبت نام این دانشجویان به صورت دقیق مشخص نیست، نمی‌توان درباره تاریخ دقیق ثبت نام دانشجویان جدیدالورود صحبتی کرد.

آثار منفی آموزش مجازی

مدیر امور آموزشی دانشگاه جامع علمی‌کاربردی استان همدان نیز با حضور در دفتر ایسنا گفت: حضور در محیط خوابگاه، ارتباط دانشجویان باهم و ارتباط دانشجویان با اساتید باعث اجتماعی‌تر شدن افراد می‌شد که آثار منفی این عدم تعامل را بعدها خواهیم دید.

میثم علیخانی با بیان اینکه مرکز جامع علمی کاربردی استان همدان مانند تمام دانشگاه‌هایی که زیرنظر وزارت علوم فعالیت می‌کنند، تابع تمام مقرراتی است که از ستاد ملی و استانی مقابله با کروناویروس و وزارت علوم ابلاغ می‌شود، اظهار کرد: در ترم ۹۸۲ از ابتدای شیوع کرونا خیلی سریع در ستاد مرکزی دانشگاه ما در تهران تصمیماتی را گرفتند و قرار شد با توجه به شرایط کشور از سامانه‌هایی که برای آموزش مجازی وجود دارد، در برای ادامه روند آموزش دانشحویان استفاده شود.

وی با بیان اینکه در مرکز جامع علمی‌کاربردی همدان، سامانه سمالایو را که متعلق به شرکت سما سامانه است، برای آموزش مجازی دانشجویان انتخاب کردیم، ادامه داد: اوایل هر کاری مشکلاتی وجود دارد و حتی اگر سامانه هم بدون مشکل باشد کاربران می توانند نقص آن سامانه باشند چراکه تاکنون آموزش مجازی را در کشور بدین شکل نداشتیم و جامعه هدف ما خیلی با این شرایط آشنا نیست.

ما خیلی به آموزش مجازی عادت نداریم

علیخانی با بیان اینکه ما خیلی به آموزش مجازی عادت نداریم و دوست داریم سر کلاس باشیم، استاد تدریس کند و دانشجو به تدریس واکنش نشان دهند، تأکید کرد: جدای از تمام مشکلاتی که وجود داشت، ما دوست نداشتیم دانشجو آسیبی از این شرایط ببیند بنابراین تصمیماتی در شورا گرفتیم تا دانشجو بتواند حذف درس داشته باشد و شهریه آن درس را به دانشجویان بازگرداندیم.

وی با اشاره به اینکه ترم ۹۸۲ به صورت کامل تمام شد و هیچ درسی از آن باقی ‌نمانده است، توضیح داد: ترم ۹۸۲ نسبت به سال‌های قبل طولانی‌تر شد چراکه علاقه ستاد ملی کرونا و وزارت علوم این بود که امتحانات در تابستان برگزار شود و این هم برگرفته از آن مسئله بود که فکر می‌کردند اگر هوا گرم شود وضعیت کرونا بهتر می شود بنابراین امتحانات در مردادماه برگزار شد.

مدیر امور آموزشی دانشگاه جامع علمی‌کاربردی استان همدان ادامه داد: امتحانات به صورت مجازی برگزار شد اما برگزاری امتحان دروسی مانند طراحی دوخت که نیاز به ارائه یک پروژه داشت، به صورت حضوری و با رعایت کامل پروتکل‌های بهداشتی انجام شد.

وی تصریح کرد: دانشگاه های دیگر شاید به سبب کمبود زمان، ترم تابستان نداشتند اما ما دانشجویانی داشتیم که ترم آخر بودند و با دو یا سه درس فارغ‌التحصیل می‌شدند و اگر برای ترم ۹۹۱ می‌ماندند گرفتاری و مشکلات دیگری مانند نظام وظیفه برای آنها پیش‌ می‌آمد بنابراین از ابتدای شهریورماه ترم تابستان را صرفاً برای افرادی که فارغ‌التحصیل می‌شدند برگزار کردیم که این مسئله خیلی به دانشجویان کمک کرد.

فرهنگ آموزش مجازی هنوز جا نیفتاده

علیخانی در رابطه با چالش‌های آموزش مجازی مطرح کرد: فرهنگ آموزش مجازی هنوز برای ما جا نیفتاده و ممکن است مشکلاتی در ارزیابی دانشحویان پیش بیاید و ارزیابی به خوبی انجام نشود.

وی ادامه داد: یکی از چالش هایی که وجود داشت و همچنان ادامه دارد بحث زیرساخت‌هاست، دانشجویان با مسئله کُندی اینترنت مواجه هستند که باعث می‌شود کیفیت آموزش پایین بیاید و حتی برخی موارد به ما توصیه می‌شود به علت مشکلاتی که در پهنای باند اینترنت وجود دارد از وبکم استفاده نکنیم.

مدیر امور آموزشی دانشگاه جامع علمی‌کاربردی استان همدان تصریح کرد: حضور در محیط خوابگاه، ارتباط دانشجویان باهم و ارتباط دانشجویان با اساتید باعث اجتماعی‌تر شدن افراد می‌شد که آثار منفی این عدم تعامل را بعدها خواهیم دید همچنین عدم آگاهی و عدم آموزش صحیح استفاده از لوازم آموزش مجازی به جامعه هدف نیز از مشکلات این نوع تدریس است.

وی خاطرنشان کرد: یکی از محسنات آموزش مجازی این است که به تناسب ماهیت خود نیاز به حضور در جای مشخصی ندارد و فرد در هر مکانی می‌تواند آموزش ببیند و حتی در ساعات دیگر هم مجدداً از محتوای بارگذاری شده بازدید کند.

علیخانی با بیان اینکه نمی‌توانیم آموزش حضوری را با آموزش مجازی مقایسه کنیم، اظهار کرد: این مقایسه باید به صورت درس به درس اتفاق بیفتد؛ به عنوان مثال آموزش مجازی برای دروس معارف اسلامی ممکن است ۹۰ درصد موفق باشد در حالیکه برای درس دیگر ممکن است موفق نباشد در واقع آموزش مجازی و حضوری در کنار هم می‌توانند موفق باشند.

اساتید شکل ارزیابی دانشجویان را تغییر دهند

وی با اشاره به اینکه در شرایط کنونی اساتید باید شکل ارزیابی دانشجویان را عوض کنند و فعالیت‌هایی که از دانشجو می‌خواهند متنوع‌تر شود تا مشکلات ارزیابی حل شود، گفت: دانشگاه علمی کاربردی اجازه دارد آزمون پایان ترم ۱۵ درصد دروس را به صورت متمرکز برگزار کند، یعنی منبع درس مشخص است و آزمون به صورت متمرکز برگزار می‌شود و فکر می‌کنم این اتفاق در دوران پساکرونا بیفتد و آموزش تلفیقی از آموزش حضوری و مجازی باشد.

علیخانی ادامه داد: طبق مصوبه وزارت علوم دانشگاه‌ها می‌توانند دروس عملی و کارگاهی و بخش عملی دروس کارگاهی و تئوری را با رعایت پروتکل‌ها و شیوه نامه‌های بهداشتی به صورت حضوری برگزار کنند بنابراین با توجه به اینکه ما دانشجوی غیربومی نداریم تلاش می‌کنیم آموزش حضوری و مجازی مکمل هم باشند تا حداقل بتوانیم کلاس‌های رفع اشکال را به صورت حضوری برگزار کنیم.

مدیر امور آموزشی دانشگاه جامع علمی‌کاربردی همدان در پایان بیان کرد: برای دانشجویان جدیدالورود دانشگاه نیز در حال انجام مکاتباتی با ستاد استانی مقابله با کروناویروس هستیم تا بتوانیم حداقل چند هفته کلاس‌ها را به صورت حضوری برگزار کنیم.

مشکلاتی که از عهده دانشگاه ها خارج است

معاون آموزشی و تحصیلات تکمیلی دانشگاه بوعلی‌سینا نیز در گفت‌وگو با ایسنا، با بیان اینکه بسیاری از مشکلاتی که در آموزش مجازی وجود دارد، از عهده دانشگاه‌ها خارج است و باید در سطح کلان حل شود، اظهار کرد: از تاریخ هفتم اسفندماه سال گذشته آموزش مجازی را در دانشگاه بوعلی سینا آغاز کردیم اما در ابتدا برنامه ریزی ها به گونه ای بود که به آموزش مجازی فقط به عنوان یک برنامه کمکی نگاه می‌کردیم.

دکتر حسن ساری‌خانی با بیان اینکه پس از ماندگاری کرونا در کشور به این نتیجه رسیدیم که آموزش حضوری نخواهیم داشت و بعد از عید استراتژی خود را تغییر دادیم، ادامه داد: البته آموزش مجازی شامل دروس عملی نشد و کلاس‌ها و امتحانات عملی را در شهریورماه به صورت حضوری برگزار کردیم.

وی خاطرنشان کرد: ترم ۹۸۲ در دانشگاه بوعلی سینا برای دانشجویان مقطع کارشناسی به صورت کامل تمام و نمرات دانشجویان ثبت شده اما امتحانات دروس عملی مقاطع ارشد و دکتری هنوز به صورت کامل برگزار نشده است.

ساری‌خانی در رابطه با زیرساخت‌های استفاده شده برای آموزش مجازی در این دانشگاه‌، توضیح داد: ترم گذشته غالباً از درس افزار استفاده کردیم که یک برنامه برای آموزش آفلاین بود و از نیمه اردیبهشت‌ماه نیز به صورت محدود برخی کلاس‌ها را در ادوب کانکت به صورت آنلاین برگزار کردیم.

وی با بیان اینکه در رابطه با مشکلات و چالش‌های آموزش مجازی فقط برخی موارد وجود دارد که دست دانشگاه است و باقی موارد مشکلاتی است که در سطح کلان کشور وجود دارد، گفت: یکی از موارد مهم در آموزش مجازی بحث عدالت آموزشی است، وقتی کلاس حضوری است همه سرکلاس حضور دارند و از یک شرایط استفاده می‌کنند اما در آموزش مجازی نخستین مسئله این است که آیا همه دانشجویان به اینترنت و لپ‌تاپ به صورت یکسان دسترسی دارند یا خیر؟ این یکی از مشکلاتی است که رفع آن واقعاً از دست دانشگاه خارج است و باید در سطح کلان بررسی شود.

نبود قوانین و مقررات در رابطه با آموزش مجازی

معاون آموزشی و تحصیلات تکمیلی دانشگاه بوعلی‌سینا ادامه داد: مسئله بعدی که باید به صورت کلان مرتفع شود، ضعف قوانین و مقررات آموزشی است. ما اصلاً در رابطه با آموزش مجازی قوانین، مقررات و استانداردهایی نداشتیم اما در این مدت یکسری قوانین و مقررات در وزارت علوم نگارش شده که هنوز تکمیل نیست اما بخش زیادی از ضعف ها را جبران کرده است.

وی تصریح کرد: هزینه بالای دسترسی دانشجویان به اینترنت و مشکلاتی که در قطعی اینترنت وجود دارد، دست دانشگاه نیست، از طرفی در بعد فرهنگی نیز مشکلاتی داریم، خیلی از خانواده‌ها آموزش مجازی را به رسمیت نمی‌شناسند و بسیاری از کاربران دیدگاه قابل قبولی نسبت به آموزش‌های آفلاین ندارند.

ساری‌خانی افزود: یکی دیگر از مشکلات این است که وزارت علوم قبل از اینکه نامه‌ای برای ما بفرستد شروع به مصاحبه در رابطه با آن مسئله در رسانه‌ها می‌کند و بعداً که ابلاغیه ای برای ما می‌آید می‌بینیم اخبار منتشر شده با نامه ابلاغی به ما متفاوت بوده و این مسئله برای ما مشکلات و چالش‌هایی ایجاد می‌کند.

معاون آموزشی و تحصیلات تکمیلی دانشگاه بوعلی‌سینا در رابطه با مدل دانشگاه‌ها در دوران پساکرونا، تبیین کرد: پاسخگویی به این مسئله خیلی سخت است، بارها خودم به این موضوع فکر کرده‌ام، ما در ابتدا باید ببینیم که آیا مردم به فرهنگ دوران ماقبل کرونا بازمی‌گردند؟ اگر قرار باشد به روال سابق برگردند این رویه با چه سرعتی انجام می‌شود؟ یک مسئله کلی که وجود دارد این است که آموزش‌های خیلی خوبی در مدت زمان شیوع کرونا در جامعه اتفاق افتاد، مردم و مدیران نیز تجارب خوبی به دست آوردند.

وی با بیان اینکه طبق اختیاراتی که از قبل وزارت علوم به دانشگاه ها داده ما می‌توانیم حداقل ۱۰ درصد دروس را به صورت مجازی پوشش دهیم، اظهار کرد: آموزش مجازی در دانشگاه بوعلی سینا از سال ۹۶ آغاز شد و برخی کلاس ها را در سه ترم به صورت مجازی برگزار کردیم اما این کار برای ما موفقیت آمیز نبود. نکته ای که وجود داشت این بود که درس عمومی زبان فارسی و دروس گروه معارف نباید به صورت مجازی ارائه می‌شد.

ادامه آموزش مجازی در دوران پساکرونا

ساری‌خانی خاطرنشان کرد: اکنون با آشنایی صورت گرفته از آموزش مجازی میان اساتید و دانشجویان و با فرهنگسازی و تغییر قوانین و مقررات قطعاً دانشگاه ها می توانند برای دوران پساکرونا از این رویه آموزشی استفاده کنند و ما هم برنامه استفاده از آموزش مجازی در کنار آموزش حضوری در دوران پساکرونا را برای دانشگاه بوعلی‌سینا خواهیم داشت.

وی در رابطه با ترم ۹۹۱ در دانشگاه بوعلی سینا توضیح داد: برای ترم ۹۹۱ سه نسخه از سامانه درس افزار را برای آموزش آفلاین راه اندازی کردیم و از سامانه ادوب کانکت نیز برای آموزش آنلاین استفاده می‌کنیم همچنین برای برگزاری امتحانات هم از سامانه فرادید استفاده خواهیم کرد بنابراین دانشگاه تا جایی که توانسته تمام تلاشش را کرده تا مشکلات را حل کند و به اساتید تأکید شده حداقل ۴۰ درصد از امر آموزش را به صورت آنلاین پوشش دهند.

ساری‌خانی در پایان خاطرنشان کرد: یکی از چالش‌های بزرگی که ما در این ترم خواهیم داشت این است که دانشجویان ورودی در اواخر مهرماه به ما معرفی می‌شوند در حالیکه ترم ۹۹۱ در دانشگاه بوعلی از ۲۹ شهریورماه آغاز شده و ما باید پایان ترم این دانشجویان را همزمان اعلام کنیم که مسئله سختی است.

رقابت مؤسسات آموزش‌عالی با آموزش مجازی

معاون آموزشی و تحصیلات تکمیلی دانشگاه آزاد اسلامی واحد همدان نیز در نشست ایسنا، با بیان اینکه آموزش مجازی می‌تواند زمینه رقابت مؤسسات آموزش‌عالی را فراهم کند، اظهار کرد: در ترم گذشته کل دانشگاه‌های آزاد کشور به صورت متمرکز از نرم افزار ویژه دانشگاه آزاد اسلامی واحد الکترونیکی در قالب LMS استفاده می‌کردند و برای ترم ۹۹۱ نیز همان نرم‌افزار را به لحاظ سرعت و کیفیت ارتقاء دادند و قرار است با نام وادانا مورد استفاده قرار بگیرد. این سامانه به صورت آنلاین است و استاد و دانشجو می‌توانند به صورت تصویری و متنی باهم ارتباط داشته باشند و اساتید می‌توانند فایل ‌های آموزشی خود را در این سامانه آپلود کنند.

دکتر مهدی مجلسی خاطرنشان کرد: تمام امتحانات ترم ۹۸۲ در دانشگاه آزاد همدان برگزار شده و امتحانات عملی را نیز به صورت حضوری در قالب گروه های کوچک برگزار کردیم. دانشجویان غیربومی هم با هماهنگی آموزش واحد مبدأ و مقصد در دانشگاه آزاد شهر خود امتحان دادند.

وی اظهار کرد: با توجه به شرایط موجود در کشور و شیوع کروناویروس همه مؤسسات آموزشی و دانشگاه ها به نوعی درگیر آموزش غیرحضوری شدند و این می‌تواند فرصت خوبی برای رقابت مؤسسات آموزش‌عالی با یکدیگر شود و این رقابت باعث بهبود خدمات دانشگاه‌ها خواهد شد.

مجلسی با بیان اینکه یکی از برنامه‌های دانشگاه های تراز اول دنیا این است که آموزش غیرحضوری را جدی گرفتند، توضیح داد: ما اکنون در یک عمل انجام شده قرار گرفتیم و ناخواسته وارد امر آموزش مجازی شدیم، آموزش مجازی می‌تواند بعد آموزشی ما را افزایش دهد.

وی ادامه داد: در آموزش مجازی ما می‌توانیم دانشجویانی از سایر کشورها داشته باشیم بدون اینکه لزومی مبنی بر حضور دانشجویان در دانشگاه باشد که این امر خیلی می‌تواند به ما کمک کند.

آموزش دیگر به روال سابق برنمی گردد

معاون آموزشی دانشگاه علوم پزشکی ابن سینای همدان نیز به خبرنگار ایسنا گفت: تاریخ معاصر دنیا در این قسمت به قبل کرونا و بعد کرونا تقسیم می‌شود، خیلی چیزها دیگر به روال سابق بازنمی گردد که یکی از این مسائل، آموزش است، 

دکتر فرهاد فراهانی با بیان اینکه یکی از ویژگی‌های وزارت بهداشت این است که ما از سال ۹۳ زمانی که دکتر باقر لاریجانی، معاون آموزشی وزارتخانه بود، دانشگاه علوم پزشکی مجازی داشتیم، تصریح کرد: در گذشته آموزش مجازی در دانشگاه‌های علوم پزشکی به این قدرت نبود و این دانشگاه وظیفه پشتیبانی از آموزش مجازی دانشگاه‌های علوم پزشکی را به عهده داشت به طوریکه ما از سال ۹۶ مرکز آموزش مجازی را راه اندازی کردیم و پس از شیوع کرونا برنامه‌ریزی های مفصلی در دانشگاه علوم پزشکی برای این امر صورت گرفت.

وی با بیان اینکه پس از شیوع کرونا در همه جای دنیا جهشی در آموزش‌های مجازی رخ داد، توضیح داد: ما قبل از شیوع کرونا در ترم دوم سال ۹۸، در سامانه نوید که مربوط به آموزش مجازی وزارت بهداشت است، فقط ۵۰ محتوا بارگذاری کرده بودیم اما طبق آخرین آمار از زمان شیوع کرونا تاکنون ۱۱ هزار محتوا در این سامانه بارگذاری شده است.

معاون آموزشی دانشگاه علوم پزشکی ابن سینا تأکید کرد: در راستای توسعه آموزش مجازی باید فرهنگسازی‌های لازم انجام گیرد و بسترهای مورد نیاز فراهم شود و سامانه‌ها با توجه به نیاز توسعه پیدا کنند.

ارائه خدمات آموزشی در مرکز آموزش دانشگاه علوم پزشکی

وی با بیان اینکه مرکز آموزش دانشگاه علوم پزشکی ابن سینا را با یک بودجه کمتر از شش میلیارد تومان توسعه دادیم، تشریح کرد: بخش اول این مرکز را راه اندازی کردیم و در حال حاضر ۳۵۰ کامپیوتر برای ارائه خدمت آموزشی و برگزاری آزمون داریم.

معاون آموزشی دانشگاه علوم پزشکی ابن سینا خاطرنشان کرد: از اردیبهشت‌ماه برگزاری آزمون مجازی را آغاز کردیم و برای ترم جدید از تابستان برنامه ریزی‌های لازم را انجام دادیم و دانشجویان، در گروه بندی‌های مشخص مشغول به تحصیل هستند در واقع آموزش مجازی صددرصد دروس تئوری و بخشی از دروس عملی ما را پوشش داده اما کارآموزی و کارورزی‌ها باید به صورت حضوری برگزار شود.

وی در رابطه با مشکلات آموزش مجازی مطرح کرد: سردرگمی‌های ایجاد شده، عدم ارتباط دانشجو، استاد و محیط آموزشی با یکدیگر و مشکلاتی که در زیرساخت ها وجود دارد، از اساسی‌ترین چالش‌های آموزش مجازی برای دانشگاه‌ها بود.

بحران پیش آمده را کنترل کردیم

معاون آموزشی دانشگاه علوم پزشکی ابن سینا خاطرنشان کرد: خوشبختانه هیچ چالشی از دانشگاه ما خارج نشد و توانستیم بحران پیش آمده را کنترل کنیم، در مدیریت بحران این مسئله که بحران تشدید نشود، خیلی مهم است.

فراهانی در پایان اظهار کرد: قطعاً آموزش‌های مجازی به روال سنتی قبل بازنمی گردند اما حضور در فضای آموزش و تعامل انسان‌ها با هم اعم از استاد و دانشحو و بیمار خیلی سازنده است.

انتهای پیام

منبع : خبرگزاری ایسنا


کلمات کلیدی :
اشتراک گذاری :

آخرین اخبار استان ها

اما و اگرهای ساماندهی دستفروشان در بیرجند

 اما و اگرهای ساماندهی دستفروشان در بیرجند
2024-04-14T14:39:26+03:30
شهرداری بیرجند در پی گلایه‌مندی مردم از سد معبر دستفروشان در شهر اعلام کرد: فقط اجازه جمع آوری دارد که اقدامی بازدارنده نیست و حق پلمب اصناف متخلف با سایر د...

تداوم دست‌اندازی‌ها به چشمه مرغک رونیز استهبان فارس

 تداوم دست‌اندازی‌ها به چشمه مرغک رونیز استهبان فارس
2024-04-14T14:12:13+03:30
درحالی که دست اندازی‌ها به چشمه مرغک رونیز استهبان اصفهان همچنان ادامه دارد، فرماندار استهبان درخصوص تخلفات صورت گرفته در این محوطه گفت: طی یکی دو هفته آیند...

دستگیری ۸۹ قاچاقچی ارز و کالا در شهریار

 دستگیری ۸۹ قاچاقچی ارز و کالا در شهریار
2024-04-14T13:45:59+03:30
دادستان عمومی و انقلاب شهرستان شهریار گفت: طی شش ماه گذشته بیش از ۵.۱ میلیون لیتر فراورده‌های نفتی، ۲۵ تن مواد خوراکی، ۲۹ هزار قلم انواع لوازم خانگی آشپزخان...

کشف ۱۰۲ هزار لیتر سوخت قاچاق در سواحل عسلویه

 کشف ۱۰۲ هزار لیتر سوخت قاچاق در سواحل عسلویه
2024-04-14T13:32:41+03:30
فرمانده مرزبانی استان بوشهر از توقیف یک فروند شناور حامل سوخت قاچاق در نوار ساحلی استان در بندر عسلویه خبر داد و گفت: این شناور بیش از ۱۰۲ هزار لیتر سوخت گا...

مهاجرت یک میلیون بال پرنده تابستان‌گذران به مازندران

 مهاجرت یک میلیون بال پرنده تابستان‌گذران به مازندران
2024-04-14T13:32:40+03:30
رییس اداره حیات وحش محیط زیست مازندران با اشاره به مهاجرت پرندگان تابستان‌گذران به مازندران گفت: هر سالهه بیش از یک میلیون بال پرنده تابستان‌گذران وارد مازن...

حمایت آیت الله نوری همدانی از پاسخ کوبنده ایران به اسرائیل

 حمایت آیت الله نوری همدانی از پاسخ کوبنده ایران به اسرائیل
2024-04-14T11:59:17+03:30
مرجع تقلید شیعیان از پاسخ کوبنده ایران و گروه‌های مقاومت به رژیم صهیونیستی حمایت کرد.

انتقام ایران پاسخی به خباثت‌های رژیم صهیونیستی بود

 انتقام ایران پاسخی به خباثت‌های رژیم صهیونیستی بود
2024-04-14T11:46:54+03:30
رئیس شورای اسلامی شهر اصفهان با اشاره به انتقام سپاه پاسداران از رژیم صهیونیستی گفت: شب گذشته تنها شبی بود که مردم فلسطین با آرامش خوابیدند و این نشان می‌ده...

دپوی چوب آلات برای قاچاقچیان ناامن خواهد بود

 دپوی چوب آلات برای قاچاقچیان ناامن خواهد بود
2024-04-14T11:46:53+03:30
مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان مازندران منطقه نوشهر گفت: با همکاری دستگاه قضا هرگونه دپوی چوب آلات زیر ذره بین ماموران یگان حفاظت قرار دارد.

حملات سپاه ثابت کرد رژیم صهیونیستی مترسکی بیش نیست

 حملات سپاه ثابت کرد رژیم صهیونیستی مترسکی بیش نیست
2024-04-14T11:46:53+03:30
نماینده مردم  خمینی‌شهر در مجلس شورای اسلامی گفت: ضرب‌شست شب گذشته به رژیم جعلی صهیونیستی، در کنار حملات جبهه مقاومت که هیمنه گنبد آهنین پوشالی را در ه...

جزئیات رقابت‌های جهانی تکواندو در کیش

 جزئیات رقابت‌های جهانی تکواندو در کیش
2024-04-14T11:05:38+03:30
رقابت‌های جهانی تکواندو و مچ‌اندازی قهرمانی آسیا در دو بخش بانوان و آقایان در سالن چندمنظوره المپیک جزیره زیبای کیش برگزار می‌شود.

تجمع خیابانی مردم تبریز در حمایت از عملیات سپاه علیه اسرائیل

 تجمع خیابانی مردم تبریز در حمایت از عملیات سپاه علیه اسرائیل
2024-04-14T11:05:38+03:30
مردم تبریز در حمایت از عملیات سپاه پاسداران انقلاب اسلامی علیه رژیم صهیونیستی به خیابان آمدند.

پیش‌بینی رگبار برف در ارتفاعات لرستان

 پیش‌بینی رگبار برف در ارتفاعات لرستان
2024-04-14T11:05:37+03:30
مدیرکل هواشناسی لرستان از صدور هشدار زرد هواشناسی و رگبار برف در ارتفاعات خبر داد.

توزیع ۶۰۰هزار تن نهاده‌های دامی بین دامداران لرستان

 توزیع ۶۰۰هزار تن نهاده‌های دامی بین دامداران لرستان
2024-04-14T11:05:36+03:30
معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی لرستان از توزیع حدود ۶۰۰هزار تن نهاده‌های دامی بین دامداران این استان در سال ۱۴۰۲ خبر داد.

انتخابات دور دوم زنجان، طارم و خدابنده نیمه‌الکترونیکی است

 انتخابات دور دوم زنجان، طارم و خدابنده نیمه‌الکترونیکی است
2024-04-14T11:05:36+03:30
رئیس ستاد انتخابات استان زنجان با اشاره به دور دوم دوازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی گفت: این مرحله از انتخابات در ۲ حوزه انتخابیه زنجان- طارم و خدا...

هواشناسی هشدار داد؛ سرمازدگی در کمین باغات استان سمنان

 هواشناسی هشدار داد؛ سرمازدگی در کمین باغات استان سمنان
2024-04-14T11:05:36+03:30
مدیرکل هواشناسی استان سمنان ضمن اعلام هشدار زرد برای بخش کشاورزی این استان گفت: احتمال خسارت ناشی از ریزش تگرگ وجود دارد و کشاورزان باید در این زمینه تمهیدا...

وزارت نفت برای جمع‌آوری فاضلاب ‌جزیره خارگ ‌پای کار بیاید

 وزارت نفت برای جمع‌آوری فاضلاب ‌جزیره خارگ ‌پای کار بیاید
2024-04-14T11:05:36+03:30
نماینده مردم استان بوشهر در مجلس خبرگان گفت: تاکنون اراده جدی برای ساماندهی وضعیت آبرسانی، توزیع آب شرب و جمع‌آوری فاضلاب در جزیره خارگ دیده نمی‌شود و امید ...

سرریز ‌فاضلاب شهرک صنعتی شماره ۲ اردبیل به قره‌سو

 سرریز ‌فاضلاب شهرک صنعتی شماره ۲ اردبیل به قره‌سو
2024-04-14T11:05:35+03:30
رودخانه قره‌سو در شهرستان نمین این روزها با سرریز شدن فاضلاب شهرک صنعتی شماره ۲ اردبیل، آلوده به فاضلاب شده است.

خبر ‌وزیر کشور از احداث ۱۶۰۰ کلاس درس در سیستان و بلوچستان

 خبر ‌وزیر کشور از احداث ۱۶۰۰ کلاس درس در سیستان و بلوچستان
2024-04-14T11:05:35+03:30
وزیر کشور با اشاره به اینکه تخصیص های بودجه ای که در بحث آموزش به استان داده شده است، گفت: در حال حاضر نیز احداث یک هزار و ۶۰۰ کلاس درس در دستور کار قرار دا...

قدردانی علمای اهل سنت خراسان شمالی از عملیات «وعده صادق»

 قدردانی علمای اهل سنت خراسان شمالی از عملیات «وعده صادق»
2024-04-14T11:05:35+03:30
جامعه روحانیون اهل سنت خراسان شمالی ضمن ابراز شادمانی و خرسندی در پی حملات هوایی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی به اسرائیل جنایتکار و گرفتن انتقام خون پاک سردا...

پهلودهی ‌۲۵۰۰ فروند شناور کانتینری در بندر شهید رجایی

 پهلودهی ‌۲۵۰۰ فروند شناور کانتینری در بندر شهید رجایی
2024-04-14T11:05:34+03:30
مدیرکل بنادر و دریانوردی هرمزگان از افزایش ۱۱ درصدی عملیات کانتینری بندر شهید رجایی و گفت: با وجود شرایط متاثر از تحریم‌ها با اتکا بر ظرفیت‌ها و توانمندی‌ها...

قدردانی علمای برجسته اهل‌سنت از سپاه؛ دلِ جهان اسلام شاد شد

 قدردانی علمای برجسته اهل‌سنت از سپاه؛ دلِ جهان اسلام شاد شد
2024-04-14T11:05:34+03:30
علمای برجسته اهل‌سنت استان کردستان از حملات گسترده سپاه ‌علیه اسرئیل قدردانی کردند و این اقدام را باعث خوشحالی نه تنها ملت ایران بلکه جهان اسلام عنوان کردند.

اختصاصی| حمایت جبهه ایستادگی ایران اسلامی زنجان از لیست شورای ائتلاف

 اختصاصی| حمایت جبهه ایستادگی ایران اسلامی زنجان از لیست شورای ائتلاف
2024-02-26T06:01:30+03:30
دبیر جبهه ایستادگی ایران اسلامی در استان زنجان اعلام کرد که این جبهه از نامزدهای منتخب شورای ائتلاف نیروهای انقلاب اسلامی حمایت خود را اعلام می‌کند.

رئیس دیوان عدالت اداری: قوه قضائیه ‌استقلال وکلا را در هر زمان به رسمیت می‌شناسد

 رئیس دیوان عدالت اداری: قوه قضائیه ‌استقلال وکلا را در هر زمان به رسمیت می‌شناسد
2024-02-26T06:01:30+03:30
رئیس دیوان عدالت اداری کشور گفت: عقل و قانون حکم می‌کند وکیل در جریان دادرسی با شجاعت از موکل و حق دفاع کند و این استقلال را قوه قضائیه در هر زمان به رسمیت ...

دستگیری اکرم لاهوری تروریست + جزئیات

 دستگیری اکرم لاهوری تروریست + جزئیات
2024-02-26T06:01:29+03:30
سخنگوی پلیس از دستگیری یک عضو "سپاه صحابه "در استان هرمزگان خبر داد.

لیست ‌شورای ائتلاف برای انتخابات مجلس خبرگان و شورای اسلامی در همدان + اسامی

 لیست ‌شورای ائتلاف برای انتخابات مجلس خبرگان و شورای اسلامی در همدان + اسامی
2024-02-26T06:01:29+03:30
لیست انتخاباتی شورای ائتلاف ‌استان همدان ‌برای مجلس خبرگان رهبری و مجلس شورای اسلامی اعلام شد.

محکوم مالی فراری هنگام خروج غیرقانونی از کشور بازداشت شد + جزئیات

 محکوم مالی فراری هنگام خروج غیرقانونی از کشور بازداشت شد + جزئیات
2024-02-26T06:01:29+03:30
رئیس کل دادگستری هرمزگان از دستگیری یک محکوم مالی فراری با بیش از ۳۰ فقره محکومیت قطعی هنگام خروج از کشور خبر داد.

دغدغه‌های نخبگان خراسان جنوبی با نامزد انتخابات خبرگان رهبری + تصاویر

 دغدغه‌های نخبگان خراسان جنوبی با نامزد انتخابات خبرگان رهبری + تصاویر
2024-02-26T06:01:28+03:30
جمعی از نخبگان خراسان جنوبی در دیدار با نامزد ششمین دوره مجلس خبرگان رهبری دغدغه های خود را در زمینه های مختلف مطرح کردند.

رئیسی: امیدواریم مجلس قوی برای پشتیبانی از مردم و ‌کمک به دولت تشکیل شود

 رئیسی: امیدواریم مجلس قوی برای پشتیبانی از مردم و ‌کمک به دولت تشکیل شود
2024-02-26T06:01:28+03:30
نامزد ششمین دوره انتخابات مجلس خبرگان رهبری در خراسان جنوبی بر اینکه شرکت در انتخابات عمل به حق و تکلیف است گفت: امیدواریم مجلسی قوی شکل بگیرد که هم پشتیبان...

رونمایی از دیوارنگاره جدید میدان ولیعصر(عج) زنجان/ "‌روشن شود جهانی؛ وقتی که تو بیایی"

 رونمایی از دیوارنگاره جدید میدان ولیعصر(عج) زنجان/ "‌روشن شود جهانی؛ وقتی که تو بیایی"
2024-02-24T08:54:53+03:30
در آستانه نیمه شعبان، از جدیدترین دیوارنگاره میدان ولیعصر(عج) زنجان رونمایی شد.

تب تند رقابت‌های انتخاباتی در اصفهان/ تشکیل ائتلاف بانوان و ائتلاف آبی نظرها را جلب کرد

 تب تند رقابت‌های انتخاباتی در اصفهان/ تشکیل ائتلاف بانوان و ائتلاف آبی نظرها را جلب کرد
2024-02-24T08:28:10+03:30
در دومین روز از رقابت‌های انتخابات مجلس شورای اسلامی و خبرگان رهبری، تشکیل ائتلاف بانوان کاندیدا و ائتلاف آبی با محوریت شرق اصفهان بیشتر از همه نظرها را به ...
X فیلم جدید فیلم جدید دانلود فیلم و سریال تبلیغات شما (پیام به تلگرام)