میرنیوز

چرا بغض گلوی جانباز اردبیلی ترکید؟

چرا بغض گلوی جانباز اردبیلی ترکید؟ 2020-09-26T09:02:23+03:30

بعد از گپ و گفتی کوتاه، این یادگار دوران دفاع مقدس که حتی حاضر نشد نامش را برای ما بگوید، ناراحت و اندوهناک از اینکه نتوانستیم راه و رسم شهدا را ادامه دهیم، بغض گلویش را گرفت.


وی در گفت و گو با خبرنگار ایسنا معتقد است، رزمندگانی که در دوران دفاع مقدس در جبهه‌های حق علیه باطل حضور یافتند دارای اهداف والایی بودند که از مرز و بوم میهن اسلامیمان دفاع ‌کردند. برخی از آنها در این راه به شهادت رسیدند، برخی جانباز و برخی جاویدالاثر شدند و برخی نیز به اسارت دشمن درآمدند.


این جانباز اردبیلی با انتقاد از عملکرد برخی از مسئولان و حتی سواستفاده برخی از مردم از نام و یاد شهدا، تاکید کرد: شهدا از خون و جان و ناموس خود گذشتند تا جمهوری اسلامی ایران به دست نااهلان و دشمنان اسلام نیفتد.


وی با بیان اینکه در دوران جنگ هشت ساله تحمیلی ما ماه‌ها در جبهه بودیم و خانواده خود را نمی‌دیدیم، گفت: امروز در سایه آن رشادت‌ها و شهادت بسیاری از انسان‌های پاک و آزاده در آرامش و امنیت زندگی می‌کنیم، ولی متاسفانه عده‌ای با دستاویز قرار دادن نام شهدا، از هر چیزی که به دستشان می‌رسد سوء استفاده می‌کنند.


این رزمنده دوران دفاع مقدس خواستار توجه بیش از پیش مسئولان و مردم به حق و ناحق شد و گفت: اینکه بعد از چهل و اندی سال در جایی حقی ناحق می‌شود، بدین معناست که راه و رسم شهدا را ادامه ندادیم و بدین ترتیب شرمنده خون پاک هزاران شهید هستیم.

عملیات کربلای 5‌ که یکی از بزرگترین عملیات‌های رزمندگان در طول جنگ تحمیلی بود، در 19 دی ‌ماه سال 1365 با رمز یازهرا(س) در منطقه‌ شلمچه‌ و شرق بصره‌ با وجود وضعیت سخت آن روزها و کمبود تجهیزات و پس از شکست در عملیات کربلای 4 آغاز شد.

کربلای 5 را می‌توان پاسخی به عملیات کربلای 4 دانست


کربلای 5 را می‌توان پاسخی به عملیات کربلای 4 دانست، زیرا در این عملیات دشمن که مورد حمایت کشورهای غربی بود توانست به کمک آواکس‌ها عملیات رزمندگان ایرانی را شناسایی و برای مقابله با آن آماده شود که همین امر موجب به خاک و خون کشیده شدن جوانان ایرانی شد.


انجام عملیات در منطقه کربلای 5، آن هم در مقیاس گسترده، موجب شد عملیات در فاو منتفی و نیرو و امکانات دشمن به منطقه شرق بصره اعزام شود؛ در واقع دشمن ضمن غافلگیر شدن نسبت به عملیات شرق بصره از نظر زمان و مکان، در مورد تاکتیک ویژه عملیات که عمدتاً معطوف به عبور از منطقه آب گرفتگی و کانال پرورش ماهی و حرکت از شمال به جنوب در پشت مواضعش بود نیز غافلگیر شد.

چرا بغض گلوی جانباز اردبیلی ترکید؟

اردبیل، 260 شهید در عملیات غرورآفرین کربلای 5 تقدیم نظام کرده است


سردار جلیل بابازاده‌قانع در حاشیه این نمایشگاه در جمع خبرنگاران با بیان اینکه مردم استان اردبیل با تقدیم سه هزار و 400 شهید و صدها جانباز، ایثارگر و آزاده اوج وفاداری خود را به نظام اسلامی و خط ولایت نشان داده‌اند، گفت: همچنین این استان، 260 شهید در عملیات غرورآفرین کربلای 5 تقدیم نظام کرده است.


وی با بیان اینکه اگر لحظه ای در امر فرهنگ‌سازی ارزش های دفاع مقدس غفلت کنیم این مهم دست نا اهلان و بدخواهان نظام می‌افتند، افزود: سپاه اسلام در عملیات کربلای 5 با تمرین درس‌های عاشورا، مثل رزمندگان صدر اسلام جانفشانی کردند.


بابازاده‌قانع با بیان اینکه رشادت‌ها و منش رزمندگان دوران دفاع مقدس در اذهان عمومی ثبت شده و چیزی نیست که بتوان آنرا فراموش کرد، تاکید کرد: شهدا، رزمندگان، جانبازان، ایثارگران و آزادگان بزرگترین میراث خود را که جان و مالشان بود در راه دفاع از آرمان‌های انقلاب اسلامی گذاشتند و با لبیک به فرمان امام خود پیشتاز میدان شدند.

چرایی گرامیداشت دفاع مقدس در هر سال


دکتر عباس فنی‌اصل از رزمندگان دوران دفاع مقدس نیز در حاشیه بازدید از نمایشگاه عملیات کربلای 5 در گفت وگو با ایسنا در خصوص چرایی گرامیداشت دفاع مقدس در هر سال، گفت: دفاع ما تفاوت اساسی با جنگ‌های دیگر دارد، مردم ما برای دفاع از شرف و ناموس و سرزمین و انقلاب خود مظلومانه با دست خالی ولی با ایمان راسخ در مقابل ده‌ها کشوری که متحد شده بودند تا نهضت الهی این مردم انقلابی را از بین ببرند، مردانه و با توکل بر خدا ایستادند و اجازه ندادند حتی یک وجب از خاک سرزمینمان به دست دشمن بیفتد.


وی افزود: این حماسه بزرگ، گنجینه تمام نشدنی از درس‌های ایثار و شجاعت و شهامت دارد که برای همیشه نشان می‌دهد که همانند حماسه الهی نام حسین(ع)، خون بر شمشیر پیروز است و باید این فرهنگ به نسل‌های بعدی انتقال یابد که گرامیداشت این ایام، گامی است در راه انتقال این هدف مقدس.


فنی‌اصل در خصوص تاثیر برگزاری نمایشگاه در این خصوص نیز گفت: عملیات‌‎هایی که جوانان این مرز و بوم انجام دادند در تاریخ بی‌نظیر بود. جوانانی با سن بسیار پایین ولی با اقدامات شجاعانه بزرگترین افتخارات را آفریدند که جهانیان متحیر شدند. رساندن عظمت این عملیات‌ها با سخن و کلام نمی‌تواند حق مطلب را خوب ادا کند.


این استاد دانشگاه تصریح کرد: برگزاری نمایشگاه عملیات‌ها گوشه‌ای از این عظمت را به مردم انتقال می‌دهد و مردم ضمن یادآوری ایثار و گذشت جوانان خود، برای ادامه دادن راه آن عزیزان مصمم‌تر شده و روحیه تازه‌ای در ایستادگی در مقابل تهدیدات دشمن پیدا می‌کنند.


وی با تاکید بر ضرورت توجه به آرمان‌های شهدا، گفت: شهدا غیورترین و شایسته‌ترین فرزندان این مرز و بوم بودند که با بصیرت، راه حق را پیدا کرده و در دفاع از آن تا پای جان ایستادند و درس بزرگی را به بشریت دادند. توجه به آرمان‌های آنها، بیمه کردن این نظام و انقلاب است و تضمین کننده آینده روشن و با افتخار برای این کشور است و ایثار به تمام معنای آنها در راه خدا، روح الهی را در جامعه احیا می‌کند.


فنی‌اصل با بیان اینکه آرمان‌های شهدا، آرمان‌هایی متعالی و خدایی هستند که سعادت ما منوط به زنده نگه داشتن این آرمانها است، تاکید کرد: جامعه آرمانی مورد نظر شهدا جامعه‌ای بسیار متعالی با انسان‌های کامل می‌باشد که رسیدن به آن نیاز به تلاش زیاد دارد که گام‌هایی در این زمینه برداشته شده ولی تا رسیدن به مرحله کمال آن نیاز به تلاش خیلی زیاد است که امیدواریم تمامی برنامه‌های جامعه اسلامی در راستای این آرمان‌ها بوده و مردم را به سوی این آرمان‌ها سوق دهند که سعادتشان در نزدیکی به این آرمان‌هاست.


وی گفت: مسئولان باید همیشه در نظر داشته باشند جایگاهی که به آن رسیده‌اند، قطعا مدیون خون شهیدان و تلاش مخلصانه ایثارگران است که مهمترین خواسته آنها دفاع از انقلاب اسلامی و رهبری می‌باشد. هم مردم و هم مسئولان باید آرمان‌های انقلاب را همانند جان خود عزیز بدارند؛ چراکه همان آرمان‌های اسلام است که خدا به ما امانت سپرده است.
شرمنده خون پاک هزاران شهید هستیم.

چرا بغض گلوی جانباز اردبیلی ترکید؟
به گزارش ایسنا، برگزاری نمایشگاه‌های رزمی فرهنگی با محوریت عملیات‌های مختلف در هفته مقدس در محل باغ موزه دفاع مقدس اردبیل، نشان از توجه ویژه مسئولان این حوزه به زنده نگه داشتن دفاع مقدس دارد.


با بررسی اجمالی نمایشگاه‌های برگزاری شده طی سال‌های اخیر، مشاهده می‌کنیم که تاکنون بسیاری از عملیات‌های دوران هشت ساله دفاع مقدس در اردبیل شبیه‌سازی شده است، ولی با این حال باز هم جای کار وجود دارد و نیازمند تلاش ویژه و مضاعف مسئولان برای انتقال ارزش‌ها و دستاوردهای دفاع مقدس به نسل جوان و آینده است.


امید می‌رود با اختصاص بودجه لازم، فازهای بعدی باغ موزه دفاع مقدس اردبیل نیز تکمیل و به بهره‌برداری برسد، تا مکان ثابت و دائمی برای ارائه آثار دوران دفاع مقدس برای مردم اردبیل فراهم شود.

گزارش از علی انوار

منبع : خبرگزاری ایسنا


کلمات کلیدی :
اشتراک گذاری :

آخرین اخبار استان ها

اما و اگرهای ساماندهی دستفروشان در بیرجند

 اما و اگرهای ساماندهی دستفروشان در بیرجند
2024-04-14T14:39:26+03:30
شهرداری بیرجند در پی گلایه‌مندی مردم از سد معبر دستفروشان در شهر اعلام کرد: فقط اجازه جمع آوری دارد که اقدامی بازدارنده نیست و حق پلمب اصناف متخلف با سایر د...

تداوم دست‌اندازی‌ها به چشمه مرغک رونیز استهبان فارس

 تداوم دست‌اندازی‌ها به چشمه مرغک رونیز استهبان فارس
2024-04-14T14:12:13+03:30
درحالی که دست اندازی‌ها به چشمه مرغک رونیز استهبان اصفهان همچنان ادامه دارد، فرماندار استهبان درخصوص تخلفات صورت گرفته در این محوطه گفت: طی یکی دو هفته آیند...

دستگیری ۸۹ قاچاقچی ارز و کالا در شهریار

 دستگیری ۸۹ قاچاقچی ارز و کالا در شهریار
2024-04-14T13:45:59+03:30
دادستان عمومی و انقلاب شهرستان شهریار گفت: طی شش ماه گذشته بیش از ۵.۱ میلیون لیتر فراورده‌های نفتی، ۲۵ تن مواد خوراکی، ۲۹ هزار قلم انواع لوازم خانگی آشپزخان...

کشف ۱۰۲ هزار لیتر سوخت قاچاق در سواحل عسلویه

 کشف ۱۰۲ هزار لیتر سوخت قاچاق در سواحل عسلویه
2024-04-14T13:32:41+03:30
فرمانده مرزبانی استان بوشهر از توقیف یک فروند شناور حامل سوخت قاچاق در نوار ساحلی استان در بندر عسلویه خبر داد و گفت: این شناور بیش از ۱۰۲ هزار لیتر سوخت گا...

مهاجرت یک میلیون بال پرنده تابستان‌گذران به مازندران

 مهاجرت یک میلیون بال پرنده تابستان‌گذران به مازندران
2024-04-14T13:32:40+03:30
رییس اداره حیات وحش محیط زیست مازندران با اشاره به مهاجرت پرندگان تابستان‌گذران به مازندران گفت: هر سالهه بیش از یک میلیون بال پرنده تابستان‌گذران وارد مازن...

حمایت آیت الله نوری همدانی از پاسخ کوبنده ایران به اسرائیل

 حمایت آیت الله نوری همدانی از پاسخ کوبنده ایران به اسرائیل
2024-04-14T11:59:17+03:30
مرجع تقلید شیعیان از پاسخ کوبنده ایران و گروه‌های مقاومت به رژیم صهیونیستی حمایت کرد.

انتقام ایران پاسخی به خباثت‌های رژیم صهیونیستی بود

 انتقام ایران پاسخی به خباثت‌های رژیم صهیونیستی بود
2024-04-14T11:46:54+03:30
رئیس شورای اسلامی شهر اصفهان با اشاره به انتقام سپاه پاسداران از رژیم صهیونیستی گفت: شب گذشته تنها شبی بود که مردم فلسطین با آرامش خوابیدند و این نشان می‌ده...

دپوی چوب آلات برای قاچاقچیان ناامن خواهد بود

 دپوی چوب آلات برای قاچاقچیان ناامن خواهد بود
2024-04-14T11:46:53+03:30
مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان مازندران منطقه نوشهر گفت: با همکاری دستگاه قضا هرگونه دپوی چوب آلات زیر ذره بین ماموران یگان حفاظت قرار دارد.

حملات سپاه ثابت کرد رژیم صهیونیستی مترسکی بیش نیست

 حملات سپاه ثابت کرد رژیم صهیونیستی مترسکی بیش نیست
2024-04-14T11:46:53+03:30
نماینده مردم  خمینی‌شهر در مجلس شورای اسلامی گفت: ضرب‌شست شب گذشته به رژیم جعلی صهیونیستی، در کنار حملات جبهه مقاومت که هیمنه گنبد آهنین پوشالی را در ه...

جزئیات رقابت‌های جهانی تکواندو در کیش

 جزئیات رقابت‌های جهانی تکواندو در کیش
2024-04-14T11:05:38+03:30
رقابت‌های جهانی تکواندو و مچ‌اندازی قهرمانی آسیا در دو بخش بانوان و آقایان در سالن چندمنظوره المپیک جزیره زیبای کیش برگزار می‌شود.

تجمع خیابانی مردم تبریز در حمایت از عملیات سپاه علیه اسرائیل

 تجمع خیابانی مردم تبریز در حمایت از عملیات سپاه علیه اسرائیل
2024-04-14T11:05:38+03:30
مردم تبریز در حمایت از عملیات سپاه پاسداران انقلاب اسلامی علیه رژیم صهیونیستی به خیابان آمدند.

پیش‌بینی رگبار برف در ارتفاعات لرستان

 پیش‌بینی رگبار برف در ارتفاعات لرستان
2024-04-14T11:05:37+03:30
مدیرکل هواشناسی لرستان از صدور هشدار زرد هواشناسی و رگبار برف در ارتفاعات خبر داد.

توزیع ۶۰۰هزار تن نهاده‌های دامی بین دامداران لرستان

 توزیع ۶۰۰هزار تن نهاده‌های دامی بین دامداران لرستان
2024-04-14T11:05:36+03:30
معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی لرستان از توزیع حدود ۶۰۰هزار تن نهاده‌های دامی بین دامداران این استان در سال ۱۴۰۲ خبر داد.

انتخابات دور دوم زنجان، طارم و خدابنده نیمه‌الکترونیکی است

 انتخابات دور دوم زنجان، طارم و خدابنده نیمه‌الکترونیکی است
2024-04-14T11:05:36+03:30
رئیس ستاد انتخابات استان زنجان با اشاره به دور دوم دوازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی گفت: این مرحله از انتخابات در ۲ حوزه انتخابیه زنجان- طارم و خدا...

هواشناسی هشدار داد؛ سرمازدگی در کمین باغات استان سمنان

 هواشناسی هشدار داد؛ سرمازدگی در کمین باغات استان سمنان
2024-04-14T11:05:36+03:30
مدیرکل هواشناسی استان سمنان ضمن اعلام هشدار زرد برای بخش کشاورزی این استان گفت: احتمال خسارت ناشی از ریزش تگرگ وجود دارد و کشاورزان باید در این زمینه تمهیدا...

وزارت نفت برای جمع‌آوری فاضلاب ‌جزیره خارگ ‌پای کار بیاید

 وزارت نفت برای جمع‌آوری فاضلاب ‌جزیره خارگ ‌پای کار بیاید
2024-04-14T11:05:36+03:30
نماینده مردم استان بوشهر در مجلس خبرگان گفت: تاکنون اراده جدی برای ساماندهی وضعیت آبرسانی، توزیع آب شرب و جمع‌آوری فاضلاب در جزیره خارگ دیده نمی‌شود و امید ...

سرریز ‌فاضلاب شهرک صنعتی شماره ۲ اردبیل به قره‌سو

 سرریز ‌فاضلاب شهرک صنعتی شماره ۲ اردبیل به قره‌سو
2024-04-14T11:05:35+03:30
رودخانه قره‌سو در شهرستان نمین این روزها با سرریز شدن فاضلاب شهرک صنعتی شماره ۲ اردبیل، آلوده به فاضلاب شده است.

خبر ‌وزیر کشور از احداث ۱۶۰۰ کلاس درس در سیستان و بلوچستان

 خبر ‌وزیر کشور از احداث ۱۶۰۰ کلاس درس در سیستان و بلوچستان
2024-04-14T11:05:35+03:30
وزیر کشور با اشاره به اینکه تخصیص های بودجه ای که در بحث آموزش به استان داده شده است، گفت: در حال حاضر نیز احداث یک هزار و ۶۰۰ کلاس درس در دستور کار قرار دا...

قدردانی علمای اهل سنت خراسان شمالی از عملیات «وعده صادق»

 قدردانی علمای اهل سنت خراسان شمالی از عملیات «وعده صادق»
2024-04-14T11:05:35+03:30
جامعه روحانیون اهل سنت خراسان شمالی ضمن ابراز شادمانی و خرسندی در پی حملات هوایی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی به اسرائیل جنایتکار و گرفتن انتقام خون پاک سردا...

پهلودهی ‌۲۵۰۰ فروند شناور کانتینری در بندر شهید رجایی

 پهلودهی ‌۲۵۰۰ فروند شناور کانتینری در بندر شهید رجایی
2024-04-14T11:05:34+03:30
مدیرکل بنادر و دریانوردی هرمزگان از افزایش ۱۱ درصدی عملیات کانتینری بندر شهید رجایی و گفت: با وجود شرایط متاثر از تحریم‌ها با اتکا بر ظرفیت‌ها و توانمندی‌ها...

قدردانی علمای برجسته اهل‌سنت از سپاه؛ دلِ جهان اسلام شاد شد

 قدردانی علمای برجسته اهل‌سنت از سپاه؛ دلِ جهان اسلام شاد شد
2024-04-14T11:05:34+03:30
علمای برجسته اهل‌سنت استان کردستان از حملات گسترده سپاه ‌علیه اسرئیل قدردانی کردند و این اقدام را باعث خوشحالی نه تنها ملت ایران بلکه جهان اسلام عنوان کردند.

اختصاصی| حمایت جبهه ایستادگی ایران اسلامی زنجان از لیست شورای ائتلاف

 اختصاصی| حمایت جبهه ایستادگی ایران اسلامی زنجان از لیست شورای ائتلاف
2024-02-26T06:01:30+03:30
دبیر جبهه ایستادگی ایران اسلامی در استان زنجان اعلام کرد که این جبهه از نامزدهای منتخب شورای ائتلاف نیروهای انقلاب اسلامی حمایت خود را اعلام می‌کند.

رئیس دیوان عدالت اداری: قوه قضائیه ‌استقلال وکلا را در هر زمان به رسمیت می‌شناسد

 رئیس دیوان عدالت اداری: قوه قضائیه ‌استقلال وکلا را در هر زمان به رسمیت می‌شناسد
2024-02-26T06:01:30+03:30
رئیس دیوان عدالت اداری کشور گفت: عقل و قانون حکم می‌کند وکیل در جریان دادرسی با شجاعت از موکل و حق دفاع کند و این استقلال را قوه قضائیه در هر زمان به رسمیت ...

دستگیری اکرم لاهوری تروریست + جزئیات

 دستگیری اکرم لاهوری تروریست + جزئیات
2024-02-26T06:01:29+03:30
سخنگوی پلیس از دستگیری یک عضو "سپاه صحابه "در استان هرمزگان خبر داد.

لیست ‌شورای ائتلاف برای انتخابات مجلس خبرگان و شورای اسلامی در همدان + اسامی

 لیست ‌شورای ائتلاف برای انتخابات مجلس خبرگان و شورای اسلامی در همدان + اسامی
2024-02-26T06:01:29+03:30
لیست انتخاباتی شورای ائتلاف ‌استان همدان ‌برای مجلس خبرگان رهبری و مجلس شورای اسلامی اعلام شد.

محکوم مالی فراری هنگام خروج غیرقانونی از کشور بازداشت شد + جزئیات

 محکوم مالی فراری هنگام خروج غیرقانونی از کشور بازداشت شد + جزئیات
2024-02-26T06:01:29+03:30
رئیس کل دادگستری هرمزگان از دستگیری یک محکوم مالی فراری با بیش از ۳۰ فقره محکومیت قطعی هنگام خروج از کشور خبر داد.

دغدغه‌های نخبگان خراسان جنوبی با نامزد انتخابات خبرگان رهبری + تصاویر

 دغدغه‌های نخبگان خراسان جنوبی با نامزد انتخابات خبرگان رهبری + تصاویر
2024-02-26T06:01:28+03:30
جمعی از نخبگان خراسان جنوبی در دیدار با نامزد ششمین دوره مجلس خبرگان رهبری دغدغه های خود را در زمینه های مختلف مطرح کردند.

رئیسی: امیدواریم مجلس قوی برای پشتیبانی از مردم و ‌کمک به دولت تشکیل شود

 رئیسی: امیدواریم مجلس قوی برای پشتیبانی از مردم و ‌کمک به دولت تشکیل شود
2024-02-26T06:01:28+03:30
نامزد ششمین دوره انتخابات مجلس خبرگان رهبری در خراسان جنوبی بر اینکه شرکت در انتخابات عمل به حق و تکلیف است گفت: امیدواریم مجلسی قوی شکل بگیرد که هم پشتیبان...

رونمایی از دیوارنگاره جدید میدان ولیعصر(عج) زنجان/ "‌روشن شود جهانی؛ وقتی که تو بیایی"

 رونمایی از دیوارنگاره جدید میدان ولیعصر(عج) زنجان/ "‌روشن شود جهانی؛ وقتی که تو بیایی"
2024-02-24T08:54:53+03:30
در آستانه نیمه شعبان، از جدیدترین دیوارنگاره میدان ولیعصر(عج) زنجان رونمایی شد.

تب تند رقابت‌های انتخاباتی در اصفهان/ تشکیل ائتلاف بانوان و ائتلاف آبی نظرها را جلب کرد

 تب تند رقابت‌های انتخاباتی در اصفهان/ تشکیل ائتلاف بانوان و ائتلاف آبی نظرها را جلب کرد
2024-02-24T08:28:10+03:30
در دومین روز از رقابت‌های انتخابات مجلس شورای اسلامی و خبرگان رهبری، تشکیل ائتلاف بانوان کاندیدا و ائتلاف آبی با محوریت شرق اصفهان بیشتر از همه نظرها را به ...
X فیلم جدید فیلم جدید دانلود فیلم و سریال تبلیغات شما (پیام به تلگرام)