میرنیوز

امر به معروف، میراث حسینی که نباید فراموش شود

امر به معروف، میراث حسینی که نباید فراموش شود 2020-09-26T07:02:21+03:30

اگر در جامعه امر به معروف و نهی از منکر جدی گرفته نشود مردم مجبور به پرداخت هزینه‌های سنگینی خواهند شد که امروزه نیز کم و بیش با آن درگیرند. هزینه‌هایی مثل فساد و نابرابری در جامعه، مشکلات اقتصادی، سیاسی، اجتماعی و...
بسیاری از مشکلات این روزهای جامعه ریشه در فراموشی این دستور الهی دارد. در جامعه‌ای که افراد خود را نسبت به اعمال دیگران مسئول ندانند هیچ اصلاحی صورت نمی‌گیرد. افراد باید نسبت به اعمال و رفتار مسئولین و صاحب منصبان جامعه خود هم احساس مسئولیت کنند. تا روزی که مردم در مقابل فساد سکوت کنند وضعیت درست نخواهد شد. مسئولین جامعه وقتی بدانند مردم کارهایشان را زیر ذره‌بین قرار می‌دهند، با وجدان بیشتری کار می‌کنند.
یکی از درس‌هایی که عاشورا به ما داد نیز همین مسئله امر به معروف و نهی از منکر است.
حجت‌الاسلام و المسلمین مهدی کرامتی در رابطه با امر به معروف و نهی از منکر گفت: امر به معروف پیشینه‌ای به قدمت حیات بشریت دارد. از همان روز که شیطان قصد اغوای بشر را داشت، انسان مامور شد که خود و دیگران را از این مهلکه برهاند. بدون شک همه حرکت‌های اصلاحی و جریان‌های منجی بشریت از گمراهی‌ها مصداق امر به معروف و نهی از منکر است.
وی افزود: به گواهی تاریخ، پیامبران و اولیای الهی پیشگامان این مسیر ارزشمند هستند. امام باقر(ع) نیز می‌فرماید: همانا امر به معروف و نهی از منکر، راه پیامبران و شیوه صالحان است. فریضه بزرگی است که در پرتو آن واجبات دیگر، اقامه می‌شود، راه‌ها ایمن، درآمدها حلال، مظالم به صاحبان اصلی مسترد، زمین آباد، حق از دشمنان باز پس گرفته می‌شود و امر (حکومت) تحکیم می‌یابد.
استاد حوزه بیان کرد: امر به معروف و نهی از منکر ضامن حیات دین و تحقق آموزه‌های دینی است. تا آنجا که اگر در جامعه‌ای این فریضه مهم به اجرا گذاشته نشود و افراد در قبال پیاده شدن این امر خطیر احساس مسئولیت نکنند مرگ آن جامعه حتمی خواهد بود.
وی تصریح کرد: اگر در کارکردهای این فریضه الهی دقت کنیم، فلسفه قیام عاشورا امر به معروف و نهی از منکر است. امام حسین علیه السلام در سخنان خود به این مهم اشاره می‌کرده و حقیقت را نمایان ساخته است. در وصیت نامه ای که قبل حرکت از مدینه نوشته و آن را به بردارشان محمد بن حنفیه سپردند، چنین آمده است: اِنّی ما خَرَجتُ اَشِراً و لا بَطِراً و لا مُفسِداً و لا ظالِماً، اِنَّما خَرَجتُ لِطَلَبِ الاصلاحِ فی اُمَّهِ جَدّی، اُریدُ اَن آمُرَ بِالمَعرُوفِ و اَنهی عَنِ المنکَرِ وَ اَسیرَ بِسیرهِ جَدّی وَ اَبی عَلیَّ بن اَبی طالبٍ(ع).
کرامتی در پاسخ به این سوال که آیا می‌شود جان را در راستای تحقق بخشیدن به امر به معروف و نهی از منکر در خطر انداخت گفت: سوال خوبی است اما باید در مقدمه عرض کنم که تقریبا تمام واجبات اسلامی، با وجود شرایطی بر انسان واجب می‌شوند. امر به معروف و نهی از منکر با وجود چهار شرط بر انسان واجب می‌شود: علم و آگاهی به معروف و منکر، احتمال اثر کردن امر یا نهی، اصرار داشتن مرتکب معصیت بر تکرار و استمرار گناه، ضرر و مفسده‌ای متوجه مال، آبرو و جان آمر و ناهی و یا یکی از مؤمنان نشود.(شهید مطهری، مجموعه آثار)
وی با ذکر این مطلب که همه منکرها در یک درجه نیستند، یادآورشد: هرگاه خطر پی آمدهای منکر در حال وقوع زیاد باشد به نسبت آن ممکن است ناگزیر از فدای جان باشیم.
استاد حوزه و دانشگاه افزود: در جریان سقیفه یا صلح امام حسن اصل اسلام مورد قبول طرفین است و اختلاف در تعیین حاکم و خلیفه مسلمین که به مقتضای شرایط، امام علیه السلام سکوت می‌کنند، اما در حادثه کربلا اساس اسلام در خطر است. فردی مثل یزید بر اریکه قدرت نشسته و حتی مثل پیشینیان خود دیگر حفظ ظاهر نمی‌کند.
وی ادامه داد: این یک نمونه از سخنانی است که نشان دهنده کفر باطنی و کینه یزید نسبت به پیامبر صلی الله علیه و آله است؛ اشعاری است که پس از شهادت امام حسین‌ علیه السلام، هنگامی که عترت او را به اسارت به ‌شام آورده بودند، یزید با غرور و سرمستی خواند و آرزو کرد کاش نیاکانش که در جنگ ‌بدر کشته شدند، زنده بودند و خونخواهی و انتقام یزید را می‌دیدند. اشعار کفرآمیزی که از یزید نقل شده گواه این ماجرا است: لعبت هاشم بالملک فلا خبر جاء و لا وحی نزل (هاشمیان با حکومت بازی می‌کردند، نه خبری (از آسمان غیب) آمده و نه وحی نازل‌ شده است).
کرامتی تصریح کرد: در چنین شرایطی به طور مسلم حفظ اسلام از حفظ جان واجب تر است، امام حسین در جواب حاکم مدینه و حال بد آن روزهای جامعه اسلامی فرمودند: «آن گاه که امت محمد(ص) گرفتار رهبری چون یزید شود باید فاتحه اسلام را خواند». آری در شرایطی که اصل اسلام در خطر است بدون شک حفظ جان معنی ندارد که فدای جان و حفظ دین وجوب بیشتری دارد.
وی در رابطه با شرایط آن دوران گفت: دو انحراف جدّی در زمان امام حسین(ع) وجود داشت؛ نادانی و گمراهی، چنان که در زیارت اربعین می‌خوانیم: و بذل مهجته فیک لِیَستَنقِذَ عِبادَکَ مِن الجَهالهِ و حَیرَه الضَلاله. در آن دوران شاهد یک جهالت عمومی و گمراهی رو به رشد هستیم. جامعه نیازمند حد اعلای امر به معروف است و بدون این‌ها اصلاح نخواهد شد. چه این که طاغوت به بهترین شکل نقشه ریزی کرده بود تا این دو را در جامعه حفظ کند.
پژوهسگر حوزه بیان کرد: در طول سال‌های بعد وفات پیامبر، کوششی جدّی و عام، به عمل آمده بود تا هیچ کس چیزی جز ظاهر قرآن را نیاموزد و جز الفاظ و عبارات آن نخوانند. در نتیجه آشنایی مردم با احکام اسلامی ظاهری و صرفا در حد الفاظ و عبارات بود. این سطح از نادانی و ناآگاهی زمینه بسیار مناسبی برای امویان فراهم کرده بود تا اهداف شیطانی خود را برای نابودی اسلام پیش ببرند.
وی افزود: مسئله دوم گمراهی بود، این ضلالت برآمده از جهل بود و در ستیز با حقیقت از نادان‌های روزگار سواری می‌گرفت و چه خوب مرکب راهواری برای امویان شده بود. ردای امامت بر دوش یزید بود و اسلام و معارف اسلامی همان که از او و اسلافش به یادگار مانده، تصور کنید در این شرایط چگونه می‌شود جلوی گمراهی را گرفت و امت پیامبر را نجات داد؟
کرامتی اظهار داشت: حرکت امام حسین(ع) دو ویژگی داشت: آگاهی بخشی و رهایی بخشی که این دو چاره دنیای آن روز و دوای درد جامعه اسلامی بود.
استاد حوزه علل فاصله گرفتن از امر به معروف و نهی از منکر گفت: اگر کمرنگ شدن امر به معروف و نهی از منکر را بپذیریم، ریشه آن را باید در تغییر نگرش‌ها جستجو کرد، اگر جامعه امر به معروف را فریضه نبیند، نسبت به آن حساسیتی نخواهد داشت.
وی ادامه داد: ناآگاهی از مبانی و فلسفه امر به معروف هم دلیل دوم است، جریان طاغوت با همین روش پیش می‌رود و با نگه داشتن مردم در تاریکی جهل، به اهدافش می‌رسد. ناآگاهی جریان دین مدار جامعه منجر به خودکم‌بینی و پرهیز از اجرای فریضه یا اجرای اشتباه آن می‌شود. گاهی تندروی یا کندروی عده‌ای به ظاهر دیندار اما ناآگاه موجب منکوب شدن آمران حقیقی شده است.
کرامتی افزود: عافیت طلبی هم یکی از آفات دینداری است. این که راه خود را برویم و دین فردی خود را نگه داریم و به عبادات فردی متشرع باشیم اما بخاطر بیم از پرداخت هزینه، در برابر فساد و تباهی جامعه سکوت کنیم.
وی عنوان کرد: بسیاری از حرکات جهادگونه و ظلم ستیزی که بعدها در جامعه اسلامی رخ می‌دهد متاثر از قیام عاشورا است. اگر در کوتاه مدت منجر به زوال حکومت امویان می‌شود، در بستر تاریخ اثرات آن را در تمامی حرکت‌های انقلابی می‌بینیم. حضرت امام خمینی(ره) نهضت خود را بر پایه قیام عاشورا بنا کرده بود، از همین روی امام در باره مهم‏ترین عامل موفقیت و پیروزی انقلاب اسلامی می‏‌فرماید: «اگر قیام حضرت سیدالشهدا سلام الله علیه نبود، امروز هم ما نمی‌توانستیم پیروز شویم».
کرامتی یادآور شد: یادمان نرود حرکت امام حسین(ع) مبارزه با نادانی و گمراهی بود اگر بنا داریم حسینی باشیم و حسینی بمانیم باید در همین مسیر حرکت کنیم و از اهداف امام جدا نشویم.
اگر افراد جامعه بیاموزند که به امر به معروف و نهی از منکر پایبند باشند، می‌توان جامعه بهتری را ساخت. افرادی که بدون خودبینی و با در نظر گرفتن مصلحت تمام جامعه رفتار می‌کنند؛ می‌توانند در ساختن جامعه‌ای سالم و درست موثر باشند.

انتهای پیام

منبع : خبرگزاری ایسنا


کلمات کلیدی :
اشتراک گذاری :

آخرین اخبار استان ها

اما و اگرهای ساماندهی دستفروشان در بیرجند

 اما و اگرهای ساماندهی دستفروشان در بیرجند
2024-04-14T14:39:26+03:30
شهرداری بیرجند در پی گلایه‌مندی مردم از سد معبر دستفروشان در شهر اعلام کرد: فقط اجازه جمع آوری دارد که اقدامی بازدارنده نیست و حق پلمب اصناف متخلف با سایر د...

تداوم دست‌اندازی‌ها به چشمه مرغک رونیز استهبان فارس

 تداوم دست‌اندازی‌ها به چشمه مرغک رونیز استهبان فارس
2024-04-14T14:12:13+03:30
درحالی که دست اندازی‌ها به چشمه مرغک رونیز استهبان اصفهان همچنان ادامه دارد، فرماندار استهبان درخصوص تخلفات صورت گرفته در این محوطه گفت: طی یکی دو هفته آیند...

دستگیری ۸۹ قاچاقچی ارز و کالا در شهریار

 دستگیری ۸۹ قاچاقچی ارز و کالا در شهریار
2024-04-14T13:45:59+03:30
دادستان عمومی و انقلاب شهرستان شهریار گفت: طی شش ماه گذشته بیش از ۵.۱ میلیون لیتر فراورده‌های نفتی، ۲۵ تن مواد خوراکی، ۲۹ هزار قلم انواع لوازم خانگی آشپزخان...

کشف ۱۰۲ هزار لیتر سوخت قاچاق در سواحل عسلویه

 کشف ۱۰۲ هزار لیتر سوخت قاچاق در سواحل عسلویه
2024-04-14T13:32:41+03:30
فرمانده مرزبانی استان بوشهر از توقیف یک فروند شناور حامل سوخت قاچاق در نوار ساحلی استان در بندر عسلویه خبر داد و گفت: این شناور بیش از ۱۰۲ هزار لیتر سوخت گا...

مهاجرت یک میلیون بال پرنده تابستان‌گذران به مازندران

 مهاجرت یک میلیون بال پرنده تابستان‌گذران به مازندران
2024-04-14T13:32:40+03:30
رییس اداره حیات وحش محیط زیست مازندران با اشاره به مهاجرت پرندگان تابستان‌گذران به مازندران گفت: هر سالهه بیش از یک میلیون بال پرنده تابستان‌گذران وارد مازن...

حمایت آیت الله نوری همدانی از پاسخ کوبنده ایران به اسرائیل

 حمایت آیت الله نوری همدانی از پاسخ کوبنده ایران به اسرائیل
2024-04-14T11:59:17+03:30
مرجع تقلید شیعیان از پاسخ کوبنده ایران و گروه‌های مقاومت به رژیم صهیونیستی حمایت کرد.

انتقام ایران پاسخی به خباثت‌های رژیم صهیونیستی بود

 انتقام ایران پاسخی به خباثت‌های رژیم صهیونیستی بود
2024-04-14T11:46:54+03:30
رئیس شورای اسلامی شهر اصفهان با اشاره به انتقام سپاه پاسداران از رژیم صهیونیستی گفت: شب گذشته تنها شبی بود که مردم فلسطین با آرامش خوابیدند و این نشان می‌ده...

دپوی چوب آلات برای قاچاقچیان ناامن خواهد بود

 دپوی چوب آلات برای قاچاقچیان ناامن خواهد بود
2024-04-14T11:46:53+03:30
مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان مازندران منطقه نوشهر گفت: با همکاری دستگاه قضا هرگونه دپوی چوب آلات زیر ذره بین ماموران یگان حفاظت قرار دارد.

حملات سپاه ثابت کرد رژیم صهیونیستی مترسکی بیش نیست

 حملات سپاه ثابت کرد رژیم صهیونیستی مترسکی بیش نیست
2024-04-14T11:46:53+03:30
نماینده مردم  خمینی‌شهر در مجلس شورای اسلامی گفت: ضرب‌شست شب گذشته به رژیم جعلی صهیونیستی، در کنار حملات جبهه مقاومت که هیمنه گنبد آهنین پوشالی را در ه...

جزئیات رقابت‌های جهانی تکواندو در کیش

 جزئیات رقابت‌های جهانی تکواندو در کیش
2024-04-14T11:05:38+03:30
رقابت‌های جهانی تکواندو و مچ‌اندازی قهرمانی آسیا در دو بخش بانوان و آقایان در سالن چندمنظوره المپیک جزیره زیبای کیش برگزار می‌شود.

تجمع خیابانی مردم تبریز در حمایت از عملیات سپاه علیه اسرائیل

 تجمع خیابانی مردم تبریز در حمایت از عملیات سپاه علیه اسرائیل
2024-04-14T11:05:38+03:30
مردم تبریز در حمایت از عملیات سپاه پاسداران انقلاب اسلامی علیه رژیم صهیونیستی به خیابان آمدند.

پیش‌بینی رگبار برف در ارتفاعات لرستان

 پیش‌بینی رگبار برف در ارتفاعات لرستان
2024-04-14T11:05:37+03:30
مدیرکل هواشناسی لرستان از صدور هشدار زرد هواشناسی و رگبار برف در ارتفاعات خبر داد.

توزیع ۶۰۰هزار تن نهاده‌های دامی بین دامداران لرستان

 توزیع ۶۰۰هزار تن نهاده‌های دامی بین دامداران لرستان
2024-04-14T11:05:36+03:30
معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی لرستان از توزیع حدود ۶۰۰هزار تن نهاده‌های دامی بین دامداران این استان در سال ۱۴۰۲ خبر داد.

انتخابات دور دوم زنجان، طارم و خدابنده نیمه‌الکترونیکی است

 انتخابات دور دوم زنجان، طارم و خدابنده نیمه‌الکترونیکی است
2024-04-14T11:05:36+03:30
رئیس ستاد انتخابات استان زنجان با اشاره به دور دوم دوازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی گفت: این مرحله از انتخابات در ۲ حوزه انتخابیه زنجان- طارم و خدا...

هواشناسی هشدار داد؛ سرمازدگی در کمین باغات استان سمنان

 هواشناسی هشدار داد؛ سرمازدگی در کمین باغات استان سمنان
2024-04-14T11:05:36+03:30
مدیرکل هواشناسی استان سمنان ضمن اعلام هشدار زرد برای بخش کشاورزی این استان گفت: احتمال خسارت ناشی از ریزش تگرگ وجود دارد و کشاورزان باید در این زمینه تمهیدا...

وزارت نفت برای جمع‌آوری فاضلاب ‌جزیره خارگ ‌پای کار بیاید

 وزارت نفت برای جمع‌آوری فاضلاب ‌جزیره خارگ ‌پای کار بیاید
2024-04-14T11:05:36+03:30
نماینده مردم استان بوشهر در مجلس خبرگان گفت: تاکنون اراده جدی برای ساماندهی وضعیت آبرسانی، توزیع آب شرب و جمع‌آوری فاضلاب در جزیره خارگ دیده نمی‌شود و امید ...

سرریز ‌فاضلاب شهرک صنعتی شماره ۲ اردبیل به قره‌سو

 سرریز ‌فاضلاب شهرک صنعتی شماره ۲ اردبیل به قره‌سو
2024-04-14T11:05:35+03:30
رودخانه قره‌سو در شهرستان نمین این روزها با سرریز شدن فاضلاب شهرک صنعتی شماره ۲ اردبیل، آلوده به فاضلاب شده است.

خبر ‌وزیر کشور از احداث ۱۶۰۰ کلاس درس در سیستان و بلوچستان

 خبر ‌وزیر کشور از احداث ۱۶۰۰ کلاس درس در سیستان و بلوچستان
2024-04-14T11:05:35+03:30
وزیر کشور با اشاره به اینکه تخصیص های بودجه ای که در بحث آموزش به استان داده شده است، گفت: در حال حاضر نیز احداث یک هزار و ۶۰۰ کلاس درس در دستور کار قرار دا...

قدردانی علمای اهل سنت خراسان شمالی از عملیات «وعده صادق»

 قدردانی علمای اهل سنت خراسان شمالی از عملیات «وعده صادق»
2024-04-14T11:05:35+03:30
جامعه روحانیون اهل سنت خراسان شمالی ضمن ابراز شادمانی و خرسندی در پی حملات هوایی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی به اسرائیل جنایتکار و گرفتن انتقام خون پاک سردا...

پهلودهی ‌۲۵۰۰ فروند شناور کانتینری در بندر شهید رجایی

 پهلودهی ‌۲۵۰۰ فروند شناور کانتینری در بندر شهید رجایی
2024-04-14T11:05:34+03:30
مدیرکل بنادر و دریانوردی هرمزگان از افزایش ۱۱ درصدی عملیات کانتینری بندر شهید رجایی و گفت: با وجود شرایط متاثر از تحریم‌ها با اتکا بر ظرفیت‌ها و توانمندی‌ها...

قدردانی علمای برجسته اهل‌سنت از سپاه؛ دلِ جهان اسلام شاد شد

 قدردانی علمای برجسته اهل‌سنت از سپاه؛ دلِ جهان اسلام شاد شد
2024-04-14T11:05:34+03:30
علمای برجسته اهل‌سنت استان کردستان از حملات گسترده سپاه ‌علیه اسرئیل قدردانی کردند و این اقدام را باعث خوشحالی نه تنها ملت ایران بلکه جهان اسلام عنوان کردند.

اختصاصی| حمایت جبهه ایستادگی ایران اسلامی زنجان از لیست شورای ائتلاف

 اختصاصی| حمایت جبهه ایستادگی ایران اسلامی زنجان از لیست شورای ائتلاف
2024-02-26T06:01:30+03:30
دبیر جبهه ایستادگی ایران اسلامی در استان زنجان اعلام کرد که این جبهه از نامزدهای منتخب شورای ائتلاف نیروهای انقلاب اسلامی حمایت خود را اعلام می‌کند.

رئیس دیوان عدالت اداری: قوه قضائیه ‌استقلال وکلا را در هر زمان به رسمیت می‌شناسد

 رئیس دیوان عدالت اداری: قوه قضائیه ‌استقلال وکلا را در هر زمان به رسمیت می‌شناسد
2024-02-26T06:01:30+03:30
رئیس دیوان عدالت اداری کشور گفت: عقل و قانون حکم می‌کند وکیل در جریان دادرسی با شجاعت از موکل و حق دفاع کند و این استقلال را قوه قضائیه در هر زمان به رسمیت ...

دستگیری اکرم لاهوری تروریست + جزئیات

 دستگیری اکرم لاهوری تروریست + جزئیات
2024-02-26T06:01:29+03:30
سخنگوی پلیس از دستگیری یک عضو "سپاه صحابه "در استان هرمزگان خبر داد.

لیست ‌شورای ائتلاف برای انتخابات مجلس خبرگان و شورای اسلامی در همدان + اسامی

 لیست ‌شورای ائتلاف برای انتخابات مجلس خبرگان و شورای اسلامی در همدان + اسامی
2024-02-26T06:01:29+03:30
لیست انتخاباتی شورای ائتلاف ‌استان همدان ‌برای مجلس خبرگان رهبری و مجلس شورای اسلامی اعلام شد.

محکوم مالی فراری هنگام خروج غیرقانونی از کشور بازداشت شد + جزئیات

 محکوم مالی فراری هنگام خروج غیرقانونی از کشور بازداشت شد + جزئیات
2024-02-26T06:01:29+03:30
رئیس کل دادگستری هرمزگان از دستگیری یک محکوم مالی فراری با بیش از ۳۰ فقره محکومیت قطعی هنگام خروج از کشور خبر داد.

دغدغه‌های نخبگان خراسان جنوبی با نامزد انتخابات خبرگان رهبری + تصاویر

 دغدغه‌های نخبگان خراسان جنوبی با نامزد انتخابات خبرگان رهبری + تصاویر
2024-02-26T06:01:28+03:30
جمعی از نخبگان خراسان جنوبی در دیدار با نامزد ششمین دوره مجلس خبرگان رهبری دغدغه های خود را در زمینه های مختلف مطرح کردند.

رئیسی: امیدواریم مجلس قوی برای پشتیبانی از مردم و ‌کمک به دولت تشکیل شود

 رئیسی: امیدواریم مجلس قوی برای پشتیبانی از مردم و ‌کمک به دولت تشکیل شود
2024-02-26T06:01:28+03:30
نامزد ششمین دوره انتخابات مجلس خبرگان رهبری در خراسان جنوبی بر اینکه شرکت در انتخابات عمل به حق و تکلیف است گفت: امیدواریم مجلسی قوی شکل بگیرد که هم پشتیبان...

رونمایی از دیوارنگاره جدید میدان ولیعصر(عج) زنجان/ "‌روشن شود جهانی؛ وقتی که تو بیایی"

 رونمایی از دیوارنگاره جدید میدان ولیعصر(عج) زنجان/ "‌روشن شود جهانی؛ وقتی که تو بیایی"
2024-02-24T08:54:53+03:30
در آستانه نیمه شعبان، از جدیدترین دیوارنگاره میدان ولیعصر(عج) زنجان رونمایی شد.

تب تند رقابت‌های انتخاباتی در اصفهان/ تشکیل ائتلاف بانوان و ائتلاف آبی نظرها را جلب کرد

 تب تند رقابت‌های انتخاباتی در اصفهان/ تشکیل ائتلاف بانوان و ائتلاف آبی نظرها را جلب کرد
2024-02-24T08:28:10+03:30
در دومین روز از رقابت‌های انتخابات مجلس شورای اسلامی و خبرگان رهبری، تشکیل ائتلاف بانوان کاندیدا و ائتلاف آبی با محوریت شرق اصفهان بیشتر از همه نظرها را به ...
X فیلم جدید فیلم جدید دانلود فیلم و سریال تبلیغات شما (پیام به تلگرام)