میرنیوز
خبرگزاری مهر، گروه استانها: وقتی متولیان امر در آموزشوپرورش اعلام کردند که حضور دانشآموزان در مدارس اجباری و الزامی نیست، بسیاری از والدین تصمیم گرفتند که در سال جاری فرزندشان فقط از آموزشهای مجازی و شبکه شاد بهره ببرد.
اما بهزودی دریافتند که محتواهای ارائهشده در شبکه شاد آنگونه که بایدوشاید مطالب آموزشی را به دانشآموز تفهیم نمیکند و خلأ بسیاری در این روند آموزشی احساس میشود. این در حالی است که مسئولان اعلام کرده بودند روند آموزش در شبکه شاد در سال تحصیلی جاری با سال گذشته تفاوت بسیاری پیداکرده است و قرار است محتواهای جدید و متناسب با هر پایه تحصیلی در این شبکه ارائه شود.
والدین در دوراهی آموزش حضوری و آنلاین
این موضوع باعث شده که والدین در یک سرگردانی به سر برند. ازیکطرف نگران سلامت فرزند خود با حضور وی در مدارس هستند و از طرف دیگر دریافتهاند که آموزشهای مجازی در شرایط فعلی مطالب درسی را بهصورت عمیق بیان نمیکند.
فرشته بهاری مادر دانشآموز پایه نهم در این زمینه به خبرنگار مهر اظهار کرد: معلم دختر من با صراحت به دانشآموزانش میگوید چرا حضوری در کلاس درس حاضر میشوید و چرا همه دروس را صرفاً از شبکه شاد و بهصورت آنلاین فرانمیگیرید.
وی بیان کرد: این در حالی است که برخی از دانشآموزان معتقدند دروسی مانند ریاضی پایه نهم را نمیتوانند صرفاً از فضای مجازی یاد بگیرند و باید در کلاس درس و با پرسش و پاسخ و رفع اشکال آن را بهصورت عمیق آموزش ببینند.
محتواهای غنی آموزشی در شبکه شاد ارائه نشده است
بهاری ادامه داد: از طرف دیگر هنوز در شبکه شاد محتواهای خاصی برای دانش آموزان گذاشته نشده است درحالیکه قبل از شروع سال تحصیلی مسئولان سخن از آماده بودن محتواهای آموزشی میزدند.
زینب یاسی نیز که مادر یک دانشآموز ابتدایی است، در گفتوگو با مهر گفت: به مسئولان مدرسه فرزندم اطلاع دادم که به خاطر شرایط خاص و ویژهای که دارم نمیتوانم فرزندم را بهصورت حضوری به مدرسه بیاورم و میخواهم او از آموزشهای آنلاین استفاده کند ولی در آموزشهای مجازی مطالب خاصی ارائه نمیشود.
وی اظهار کرد: مسئولان مدرسه با صراحت گفتند این مشکل شما است و ما در این زمینه نمیتوانیم کاری انجام دهیم.
آموزشهای مجازی نیاز به عمق بخشی دارد
یاسی یادآور شد: این در حالی است که بنا بر گفته مسئولان حضور در مدرسه هیچ اجباری ندارد و در چنین شرایطی آموزشهای مجازی و در شبکه شاد باید بهگونهای باشد که دانشآموز بهراحتی محتواهای آموزشی را فراگیرد.
این شهروند اهل خراسانجنوبی گفت: مسئولان آموزشی از ابتدای شروع کرونا یعنی از هفت ماه گذشته و بهویژه در سه ماه تابستان فرصت داشتند تا برای غنیسازی شبکه شاد و آموزش از طریق فضای مجازی برنامهریزی کنند.
اگر دانشآموز سوال و اشکالی بپرسد در بسیاری از مواقع به او پاسخ میدهند زمان کم است و من فقط برای تدریس فرصت دارم رضا بیرجندی از دیگر شهروندان اظهار کرد: در سال تحصیلی جدید مدتزمان هر کلاس درس ۳۵ دقیقه تعیینشده است که البته در راستای پیشگیری از شیوع کرونا است.
وی بیانکرد: در این ساعت بسیار کم، معلمان تنها فرصت تدریس دارند و اگر دانشآموز سوال و اشکالی بپرسد در بسیاری از مواقع به او پاسخ میدهند زمان کم است و من فقط برای تدریس فرصت دارم.
بیرجندی ادامه داد: در چنین شرایطی باید نحوه آموزش در فضای مجازی عمق بیشتری به خود بگیرد تا بتواند جبران کاهش حضور دانشآموزان در کلاس درس را داشته باشد درحالیکه در شرایط فعلی اینگونه نیست.
هزینه بستههای اینترنتی کمرشکن است
این ساکن خراسان جنوبی یادآور شد: در کنار همه این مسائل گران بودن بستههای اینترنتی که حتی برای یک خانواده معمولی و متوسط جامعه نیز هزینه زیادی به همراه دارد، نیز مزید بر علت شده و بهصورت طبیعی برای خانوادههای محروم و مستضعف جامعه مشکلساز است.
یکی دیگر از والدین بیرجندی میگوید: تدریس حضوری معلم هم بسیار با سرعت انجام میشود و فرزندم گلایه دارد که هنوز درس را یاد نگرفتهایم درس بعدی تدریس میشود.
حمیدیان با اشاره به اینکه کلاس فرزندم سه روز به سه گروه تقسیمشده و دو روز در هفته به مدرسه میروند، گفت: هنوز دو هفته از شروع مدارس گذشته ۲۰ صفحه از درس ریاضی تدریس شده است درصورتیکه مدرسه تلویزیونی هنوز صفحه سوم کتاب را تدریس کرده است.
وی با ابراز گلایه از ناهماهنگیهای موجود در آموزش بیان داشت: به نظر میرسد برخی معلمان فقط رفع تکلیف میکنند و ملاک کاری آنها یادگیری دانشآموز نیست، فقط میخواهند کتاب را تمام کنند حالا قرار است دانشآموز یاد بگیرد با این سرعت یا خیر!
وی میگوید: در درس ریاضی مطالب پیوسته است و قطعاً اگر دانشآموز یک سرفصل را یاد نگرفته باشد در مطلب بعدی آموزشی هم مشکل خواهد داشت.
وی با اذعان به اینکه معلمان هم از تدریسهای تکراری گلایهمند هستند، تصریح کرد: شرایط برای دانشآموز و معلم سخت است اما باید یک تعادل و هماهنگی در روند تدریس وجود داشته باشد.
شبکه شاد در حال به روز رسانی است
محمدعلی واقعی، مدیرکل آموزشوپرورش خراسان جنوبی در گفتگو با مهر با اشاره به اینکه معلمان تحت هر شرایطی بنا بر برنامهریزی آموزشی موظف به حضور در مدارس هستند، بیان کرد: درصورتیکه تعدادی از دانش آموزان تمایل به استفاده از آموزش حضوری طبق ضوابط تعریفشده، داشته باشند معلم نمیتواند آنان را تنها به استفاده از آموزشهای آنلاین مجبور کند.
شبکه شاد در حال بهروزرسانی است و هر روز تعداد بیشتری از دانش آموزان عضو این شبکه میشود و بعد از تکمیل عضویت دانش آموزان محتواها نیز ارائه خواهد شد وی درزمینهٔ کم و کیف آموزش در شبکه شاد و کمبود محتواهای ارائهشده در این شبکه بیان کرد: شبکه شاد در حال بهروزرسانی است و هر روز تعداد بیشتری از دانش آموزان عضو این شبکه میشود و بعد از تکمیل عضویت دانش آموزان محتواها نیز ارائه خواهد شد.
مدیرکل آموزشوپرورش خراسان جنوبی ادامه داد: ما برای پاسخگویی به ابهامات و سوالات اولیا دانش آموزان در خصوص بازگشایی مدارس و همچنین نحوه آموزش مرکز پاسخگویی را در استان راهاندازی کردهایم که در خدمت اولیا دانش آموزان است.
معلمان بعد از ساعت آموزشی نیز در مدارس حضور دارند
واقعی افزود: زمان ۳۵ دقیقه تعیینشده برای کلاسها هم برای تدریس و هم پاسخدهی به سوالات درسی دانشآموزان است ولی در صورت کم بودن زمان، معلم مقطع ابتدایی بعد از ساعت آموزش حضوری یعنی از ۱۰:۳۰ دقیقه تا ۱۱:۳۰ دقیقه در مدرسه حضور دارد و دانشآموز میتواند اشکالات خود را از معلم بپرسد.
وی یادآور شد: تأکید مجدد ما بر این است که اگر دانشآموزی میخواهد تنها از آموزشهای آنلاین استفاده کند این نکته را والدین او باید به اولیا مدارس اعلام کنند و تنها درخواست خود دانشآموز کفایت نمیکند.
بیشک در حوزه آموزشهای مجازی و مسائل مرتبط با آن دیگر نمیتوان گفت که مسئولان امر غافلگیر شده و یا فرصت کافی برای آن نداشتهاند. چراکه امروزه هفت ماه از شیوع کرونا در کشور ما میگذرد و در طول سه ماه تعطیلات تابستان فرصت کافی برای برنامهریزی در این زمینه را داشتهاند.
هرچند متولیان مدارس به والدین اطمینان خاطر دادهاند که شیوهنامههای بهداشتی و پروتکلها را رعایت میکنند ولی اگر پدر و مادری به هر جهت ترجیح دادند که فرزندشان از آموزش مجازی بهره گیرد، تکلیف چیست؟ آیا آنچه در شرایط فعلی در شبکه شاد ارائه میشود، کفایت میکند؟
امید است بهزودی شاهد ارتقای شبکه شاد و ارائه محتواهایی عمیقتر و بهتر در این نرمافزار باشیم بهگونهای که دانشآموزان ما بهراحتی بتوانند بیدغدغه کرونا از طریق تکنولوژی جدید تحصیل و آموزش خود را ادامه دهند و این تجربه جدید تبدیل به خاطره خوشی در ذهن نونهالان و نوجوانان این مرزوبوم شود.
منبع : خبرگزاری مهر
۹۵۰ گروه جهادی در هفته بسیج به مناطق محروم خدمت رسانی کردند
۳ کارگر جوان حین لایروبی در مشهد جان باختند
بسیج تبدیل به حرکتی جهانی شده است
ورزشکاران ناشنوا در استان تهران صاحب سالن تخصصی می شوند
فعالیت سامانه بارشی در کرمانشاه شدت می گیرد
فعالیت معدن گنجه رودبار تا اطلاع ثانوی متوقف شد
کشف یک میلیون قرص چاقی و لاغری و هورمونی غیرمجاز در ورامین
ورود دستگاه قضائی به آلودگی مزارع پرورش میگوی هرمزگان
دستگاه قضایی به حادثه فوت کارگر کارخانه قند مغان ورود کرد
انبارهای اموال تملیکی کردستان تعیین تکلیف شوند
انفجار در معدن گنجه رودبار مصدومی نداشته است
کشف کارگاهی با یک میلیون قرص چاقی و لاغری و هورمونی غیرمجاز در ور
دشمنان از اشاعه تفکر بسیجی به سایر کشورها هراس دارند
۱۲۰ هزار دست لباس گرم و ۵ هزار پتو در پویش ملی «هبه» جمع آوری شد
رئیس هیئت گلف استان خراسان رضوی انتخاب شد
جبهه مقاومت ناحیه امنی برای کشور ایجاد کرده است
ترویج تفکر شهید فخری زاده برای کشور سازنده است
حضور ۱۰۰ مهمان رسمی و خارجی در اجلاس وزرای خارجه اکو
حضرت زهرا (س) نمونه بارز تبیین مقام الهی و ارتباط با خداوند است
۳۶ قطعه سکه بهار آزادی در هنگ مرزی تایباد کشف شد
کوهنوردان از صعود به ارتفاعات پایتخت اجتناب کنند
امام جمعه قم: بانوان در اسلام از جایگاه والایی برخوردار هستند
علت مسمومیت اهالی و دانش آموزان دهستان ویژنان در دست بررسی است
تفکر بسیجی گرهگشای مشکلات است
بوشهر پایلوت پژوهش اقتصادکرانه و پسکرانه شد
خبرنگاران مهر در اختتامیه جشنواره ۳۵ تئاتر کردستان تجلیل شدند
تولید انرژی برق در نیروگاه نکا از ۶.۷ میلیارد کیلووات گذشت
کاروان ترویج بهره وری ویژه الگوی کشت ملی به آذربایجان غربی رسید
محور اصلی طرح جامع زیارت باید مشهد و حرم امام رضا(ع) باشد
ساخت پروژه پل زیرگذر نواب چالوس ۶۰ درصد پیشرفت کرد